شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۸ - Jul 8, 2006
طرح جهادي ۱۳۷ اين بار در منطقه ۱۷ اجرا شد
آزمايش فني تونل رسالت از امروز آغاز مي شود
گروه شهري: هفته گذشته تقريبا تمام امكانات شهرداريهاي مناطق ۲۲گانه تهران در قالب دومين مرحله از طرح جهادي ۱۳۷ در منطقه ۱۷ متمركز شد. طي هفت روز گذشته ۱۲۰۰ نفر روز كارگر از حوزه خدمات شهري، ۶۹ گروه عملياتي ۴ نفره با تمام تجهيزات مربوط به سموم شيميايي و انواع تله هاي موش از سوي شركت ساماندهي مشاغل مزاحم، ۱۷۴ نفر روز در قالب ۸۴ گروه از سوي سازمان پارك ها و فضاي سبز، اعزام ۱۸۱ دستگاه ماشين آلات، كاميون، لودر، تانكر گازوئيل، بلدوزر، تانكر آب، بيل مكانيكي، جاروب مكانيكي، جدول شو از سوي سازمان خدمات موتوري، ۵۰۸ نفر روز به اضافه ۱۹ دستگاه بالابر از سوي سازمان زيباسازي در كنار امكانات و تجهيزات اعزامي از سوي سازمان بازيافت و تبديل مواد و سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني در منطقه ۱۷ بسيج شد.
به گزارش خبرنگار همشهري،در عرض يك هفته گذشته ۱۵۰۰ تن زباله با سيستم مكانيزه جمع آوري و يك ميليون و ۲۰۰ هزار مترمربع از سطح منطقه تحت عمليات، شستشو، رفت و روب، زيباسازي، ساماندهي و نگهداري فضاهاي سبز و ۲۵ هزار تن آسفالت به منظور تعمير روكش آسفالت معابر منطقه ۱۷ به كار گرفته شد.
قاليباف شهردار تهران در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اين كه در هفته پيش رو همه اين امكانات و اقدامات در منطقه ۲۰ شهر تهران متمركز خواهد شد گفت: ۸۰درصد درخواست هاي مردمي از ناحيه نظافت شهري، پركردن چاله ها و روكش آسفالت معابر، نگهداري و ترميم فضاي سبز، سرپوش گذاشتن بر روي انهار و بازسازي و لايروبي جوي ها و... پاسخ داده شد. به  طوري كه هم اكنون جهت گيري درخواست هاي مردم منطقه ۱۷ از سطح نيازهاي روزمره به سمت مشكلات ريشه اي و اصلي تر گرايش پيدا كرده است.
قاليباف از وجود بافت هاي فرسوده و دو خط آهن تهران - اهواز و تهران - تبريز به عنوان بزرگترين معضلات منطقه ۱۷ ياد كرد و خبر داد: عمليات بازسازي بافت هاي فرسوده در دو محله ۸ و ۷ از منطقه ۱۷ آغاز شده و پروژه نوسازان با اعتبارات تأمين شده از سوي شهرداري فعاليت خود را در منطقه آغاز كرده است.
وي افزود: ۱۸ روز قبل،كار پهنه بندي بافت هاي فرسوده شهر تهران را به پايان رسانديم كه مراحل تصويب و ابلاغ آن نيز از سوي وزارت مسكن تحقق يافته است و هم اكنون شهرداري تهران در نظر دارد تمام توان خود را در اين باره به كار اندازد.
شهردار تهران تأكيد كرد: مديريت شهري هرگز قصد بيرون راندن خانواده هاي محروم ساكن در اينگونه بافت ها را ندارد تا در مدت كوتاهي و در فاصله كمي آن طرف تر مجددا شاهد شكل گيري معضل حاشيه نشيني باشد.
بنا بر اين گزارش،قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود خواستار همكاري دولت براي انتقال دو خط آهن تهران - اهواز و تهران - تبريز به زيرزمين و حل معضل بزرگ منطقه ۱۷ شد. قاليباف از آن رو به كمك دولت نهم اميدوار است كه دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري نيز در زمان تصدي پست شهرداري تهران مكررا بر لزوم انتقال اين دو خط به زيرزمين به دولت خاتمي اصرار مي ورزيد و جلسات متعددي با مسئولان وزارت راه در اين باره تشكيل داده بود. لذا مي بايست تا پايان امسال تكليف اين قضيه با توجه به ديدگاه حاكم بر مجموعه دولت روشن شود.
وي در مورد بلاتكليف ماندن طرح احداث خط آزمايشي مونوريل در صادقيه گفت: چنانچه اين طرح در زمان خود به شكلي عميق تر بررسي و كارشناسي مي شد،امروز شاهد بروز اين مشكلات نبوديم. ضمن اين كه اين طرح در زمان خود با مخالفت وزارت كشور نيز مواجه بود اما در هر حال گزارش دقيقي در اين باره تنظيم كرده ايم كه به درخواست شوراي اسلامي شهر به رئيس اين شورا جهت تصميم گيري مقتضي تقديم كرده ايم.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال همشهري مبني بر آخرين اخبار موجود درباره ميزان مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي داخل و خارج كشور در پروژه هاي شهري گفت: روند خوب و نويدبخشي در اين حوزه به چشم مي خورد به  طوري كه امروز كار مطالعات فني، اقتصادي و حقوقي بر روي بيش از ۱۰۰ پروژه مشاركتي به پايان رسيده و بخش قابل توجهي از آنها در اختيار سرمايه گذاران قرار گرفته است. وي حجم ريالي پروژه هاي مشاركتي را سه هزار ميليارد تومان اعلام كرد كه دو هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان آن در مرحله مذاكره است و ۶۰۰ ميليارد تومانش نيز تحقق پيدا كرده است و اگر چنانچه امور به همين شكل پيش برود شاهد جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي بيشتري در آينده براي شهرداري تهران خواهيم بود.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
پيش از سهميه بندي بنزين حمل و نقل
عمومي بايد تجهيز شود
گروه شهري- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: در صورت اجرايي شدن سهميه بندي بنزين بايد دست كم ۲ هزار دستگاه اتوبوس و تعداد قابل توجهي واگن مترو به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه شود و دولت اعتبارات آن را هرچه زودتر از محل تبصره ۱۳ بودجه كل كشور تأمين كند. مهدي چمران در گفت وگو با همشهري به مشكلات شهرداري در تأمين امكانات مربوط به توسعه حمل و نقل عمومي اشاره كرد و افزود: خريد اتوبوس هاي توليد داخل و يا در صورت ضرورت، واردات آن از خارج نيازمند كمك دولت است.
به گفته رئيس شوراي شهر، در حال حاضر حدود يك هزار دستگاه اتوبوس توليد داخل آماده تحويل است ولي شهرداري بودجه مورد نياز براي خريد آن را ندارد و كمك دولت را مي طلبد.
وي مي گويد: صرفه جويي در مصرف سوخت به عنوان يكي از ضرورت ها و نيازهاي كشور با توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي و فراهم ساختن زمينه براي كاهش سفرهاي درون شهري امكان پذير است و دولت بايد به طور جدي از مديريت شهري حمايت كند و زمينه اجرايي شدن تبصره ۱۳ بودجه مبني بر توسعه حمل و نقل شهري كلان شهرها را فراهم سازد.
رئيس شوراي شهر مي افزايد: تأمين فاينانس مورد نياز براي خريد واگن در كوتاه مدت مي تواند ظرفيت حمل مسافر با مترو را تا ۲ برابر افزايش دهد و علاوه بر اين در بلندمدت نيز راه اندازي خطوط ۳ ، ۴ ، ۶ و ۷ مي تواند تأثير بسزايي در توسعه حمل و نقل عمومي و كاهش استفاده از خودروهاي شخصي و بهبود آلودگي هوا داشته باشد.
رئيس شوراي عالي استانها همچنين مي گويد: منابع مورد اشاره در تبصره ۱۳ بودجه كل كشور مربوط به همه كلان شهرها و حدود نيمي از آن متعلق به تهران است و اخيراً در جلسه اي با دولت از آنها خواسته ايم هرچه زودتر كارهاي تخصصي مربوط به اجراي تبصره و تخصيص منابع آن را عملي سازند زيرا با اجرايي شدن آن تحرك بسيار مناسبي در مترو و اتوبوسراني ايجاد خواهد شد.
به گفته چمران اجرايي شدن اين تبصره مي تواند توسعه حمل و نقل عمومي اعم از مترو، خطوط ريلي، اتوبوسراني و حتي تاكسيراني (استفاده از ون در تاكسي هاي خطي) را در پي داشته باشد.
رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به سؤالي درباره وضعيت موجود و ميزان آمادگي مديريت شهري در رابطه با تصميم احتمالي دولت و مجلس راجع به بنزين گفت: امكانات كنوني حمل و نقل عمومي كافي نيست و براي فراهم ساختن آن بايد از منابع دولتي استفاده شود؛ ضمن اين كه هماهنگي هايي بايد بين شبكه هاي حمل و نقل اعم از مترو، اتوبوسراني و تاكسيراني ايجاد و سرويس هاي ادارات و سازمان ها و نهادها ساماندهي شود.چمران در عين حال افزود: شوراي شهر از هفته پيش بحث هايي را در اين زمينه آغاز كرده و تاكنون مديرعامل سازمان تاكسيراني و مديرعامل شركت اتوبوسراني گزارش هايي را در اين رابطه به شوراي شهر ارائه داده اند و تلاش مي كنيم با همكاري دولت هرچه زودتر تبصره ۱۳ بودجه كل كشور در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومي اجرايي و عملياتي شود.

جشن پايان كار بزرگترين پروژه شهري برگزار شد
آزمايش فني تونل رسالت از امروز آغاز مي شود
عكس : مسعود خامسي پور
005202.jpg
مراسم خداحافظي شهردار تهران با كاركنان پروژه بزرگ تونل رسالت، پس از پايان كار رسمي اين پروژه، بعدازظهر ديروز با حضور بيش از ۴۰۰ نفر از مجريان احداث تونل برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري بيش از چهارصد نفر از پرسنلي كه در جريان احداث تونل رسالت مشغول به فعاليت بودند، از سوي قاليباف تقدير شدند و شهردار تهران از فعاليت هاي شبانه روزي آنان تشكر كرد.
شهردار تهران در اجتماع كارگران، مهندسان و تكنسين ها و مديران اجرايي اين پروژه ،ضمن ابراز خوشحالي، از زحمات آنان در احداث اين تونل تشكر كرد. وي كه در جمع صميمي كارگران حضور يافته بود گفت: من به عنوان مدير شهر و خدمتگزار شهروندان، اين توفيق را پيدا كردم كه در جمع زحمتكشان گمنامي كه در گذشته هرگز شناخته نشدند و در آينده هم هيچ گاه شناخته نخواهند شد، حضور پيدا كنم و به نمايندگي از مردم شهر، از همه شما كارگران و مهندسان و مديران و همه كساني كه در اين پروژه عظيم نقش ايفا كرده اند تشكر كنم.
شهردار تهران با اشاره به افتتاح تونل در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در برنامه افتتاحيه اين تونل در هفته آينده بيشتر از تلاش و فعاليت شما عزيزان صحبت خواهم كرد. وي در ادامه افزود: اين مراسم به اين دليل بود كه تصور مي كردم شايد، فرصتي در آينده نباشد از همه كساني كه در طول ماه ها و سال هاي احداث اين تونل سختي هاي بسياري را تحمل كرده اند تشكر كنم. لذا هم اكنون در جمع شما حاضر شدم تا از شما به عنوان كساني كه زحمات بسياري كشيده ايد، قدرداني كنم.
شهردار تهران در بخشي از سخنانش گفت: من مثل هر شهروندي سال ها از كنار تونل عبور كردم و هميشه از خودم مي پرسيدم كه، چه موقع قرار است كار اين تونل به پايان برسد؟!پس از آن كه توفيق خدمتگزاري به مردم را در شهرداري پيدا كردم، اولويت را بر پايان كار اين پروژه گذاشتم.
وي با اشاره به اولين بازديد از تونل رسالت در مقام شهردار گفت: براي من آن روز، روز خوبي نبود. احساس كردم كه فاصله زيادي ميان افراد مختلف براي انجام كار وجود دارد. اما پس از آن، بالاخره به لطف خدا، اين پروژه روال بهتري را پيمود و هم اكنون شاهد پايان كارش هستيم.در پايان مراسم شهردار با حضور در ميان كارگران و گفت وگو با آنان، عكس  يادگاري گرفت.به گزارش خبرنگار همشهري در ابتداي مراسم حجت، مدير پروژه تونل با سخناني از عمليات اجرايي تونل در طول ۹ سال احداث آن سخن گفت.

آغاز ساخت شهر آفتاب از شهريور ماه
فارس- معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: عمليات عمراني شهر آفتاب در كنار حرم مطهر حضرت امام(ره) از شهريور ماه سال جاري آغاز مي شود.مسعود كرباسيان افزود: در حال انجام بررسي هاي نهايي پروژه شهر آفتاب هستيم. وي ادامه داد: فاز صفر و يك اين شهر آماده شده است و فاز دوم اين طرح در دستور كار قرار دارد.

نگاه
005199.jpg
داودكاظمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |