سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
تماشاگران سينما بيمه شدند
005751.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: سخنگوي انجمن سينماداران گفت: تماشاگران سينما از اين پس به محض ورود به داخل سينما بيمه مي شوند. هر تماشاگر سينما پس از ورود به سينما، تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد.
محمدرضا صابري، همچنين اضافه كرد: بيمه تماشاگران سينما در قبال آتش سوزي، زلزله، صاعقه و هر اتفاق ديگري كه در سالن سينما براي آنها رخ دهد انجام مي شود.
انجمن سينما داران ايران با اين تصميم قصد دارد به مشتريان سينما اطمينان خاطر بدهد كه در سالن سينما احساس امنيت كنند.
صابري در اين مورد مي گويد: اين بيمه در سينماهايي كه تحت پوشش انجمن سينماداران هستند اجرا مي شود. در هيأت مركزي انجمن سينماداران، سينمادارها توافق كردند اين بيمه را براي تماشاگران سينما در نظر بگيرند. در واقع، همان طور كه در يك خانواده پدر، مسئول حفظ امنيت افراد تحت تكفل خود است، يك سينمادار در سينما نيز چنين مسئوليتي دارد و با اين كار به خود و تماشاگران سينما اطمينان خاطر مي دهد.
سخنگوي انجمن سينماداران در مورد قدم هاي اوليه اجرايي شدن طرح بيمه مي گويد: از سال گذشته اكران سينماها شكل حرفه اي به خود گرفت. به اين معني كه با نظرات كارشناسي دست به اكران فيلم ها زديم و تصميم گرفتيم در كنار فيلم خوب، يك فضاي مناسب داخل سينما در اختيار تماشاگر بگذاريم. سينمادارها براي كسب درآمد مناسب ناچارند هزينه كنند. در شرايطي كه سينما رقباي قدرتمندي همچون DC و DVD فيلم هاي روز دنيا و حتي فيلم هاي تازه اكران شده يا اكران نشده داخلي دارد، مردم زماني سينما را انتخاب مي كنند كه بتوانند با احساس آرامش در سينما فيلم ببينيد.
وقتي فضا مناسب باشد، درآمد هم خوب است و بخشي از درآمدها، صرف همان سالن و فضاي داخل سينما مي شود.
به گفته صابري، طي جلسات معاونت امور سينمايي با انجمن سينماداران قرار شده از اين پس وام كم بهره به سينماها تعلق بگيرد تا اين وام صرف مرمت و مناسب سازي سينماها شود.
به اعتقاد سخنگوي انجمن سينماداران، مناسب سازي فضاي سينما بدون حمايت هاي دولتي عملي نيست.
او در ادامه مي گويد: زماني در سينما، تهيه كننده ها و سينماداران معتقد بودند تنها پنج ماه زنده در سينما داريم به اين معني كه فيلم هايي كه در پنج ماه از سال يعني دو ماه از بهار و تابستان اكران مي شوند، به فروش خوبي دست پيدا مي كنند، اما از سال گذشته با اكران فيلم آكواريوم اين معادله به هم ريخت و از آن موقع متوجه شديم تأثير زمان در اكران، هرچند بي تأثير نيست اما ناچيز است.
مردم به دنبال فيلم خوب هستند و هنر اكران حرفه اي بيش از هنر ساخت فيلم است. چه بسا كه فيلمي همانند چهارشنبه سوري كه بعداز جشنواره فجر سال گذشته اكران شد، اگر در هر زمان ديگري اكران مي شد به اين فروش خوب دست پيدا نمي كرد. پس ما درباره فيلم ها به اين نتيجه رسيديم كه سه عامل در رونق سينماها مؤثرند؛ فيلم خوب، اكران حرفه اي و سينماهاي مناسب. بيمه در بخش سينماهاي خوب و مناسب قرار مي گيرد.
صابري در پايان اطمينان مي دهد كه بيمه تماشاگر تأثيري در قيمت بليت سينما ندارد. او مي گويد: مردم به هيچ وجه نگران افزايش بهاي بليت نباشند. حتي در آينده نيز اين بيمه نمي تواند دستاويز و بهانه اي براي افزايش قيمت بليت باشد.
به گفته نماينده شركت بيمه  گر، اين اولين بار است كه بيمه تماشاگر در سينما عملي مي شود و بيمه در قبال آتش سوزي و زلزله است و نماينده بيمه در پاسخ به اين سؤال كه اگر حادثه ديگري غير از آتش سوزي و زلزله رخ دهد، آيا سينما مسئوليتي دارد ياخير، مي گويد:  هر حادثه اي كه در محدوده مسئوليت سينما در قبال تماشاگران باشد اين بيمه را شامل مي شود. به عنوان مثال سقوط از پله ها يا ريختن سقف سينما و... .
نماينده بيمه در مورد ضمانت اجرايي بيمه تماشاگر مي گويد: بيمه نامه به انجمن سينماداران تحويل داده شده و سينمادار از طريق بيمه نامه مي تواند اعلام خسارت كند.به گفته نماينده بيمه، قرارداد بيمه شخص ثالث تماشاگران سينما در قالب يك همكاري دوجانبه شكل گرفته است. يعني سينمادار در قبال پخش تبليغات اين شركت بيمه اي، تماشاگرانش را بيمه مي كند و البته قرار است هزينه باقيمانده اين بيمه توسط سينمادارها به شركت پرداخت شود كه رقم آن هنوز مشخص نشده است.
* * *
خبر بيمه شدن تماشاگران سينما در ابتداي امر اندكي بعيد و دور از ذهن بود. شايد وقتي به ياد مي آوريم فضاي داخلي اكثر سينماهاي پايتخت حتي انتظارات اوليه تماشاگران را هم برآورده نمي كند، بيمه ناكارآمد به نظر مي آيد.
اما سخنگوي انجمن سينماداران به ما اطمينان داد كه اين بيمه، آغاز حركت مناسب  سازي سالن هاي سينماست. به اين جمله اعتماد مي كنيم و منتظر خبرهاي اميدواركننده بعدي مي مانيم.

چهره روز
رضا ميركريمي
با حال و هوايي متفاوت
005748.jpg
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: در حالي كه سال گذشته خيلي دور، خيلي نزديك با بيشترين ميزان تحسين و ستايش روبه رو شد، قصد دارد به زودي فيلم تازه اي را مقابل دوربين ببرد. رضا ميركريمي چند روز پيش خبر از ساخت به همين سادگي به عنوان پنجمين ساخته بلند سينمايي اش داشت؛ فيلمي كه به گفته ميركريمي حال و هوايي متفاوت با زير نور ماه و خيلي دور، خيلي نزديك دارد و بر خلاف خبري كه قبلاً منتشر شده بود، سرمايه گذارش شهرداري تهران نخواهد بود.
ميركريمي كه اوقات پرمشغله اي را پشت سر مي گذارد، در حال حاضر مشاور معاون هنري سازمان فرهنگي- هنري، شهرداري تهران است.
خودش در اين باره مي گويد كه دخالت در امور اجرايي ندارد و صرفاً به عنوان مشاور در طراحي و برنامه ريزي امور دخالت دارد. ميركريمي فعاليت هاي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري را در اين مدت مثبت ارزيابي مي كند.
او اين روزها به عنوان سرپرست پروژه هاي يك فيلم، يك فيلمساز ، فرش و ساخت فيلم هايي درباره هنرمندان سينما نيز فعاليت دارد.
فيلم هاي مستندي كه برخي از آنها در مرحله پايان فيلمبرداري به سر مي برند، زيرنظر اين فيلمساز، توليد شده اند.
رضا ميركريمي كه با كودك و سرباز خود را به عنوان فيلمسازي خوش  قريحه شناساند، با زير نور ماه به عنوان كارگرداني شاخص مورد توجه قرار گرفت. فيلمي در ارتباط با روحانيت و جامعه كه با سلامت نفس و هوشمندي مضموني ملتهب را مورد بررسي قرار داده بود.
زير نور ماه انتظاراتي را درباره ميركريمي به وجود آورد كه فيلم بعدي اش اينجا چراغي روشن است نتوانست آنها را برآورده كند. فيلمي كه گرچه جوايز اصلي بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر را هم از آن خود كرد، ولي منتقدان آن را گامي به عقب خواندند.
ميركريمي با فيلم بعدي اش همه چيز را جبران كرد. خيلي دور، خيلي نزديك را مي توان از جمله فيلم هاي سال هاي اخير دانست كه تقريباً همه آن را دوست داشتند. چه داوران جشنواره فجر كه سيمرغ بهترين كارگرداني را به ميركريمي دادند و چه منتقدان كه ستايش نامه هاي فراواني برايش نوشتند و چه مديران سينمايي و حتي دولتمردان و نمايندگان مجلس.
خيلي دور، خيلي نزديك سال گذشته به عنوان فيلم منتخب سال روي پرده آمد و با استقبال مردم هم مواجه شد، تا همه چيز به كام ميركريمي باشد.
با ميزان توجهي كه به خيلي دور، خيلي نزديك شد، طبيعي بود كه ميركريمي گام بعدي را با وسواس بيشتري بردارد. وقتي محمدمهدي عسگرپور به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري رفت و سمت معاونت هنري را عهده دار شد، ميركريمي را هم به عنوان مشاور خود منصوب كرد.
به گفته ميركريمي، حاصل اين همكاري و مشاوره، سرمايه گذاري در بيش از 8فيلم سينمايي، مشاركت در توليد بيش از يكصد فيلم كوتاه، مستند و داستاني و برگزاري اولين دوره بين المللي جشنواره تصوير شهر بوده است.
در همه اين روزهاي پرمشغله، ميركريمي مشغول نگارش فيلمنامه تازه اي نيز بوده است. فيلمنامه اي كه به همين سادگي نام دارد و تنها چيزي كه در حال حاضر درباره اش مي توان گفت اين است كه مضموني اجتماعي دارد.
بايد ديد ميركريمي با به همين سادگي مي تواند موفقيت هاي زير نور ماه و خيلي دور، خيلي نزديك را تداوم بخشد يا خير.

اوليور تويست بر مبناي كودكي پولانسكي
گروه ادب و هنر: رومن پولانسكي دوران كودكي خودش را با دوران كودكي كاراكتر اصلي قصه اليور تويست چارلز ديكنز مقايسه مي كند. به گفته اين فيلمساز قديمي، همين شباهت ها دليل اصلي ساخت نسخه سينمايي اليور تويست توسط او بوده است.
به نوشته نشريه درايتي، پولانسكي مي گويد قصه ديكنز الهام بخش و يادآور خاطرات كودكي خود او بوده است.
وي مي گويد: من خيلي خوب موقعيت و وضعيت اليور را درك مي كنم. آن راه رفتن هاي طولاني اليور در خيابان هاي شهر لندن را به ياد داريد؟ من هم زماني كه همسن او بودم دقيقا همين راه رفتن ها را در ورشو داشتم. وقتي قصه كتاب را مي خواندم ديدم زندگي اليور چقدر شبيه زندگي و دوران كودكي خودم است .
پولانسكي هنگام كارگرداني نسخه جديد اليور تويست گفته بود اين فيلم را به خاطر فرزندان نوجوان خويش مي سازد. با وجود آنكه قصه چارلز ديكنز يكي از بهترين كتاب هاي تاريخ ادبيات است، اما اقتباس سينمايي پولانسكي از اين قصه نتوانست موفقيتي بدست بياورد. فيلم او نه در گيشه فروش با موفقيت مالي روبه رو شد و نه منتقدين درباره اش نقد خوب و مثبتي نوشتند.

جاني دپ ركورد گيشه را شكست
005757.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: تازه ترين فيلم جاني دپ ركورد بهترين افتتاحيه و فروش آخر هفته سينماهاي آمريكا را شكست. ماجراجويي هاي او در نقش جك اسپارو در قسمت دوم اكشن كمدي و ماجراجويانه دزدان دريايي كارائيب باعث يك فروش 132 ميليون دلاري در 3 روز اول نمايش شد.به نوشته آسوشيتدپرس، تحليلگران اقتصادي سينما از هفته قبل پيش بيني مي كردند كه اين فيلم ركورد فروش افتتاحيه 115 ميليون دلاري، مرد عنكبوتي 2 (2002) را خواهد شكست. فروش 55 ميليون دلاري فيلم در روز اول نمايش كمك كرد تا اين تحليل جدي تر گرفته شود. فيلم كه در 4133 سالن سينما در آمريكا و كانادا به روي پرده رفته است، با هزينه اي 200 ميليون دلاري تهيه شده است.
موفقيت عظيم دزدان دريايي كارائيب 2 در شرايطي نصيب اين فيلم شد كه ميليون ها نفر در آمريكا و ديگر نقاط جهان پاي تلويزيون هاي خود پيگير دور نهايي بازي هاي جام جهاني فوتبال بودند و مي خواستند ببينند كه كدام تيم قهرمان مسابقات مي شود، مي توان گفت برنده اصلي محصول جديد كمپاني والت ديزني بوده كه توانسته با شكست دادن رقيب سرسختي مثل فوتبال، دست به ركوردشكني بزند. دزدان دريايي كارائيب 2 راگور وربينسكي - كارگردان فيلم ترسناك حلقه ساخته كه سازنده قسمت اول آن هم بود. اورلاندو بلوم و كايرا نايتلي هم در فيلم حضور دارند. در قسمت دوم جك اسپارو اين دزد دريايي مهربان و شيرين زبان به مبارزه با دزدان دريايي بد و يك نفرين جديد مي رود.

بنا به درخواست محمود فرشچيان در ديدار با ايماني خوشخو
دانشكده  هنرهاي سنتي و نگار گري تأسيس مي شود
005754.jpg
مهر: استاد محمود فرشچيان در ديدار با معاون هنري وزير ارشاد و مدير «ل هنرهاي تجسمي خواستار تأسيس دانش«ده هنر نگارگري و هنرهاي سنتي براي جلوگيري از زوال و انزواي اين هنرها شد.
روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت ارشاد اعلام «رد: د«تر محمدحسين ايماني خوشخو به همراه د«تر حبيب الله صادقي مدير «ل دفتر امور هنرهاي تجسمي با حضور در منزل فرشچيان با وي درباره هنر ايراني گفت وگو «ردند.
فرشچيان در اين ديدار نگراني خود را از فراموشي هنر نگارگري و هنرهاي سنتي ابراز داشت و نسبت به
بي توجهي به هنر ايراني «ه داراي جايگاهي جهاني است، انتقاد «رد. فرشچيان با تا«يد بر ضرورت آموزش هنرهاي سنتي به نسل جوان گفت: متاسفانه در مرا«ز آموزشي و دانشگاهي هنرهايي «ه در فرهنگ ايراني - اسلامي ريشه ندارند، مورد توجه قرار مي گيرد، اما هنرهاي سنتي و نگارگري آموزش داده نمي شود. به اين جهت و براي انتقال هنرهاي سنتي به نسل جوان بايد دانش«ده هنر نگارگري و هنرهاي سنتي ايجاد شود.
وي همچنين نسبت به وضعيت هنرستان هايي «ه سابقه ديرينه در پرورش هنرمندان داشته اند از جمله هنرستان اصفهان ابراز نگراني و ناخرسندي «رد و گفت: هنرستان ها نقشي محوري و موثر در پرورش هنرمندان داشته اند و دانش آموختگان اين هنرستان ها امروز هنرمنداني تاثيرگذارند. اما متاسفانه اين مرا«ز و هنرستان ها به رغم تلاش وزارت ارشاد در وضعيت خوبي به سر نمي برند. هنرستان اصفهان از مهم ترين مرا«ز پرورش هنرمندان بوده «ه در حال حاضر وضعيت مناسبي ندارد.
فرشچيان همچنين نقش رسانه ها به خصوص صدا و سيما را در جهت ترويج و حمايت از هنرهاي سنتي بسيار موثر خواند. وي در پايان اظهار اميدواري «رد: با برنامه ريزي و تلاش معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دفتر امور هنرهاي تجسمي تحولي در توسعه و گسترش هنرهاي سنتي ايجاد شود.
معاون هنري وزير ارشاد نيز با اشاره به دغدغه  فرشچيان براي پرورش جوانان، گفت: تلاش مي كنيم در كوتاه مدت مركزي براي آموزش اين هنرها ايجاد كنيم و كار تأسيس دانشكده را نيز از مجاري مربوط دنبال مي كنيم.
شايان ذكر است؛ معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه استاد فرشچيان امر وز به منظور آشنايي با مش«لات و ساماندهي هنرستان هنرهاي تجسمي اصفهان به اين استان سفر خواهند «رد.

راهنما
گنجينه 800 ناشر حراج مي شود
گروه ادب و هنر : 800 ناشر داخلي، گنجينه اي از كتاب هاي قديمي خود را كه مدت ها از چاپ آخرين چاپشان گذشته است، حراج مي كنند.
هدف از اين حراج، دسترسي علاقه مندان و پژوهشگران به كتاب هايي است كه نسخه هاي معدودي از آنها در اختيار ناشر وجود دارد و امكان تجديد چاپشان به دلايل گوناگون وجود ندارد.
حراج ياد شده كه نخستين حراج كتاب به اين صورت در ايران است، از روز 24خرداد تا 5مرداد ماه در موسسه پخش كتاب ايران (پكا) انجام مي گيرد.
عكس هاي كارتيه برسون در تهران
فارس: نمايشگاهي از عكس هاي هنري كارتيه برسون، عكاس مشهور فرانسوي در فرهنگسراي هنر به نمايش در خواهد آمد.
در اين نمايشگاه كه از امروز در نگارخانه فرهنگسراي هنر برپا مي شود۹۰، قطعه عكس سياه و سفيد از كارتيه برسون، عكاس فرانسوي به نمايش گذاشته مي شود. كارتيه برسون موسس آژانس عكاسي مگنوم در فرانسه است كه در مقاطعي از زندگي اش به ساخت فيلم مستند پرداخته و به عنوان دستيار ژان رنوار فعاليت كرده است. اين عكاس به واسطه خلق آثار خارق العاده  و الهام از طبيعت به شهرت رسيده است. اين نمايشگاه كه به همت آژانس عكس ايران و فرهنگسراي هنر بر پا مي شود، تا 31تير ماه برپاست.
نمايشگاه خوشنويسي در فرهنگسراي قرآن
مهر: فرهنگسراي قرآن با همكاري سازمان آموزش و پژوهش حوزه هنري در آستانه ميلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) نمايشگاه گروهي خوشنويسي برگزار مي كند.
روابط عمومي فرهنگسراي قرآن اعلام كرد نمايشگاه خوشنويسي قلم ستايش شامل 50 تابلو نقاشي خط است كه در آن هنرمندان خطاط عبارت بسم الله را با زيباترين فرم ها و اشكال به تصوير كشيده اند. اين نمايشگاه از امروز تا دهم مرداد هر روز از ساعت 9 تا 17 در نگارخانه هدي فرهنگسراي قرآن برپاست.
جشنواره تئاتر بانوان و بزرگان تئاتر دنيا
گروه ادب و هنر- در پنجمين تئاتر بانوان كه از 24 تير ماه آغاز مي شود و تا پايان ماه جاري ادامه خواهد داشت، نمايشنامه هايي از بزرگان تئاتر دنيا اجرا خواهد شد.
هنريك ايبسن، تنسي ويليامز، آرتور ميلر، داريو فو، ژان آنوي، تام استاپارد و ياسمينا رضا از جمله نمايشنامه نويسان بزرگ دنيا هستند كه آثار آنها به زودي توسط كارگردانان ايراني در اين جشنواره به روي صحنه خواهد رفت.
مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره نيز در تئاتر شهر برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |