شنبه ۱۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۸ - Jul 8, 2006
وزير رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد
وزارت رفاه در امور حوادث غيرمترقبه فعال مي شود
گروه اجتماعي- «وزارت رفاه و تامين اجتماعي در امر امداد و نجات حوادث غيرمترقبه فعال مي شود.»
وزير ر فاه گفت: «با روشن شدن چگونگي ارتباط سازمان هاي امدادي كشور با وزارت رفاه در شوراي عالي اداري كشور، وزارت رفاه در امر امداد و نجات حوادث غيرمترقبه كشور فعال مي شود.» پرويز كاظمي به فارس گفت: براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي علاوه بر وظايف بيمه اي و حمايتي ،فعاليت در حوزه امدادي نيز به وزارت رفاه سپرده شده است و طبيعي است كه وزارت رفاه نيز براساس قانون عمل خواهد كرد و تاكنون نيز در حوزه هاي بيمه اي و حمايتي بصورت فعال عمل كرده است. وي ادامه داد:  فعاليت درحوزه امداد در سوانح و حوادث غيرمترقبه نيازمند ايجاد قابليت هاي لازم در وزارتخانه است و بايد آمادگي هاي آن در وزارتخانه فراهم شود و انتظارات نيز تعريف گردد. وزير رفاه و تامين اجتماعي تاكيد كرد: بحث امداد در سوانح و حوادث غيرمترقبه موضوع بسيار اساسي است كه در كشور بايد به آن توجه ويژه اي شود. كاظمي گفت: شوراي عالي اداري كشور با كار كارشناسي كه روي وظيفه امدادي وزارت رفاه انجام مي دهد زمان انجام اين وظيفه را مشخص مي كند.
طبق ماده ۵ قانون ساختار نظام جامع، رفاه و تامين اجتماعي، آماده سازي و هماهنگي سازمان ها و نهادهاي ذي ربط در حوزه امدادي براي ارائه فوري و كافي خدمات به آسيب ديدگان رويدادهاي غيرمترقبه در جهت تامين نيازهاي اوليه آسيب ديدگان از حوادث طبيعي شامل تغذيه، پوشاك و سرپناه موقت در چارچوب طرح امداد و نجات كشور از وظايف وزارت رفاه است و پيش بيني سازوكارهاي لازم براي امور مربوط به بازسازي كوتاه مدت با همكاري سازمان هاي دولتي و غير دولتي و نهادهاي مدني از وظايف اين وزارتخانه است.

طي سه ماه گذشته رخ داده است
۶هزار تصادف در استان تهران
ايرنا: فرمانده پليس راه نيروي انتظامي استان تهران گفت: شش هزار و ۲۵۸ فقره تصادف خسارتي طي سه ماه گذشته در محورهاي ارتباطي اين استان رخ داده است.
سرهنگ احمد نجفي افزود: اين تعداد تصادف، نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از ۱۸ درصد افزايش نشان مي دهد. پنج هزار و ۲۹۱ تصادف منجر به خسارت سال گذشته در جاده هاي استان تهران رخ داد. نجفي يادآور شد: همچنين  در اين مدت ۳۲۵ فقره تصادف جرحي در محورهاي  مواصلاتي استان تهران رخ داد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۵ درصد كاهش يافته است. وي اظهار داشت: طبق آمار پزشك قانوني، ۱۸۰نفر نيز در ماههاي فروردين و ارديبهشت سال جاري در جاده هاي اين استان بر اثر تصادف جان باختند. فرمانده پليس راه استان تهران تأكيد كرد: همكاري رانندگان با ماموران پليس راه نيروي انتظامي  نقش به سزايي در كاهش تصادفات جاده اي دارد. وي ميزان راههاي ارتباطي استان تهران را دو هزار و ۴۰۰ كيلومتر ذكر كرد.

هشدار وزير بهداشت درباره كيفيت آب
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: به علت سيل غير منتظره هفته هاي اخير در برخي استان هاي كشور، كيفيت آب در برخي نقاط كشور افت كرده است.
كامران باقري لنكراني افزود: باتوجه به اين مسئله واحدهاي نظارتي بهداشت محيط در روستاهاي كشور فعالتر شده اند و نظارت بر آب روستاها و كلرزني آنها افزايش يافته است، از مسئولان وزارت نيرو نيز خواسته ايم، نظارت بيشتري بر آب اين روستاها اعمال كنند و خوشبختانه تا اين لحظه بخشي از نقايص آبرساني به اين روستاها بر طرف شده است.وي ادامه داد: از مردم ساكن روستاهاي مناطقي كه در هفته هاي اخير با سيل مواجه بوده اند ازجمله روستا هاي استان لرستان و چهار محال و بختياري مي خواهيم دقت بيشتري درمورد آب مصرفي داشته باشند و از آبي براي آشاميدن استفاده كنند كه كلرزني آن به تأييد مراكز بهداشتي رسيده باشد تا در فصل تابستان با بيماريهاي اسهالي و مسري اين فصل مواجه نشوند.
وزير بهداشت درمورد بيماريهاي شايع فصل تابستان گفت: خوشبختانه تاكنون بامشكل خاصي از نظر بيماريهاي عفوني و واگير فصل تابستان در كشور مواجه نبوده ايم اما لازم است نظارت بيشتري بر عرضه و توزيع مواد غذايي و آشاميدني اعمال شود تا شاهد بروز بيماريهاي واگير به خصوص بيماريهاي اسهالي كه از كشورهاي همسايه به خصوص از مرزهاي شرقي وارد مي شود نباشيم.
باقري لنكراني اضافه كرد: براي پيشگيري از بروز اين بيماريها اقدامات مختلفي لازم است كه آموزش همگاني، فعال شدن بيشتر مراقبت هاي بهداشتي نكته كليدي است اما با توجه به اينكه تعداد ناظران بهداشت محيط در مقايسه با كثرت مراكز توزيع و عرضه مواد غذايي و آشاميدني محدود است لازم است خود مردم ضمن رعايت دقيق اصول بهداشتي و ضد عفوني كردن مواد غذايي خام به خصوص سبزي و ميوه در صورت مشاهده هر مورد غير بهداشتي و خطرساز سلامت، مسئولان و ناظران بهداشت را باخبر كنند تا از بروز يك حادثه ناگوار در جامعه پيشگيري شود.

صندوق حمايت از زوج هاي نابارور تشكيل مي شود
005118.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: طبق بررسي ها و تحقيقات انجام شده، ميزان شيوع ناباروري در كشور بر اساس مناطق مختلف، ۸/۱ تا ۲۱درصد گزارش شده است و در تهران نيز ۱۰ درصد از زوج ها ناباروند. سالانه ۱۰۰هزار زوج به جمع زوج هاي نابارور افزوده مي شود. غير از ۱۰ تا ۱۵درصد از ناباروري ها است كه علت ناشناخته دارند، ساير ناباروري ها در زوج ها يعني حدود ۹۰ درصد آنها با روش هاي دارودرماني، جراحي و لقاح مصنوعي قابل درمان هستند و در مورد ۱۰درصد بيماران نيز به دليل ناشناخته بودن علت ناباروري، روش هاي درماني موثر نخواهد بود.
هزينه هاي درمان ناباروري در ايران
به گزارش همشهري، هزينه هاي درماني در مراكز ناباروري در خصوص روش هاي ساده نظير IUI، هزينه دارو و آزمايشات در مراكز دولتي حداقل ۴۰۰ هزار تومان به صورت آزاد(بدون بيمه) و در مورد درمان هاي پيچيده تر مراكز ۳ ميليون تومان اعلام شده است. اين در حالي است كه انجام اين پروسه درمان در مراكز خصوصي براي انجام يك ميكرواينجكشن ساده يك ميليون تومان است و چون در اين اقدام درماني بيمار دچار جراحت مي شود، شيوه درماني اش را يك جراحي بزرگ تلقي مي كند و اعتراضي هم ندارد و درمان هاي تخصصي و پيچيده تر نيز در اين مراكز حدود ۵ ميليون تومان هزينه دارد كه برخي سازمان ها، از طريق بيمه هاي تكميلي تا سقف يك ميليون تومان آن را پوشش مي دهند.
راه اندازي صندوق حمايت از زوج هاي نابارور
به زودي صندوق حمايت از زوج هاي نابارور تشكيل مي شود كه اين صندوق با كمك هاي مردمي و اخذ اعتبارات از دستگاه ها و سازمان هاي خيريه، بخشي از اين هزينه هاي درمان را تقبل خواهند كرد. چون اكثر زوج هاي نابارور در ابتداي زندگي بوده و قادر به پرداخت هزينه هاي درماني نيستند، تشكيل چنين صندوقي كمك موثري در پيگيري اقدامات حمايتي خواهد بود.
اهدا كنندگان تخمك
در اهداي تخمك، شخص ارگاني را از دست نمي دهد و هيچ ريسكي نيز به دنبال اين اهداء نخواهد بود. هر متقاضي اهداي تخمك در صورتي كه شرايط لازم از جهت سن و آزمايشات باليني كه همه به طور رايگان برايش انجام مي شود را داشته باشد، مي تواند هر سال ۴ بار به بانك تخمك، تخمك اهداء كند و حتي وجهي نيز دريافت كند و تمام اطلاعات مربوط به اهدا كنندگان به صورت كاملاً محرمانه در مراكز باقي خواهد ماند.
حفظ باروري در بيماران سرطاني
كاربرد روش هاي درمان ناباروري در حفظ باروري بيماران مبتلا به سرطان، امري ضروري است چون با انجام شيمي درماني و راديولوژي، امكان ناباروري بيماران مبتلا به سرطان افزايش مي يابد، به همين دليل در اغلب اين بيماران كه در دوران بلوغ و جواني به سرطان مبتلا مي شوند مي توان قبل از شروع درمان سرطان با برداشت تخمدان در خانم ها و انجماد اسپرم آقايان، از ناباروري آنها پيشگيري كرد.
اجراي رتبه بندي كيفي در مراكز درمان ناباروري
هم اكنون بيش از ۴۰ مركز درمان ناباروري در كل كشور فعاليت دارد كه بايد از نظر كيفيت ارائه خدمات درماني مورد ارزيابي قرار بگيرد. انجمن باروري و ناباروري ايران با همكاري سازمان نظام پزشكي كشور قصد دارد طرح درجه بندي اين مراكز را در دستور كار خود قرار دهد تا خدمات درماني در اين مراكز از كيفيت بالايي برخوردار شود. اين گزارش حاكي است تمام روش هاي لقاح خارج رحمي در ايران قابل اجرا هستند و امكانات و متخصصان اين امر نيز وجود دارند. در دنيا بيش از ۲۷ سال از عمر لقاح خارج رحمي نمي گذرد. پيش از آن هر زوج نابارور بايد اين واقعيت را مي پذيرفتند كه بچه دار نمي شوند، اما از ۲۷ سال پيش كه روش هاي درمان ناباروري با امكان لقاح خارج رحمي شناخته شد، اين علم پيشرفتي غيرمنتظره داشت و توانست به سطح درمان ۹۰ درصد برسد. روش هاي اهداي تخمك، اهداي اسپرم، اهداي جنين و در نهايت رحم جايگزين تقسيم مي  شوند.

پراكندگي در خدمت رساني به نيازمندان
فارس: رئيس سازمان نظام پزشكي و عضو اسبق كميسيون بهداري مجلس گفت: مسئولان اجرايي كشور اگر در پي افزايش كارايي خدمات به اقشار محروم جامعه هستند به جاي تلاش براي انحلال يك سازمان بهتر است به تعريف درست خدمت به اقشار ضعيف جامعه و ساماندهي نحوه ارائه خدمت به محرومان و نيازمندان بپردازند.
شهاب الدين صدر افزود: در زمان حاضر پراكندگي در خدمات به اقشار محروم جامعه به طرز بارزي محسوس است. عده اي از نيازمندان تحت پوشش بهزيستي هستند، عده اي از خدمات مشابه در كميته امداد استفاده مي كنند، بنياد ۱۵ خرداد، بنياد شهيد و بنياد مستضعفان نيز در اين زمينه فعالند و هماهنگي و انسجامي در خدمت رساني به نيازمندان جامعه ديده نمي شود. وي گفت: عده زيادي از اقشار آسيب پذير و فقير جامعه نيز هستند كه تحت پوشش هيچ ارگان و نهاد حمايتي نيستند بنابراين به جاي انحلال سازمان بهزيستي و پراكنده كردن بيشتر اين نوع خدمات بهتر است به حذف موازي كاريها و سياستگذاري و خدمت رساني از سوي يك نهاد واحد به محرومان بپردازيم اقدامي كه يكي از اهداف اصلي نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي است.

تكميل سند بهداشت و سلامت زنان امسال
ايسنا: رئيس شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان اعلام كرد: شاخص هاي جايگاه زنان در نظام جمهوري اسلامي براساس سيره فردي، اجتماعي و حكومتي پيامبر اعظم(ص) با محوريت رحمت و عدالت مورد مطالعه و تدوين قرار خواهد گرفت.
منيره نوبخت با اشاره به سه محور تعيين شده از سوي شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان در سال ۸۵ گفت: تدوين برنامه يكساله شاخص جايگاه زنان در نظام جمهوري اسلامي  با حضور نمايندگان سازمان ها و ارگانهايي همچون رياست جمهوري، وزارت كشور، قوه قضائيه، وزارت علوم و وزارت بهداشت مطرح و مورد توجه آنها قرار گرفت. وي در ادامه بيان كرد: طي اين سال ها بخش هاي مختلفي در ارتباط با امور زنان برنامه هايي را اجرا كردند اما خلأ يك برنامه ملي مدون ديده مي شود كه در تفاهم  با مركز امور زنان و خانواده برنامه ملي و بلندمدت امور زنان در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام تدوين خواهد شد.

مهاجران بيمار برمي گردند
005121.jpg
گروه اجتماعي - مهاجران بيمار افغاني مجددا براي ادامه درمان به ايران بازمي گردند.
يوسف اعتبار سركنسول افغانستان در توضيح اين خبر گفت: «مشكل درمان و كمبود امكانات بهداشتي و درماني يكي از موانع بازگشت مهاجران افغان به كشورشان است.»
به گزارش مهر سركنسول افغان ها معتقد است: «اگر بيماران معالجه شوند يكي از دغدغه هاي بزرگ در بازگشت از سر راه مهاجران برداشته خواهد شد و اگر در رفع اين معضل چاره انديشي نشود بسياري از آنان مجددا براي ادامه درمان به ايران باز مي  گردند.»
وي با تاكيد بر اينكه ۷۰ درصد مهاجران افغان از خانواده هاي بي بضاعت و فقير هستند و توان تامين هزينه هاي دارويي خود را ندارند گفت: «بيماران خاص با مشكلاتي نظير كمبود دارو مواجه هستند كه موسسات خيريه افغان ها در خراسان فقط پاسخگوي ۱۰ درصد نياز آنان است.» درحالي كه سركنسول افغانستان بازگشت مهاجران بيمار را غيرقابل اجتناب مي داند رييس اداره امور اتباع خراسان رضوي گفت: «بازگشت مجدد مهاجران افغان به ايران غيرمجاز محسوب مي شود.»
تقي جعفري نژاد گفت: مهاجران داوطلب بازگشت از خدمات و امكانات كميساريا بهره مند خواهند شد و درصورت بازگشت مجدد، ورود آنان به ايران غيرمجاز محسوب شده و براساس قوانين و مقررات ايران با آنها برخورد خواهد شد.»وي درباره مشكلات مهاجران ازجمله مشكل درمان گفت: «اين مشكلات رفع نخواهد شد مگر اينكه سازمان هاي بين المللي و كشورهاي كمك كننده به حل معضل كمك كنند.»
اما يوسف اعتبار تصريح كرد: «هزينه هايي كه از سازمان هاي مختلف پرداخت مي شد به حداقل رسيده و درحال حاضر سازمان هاي بين المللي پاسخگو نيستند.» از سوي ديگر به كارگيري مهاجران در مشاغل مختلف از سوي دولت ممنوع اعلام شده است. درپي شناسايي يك واحد توليدي كه از نيروي كار اتباع خارجي استفاده كرده بود جريمه اي معادل يك ميليارد ريال از سوي مراجع قضايي براي صاحب واحد تعيين شد.
براساس موارد قانوني واحدهاي توليدي به سبب اينكه از تسهيلات دولتي استفاده مي كنند بايد در ازاي دريافت تسهيلات براي جذب جوانان جوياي كار اقدام كنند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۴۵۳۲۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
تشكر بابت اطلاع رساني
از پاسخ روابط عمومي و اطلاع رساني قوه قضائيه در همشهري روز چهارشنبه ۱۴ تير ماه در خصوص راه هاي پيگيري مشكلات حقوقي توسط زنان به هنگام طلاق، سپاسگزاري مي كنم. اگر اين اطلاع رساني پيوسته توسط مطبوعات و راديو تلويزيون دنبال شود، از ضايع شدن حقوق زناني كه به علت عدم آگاهي به هنگام طلاق دچار مشكل مي شوند، جلوگيري خواهد شد.
ن- شاملو - تهران

بيشتر تأمل كنيم
ضمن تأييد نظر شهروندي كه خواستار جلوگيري از انحلال سازمان بهزيستي شده بود، پيشنهاد مي  كنم در خصوص دلايل و انگيزه هاي مربوط به ايجاد و تأسيس اين سازمان ها به اندازه كافي تحقيق شود تا پس از انحلال با مشكلات و پيامدهاي منفي جديدي روبه رو نشويم.
رقيه سلطاني خواه- تهران

نبايد اين گونه مطرح شود
در پمپ بنزين عظيميه كرج، هنگامي كه براي پركردن باك اتومبيلم قصد پياده شدن داشتم، متصدي پمپ مانع شد و گفت، طبق دستور مديريت پمپ، خانم ها حق پياده شدن ندارند، اگر احتمالاً  هدف دريافت وجه اضافه است، نبايد اين گونه مطرح شود!
انسيه نظرآبادي

چشمه ها متعلق به مردم است
چشمه هاي آب در بسياري از مناطق كشور ما جزو انفال و متعلق به همه مردم و نسل ها مي باشند، اما متأسفانه در جريان فعال شدن شبكه هاي دلالي زمين در مناطقي مثل كلاردشت،  طالقان و لواسانات، اين چشمه ها توسط اشخاص تصرف مي شود. لازم است براي حفظ حقوق مردم، اقدام بايسته صورت گيرد.
زينلي- تهران

سيم كارتم را فروختم و ...
سيم كارتي را يك سال پيش فروختم، اما پس از آنكه اين سيم كارت سه دست گشته، هنوز به نام اينجانب فيش پرداخت صادر مي شود و مبلغ آن همراه با درج عبارت «اخطار قطع» نزديك يك ميليون تومان شده است. بهتر است در اين موارد دقت بيشتري انجام شود.
يك شهروند از تهران
تلفن تماس پيام دهنده موجود است

نسل جوان و مولوي شناسي
در سال هاي اخير مردم در اروپا و آمريكا استقبال شاياني از آثار و افكار «مولانا» و اثر جاودانه ايشان «مثنوي مولوي» و غزليات نشان داده اند، اما هنوز نسل جوان ما آن طور كه بايد با اين آثار و افكار آشنا نمي باشد. اين كمبود بايد برطرف شود.
س- داودي- تهران

ملاحظات در سد سازي
سدسازي به عنوان يك راه حل براي سرزمين كم آب ما مفيد است، اما چه بهتر است كه پروژه هاي سدسازي طوري انتخاب و اجرا شوند كه حتي الامكان به ميراث هاي فرهنگي و محيط زيست آسيب جدي وارد نشود.
زارعي- شيراز

از ميان نامه ها
گامي فراتر براي كاهش تخلف سرعت خودروها
پليس راهنمايي و رانندگي تهران براساس طرحي جديد و به منظور مقابله با تخلفات روز افزون رانندگان خودروها در بزرگراه هاي تهران،  مبادرت به ايجاد گشت هاي بازرسي به صورت نامحسوس كرده است.
طبق اخبار اعلام شده اين مأموران اختيار دارند حداكثر جرايم را براي رانندگان خاطي به اجرا درآورند. اين اقدام تازه به احتمال قوي تخلفات بزرگراهي خودروها را به طرز محسوس كاهش خواهد داد. اما گمان نمي رود، آشكارترين و زيان بارترين تخلف رانندگي در اين معابر يعني سرعت غيرمجاز را تا آن اندازه كاهش دهد كه سرعت متعادل و قانونمند جايگزين آن گردد.
در بسياري از شهرهاي بزرگ جهان، مجازات تخلفات رانندگي بيشتر حول محور بازدارندگي و محروم ساختن متخلفان از داشتن جواز رانندگي تدوين شده است. چرا كه در مورد برخي تخلفات جرايم نقدي به هيچ وجه پاسخگو نيست. متخلفاني كه از تمكن مالي كافي برخوردارند و حتي قادرند هزينه سنگين ديه جان باختگان حوادث ناشي از سرعت و بي احتياطي را بپردازنداز اين مجازات ها درس عبرت نمي گيرند.
داشتن جواز يا گواهينامه رانندگي براي هر فرد يك حق قانوني است. اما اگر برخورداري از اين حق موجب تجاوز به حقوق ديگران بشود، بايد از متخلف بازستانده گردد. سرعت غيرمجاز با خودروهاي پرشتاب امروز كه هر سال هزاران دستگاه آن روانه خيابان ها و بزرگراه هاي تهران مي شود به صورت يك تهديد جدي عليه جان شهروندان در آمده است.
رانندگاني كه ديوانه وار، در بزرگراه ها مي تازند، به نوعي امنيت اجتماعي را در اين محدوده به خطر مي اندازند. اگر اشد مجازات به صورت توقيف گواهينامه رانندگي (بسته به تخلف انجام شده از يك يا چند سال يا به صورت دائم) در مورد اين رانندگان به اجرا در نيايد، كنترل نامحسوس تخلفات رانندگي در بزرگراه ها چاره ساز نخواهد بود. مروري بر پرونده هاي موجود در محاكم قضايي در خصوص قتل هاي غيرعمد ناشي از تخلفات رانندگي نمايانگر آن است كه اولاً  درصد بالايي از تلفات انساني تأسف بار بر اثر بي مبالاتي و سرعت غيرمجاز رانندگان به وجود آمده و ثانياً، بازماندگان قربانيان اين حوادث،  اغلب از نتايج دادرسي راضي نيستند،  چون بر اين باورند كه مجازات هاي اعمال شده نتوانسته است بارزترين تخلف رانندگي در جاده ها و بزرگراه هاي كشور را كه درصد زيادي از آنها منجر به مرگ مردم بيگناه مي شود، كاهش دهد.
رانندگان متخلف شب و روز بويژه در بزرگراه هاي تهران با حركات تهديدكننده امنيت ساير رانندگان را از بين برده اند.
به هر حال اميد است، با ياري مسئولان محترم دستگاه هاي ذيربط، قانون توقيف گواهينامه رانندگي و محروم ساختن رانندگان متخلف از رانندگي و حتي توقيف پلاك خودرو به عنوان مكمل تلاش هاي تازه اداره محترم راهنمايي و رانندگي به مورد اجرا گذاشته شود و در آينده اي نه چندان دور، شاهد حركت متعادل و قانونمند خودروها در معابر، بزرگراه ها و جاده هاي كشور باشيم.
جواد سفري

مشكلات قانوني مبارزه با موادمخدر
گروه اجتماعي - خلاء قانوني مهم ترين عامل افزايش توزيع مواد مخدر صنعتي است.
مسوول واحد اجتماعي و مركز پژوهشي اعتياد داريوش با اعلام اين خبر به خبرگزاري ايلنا گفت: قوانين محدودكننده و جزايي براي توزيع كنندگان موادمخدر صنعتي وجود ندارد و همين موضوع يكي از عوامل اصلي افزايش توزيع اين مواد است.
رويا نوري در توضيح بيشتر درباره اين مواد افزود: «مواد مخدر صنعتي در آزمايشگاه ها ساخته مي شود و عوارضي نظير تب، تهوع، ازبين رفتن حافظه كوتاه مدت، تشنج، نارسايي كليه و روان پريشي دارند.»
وي معتقد است كه سود سرشار ۳۰۰ درصدي از ساخت و فروش اين مواد نصيب سازندگان مي شود كه به سرعت توليد و در ميان جوانان توزيع مي شود.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |