سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
رييس جمهوري در واكنش به برخي گراني ها:
دولت دستور كاهش قيمت را صادر كرده است
005658.jpg
گروه سياسي - درپي اظهارات سخنگوي دولت مبني بر تشريح وضعيت اقتصادي كشور براي مردم از سوي رييس جمهوري، گمانه زني هايي درخصوص نحوه ارايه گزارش از سوي محمود احمدي نژاد به ويژه در محافل رسانه اي مطرح شد.
برگزاري مصاحبه مطبوعاتي درخصوص مسايل اقتصادي و يا ارايه گزارش از طريق يك برنامه تلويزيوني ازجمله گمانه هاي مطرح بود ،اما محمود احمدي نژاد عصر روز يكشنبه در سومين جلسه مشترك هيات وزيران و استانداران سراسر كشور به وعده داده شده عمل كرد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري عصر يكشنبه در سومين جلسه مشترك هيات وزيران و استانداران سراسر كشور در سخنان مهمي  جهت گيري هاي دولت به ويژه در بخش اقتصادي و اجراي ابلاغيه مقام معظم رهبري درباره سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي و حفظ حقوق مردم در بخش هاي مختلف را تشريح كرد.
احمدي نژاد با اشاره به برخي جوسازي ها درباره سياست ها و عملكرد اقتصادي دولت، سياست هاي اقتصادي دولت را كاملا روشن و براساس منطق و برنامه عنوان و كاهش تورم را جهت گيري اصلي ديگر كابينه در بخش اقتصاد دانست.
رئيس جمهوري با ابراز تاسف از اينكه برخي ها براي بهره برداري سياسي جناحي و گروهي از گران شدن تعدادي از كالاها و اعمال فشار بر مردم خوشحال شده و با بزرگ نمايي و تبليغات و جوسازي به آن دامن مي زنند گفت: به دليل اشتباه يك فرد قيمت خريد شير از دامداران ۳۰تومان در هر ليتر افزايش پيدا كرد كه اين امر منجر به افزايش قيمت لبنيات شد و در پي آن جوسازي هاي گسترده به منظور دامن زدن به گراني ها صورت گرفت، در حالي كه دولت دستور بازگشت قيمت خريد شير به قبل و كاهش قيمت را صادر كرده است.
رئيس شوراي اقتصاد با اشاره به گراني فولاد و آهن آلات ضمن تأكيد بر لزوم بازگشت قيمتها به گذشته به راهكارهاي دولت براي كنترل قيمت فولاد و آهن آلات اشاره كرد و افزود: اجازه نمي دهيم با يكسري بازي هاي سياسي - اقتصادي و به بهانه وارد شدن فولاد به بورس به مردم فشار وارد شود و حتي اگر لازم شود از راهكارهاي مختلف براي اين كار استفاده مي كنيم.احمدي نژاد به سوء استفاده برخي افراد خاص از در دست داشتن برخي صنايع از جمله لبنيات اشاره و تأكيد كرد: اين دولت رها كردن امور اقتصادي كشور به معني آن كه عده اي خاص را به دليل برخورداري از نفوذ و قدرت آزاد بگذارد تا هر چه دلشان مي خواهد بر سر قيمتها بياورند، تدبير اقتصادي نمي داند بلكه تدبير اقتصادي رشد و افزايش توليد در كنار جلوگيري از اجحاف به مردم است.
وي با اشاره به افزايش قيمت برخي اقلام حبوبات به دليل صادرات آن گفت: به صراحت اعلام مي كنم احمدي نژاد و دولت، قانوني را كه اجازه مي دهد مردم براي تهيه حبوبات دچار مشكل شوند تا چند واسطه با صادر كردن آن به سودهاي كلان برسند قبول ندارند و بايد مردم به صورت مستقيم از يارانه هايي كه دولت به بخش كشاورزي مي پردازد، برخوردار شوند.
احمدي نژاد با قدرداني از عملكرد تيم اقتصادي دولت بر لزوم هماهنگي بهتر براي جلوگيري از تكرار برخي مشكلات ايجاد شده تأكيد كرد و با ابراز تاسف از افزايش اجاره بها به دلايل واهي و جنجال سازي تبليغاتي براي افزايش قيمت مسكن گفت: براساس گزارشها اجاره مسكن بدون دليل معتبري بيش از ۲۰ درصد افزايش داشته است و در حالي كه در اقتصاد كشور اتفاق و بحراني روي نداده است، عده اي با جار و جنجال و دامن زدن به جو رواني براي هموطنان خود مشكل ايجاد مي كنند.رئيس جمهوري همچنين با اشاره به ابلاغ راهبردهاي اجراي سياستهاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري اين امر را به معني اعطاي فرصت به عموم مردم براي سرمايه گذاري در موضوعات اساسي و مادر كشور كه تاكنون ميسر نبوده است دانست.
رئيس جمهوري همچنين با تأكيد بر لزوم وجود امكان ارتباط مستقيم ميان مردم با وزيران و استانداران ملاقاتهاي مردمي را وظيفه وزيران و استانداران عنوان كرد و افزود: سازوكار دولت اسلامي مبتني بر ارتباط با مردم، تقويت نظارت مردمي، دلسوزي و مراقبت براي مردم است.
وي با تأكيد براينكه كسي نبايد براي خود و وابستگانش جايگاه ويژه اي در كشور و مديريتها و مسئوليتهاي دولتي فرض كند تصريح كرد: برخي ها مي گويند با عوض شدن تعدادي از مديران كه با معيارهاي دولت برآمده از آراء مردم سازگار نبوده اند نيروهاي انقلاب كنار گذاشته شده اند، در حالي كه نيروهاي انقلاب ملت سر افراز ايران هستند كه در جريان انقلاب و جنگ تحميلي نقش اصلي را بر عهده داشتند و مديريتها ارث پدري عده اي خاص نيست.
وي با اشاره به گذشت ده ماه از آغاز به كار دولت گفت: ما خوشحاليم كه توقعات از اين دولت بسيار زياد است و نمي خواهيم كم بشود زيرا ما متناسب با اين توقعات تلاش بيشتري خواهيم كرد هر چند كه برخي ها اموري را از دولت توقع دارند كه در ۱۶سال گذشته نخواستند و يا نتوانستند.

رفسنجاني :
رهبري يكپارچه، رمز موفقيت انقلاب اسلامي است
005664.jpg
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: در انقلاب اسلامي اكثريت مردم به جمهوري اسلامي رأي دادند ولي در انقلاب مشروطه، توده مردم مسلمان متعبد در صحنه وارد نشدند و انقلاب مشروطه ناكام ماند.
به گزارش خبرگزاري ها اكبر هاشمي رفسنجاني كه در آيين افتتاح همايش پژوهشي جريانهاي فكري مشروطيت در محل كتابخانه ملي ايران سخن مي گفت، با معرفي دوران مشروطيت به عنوان يكي از مقاطع تاريخ ايران، پند آموزي از انقلاب مشروطيت را امري ضروري دانست و افزود: مردم در هر دو مقطع انقلاب اسلامي و انقلاب مشروطيت از استبداد بيزار بودند. تبعيض، حكومت هزار فاميل و بي توجهي ، از تشابهات زمينه بروز هر دو انقلاب بود، ولي دوران پس از پيروزي، انقلاب مشروطه كوتاه و بي نياز از حضور توده مردم بود و در دوران انقلاب اسلامي و پس از آن آگاهي و شعور عمومي باعث شد تا انقلاب به ميان تمام توده هاي مردم برود.
هاشمي رفسنجاني نبود رهبري يكپارچه و موثر را در انقلاب مشروطه از دلايل عمده ديگر انحراف جريان مشروطيت دانست و گفت (اما در مقابل) امام خميني(ره ) باعث شد تا روند انقلاب اسلامي مسيري درست و مطمئن را طي نمايد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با هشدار در خصوص وجود جرياني كه مانند مشروطه به دنبال انحراف انقلاب اسلامي است تصريح كرد: نبايد فراموش كرد كه همراهي مردم و حمايت و روحانيت انقلاب را به پيروزي رساند. لذا اگر هر كدام از آنها مخدوش شود اتفاقات شومي خواهد افتاد و استعمار اين بار با قدرتي بيشتر مي تواند از آن بهره  برداري كند. در ادامه اين همايش علي اكبر ولايتي ديگر سخنران اين همايش، با اشاره به توان روحانيت و قدرت نفوذ آنان در بين مردم اظهار داشت: سه موضوع اصلي همواره مورد توجه روحانيت بوده است. ابتدا تماميت ارضي و سامان وضعيت اجتماعي و حفظ باورهاي ديني و روحانيت هرگاه اين سه را در خطر مي ديدند حاضر بودند حتي از حكام داخلي نيز حمايت كنند و به خاطر اين سه اصل هيچگاه در تاريخ تسامحي از خود نشان ندادند.

تصويب كليات طرح جرائم جاسوسي
گروه سياسي - پس از جلسه علني روز يكشنبه، نمايندگان در جلسات كميسيون هاي تخصصي خود حاضر شدند و (پس از ده روز تعطيلات)، آخرين مسائل روز را مورد بررسي و تحليل قرار دادند.
در اين ميان تصويب كليات طرح جرائم جاسوسي در كميسيون حقوقي مجلس و رد طرح انتخابي شدن رؤساي دانشگاهها در كميسيون آموزش و تحقيقات از مهمترين مصوبات روز گذشته كميسيون هاي تخصصي مجلس بود.
در جلسه كميسيون قضايي مجلس با توجه به موافقت اكثريت نمايندگان و دستگاههاي دولتي حاضر در جلسه از جمله وزارت اطلاعات، كليات طرح جرائم جاسوسي به تصويب رسيد.
در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم، طرح انتخابي شدن رؤساي دانشگاهها مورد موافقت اعضاي اين كميسيون قرار نگرفت. يكي از دلايل رد اين طرح از سوي اعضاي كميسيون اين بود كه در اين زمينه مصوبه اي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود داشت و برخي نمايندگان معتقد بودند اين كار نوعي موازي كاري است.
دليل ديگر نمايندگان اين بود كه انتخابي شدن رؤساي دانشگاهها باعث مي شود، وزير به خاطر آن كه يك سري اهدافي دارد و در راستاي اهداف وي، روساي دانشگاهها مي توانند بسيار موثر باشند آن زمان دست وزير در انتخاب رئيس دانشگاه بسته مي شود و بر اين اساس احتمال دارد كه از آن سه نفري كه از سوي هيات علمي دانشگاه ها به وزير معرفي مي شوند، وزير هيچ كدام از آنها را به عنوان يك همكار براي خود قبول نداشته باشد.

آغاز مذاكرات هسته اي در بروكسل
لاريجاني: مسئله هسته اي ايران پيچيده نيست
005661.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز گذشته پس از ديدار و رايزني هاي ديپلماتيك خود در سوئيس راهي ايتاليا شد تا با رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا و ماسيمو دآلما، وزير خارجه ايتاليا ديدار كرده و با انباني از توصيه و رايزني ديپلماتيك، امروز مذاكرات خود را در موضوع اصلي كه همان بسته پيشنهادي ۱+۵ به ايران است، با خاوير سولانا آغاز كند. مسئول كميته سياست خارجي اتحاديه اروپا كه خود را براي شنيدن نظرات ايران و يا به عبارت ديگر آنچه وزير خارجه ايران آن را نكات ابهام آميز بسته پيشنهادي عنوان كرده، آماده مي كند. پيش از سفر به ايتاليا، لاريجاني در گفت وگوي تلويزيوني در سوئيس بار ديگر تأكيد كرد كه نه مسئله هسته اي ايران پيچيده است و نه ايران قصد انحراف از برنامه صلح آميز هسته اي خود را دارد، اما استانداردهاي حاكم بر دنيا و به ويژه ان.پي.تي، به شدت دوگانه است. علي لاريجاني در اين گفت وگو كه توسط دبيرخانه شوراي امنيت ملي منتشر شده، سياست هاي راهبردي غرب را مورد انتقاد قرار داده و گفت در حالي كه سولانا از ما مي خواهد با نظر مثبت به بسته پيشنهادي فكر كنيم، توني بلر از تغيير رژيم در ايران سخن مي گويد. لاريجاني با انتقاد شديد از اين عملكرد دوگانه تصريح كرد كه ايران به دنبال حق خود بر اساس معاهده ان.پي.تي است و اگر قرار است اين حق اعطا نشود، تمام اصول ان.پي.تي معلق مي شود. خبرنگار تلويزيون سوئيس از لاريجاني پرسيد در چه شرايطي ايران حاضر است از غني سازي اورانيوم دست بردارد و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت اگر ان.پي.تي بد است، بهتر است آن را معلق كنيد.
لاريجاني پيش از ديدار رسمي با مقامات ايتاليايي با تلويزيون ايتاليا نيز گفت وگويي داشت و تأكيد كرد در بسته پيشنهادي موارد ابهام وجود دارد كه نياز به بررسي و رفع آنها توسط طرف مقابل دارد و پس از رفع ابهام بسته مي توان به آن پاسخ دقيق داد. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران بار ديگر تأكيد كرد كه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست.
آلمان با پايان جام جهاني فوتبال بار ديگر به عرصه سياست بين المللي بازگشت و روز گذشته صدراعظم آلمان، گفت اميد دارد كه ايران با بسته پيشنهادي كه كشورهاي درگير در آن جدي هستند، موافقت كند. مطبوعات آلمان نيز با پايان جام جهاني جان دوباره گرفته اند و بيلدآم زونتاگ خبر داد كه ايران درخواست بركناري رئيس هيأت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران را مطرح كرده است. رويترز نيز متعاقب آن خبرسازي كرد كه مخالفت ايران به دليل ظن بازرس مزبور نسبت به تأسيسات هسته اي ايران است. اين در حالي است كه حقوق پروتكلي ايران به قوت خود باقي است و فهرست بازرسان پس از ورود به ايران به مقامات سازمان انرژي اتمي اعلام مي شود و ايران اين حق را دارد كه نسبت به حضور آنان اعلام نظر كرده و با ورود آنها موافقت كند و يا رد كند. پيش تر نيز چند بار اين اتفاق افتاده و چنين خبري در اوضاع فعلي فقط به جهت جريان سازي است. با اعلام نظر رسمي ايران مبني بر زمان پاسخ دهي به بسته پيشنهادي، معاون وزير خارجه آمريكا بار ديگر خواستار پاسخ ايران پيش از اجلاس سران گروه هشت شد. نيكلاس برنز مدعي شد كه اگر پاسخ به موقع داده نشود، ايران با شوراي امنيت سازمان ملل مواجه مي شود. اين در حالي است كه هيأت ايراني خود را براي نخستين ديدار و مذاكره رسمي پس از تحويل بسته به ايران در بروكسل آماده مي كند و روز گذشته سخنگوي سولانا به خبرنگار ايرنا گفت اميدوار است مذاكرات كه با نگاه مثبت دنبال شده، با نتيجه بهتر پايان يابد. مذاكره لاريجاني و سولانا براي يك رفع ابهام جدي ادامه خواهد داشت.

يادداشت
رصدخانه قانون
* دكتر الهام امين زاده
كشور ايران به عنوان يك كشور توانمند كه با عزم ملي مسير تحقق آرمانها و اصول خود را طي مي كند براساس برنامه هاي پنج ساله توسعه و در يك زمان بندي بيست ساله چشم اندازي را پيش روي خود ترسيم نموده است كه در افق ۱۴۰۴ هجري شمسي به عنوان كشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فن آوري در سطح منطقه الهام بخش در جهان اسلام و داراي تعامل مؤثر و سازنده در ارتباطات بين المللي باشد. يكي از شاخص هاي مهم توسعه، قانونگرايي، توجه به قانون و عمل به قانون است. بر اين اساس تدوين قوانين مناسب و هوشمندانه جهت رفاه حال مردم و تعالي معنوي آنان از ملزومات حركت در مسير توسعه است. سال ۱۳۸۵ كه صدمين سالگرد تأسيس مجلس در ايران و آغاز قانونگذاري را پاس مي داريم فرصت خوبي براي ايجاد روش هايي نو، پيشرفته و كارآمد براي تصويب قوانين مي باشد كه اولين قدم آسيب شناسي علمي و جامع صد سال قانونگذاري در ايران است. كثرت قوانين، قوانين ناكارآمد، قوانين موازي، قوانين ناقص، قوانين فاقد بستر زماني خاص مي بايست متحول گردد. تغييرات مقطعي و جزئي اگر هم غيركارشناسانه باشد خود مي تواند شاكله قانونگذاري را نازيبا و غيرمنسجم سازد.
قانونگذاري صحيح مي تواند روند تصويب قوانين كارآمد درخصوص موضوعات داراي اولويت را هموار ساخته و سهم بسزايي در استقرار فرهنگ قانون مداري و احترام به قانون توسط همه كس در همه جا داشته باشد. چنين تأثيري را نيز مي توانيم علاوه بر قوانين كه درخصوص قواعد فراقانوني و قواعد فروقانوني شاهد باشيم. لذا پيشنهاد مي گردد كه يك نهاد دائمي آسيب شناسي قانونگذاري يا رصدخانه قانون تأسيس گردد تا به طور مستمر قوانين را از لحظه تصويب تا طي يك فاصله زماني معين اجرايي، با روش هاي علمي مورد بررسي قرار داده و در صورت عدم تحقق هدف مورد نظر از تصويب قانون، اين نهاد آسيب شناسي با همكاري كميسيون هاي تخصصي مجلس در جهت اصلاح قانون برآيد. اين حركت در چارچوب وظيفه نظارتي مجلس است كه كمتر به آن پرداخته شده درصورتي كه ضرورت پايش اجراي قوانين هر روز بيش از پيش احساس مي گردد. اميد است كه يكصدمين سالگرد قانون گذاري در ايران سرآغازي براي اصلاح و ارتقاء قانونگذاري بوده تا از اين رهگذر شاهد اصلاح و ارتقاء كليه امور در سطح جامعه باشيم.
نماينده تهران

باشگاه احزاب
حزب اعتماد ملي فهرست نمي دهد
سخنگوي حزب اعتماد ملي از برگزاري همايش دبيران استان هاي حزب متبوعش در روز اول مردادماه كه با حضور همه اعضاي شوراي مركزي در تهران صورت خواهد گرفت، خبر داد.اسماعيل گرامي مقدم گفت: در اين جلسه در خصوص ارائه يا عدم ارائه فهرست حزب در انتخابات ميان دوره اي مجلس در سه شهر اهواز، تهران و بم تصميم گيري شد و شوراي مركزي تصميم گرفت كه در انتخابات ميان دوره اي مجلس، نامزد خاصي نداشته باشد.
كميته مشترك جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز
سيدرضا تقوي شايعات مربوط به عضويتش در كميته مشترك جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز براي تهيه فهرست انتخاباتي خبرگان را رد كرد و گفت: اين مطالب گمانه زني هايي است كه وجود دارد و خبرهاي صحيح را بايد از سخنگوي اين دو جامعه پرسيد كه چه كساني در اين كميته حضور دارند.
دولت استراتژي رسانه اي ندارد
امير محبيان به ايسنا گفت: دولت رسانه هاي قدرتمندي در اختيار دارد، مانند رسانه ملي كه تقريباً حركتي حاميانه نسبت به دولت دارد و از آن به صورت جدي حمايت مي كند و يا برخي ديگر از خبرگزاري ها و روزنامه ها كه همگي رسانه هاي قدرتمندي هستند، پس اگر دولت احساس مي كند كه تنهاست و هيچ رسانه اي ندارد، اشكال در ابزار نيست، آن چه دولت را رنج مي دهد، فقدان استراتژي بهره گيري از رسانه هاست كه به صورت بحران درآمده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |