سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
برنامه هاي سازمان تاكسيراني در سال جاري اعلام شد:
تاكسيراني بي سيم و تاكسيرانان زن در تهران
005670.jpg
گروه شهري- تا پايان امسال رانندگان زن مي توانند رسماً فعاليت خود را زير نظر سازمان تاكسيراني شهر تهران و در قالب شركت هاي خصوصي آغاز كنند. حسين تيموري مديرعامل سازمان تاكسيراني در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: ظرف دو ماه آينده كار بررسي و مطالعات طرح فعاليت تاكسيرانان زن به پايان مي رسد تا پس از آن بالاخره پس از مدت ها، فعاليت زنان تاكسيران در تهران آغاز شود.
وي اشكالات اجرايي به تعويق افتادن اين طرح را شامل مشخص نبودن محدوده زماني فعاليت تاكسيرانان زن و مسيرهايي دانست كه قرار است تردد تاكسيرانان زن در آن صورت پذيرد. علاوه بر اين نامشخص بودن گروه هايي كه از سوي زنان تاكسيران تحت پوشش خدمات رساني قرار مي گيرند و نامعلوم بودن آسيب ها و محسنات اين طرح، راهكارهاي رفع آسيب ها و تقويت محسنات از جمله اين اشكالات بود كه اميدواريم ظرف ۲ ماه آينده برطرف شده و زمينه فعاليت قانونمند تاكسيرانان زن مهيا شود.
وي از راه اندازي ۷۳ ايستگاه تاكسي جديد خبر داد و افزود: علاوه بر اين يك هزار و ۴۰۰ ايستگاه جديد نيز شناسايي شده است.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران از آغاز فعاليت نخستين شركت خصوصي تاكسيراني سخن گفت و افزود: اين تاكسي ها به صورت تلفني و بي سيمي با نرخ مصوب شوراي اسلامي شهر تهران اقدام به جابه جايي شهروندان مي كنند.
حسين تيموري تصريح كرد: شركت تاكسي «بي سيم ايرانيان» با كسب پروانه در مناطق ۱ ، ۳ ، ۶ و ۷ شهرداري با ۳۰۰ دستگاه تاكسي فعاليت خواهند كرد و راه اندازي ۱۴شركت از اين دست در طرح توسعه ما قرار دارد.وي با بيان اين كه ۲۰ هزار تاكسي بايد به ناوگان تاكسيراني اضافه شود گفت: اين تعداد تاكسي از طريق راه اندازي شركت هاي خصوصي تأمين خواهد شد.

شهر نگار
شوراي شهر و ورزش
* حبيب كاشاني
005676.jpg
يكي از وظايف مهم شوراي شهر به عنوان نهاد منتخب مردم، شناسايي مشكلات و نارسايي ها و برنامه ريزي در راستاي تأمين و بهبود سرانه هاي خدماتي از جمله فضاهاي ورزشي به عنوان نياز ضروري جامعه شهري است.
در همين راستا شوراي اسلامي شهر تهران نقش ورزش را در سالم سازي فضاي شهري بسيار جدي و شهروندان سرزنده و بانشاط را ياوران مديريت شهري مي داند. امروزه هر شهري كه مردم آن از نشاط و سلامت روحي و رواني بهتري برخوردار باشند قطعاً انتظار تحقق و رعايت هنجارهاي اجتماعي منطقي تر و هزينه مديريت شهري به مراتب كمتر خواهد بود.
از اين رو شوراي شهر با توجه به همين نكات همواره در تصويب طرح ها و لوايح مربوط به ايجاد تسهيلات ورزشي سعي كرده است مطابق قوانين و مقررات و متناسب با وظايف و اختيارات خود سياست گذاري در اين زمينه را با نگرش توسعه فضاهاي ورزشي و ايجاد امكانات ارزان براي استفاده عموم به ويژه در مراكز و فضاهاي متعلق به شهرداري دنبال كند.به بيان ديگر نگاه شوراي شهر به مقوله ورزش،  همگاني شدن و تقويت آن در محلات و گسترش فضاهاي ورزشي در حد استانداردهاي مورد نياز است .
همين امر موجب شده تا شهرداري با رويكردي جديد ساخت و توسعه فضاها و سالن هاي ورزشي، كمك به باشگاهها و تيم ها، راه اندازي جشنواره هاي ورزشي، راه اندازي مسابقات در سطح محلات، كمك به برنامه هاي ورزشي در قالب اوقات فراغت، نظارت مستمر بر فضاهاي ورزشي شهرداري در مناطق ۲۲ گانه و تخفيف در عوارض اماكن ورزشي را سرلوحه كار خود قرار دهد و تسهيلات قابل توجهي را در نظر گيرد.
مديريت شهري در اين زمينه نه تنها توقع انتفاع و سود ندارد بلكه تخفيف هايي را براي استفاده كنندگان از اماكن ورزشي وابسته به شهرداري قائل شده است تا استفاده آنها براي عموم آسان تر و به تبع آن رسيدن به هدف اصلي كه تقويت روحيه نشاط در بين شهروندان است محقق شود.شوراي شهر همچنين پرهيز از برخورد سليقه اي با مراكز ورزشي شهرداري و اعمال سياست واحد در نرخ گذاري خدمات ورزشي اين مراكز و امكان نظارت موثر و مفيدتر، طبقه بندي مطلوب تر تعرفه ها و نرخ هاي مراكز ورزشي، عمومي تر شدن استفاده از فضاهاي ورزشي شهرداري را مورد تاكيد قرار داده است.
در حال حاضر ۲۵۰ فضاي ورزشي پايتخت به شهرداري و بقيه به ساير سازمان ها و دستگاهها و يا بخش خصوصي تعلق دارد ولي به هر حال سرانه ورزش در تهران بسيار پائين است .از اين رو شهرداري به توسعه و ايجاد فضاهاي ورزشي اهتمام ويژه اي دارد ولي تحقق اهداف مورد نظر عزم جدي ساير سازمان ها و دستگاههاي ذيربط را مي طلبد.
*عضو شوراي اسلامي شهر تهران

هزار ميليارد ريال هزينه سالانه جمع آوري
زباله و نگهداشت فضاي سبز تهران
گروه شهري- سالانه هزار ميليارد ريال در بخش جمع آوري زباله، رفت و روب و فضاي سبز تهران هزينه مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، صادقيان- مديركل خدمات شهري- گفت: شهرداري تهران سالانه ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تن زباله از سطح خيابان هاي تهران جمع آوري مي كند.
وي با اشاره به هزينه هاي جمع آوري زباله گفت: مديريت شهري در مجموع براي جمع آوري زباله و نگهداشت فضاي سبز سالانه هزار ميليارد ريال هزينه مي كند.
صادقيان هزينه هاي جمع آوري زباله را بالا دانست و از شهروندان خواست با همكاري خود به كاهش هزينه ها كمك كنند.
مديركل خدمات شهري شهرداري گفت: از شهروندان مي خواهيم با رعايت ساعت ۹ شب براي بيرون گذاشتن زباله در حفظ زيبايي نماي عمومي شهر مشاركت داشته باشند.
وي ادامه داد: ساعت ۹ شب ساعت آغاز جمع آوري زباله است و شهروندان تا قبل از ۹ شب اقدام به بيرون گذاشتن زباله هاي خود نكنند.

عنان خواستار ارتقاي حقوق و رفاه جوانان شد
ايرنا: دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت ۱۱ ژولاي (۲۰ تير ماه) روز جهاني جمعيت، از تمامي مردم جهان خواست تا براي ارتقاي حقوق بشر و رفاه جوانان تجديد عهد و با جوانان براي ايجاد جهاني براي همگان همكاري كنند.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل در تهران، كوفي عنان در پيام خود افزود: امروزه تقريباً نيمي از جمعيت جهان، يعني بيش از سه ميليارد نفر كمتر از ۲۵ سال سن دارند و نمايندگان بزرگترين جماعت  جوانان در تاريخ  بشري  هستند كه  بسياري  از آنان  با آينده اي  مأيوسانه  روبرو هستند.
وي  اعلام  كرد كه  زندگي  جوانان  صرف  نظر از محل  تولد آنها، تحت  تاثيرنيروهايي  خارج  از كنترل  آنان  مانند شيوع  فقر، جنايت ، نوع  آموزش ، فرصتهاي استخدامي متعارف  و دسترسي  به  خدمات  بهداشتي  است .
عنان  افزود: با اين  حال  مردان  و زنان  جوان  امروز از زندگي  همتايان خود در سراسر جهان  آگاهند و به  همين  دليل  بسياري  از آنان  خواهان  تلاش  براي كاهش  شكاف  ميان  ثروتمندان  و فقيران  هستند و اقداماتي  را براي  افزايش فرصتها براي  همه  طالبند.
دبيركل سازمان ملل در پايان پيام خود آورده است: تصميم هايي  كه  جوانان  مي گيرند جهان  و دورنماي  نسلهاي  آينده  را متحول مي سازد اما فقدان  سرمايه گذاري  كافي  براي  جوانان  به  معني  اين  است  كه  آنان غالباً فاقد منافع ، آموزش  و اطلاعات  براي  اقدامات  باشند. دولتها بايد حتماً رهبري  براي  حل  اين  معضل  را به  دست  گيرند. اما همگي  ما يعني  سياستگذاران ، نقش آفرينان  جامعه  مدني  و شهروندان  عادي  بايد به  هر اندازه  براي  حل  اين معضل  كمك  كنيم .

نگاه
005667.jpg
جمال رحمتي

شهرداري باشگاه وبلاگ نويسان تهران را تأسيس مي كند
راه اندازي ۸۵ مركز فن آوري اطلاعات تا پايان سال
گروه شهري- در كلان شهري چون تهران كه شهروندانش ناچارند براي انجام حتي يك كار ساده اداري ساعت ها وقت و انرژي خود را در ترافيك، رفت وآمد طولاني بين مبدأ و مقصد و نظام دست و پاگير بوروكراسي و ثبت همه اقدامات بر روي كاغذ تلف كنند ايجاد شهر الكترونيك ضرورتي اجتناب ناپذير به نظر مي رسد.
در اين ميان احداث شهر الكترونيك به منظور دسترسي الكترونيكي شهروندان به شهرداري و كليه خدمات آن و آماده سازي آنها براي زندگي در عصر ديجيتال اقداماتي را مي طلبد كه تحقق آن سرمايه گذاري عمده اي را از سوي شهرداري تهران به دنبال داشته است. به نظر مي رسد يگانه ابزار مديريت شهري براي كاهش ناهماهنگي بين مديران و ايجاد سيستم يكپارچه سازي، تكريم ارباب رجوع، جلب رضايت مندي شهروندان و كاهش روند اجرايي ارائه خدمات همانا ايجاد شهر و شهروند الكترونيك باشد و از همين رو است كه شهرداري تهران مدتهاست همت خود را در تحقق اين مهم به كار گرفته است.
در همين باره شهرداري تهران به عنوان ارگاني كه با عموم مردم در تماس است در نظر دارد در كنار فراهم كردن زمينه هاي سخت افزاري اين طرح به دنبال فراهم ساختن زمينه هاي فرهنگي يا نرم افزاري تحقق شهر الكترونيك نيز باشد تا مردم را از فرآيند و ارزشهاي استفاده از فن آوري اطلاعات به گونه اي كه با دسترسي به يك كامپيوتر خانگي به راحتي با مراكز مختلف شهرداري تماس برقرار كرده و امور اداري روزمره خود را بدون طي مسافت طولاني و صرف وقت و هزينه و درگيري در هزارتوي مشكلات اداري و ناهماهنگي بين دستگاهها به راحتي به انجام برساند آشنا سازد. رضا شرفي مدير اطلاع رساني مراكز IT شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: تا پايان امسال ۸۵ مركز فن آوري اطلاعات تحت عنوان «طرح ۸۵ در ۸۵» در سطح شهر تهران راه اندازي خواهد شد.
وي هدف از راه اندازي اين مراكز را بهره گيري از فن آوري اطلاعات براي زندگي در شهر الكترونيك و توسعه فرهنگ زندگي الكترونيك و تربيت شهروند الكترونيك اعلام كرد.
شرفي افزود: به زودي با حضور محمد باقر قاليباف شهردار تهران باشگاه وبلاگ نويسان فعاليت خود را رسماً آغاز مي كند. به گفته شرفي، تاكنون ۱۱ مركز فن آوري از اين دست راه اندازي شده كه از جمله آنها مركز تخصصي IT كودكان و نوجوانان، پايگاه سلامت اجتماعي، مركز فن آوري اطلاعات ويژه بانوان، باشگاه شهروندان الكترونيك، فرهنگسراي زندگي الكترونيك، مركز آموزش الكترونيك و مركز IT شهيد محلاتي است.
وي اظهار داشت: در آينده نزديك شاهد فعاليت مراكز فرهنگي فن آوري اطلاعات نابينايان، هنر و ادب فارسي و پايگاه اطلاع رساني معارف اسلامي در تهران خواهيم بود.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران روز چهارشنبه با شهروندان مناطق ۱۱ و ۱۵ ديدار خواهند داشت.
بر اين اساس، حبيب كاشاني در منطقه ۱۱ و مهنوش معتمدي آذر در منطقه ۱۵ براي ديدار با شهروندان حضور مي يابند.
شهروندان مناطق ۱۱ و ۱۵ مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |