سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
جام جهاني هجدهم، جام زيدان
اسطوره اي كه پرخاشگر شد
005769.jpg
جهانگير كوثري - جام جهاني ۲۰۰۶ به پايان رسيد تا قاره پرحوادث اروپا كه شاهد خونريزي هاي بسيار بوده است، به سوي عادي سازي قاره پيش برود. شعارهاي افراطي ناسيوناليستي جاي خود را به شعارهاي ملموس عشق به وطن در قالب احساسي داده است. آلمان ها پس از خفت هاي جنگ دوم جهاني، در جشن هاي فوتبال و المپيك خود را بازيافته اند. الفاظ غليظ ميهن پرستي «تو آلمان هستي» «تنها قدرت بزرگ جهان» ديگر در شعارهاي مردم آلمان ديده نمي شود. فوتبال و جام جهاني توانسته است كشورهاي اروپايي و ديگر قاره ها را در موقعيتي قرار دهد كه در اين رخداد بزرگ كه همه به يك زبان مشترك و شيوا كه همانا زبان فوتبال است سخن بگويند و در حوادث تلخ و شيرين آن بگريند و يا شادي كنند. آلمان ها با ميزباني جام جهاني احساسات ملي مردم كشورشان را كاملا درك كردند. در اين ميدان بزرگ يا بازار مكاره توپ، قوانين محكم و پابرجايي، بدون آن كه اجازه دهد، قدرتي، سياستي و شخصيتي بر آن نفوذ كند و يا دخالت داشته باشد و بدون آن كه رنگ، پوست، نژاد و مذهب بر آن اثر گذاشته باشد و كشوري به دليل تمام سياسي و نظامي بتواند بر آن تأثير بگذارد. اگر قرار بود فوتبال و جام جهاني تحت نفوذ و سلطه كشور يا شخصيتي باشد، بايد برزيل در ۱۹۵۰ در كشور خود قهرمان مي شد، سوئد در سال ،۱۹۵۸ اسپانيا در سال ۱۹۸۲ و آلمان در سال ۲۰۰۶ . اگر قرار بود هژموني بزرگان سياست در فوتبال مصداق داشته باشد، آمريكا و چين و شوروي سابق بايد تمام جام ها را به خانه مي بردند و عجب اين كه آمريكا و روسيه و چين در فوتبال محلي از اعراب ندارند. آيا جام جهاني ۲۰۰۶ بهترين زمان و موقعيت براي ميزبان (آلمان) بود تا مدير اين جشن باشكوه (بكن باوئر) به مقام قهرماني برسد. اما سياست و سياستمداران قادر نبوده اند طي ۷۶ سال از بدنه فوتبال به درون آن نفوذ كنند و بر آن تأثير اساسي بگذارند، اگر فوتبال و جام جهاني اين اجازه را داده بود تا به ساحت آن داخل شوند، امروز جام جهاني و فوتبال با اين شكوه و عظمت وجود نداشت. آنان كه فوتبال را از دور مي شناسند با نظريه هاي غيرواقعي و غيركارشناسانه و نوعي حسادت پنهان روانشناسانه قصد تخريب آن را دارند. خير آقايان فوتبال پديده شگفت انگيزي كه در هرجامعه اي به همراه خود، نشاط، طراوت، شادابي، سلامتي و حركت مي آورد و در نهايت بستر مطمئني براي نسل هاي بعد مي سازد و تداوم مي يابد.
* * *
جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان به نوعي به زين الدين زيدان پيوند خورد. او طي يك دقيقه مركز تمام اخبار و رويدادهاي جهان شد.
برداشت هاي متفاوتي از اين شخصيت متضاد و متفاوت به دست آمد. فرمانده بزرگ فرانسه كه توانسته بود تيم كشورش را تا فينال پيش بياورد در يك لحظه دچار كدام درد پنهان و حقارت حرف هاي ماتراتزي شد كه چنين عكس العمل كودكانه اي از خود نشان داد. او با تمام نامرادي هاي داخل ميدان مرد برتر جام هجدهم شد. فرانسه شكست خورد، اما زيدان مرد جام شد، فرانسه شكست خورد، اما فوتبال براي پاريسي ها تمام نشد. فوتبال اين پديده شگفت انگيز چه رازي در خود دارد كه در يك لحظه قادر است از يك قهرمان معمولي اسطوره اي بسازد و يا او را در كالبد يك كودك به فراسوي عقل پرتاب كند.
عكس: رويترز

اينسو و آنسوي جام جهاني۲۰۰۶
توپ طلايي براي زيدان
با وجود يكي از بدترين برخوردها در تاريخ فوتبال، زين الدين زيدان از سوي خبرنگاران و روزنامه نگاران به عنوان بهترين بازيكن جام جهاني برگزيده شد. در اين انتخاب وي قبل از فابيو كاناوارو و آندره پيرلو از تيم قهرمان قرار گرفت.
زيدان كه پس از يك ضربه سر خشن به سينه ماركو ماتراتزي در وقت اضافه بازي فينال در برلين از زمين بازي اخراج شده بود، در انتخابات توپ طلايي ۲۰۱۲ راي را از سوي خبرنگاران سراسر دنيا به دست آورد. كاناوارو با ۱۹۷۷ راي و پيرلو با ۷۱۵ راي نفرات دوم و سوم اين رده بندي شدند.
اين بار فيفا نتايج انتخاب را كه قبل از فينال انجام شده بود، پس از اين ديدار اعلام كرد.
005781.jpg
بوفون، بهترين دروازه بان
جان لوئيجي بوفون، دروازه بان تيم ملي ايتاليا از سوي فيفا به عنوان بهترين دروازه بان جام جهاني ۲۰۰۶ برگزيده شد. پس از پايان ديدار فينال اين رقابتها ،كميته فني فيفا راي خود را اعلام كرد. چهار سال قبل در آسيا، اوليوركان، به اين افتخار دست يافت و در سال ۱۹۹۸ در فرانسه، فابين بارتز دروازه بان فرانسه كه در فينال امسال مغلوب ايتاليا شد، اين عنوان را كسب كرده بود.
كلوزه، آقاي گل جام جهاني
005790.jpg
براي دومين مرتبه در تاريخ مسابقات جام جهاني يك آلماني آقاي گل مسابقات شد. گلزن ۲۸ ساله باشگاه وردربرمن آلمان، با پنج گل زده در مقابل تيمهاي كاستاريكا، اكوادور، آرژانتين صاحب كفش طلاي فيفا شد. كلوزه در جام جهاني ۲۰۰۲ نيز با پنج گل زده، پشت سر رونالدو از برزيل قرار گرفت.
آقاي گل جام جهاني در سه دوره قبل:
۱۹۹۸- فرانسه - داور سوكر از كرواسي ۶ گل
۲۰۰۲ - ژاپن - كره جنوبي - رونالدو از برزيل ۸ گل
۲۰۰۶ آلمان كلوزه از آلمان ۵ گل.
اظهار نظر مربيان در مورد ديدار فينال
مارچلو ليپي (مربي ايتاليا):
005778.jpg
هيچگاه تا اين اندازه شاد نبوده ام. اين بزرگترين افتخاري است كه هر ورزشكاري مي تواند به آن برسد. ما همه بيش از اندازه خوشحاليم. خود من اين عنوان قهرماني را به خانواده ام تقديم مي كنم.
ريموند دومنش (مربي فرانسه):
ما نباخته ايم. فقط نتوانستيم همه پنالتي هايمان را به گل تبديل كنيم. وقتي به ضربات پنالتي مي رسيم، مثل اين است كه بازي مساوي شده است. نمي توانيم فقط از اينكه به فينال رسيديم خوشحال باشيم. دلم مي خواست پيروز مي شديم. حيف كه زيدان را در دقيقه ده پاياني مسابقه از دست داده ايم.
«ساندي تايمز»، كلينزمن را انتخاب كرد
005784.jpg
خبرگزاري د.پ.آ از لندن گزارش كرد كه نشريه انگليسي ساندي تايمز، «يورگن كلينزمن» سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان را به عنوان بهترين مربي هجدهمين دوره مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ برگزيد.
اين انتخاب پس از آنكه تيم ملي فوتبال آلمان عنوان سوم را در اين مسابقات كسب كرد، صورت گرفت.
«مارچلو ليپي» سرمربي تيم ملي فوتبال ايتاليا، قهرمان هجدهمين دوره جام جهاني، نيز پس از كلينزمن در مكان دوم ايستاد.
بيشترين كارت قرمز در هجدهمين دوره
رقابت هاي جام جهاني داده شد
روزنامه  ژاپني  ورزشي  نيكان  اسپورت  روز دوشنبه  نوشت  كه  در هجدهمين  دوره رقابت هاي  جام  جهاني  در آلمان ، بيشترين  كارت هاي  قرمز به  بازيكنان  داده  شده  است .
بر پايه  گزارش  روزنامه  نيكان  اسپورت ، در اين  دوره  از رقابتهاي  جام  جهاني ، داوران  ۲۸ كارت  قرمز به  بازيكنان  دادند كه  بي سابقه  بوده  است .
اين  موضوع  بدين  معني  است  كه  در رقابت هاي  جام  جهاني  فوتبال  ،۲۰۰۶ در هر۲۹/ ۲ مسابقه  يك  بازيكن  كارت  قرمز گرفته  و از بازي  اخراج  شده  است .
زيدان  بازيكن  فرانسوي  آخرين  بازيكني  بود كه  در اين  رقابت ها به  دليل انجام  خشونت  عليه  بازيكن  ايتاليايي  با گرفتن  كارت  قرمز از زمين  اخراج  شد.
گفتني  است،  رقابت هاي  جام  جهاني  ۱۹۹۸ در فرانسه  با ۲۲ كارت  قرمز، پيش  از اين  ركورددار كارتهاي  قرمز داده  شده  به  بازيكنان  بود.

علي رغم حضور تيم هاي كره و ژاپن
تيم جودو تهران قهرمان پيكارهاي بين المللي تايلند شد
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: در پيكارهاي بين المللي جودو تايلند كه در آن جودوكاران ۱۹ كشور جهان حضور داشتند، تيم تهران به مقام قهرماني رسيد. نمايندگان اعزامي كشورمان در اين مسابقات صاحب ۳ مدال طلا، يك نقره و ۴ برنز شدند. جودوكاران تهراني كه در اولين روز مبارزه ها توسط محسن زكريا و محسن غفار دو مدال طلا و فرهاد عزيزي يك مدال برنز به دست آورده بودند، در دومين روز نيز به وسيله احسان رحيمي در وزن ۱۰۰ - كيلوگرم به سومين طلاي خود رسيدند و با مدال نقره رضا نصيري در همين وزن قهرماني خود را مسجل كردند.
محراب قاسم زاده در وزن ۸۱ - كيلوگرم،  ناصر اكبري در ۹۰ - كيلوگرم و محسن حاتمي در ۱۰۰+ كيلوگرم سه مدال برنز ديگر تيم ايران را به خود اختصاص دادند.
بعد از تيم تهران، نماينده كره جنوبي با دو مدال طلا،  ۲ نقره و يك برنز در جاي دوم قرار گرفت و تيم ويتنام نيز با ۲ مدال طلا و يك نقره و دو برنز در مكان سوم ايستاد.
نكته قابل توجه در تورنمنت بين المللي جودو تايلند كه در شهر بانكوك برگزار شد، سقوط ژاپني ها بود كه با يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز در رده چهارم قرار گرفتند. ژاپني ها در حال حاضر قهرمان اين رشته در جهان هستند.

جلسه اهالي فوتبال با علي آبادي
005787.jpg
گروه ورزشي- ديروز صبح محمدعلي آبادي رئيس سازمان تربيت بدني در يك جلسه هم انديشي درباره فوتبال با سردبيران و مديران رسانه هاي جمعي شركت كرد و در ارتباط با مسائل مختلف اين رشته ورزشي سخناني ايراد كرد.
هزينه بودجه ۹۰ ميليارد توماني در فوتبال كشور، دلال بازي در فوتبال، موارد اختلاف سازمان تربيت بدني با فدراسيون فوتبال، عدم عدالت در ليگ برتر، انتخاب مربي براي تيم ملي و اعتراض به عملكرد برخي از روزنامه ها از جمله سرفصل هاي مهم سخنان علي آبادي در جلسه ديروز بود.

مدير تيم هاي ملي كشتي آزاد:
بعضي  ها مي خواهند فقط سرمربي باشند
005772.jpg
گروه ورزشي - منصور برزگر مدير تيم هاي ملي كشتي آزاد ايران دلايل انتخاب ۴ مربي برگزيده براي تيم كشتي آزاد بزرگسالان (محمدي، توكليان، واگذاري، اكبرنژاد) را اعلام كرد. او گفت: ملاك انتخاب اين افراد سوابق و كارهايي است كه آن ها انجام داده اند.
وي افزود: اگر اين ۴ مربي تا مسابقات جهاني چين عملكرد خوبي داشته باشند، تا بازي هاي آسيايي نيز خواهند بود.
برزگر با اعلام اينكه فعلاً تيم ملي سرمربي نخواهد داشت به اين نكته هم اشاره كرد و گفت: در انتخاب مربيان تيم ملي مسئله مهم ديگر اين بود كه بعضي ها مي خواستند فقط سرمربي باشند كه خواسته  آن ها با افكار ما يكي نبود. عباس جديدي از جمله اين نفرات بود. مدير تيم هاي ملي در رابطه با پيكارهاي انتخابي تيم ملي اظهار داشت: امكان زمان مسابقات انتخابي وجود ندارد.

تيم ملي واليبال با چند جامانده به ايتاليا رفت
گروه ورزشي- علي شاكري: تيم ملي واليبال ايران با جاگذاشتن تني چند از نفراتش تهران را به مقصد ميلان ترك كرد. امير حيدري و ايرج مظفري (دو دستيار ايراني) كياچ، عليرضا بهبودي (يكي از دو بازيساز) و امين پور (پزشك و مترجم) از جمله جاماندگان واليبال بودند كه نتوانستند با سايرين همراه شوند.
رئيس فدراسيون واليبال نرفتن اين افراد را كمبود زمان لازم در صدور ويزا از سوي سفارت ايتاليا در تهران و داشتن پاسپورت هاي قديمي افراد جامانده ذكر كرد. اگرچه در آخرين لحظات مهدي مهدوي جايگزين عليرضا بهبودي شد، اما نرفتن حيدري و مظفري و به خصوص پزشك و مترجم تيم با توجه به عدم تسلط سرمربي صرب به زبان انگليسي مي تواند تيم ايران را در اين سفر آزار دهد. تورنمنت چهارجانبه ايتاليا طي روزهاي ۲۱ تا ۲۳ تيرماه برگزار مي شود.

نايب قهرماني دوندگان دانشگاه آزاد در قزاقستان
ايسنا: در پايان مسابقات دووميداني جام كازانوف قزاقستان، تيم دانشگاه آزاد با كسب سه مدال طلا و يك نقره و دو برنز به عنوان نايب قهرماني مسابقات دست يافت.
در دومين و آخرين روز اين مسابقات پس از مدال طلاي عباس صميمي در پرتاب ديسك، تيم ۴۰۰ در ۴ متر امدادي ايران متشكل از عاكفيان، عطايي، خزايي و داغر حمادي با زمان ۳ دقيقه و ۲۰ ثانيه، پس از تيم هاي قزاقستان و قرقيزستان به مدال برنز رسيد.
در پايان مسابقات نيز تيم دانشگاه آزاد در بخش مردان پس از تيم ميزبان در مكان دوم قرار گرفت و تيم قرقيزستان سوم شد. اين تيم سال گذشته نيز در اين مسابقات به مقام نايب قهرماني دست يافته بود.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |