شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۸ - Jul 8, 2006
در سراسر كشور برگزار شد
تظاهرات گسترده ضد صهيونيستي
عكس: عطا طاهركناره
005232.jpg
گروه سياسي - همزمان با تشديد حملات نظاميان اسرائيلي عليه ملت فلسطين و كشته شدن ۲۲ فلسطيني در ۲۴ ساعت گذشته نمازگزاران تهراني پس از اقامه نماز جمعه در دانشگاه تهران، از سمت درب شرقي به سمت ميدان فلسطين در اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستي راهپيمايي كردند.
در اين راهپيمايي كه به دعوت شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و با حضور مسئولان كشوري ازجمله رئيس جمهور و اعضاي هيأت دولت برگزار شد، پرچم هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي به آتش كشيده شد. تظاهركنندگان همچنين بر لزوم محاكمه بوش و اولمرت در ارتباط با جنايات اخير رژيم اشغالگر صهيونيستي در نوار غزه تأكيد كردند.
همزمان با مردم تهران، در ساير شهرستان ها نيز راهپيمايي گسترده اي انجام شد و مردم كمك هاي نقدي را براي حمايت از مردم فلسطين اختصاص دادند.
در پايان اين راهپيمايي، تظاهركنندگان در قطعنامه اي تأكيد كردند دولت هاي اسلامي با تمام امكانات مادي و معنوي در كنار ملت فلسطين قرار گيرند.
در اين قطعنامه آمده است: ملت مسلمان ايران گسترش عمليات تروريستي در عراق و همچنين تهاجم به غزه را يك توطئه هماهنگ از سوي آمريكا و اسرائيل براي مقابله با خواست مردم مسلمان منطقه در استقرار دموكراسي واقعي و استقرار حكومتهاي مردمي مسلمان مي داند و به تمامي مظاهر استكبار هشدار مي دهد، كه عكس العمل ملتهاي مسلمان در مقابل اين جنايات شديد و قوي خواهد بود.
در پايان اين قطعنامه آمده است: بار ديگر ملت ايران تاكيد مي كند كه تنها راه حل بحران فلسطين اجراي راهكار پيشنهادي رهبر فرزانه و حكيم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي «مدظله العالي» بر انجام انتخابات سراسري در فلسطين با حضور همه فلسطينيان و اهالي آن سرزمين در هر كجاي دنيا كه باشند، مي باشد.

مجروحان بمب گذاري كوفه به ايران منتقل شدند
005241.jpg
گروه سياسي - مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام از انتقال مجروحان حادثه صبح روز پنج شنبه در كوفه به شهرستان يزد به منظور جلوگيري از عزيمت خانواده هايشان به ايلام خبر داد.
دكتر علي مرادي افزود: با اعلام خبر حادثه شهر كوفه، با كمك دانشگاه علوم پزشكي استان، تعداد ۱۷ دستگاه آمبولانس در مرز بين المللي مهران مستقر شد كه نيمه شب جمعه، ۱۴ مجروح حادثه با بكارگيري ۱۴ دستگاه آمبولانس به بيمارستان امام ايلام منتقل شدند.
وي افزود: اين تعداد مجروح پس از مداواي اوليه مستقيما از فرودگاه ايلام به فرودگاه مهرآباد انتقال يافتند و از آنجا به شهرستان يزد اعزام شدند.
علي مرادي تصريح كرد: اين در حاليست كه شهداي اين حادثه هنوز به ايران انتقال داده نشده اند، زيرا احتمال دارد خانواده برخي از آنها بخواهند، شهدايشان را در قبرستان وادي السلام نجف دفن كنند.
وي اضافه كرد: مجروحان حادثه هم اكنون در شهر يزد تحت مداوا هستند.
اسامي  تعدادي از شهدا
به گفته نماينده  سازمان حج و زيارت در عراق اسامي شهداي شناسايي شده حادثه عبارتند از: حسين ناجي، علي ناجي شريف آبادي، سكينه  نيك نام، صديقه پهلوان شمس و عاليه عباس پور كه از كاروان  هماي رحمت يزد بوده اند.
همچنين سيداحمد حسيني روحاني كاروان طلوع نور يزد نيز در ميان اين شهيدان بوده است.
سه جسد مجهول الهويه نيز پيدا شده كه قابل شناسايي نيست.
ايران جنايات وحشيانه كوفه را محكوم كرد
سخنگوي وزارت خارجه در بيانيه اي ضمن انزجار از حادثه تروريستي بمب گذاري كوفه كه منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادي از هموطنان ايراني شده، اين اقدام وحشيانه را به شدت محكوم كرد.
حميدرضا آصفي گفت: اين اقدامات وحشيانه خيانت به ملت عراق و خدمت به دشمنان عراق است. آصفي همچنين از دولت عراق خواست تا به وظايف خود براي تأمين امنيت زائران ايراني و مجازات عاملان اين اقدام هولناك عمل كند.
جامعه مدرسان حوزه علميه قم نيز در بيانيه اي حادثه انفجار بمب در مسجد كوفه را محكوم كرد. در اين بيانيه تأكيد شده كه با حضور اشغالگران آمريكايي و انگليسي در عراق مشخص شده كه نه تنها امنيت شهروندان عراق تأمين نمي شود كه گروه هاي تروريستي و عناصر فتنه انگيز ناامني را بيشتر مي كنند.

امروز در تهران آغاز مي شود
اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق
گروه سياسي - اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه عراق امروز در تهران آغاز مي شود. دبيركل اتحاديه عرب نيز ميهمان اين اجلاس است كه شب گذشته وارد تهران شد. حضور عمروموسي در تهران حائز اهميت ويژه است؛ چراكه مقارن با جنايات رژيم صهيونيستي در فلسطين و همچنين حادثه بمب گذاري كوفه و موضع حمايتي كه دبيركل اتحاديه عرب در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران دارد، حضور در تهران نشانه طرفداري اتحاديه از مواضع ايران است. ايران در اين اجلاس سعي مي كند روابط نزديك ديگر كشورهاي همسايه عراق با دولت اين كشور را نزديك كند تا برخلاف تبليغات رسانه هاي غربي تنها بازيگر صحنه سياست هاي عراق نباشد. حضور تمامي وزراي خارجه همسايه عراق در اين اجلاس قطعي است، ضمن اين كه اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي و وزير خارجه بحرين نيز در اين اجلاس حضور دارند.

واكنش مثبت اروپا به آغاز مذاكرات
لاريجاني: پاسخ مقدماتي ايران اين هفته اعلام مي شود
005238.jpg
گروه سياسي - پس از ضيافت شام سولانا و لاريجاني در بروكسل و در حالي كه صحبت هاي زيادي در خصوص تعويق سفر لاريجاني براي مذاكره در خصوص بسته پيشنهادي ۱+۵ به تهران مطرح بود، سخنگوي خاوير سولانا به رويترز گفت كه ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به خوبي آغازشده و يك شروع خوب تلقي مي شود. كريستينا گالاچ در ادامه گفت كه اميدوار است در مذاكرات سه شنبه هفته جاري، ايران بتواند يك پاسخ بهتر و جامع تر به سولانا بدهد. سخنگوي سولانا در ادامه تاكيد كرد كه اروپا خواهان تسريع در پاسخ ايران است اما هيچ گاه مهلت زماني براي اين پاسخ اعلام نكرده است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران هم در بروكسل اعلام كرد كه ايران در حل اين مسئله جدي است و تاكيد كرد كه به احترام سولانا قبول كرده براي انجام گفت وگوها به بروكسل برود. به گزارش خبرگزاري فرانسه ، علي لاريجاني خبر داده كه پاسخ مقدماتي ايران به بسته پيشنهادي در اين هفته از سوي ايران اعلام و سه شنبه هفته جاري اين گفت و گوها آغاز مي شود.
سخنگوي سولانا با اظهار خشنودي از ضيافت شام پنج شنبه گذشته خبر داده ، گفت و گوهاي اين هفته مي تواند شروع مثبتي براي حل اين مسئله باشد.
درخواست پاسخ سريع از ايران در بروكسل مهم ترين پرسش بود كه با اعلام نظر سخنگوي سولانا مشخص شد كه مهلت زماني در كار نيست و همچنين مذاكرات به زودي وارد مرحله اي تازه  مي شود. محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي پنج شنبه گذشته خواستار پاسخ سريع ايران شد اما در همين حال با قاطعيت ادعايي مبني بر وجود تاسيسات مخفي را در ايران كرده و به ايتارتاس گفت: به هيچ وجه اطلاعاتي كه چنين خبرهايي را نشان دهد وجود ندارد. دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد كه فعاليت هاي هسته اي ايران با نظارت آژانس انجام مي گيرد و تا به امروز چرخه سانتريفيوژهاي ايران با ۱۶۴ سانتريفيوژ مشغول به كار است. رئيس جمهوري روسيه نيز روز گذشته در گفت و گويي تلويزيوني با بي بي سي از ايران خواست كه زودتر پاسخ خود را اعلام كند. ولاديمير پوتين در اين گفت و گو تاكيد كرد كه فشار زماني براي ايران طرح نشده اما بهتر است اين مسئله هرچه سريعتر به جريان افتاده و مذاكرات مرتبط با آن آغاز شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از ضيافت شام در بروكسل راهي اسپانيا شد و با زاپاترو، نخست وزير اين كشور ديدار كرد. تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري از مشروح مذاكرات منتشر نشده است. علي لاريجاني پس از ديدار با نخست وزير و وزير خارجه اسپانيا راهي كشور سوئيس شد تا با مقامات سوئيسي نيز ديدار و گفت و گو داشته باشد.

بازديد رئيس جمهوري از مناطق محروم جنوب تهران
005235.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري به طور سرزده از دو روستاي محروم در جنوب شرق تهران بازديد كرد.
احمدي نژاد و هيأت همراه عصر پنج شنبه از روستاهاي «اسماعيل آباد» و «قوچ حصار» بازديد و ضمن حضور در محل زندگي و گفتگو با مردم از نزديك با مشكلات و مسائل روستائيان از جمله تأمين آب آشاميدني آنها آشنا شد.
در اين ديدار كه با ابراز احساسات مردم اين دو روستا همراه بود، رئيس جمهوري ضمن صدور دستورات لازم به معاون اجرايي دولت و استاندار تهران، خواستار رسيدگي به مسائل و مشكلات مردم مناطق جنوبي تهران شد.
در اين ديدار علي سعيد لو معاون اجرايي، غلامحسين الهام سخنگوي دولت، خسرو دانشجو استاندار تهران و پرويز فتاح وزير نيرو رئيس جمهوري را همراهي مي كردند.

اخباركوتاه
لايحه آزادي اطلاعات در دستور كار نمايندگان مجلس
گروه سياسي- گزارش كميسيون اقتصادي مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص عده اي از نمايندگان مجلس از عملكرد دبيرخانه مناطق آزاد و سازمان هاي مناطق آزاد كشور و گزارش كميسيون بهداشت و درمان در مورد تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت و درمان در دستور كار اين هفته مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وزراي رفاه و تأمين اجتماعي، كشور و آموزش و پرورش جهت پاسخ به سؤالات نمايندگان در جلسه علني مجلس حاضر خواهند شد.همچنين نمايندگان در صورت داشتن وقت كافي، طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، طرح صيانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادي و لايحه آزادي اطلاعات را نيز بررسي خواهند كرد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به جنايات اخير:
چرا مسلمانان و علماي اسلام سكوت كرده اند؟
فارس : جنتي امام جمعه موقت تهران گفت: اجراي بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسي تحولي جدي در مسائل اقتصادي و عدالت اجتماعي كشور به وجود خواهد آورد.احمد جنتي امام جمعه موقت تهران در خطبه  دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به مسائل روز جهان اسلام مانند مسئله فلسطين و عراق و جنايات رژيم صهيونيستي و اشغالگران در عراق، اظهار داشت: با همه وجود مي گويم خدايا به تو شكايت مي كنيم، چرا كه هيچ مرجعي بر روي زمين باقي نمانده كه مظلومين به آن شكايت كنند.جنتي با بيان اين كه افكار عمومي دنيا اكنون متوجه بازي هاي جام جهاني فوتبال است و رژيم صهيونيستي از آن استفاده مي كند، تصريح كرد: مسلمانان و علماي اسلام چرا سكوت كرده و در مقابل اين جنايات اعتراض نمي كنند، كسي كه در مقابل ظلم سكوت كند شريك در ظلم او است.
«المشهداني» به مشهد رفت
گروه سياسي- رئيس مجلس نمايندگان عراق در چهارمين روز از سفر خود به ايران، ضمن زيارت مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) با نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي ديدار كرد.سيد محمود المشهداني در اين ديدار گفت: هدف اصلي مستكبران از اشغال عراق، ايجاد اسرائيلي بزرگ در منطقه است.اين در حالي است كه برخي سياستمداران به اشتباه تصور مي كنند، هدف از آمريكا و ساير استكبارگران در اشغال عراق سرنگوني صدام و تصاحب نفت اين كشور است.
لازم به ذكر است، المشهداني از نمايندگان ائتلاف اهل سنت عراق مي باشد.

بخشنامه  هاشمي شاهرودي
براي برخورد با گزارش هاي واهي
فارس: رئيس قوه قضائيه با صدور بخشنامه اي به همه مراجع قضايي و اداري، سازمان ها، معاونت ها و مراكز ستادي قوه قضائيه دستور داد تا نسبت به دريافت گزارش هاي واهي، اطلاعيه ها و نامه هاي بي نام و نشان واكنش مناسب نشان دهند.
هاشمي شاهرودي در اين بخشنامه اعلام كرد: از آن جا كه در سايه نظام مقدس جمهوري اسلامي و به بركت قانون اساسي براي همه آحاد جامعه امكان هرگونه دادخواهي عليه اشخاص حقيقي و حقوقي در مراجع قضايي فراهم شده و نيز از سوي مسئولان و مقامات به بسياري از خواسته ها و تقاضاهاي مشروع مردم توجه شده و در مسير قانوني خود مورد رسيدگي قرار مي گيرد ولي در اين ميان برخي افراد فرصت طلب با قصد تخريب و تضعيف كاركنان خدوم و شريف دستگاه قضايي مبادرت به ارسال گزارش هاي واهي، اطلاعيه ها و شب نامه هاي بي نام و نشان به مراجع قضايي و مقامات دستگاه مي كنند.

يادداشت
نخستين سفر اولين رئيس
* سيدعلي رياض
دوازدهم تيرماه، به دعوت دكتر حداد عادل از رئيس پارلمان جديد كشور همسايه، عراق، محمود مشهداني رئيس پارلمان عراق در رأس هيأت بلندپايه پارلماني به همراه ۱۳ تن از نمايندگان مجلس تازه تشكيل شده اين كشور وارد تهران شدند. در اين هيأت بلندپايه كه نمايندگاني از ائتلافها و فراكسيونهاي مختلف و تاثيرگذار حضور داشتند، از آن رو كه نخستين سفر خا رجي اولين رئيس پارلمان مردمي ملت عراق به همراه نمايندگان چند ائتلاف مهم اين كشور، حكايت از تأمل و توجه ويژه مسئولان عراقي و علاقه مندي آنها به تحكيم ارتباطات و تعاملات دو سويه و تعميق مناسبات دوجانبه به ويژه در شرايط حساس كنوني براي دو كشور است اما ذكر نكاتي چند پيرامون سفر هيأت عراقي خالي از لطف نيست.
۱- رئيس پارلمان عراق، شخصيتي دانشمند،  فرهيخته، متواضع، وارسته و به تعبير من مسلمان واقعي است.
علاوه بر اين وي از قدرت تفكر بسيار نافذ و درك ديپلماتيك مسايل پارلماني برخوردار است.
نكته ديگر در مورد شخصيت مشهداني نگاه عام، كلان و جامع الاطراف به موضوعات مختلف پيراموني است.
۲- مشهداني در ديدارهاي خود بر اين نكته تاكيد مي كند كه اگر همراهي و ديپلماسي قوي ايران در منطقه و بين الملل نبود، امكان رشد و تكامل سياسي چشمگير ملت عراق تا سالها عقب مي افتاد.
به نظرم اولين سفر رئيس پارلمان عراق به ايران به نوعي ابراز تشكر ملت عراق بود از ايرانيان!
۳- مشهداني، ايران و عراق را دو روح در يك جسم مي خواند. ما نيز از اين نگاه و رويكرد استقبال كرده و تلاش مي كنيم تا تجربيات پارلماني مان را به دوستان عراقي منتقل كنيم.
۴- جهان بايد متوجه شود كه اسلام در منطقه محوريت پيدا كرده و قطعا نظام ما اقتدارش را در كنار اتحاد و اتفاق اسلامي با كشورهاي منطقه افزايش خواهد داد.
۵- ما از پارلمان عراق حمايت مي كنيم و پارلمانش را مقتدر مي دانيم چون منتخب حقيقي ملت عراق است.
رئيس گروه دوستي پارلمان ايران و عراق

باشگاه احزاب
بدون برنامه شركت نكنند
وزير سابق آموزش و پرورش تصريح كرد: كساني كه برنامه ندارند، نبايد در انتخابات بعدي شركت كنند و مردم نيز نبايد فضا را براي افرادي كه بدون برنامه وارد عمل مي شوند، مهيا كنند.مرتضي حاجي با بيان اين مطلب، لزوم ارايه يك برنامه همه جانبه از سوي احزاب و گروه هاي سياسي را براي پيروزي در انتخابات مورد تأكيد قرار داد و گفت: براي ارايه اين برنامه، احزاب در قدم نخست بايد نيازهاي روز مردم را به صورت كامل بشناسند و آينده نگري مناسبي براي تعيين اهداف داشته باشند، علاوه بر اين بايد مشخص كنند چگونه مي خواهند از وضعيت فعلي به سوي وضعيتي كه ترسيم مي كنند، بروند.
مصلحت تجميع انتخابات
عضو هيات رئيسه مجلس، گفت: صلاح و مصلحت در اين است كه انتخابات شوراها و خبرگان همزمان برگزار شود.محسن كوهكن، درخصوص برگزاري همزمان انتخابات شوراها و خبرگان با اشاره به اين كه برگزاري همزمان اين دو انتخابات ارتباطي به سطح اختيارات و كم و زياد كردن مدت دوران مسئوليت ندارد، گفت: آنچه كه قطعي است برگزاري دو انتخابات از نظر اقتصادي به صلاح و صرفه كشور است. باتوجه به اين كه هر انتخابات بين ۴۴ تا ۵۰ ميليارد تومان هزينه اجرايي و نظارتي دارد، هم زمان برگزار كردن انتخابات به نفع كشور است.پيش بيني اين است كه اگر اين بحث در مجمع عمومي  فراكسيون اصولگرايان مطرح شود نبايد براي همزمان برگزار شدن مخالفت جدي وجود داشته باشد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |