شنبه ۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۷ - Jun 24, 2006
مسنجر مايكروسافت آماده شد
002943.jpg
گروه علمي فرهنگي-مسنجر جديد شركت مايكروسافت آماده استفاده شده و اين نرم افزار رايگان قابل دانلود و استفاده براي تمامي كاربران خواهد بود. اين مسنجر كه در ادامه مسنجر سايت msn بوده است، به صورت آن لاين توانايي برقراري ارتباط بين هزاران كاربر را خواهد داشت.
مسنجر msn در انتهاي كار خود به دليل دريافت پول در ازاي سرويس، از بورس مسنجرها خارج گرديد و اكثر كاربران تمايلي به استفاده از آن نشان نمي دهند. به همين دليل مايكروسافت با يك چرخش عملكرد و با نام جديد اين مسنجر را ارائه كرده كه امكان چت هاي متني، ويدئويي، صدا، تلفن از طريق اينترنت، فرستادن فايل و ساير امكانات معمول را داراست.
معمولاً  نرم افزارهاي اين چنيني چنانچه عملكرد خوبي داشته باشند به سرعت مورد توجه عموم كاربران اينترنت قرار گرفته و مشهور مي شوند. مايكروسافت نيز اميدوار است اين مسنجر بسيار سريع معروف شود.

نسل جديد كاوشگرهاي هدايت شونده
002937.jpg
گروه علمي فرهنگي- ديويد ميلر، استاد مهندسي موسسه فناوري ماساچوست (MIT)، در اولين جلسه درس مهندسي خود در سال ،۱۹۹۹ فيلم جنگ هاي ستاره اي را براي دانشجويانش پخش كرد.
در صحنه اي از فيلم، جايي كه لوي اسكاي  واكر شمشير ليزريش را در برابر يك جست وجوگر هدايت  شونده امتحان مي كند، ميلر پخش فيلم را براي لحظه اي متوقف كرد و به دانشجويانش گفت: «مي خواهم براي پروژه نهايي اين درس، يكي از اين جست وجوگرها را برايم بسازيد.»
پس از هفت سال تلاش، بالاخره بخشي از اين درخواست استاد كهنه كار ام. آي.تي به حقيقت پيوست.
در آخرين روزهاي  ماه گذشته، ريزماهواره «سفير» (SPHERES) كه ماهواره اي هدايت  شونده به  قطر تنها ۲۰ سانتي متر است، در ايستگاه فضايي بين المللي به  پرواز درآمد.
اسفييرز به موشك يا ليزر مجهز نيست و براي حركت از پيش ران هاي گاز فشرده دي  اكسيد كربن استفاده مي كند.
به نوشته پارس اسكاي، اين ابزار در واقع آزمايشگاهي است كه براي آزمودن نرم افزارهاي كنترل كننده مجموعه ماهواره ها به كار مي رود. كافي است نرم افزار بر روي رايانه هدايت گر نصب شود تا اسفييرز حركت هاي برنامه ريزي  شده را انجام دهد.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي:
انحصار در كتاب هاي درسي بزرگترين اشتباه است
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: انحصار در كتاب هاي درسي و اداره كردن آموزش و پرورش بر مبناي كتاب درسي به خطا رفتن است.
به گزارش همشهري، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي  آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در ششمين گردهمايي نمايندگان نشريات رشد سراسر كشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران اظهار داشت: رويكرد جدي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، تقويت مباني فرهنگي و تربيتي است. آموزش و پرورش امروز صرفاً كاركرد آموزشي پيدا كرده و اين موضوع آسيبي جدي است.
نويد ادهم افزود: در جريان آموزش بايد مفاهيمي همچون خوب انديشيدن، صبوري و سخن گفتن به دانش آموزان آموزش داده و سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، در حال بازخواني اهداف سازمان با اين شاخص ها است. وي در ادامه با اشاره به اين كه سند ملي آموزش و پرورش تبييني آينده نگارانه و مبتني بر بصيرت است كه از آموزش و پرورش ارائه مي شود گفت: استمرار وضع موجود به هيچ وجه به صلاح آموزش و پرورش نيست و معتقدم افزايش بودجه بازدهي در آموزش و پرورش را افزايش نخواهد داد، زيرا ما در بسياري از مباني نظري مثل فهم از آينده و كاركرد آموزش و پرورش مشكل داريم و بايد اين نكات بازخواني شود.
نويد در پايان اظهار داشت: ما بايد رويكرد كتاب محوري را به برنامه محوري تبديل كرده و اميدواريم از انحصار تعليم و تربيت در كتاب درسي عبور كنيم.
تجديد نظر در صلاحيت حرفه اي معلمان
همچنين در اين گردهمايي سرپرست معاونت آموزش و پرورش عمومي وزارت آموزش و پرورش از تجديد نظر در روش تدريس و صلاحيت هاي حرفه اي معلمان آموزش و پرورش عمومي(دوره هاي ابتدايي و راهنمايي) خبر داد.
حسين احمدي گفت: هنوز تفاوت آموزش و پرورش عمومي و تخصصي در كشور تبيين نشده است و بايد در سند ملي آموزش و پرورش به اين تفاوت توجه شود. وي با تأكيد بر اين كه آموزش هاي پايه و تخصصي دو مفهوم هستند كه بايد از يكديگر تفكيك شوند اظهار داشت: در كشورهاي در حال توسعه آموزش هاي ذهني، تخصصي و محفوظاتي به دوره هاي پايين آمده است. در ايران نيز اين برداشت نادرست موجب شده تا در همه سطوح آموزشي، ارائه دانش، توجه به محفوظات و سنجش مطالب عمومي به شكل حفظ كردن گسترش يابد. وي در پايان از تجديد نظر در سيستم ارزشيابي، يادگيري و افزايش تجهيزات مدارس خبر داد.
مجلات رشد مكمل برنامه درسي
عليرضا حاجيان زاده، مديركل دفتر انتشارات كمك آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي نيز در اين گردهمايي، از رويكرد فرهنگي و تربيتي و ارتباط با مخاطب به عنوان دو جهت گيري كلي مجلات رشد نام برد و گفت: كتاب درسي جنبه رسمي دارد اما مجلات رشد به عنوان مكمل برنامه درسي بايد با انگيزه و علاقه به مطالعه و افزايش دانايي تهيه و مطالعه شود. وي افزود: نحوه استفاده از مجلات رشد بايد طوري طراحي شود كه با آموزش رسمي گره بخورد. علاوه بر اين، اميد است با برگزاري چنين نشست هايي، تعميق فرهنگ ديني و روشن شدن جايگاه امر كمك آموزشي در فرآيند آموزش را داشته باشيم.

پذيرش بدون كنكور نخبگان در دانشگاه جامع علمي كاربردي
ايسنا: دانشگاه جامع علمي - كاربردي به افراد واجد شرايط، تسهيلات پذيرش بدون كنكور براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر اعطا مي كند. متقاضيان بايد مدارك تكميل شده را حداكثر تا ۳۰ مرداد ماه از طريق مراكز محل تحصيل يا واحدهاي استاني به دبيرخانه پذيرش نخبگان ارسال كنند. اين پذيرش مخصوص دانشجويان و فارغ التحصيلان ترمي  بوده و اعطاي اين تسهيلات به دانشجويان دوره هاي پودماني در دست بررسي است.
براساس اعلام دانشگاه، برگزيدگان برتر مسابقات دانش آموزي مرحله كشوري مدارس فني و حرفه اي، كشاورزي، هنرستانهاي كارودانش، مسابقات دانشجويي مرحله كشوري آموزشكده هاي فني و حرفه اي، كشاورزي، المپيادهاي علمي كشوري - بين المللي، جشنواره بين المللي خوارزمي  و جشنواره جوان خوارزمي  و رازي، مسابقات ورزشي كشوري، بازيهاي المپيك، بازيهاي آسيايي و بازيهاي جهاني، فارغ التحصيل كارداني با معدل حداقل ،۱۷ دانشجوي ترم چهارم دوره كارداني با معدل حداقل ۱۷ در سه نيمسال اول، مخترع، مكتشف، تعداد آثار به ثبت رسيده، دانشجوي برگزيده نمونه دانشگاه جامع علمي كاربردي و نمونه كشوري از جمله افرادي هستند كه مي توانند از اين مزايا برخوردار شوند.

اتانول به عنوان سوخت خودرو
002940.jpg
گروه علمي فرهنگي- ژاپن قصد دارد كه از سال ۲۰۰۸ ميلادي استفاده محدود از ماده كم آلاينده سوخت الكل (بيواتانول) به عنوان سوخت خودرو را آغاز كند. سوخت الكل يا بيواتانول از چغندر، ذرت و يا برخي ديگر از گياهان درست مي شود. بر پايه گزارش روز سه شنبه رسانه هاي ژاپني، استفاده از سوخت الكل در جريان يك طرح بزرگ آزمايشي در جزيره مياكوجيما انجام خواهد گرفت كه كانون توليد چغندر در ژاپن است.
مياكوجيما يكي از جزاير استان جنوبي اوكيناوا است كه در آن ۲۰هزار دستگاه خودرو وجود دارد. در جريان اين آزمايش بزرگ بنا است كه در بنزين به اندازه سه درصد ماده اتانول تركيب شده و از آن به عنوان سوخت در خودرو استفاده شود. اين موضوع سبب مي شود به ميزان سه درصد در مصرف بنزين صرفه جويي شود. دولت ژاپن در جريان اين طرح، به دنبال ساخت دو كانون توليد ماده بيواتانول در جزيره مياكوجيما با ظرفيت توليد حدود ۷۰۰ هزار ليتر در سال است.
قرار بر اين است كه پمپ بنزين هاي جزيره مياكوجيما با كمك مالي دولت ژاپن تاسيسات مورد نياز براي تركيب اتانول با بنزين را ساخته و پس از آن بنزين تركيبي را با نرخ پايين تر از بهاي بنزين معمولي به مردم بفروشند. به دليل اين كه ماده اتانول از مواد گياهي تهيه مي شود، ميزان خروج گاز دي اكسيدكربن و آلايندگي آن براي محيط زيست نسبت به سوختهاي درست شده از نفت خام بسيار كمتر است.
اگر در تمامي بنزين مورد استفاده در ژاپن سه درصد ماده اتانول تركيب شود، مي توان از خروج ۲ميليون و ۵۰۰هزار تن گاز دي اكسيد كربن در سال جلوگيري كرد. ژاپن قصد دارد كه با اين آزمايش بزرگ، زمينه استفاده از ماده اتانول به عنوان بخشي از سوخت خودروهاي بنزيني در سراسر اين كشور را فراهم كند.

فروش فيلم در آي تيونز
002931.jpg
گروه علمي فرهنگي- اپل تا پايان سال جاري فروش فيلم هاي استوديوهاي بزرگ فيلمسازي هاليوود را در آي تيونز آغاز مي كند. استيو جابز، رئيس اپل مي خواهد كه كاربران آي تيونز بتوانند با قيمت حدود ۱۰ دلار فيلم مورد علاقه خود را بخرند و دانلود كنند، اما استوديوهاي فيلمسازي اعلام كرده اند قيمت فروش فيلم ها در آي تيونز بايد با قيمت دي وي دي هاي همان فيلم ها كه در مغازه ها به فروش مي رسد همخواني داشته و بنابراين حدود ۲۰دلار براي هر فيلم مناسب خواهد بود.
فروش فيلم هاي سينمايي در آي تيونز علاوه بر كسب درآمد براي اپل، براي خود استوديوهاي فيلمسازي نيز سودآور خواهد بود. هم اكنون استوديوهاي بزرگ فيلمسازي جهان محصولات خود را در وب سايت هايي نظيرMovielink و CinemaNow مي فروشند و استوديوي برادران وارنر حتي محصولات خود را در اختيار شبكه به اشتراك گذاري فايل هاي بيت تورنت قرار داده است.

گوگل براي آمريكايي ها تقويت مي شود
002934.jpg
گروه علمي فرهنگي- گوگل، موتور جست وجوي خود را براي تامين رفاه هرچه بيشتر آمريكايي ها تقويت مي كند. گوگل در هفته جاري وب سايت اختصاصي را فعال مي كند كه پيدا كردن اطلاعات خاص مربوط به وب سايت هاي فدرال، ايالتي و محلي را ساده تر و آسان تر مي كند.
ارايه موتور جست وجوي جديد گوگل نه تنها براي كارمندان دولت آمريكا بلكه براي ديگر آمريكايي ها نيز قابل استفاده است.
گوگل خدماتي را كه براي تقويت موتور جست وجوي خود مي دهد در گذشته توسط ام اس ان تنها براي سايت هاي دولتي آمريكا ارايه مي شد.
گوگل براي جذب سرمايه گذاري و افزايش كاربران بيشتر، اقداماتي را در دست اجرا دارد و براي حذف رقباي خود حاضر به انجام هر كاري است.

۴۰۰ كرسي پژوهشي ظرف ۵ سال حمايت مي شوند
گروه علمي فرهنگي - صندوق حمايت از پژوهشگران بايد طي مدت پنج سال - از سال ۸۳- از۴۰۰ كرسي پژوهشي در كشور حمايت كند.
به گزارش همشهري دكتر فرهادي - رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران كشور- در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب در مورد اجراي پروژه هاي مورد حمايت از سوي صندوق، گفت :تاكنون كرسي هاي پژوهشي گداخت هسته اي، داروسازي نوين، سلول هاي بنيادي، مواد زيست سازگار، شيمي و زبان و ادبيات فارسي تشكيل شده اند و تا پايان سال مي توانيم تا ۶۰ كرسي پژوهشي را مورد حمايت قرار دهيم.
وي افزود: ۷۷۶ پروژه به صندوق حمايت از پژوهشگران ارايه شده كه از اين تعداد ۱۴۴ پروژه پژوهشي در دست اجراست و ۴ پروژه نيز به اتمام رسيده است.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران اعتبارات حمايت از اين پژوهش ها را ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان دانست و افزود: ۶۵۰ ميليون تومان اعتبار به پروژه پژوهشي رشته فني مهندسي، ۵۸۰ ميليون تومان به رشته علوم پايه و زيستي، ۶۱۵ ميليون تومان به رشته علوم پزشكي و دامپزشكي، ۲۸۵ ميليون تومان به رشته علوم انساني و هنر، ۷۲۱ ميليون تومان به رشته علوم كشاورزي و منابع طبيعي و ۶۲۰ ميليون تومان به پروژه هاي پژوهشي رشته هاي ميان گروهي اختصاص يافته است. وي گفت: در راستاي اجراي سياست هاي برنامه چهارم توسعه و تقويت نظام مبتني بر دانايي محوري و با توجه به اهميت روز افزون پژوهش و فناوري، اين صندوق وظيفه حمايت از كرسي هاي پژوهشي را با هدف ايجاد ظرفيت هاي جديد تحقيقاتي، كمك در جذب اعضاي هيأت علمي پژوهشگران برجسته ايراني،  كمك به جلوگيري از فرار مغزها، ايجاد محيط هاي علمي، پويا و مولد بر عهده دارد. رييس صندوق حمايت از پژوهشگران با اشاره به اينكه اين صندوق تا ظرف پنج سال (از سال ۸۳) از ۴۰۰ كرسي پژوهشي حمايت خواهد كرد، افزود: در سال گذشته توانستيم از ۷ كرسي حمايت كنيم و اميد داريم در سال جاري از ۶۰ كرسي پژوهشي حمايت كنيم.
فرهادي به تصويب كرسي هاي پژوهشي اشاره كرد و گفت: كرسي هاي پژوهشي در راستاي اجراي سياست هاي برنامه چهارم توسعه كشور و تقويت نظام مبتني بر دانايي محوري و با توجه به اهميت روزافزون پژوهش و فناوري، حفظ و حمايت از محققان برجسته ايراني، بهبود ظرفيت هاي توليد علم و فناوري و ايجاد ظرفيت تحقيقاتي در سطوح ملي به ويژه جلوگيري از روند رو به افزايش فرار مغزها و در اجراي مصوبه ۱۵ تيرماه سال گذشته هيأت امناي صندوق حمايت از پژوهشگران كشور تشكيل شده اند.
وي اضافه كرد: هدف از ايجاد كرسي هاي پژوهشي، كمك در ايجاد ظرفيت هاي جديد تحقيقاتي به خصوص براي پژوهشگران خوش آتيه، جامع نگر و آينده نگر، كمك در جذب اعضاي هيأت علمي و پژوهشگران برجسته ايراني مقيم ايران و خارج از كشور، كمك در جلوگيري از فرار مغزها، حمايت از پژوهش هاي خوش آتيه، كمك در ايجاد محيط هاي علمي، پويا و مولد علم، حمايت از تربيت نيروهاي ماهر و متخصص (مانند دانش آموختگان كارشناسي ارشد و دكتري) با هدف ارتقاء كيفيت آموزشي با مد نظر قرار دادن عوامل آموزشي، دستيابي به يافته هاي جديد علمي، تربيت نيروهاي ماهر و متخصص ، افزايش مشاركت در گسترش مرزهاي دانش و تقويت موقعيت علمي كشور، انجام پژوهش هاي مورد نياز در راستاي حل معضلات كشور است.
فرهادي در زمينه تخصيص اعتبارات صندوق حمايت از پژوهشگران كشور، گفت: تاكنون سرمايه اوليه صندوق در اساسنامه دو ميليارد ريال بوده كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده اما ميزان اين اعتبار در سال ۸۲ به ۴۰۰ ميليون تومان و در سال ۸۳ بودجه  هاي جاري به سه ميليارد تومان و بودجه هاي عمراني به ۶/۱ ميليارد تومان براي خريد ساختمان و تجهيزات آن اختصاص داده شده است.
وي خاطر نشان كرد: در سال ۸۴ مبلغ سه ميليارد تومان بودجه جاري و ۱۱۰ ميليون تومان بودجه تجهيزاتي داشته ايم كه امسال اين مبلغ ۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان افزايش داشت. خوشبختانه ۹۰ درصد اعتبارات باقي مانده از سالهاي گذشته صرف پژوهش مي شود. فرهادي در پايان از تدوين و تصويب آيين  نامه هاي تجاري سازي تحقيقات و ارائه تسهيلات و خدمات به پژوهشگران، آيين نامه نظارت بر طرح ها و آئين نامه شبكه ملي آزمايشگاه هاي ملي در صندوق حمايت از پژوهشگران خبر داد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |