شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۸ - Jul 8, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين كارها در پيش خدا آن است كه بينوايي را سير كنند، يا قرض او را بپردازند يا زحمتي را از او رفع نمايند.
(كنزالعمال، ج ،۶ ص ،۳۴۲ ح ۱۵۹۵۸)
امروز با حافظ
دل چون آينه در زنگ ظلام اندازد
روز در كسب هنر كوش كه مي  خوردن روز
گرد خرگاه افق پرده شام اندازد
آن زمان وقت مي صبح فروغ است كه شب
آب و هوا
005184.jpg
آب و هوا

عكس روز
005187.jpg
عكس: همشهري/ مسعود خامسي پور
آزمايش فني تونل رسالت از امروز آغاز مي شود. ديروز جمعه ۱۶ تيرماه كارگران پس از ماهها تلاش شبانه روزي با شهردار تهران خداحافظي كردند.

در شهر چه خبر
سروش خسروي
قيمت تخم مرغ
مديرعامل اتحاديه مرغداران هم مي گويد: براي تنظيم بازار، قيمت هر كيلوگرم تخم مرغ از ۴۱۰ تومان به ۴۹۰ تومان افزايش يافته است.
علي رضا مختاري مي افزايد: از اول تيرماه براي ايجاد تعادل قيمت در بازار تخم مرغ، اتحاديه مرغداران خريد تخم مرغ را آغاز كرده است.
تاكنون ۸۸۰ تن تخم مرغ از توليدكنندگان خريداري شده و آمادگي خريد تخم مرغ تا سقف پنج هزار تن نيز وجود دارد.
او با اشاره به طرح قبلي اتحاديه مي گويد: بسته هاي تخم مرغ در اوزان ۱۰ تا ۵/۱۱ كيلوگرمي، با نرخ ۵۵۰ تومان در هر كيلوگرم خريداري مي شود؛ ضمن اين كه طبق شرايط جديد، تازه و به روز بودن و هم چنين نو بودن شانه هاي تخم مرغ به طور كامل بررسي مي شود.
او مي افزايد: جوجه ريزي در ماه هاي اخير در مرغ داري ها كاهش يافته كه اين موضوع مي تواند در آينده قيمت مرغ و تخم مرغ را با افزايش مواجه كند.
به گفته مختاري در حال  حاضر قيمت هر كيلوگرم مرغ در بازار تهران در محدوده يك هزار و ۲۵۰ تا يك هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان است و تخم مرغ نيز كيلويي ۶۵۰ تومان فروخته مي شود.

ميوه هاي خارجي
سعيد ابوطالب عضو هيات مديره اتحاديه ميادين ميوه و تره بار مي گويد: امسال به دليل بارندگي هاي مطلوب، ميوه هاي تابستاني به وفور در بازار يافت مي شوند.
به گفته او در حال  حاضر ميانگين قيمت پرتقال مصري و آفريقاي جنوبي به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان رسيده و سيب وارداتي با قيمتي معادل ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان فروخته مي شود؛ ضمن اين كه عمر نارنگي هاي پاكستاني نيز به سر آمده است.

ميوه هاي داخلي
اما از بازار ميوه هاي وارداتي كه بگذريم، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران مي گويد: انواع ميوه هاي تابستاني از هفته جاري به صورت انبوه و با قيمت مصوب در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود.
عبدالرحمن چراغعلي وعده مي دهد، حجم عرضه ميوه نيز از ۷۰۰ تن در روز به يك هزار و ۱۰۰ تن افزايش مي يابد و بر اين اساس، انواع ميوه هاي فصل شامل: هلو، زردآلو، گيلاس، شليل و شبرنگ و انگور به فروش خواهد رسيد. وي تاكيد مي كند: در حالي كه قيمت اين نوع ميوه ها در مغازه هاي سطح شهر بعضاً چهاررقمي شده،  حداكثر قيمت آن ها در ميادين ۷۰۰ تومان است. به گفته او، قيمت مصوب هر كيلو سيب گلاب ۵۳۰ تومان، توت فرنگي ۵۸۰ تومان، زردآلو ۳۹۰ تومان، گيلاس قرمز ۴۹۰ تومان، هلو هسته جدا ۳۸۰ تومان، آلو ۳۳۰ تومان و انواع انگور ۴۰۰ تومان اعلام شده؛ ضمن اينكه هر كيلوگرم طالبي ۲۷۰ تومان، خربزه ۲۸۰ تومان و هندوانه ۱۹۰ تومان عرضه خواهد شد. او توضيح مي دهد: قيمت ميوه در غرفه هاي نمونه ميادين ميوه و تره بار حداكثر ۲۰ درصد بالاتر از قيمت هاي مصوب است.

قيمت نان
نمي دانيم بايد گفته رييس سازمان بازرگاني خوزستان را جدي بگيريم يا نه؟ سيدعلي موسوي گفته است: با توجه به مصوبه شوراي اقتصاد به زودي تعيين قيمت نان به استانداري ها سپرده مي شود.
او تاكيد كرده، در حال  حاضر قيمت نان در سراسر ايران يكسان است، اما با توجه به هزينه هاي متفاوت توليد نان در هر استان بايد قيمت نان متفاوت تعيين شود. كارشناسي اين طرح در شركت بازرگاني غله آغاز شده و با تفويض اختيار به استانداران به زودي اجرا مي شود.

بازار خودرو به كدام سو مي رود
005214.jpg
در حالي كه با توجه به سهميه بندي شدن بنزين از نيمه دوم سال، پيش بيني مي شد، قيمت خودرو در بازار داخل با كاهش مواجه شود، روز گذشته يكي از خبرگزاري هاي داخلي گزارشي منتشر كرد كه از روندي معكوس حكايت داشت.
به نوشته «ايسنا» قيمت خودرو براي دومين بار در سال ۸۵ افزايش يافته، پيش از اين مسئولان وزارت صنايع وعده داده بودند قيمت خودرو در سال جاري افزايش نخواهد يافت. حتي نعمت بخشي، دبير انجمن خودروسازان گفته بود: با افزايش توليد در چند ماه آينده قيمت خودرو به سطح قبلي باز خواهد گشت. طبق گزارش ايسنا، قيمت پرايد ۱۳۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تيپ دو ۴۵۰ هزار تومان، سمند ۳۵۰ هزار تومان و فولكس گل ۵۰۰ هزار تومان افزايش يافته است.
البته اين خبرگزاري منبع خبر خود را مشخص نكرده و در عين حال نگفته اين قيمت ها را از كدام مراكز فروش خودرو دريافت كرده است.
به هر حال، كارشناسان پيش بيني مي كنند با عرضه ال -۹۰ و مگان از مهرماه قيمت خودرو  كاهش يابد.

طلا، سكه و ارز
005211.jpg

اصل مطلب
در گلايه از توقعات بي جاي مردمان فرمايد
ابوالفضل زرويي نصر آباد
005217.jpg

فرهنگسرا
كارگاه بازيگري
فرهنگسراي هنر با همكاري فهيمه راستكار بازيگر قديمي تئاتر و تلويزيون اقدام به برگزاري كارگاه بازيگري كرده است. اين كارگاه فعاليت خود را از فردا آغاز مي كند و دوره اول را به مدت ۱۷ هفته به طور مستمر ارائه مي دهد.
آزمون انتخاب هنرجو امروز و فردا در محل فرهنگسرا برگزار مي شود. علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگيرند.

تئاتر
وزيرخان لنكران
كارگردان: بنفشه توانايي
بازيگران: سيامك صفري، فروغ قجابلگي، سهيلا صالحي، مسعود ميرطاهري
محل اجرا: تالار سايه
ساعت اجرا: ۲۰:۱۵
قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
خلاصه: وزير خان لنكران تصميم مي گيرد به دور از چشم همسر اولش براي همسر دوم خود پيراهن زيبايي تهيه كند.

سينما
به آهستگي
005193.jpg
كارگردان: مازيار ميري
بازيگران: محمدرضا فروتن، نيلوفر خوش خلق، مريم بوباني
سينماهاي نمايش دهنده: صحرا، شهر تماشا، عصر جديد، فرهنگ
خلاصه داستان: محمود، كارگر جوشكار خط هاي راه آهن با يك تماس تلفني متوجه مي شود همسرش پري، منزل را ترك كرده است. شواهد نشان از خيانت پري دارد اما... .
شام عروسي
005196.jpg
كارگردان: ابراهيم وحيدزاده
بازيگران: نيكي كريمي، امين حيايي، پويا اميني، مارال فرجاد
سينماهاي نمايش دهنده: عصرجديد، ماندانا، جي، فرهنگ، بهمن، مركزي، سروش، كانون، فردوسي
خلاصه داستان: يك عروسي بزرگ و باشكوه اما بدون پول در حال برگزاري است. همين قدر بدانيد كافي است. باقي اش را در سينما ببينيد.

تلويزيون
005208.jpg

آلودگي هواي تهران
005190.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اين رايانه ...
خيلي سال ها پيش كه به تدريج رايانه جاي همه كارها را مي گرفت، شغلش را از دست داد. متخصص حروفچيني سربي بود و افتخارش اين كه كتاب جنگ و صلح و رمان هاي معروفي را حروفچيني كرده است. براي امرار معاش دست به هر كاري زد و حالا با خودرويي فرسوده مسافركشي مي كرد. صبح خيلي خوشحال به قصد فروش خودرو از خانه بيرون رفت تا بتواند هزينه ثبت نام تنها فرزندش را در مقطع كارشناسي ارشد رشته رايانه فراهم كند.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
معافيت مالياتي
سيدني:  اداره ماليات استراليا اعلام كرد از اين پس ماليات به هزينه هاي مراسم ترحيم تعلق نخواهد گرفت. در اين كشور كارفرمايان موظف به پرداخت هزينه هاي مراسم ترحيم كاركنان خود هستند كه قبلا به اين هزينه ها ماليات تعلق مي گرفت اما بر اساس بخشنامه جديد از اين پس ماليات به هزينه هاي ترحيم متوفيان تعلق نخواهد گرفت.
بيعانه اي كه سوخت
لندن : يك زوج كه قرار بود پنج هفته ديگر با هم ازدواج كنند با پرداخت ۱۵۰ پوند بيعانه، عكاسي از اين مراسم را به صورت پيمانكاري به يك آتليه عكاسي واگذار كردند. اما متاسفانه چند روز قبل داماد بر اثر حمله قلبي جان باخت. به همين دليل عروس خانم براي پس گرفتن بيعانه پرداخت شده به آتليه عكاسي مراجعه كرد اما صاحب آتليه اعلام كرد كه امكان برگرداندن بيعانه وجود ندارد. در عوض، اين خانم مي تواند هر زماني كه تصميم گرفت ازدواج كند مجددا عكاسي مراسم ازدواج خود را به عكاسان اين آتليه واگذار كند كه در آن صورت بيعانه مورد نظر لحاظ خواهد شد.
دستگيري سازندگان توپهاي سيماني
برلين: روز پنج شنبه در همين ستون نوشتيم كه چند جوان در شهر برلين براي آزار و اذيت تماشاگران حاضر در رقابتهاي جهاني به تهيه توپهاي سيماني پرداختند تا اينكه تماشاگران خارجي با ضربه زدن به اين توپها مجروح شوند. روز گذشته اعلام شد پليس آلمان در اين رابطه دو مرد ۲۶ و ۲۹ ساله را دستگير كرده است. اين دو نفر در خانه خود يك گارگاه تأسيس كرده بودند و به تهيه توپهاي سيماني مي پرداختند.
جابجايي تابلو راهنمايي و رانندگي
لندن: يك راننده ۴۴ ساله در انگليس در خياباني كه حداكثر سرعت مجاز ۳۰ مايل در ساعت بود با سرعت ۴۸ مايل در ساعت رانندگي كرد به همين دليل دوربين هاي كنترل سرعت، تخلف وي را ثبت كردند و محكوم به پرداخت جريمه شد. اما اين راننده براي اينكه جريمه نپردازد تصميم گرفت پليس را فريب دهد. وي يك تابلو «حداكثر سرعت مجاز ۴۰ مايل در ساعت» را از روي يك تير چراغ برق به سرقت برد و آنرا روي تير چراغ برق خياباني كه در آن مرتكب تخلف رانندگي با سرعت غير مجاز شده بود نصب كرد. وي سپس از خيابان و تابلو نصب شده عكس گرفت و آنرا به پليس ارائه داد. با اين حربه جريمه راننده كاهش يافت. اما اين پايان ماجرا نبود چون رانندگاني كه در يك خيابان دو تابلو متفاوت و متناقض به فاصله چند متر از يكديگر را  ديدند، به اين قضيه مشكوك شدند و موضوع را به پليس اطلاع دادند. اينگونه بود كه مرد متقلب به دام پليس افتاد.
جدا شدن تكه اي از جمجمه
005181.jpg
كلكته: جدا شدن يك تكه از جمجمه سر مردي در هند باعث هجوم صدها نفر به بيمارستان محل بستري وي شده است. اين مرد ۲۵ ساله كه مهندس برق است چندي پيش در يك آتش سوزي گير افتاد و سر وي در شعله هاي آتش سوخت.
با توجه به درصد بالاي سوختگي سر مرد، انتقال خون به تدريج به بخشي از جمجمه وي قطع شد و به همين دليل دو روز پيش قسمتي از جمجمه اين مرد جدا شد و او بافت جدا شده را در دست گرفت.
هر روز صدها نفر براي تماشاي اين بخش جدا شده به بيمارستان مراجعه مي كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |