شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۸ - Jul 8, 2006
رويارويي نيروهاي آمريكايي با شبه نظاميان شيعه در عراق
005178.jpg
گروه بين الملل - براي نخستين بار پس از سرنگوني رژيم بعث در عراق ميان نيروهاي مسلح آمريكايي و يك گروه شيعي نظامي درگيري صورت گرفت.
ديروز صبح بين نيروهاي آمريكايي و عراقي و سپاه المهدي بازوي مسلح گروه مقتدا صدر در شهرك صدر بغداد درگيري نظامي روي داد كه بر اثر آن ۴۰ نفر كشته و زخمي شدند. اگرچه از ديرباز اختلافاتي بين عبدالعزيز حكيم رهبر معنوي شيعيان عراق و گروه صدر وجود داشته و دامنه اين اختلافات گاه به پرخاش هاي تند نسبت به يكديگر ادامه يافته اما تاكنون همه درگيري هاي نظاميان آمريكايي و عراقي با گروه هاي نظامي در اين كشور محدود به مقابله با گروه هاي سلفي، تكفيري، شبه نظاميان افراطي سني، هواداران صدام و گروه القاعده عراق بوده است. اما از چندي پيش آمريكايي ها با مسدودكردن دفاتر مقتدا صدر در بعضي از شهرهاي عراق و دستگيري تعدادي از رهبران بلندپايه اين گروه تحركاتي را براي محدودكردن فعاليت صدر آغاز كردند.
به گزارش بي.بي.سي روز جمعه درحالي كه نيروهاي آمريكايي و عراقي براي انجام مأموريتي به شهرك شيعه نشين صدر در شرق بغداد اعزام شده بودند بين آنان و هواداران صدر درگيري روي داد كه در نتيجه آن ۹ نفر كشته و ۳۱ تن ديگر مجروح شدند. نيروهاي آمريكايي مدعي شدند كه براي بازداشت يك فرد مظنون به اقدامات تروريستي وارد شهرك صدر شده بودند كه هدف حمله نفرات سپاه المهدي وابسته به مقتدا صدر قرار گرفتند.
روز خونين كوفه
روز پنجشنبه عراق و اين بار شهر كوفه يكي از خونبارترين روزهاي خود را پشت سر گذاشت. در اين روز بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده ۶۱ تن كشته و مجروح شدند. ازجمله در اين حادثه ۹ ايراني شهيد و ۲۲ تن نيز مجروح شدند.
اين حمله در نزديكي اتوبوس حامل زائران ايراني روي داد. به گفته پليس،عامل انتحاري به عمد خودروي بمب گذاري شده را در پشت دو اتوبوس بزرگ حامل زائران ايراني منفجر كرد. بر اثر اين حادثه ديوار آرامگاه ميثم تمار خراب شد. در همين حال ديروز مهاجمان مسلح به يك مسجد شيعيان در مدائن واقع در جنوب بغداد نيز حمله كردند كه بر اثر آن دو غيرنظامي كشته و چهار مأمور پليس زخمي شدند.
طالباني: تعهدي در پرداخت بدهي هاي
نظام سابق عراق نداريم
رئيس  جمهور عراق گفت: عراق هيچ تعهدي در قبال پرداخت بدهي هاي نظام سابق ندارد.
به گزارش خبرگزاري كويت، جلال طالباني رئيس جمهور عراق، در كنفرانس مطبوعاتي مشترك در بغداد با مارك مالوچ براون معاون كوفي عنان دبيركل سازمان ملل كه در رأس هياتي از سازمان ملل به عراق سفر كرده است، گفت:  براساس قوانين بين المللي، بر هيچ دولتي واجب نيست كه به يك نظام ديكتاتوري كمك كند يا بدهي هايش را بپردازد، يعني نبايد از يك دولت دموكرات كه بعد از دولت ديكتاتوري بر روي كار آمده، توقع داشت كه بدهي هاي دولت قبلي را بپردازد.

روسيه و چين با اعمال تحريم عليه كره شمالي
مخالفت كردند
گروه بين الملل - روسيه و چين با قطعنامه پيشنهادي از سوي ژاپن براي اعمال تحريم عليه كره شمالي به خاطر آزمايش موشكي اين كشور مخالفت كردند.
آمريكا، انگليس و فرانسه قطعنامه ژاپن را جهت اعمال تحريم عليه كره شمالي مورد پذيرش همه جانبه قرار داده اند، به طوري كه جان بولتون نماينده واشنگتن در سازمان ملل بيان داشت كه اين قطعنامه از حمايت گسترده و عميقي برخوردار است. به گزارش ايسنا، پس از برگزاري دومين نشست كارشناسي شوراي امنيت، پنج عضو داراي حق وتو در اين شورا همچنان بر سر نوع واكنش سازمان ملل به آزمايش هاي موشكي كره شمالي اختلاف نظر دارند.
پيونگ يانگ چهارشنبه گذشته با پرتاب هفت موشكي كه همگي بدون هيچ گونه خطر و خسارتي در درياي ژاپن منهدم شدند، موجي از خشم بين المللي را متوجه خود ساخت.گفته مي شود اين كشور در آستانه آزمايش هاي ديگري هم قرار دارد.كره شمالي اعلام داشته كه اعمال اين تحريم ها به مثابه اعلام جنگ خواهد بود. در حال حاضر ژاپن و حاميان قطعنامه تحريم، مشغول ارزيابي شرايط هستند تا يا درمورد قطعنامه در شوراي امنيت راي گيري كنند كه احتمالا با راي منفي چين روبرو خواهند شد و يا اين كه بر سر صدور قطعنامه ضعيف تري بدون اعمال تحريم اجماع كنند.
هم چنين اين احتمال مي رود كه بيانيه رياست شوراي امنيت با حمايت ۱۵ عضو شورا صادر شود.
در همين حال، كنستانتين دوگلوف معاون سفير روسيه در سازمان ملل بر موضع كشورش مبني بر صدور بيانيه رياست شوراي امنيت به جاي اعمال تحريم عليه كره شمالي تأكيد كرد.
مذاكرات شش جانبه به منظور خلع سلاح هسته اي كره شمالي از سپتامبر گذشته تاكنون به حالت تعليق درآمده است. در قطعنامه پيشنهادي از سوي ژاپن، از پيونگ يانگ مصرانه خواسته شده تا در اسرع وقت و بدون هر گونه پيش شرطي در پاي ميز مذاكرات حاضر شود و كليه فعاليت هاي هسته اي خود را متوقف سازد.
از سوي ديگر، هوجين تائو رئيس جمهور چين در گفت وگوي تلفني با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا بيان كرد كه از سرگيري فوري مذاكرات شش جانبه بهترين راه حل جهت حصول اطمينان خاطر از وجود شبه جزيره كره  عاري از تسليحات هسته اي برشمرده مي شود.وزارت امور خارجه كره شمالي در مواجهه با اجماع نظر تقريبي در خصوص محكوميت آزمايش هاي موشكي اخير خود با صدور بيانيه شديداللحني، توسعه و آزمايش تسليحات خود را حق مسلم كره شمالي دانست و وعده داد كه عليه هر كس كه سعي در محروم ساختن آنان از اين حق را دارد، اقدامي  تلافي جويانه انجام خواهد داد.

نتايج يك نظرسنجي نشان داد؛
ارتباط مسلمانان با جامعه كشورهاي
اروپايي تقويت شده است
فارس: نتايج يك نظرسنجي جديد نشان مي دهد رفتار مسلمانان با جامعه كشورهاي اروپايي و رفتار جامعه اروپا با مسلمانان مثبت تر از يك سال گذشته شده است.
اين نظرسنجي كه توسط مركز نظرسنجي پيو با تمركز روي مسلمانان آلمان، فرانسه، اسپانيا و انگليس انجام شده است نشان مي دهد مسلمان اصولا رويكرد مثبتي نسبت به جريانات كشور ميزبان دارند به حدي كه خوش بيني آنها بيشتر از مردم اصلي اين كشورهاي اروپايي است.
اين نظرسنجي نشان مي دهد در پي رخدادهاي اخير از جمله بمبگذاري تروريستي در لندن، اسپانيا و انتشار كاريكاتورهاي ضد اسلامي در برخي مطبوعات اروپايي باعث بدترشدن رفتار مردم اروپا با مسلمانان و يا تيره شدن روابط مردم مسلمان با جامعه نشده است.
اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد مسلمانان اروپا عمدتا با ايفاي نقش زنان در شغلهاي مدرن موافق هستند.
يكي از اختلافات اساسي مسلمان مهاجر به كشورهاي اروپايي و جامعه اين كشورها در زمينه سياست خارجي است به طوري كه اكثر مسلمانان رضايت و علاقمندي چنداني به آمريكا ندارند در حالي كه براي مثال ۵۶ درصد از مردم انگليس طرفدار آمريكا هستند.

واكنش جهاني عليه جنايات اسرائيل در فلسطين
يكصد فلسطيني شهيد و مجروح شدند
گروه بين  الملل- يورش ارتش اسرائيل به سرزمين هاي فلسطيني كه بر اثر آن افزون بر يكصد نفر شهيد و مجروح شده اند، بازتاب گسترده اي در افكار عمومي جهان داشته است.
در ژنو، شوراي حقوق بشر سازمان ملل در نخستين روزهاي فعاليت خود طي يك نشست ويژه نقض حقوق انساني مردم فلسطين بدست اسرائيلي ها را محكوم كرد.
اين نشست با ۲۹ رأي موافق در مقابل يازده رأي مخالف اتحاديه اروپا و كانادا و پنج رأي ممتنع، قطعنامه پيشنهادي گروه كنفرانس اسلامي و گروه عرب در محكوميت نقض حقوق انساني مردم فلسطين توسط اسرائيل را تصويب كرد.
در بروكسل مردم بلژيك در مقابل مقر نهادهاي اتحاديه اروپا طي تظاهراتي به جنايات رژيم صهيونيستي اعتراض كرده و خواهان توقف آن شدند. در واشنگتن مسلمانان مقيم اين شهر به همراه ديگر مخالفان اسرائيل طي تظاهراتي اعتراض خود را نسبت به كشتار مردم فلسطين اعلام داشتند. به زودي در نيويورك، تگزاس، كاليفرنيا، ماساچوست، كلرادو، اورلاندو، مينه سوتا، ايلينويز و ميشيگان نيز قرار است تظاهرات مشابهي برگزار شود.
وزارت امور خارجه اندونزي در اعتراض به تهاجم نظامي ارتش اسرائيل به باريكه غزه، اعلام كرد تيم تنيس  بانون اين كشور از شركت در مسابقات ورزشي در اسرائيل انصراف داده است.
در پاريس جمعي از فرانسوي ها در حمايت از مردم فلسطين طي تظاهراتي بي تفاوتي افكار جهاني و عدم واكنش مقامات فرانسوي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
در آرژانتين هزاران تن از مردم در اعتراض به اين جنايت ها در خيابانهاي شهر بوينس آيرس راهپيمايي كرده و در مقابل سفارت اسرائيل در اين شهر تجمع كردند. در مالزي نيز مردم مسلمان كوالالامپور تظاهرات مشابهي را برگزار كرده و پس از شركت در نماز جمعه به سمت سفارتخانه هاي آمريكا و انگليس راهپيمايي كردند.
غزه در آتش و خون
يورش نظاميان اسرائيل به سرزمين هاي فلسطين كه به بهانه آزادسازي سرباز اسير اسرائيلي و جلوگيري از پرتاب موشك به سوي سرزمين هاي اشغالي آغاز شده بود، هر روز ابعاد گسترده تري مي يابد.
طي چند روز گذشته مناطق فلسطيني به ويژه باريكه غزه آماج حملات هوايي، دريايي و زميني ارتش اسرائيل قرار دارد. به گونه اي كه بنا بر اخبار خبرگزاريها تنها تا نخستين ساعات بامداد روز جمعه (ديروز) ۲۵ فلسطيني كشته و ۸۰ تن ديگر مجروح شدند كه حال بعضي از مجروحان وخيم گزارش شده است.
نظاميان ارتش اسرائيل در اين مدت بيت لاهيا را از هوا و زمين مورد حمله قرار دادند. المطاطره را با توپخانه و تانك مورد يورش قرار دادند. در اين منطقه همچنين يك نظامي اسرائيلي كشته و دو تن ديگر مجروح شدند اما بيشترين شهدا و مجروحان مربوط به بيت حانون در شمال غزه است كه از طريق توپخانه و جنگنده ها مورد يورش قرارگرفته است.
صهيونيست ها با هجوم به غزه در جنوب اين منطقه خود را به فرودگاه غزه رسانده و در محور مرزي غزه با مصر در نزديكي شهر رفح مستقر شدند.
در شمال آنان تا عمق سه كيلومتري غزه نفوذ كرده و در همين حال اعلام داشته اند كه تا هر جا كه لازم باشد پيشروي خواهند كرد. آنان با اشغال مناطقي از شمال غزه منطقه را،منطقه بسته نظامي اعلام كردند. در همين منطقه ديروز حسين ابوعجوه عضو دفتر سياسي حماس ترور شد. در واكنش به اين اقدامات مقامات فلسطيني بار ديگر از جهانيان خواستند براي ممانعت از كشتار مردم فلسطين و نابودي زيرساخت هاي آن به اسرائيل فشار وارد كنند.
در همين حال سعيد صيام وزير داخلي تشكيلات خودگردان فلسطين طي دستوري به نيروهاي امنيتي فلسطين از آنان خواست تا به مقابله به مثل اقدام كنند. وي گفت: مقابله با تجاوزات اسرائيل يك وظيفه ديني و ملي است. اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين نيز با انتقاد از حملات اسرائيل به نوار غزه آن را يك مجازات دسته جمعي خواند و خواهان مداخله جامعه بين الملل به منظور توقف بزرگترين حمله نظامي اسرائيل به فلسطين شد.
در همين حال، قطر به عنوان نماينده كشورهاي عربي، پيش نويس قطعنامه اي را به شوراي امنيت داد تا براساس آن تجاوزات و حملات اسرائيل به غزه خاتمه يافته و مقامات دستگير شده فلسطيني آزاد شوند. اما اين پيش نويس بلافاصله با مخالفت آمريكا و فرانسه مواجه شد.

درخواست كرزاي از پاكستان براي كنترل بيشتر مرزهايش
ايرنا: حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان روز جمعه در سخناني در دانشگاه سازمان ملل متحد در توكيو، خواستار آن شد كه دولت پاكستان كنترل مرزهايش با افغانستان را بيشتر كند. كرزاي گفت كه بيشتر عمليات تروريستي در افغانستان در جنوب اين كشور و در شهرهاي نزديك مرز پاكستان انجام مي گيرد.
وي در سخنان خود با اشاره به گذشته كشورش گفت: بحرانها سبب شد كه سه ميليون افغان به پاكستان و دو ميليون ديگر به ايران پناهنده شوند و صدهاهزار نفر ديگر كه داراي تحصيلات بالا بودند، نيز راهي كشورهاي اروپايي و آمريكا شوند. رئيس جمهوري افغانستان در اين سخنراني گفت: ما نمي خواهيم جامعه جهاني تا ابد از ما پشتيباني كند، بلكه مي خواهيم خودمان روي پاي خود ايستاده و كشور را رو به پيشرفت ببريم.
كرزاي با بيان اينكه افغانستان هنوز دستكم تا ۱۰سال ديگر به كمكهاي جامعه جهاني نياز دارد،

ناسيوناليست هاي ميانه رو در انتخابات
سراسري مقدونيه به پيروزي رسيدند
ايسنا: ناسيوناليست هاي ميانه روي حزب مقدونيه در انتخابات سراسري كشورشان به پيروزي قاطعانه دست يافتند.
كميسيون دولتي انتخابات مقدونيه در اسكوپيه (پايتخت) اعلام كرد كه حزب ناسيوناليست موفق به كسب  ۵/۳۲درصد آراي انتخابات سراسري شد. در حالي كه اتحاديه سوسيال دموكرات به رهبري نخست وزير ولادو بوكوفسكي  ۳/۲۳درصد آرا به خود اختصاص داد.
ميزان مشاركت مردم در اين جمهوري سابق يوگسلاوي نيز  ۲/۵۶ درصد تخمين زده شده است. مجموعا يك ميليون و ۷۰۰هزار نفر واجد شرايط راي دادن در انتخابات مقدونيه بودند.
وي افزود: مشاركت بالاي مردم و بيانيه هاي سران حزبي، نشانه هاي مهمي از رشد و بلوغ سياسي در اين كشور بود و من از اين روند به عنوان گامي رو به جلو در مسير استحكام دموكراسي در مقدونيه استقبال مي كنم.

اتحاديه اروپا بر ادامه مبارزه با تروريسم تأكيد كرد
ايرنا: خوزه مانوئل باروسو رئيس كميسيون اروپا، روز جمعه اعلام كرد كه اتحاديه اروپا به مبارزه بي وقفه با تروريسم ادامه خواهد داد.
باروسو در بيانيه اي به مناسبت سالگرد بمب گذاري هاي لندن، افزود: مبارزه با تروريسم، به يكي از بزرگترين مبارزات اتحاديه اروپا تبديل شده است.
وي در اين بيانيه از بمب گذاري هاي سال گذشته در لندن به عنوان حمله به همه شهروندان اروپايي و همه اصول بنيان گذاشته شده از سوي اروپا ياد كرد.
هفتم ژوئيه مصادف با بمب گذاري هاي سال گذشته در لندن است. در همين رابطه ديروز در شهر لندن مراسمي برگزار شد.

بر اساس يك گزارش محرمانه پليس انگليس؛
حضور انگليس در عراق براي اقدامات
تروريستي ايجاد انگيزه مي كند
فارس: روزنامه گاردين بر اساس يك گزارش محرمانه پليس انگليس نوشت:«جنگ انگليس در عراق، تاثير بسيار زيادي در ايجاد انگيزه در مسلمانان براي ارتكاب اقدامات تروريستي دارد.»
اين گزارش كه براي اداره پليس لندن آماده شده و به رؤيت روزنامه گاردين رسيده است حاكي است: سياستهاي انگليس در عراق و در قبال مسئله اسرائيل و فلسطين باعث شده تا تروريستها بتوانند اقدامات خود را توجيه كنند.
اين گزارش جديد تشابه زيادي به گزارش ديگري دارد كه نوامبر گذشته منتشر شد و حاكي از اين بود كه اقدامات و سياستهاي انگليس در خاورميانه باعث افراطي شدن برخي مسلمانان انگليس شده است.اين در حالي است كه توني بلر نخست وزير انگليس پافشاري مي كند كه بين سياست خارجي دولت وي و افراطي گري در كشورش ارتباطي وجود ندارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |