شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
به منظور دستيابي به آماري صحيح
كميته دائمي آمار اعتياد امسال فعال مي شود
002946.jpg
گروه اجتماعي: معاون دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: به منظور دستيابي به يك مبناي آماري قابل قبول و مستند در مورد مواد مخدر،  كميته دائمي هماهنگي آماري مواد مخدر امسال فعال مي شود.
اميرحسين مطهر به فارس گفت متاسفانه آمارهاي پراكنده و متفاوتي در مورد مواد مخدر از ابعاد مختلف شامل پيشگيري، درمان، مقابله و مبارزه با اين پديده از سوي افراد مختلف بيان مي شود كه ضريب اطمينان به اين آمارها را كم كرده است.
وي افزود: براي جلوگيري از پراكندگي آماري امسال كميته اي متشكل از اعضاي مختلف ستاد مبارزه با مواد مخدر تشكيل مي شود، در اين كميته هر يك از اعضاي ستاد مبارزه با مواد مخدر،  مستندات و آمارهاي خود را اعلام مي كنند و پس از بحث هاي اقناعي تا پايان امسال،  آماري كه به واقعيت نزديك تر باشد به جامعه اعلام مي شود. مطهر اضافه كرد: در مورد بعضي آمارها مانند تعداد دستگيري ها، كشفيات مواد مخدر و معتادان تحت درمان مي توان آمارهايي دقيق تر ارائه كرد اما در بقيه موارد از جمله تعداد معتادان اعلام آمار دقيق مشكل است زيرا به علت قبح اعتياد در جامعه معتادان و مصرف كنندگان مواد مخدر در حالت عادي از بيان اعتياد خود امتناع مي كنند.
پناهگاههاي ويژه درمان زنان معتاد
از سوي ديگر مشاور دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان با اعلام اين كه زنان، فاصله سوء مصرف مواد مخدر تا اعتياد را سريعتر طي مي كنند به ايسنا گفت: طرح آمارهاي اعتياد حساس به جنسيت، كاهش موانع مالي درمان اعتياد زنان، تعريف روش هاي مراقبت از فرزندان زنان معتاد، ايجاد پناهگاه هاي ويژه درمانهاي اقامتي زنان معتاد، آموزش سواد به زنان معتاد از برنامه هاي واحد جديدالتاسيس (دفتر مشاوره امور بانوان ستاد) است.
روشنك وامقي با اشاره به اين كه بحث اعتياد زنان از بعد پيشگيري و درمان بسيار مغفول مانده است، افزود: مراجع خارجي نيز در خصوص اعتياد زنان و مردان تفاوتهايي قائل بوده و معتقدند توجه به اين تفاوتها در برنامه ريزيها سبب دستيابي به درمان و پيشگيري موفق تر مي شود.
وي با بيان اين كه تحقيقات خارجي حاكيست كه زنان بيشتر از طريق همسران خود و در روابط نزديك و صميمانه به اعتياد روي مي آورند، تصريح كرد: در مطالعه اي كه پيرامون مراجعان زن به واحدهاي پذيرش و پيشگيري معتادان بهزيستي انجام شده است، در ميان زنان، ۲/۴۶ درصد در گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال قرار داشتند؛ اين درحاليست كه در جمعيت شاهد، ۷/۶۶ درصد زنان مجرد بودند.
وامقي با بيان اين كه زنان و دختران، بيشتر، از پسران و گروه همسالان خود تاثيرپذير هستند گفت: بر اين اساس بايد در بحث پيشگيري در خصوص دختران بيشتر بر روي اعتماد به نفس و تفكرات انتقادي آنها كار كرد تا كمتر تحت تاثيرات منفي همسالان خود قرار گيرند.
وامقي مانع ديگر درمان اعتياد زنان را كم بودن حمايت همسر و خانواده از زنان معتاد خواند و گفت: مرد معتاد معمولا حمايت زن خود را سالهاي درمان دارد؛ اما زنان معتاد از همان ابتداي درمان از حمايت كمتري برخوردارند.
وي ادامه داد: بعلاوه زنان معتاد در عين حال مادر نيز هستند و به علت مشكلات ناشي از مراقبت از فرزندان با موانع بسياري براي درمانهاي اقامتي رو به رو هستند؛ بعلاوه وضعيت اقتصادي پايين زنان نيز خود، مانعي بر سر راه درمان آنهاست.
وامقي با اشاره به اين كه ۲ تا ۴ درصد جمعيت معتاد كشور را زنان تشكيل مي دهند، گفت: بر اساس آمار مراجعان به مراكز درماني بهزيستي در سال ۷۷ از كل ۲۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه ۹/۲ درصد زنان بوده اند اين در حاليست كه اين رقم در سال ۸۱ از بين ۲۵ هزار و ۴۴ نفر به ۴درصد رسيده است.
وي با اشاره به اين كه بدنبال دست يافتن به آمار دقيق معتادان زن كشور هستيم، اذعان كرد: اولين گام واحد مشاور امور بانوان ستاد مبارزه با مواد مخدر تبيين وضعيت موجود زنان در ارتباط با سوء مصرف مواد مخدر است لذا در گام اول از دستگاه هاي اجرايي تقاضا خواهيم كرد تا از اين پس آمارها را در حوزه اعتياد حساس به جنسيت مطرح كنند.

معاون اول قوه قضائيه:
برخورد با جرايم سازمان يافته
اولويت كاري قوه قضائيه است
فارس: معاون اول قوه قضائيه گفت: برخورد با جرايم سازمان يافته و ناامن كنندگان جامعه از اولويت هاي كاري قوه قضائيه است.
ابراهيم رئيسي در حاشيه همايش نيروي انتظامي  و قوه قضائيه در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با فرمانده ناجا افزود: يكي از برنامه هاي دشمنان ايجاد تفرقه در بين مردم با ايجاد مسئله قوميت ها و فتنه گري است كه خوشبختانه مردم با هوشياري در مقابل اينگونه دسيسه ها پيروز مي شوند.
وي با بيان اينكه پشتيباني قوه قضائيه در جهت انجام وظايف نيروي انتظامي امر مسلمي است گفت:   به نتيجه رساندن پرونده هايي كه توسط نيروي انتظامي در قوه قضائيه مطرح مي شود يكي از راهكارهاي جلوگيري از وقوع جرم است و لذا اين نشست در جهت ايجاد هماهنگي و همكاري با ناجا است.
معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اينكه چرا علي رغم نامه دادستان تهران جهت رفع توقيف روزنامه ايران اين روزنامه منتشر نمي شود گفت: روزنامه ايران توسط هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شده و گزارش آن جهت رسيدگي به دستگاه قضائي ارسال شده است. وي گفت: اينكه چرا اين روزنامه تاكنون منتشر نشده است بايد از وزارت ارشاد سوال كرد ،ضمن اينكه هنوز وضعيت ۲متهم اين پرونده مشخص نشده است و در حال رسيدگي است. وي در خصوص اقدامات قوه قضائيه در مورد مبارزه با مواد مخدر گفت: بيشترين حجم زنداني و پرونده در قوه قضائيه در ارتباط با مواد مخدر است.وي ادامه داد: در خصوص جرايم مواد مخدر بحث فراتر از قضايي است و در اين خصوص نيز قانونگذار ستادي را متشكل از دستگاه هاي مختلف جهت مبارزه با اين مورد در نظر گرفته است.
معاون اول دادستان كل كشور گفت: وزارت اطلاعات با فعال كردن بخش اطلاعاتي پرونده هايي را كشف كرده است كه اين پرونده ها بسيار سنگين بوده و يك پرونده آن با تعداد زيادي از مواردي كه توسط دستگاه هاي ديگر به دستگاه قضايي واصل مي شود برابري  مي كند.

مأموريت هاي جديد
معاونت امور اجتماعي سازمان مديريت اعلام شد
ايسنا: دفتر امور رفاه اجتماعي كه از دفاتر معاونت امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور است، مأموريت دارد در راستاي شناخت نيازها و تنگناهاي اقتصادي كشور، سند چشم انداز بيست ساله كشور، سياست هاي كلي نظام و قانون برنامه چهارم توسعه، موضوع تدوين برنامه كنترل و كاهش پديده اعتياد و مواد مخدر را در برنامه پژوهش هاي خود قرار دهد.موضوع مذكور با توجه به ضرورت تدوين برنامه جامع مقابله با عرضه و كاهش تقاضاي مواد مخدر به منظور مقابله با پديده سازمان  يافته اعتياد و مواد مخدر كه تهديدكننده امنيت ملي كشور است، به صورت پيش نويس تصويب نامه هيأت وزيران تا آخر شهريور ماه سال  جاري تدوين خواهد شد.
شيوه هاي شناسايي اقشار محروم و احصاي روش هاي پرداخت هاي انتقالي يارانه به گروه هدف، موضوع ديگري است كه دفتر امور سلامت اين سازمان با عنايت به ضرورت هدفمند كردن يارانه ها در راستاي تحقق عدالت اجتماعي و كاهش فقر دنبال خواهد كرد.اين موضوع تا پانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۵ به صورت پيش نويس تصويب نامه شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي و دولت تهيه خواهد شد.
بررسي عملكرد پليس غيردولتي در حفاظت از محلات و راهكارهاي توسعه كمي و كيفي آن (با رويكرد توسعه اشتغال) با توجه به ضرورت بررسي و ارزيابي از نحوه و چگونگي شكل گيري پليس محلات، توسعه نظم و امنيت به تمام سطوح  جامعه، افزايش ضريب امنيت محلات و اماكن و ساماندهي نيروهاي نگهبان محلات، از ديگر مأموريت هايي است كه بر عهده دفتر امور دفاعي و امنيتي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور واگذار شده است.

براساس طرح ملي تبيين سرمايه اجتماعي
مردم به نهادهاي فرهنگي اعتماد بيشتري دارند
ايسنا: نتايج پژوهش ملي سنجش و تبيين سرمايه اجتماعي در ايران اعلام شد.
غلامرضا غفاري، جامعه شناس و مجري اين طرح كه به سفارش وزارت كشور انجام شده است، با اشاره به نتايج پژوهش مذكور كه بر روي ۱۳ هزار و ۷۴۸ نفر از ۳۰ استان كشور صورت گرفته، گفت: متاسفانه از ديدگاه پاسخ دهندگان، در سطح كلان، «حل مشكل بيكاري» در وضعيت خوبي قرار ندارد.همچنين پيرامون بحث بازار در دو سطح مثبت (ايجاد شغل) و منفي (تورم، گراني و دلالي) نگاه مثبتي از ديدگاه پاسخ دهندگان وجود ندارد. مجري طرح ملي سنجش و تبيين سرمايه اجتماعي در ايران، حوزه اجتماعي را شامل نقش خانواده، روابط همسايگي و فراتر ، مساجد و اماكن مذهبي در اين تحقيق دانست و بيان كرد: نتايج تحقيق نشان مي دهد كه نگاهها به اين موارد مثبت است لذا اين زمينه ها مي تواند بستري براي فعاليتهاي بيشتر ما باشد.
به گفته وي در حوزه فرهنگي و با محوريت نهادهاي آموزشي و ديني وضعيت نسبت به حوزه هاي اقتصادي و سياسي بهتر است.
غفاري با اشاره به نتايج سطح مياني بررسي ديدگاههاي پاسخ دهندگان در بعد سازماني گفت: در حوزه اقتصادي به غير از بانكهاي دولتي، مابقي وضعيت كمتر از عدد يك را دارند كه اين نشان مي دهد اعتماد نهادي در سطح پاييني قرار دارد. وي افزود: همچنين از ميان حوزه هاي نيروي انتظامي، مراجع قضايي، احزاب و تشكل ها، راهنمايي و رانندگي و...، كمترين توجهات به ترتيب به احزاب و تشكلها، فرمانداري ها، مراجع قضايي بوده و نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي بيش از عدد يك (مقياس تحقيق) مورد توجه بوده اند.
غفاري با بيان اين كه اعتماد نهادي نسبت به حوزه اقتصادي در ميان سه حوزه ديگر سياسي، اجتماعي و فرهنگي كمتر از عدد يك است، افزود: اين نشان مي دهد وضعيت نهادهاي فرهنگي بهتر و فاصله نهادهاي اقتصادي نسبت به ساير نهادها بيشتر است.
وي پيرامون نتايج اين تحقيق درباره كيفيت خدمات ارائه شده از سوي نهادها، گفت: بيشترين كيفيت اعلام شده از سوي بانكهاي دولتي و خصوصي و كمترين مربوط به آژانسهاي مسكن و خريد و فروش ماشين و در بخش سياسي كمترين، نيروي انتظامي، مراجع قضايي و راهنمايي و رانندگي بوده است و در بحث اجتماعي به غير از شهرداري، شوراي شهر، و وزارت كار كمتر از يك بوده است. دكتر غفاري با بيان اين كه عرق ملي در كشور ما ۴۴/۲ است ادامه داد: اين رقم بسيار قابل اعتناست كه مي تواند منجر به مشاركت بيشتر مردم شود؛ اين در حاليست كه سرمايه اجتماعي زاينده طراوت و بالندگي اجتماعي است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
بيمه همگاني، آرزوي مردم كم درآمد
قرار بود بيمه همگاني به ويژه اقشار كم درآمد را كه در استخدام هيچ يك از سازمان ها و وزارتخانه ها نمي باشند، پوشش دهد تا حداقل بتوانند از امكانات درماني ارزان قيمت برخوردار شوند. برقراري چنين بيمه اي گره گشاي بسياري از مشكلات مردم كم درآمد مي باشد.
عبدي- تهران
وعده اي كه عملي نشد
در مورد واگذاري سيم كارت هاي تلفن همراه اولويت هاي اول و دوم بايد به قول و وعده اي كه داده شده است عمل مي شد، در حالي كه دوباره اين كار به تأخير افتاده است.
پيراسته- رشت
چراغ هاي كم رمق!
چراغ هاي خيابان شهيد داود ناصري چراغ دارد، اما چراغ هاي آن رمقي براي نورفشاني ندارند. بهتر است اداره برق اين مشكل را برطرف كند.
حديثي- تهران
در شناخت رانندگان كاميون ها
رانندگان كاميون ها از اقشار زحمتكش جامعه بوده و نقش تعيين كننده اي در تدارك نيازها و مايحتاج روزمره مردم دارند. اما هنوز، اين قشر آنچنان كه بايد معرفي نشده و مورد حمايت قرار نگرفته است، از رسانه ها انتظار توجه بيشتري داريم.
نوري- تهران
گراني ماست و پنير
گراني مواد لبنياتي به خصوص پنير و ماست كاملاً چشمگير است. آيا افزايش قيمت ها در اين موارد قانوني و با تأئيد دولت انجام مي شود يا خير؟ به هرحال فشار بيشتري به اقشار كم درآمد وارد مي شود.
شيرمحمدي- كرج
شهري با برج هاي متراكم...
روند تبديل باغ هاي تهران كه روزگاري به اين شهر صفا مي داد به برج سازي، ادامه دارد و با توجه به نشانه هاي موجود در تمليك يا واگذاري بعضي باغ ها، عنقريب آنها نيز در اختيار بساز و بفروش ها قرار خواهند گرفت. به اين ترتيب، تهران بدون هويت مشخصي به شهر برج هاي متراكم و فاقد هرگونه زيبايي بصري تبديل خواهد شد!
فرامرزي- تهران

از ميان نامه ها
تأمين يارانه و افزايش شير دولتي براي مردم حياتي است
دولت از اينكه شير در بازار سياه خريد و فروش نمي شود و يا مثل برخي از اقلام به صورت قاچاق و غيرقانوني از مرزها خارج نشده و به ارز تبديل نمي گردد، نبايد از اختصاص بودجه بيشتر به اين برنامه نگران باشد.
كاملاً  منطقي و خداپسندانه است كه مسئولان محترم از يارانه هايي كه ثروتمندان كشورمان اغلب براي كارهاي شخصي استفاده مي كنند منجمله از يارانه بنزين كاسته و به تأمين مواد غذايي مورد نياز مردم اختصاص دهند.
از مزاياي فراواني شير آن است كه اولاً، خانواده ها در حد نياز و بدون نگراني دسترسي به شير پيدا مي كنند، ثانياً  شغل بيشتري در زمينه هاي كشاورزي، دامداري و توليد و عرضه شير ايجاد مي شود و علاوه بر اين مصرف شير صحت و سلامتي افراد را به دنبال داشته و از هزينه هاي دارو و درمان دولت و بيمه ها كاسته مي شود.
دكتر مرتضي خويي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |