چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
با هدف ايمن سازي ساختمانها و كاهش خسارت زلزله
گسل هاي ناشناخته تهران تا پايان تابستان معرفي مي شوند
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران به واگذاري حمل و نقل ريلي كلانشهرها به دولت اعتراض كرد
006003.jpg
گروه شهري - تا پايان تابستان طرح شناسايي زيرسطحي گسلهاي تهران در دو محور شمالي - جنوبي و شرقي - غربي شهر تهران به انجام مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، اين طرح با هدف شناسايي موقعيت لايه هاي زيرين زمين و شناخت گسلهاي احتمالي و پنهان شده در زير آبرفتها توسط سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با مشاركت شركت عمليات اكتشاف نفت و پژوهشكده بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله انجام مي شود.
بنابراين گزارش دستگاههاي بزرگ توليدكننده لرزه مصنوعي و دستگاههاي ثبت كننده داده هاي لرزه نگاري در فواصل مشخص و مراحل زمانبندي شده در طول بزرگراه شهيد همت (محور شرقي - غربي) و طول بزرگراه شهيد چمران و نواب (شمالي - جنوبي) نصب مي شود
و با رعايت نكات ايمني و به كارگيري اصول علمي، امواج مصنوعي توليد و داده هاي بازگشت امواج ثبت مي شود، سپس با بررسي علمي امواج بازتابي شكستگي ها يا گسلهاي احتمالي لايه هاي زيرين زمين شناسايي و توان لرزه خيزي آنها مشخص مي شود.
مازيار حسيني رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به خبرنگار ما گفت: طي جلسه مشتركي كه با حضور مجريان و مشاوران طرح و نمايندگان نيروهاي انتظامي تهران بزرگ، راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، ستادهاي مديريت بحران مناطق شهر تهران، سازمان هاي فاضلاب، آب، برق، مخابرات، گاز، شركت پخش و پالايش نفت و شركت مترو برگزار شد بر ضرورت اجراي اين طرح براي شناسايي بيشتر موقعيت لرزه خيزي شهر تهران تأكيد شد.
وي افزود: در حال حاضر شناخت لرزه خيزي شهر تهران به گسلهاي سطحي كه رخ نمودن آنها در مناطق كوهستاني شمال و جنوب تهران آشكار است محدود مي شود در حالي كه احتمال دارد گسلهاي ديگري نيز با توان و پتانسيل بالقوه لرزه خيزي در بخشهاي مياني و مناطق غير كوهستاني شهر كه با آبرفت پوشيده است موجود باشد.وي اظهار داشت: با اجراي اين طرح اطلاعات ارزشمندي از ساختار نهان و گسل هاي احتمالي مدفون در زير شهر تهران به دست مي آيد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران اعلام كرد
اعتراض به واگذاري امور حمل و نقل
ريلي كلانشهرها به دولت
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران تصميم كميته جديد «نمايندگان ويژه رئيس جمهوري» مبني بر تمركز امور مطالعه، طراحي و احداث و توسعه خطوط ريلي كلان شهرها در دولت را مغاير سياست هاي كلي نظام و ابلاغيه اخير مقام معظم رهبري براي كاهش تصدي گري دولت دانست.
به گزارش همشهري، نادر شريعتمداري در اين باره گفت: مجلس شوراي اسلامي پيرو ۳ سال تلاش و پيگيري شوراهاي شهر و شهرداري ها سال گذشته اعتبارات مناسبي را در تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ كل كشور در نظر گرفت و از دولت خواست آيين نامه اجرايي آن را تنظيم كند ولي دولت در اين آيين نامه هرگونه تصميم گيري در رابطه با تقسيم منابع و تسهيلات پيش بيني شده اين تبصره براي توسعه حمل و نقل عمومي را به كميته اي متشكل از نمايندگان ويژه رئيس جمهوري واگذار كرده است.وي گفت: آقايان به بهانه ايجاد وحدت رويه و تمركز تصميم گيري در رابطه با توسعه حمل و نقل ريلي و جلوگيري از كارهاي ناهماهنگ، علي رغم برخي شعارها در رابطه با كاهش تصدي گري، عملاً به سمت تمركز تصميم گيري در حمل و نقل عمومي توسط يك مجموعه جديد دولتي حركت كرده اند. در حالي كه مشكل چيز ديگري است و اين كار به جز كند شدن اجراي پروژه ها و فرصت سوزي ثمر ديگري نخواهد داشت.
شريعتمداري افزود: الان حدود ۴ ماه از سال گذشته و متأسفانه هيچ تخصيص اعتباري از محل تبصره ۱۳ بودجه صورت نگرفته است.وي گفت: در اولين مصوبه اين كميته آمده است كه ظرف ۵ سال با استفاده از پتانسيل هاي حاصل از تبصره ۱۳ بيش از ۴۰۰ كيلومتر خط ريلي توسط يك شركت مادر تخصصي به نام «شركت توسعه و حمل و نقل ريلي گسترش» وابسته به سازمان گسترش و نوسازي ايجاد شود كه اين موضوع با روح كاهش تصدي گري دولت در تضاد است ضمن اين كه اين شركت توان انجام چنين كاري را حتي در سطح بسيار پايين تر ندارد.
شريعتمداري افزود: دولت با اين كار مي خواهد اختياراتي را كه شوراها و شهرداري ها در تصويب و اجراي پروژه هاي ترافيكي قابل دفاع و اولويت دار شهرها داشته اند نقض كند و اين با سياست افزايش اختيارات شوراها در تناقض آشكار است.رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: خطوط ۶ و ۷ مترو در زمان مديريت آقاي احمدي نژاد بر شهرداري از سوي شوراي شهر تصويب و قرارداد خطوط ۳ و ۴ منعقد شد و حتي خط ۴ بعد از گذشت بيش از ۲ سال از انعقاد قرارداد هنوز با مشكل فاينانس روبه رو است و تأخير در اين مورد افزايش قيمت در اجراي پروژه را به دنبال داشته است.
شريعتمداري افزود: شركت دولتي «توسعه حمل و نقل ريلي گسترش» به عنوان طرف قرارداد احداث خط ۳ مترو به خاطر مشكلات فوق العاده اي كه داشته هنوز نتوانسته بعد از گذشت يك سال و نيم حتي «پكيج» فاينانس مربوطه را ارائه كند چطور مي تواند ۴۰۰كيلومتر خط مترو را طي ۵ سال انجام دهد؟
اين تكرار همان شعارهايي است كه گفته مي شد ۲۷۰ كيلومتر قطار هوايي در ۳ سال را در تهران اجرا مي كنيم.
وي خاطرنشان كرد: دولت باري را بر دوش شركتي مي گذارد كه خودش از انجام كارهاي خيلي كوچكتر عاجز مانده است.وي گفت: از دولت انتظار داريم كه در اين موضوع يك تجديدنظر جدي به عمل آورد و از نمايندگان مجلس نيز تقاضا مي كنيم با جديت اين موضوع را پيگيري و بررسي كنند تا مبادا خللي در رابطه با اهداف تبصره ۱۳ و توسعه حمل و نقل عمومي به وجود آيد.
شريعتمداري افزود: در شرايطي كه در كشور بحران بنزين وجود دارد بايد از هرگونه اقدامي كه به نوعي گسترش شبكه حمل و نقل عمومي را به تأخير مي اندازد جلوگيري شود.

ستون نامه ها
كابوس زهره
ناصر كرمي
تابستان گرمي است. اغلب روزهاي گذشته بيشينه دماي تهران از ۴۲ درجه كمتر نبوده است.
۴۲ درجه در تيرماه تهران، البته دماي خيلي دور از انتظاري نيست، اما قطعاً از متوسط معمول دما در اين ماه قدري بيشتر است و البته نمي توان بلافاصله گفت تكرار اين تيرماه هاي گرم در ساليان اخير، نشانه اي است از تغيير اقليم در محدوده جغرافيايي تهران، اما دست كم اين است كه به جد مي توان پذيرفت آنچه از نظر اقليمي تاكنون مردم تهران به آن خو كرده بودند در حال تغيير است: تهران گرمتر شده است. خواه اين گرما بخشي از چرخه هاي معمول اقليم زمين باشد و يا ناشي از آنچه كه به آن تغيير اقليم مي گويند: يعني آن دسته از انحراف معيارها در متوسط دماي اقليمي كه احتمالاً ناشي از فعاليت بشر و به طور دقيق تر مرتبط با افزايش اثر گلخانه اي زمين است. چندي پيش در همين ستون اشاره شده بود به پيام دبيركل سازمان ملل به مناسبت روز جهاني محيط زيست كه در آن اين پيش بيني دانشمندان ذكر شده بود كه قطعاً سده اي گرم و خشك در انتظار بشر است. در اين سده همه مردمان جهان ناملايمات اقليمي بسيار متحمل خواهند شد،  اما واويلا بر آنها كه در سرزمين هاي خشك تر زندگي مي كنند. اين عين حرف كوفي عنان بود. هفته گذشته استيون هاوكينگ، برنده جايزه نوبل به اين نگراني افزونتر دامن زد. او با بيان اينكه «زمين ممكن است مانند كره زهره در دماي ۲۵۰ درجه سانتيگراد و با باران اسيد سولفوريك نابود شود »از گرم شدن بي رويه كره زمين ابراز نگراني كرد. مي شود امروز ظهر در حاشيه خيابان، وقتي كه شرشر عرق از سر و روي آدم مي ريزد، ايستاد و به حرف هاي هاوكينگ فكر كرد. يك روز دور دست، كه زمين از جايي خيلي دور ستاره اي زيبا و فروزان به نظر مي رسد، مثل آنچه كه ما اكنون از زهره مي بينيم. اما در سطح كره زمين دماي هوا دست كم چهار برابر بيشتر از گرمترين دماي ثبت شده تاريخ كره زمين (۶۰ درجه، در كوير لوت ايران) باشد و هوا را نيز بخارات مسموم و كشنده آكنده كرده باشند. آن روز البته براي نسل كنوني بشر آنقدر دور هست كه چندان دغدغه مند آن نباشد. اما آثار اوليه آن كه بسيار پيشتر آغاز شده است، براي كشور ما نگران كننده است. سرزمين ما دارد خشك تر و بيابانتر مي شود. اكنون چه فرقي هست مابين آب و هواي تهران، كه كمتر از ۱۰۰ سال پيش جايي بود معتدل و ييلاقي، با آب و هواي اغلب شهرهاي نيمه جنوبي كشور؟ عجيبت نيست كه تهران در اين ساليان اخير در تير و مرداد اغلب همانقدر گرم  بوده كه قشم و ابوموسي و كيش و خارك؟ براي تهران تابستان گرمي است. اما اين تابستان براي همه مردمان حاشيه كوير بسيار گرمتر است. چندان به طول نمي انجامد كه آنها هم مهمان ما بشوند همين جا توي تهران. نگراني البته آمدن  آنها نيست، زيست بومي است كه آنجا براي هميشه به قهقرا فرو خواهد غلتيد.

همايش طراحي پوشش هاي اسلامي برگزار مي شود
گروه اجتماعي - ۴۲ سال پس از تأسيس رشته طراحي لباس در دانشگاههاي ايران مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اولين جشنواره كارگاهي طراحي و دوخت لباس در كشور را برگزار مي كند. «همايش طراحي پوشش هاي اسلامي» با حضور هنرمندان، دانشجويان و اساتيد رشته طراحي لباس و پارچه از سوي مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هدف شناساندن طراحان جوان به بخش صنعت و جلوگيري از پوشش هاي نامتعارف برگزار مي شود.
حميد مستوفي دبير اين همايش گفت: «طي چهل سال گذشته هيچ مكانيزمي براي تشويق هنرمندان طراح پارچه و لباس نداشته ايم در حاليكه اين رشته هنري حتي به شكل آكادميك از سابقه خوبي برخوردار است.»
مدير آموزشهاي شهروندي مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين عنوان كرد: «براي سامان دادن به بخش پوشاك و طراحي لباس تنها از ابزار قانون گذاري نمي توانيم استفاده كنيم و برخوردهاي تند با جوانان هم موثر نيست، زيرا در مقابل آنچه كه جوانان را از آن نهي مي كنيم بايد نمونه و الگوي لباس هم براي ارائه داشته باشيم. بنابراين بايد تلاش كرد تا بخش هنري و طراحي در اين راستا تقويت شود.»

نگاه
006000.jpg
داود كاظمي

افزايش سهم پيك موتوري در حمل و نقل شهري
گروه شهري - مدير عامل پيك بادپاي شهرداري تهران اعلام كرد: براساس توصيه شهرداري تهران، سهم اين سامانه در مديريت تقاضاي سفر به هدف تقاضاي خريد و حمل كالا افزايش مي يابد.
علي اكبر گلرخي با اشاره به توصيه شهردار تهران مبني بر افزايش سهم پيك بادپا در مديريت تقاضاي سفر تا حداقل يك ميليون سفر گفت: تمهيداتي از جمله شناسايي مكانهاي توليد سفر، تقويت ناوگان اعم از موتورسيكلت و وانت و برگزاري دوره هاي آموزشي حين خدمت انديشيده و طراحي شده اند كه لاجرم به تحقق توصيه هاي وعده شده منجر مي شود.
وي افزود: ساماندهي موتورسيكلت رانان تحت پوشش پيك بادپا و ايجاد فرصت هاي شغلي، كمك به كاهش بار ترافيك از جمله پيامدهاي توسعه فعاليت هاي پيك بادپا به شمار مي آيد.وي در ادامه به بيان عملكرد پيك بادپا در سه ماهه نخست سال جاري نسبت به زمان مشابه سال قبل گفت: در پي استفاده بهينه از توان ناوگان تحت پوشش خود تعداد سفرها از ۱۲ ميليون و ۷۶۹ به ۲۲ ميليون و ۶۰۰ هزار سفر رسيد. همچنين توان ناوگان نيز اعم از موتورسيكلت و وانت بار در مجموع ۴۴ درصد افزايش نشان مي دهد.
مديرعامل پيك بادپا تصريح كرد: سهم اين سامانه در كاهش مصرف سوخت از ۶ ميليون و ۹۶۵ هزار ليتر در سه ماهه اول سال ۱۳۸۴ به ۱۲ ميليون و ۶۳۴ هزار و ۲۴۰ ليتر رسيد. همچنين سهم اين سامانه در كاهش آلودگي هوا در مدت ياد شده به ۵ ميليارد و ۷۶۱ ميليون و ۲۱۳ هزار گرم رسيد.
به گفته گلرخي در پي گسترش دامنه فعاليت هاي سامانه پيك بادپا، ميزان كاهش زمان اتلافي شهروندان از ۴ ميليون و ۷۵۸ ساعت به بيش از ۹ ميليون ساعت رسيد.

توضيح و تصحيح
در خبري كه با عنوان آغاز ساخت اتاق بحران در تهران در تاريخ ۱۹ تيرماه در صفحه سه روزنامه همشهري به چاپ رسيده بود جمله «مقاومت ساختمان اتاق بحران تهران در برابر زلزله با شدت ۱۰ مركالي» صحيح است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |