چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
توقيف دزدان دريايي كارائيب در چين
005904.jpg
گروه ادب و هنر – كيكاوس زياري: چين قصد ندارد دزدان دريايي كارائيب 2 را نمايش عمومي بدهد. اداره سانسور اين كشور آسيايي نمايش عمومي فيلم جديد و پرفروش جاني دپ را ممنوع اعلام كرد.
به نوشته نشريه ورايتي، اين اداره براي عدم نمايش عمومي فيلم چند دليل ارائه كرده است؛ خشونت موجود در فضاي فيلم، مضمون خرافي آن، نوع نمايش ارواح مرده در طول قصه و بالاخره حضور يك كاراكتر كه صورتش شبيه هشت پاي دريايي است.
كمپاني والت ديرني كه فيلم را تهيه كرده از اداره سانسور چين خواسته كه يك بار ديگر دزدان دريايي كارائيب 2 را تماشا و در تصميم خود تجديدنظر كند. اگر چنين اتفاقي رخ بدهد، احتمال فيلم با حذف چندين صحنه امكان نمايش عمومي در چين را پيدا مي كند. دزدان دريايي كارائيب 2 در شرايطي در چين توقيف مي شود كه با يك افتتاحيه 132 ميليون دلاري در آمريكا لقب اولين محصول كل تاريخ صنعت سينما را گرفت كه با چنين افتتاحيه عظيمي نمايش خود را شروع مي كند. تحليلگران سينمايي پيش بيني مي كنند كه فروش بين المللي فيلم – كه از اين هفته آغاز مي شود – عالي باشد.
كشور چين يكي از بازارهاي مهم سينمايي براي صنعت سينماست و عدم نمايش عمومي دزدان دريايي كارائيب 2 در آن مي تواند به فروش بين المللي آن لطمه بزند.اداره سانسور چين طي ماه هاي گذشته نسبت به نمايش عمومي محصولات خارجي سخت گيري بيشتري از خود نشان داده است. اين اداره نمايش عمومي فيلم هاي كوهستان بروكبك و شاه و دلقك را به دليل مضمون آنها ممنوع اعلام كرد و به ماموريت غيرممكن 3 تام كروز هم با حذف چند صحنه،  اجازه نمايش عمومي داد.

مجموعه دهخدا در سالروز فرمان مشروطيت
ايسنا: همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطيت مجموعه استاد علي اكبر دهخدا پخش مي شود. اين مجموعه توسط مسعود عسگري كارگرداني شده است.
تهيه كننده اين سريال با اعلام اين خبر اظهار كرد: اين مجموعه  پنج قسمتي در 14 مرداد (سالروز صدور فرمان مشروطيت) روي آنتن مي رود. وي در ادامه با بيان اينكه برخي صداهاي ضبط شده از زمان مشروطيت براي نخستين بار از طريق سريال استاد علي اكبر دهخدا   از تلويزيون پخش مي شود، اظهار كرد: اين صداها در سكانس هاي مربوط به ياد آوري خاطرات مصدق و كودتاي 28 مرداد ماه در لابه لاي سريال روي آنتن مي رود. وي با بيان اينكه با تصوير كردن شخصيت دهخدا ، سعي در ارائه الگويي به مخاطب داريم، خاطرنشان كرد: دهخدا از سويي مانند پرفسور محمود حسابي، شخصيت تخصصي نيست. از طرف ديگر مانند ابن سينا مربوط به گذشته هاي دور نمي شود، بنابراين مي تواند به عنوان الگويي خوب و قابل دسترسي مطرح شود. اين تهيه كننده افزود: در اين سريال به نقش دهخدا در توليد علم و مبارزات او در عهد مشروطه پرداخته مي شود و زندگي او را دو محقق روايت مي كنند.
در سريال دهخدا زندگي اجتماعي،  سياسي و فرهنگي علي اكبر دهخدا در عهد مشروط استبداد صغير، جنگ هاي جهاني اول و دوم و كودتاي 28 مرداد ماه بررسي مي شود.

نورمن ويزدم۹۱ ساله، راهي اتاق عمل شد
005901.jpg
گروه ادب و هنر- نورمن ويزدم هم راهي اتاق عمل شد. اين كمدين برجسته انگليسي كه فوريه گذشته 91ساله شد، به دليل مشكل قلبي تحت عمل جراحي قرار گرفت.
به نوشته BBC، پزشكان يك ساعت مشغول جراحي ويزدم بودند و بستگان وي مي گويند اين عمل هم مهم و هم خطرناك بود. در پي اين عمل جراحي يك پيس ميكر به قلب ويزدم وصل شد تا وي بتواند هم بهتر تنفس كند و هم ضربان قلب او بهتر شود.
اطرافيان ويزدم مي گويند او از چند روز قبل با مشكل قلبي روبه رو شد و وضعيت قلبي اش به قدري حاد شد كه او را با هلي كوپتر به بيمارستان رساندند. ويزدم بعد از عمل جراحي يك روز در بيمارستان بستري و صبح روز بعد مرخص شد. ويزدم كه حدود هفت دهه در سينما، تلويزيون و تئاتر فعال بوده، مطرح ترين كمدين انگلستان و يكي از بزرگترين هنرمندان سينماي كمدي در سطح بين المللي است. وي در سالهاي اخير فعاليت سينمايي و تلويزيوني خود را كاهش داده و بيشتر به اجراي برنامه زنده در باشگاه ها و تئاترها پرداخته است. جاني مانز مدير برنامه هاي ويزدم در ارتباط با اتفاق فوق به خبرنگاران گفت: نورمن روحيه خيلي خوبي دارد و خطر را از سر گذرانده است.
نورمن ويزدم سال قبل لقب سر را كه بالاترين لقب معنوي در كشور انگليس است، دريافت كرد.

چهره روز
كامبيز روشن روان
و ساخت موسيقي براي تلويزيون
ايسنا: كامبيز روشن روان گفت : طرح ساخت و ارائه آثار موسيقي به تلويزيون هنوز در حد يك خبر اوليه است. خانه موسيقي اعلام كرده است كه پس از امضاي توافقنامه بين خانه موسيقي با صدا و سيما براي توليد آهنگ، گروهي از آهنگسازان عضو خانه موسيقي با مديريت د«تر «امبيز روشن روان فعاليت خود را براي ساخت و ارائه آهنگ به سازمان صدا و سيما آغاز «ردند. روشن روان در اين مورد گفت: هنوز چيزي در اين باره قطعي نشده است و وقتي قطعي شد مي توان درباره آن صحبت كرد.
به گزارش خانه موسيقي، در زمان مديريت سابق مر«ز موسيقي صدا و سيما توافقنامه مشابهي تنظيم شد اما هرگز به مرحله اجرا نرسيد اما «رم رضا پيريايي، رئيس جديد اين مر«ز براي عملياتي شدن اين توافقنامه جديت تام و تمام از خود نشان داده است. هفته گذشته مديرعامل و رئيس هيات مديره خانه طي نشستي با پيريايي درباره نحوه اجراي اين توافقنامه به بحث و گفت و گو پرداختند. كامبيز روشن روان همچنين ساخت فيلم سينمايي "رويايي خيس"، آخرين ساخته پوران درخشنده را به پايان رساند. روشن روان تنظيم آهنگ كاست بيژن بيژني را نيز در دست دارد.
سروش حبيبي
و اميدواري به ادبيات
ايسنا: سروش حبيبي، مترجم ساكن خارج از كشور بر ضرورت معرفي فرهنگ و ادبيات امروز ايران در ساير كشورها تاكيد كرد.
حبيبي درباره فعاليت اهل قلم ايراني ساكن ساير نقاط دنيا براي تلاش در معرفي ادبيات و فرهنگ ايران، گفت: در سال هاي اخير شعر، نمايشنامه و داستان ما خيلي پيشرفت كرده است و نويسندگانمان از نويسندگان كشورهاي ديگر كم ندارند و چه خوب است كه اگر كسي فرصت دارد، در خارج از كشور به معرفي اين آثار بپردازد.
وي در حال حاضر دو بخش از شياطين داستايوسكي را براي انتشار آماده دارد و بخش ديگر را نيز در حال بازبيني كه كار براي انتشار به نشر نيلوفر سپرده مي شود. اين اثر سال ها پيش با عنوان جن زدگان و با ترجمه  خبره زاده منتشر شده بود.
حبيبي همچنين آبلوموف ايوان گنچاروف را كه قبلاً از آلماني ترجمه و منتشر كرده بود، از روسي (زبان اصلي اثر) ترجمه كرده كه براي نشر به موسسه  فرهنگ معاصر سپرده شده است.
چشم هاي بازمانده در گور آستورياس، نارتسيس و گلدموند هسه، سيزارتا ، گورزاد و بيابان تاتارها ي بوتزاتي از آثاري هستند كه به تازگي از او منتشر و يا تجديد چاپ شده اند.

دو خبر از دنياي موسيقي
كنسرتي تازه از آهنگساز نقش خيال
همشهري آنلاين: علي قمصري «ه با آهنگسازي نقش خيال همايون شجريان، خود را به عنوان آهنگسازي نوجو و متفاوت معرفي «رده بود، قصد دارد اواخر تير ماه «نسرتي را در فرهنگسراي نياوران با گروه سرمد اجرا «ند. در اين «نسرت «ه 28 تا 30 تير در فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد، تازه ترين ساخته هاي اين آهنگساز جوان در معرض داوري اهل موسيقي قرار خواهد گرفت.قمصري از جمله ويژگيهاي اين «نسرت را معرفي سازي تازه به نام چنگ نوبان دانست «ه نوع ت«ميل شده و آميزه اي از سازهاي تمبيره جنوب ايران و «رار است.به گفته قمصري اين ساز اصليتي آفريقايي دارد و گونه ابتدايي تر آن در مراسم سنتي برخي از مناطق ايران استفاده مي شود.سازنده اين ساز مصباح قمصري است «ه به دليل نياز به صدايي ت«ميلي در سازبندي گروههاي موسيقي ايراني به سمت ابداع آن پيش رفت. در گروه 10 نفره سرمد سازهايي چون تار، «مانچه، ديجيريدو( سازي از استراليا) و سازهاي «وبه اي نواخته خواهد شد.ويژگي اصلي اجراهاي گروه سرمد و نيز قطعات ساخته قمصري رفت و برگشت آزادانه در دستگاههاي مختلف و استفاده فراوان اين آهنگساز جوان از ظرفيتهاي نهفته در موسيقي دستگاهي ايران است.
گزينش صد اثر برجسته موسيقي
آنا: تا«نون آراي قريب به هزار نفر از هنرمندان براي انتخاب ي«صد اثر برجسته موسيقايي تاريخ معاصر «شور به مر«ز موسيقي و سرود ارسال شده است}.}در پاسخ به درخواست رئيس اين مر«ز از هنرمندان براي معرفي و انتخاب ي«صد اثر برتر، تعداد زيادي از هنرمندان سراسر «شور پس از انتخاب آثار موسيقايي، آثار منتخب خود را به اين مر«ز ارسال «ردند و مابقي آثار موسيقايي در حال جمع آوري است «ه به زودي شمارش و ارزيابي نهايي اين آثار نيز آغاز خواهد شد.ژ}

محمدعلي سپانلو:
متفاوت بودن كار مشكلي نيست
005907.jpg
ايسنا: محمد علي سپانلو معتقد است: صرف اين كه شاعري از وزن نيمايي عبور كند و شعرش ديگر نيمايي نباشد، شاعر نخواهد بود. نيما نيز صرف اين كه يك كار نوظهور انجام داد، نيما نشد؛ بلكه كار او در شعر فارسي عبور از وزن هاي گذشته و نوآوري در آنها بود. شاعران امروز بايد بدانند كه متفاوت بودن كار مشكلي نيست و اين عبور به معناي متفاوت بودن نخواهد بود. متفاوت بودن به اين معنا نيست كه مثلا شاعري شعري بسرايد و يك سوسك هم كنار آن منگنه كند؛ شايد اين كار متفاوت باشد و كسي آن را قبلا تجربه نكرده باشد، ولي هر چيز متفاوت كه خوب نخواهد بود و هر چيز متفاوتي خلاق نيست.
او در ادامه متذكر شد: قالب نيمايي يكي از وسايلي است كه شاعر مي تواند در آن كار كند؛ يا گرفتار آن مي شود و مي تواند شعرهاي نيمايي خوبي خلق كند يا در آن حركتي نمي كند و ساكن مي شود، اما در نهايت آفرينش شاعر است كه تعيين مي كند در چه قالبي بسرايد و نمي توان تعيين كرد كه شاعري مثلاً در قالب سپيد يا نيمايي شعر بگويد.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي روژين شاهين  پرتو‎/ 21 تا 27 تير‎/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، اولين بن بست دست چپ، شماره 35/ تلفن: 88879707.
نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي مينياتور علي اصغر تجويدي‎/ 24 تير تا 5 مرداد‎/ بلوار كشاورز، نبش 16 آذر، پلاك 312- 316/ تلفن: 88960453.
نگارخانه منصوره حسيني: نمايشگاه آثار هنرمندان گروه آبي بيكران‎/ به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) و بزرگداشت روز زن‎/ 23 تا 29 تير‎/ خيابان آفريقا، بلوار گلشهر، پلاك 35/ تلفن: 22052908.
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه كولاژ چوب سيمين پزشكي‎/ 23 تا 28 تير‎/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره 25/ تلفن: 88731403.
ميزگرد نقوش مهر قاجار
آنا: در ادامه سلسله نشست هاي تخصصي هنر قاجار و همزمان با نمايشگاه پژوهشي مروري بر هنرهاي تصويري ايران در سده هاي 12 و 13 ، مؤسسه صبا دستاوردهاي اين م«تب هنري را در زمينه ديوارنگاري و نقوش مهر با حضور صاحبنظران و چهارمين نشست پژوهشي هنر قاجار در قالب ميزگرد تخصصي و با حضور محسن احتشامي، مهدي م«ي نژاد، سهراب هادي و ابوالفضل شاهي، به بررسي تصويرهاي ديواري و مهرهاي تصويري قاجار اختصاص يافته است}.}
اين ميزگرد امروز ساعت 30: 14 صبح در سالن سينما ت« مؤسسه فرهنگي هنري صبا، واقع در خيابان صباي شمالي، روبروي سينما فلسطين برگزار
مي شودژ}.}
فردا معلولان را باور مي كنيم
ايسنا: نخستين جشنواره فرهنگي- هنري باور ، 22تيرماه جاري در تالار حركت تهران برگزار مي شود. نخستين جشنواره  فرهنگي- هنري باور در بخش هاي داستان كوتاه، شعر و نقاشي ويژه افراد داراي محدوديت جسمي-حركتي(معلولين جسمي، نابينايان، ناشنوايان و جانبازان) با موضوع آزاد و بخش جنبي آثار كاريكاتور با موضوع معلولين جسمي و زندگي در شهر تدارك ديده شده است. داوري آثار رسيده به اين جشنواره در بخش داستان كوتاه، برعهده  هوشنگ مرادي كرماني، جواد جزيني و پيروز قاسمي بود. در بخش نقاشي تعدادي از اعضاي شوراي كتاب كودك و بخش شعر نيز مصطفي رحماندوست، جعفر ابراهيمي و افسانه شعبان نژاد آثار رسيده را بررسي كردند.
در بخش كاريكاتور هم با مشاركت موسسه گل آقا و موضوع اطلاع رساني، داوري آثار توسط محمدرفيع ضيايي، اميرحسين داوودي و سلمان طاهري انجام گرفته است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |