شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۸ - Jul 8, 2006
كتابهاي سال انجمن قلم معرفي شدند
جايزه به سه دختر گل فروش
كتابهايي از دكتر رشيد عيوضي و مريم سقلاطوني در بخش پژوهش و شعر به عنوان كتاب سال برگزيده شدند
005142.jpg
گروه ادب و هنر- چهارمين دوره جايزه قلم زرين با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد و «مريم سقلاطوني»، «مجيد قيصري» و «رشيد عيوضي» به ترتيب در سه رشته شعر، داستان و پژوهش برنده چهارمين جايزه قلم زرين شدند.
به گزارش فارس، اين مراسم عصر روز چهارشنبه ۱۴ تيرماه در محل انجمن قلم ايران با حضور محمدحسين صفارهرندي و جمعي از شاعران، نويسندگان، منتقدان و علاقه مندان به ادبيات برگزار شد.
مجموعه شعر «از نام ها خبري نيست» سروده «مريم سقلاطوني»، مجموعه داستان «سه دختر گل فروش» نوشته «مجيد قيصري» و كتاب «حافظ برتر كدام است» نوشته «رشيد عيوضي» به ترتيب از سوي هيأت داوران در بخش هاي شعر، داستان و نقد و پژوهش شايسته تقدير شناخته شدند.
همچنين در بخش پژوهش و نقد از دو كتاب «نوشته  بر دريا» نوشته محمدرضا شفيعي كدكني و «تاريخ ترانه» نوشته محمد احمدپناهي تقدير شد.
دبيري هيأت داوران را در بخش هاي شعر، داستان و پژوهش به ترتيب پرويز بيگي حبيب آبادي، فيروز زنوزي جلالي و محمدرضا تركي به عهده داشتند.
علي معلم: انگار دولتمردان از ما بي نيازند
به گزارش ايسنا در اين مراسم كه اجراي آن را جواد محقق برعهده داشت، ابتدا علي معلم در سخناني گفت: از خيلي سال پيش تلاش براي تشكيل انجمن قلم صورت گرفت، اما كار آن چنان كه بايد، پيش نرفت؛ بدون اين كه تعطيل شود. هرچند اين خير و بركت را از سال ها پيش داشتيم و اين طيف با ميراث داران انجمن قلم جهاني در ايران رقابت و خود را تثبيت كرد. همه دولتمردان كمك كردند و نويسندگان صاحب همت هم ايستادگي سزاواري داشتند.
معلم اين پرسش را مطرح كرد كه آيا ما به عنوان اهل قلم و داراي مواضع ايدئولوژيك كاري را كه به ما واگذار شده، انجام داده ايم؟ وي افزود: دولتمردان ما و سالاران كه اين حكومت ايدئولوژيك را هدايت مي كنند، انگار نوعي بي نيازي از نوع ما دارند، كه شايد بخشي از آن به ما برمي گردد و ما نقشمان را آن گونه كه سزاوار بوده است، انجام نداده ايم! اين شاعر در ادامه يادآور شد: روز هاي تاسيس انجمن قلم فكر مي كرديم نويسندگاني فارسي زبان از هند، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان و ديگر كشور ها به كشور ما كه عنوان مادر را براي آن ها دارد، خواهند آمد و با كمك هم بلوك تفكر اسلامي را تحقق مي دهيم؛ ولي متاسفانه كار به مسائل صوري گذشت و آن آرزو ها در سطحي پايين ماند.
رضا اميرخاني: فرهنگ از آمار شريف تر است
همچنين رضا اميرخاني، رئيس انجمن قلم ايران گفت: در ابتداي مراسم با حضور مسئولان، معمولا گزارش و آماري مي دهند، اما لساني كه در زمينه فرهنگ است، بسيار شريف تر از آن است كه از آمار و ارقام بگويد.
اميرخاني بيشتر صحبت هايش را به تشكر از كساني كه با انجمن قلم و اجراي جايزه قلم زرين همكاري داشتند، اختصاص داد و در پايان نيز با نام بردن از اعضاي هيأت داوران گفت: در بخش پژوهش داوري ما ويژگي خاصي داشت. در اين بخش مرسوم شده با نگاه مكانيكي و خشك به آثار نگاه شود و ادبيات خلاق نقشي ندارد، اما اضافه شدن علي معلم به همراه يحيي يثربي در مرحله نهايي باعث شد خلاقيت هم مد نظر قرار گيرد.
صفار هرندي:  كارنامه دلگرم كننده اي نداريم
سپس محمدحسين صفار هرندي از لزوم تدوين برنامه چشم انداز ۲۰ساله سخن گفت و نگراني خود را اينگونه بيان كرد كه اهل فرهنگ در آن زمان گزارش كار خوبي نداشته باشند و گفت: مبادا در حركت كارواني كه با شتاب به سمت قله موفقيت راه مي پيمايد، جاي اهالي فرهنگ و هنر خالي باشد. وزير ارشاد افزود: ما در قياس با آرمان هايمان كارنامه دلگرم كننده اي نداريم.
او از كساني كه در اين جهت انگيزه مشترك دارند خواست تا فرصت از دست نرفته، كاري كنند و متذكر شد:   كساني خواهند گفت، اينها همان ارزش گراياني بودند كه دم از اصول و آرمان هاي انقلاب مي زدند؛ اما تظاهرش كجاست؟ كدام رمان و كدام فيلم منطبق بر آرمان هاي اين ها شكل گرفته است؟
وزير ارشاد با اشاره به سفر رئيس جمهور  به شرق آسيا و اينكه آنها او را به عنوان يك منجي مي بينند، يادآور شد: اين دلبستگي هزاران هزار نفر است. آيا اينها كافي نيست تا هنرمند مسلمان ما براي پاسخگويي به آنها كار درخوري انجام دهد؟
صفار هرندي اين پيشنهاد را مطرح كرد كه  در برنامه هاي انجمن قلم در ارتباط با چشم انداز ۲۰ساله جايي باز شود و خاطرنشان كرد: رهبر معظم هنرشناس و هنرپرور از نداشتن كار بسامان در ادبيات داستاني و نداشتن برنامه و چشم انداز گله مي كنند. در بدو امر هم به من گفتند و من قصد كردم با كمك از كساني كه دلمشغولي هاي مشابه دارند، كاري كنيم كه باز همين دغدغه ها با همين ظرفيتش نباشد و تغيير كند. به دوستان پيشنهاد دادم پاتوقي در زمينه ادبيات داستاني در وزارتخانه داشته باشيم كه آن جلسه ها برپاست، اما كم رونق شده است.
وي افزود: چند دفعه ديگر بايد بشنويم، آقا وقتي اهالي ادبيات را مي بينند، بگويند مشكل ما اين است كه رمان نداريم و اهالي سينما را هم كه مي بينند، بگويند كه رمان نداريم؛ چراكه پشتوانه سينما فيلمنامه است.
مراسم اهداي جوايز انجمن قلم با حضور مشفق كاشاني، محمدرضا سرشار، سعيد ابوطالب، احمد دهقان و جمعي از نويسندگان و اعضاي اين انجمن در سالن اجتماعات تازه  تأسيس اين انجمن برگزار شد.

كتابخانه
رباعيات سه زبانه خيام
005103.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: «اين كتاب با پيشگفتار ماندگار از استاد محمد علي فروغي(ذكاءالملك)، سرادوارد فيتز جرالد براي نخستين بار در نوروز يكهزار و سيصد و هشتاد و پنج شمسي توسط انتشارات انجمن ايرانيان با بهره گيري از معتبرترين نسخه هاي موجود و ترجمه هاي ارزشمند (زبان انگليسي)، Gilbert lazard (زبان فرانسه) طراحي، توليد گلبانگ فرهنگ مهر و همكاري كتاب پويه به تيراژ تقريبي سه هزار نسخه در چاپخانه ستاره سبز و صحافي گوهر به زيور طبع آراسته گرديد.» اين جملات، نخستين صفحه كتاب رباعيات حكيم عمر خيام است.
خيام شناخته شده ترين شاعر ايراني در اروپاست. ظاهراً نگاه تلخ و جبري خيام براي اروپايي ها جذاب تر از نگاه عاشقانه و حكمي سعدي يا عارفانه و الهي مولانا و حافظ است، اما به هر علت كه باشد، انتشار رباعيات خيام با سه زبان فارسي، انگليسي و فرانسه در داخل ايران نيز، اقدام شايسته اي است، زيرا آنها كه از زبان و ترجمه سردرمي آورند، مي توانند با ترجمه هاي لازارد و راسن نيز آشنا شده و دريابند چه گلي بر سر ما و خيام زده اند.
علاوه بر اين مقدمه فيتز جرالد كه در ترجمه و تحقيق درباره خيام، مشهورترين چهره غربي است، براي اهل فن مي تواند بسيار جذاب باشد.
«رباعي هاي حكيم عمر خيام» انتشارات انجمن ايرانيان، به انتخاب كامران كوهستاني منتشر شده است و علاوه بر اشعار، با تابلوهاي خوشنويسي، مينياتور، گل و مرغ، تذهيب و نقوش ايراني از رفعت السادات موسوي و زنده ياد مجيدي نيز همراه است.
اين كتاب در ۲۲۰ صفحه تمام گلاسه، با جلد مرغوب و كاور به بازار آمده است.

جشنواره نقاشي كودك جهان اسلام برگزار مي شود
گروه ادب و هنر- نخستين جشنواره بين المللي نقاشي كودك جهان اسلام در ۳۰ تيرماه همزمان با هفته فرهنگي جهان اسلام با حضور سفرا  و مسئولين كشورهاي اسلامي در پايتخت فرهنگي جهان اسلام افتتاح مي شود.
محمدرضا كمره اي، مدير جشنواره با اعلام خبر فوق افزود: بنابه استقبال كودكان داخلي و خارجي مهلت ارسال آثار كودكان با موضوع من و خدا تا۳۰ تيرماه تمديد شده است.
همچنين افتتاحيه عمومي جشنواره با غرفه هاي آموزشي و علمي۱۰، شهريورماه در مجموعه كاخ سعد آباد تهران است.

نخستين جشنواره بين المللي كاريكاتور اشغال
گروه ادب وهنر ـ  نخستين جشنواره بين المللي كاريكاتور با عنوان «اشغال» در دو محور اشغال خرمشهر و اشغال سرزمين هاي اشغالي فلسطين، عراق و افغانستان توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار مي شود.
دبير جشنواره، مسعود شجاعي طباطبايي، مسئول خانه كاريكاتور است.

آكادمي اسكار ۱۲۰ عضو تازه مي گيرد
گروه ادب و هنر- آكادمي اسكار ۱۲۰ هنرمند سينما را دعوت به عضويت در آكادمي علوم و هنرهاي آمريكا كرد. تمام اين هنرمندان با اشتياق دعوت آكادمي را پذيرفته اند.
به نوشته سايت رسمي اسكار، آكادمي هر چند وقت يك بار دست به انتخاب نفرات جديد مي زند. انتخاب اعضاي جديد براي دميدن روح تازه به تصميم گيري هاي اسكاري است. جيك جيلنهال كه امسال براي «كوهستان بروكبك» نامزد دريافت اسكار شد، در كنار داكوتا فنينگ نوجوان- كه جوان ترين عضو آكادمي به حساب مي آيد- از جمله كساني هستند كه به عضويت آكادمي اسكار درمي آيند.ورنر هرستوگ فيلم ساز سرشناس سينماي آلمان هم از جمله اعضاي جديد آكادمي اسكار است. تحليل گران سينمايي به آكادمي پيشنهاد كرده اند كه تعداد بيشتري از هنرمندان غير آمريكايي را دعوت به عضويت در آكادمي اسكار كند. آنها مي گويند اين حركت باعث حضور ايده هاي نو در اين مركز قديمي خواهد شد.سيد گانيس مدير آكادمي اسكار مي گويد نفراتي كه اخيراً دعوت به همراهي با آكادمي شده اند از رشته هاي مختلف سينما همچون كارگرداني، بازيگري، فيلمنامه نويسي، تهيه كنندگي، تدوين، موسيقي، انيماتورها و ديگر حرفه اي هاي عالم سينماست.
ريچل ويز، هيت لجر، ترنس هاوارد، فليسيتي هافمن، يواكين فونيكس و ديويد استراتيران هنرمندان ديگري هستند كه دعوت عضويت آكادمي را قبول كرده اند.

توقيف پرفروش ترين فيلم كره در چين
005109.jpg
گروه ادب و هنر- كشور چين نمايش عمومي «شاه و دلقك» را ممنوع اعلام كرد. توقيف اين درام تاريخي كره جنوبي در شرايطي صورت مي گيرد كه اين فيلم سال گذشته لقب پرفروش ترين فيلم كره جنوبي را گرفت.
به نوشته بي بي سي، مضمون ملتهب و جنجالي فيلم عامل اصلي توقيف فيلم در چين بوده است. مسئولين چيني مي گويند «شاه و دلقك» مناسبتي با حال و هواي جامعه چيني ندارد و قصه اش مضموني غيراخلاقي دارد. قصه فيلم در چين قرن شانزدهم رخ مي دهد. كاراكتر اصلي فيلم يك پادشاه خيالي است كه گروهي از دلقك ها را به كاخ خود دعوت مي كند تا وي را سرگرم كنند. در اين ميان وي دلباخته يكي از اين دلقك ها مي شود. سازندگان فيلم مي گويند هدفشان از توليد فيلم ارائه يك كار سرگرم كننده و افشاگر درباره واقعيت هاي دربارهاي قديمي بوده است. اما مسئولين اداره سانسور چين اين توضيح را براي وجود يك مضمون جنجال برانگيز كافي نمي دانند.
اداره سانسور چين مدتي قبل هم نمايش عمومي «كوهستان بروكبك» آنگ لي را ممنوع اعلام كرد. در آن زمان هم مسئولين اين اداره سوژه ملتهب و مضمون غيراخلاقي آن را دليل اصلي توقيف فيلم اعلام كردند. آنها مي گويند اين گونه فيلم ها مناسب حال تماشاگران چيني نيستند و به همين دليل ضرورتي براي اكران عمومي آنها در اين كشور وجود ندارد.
«شاه و دلقك» با فروش ۱۲ ميليون بليت در كشور ۴۸ ميليون نفري كره جنوبي۸۵، ميليون دلار فروش كرد.

شاهرخ خان مربي فوتبال مي شود
005106.jpg
گروه ادب و هنر - كيكاوس زياري: در شرايطي كه مسابقات جام جهاني فوتبال به پايان خود نزديك مي شود، شاهرخ خان بازيگر سرشناس سينماي هند لباس مربيگري فوتبال به تن مي كند.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا اف ام، شركت فيلمسازي «ياش راج فيلمز» خود را آماده توليد يك درام خانوادگي ورزشي به نام «چاك د اينديا» مي كند. كارن جوهر مدير اين شركت قديمي فيلمسازي شاهرخ خان را براي ايفاي نقش اصلي انتخاب كرده است.
قصه فيلم درباره يك تيم فوتبال زنانه است كه اعضاي آن با هم اختلاف دارند و به همين دليل نمي توانند در مسابقات حرفه اي مقامي بدست بياورند. بزودي يك جوان ورزشكار به عنوان مربي اين تيم كارش را شروع مي كند. در آغاز كار همه چيز به هم ريخته است. مربي جوان ضمن كمك به اعضاي تيم براي حل مشكلاتشان، آنها را براي شركت در يك مسابقه مهم آماده مي كند.تهيه كنندگان فيلم هم اكنون مشغول انتخاب بازيگران فيلم - اعضاي تيم فوتبال- از بين چهره هاي ناشناخته هستند. كليد فيلمبرداري فيلم تا دو ماه ديگر زده مي شود. آگوست سال آينده به عنوان زمان اكران عمومي فيلم انتخاب شده است.از كارن جوهر هم اكنون درام خانوادگي «گاپي الوداع نهي كهنا» آماده نمايش است. آميتا باچان، شاهرخان، راني موكرجي، پريتي زينتا و آبيشك باچان بازيگران اين فيلم هستند.

چهره روز
احمد شاكري: ادبيات ملي به معني
محصوركردن ادبيات نيست
مهر: احمد شاكري ، نويسنده گفت: اگر منظور از ادبيات ملي، محصوركردن ادبيات در چارچوب جغرافيا، فرهنگ يا مليت خاص و مشخص باشد، به نظر مي رسد عنايتي كه ادبيات براي آن دست به آفرينش مي زند فراموش شده، چرا كه با وجود اين بايد داستان هاي ديني- كه موضوع خود را در خارج از جغرافياي حاضر - دنبال مي كنند از محدوده ادبيات ملي خارج شوند.
اصطلاح ادبيات ملي در موضوع داستان و رمان، تعبير متداولي نيست، از اين رو هر پاسخي درباره آن منوط به تعريفي است كه اراده مي شود؛ بنده به دلايلي طرح اينگونه مسائل را در حوزه ادبيات داستاني كم فايده، غيرضروري و غيرعلمي مي دانم، اگر منظور از ادبيات ملي و بحث درباره آن، تعيين راهبردهاي اصلي براي غناي ادبيات باشد، بهتر است مسائل عمده اين حوزه شناسايي شده و سپس درباره آن انديشه شود.
احمد شاكري ياد آور شد: پيش از اين به جاي ادبيات ملي، اصطلاح ادبيات بومي بارها مورد سئوال قرار گرفته است، كساني كه به ادبيات بومي اعتقاد دارند، آن را نوعي از ادبيات مي دانند كه در شيوه بيان، نگاه زيبايي شناسانه و موضوعات و مضامين مورد استفاده قرار گرفته و بر ويژگي هاي بومي تاكيد مي ورزد. چه بسيار بهترين كارهاي داستاني كه حتي جنبه بين المللي پيدا كرده اند و با گذار از خاستگاه هاي بومي خود زبان مشتركي را با تمامي مخاطبان پيدا كرده و نقطه ايده آلي در ادبيات يافته اند.
وي تصريح كرد: اگر ادبيات ملي محدود به جغرافيا يا فرهنگ و مليت خاص باشد، نويسندگاني كه با دغدغه هاي انساني و الهي موضوع داستانشان را در فراتر از مرزهاي ايران مي يابند، جزو نويسندگان ادبيات ملي نيستند از اين رو بهتر است به ماهيت ادبيات توجه شود.
اين نويسنده ادامه داد: اگر ادبيات را نوعي وجود ذهني بدانيم كه در شكل گيري اش نيازمند به جهان خارج است و جهان داستان را همانند جهان خارج، قانونمند، هدفمند و داراي حقايق ثابت بپنداريم، با اين وجود، ديگر نمي توان آن را مقيد به قيدي ساخت كه خارج از ماهيت و ذات آن است.
شاكري اضافه كرد: اگر در عالم خارج انسان با قيد مليت ارزشگذاري نشود، داستان نيزكه جزئي از عالم ذهني نويسنده است نبايد با اين قيد شناخته و ارزشگذاري گردد. قيد مليت قيدي اعتباري و ناظر بر تفاوت هاي ارضي و نه ذاتي است، پس بايد به قيودي روي آورد كه ذات آن ماهيت موجود را تعيين كنند و واقعيات موجود در عالم خارج داراي حقايقي هستند.
اين نويسنده در ادامه افزود: اين حقايق، هنگامي كه در دايره صلاح و فساد و بايد و نبايدها تعريف مي شوند، شريعت را بنيان مي نهند. پس همان طور كه شريعت در تعيين ملاك هاي حقيقي بازشناسي و ارزشگذاري انسان عمل مي نمايد بايد معيار داستان - كه بود كوچكي از موجودات عالم است - نيز قرار گيرد؛ از اين رو به جاي تعبير ادبيات ملي مي توان ادبيات توحيدي را به كار برد كه هم به حقيقت ادبيات و هم به حقيقت عالم اشاره كرده و به عنوان يك قيد، پشتوانه فلسفي مقتضي نيز دارد. البته توحيد به عنوان يك قيد، جامع تمامي مفاهيمي است كه زندگي، انسان و جهان را معني دار مي كند.
احمد شاكري در پايان خاطرنشان كرد: مشكل اساسي كه ادبيات امروز ايران و جهان با آن مواجه است مسئله مليت يا غير مليت نيست، چنانچه اگر برتري هم براي ايراني بتوان فرض كرد، باز به شاخصه هاي ديني و در نهايت توحيدي باز مي گردد؛ مشكل اساسي ادبيات عدم درك درست از جهان و انحراف در معني بخشي به آن است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |