سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
ابزارهاي تشويقي براي استفاده از لباس هاي بومي و سنتي
اجراي طرح مد و لباس به مراحل نهايي نزديك شد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: جواد آرين منش- نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس- خبر از انجام آخرين بررسي ها در مورد طرح مد و لباس در كميسيون فرهنگي مجلس داد.
وي افزود: طرح مد و لباس، تمام مراحل خود را در كميسيون طي كرده و آخرين اصلاحات بر روي آن صورت گرفته و براي بررسي و تصويب به صحن علني مجلس فرستاده شده است.
موسي الرضا ثروتي- عضو كميسيون اجتماعي مجلس- نيز در گفت وگو با همشهري گفت: در اين طرح كه با همكاري و تشكيل كميته اي اجرا خواهد شد، نمايندگان وزارت بازرگاني، صنايع، ارشاد، نمايندگان كميسيون فرهنگي، نمايندگان اصناف، توليد كنندگان و عرضه كنندگان پوشاك تحت نظارت وزارت ارشاد موظف به اجراي اين طرح هستند.
وي افزود: تمام تلاش دست اندركاران اين طرح اين است كه بتوانند با ابزارهاي تشويقي و ايجابي، لباس هاي بومي و سنتي و استفاده از آنها را رواج داده و از فرهنگ اصيل ايراني اسلامي كه قدمتي چندين هزار ساله دارد استفاده شود.
ثروتي همچنين افزود: دستگاه هاي مسئول در اين زمينه بايد بتوانند با برنامه هاي منظم و هماهنگ، به سمت گسترش فرهنگ ايراني بروند و ابزارهاي لازم را در اين زمينه به وجود آورند.وي گفت: هميشه در قانون بازار، عرضه و تقاضا نقشي تعيين  كننده دارد. حال بايد نيازهاي جامعه را شناخت و با توجه به اين نيازها عرضه را گسترش داد، به شكلي كه برآورده كننده سلايق مختلف جامعه باشد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چقدر امكان استفاده مردم، به ويژه جوانان از لباس هاي بومي و سنتي وجود دارد، با توجه به اينكه در شهرهايي كه اين لباس ها بومي آنجاست نيز چندان استقبالي نمي شود، گفت: اين نكته مهمي است و روان شناسان و جامعه شناسان بايد به دنبال آن باشند كه چرا جوانان ما لباس هاي بيگانه را به لباس هاي بومي ترجيح مي دهند. آيا دليلي به غير از تبليغ دارد؟ تبليغاتي كه به مرور، فرهنگ ما را تغيير داده. ما وقتي به پيشينه ايرانيان برمي گرديم و نوع پوشش آنها را بررسي مي كنيم، به هيچ وجه لباس هاي نامناسب وجود نداشته، بلكه انواع و اقسام لباس ها در رنگ هاي شاد ديده مي شود، ضمن اينكه كاملاً  پوشيده است.
ثروتي همچنين گفت: ما در كشورهايي مانند فرانسه كه به شدت ادعاي آزادي و حفظ حقوق بشر دارند مي بينيم كه استفاده از پوشش اسلامي را ممنوع و شرايط محكمي هم براي آن اعلام مي كنند. چرا ما نبايد به دنبال پوشش اسلامي باشيم و فرهنگ استفاده از آن را به شكلي زيبا و متنوع  ترويج كنيم؟
وي افزود: اميدواريم با برپايي  همايش ها و استفاده از طرح هاي طراحان ايراني به نتايج قابل قبولي برسيم، ضمن اينكه ابزار قانوني آن هم فراهم شده است.

برنامه هاي هفته زن و روز مادر اعلام شد
گروه اجتماعي - زهره طبيب زاده نوري رئيس مركز امور زنان و خانواده و رئيس ستاد بزرگداشت مقام زن با اعلام برنامه هاي هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در نشستي خبري گفت: ۵ هزار برنامه همزمان با هفته زن در سراسر كشور اجرا خواهد شد.
وي محورهاي اصلي برنامه هاي اين هفته را فرهنگي، اجتماعي و سياسي عنوان كرد و پيرامون محورهاي فرهنگي اين برنامه ها گفت: معرفي ابعاد شخصيتي حضرت زهرا (س)، افزايش معرفت و ارتقاي سطح فرهنگي جامعه به ويژه دختران جوان نسبت به ابعاد وجودي حضرت زهرا (س)، تبيين نقش و رسالت جهاني زن مسلمان ايراني در احياي تفكر ديني و ارائه الگوي مطلوب زن، بررسي و تبيين نقش محوري زنان در بازسازي معنوي، تربيت نيروهاي انساني و دستيابي به اهداف توسعه پايدار، متوازن و همه جانبه و بررسي و تبيين عوامل و موانع ارتقاي وضعيت زنان در جامعه، از جمله محورهاي فرهنگي برنامه هاي اين هفته است. مشاور رئيس جمهوري با اعلام اسامي روزهاي هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر گفت: روز پنجشنبه ۲۲ تيرماه روز «استقبال از هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر»، شنبه ۲۴ تير «جايگاه زن در سيره نبوي و انديشه امام خميني (ره)»، ۲۵ تير به مناسبت ميلاد حضرت زهرا (س) و ولادت امام خميني (ره) به عنوان «تكريم مقام زن، مادري و تكريم خانواده و فرهنگ عمومي»، دوشنبه ۲۶ تير به نام «عفاف، حجاب و سلامت اجتماعي زنان»، سه شنبه ۲۷ تير به عنوان روز «حضور زن در عرصه ما مي توانيم»، چهارشنبه ۲۸ تير «نهضت نرم افزاري توليد علم، رسانه ها، آموزش و ورزش همگاني»، پنج شنبه ۲۹ تير به نام «قانون، توسعه عدالت اجتماعي، امنيت و رفاه زنان و خانواده» و روز جمعه ۳۰ تير به نام «دختران جوان نشاط و شادابي، تلاش و پويايي و آينده بهتر» نامگذاري شده است.
وي در پايان پيرامون افتتاح پاركهاي ويژه زنان گفت: اين پاركها كاملا محفوظ بوده و زنان مي توانند بدون پوشش در اين پاركها حضور داشته باشند كه در اين زمينه پارك مادر در تهران همزمان با روز مادر افتتاح خواهد شد.

متكديان جمع آوري شده در اردوگاه ها
انتظار براي حكم قاضي
گروه اجتماعي- مينا شهني: گروه زيادي از متكديان دستگير شده در انتظار حكم قاضي اند. نزديك به ۳۰۰ نفر از متكدياني كه در طرح جمع آوري متكديان به اردوگاه ها منتقل شده اند، هنوز حكم قضايي دريافت نكرده اند.
نفريه، مديركل بهزيستي استان تهران، با اعلام اين خبر گفت: «گروه ياد شده تا هنگام صدور حكم قضايي در انتظار تعيين تكليف خواهند ماند».وي با اشاره به جمعيت ۱۰۷نفري رسوب شده در اردوگاه ها افزود: «افراد رسوب شده در اردوگاه ها مبتلا به ايدز، هپاتيت يا بيماري رواني حاد هستند كه مسئوليت نگهداري از اين گروه بر عهده بهزيستي نيست».مديركل بهزيستي استان تهران تاكيد كرد كه ۷۷ نفر از متكديان جمع آوري شده كه حكم قاضي دارند نيز هنوز آزمايشات پزشكي را پشت سر نگذاشته اند و در انتظار انجام آزمايش هاي پزشكي هستند. براي اين گروه نيز پس از انجام آزمايش توسط بهزيستي تصميم گيري خواهد شد.وي گروه هدف بهزيستي را شامل بيماران رواني مزمن، سالمندان، معلولان ذهني و كودكان بي سرپرست عنوان كرده و تاكيد مي كند كه افرادي كه در گروه هدف بهزيستي قرار مي گيرند پس از اعلام حكم قاضي و نتيجه آزمايش پزشكي توسط بهزيستي به مراكز غيردولتي منتقل خواهند شد.
محمد نفريه در توضيح كسر بودجه ۵/۶ ميليارد توماني بهزيستي استان تهران گفت: «افزايش مستمري هاي مددجويان در سال جاري از يك سو و افزايش سهم پرداختي استان از ۳۰ به ۵۰درصد از سوي ديگر مهم ترين عواملي است كه بهزيستي استان تهران را با مشكل كمبود بودجه ۵/۶ميلياردي روبه رو كرده است».
تا پيش از اين ۳۰ درصد از مستمري مددجويان را بهزيستي استان تهران و ۷۰درصد باقيمانده از محل بودجه سازمان بهزيستي كل كشور پرداخت مي شد، اما در سال جاري بنا به دستورالعمل سازمان مديريت و برنامه ريزي، بهزيستي استان ملزم به پرداخت ۵۰ درصدي مستمري مددجويان شد تا سازمان بهزيستي كل كشور ۵۰ درصد باقيمانده را بپردازد.مديركل بهزيستي استان تهران اين تغيير ناگهاني در سال جاري را مهم ترين عامل بر هم خوردن معادلات مالي سازمان متبوعش اعلام كرده است.
فهرست اوليه اقشار آسيب پذير كشور نهايي شد
فارس: وزير رفاه و تامين اجتماعي از استخراج كامل فهرست اوليه اقشار آسيب پذير كشور خبر داد.پرويز كاظمي گفت: در مرحله اول شناسايي اقشار آسيب پذير كشور، فهرست اسامي افراد تحت حمايت سازمان هاي حمايتي چون سازمان بهزيستي و كميته امداد تهيه شده كه در حال حاضر اين فهرست، نهايي شده است. وي در ادامه افزود: در اين مرحله از شناسايي، تمام افراد همراه با كد ملي شناسايي شده اند و هم پوشاني ها مشخص شد . در اين شناسايي تمام افراد مددجو و در نوبت  سازمان بهزيستي و كميته امداد لحاظ شده اند. كاظمي آخرين آمار اقشار آسيب پذير استخراج شده از مددجويان كميته امداد و سازمان بهزيستي را بيش از ۶ميليون نفر اعلام كرد.

به مناسبت روز جهاني جمعيت (۲۰ تير ماه)
كاهش مواليد هم نتوانست مانع افزايش جمعيت شود
005703.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: عليرغم كاهش مواليد، جمعيت ايران در حال افزايش است و بزرگترين گروه جمعيتي در كشورمان را، جوانان تشكيل مي دهند كه همين گروه ۵۰ سال بعد كشور را با بحران سالمندي مواجه خواهد كرد. لذا لحاظ كردن رويكرد جمعيتي در سياستگذاري ها ضرورتي انكارناپذير است.
به گزارش همشهري، براساس پيش بيني هاي بلندمدت انجام شده از سوي اداره جمعيت وزارت بهداشت، جمعيت ايران در سال ۱۴۰۰ به رقمي بين ۱۰/۸۷ و ۲۹/۹۲ ميليون نفر خواهد رسيد.
همچنين در پيش بيني كوتاه مدت با توجه به بررسي هاي به عمل آمده در مورد متغيرها و مؤلفه هاي ذاتي و حياتي جمعيت، حجم جمعيت ايران تا سال جاري به ۷۰ ميليون نفر رسيده است.
بدين ترتيب ايران طي دهه ۸۵ - ۱۳۷۵ در مقايسه با جمعيت ۱/۶۰ميليون نفري سرشماري شده در سال ،۷۵ به ميزان ۱۰ميليون نفر افزايش جمعيت داشته است و با فرضيه باروري متوسط جمعيت ايران ۴۶ سال ديگر يعني در سال ۱۴۲۹؛ به ۱۰۵ ميليون نفر مي رسد.
در حال حاضر ۵/۲۲ ميليون نفر از جمعيت كشورمان جوان هستند (يعني ۱۵ تا ۲۹سال) كه همين جمعيت در ۵۰ سال بعد، بحران سالمندي را ايجاد مي كند.
اين گزارش حاكي است، گذر از مرحله انتقال باروري در تمام كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته در عرض ۵۰ تا ۱۰۰ سال اتفاق افتاده، اين در حالي است كه در ايران طي يك دهه اتفاق افتاد و البته اين دوره هنوز به پايان نرسيده است.
از جمعيت برآورد شده فعلي ۲/۶۷ درصد شهرنشين و ۳۳درصد بقيه روستانشين هستند. بر اين اساس تمامي رشد و ازدياد جمعيت دهه مذكور خواه به طور طبيعي و خواه از رهگذر مهاجرت به مناطق شهري افزوده شده و مناطق روستايي نقشي در جذب و نگهداشت اين اضافه جمعيت ايفا نخواهد كرد.
همچنين پيش بيني ها حاكي از افزايش ميانه سني جمعيت كشور از ۴/۱۹ سال در سال ۷۵ به ۱/۲۴ سال در سال ۸۵ و متناسب تر شدن ساختار سني (هرم سني) جمعيت كشور است. بدين ترتيب جمعيت بالقوه فعال (۶۴ - ۱۵ ساله) از حدود ۷/۳۳ ميليون (۱/۵۶ درصد) در سال ۷۵ به ۶/۴۷ ميليون نفر (۷/۶۷ درصد) در سال ۸۵ است.
جمعيت كمتر از ۱۵ساله كشور در همين فاصله از ۹/۲۳ ميليون (۵/۳۹ درصد) به ۴/۱۹ ميليون نفر (۶/۲۷ درصد) كاهش و جمعيت سالخورده (۶۵ سال بيشتر) از ۶/۲ ميليون نفر در سال ۱۳۷۵ به ۳/۳ ميليون نفر در سال ۸۵ افزايش يافته است.
گفتني است، جمعيت مرتبا در حال افزايش است و درصد شهرنشيني رشد داشته و ميانه سني به علت كاهش باروري مرتب افزايش مي يابد. عليرغم تثبيت باروري و كاهش مواليد و افزايش مرگ، كشور ايران همچنان از رشد مثبت و با افزايش جمعيت تا سال ۲۰۵۰برخوردار خواهد بود.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۰۹۱ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
رشد نامناسب جمعيت در تهران
در خبر خواندم كه يك پنجم جمعيت كشور در استان تهران سكونت دارند و به يقين، سهم عمده اين تراكم جمعيت از آن تهران است. اين افزايش جمعيت و تراكم ساخت و ساز در شهري كه از آلودگي هوا در رنج بوده و تامين آب مورد نياز مردم با سختي همراه است يك روند منفي مي باشد و به جاست مسئولان با همكاري مردم به فكر رفع محروميت از ديگر مناطق كشور باشند تا مهاجرت به تهران و استان تهران كاهش يابد.
ثريا - ص - تهران
تونل رسالت و يك پرسش
بي ترديد پروژه تونل رسالت از دستاوردهاي ارزشمند متخصصان ما و شهرداري تهران مي باشد، اما به عنوان يك شهروند مايلم بدانم كه تراكم ترافيك خودروها بعد از گشايش اين تونل در پل سيدخندان، چگونه برطرف خواهد شد، چون در هر دو مسير ورودي و خروجي شرقي و غربي تونل رسالت، بار اصلي ترافيك متوجه پل سيدخندان است. توضيح فني مسئولان محترم، موجب روشن شدن اين ابهام خواهد بود.
علوي - تهران
براي مشاركت بيشتر مردم
۱۲سال پيش ۳۰۰ سهم از فروشگاه زنجيره اي رفاه خريداري نمودم. اكنون كه تعداد سهام بنده به ۳ هزار سهم افزايش پيدا كرده است، هنوز سود قابل توجهي نصيبم نشده است. جا دارد اين قبيل واحدهاي اقتصادي، براي درآمدزايي، تحولي در نحوه فعاليت خود به عمل بياورند تا ضمن جلب مشاركت مردم، زمينه را براي مشاركت وسيع تر فراهم سازند.
زهرا - ع - تهران
كمبود آب
پيشنهاد مي كنم شوراي شهر اراك، عنايتي هم به مسئله كمبود و قطع آب در برخي از محله هاي اين شهر صنعتي داشته باشد. به خصوص در اين فصل كه كمبود آب، مشكلات گوناگوني به وجود مي آورد.
بيات - اراك
توجه بيشتر به زمين هاي بازي كودكان
زمين هاي بازي كودكان كه با كف پوش هاي فوم در پارك هاي نگين و گلريزان پوشانده شده، تبديل به محيطي خطرناك براي بچه ها شده است، به دليل اينكه اين كف پوش ها كنده و براي ترميم آنها اقدامي نشده. لازم است براي حفظ سلامتي كودكان، اين مشكل برطرف شود. لازم به ذكر است كه اين دو بوستان در محدوده خيابان ولنجك، بلوار دانشجو واقع است.
حسيني - تهران

از ميان نامه ها
فصل مشترك مشاركت و اعتراض
در يكي از محله هاي يوسف آباد در حال عبور بودم. متوجه يك دستگاه بولدوزر شدم كه عده اي از مردم به ويژه خانم ها دور آن جمع شده بودند. ظاهراً يكي از پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري، سرگرم آماده سازي قسمتي از يك فضاي سبز براي احداث توالت عمومي بود؛ از همان هايي كه شهرداري تهران در برخي از ميدان هاي شهر درست كرده است و واقعاً هم از نيازهاي مهم و حياتي شهر پرجمعيت تهران مي باشد. مردم معترض بودند كه آن پارك كوچك و فضاي سبز نبايد خراب شود ولو براي احداث توالت عمومي و مأموران شهرداري هم توضيح مي دادند كه توالت عمومي هم از نيازهاي يك جامعه شهري است و هر نقطه اي از شهر كه براي اين كار انتخاب شود، حتي با درنظرگرفتن همه ملاحظات، باز هم عده اي ناراضي مي شوند، اما به هر حال بايد مكاني براي اين كار در نظر گرفته شود تا نياز مردم برطرف گردد. اين بحث و كشاكش ادامه داشت كه من به علت ضيق وقت آنجا را ترك كردم و خبر هم ندارم كه كار به كجا كشيد اما نكته مهم و قابل توجه آن است كه هم توالت عمومي مورد نياز شهر تهران مي باشد و بايد به آن بهاي لازم داده شود و هم دستگاه هاي ذي ربط از جمله شهرداري، بايد اين شور عمومي براي مراقبت از فضاهاي سبز را پذيرا باشند و بديهي است كه سرانجام منطق و خرد، حكم نهايي را صادر مي كند و مردم هميشه در برابر منطق و خرد، تسليم بوده اند.
شور و حال عمومي براي حفظ فضاهاي سبز طبيعي، عامل مهمي براي مشاركت جمعي در مراقبت  از پارك ها و بوستان هاست و اين انگيزه جمعي، گاهي هم به شكل اعتراض به يك طرح عمراني بروز مي كند كه بايد صبورانه با آن برخورد شود تا انگيزه هاي ملي براي مشاركت در طرح هاي عمومي، ضعيف نگردد. در كشورهاي اروپايي كه اين قبيل تجارب را پيش از ما از سر گذرانده اند، هم مشاركت هاي عمومي در سطح بسيار گسترده وجود دارد و هم مردم اعتراض هاي خود را بروز مي دهند. درك اين واقعيت و ايجاد تعادل ميان آنها، بستر مناسبي براي تعامل ميان دستگاه ها و سازمان هاي دولتي و مردم به وجود مي آورد كه تسهيل كننده تحول و توسعه پايدار خواهد بود.
عباس جهاني

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |