سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۱ - Jul 11, 2006
كوچك ترين رايانه  جهان
005691.jpg
گروه علمي فرهنگي- سبك ترين و كوچك ترين رايانه شخصي جهان با سيستم عامل ويندوز xp و فناوري تلفن همراه و پردازنده اينتل سنترينو عرضه شد. اين رايانه   جيبي كه VAIO UX نام دارد، حدود ۵۰۰ گرم وزن دارد و عملكرد آن دقيقا مثل رايانه هاي معمولي است.
اين محصول جديد، آخرين نسل از طراحي ها و فناوري هاي پيشرفته  است كه در دست جا مي شود و به راحتي قابل حمل است. سبك وزن ترين رايانه شخصي جهان از يك ريزپردازنده u1400 سولو اينتل سود مي برد كه سرعت پردازش آن بسيار سريع و عمر باتري آن بسيار زياد است.
اين محصول، به شبكه منطقه اي وايرلس (LAN) و فناوري بلوتوث براي دسترسي به ايميل و اينترنت مجهز است كه براي مسافران بسيار مفيد است. از لحاظ امنيتي نيز اين رايانه جديد از يك حسگر انگشتي بيومتريك برخوردار است كه با وجود آن ديگر به حفظ كردن رمز عبور نيازي نيست.

زيرشاخه محرمانه در مايكروسافت
005694.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت يك ابزار نرم افزاري جديد منتشر كرده است كه استفاده از آن به كاربران ويندوز اكس پي اجازه مي دهد يك زيرشاخه(فلدر) محرمانه و با اسم رمز درست كنند. به گزارش پي سي ورلد، ابزار جديد با نام مايكروسافت پرايوت فلدر ((Microsoft Private Folder هم اكنون در وب سايت مايكروسافت به صورت رايگان عرضه شده اما تنها كاربران نگارش هاي اصلي و غيركپي شده ويندوز اكس پي مي توانند اين ابزار جديد را دانلود و نصب كنند.
زيرشاخه «مايكروسافت پرايوت فلدر» پس از نصب، روي دسكتاپ جاي مي گيرد و براي هر بازشدن، تقاضاي اسم رمز مي كند. مايكروسافت هدف از افزودن زيرشاخه رمزدار به «ويندوز اكس پي» را حفاظت از اطلاعات محرمانه آن دسته از كاربراني ذكر كرده است كه رايانه آنها توسط ديگران مورد استفاده قرار مي گيرد. زيرشاخه رمزدار جديد تنها در ويندوز اكس پي سرويس پك ۲ قابل نصب است.

خنك كردن سرور با پروانه هاي هواپيما
005700.jpg
هيوليت پاكارد مي خواهد از پروانه هاي هواپيماهاي كنترل از راه دور براي خنك كردن سرورهايي با كارايي بالا استفاده كند.
كامپيوترهاي سرور كه با ميزان بالايي از فايل ها كار مي كنند از هر كدام از پردازنده هاي نسل جديد بيشتر گرما توليد مي كنند. اين مشكل باعث شده است كه مهندسين روز به روز تحقيقات بيشتري براي خنك كننده قويتري انجام دهند كه بتواند اين ساختمان بدنه كه هر روز هم كوچكتر مي شود را خنك كند.
به نوشته پي سي ورد ايران، هيوليت پاكارد به ايده خوبي رسيده است؛ استفاده از EDF كه تا به حال در ساخت مدل هاي هواپيما تحت استفاده قرار گرفته است. اين سيستم مربوط به پروانه هاي كوچكي مي شود كه در يك جعبه وجود دارند و به سرعت مي چرخند. باد توليد شده مي تواند سرورهاي قوي را نيز خنك نگه دارد.
Active Cool fan هيوليت پاكارد قرار است كه در نسل جديد سرورهاي Blade System مورد استفاده قرار گيرد.
ميزان مصرف برق اين فن ها تنها يك سوم سيستم هاي خنك كننده قديمي بوده و به علت كوچك بودن سيستم در آينده پردازنده هاي بيشتري در ساختمان كامپيوتر جاي مي گيرند.
چون كه هر روز پردازنده  هاي جديدتري طراحي مي شوند، طرح ساخت يك خنك كننده جديد لازم بود. بيشتر ولتاژ گرفته شده توسط سيستم هاي سرور تبديل به گرما مي شود لذا بايد به سرعت انتقال پيدا كند اما از آنجا كه كامپيوترها و پردازنده هاي آنها روزبه روز كوچكتر مي شود، رساندن هواي تازه به سيستم سخت تر مي شود. به خصوص براي سيستم سرورهاي عظيمي مانند گوگل، ياهو يا اي بي كه صدها عنصر دارند، خنك كننده نقش بسيار مهمي را دارد.
اگر گرما در سيستم بيش از حد شود، بعضي از قسمت ها از كار افتاده و بار عناصر ديگر بيشتر مي شود. به همين خاطر هم شركت هاي گفته شده سالانه ميليون ها يورو را خرج سيستم هاي خنك كننده و الكترونيك مربوط به آنها مي كنند.

اثر تشعشعات موبايل بر مغز
موبايل ها و اثراتشان روي سلامتي انسان ها يكي از موضوعاتي است كه هميشه تازگي دارد. اكنون تحقيقات تازه اي انجام شده است كه نشان مي دهد تشعشعات موبايل ها قسمت هاي خاصي از مغز را تحريك مي كنند. البته اين بدين معني نيست كه به عنوان مخرب مغزي است اما براي گروهي از انسان ها مشكل آفرين خواهد بود.
به نوشته سايت پي سي ورد ايران، محققان ايتاليايي به اين نتيجه دست پيدا كرده اند كه تشعشعات موبايل ها نزديكترين قشر بيروني مغز را تحريك مي كنند.
البته هنوز صد درصد معلوم نيست كه اين تحريكات ايجاد شده توسط تلفن هاي موبايل GSM واقعا خطرناكند يا نه. محققان بيمارستاني در تايلند عملكردهاي مغز را در حين تلفن زدن با كمك روشTMS زير نظر گرفتند. افرادي كه اين كار روي آنها انجام شد ۱۵ جوان مرد بودند كه با يك موبايل GSM ۹۰۰ به مدت ۴۵ دقيقه تلفن كردند. در ۱۲ نفر از ۱۵ كانديد انتخاب شده در زمان صحبت تحريكاتي در قشر مغزي نزديك به موبايل ديده شد. قابل توجه است كه اين قشر پس از يك ساعت دوباره به حالت عادي بازگشت.
محققان مي گويند كه اين تحريكات به اين معنا نيست كه يك موبايل و تشعشعات آن براي انسان ها خطرناك است، اما اين امكان را مي دهند كه براي دسته اي از افراد مثلا افرادي كه دچار حمله صرعي مي شوند اين تشعشعات به عنوان محركي براي شروع بيماريشان عمل كند.

رقابت اينتل و اي ام دي
005697.jpg
گروه علمي فرهنگي- اينتل پس از وقفه اي طولاني، پردازنده دوهسته اي جديدي از خانواده پردازنده هاي ايتانيوم به نام «مونتسيتو» را ويژه استفاده در سرورها به بازار خواهد داد. به گزارش پي سي مگزين، اينتل، بزرگ ترين توليدكننده پردازنده  در دنيا، در سال هاي اخير بخش قابل توجهي از سهم بازار خود را در رقابت با رقيب كوچك تر خود يعني اي ام دي از دست داده اما كارشناسان عقيده دارند پردازنده هاي جديد اين شركت، اينتل را مجددا به اوج خواهند رساند.
اي ام دي با معرفي پردازنده هاي ۶۴بيتي كم مصرف و كارآمدي نظير اوپترون و همچنين پردازنده هاي دوهسته اي جديد در سال هاي اخير به موفقيت فراواني دست يافته اما هم اكنون اينتل با عرضه پردازنده زئون ۵۱۰۰ با نام اختصاري وودكرست (Woodcrest) در ماه قبل و عرضه پردازنده دو هسته اي جديد مونتسيتو (Montecito) در ماه جاري، خود را براي بازگشت به صحنه رقابت آماده مي كند.
پردازنده جديد مونتسيتو با دو هسته مجزا ،ويژه استفاده در رايانه هاي سرور طراحي شده است. برخي شركت هاي مطرح توليدكننده سرور نظير هيولت پكارد، فوجيتسو، ان اي سي و يونيسيس پيش از اين اعلام كرده بودند در سرورهاي جديد خود از نسل جديد پردازنده هاي زئون (وودكرست) اينتل استفاده خواهند كرد اما هنوز ميزان استقبال شركت هاي توليدكننده سرور از پردازنده جديد ايتانيوم(مونتسيتو) مشخص نيست.

چرخ دنده هاي بسيار كوچك
005688.jpg
گروه علمي فرهنگي- تحقيقات اخير نشان داده است طول مولكول هاي متقارن DNA مي تواند با چرخش كنترل شود. اين مولكول ها شبيه يك ذره مولكولي كوچك عمل مي كنند و با چرخش توسط ميدان مغناطيسي، كوتاه يا بلند مي شوند.
فرانكويس هسلات و گروه تحقيقاتي اش  در Ecole Normale Superieure در پاريس، يك مهره مغناطيسي را به يك سر يك رشته DNA متقارن متصل كردند. اين محققان با استفاده از يك ميدان مغناطيسي چرخان، مطابق تصوير رشته هاي مارپيچ را از هم باز كردند و سبب پيچ خوردن آنها در وسط رشته شدند.
با ادامه اين عمل، رشته مولكولي شروع به كوچك شدن مي كند و مطابق گزارش اين پژوهشگران در مجله Physical Review Letters، تقريباً به ازاي هر ۲۰۰ چرخش كامل، يك ميكرون از طول رشته كم مي شود. با معكوس كردن جهت چرخش، طول رشته DNA مجدداً زياد مي شود. از اين فرآيند مي توان براي تبديل چرخش به حركت انتقالي در نانوابزارها استفاده كرد.

آموزش و پرورش
تشكيل شوراي سياست گذاري غني سازي اوقات فراغت در آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي-علي اصغر محمدي: شوراي غني سازي اوقات فراغت با مسئوليت معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد.
به گزارش همشهري، مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: شوراي غني سازي اوقات فراغت در جهت كيفيت بخشي و ارتقاي خدمات در حوزه هاي مختلف و در قالب پايگاه هاي تابستاني عمل مي كند.
علي كريمي فيروز جايي افزود: اين شورا به مجموعه فعاليت هاي اوقات فراغت نظارت خواهد كرد و جهت دهي كلي سياست هاي اوقات فراغت را ساماندهي مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه شوراي سياست گذاري اوقات فراغت در تمام استان ها نيز تشكيل شده است، تصريح كرد: در سال جاري در بحث اوقات فراغت، موضوع مهارت آموزي مورد توجه قرار گرفته است و با همكاري دبيران و مربيان آموزش هايي به دانش آموزان ارائه مي شود تا آنان با حداقل مهارت هاي زندگي آشنا شوند.
مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش تصريح كرد: شيوه نامه ساماندهي اوقات فراغت در فروردين  ماه به استانها ابلاغ شده است كه بخش قابل توجهي از استانها در قالب پايگاه هاي تابستاني و كانون هاي فرهنگي و تربيتي، برنامه هاي اوقات فراغت را اجرا مي كنند.
كريمي با اشاره به لزوم توجه به مسائل اخلاقي و تربيتي دانش آموزان گفت: توسعه فرهنگ ايثار و شهادت، انديشه هاي امام (ره) و مباني فكري جمهوري اسلامي در مدارس در دستور كار قرار دارد.
وي افزود: در موضوعات فرهنگي، تربيتي و هنري با مسئوليت سازمان دانش آموزي برنامه هايي براي اوقات فراغت دانش آموزان تدوين شده است.
مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره آموزش پرورش، با اشاره به فعاليت ۶۰۰ دارالقرآن در كشور گفت: از ابتداي تيرماه امسال برنامه نسيم انس با مشاركت شبكه قرآن راديو آغاز شده است كه پيش بيني مي كنيم بيش از ۲۰۰ هزار دانش آموز در اين طرح مشاركت كنند.
وي در مورد تجهيز كتابخانه ها در سال تحصيلي آينده، گفت : در برنامه تجهيز كتابخانه ها مناطق محروم در اولويت قرار دارند.
كريمي تصريح كرد: در مردادماه امسال جشنواره برگزيدگان تفسير قرآن، جشنواره هنرهاي تجسمي و دستي، جشنواره فيلم سازي و هنرهاي نمايشي نيز براي دانش آموزان برگزار خواهد شد.
مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره آموزش و پرورش، با اشاره به برگزاري مسابقات و جشنواره هاي دانش آموزي تا پايان مردادماه، افزود: براي سال تحصيلي آينده شيوه نامه برگزاري مسابقات به استان ها ابلاغ مي شود كه در اين شيوه نامه توجه به سيره نبوي و زندگاني پيامبر اكرم(ص) به عنوان محور اصلي مورد توجه قرار گرفته است.
وي در پايان در مورد برگزاري پرسش مهر شش گفت: آثار دانش آموزان و معلمان در مقايسه با سال هاي گذشته از نظر كيفي و كمي بهبود يافته است و در حال حاضر آثار شركت كنندگان براي داوري به دبيرخانه مركزي پرسش مهر فرستاده شده است.
نابساماني هاي آموزشي ناشي از فعاليت
آموزشگاه هاي غيرمجاز است
ايرنا: مديركل مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش، با انتقاد از فعاليت آموزشگاه هاي غيرمجاز در سطح شهر، گفت: تمام مشكلات و نابساماني هاي آموزشي ناشي از فعاليت آموزشگاه هاي غيرمجاز است و مراجع ذيصلاح براي برخورد با اين پديده هماهنگي ندارند.
حسن مسعودي، وجود آموزشگاه هاي غيرمجاز را بدون توجيه دانست و افزود: آموزشگاهي كه در حوزه علمي، آموزشي و تربيتي فعاليت مي كند دليلي ندارد كه فعاليتش غيرمجاز باشد.
وي اضافه كرد: نيت اين گونه افراد دقيقا در سوءاستفاده، سودجويي و ضربه زدن نهفته است و شناسايي آموزشگاه هاي غير مجاز از وظايف اداره اماكن نيروي انتظامي است، ضمن اينكه شناسايي آنها نيز خيلي دشوار است.
مديركل مدارس غيرانتفاعي آموزش و پرورش گفت: اين افراد در هر مكاني كه بخواهند تابلو آموزشگاه زبان و كنكور نصب مي كنند و در شهر بزرگي مثل تهران شناسايي آنها دشوار است و برخي افراد اصلا تابلو هم نمي زنند.
وي افزود: از نظر قانوني مشكلي براي برخورد با آموزشگاه هاي غيرمجاز نيست اما عزم جدي براي اين كار وجود ندارد.
مديركل مدارس غيرانتفاعي وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: حق مردم نيست كه بابت آموزش، گرفتار اين دسته از افراد شوند كه از اصول و قاعده اي پيروي نمي كنند و لازم است با شديدترين وضع با آنها برخورد شود.
مسعودي گفت: براي برخورد با اين گونه آموزشگاه ها بايد همه دستگاه ها از جمله دادگاه ها، نيروي انتظامي، وزارت كشور، صدا و سيما و مطبوعات كمك كنند. اين مسئول آموزشي كشور ادامه داد: نبايد صدا و سيما آگهي آموزشگاهي كه منحل شده را پخش كند و مسئولان نيز اجاره فعاليت به آنها را ندهند، زيرا ريشه مشكلات ناشي از آموزشگاه هاي غير مجاز است.
ميانگين حقوق معلمان ايران ۳۱۰ هزار تومان است
فارس: رئيس كميسيون آموزش  و تحقيقات مجلس با بيان اينكه در حال حاضر ميانگين حقوق معلمان كشور بين ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار تومان است، گفت: اين ميزان حقوق هنوز كافي نيست.
علي عباسپور تهراني افزود: سال گذشته ميانگين حقوق معلمان ايران ۲۷۰ هزار تومان بود كه با توجه به افزايش حقوق معلمان در سال جاري، اين ميزان افزايش يافته است. وي اضافه كرد: بايد درآمد فرد به صورتي باشد كه يك سوم حقوق، صرف مسكن و مابقي حقوق براي ديگر مخارج زندگي صرف شود.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بايد درآمد به صورتي باشد كه با هزينه ها تطبيق داشته باشد كه در حال حاضر براي شغل هايي مانند معلمي و حتي اساتيد دانشگاه اينگونه نيست.
استفاده نكردن از اختيارات بخشنامه ها
مشكلاتي براي آموزش و پرورش ايجاد كرده است
ايسنا: وزير آموزش و پرورش گفت: بخشي از مشكلات وزارت آموزش و پرورش مربوط به استفاده نكردن از اختيارات بخشنامه هاست.
فرشيدي در مورد اظهارات يكي از معاونانش مبني بر اين كه انتظارات از وزارت آموزش و پروش زياد، اما اختياراتش، محدود است گفت: آموزش و پرورش بسيار گسترده و انتظارت مردم نيز زياد است؛ منظور معاون من نيز اين بود كه به اندازه انتظار موجود، اختيارات واگذار نشده است.
وي گفت: بخشي از اين مشكلات، مربوط به بخشنامه هاي داخلي وزارتخانه است و از اختياراتي كه داريم، درست استفاده نمي كنيم. فرشيدي با تاكيد بر لزوم توجه به تفاوتهاي نوع و جنس كار معلمان در مقايسه با ساير كارمندان، گفت: اين درحالي است كه در برخي طرح ها چنين تفاوتهايي لحاظ نمي شود.

آموزش عالي
طراحي سامانه رتبه بندي دانشگاه ها
ايسنا: رييس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي از طراحي سامانه رتبه بندي دانشگاه ها تا شش ماه آينده،خبر داد.
عزيزالله معمارياني با اشاره به برنامه وزارت علوم براي رتبه بندي دانشگاه ها، اظهار كرد: در حال حاضر نيز دانشگاه ها به طور غيرملموس توسط ذي نفعان رتبه بندي مي شوند. به عنوان مثال، دانشگاه ها در زمان انتخاب رشته توسط داوطلبان، هنگام عقد قرارداد صنعت با دانشگاه ها با توجه به نوع توانمندي و امكانات و همچنين توسط انجمن هاي علمي رتبه بندي مي شوند، با اين حال وزارت علوم بايد به منظور ايجاد رقابت مثبت و افزايش توانمندي و تشويق دانشگاه ها با طراحي  شاخص هاي خاص نسبت به رتبه بندي دانشگاه ها اقدام كند، در اين راستا بايد سعي شود براي ايجاد فضاي رقابتي، دانشگاه ها را به ارتقاي سطح علمي تشويق كرد. وي با بيان اين كه موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي مسئوليت طراحي، مطالعات و پياده سازي طرح رتبه بندي دانشگاه ها را بر عهده دارد، اظهار كرد: در حال حاضر در فاز مطالعاتي و تعيين شاخص هاي اين طرح قرار داريم ولي هنوز در خصوص اعلام نتايج تصميم گيري نشده است، اميدواريم كه با كسب نتايج علمي اين طرح دانشگاهها به توانمنديهاي خود بيفزايند.
معمارياني در خصوص شاخص هاي احتمالي رتبه بندي دانشگا ه ها، اظهار كرد: خروجي و عملكرد دانشگاه ها، كيفيت آموزش، ميزان اختراعات، طرح هاي استراتژيك دانشگاه براي پيشرفت اقتصاد و صنعت و تعداد مقالات علمي معتبر برخي از اين شاخص هاست كه در نهايت با همكاري و مشاوره مديران آموزش عالي و رؤساي دانشگاه ها جمع بندي مي شود. وي اظهار اميدواري كرد كه تا شش ماه آينده سامانه رتبه بندي دانشگاه ها طراحي شود.
تلاش دولت و مجلس براي ساماندهي كنكور
مهر: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت پيگير تصويب لايحه كنكور سراسري است و مجلس هم طرح ساماندهي را در دست بررسي و تصويب دارد. دولت به لحاظ قانوني مجبور به ارائه لايحه خود به مجلس نيست اما اگر طرح مجلس به تصويب برسد لازم الاجرا است. بنابراين تعامل دولت و مجلس و ارائه لايحه دولت به مجلس و تصويب آن از طريق نمايندگان مردم در مجلس شبهات موجود را رفع و تكليف ساماندهي كنكور را مشخص مي كند. حسين اميري خامكاني با بيان اين مطلب افزود: همزمان طرح ساماندهي كنكور در مجلس شوراي اسلامي و لايحه ساماندهي كنكور در دولت در دست بررسي و تصويب است.وي اضافه كرد: دولت پيشين بررسي و ارائه لايحه ساماندهي كنكور را آغاز كرد و دولت جديد با تكميل آن، پيگير تصويب آن در مراجع ذيصلاح است. دولت تصميمي براي ارائه اين لايحه به مجلس و تصويب آن از طريق مجلس ندارد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: به لحاظ قانوني نيز دولت مجبور به ارائه لايحه در مجلس شوراي اسلامي نيست و مي تواند اين لايحه را اجرايي كند. قانون از وزارت علوم سنجش و پذيرش دانشجو را خواستار شده و اين دولت است كه مي تواند در مورد چگونگي اين سنجش و پذيرش تصميماتي اتخاذ كند.اميري گفت: اگر طرح مجلس شوراي اسلامي نيز به تصويب برسد آنگاه دولت موظف به اجراي اين طرح است چون مجلس نهاد قانونگذاري است و دولت نهاد اجرايي.
لايحه ساماندهي كنكور كه دال بر برگزاري دو كنكور در سال توسط سازمان سنجش آموزش كشور است توسط وزارت علوم طراحي و تدوين شده است كه در كميسيون فرهنگي دولت نيز به تصويب رسيده است و در حال حاضر در كميته هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دست بررسي است. همزمان با اين لايحه كميسيون آموزش مجلس نيز طرح ساماندهي كنكور را تدوين كرده است. اين موازي كاري با وجود تعاملات بالاي دولت و مجلس در دولت نهم شبهاتي را ايجاد كرده است.
افزايش سرانه مشاوره دانشجويي
مهر: مسئول مركز مشاوره و حمايت از تشكلهاي دانشجويي وزارت علوم گفت:سرانه مشاوره براي دانشجويان در سال جاري به دنبال افزايش سرانه فرهنگي دانشگاه ها نسبت به سال هاي گذشته افزايش يافته است  به طوري كه از ۹ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان به ازاي هر دانشجو رسيده است.
حميد پورشريفي همچنين از تدوين طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر خبر داد و گفت: وزارت علوم در سال جاري تمركز ويژه اي را بر بحث پيشگيري از مصرف مواد مخدر در ميان دانشجويان قرار داده و در اين راستا طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد را تدوين كرده است. وي اظهار داشت: اين طرح جهت همكاري بيشتر به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال و بخشي از بودجه آن نيز از سوي وزارت علوم تأمين شده است. مسئول مركز مشاوره وزارت علوم گفت: اين طرح نظامدار بر اساس راهبردهاي جهاني در خصوص كاهش تقاضاي مواد برنامه ريزي شده است.
وي با بيان اينكه طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد از ۶راهبرد اصلي تشكيل شده است، اضافه كرد: تقويت مراكز مشاوره و حمايت از تشكل هاي دانشجويي در هر يك از اين راهبردها پيش بيني شده است و از آنجا كه بحث اعتياد يك آسيب رواني- اجتماعي محسوب مي شود، جهت اجرايي شدن اين طرح در دانشگاه ها همكاري واحدهاي فرهنگي دانشگاه ها نيز ضرورت دارد. پورشريفي ادامه داد: در تدوين اين طرح صرفا يافته هاي خارج مد نظر قرار داده نشده و وضعيت موجود نيز مورد بررسي قرار داده شده است. وي پيشگيري از مصرف مواد مخدر، كاهش عوامل خطرساز و افزايش عوامل محافظتي را از اهداف طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر ذكر كرد و گفت: كاهش آسيب هاي پس از مصرف براي دانشجويان مبتلا به اعتياد نيز از ديگر اهداف اين طرح است. مسئول مركز مشاوره وزارت علوم اظهار داشت: اشاعه فرهنگ پيشگيري از مصرف مواد، افزايش سطح دانش و آگاهي دانشجويان در اين زمينه، غني كردن اوقات فراغت و بكارگيري نيروهاي شاغل به تحصيل در دانشگاه ها از اهداف اختصاصي طراح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر به شمار مي آيد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |