چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند بنده اي را كه به هنگام خريد و هنگام فروش و هنگام دريافت سهل انگار است دوست دارد.
(نهج الفصاحه، ص ،۱۵ ح ۸۵)
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود، وليك به خون جگر شود
گويند سنگ لعل شو د در مقام صبر
آب و هوا
005979.jpg

عكس روز
005991.jpg
عكس:رو يترز/ديويد موير
موزه و گالري هنر كلوين گرو اسكاتلند ديروز پس از سه سال عمليات بازسازي و تعميرات بازگشايي شد. در اين روز آثار هنري سوفي كيوز با عنوان «قيافه هاي مختلف انسان» به نمايش درآمد.

در شهر چه خبر
كد شناسايي طلا و جواهر
از اين پس سردرگمي خريداران مصنوعات طلا كه به طور طبيعي سررشته اي هم در تشخيص عيار اين فلز گرانبها ندارند، كمتر مي شود. واحدهاي توليد كننده طلا كه از اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر مجوز كسب دريافت كرده اند به همراه توليداتشان داراي كد شناسايي مي شوند. كورش گوهر بين رئيس اتحاديه طلا و جواهر مي گويد: مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي اين طرح را اجرا مي كند.
با عملي شدن اين طرح در بازار طلا و سكه علاوه بر حذف بخش بزرگي از فروشندگان و توليد كنندگان غيرمجاز و افزايش اعتماد خريداران، فرايند خريد و فروش را تسهيل مي كند. او مي افزايد: با اين وجود هم اكنون فقط ۵ درصد از مصنوعات طلاي موجود در بازار با عيار غيرواقعي رد و بدل مي شوند.

يك شيشه ترشي
كدبانوهاي واقعي هميشه ثابت مي كنند كه پهن كردن سفره رنگين بدون ريخت و پاش هم  عملي است. استفاده از انواع و اقسام ترشيجات براي تزئين سفره و خارج كردن فضاي سفره از يكنواختي يكي از راهكارهاي اين گروه از خانم هاي خانه دار محسوب مي شود. از بازار ميوه به ويژه ميادين ميوه و تره بار خبر مي رسد نرخ انواع ميوه ها و سبزيجات مناسب براي تهيه ترشي روند نزولي را طي مي كند. بر اين اساس بادنجان قلمي و دلمه ورامين درجه يك كيلويي ۱۹۰ تومان، كلم سفيد درجه يك ۱۰۰ تومان، كرفس درجه يك ۱۷۰ تومان، پياز سورت و بسته بندي شده ۱۸۰ تومان، فلفل ريز كبابي نيز كيلويي ۵۰۰ تومان در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود. علاوه بر اين آن طور كه روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار اعلام كرده، تا پايان سال جاري تعداد اين ميادين از ۸۲ به ۱۰۰ ميدان افزايش مي يابد.

كاهش قيمت سيم كارت
كساني كه نبض بازار سيم كارت را در دست دارند به راحتي با پيش بيني ضربان آن، زمان مناسب خريد را به راحتي تشخيص مي دهند. يكي از اين پيش بيني ها شامل كاهش قيمت سيم كارت در زمان واگذاري سيم كارت ها و اولويت هاي جديد است. براي نمونه واگذاري چهار اولويت سيم كارت هاي تلفن همراه شامل اولويت سوم تا ششم از دوشنبه آغاز شد و بلافاصله قيمت سيم كارت را تا ۲۰ هزار تومان در تمام پيش شماره ها كاهش داد. افشار فروتن لاريجاني دبير انجمن فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي در مورد آينده قيمت اين كالا مي گويد: تجربه  نشان مي دهد، كاهش قيمت چنانچه ناشي از آغاز واگذاري اولويت ها باشد چندان به طول نمي انجامد.

نرخ تورم اجاره خانه
تازه ترين گزارش بانك مركزي خبر خوشي براي مستأجرها به همراه ندارد. بانك مركزي اعلام كرده، شاخص  بهاي كرايه خانه ها يا همان نرخ تورم در اين بخش نسبت به پارسال ۹/۱۱ درصد افزايش يافته است.
طبق اين گزارش نرخ تورم در بخش كرايه تاكسي هاي داخل شهر ۹/۱۸ درصد،كرايه اتوبوس بين شهري ۷/۱۴ درصد و تاكسي سرويس ۴/۱۲ درصد افزايش يافته است.

پشت ترافيك بيكار نمانيد
در هواي گرم اين روزها پشت ترافيك ماندن خود مشكلي به مشكلات مي افزايد، اما اگر به ميدان نوبنياد، مطهري تقاطع سهروردي، ميدان رسالت، شهرك غرب چهارراه مسجد، ميدان گلها، ميدان صادقيه، ميدان ۱۵ خرداد، دروازه دولت، ميدان شهرري و مولوي رسيديد مي توانيد از فرصت گرفتار شدن در ترافيك به بهترين نحو استفاده كنيد.
اگر كمي سر به اطراف بچرخانيد نمايشگرهايي را مي بينيد كه به طور پيوسته اخبار و اطلاعات بسياري را در اختيارتان قرار مي دهند.
تيترهاي روزنامه همشهري و اخبار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به طور ۲۴ ساعته از طريق اين ۱۰ نمايشگر منتشر مي شود.
اگر در اين مورد پيشنهادهايي به ذهنتان رسيد مي توانيد با شماره تلفن ۲۲۰۴۱۰۷۸ يا پست الكترونيك Enews @Hamshahri.org تماس بگيريد.

رونق بازار رايانه
006009.jpg
پايان جام جهاني فوتبال رونق تابستاني بازار رايانه را مضاعف كرده، گويا اغلب مردم درصدد تكميل، ارتقا و يا خريد سيستم برآمده اند و اين روند به دستگاه هاي پول شمار بازار رايانه امان نمي دهد.
از سوي ديگر به نظر مي رسد اين بازار سيستم اقتصادي خاص خود را دارد به نحوي كه تابلوي قيمت ها فقط به افزايش قيمت هاي جهاني حساسيت نشان مي دهد و اغلب درج روند نزولي قيمت برخي اقلام از طرف فروشندگان ناديده گرفته مي شود.
از ديگر اخبار بازار، مورد توجه قرار گرفتن «رايتر»ها يا همان دستگاه كپي سي دي از طرف خريداران است. يكي از فروشندگان مجتمع پايتخت علت اين استقبال را ثابت ماندن قيمت اين كالا نسبت به ساير اقلام ارزيابي مي كند.

طلا، سكه و ارز
006012.jpg

تئاتر
ددالوس و ايكاروس
005985.jpg
كارگردان: همايون غني زاده
بازيگران: جواد نمكي، حميدرضا نعيمي
محل اجرا: تالار سايه
ساعت اجرا: ۳۰:۱۸
خلاصه: ددالوس و ايكاروس تصميم مي گيرند از زندان مينوستشاه «كابيرنت» فرار كنند.
ازدواج موفق
كارگردان: صبا ملكي
بازيگران: آرش خداكرمي، مصطفي رامش، نيلوفر جنيدي، اميد صباحي
محل اجرا: تئاتر پارس
ساعت اجرا: ۱۲
قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
خلاصه: مؤسسه اي وجود دارد كه زمينه ازدواج را براي جوانان فراهم مي كند اما مشخص مي شود كه اين مؤسسه در حال كلاهبرداري است.

فرهنگسرا
جنگ كودكانه
فرهنگسراي طبيعت در راستاي ايجاد روحيه شاد و با نشاط در كودكان، جنگ هاي كودكانه برگزار مي كند.
اين برنامه با حضور هنرمندان برنامه رنگين كمان (خاله سارا و عمو رامين) برگزار مي شود و شامل بخش هاي نمايش، موسيقي شاد، مسابقه، بازيهاي آموزنده و كارگاههاي آموزشي است و در روزهاي دوشنبه و پنج شنبه هر هفته برگزار مي شود.
علاقه مندان به شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني فلكه دوم تهرانپارس - انتهاي خيابان جشنواره - فرهنگسراي طبيعت مراجعه و يا با تلفن ۷۷۳۲۷۶۸۳ تماس بگيرند.

سينما
چند مي گيري گريه كني؟
005997.jpg
كارگردان: شاهد احمدلو
بازيگران: ابوالفضل پور عرب، مرحوم منوچهر نوذري، شهرام حقيقت دوستي، الناز شاكردوست.
سينما هاي نمايش دهنده: استقلال، بهمن ،مركزي شيرين،پيام، انقلاب، جي، آسمان آبي، فلسطين، سپيده.
خلاصه داستان: اين فيلم داستان مردي است كه در لحظات پاياني زندگي از خارج به ايران مي آيد تا بميرد، اما كسي را ندارد كه برايش مراسم ختم بگيرد، او تصميم  مي گيرد تا شاهد مراسم ختم خودش باشد.
به آهستگي
005988.jpg
بازيگران: محمدرضا فروتن، نيلوفر خوش خلق، شاهرخ فروتنيان
سينماهاي نمايش دهنده:صحرا، عصرجديد، فرهنگ
خلاصه داستان:محمود، كارگر جوشكار خط هاي راه آهن با يك تلفن متوجه مي شود كه همسرش پري منزل را ترك كرده است.همه شواهد نشان از خيانت پري دارد، اما مرز بين قضاوت و باور، محمود را وادار به جستجو مي كند.

تلويزيون
006015.jpg

آلودگي هواي تهران
005982.jpg

هشدار شركت آب و فاضلاب درباره بحران كم آبي
شركت آب و فاضلاب شهر تهران با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد، با افزايش مصرف آب، جريان آبرساني رو به بحران است.
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب تهران در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به اينكه تهران گرمترين روزهاي چند سال اخير خود را طي مي كند و به دنبال افزايش كم سابقه دما مصرف آب نيز به شدت افزايش پيدا كرده است؛ ضروري است كه همه همشهريان درباره جلوگيري از بروز بحران احتمالي كمبود آب و فشار بيش از حد به تاسيسات و شبكه هاي آبرساني تهران كه سرمايه مردم است الگوي مصرف را رعايت و نسبت به صرفه جويي اين ماده حياتي تمام تلاش و دقت خود را به كار گيرند. اگر روند مصرف به همين ترتيب ادامه يابد، تاسيسات آب تهران، در روزهاي آتي جوابگوي اين حجم بالاي مصرف نخواهد بود و جريان آبرساني به شهروندان با مشكلات جدي مواجه خواهد شد.

جشنواره مبارزه با اعتياد
فرهنگسراي سلامت با هدف تنوير افكار عمومي و ارتقاء سلامت و پيشگيري از اعتياد و فرهنگسازي در جهت سلامت رواني شهروندان از ۱۸ تا ۲۲ تير برنامه هايي شامل نمايشگاه عكس، كاريكاتور در مورد اعتياد و راه هاي پيشگيري از آن، تئاتر خياباني و نمايش فيلم در خصوص عوارض اعتياد برگزار مي كند. علاقمندان براي شركت در اين جشنواره مي توانند به آدرس ميدان رسالت، ميدان الغدير، دلاوران، آزادگان شمالي مراجعه و يا با تلفن هاي ۲-۷۷۴۹۱۴۹۱ تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سالگرد ازدواج
پنجمين سالگرد ازدواجش بود. شام پلو و گوشت درست كرده بود. مثل هر سال زيباترين لباسش را پوشيد و سفره را آماده كرد تا شوهرش بيايد.
مرد مثل هر سال شام را يك نفس خورد و زير لب غري زد. بعد با همان سبيل هاي چرب كنار سفره خوابيد.
زن مثل هر سال با حلقه هاي اشك در چشمش سفره را جمع كرد.
اكرم گلزاري

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت برافراشتن پرچم
رم: يك پيرمرد ۷۷ ساله در ايتاليا در حين نصب پرچم كشورش جان باخت. وي پيش از برگزاري بازي پاياني رقابتهاي جام جهاني تصميم گرفت پرچم كشور ايتاليا را بر فراز املاكش نصب كند اما متاسفانه هنگامي كه به بالاي نرده بان رسيد سقوط كرد و در حاليكه پرچم را در دست داشت جان باخت.
مرگ عجيب پدر و پسر
كوآلالامپور: يك مرد ۳۴ ساله در مالزي دقيقا در همان نقطه اي كه پدرش ۸ ماه پيش جان باخته بود كشته شد. ۸ ماه قبل پدر ۶۴ ساله اين مرد در حين عبور از عرض خط آهن زير چرخ هاي يك قطار له شد. جالب اينكه دو روز پيش دقيقا در همان نقطه، پسر وي زير قطار رفت و جان باخت.
مجازات تفكيك نكردن زباله
لندن: از سال ۲۰۰۵ سطل هاي زباله چرخدار در اختيار شهروندان انگليسي قرار گرفت تا اينكه زباله هاي خانگي خود را از مبدأ تفكيك كنند. همچنين در همان زمان قانوني تصويب شد كه بر اساس آن جريمه شهرونداني كه به درستي زباله ها را تفكيك نكنند هزار پوند است. ديروز براي اولين بار در اين كشور يك خانم به اتهام تفكيك نكردن زباله هاي منزل خود به پرداخت جريمه محكوم شد. وي در سطلي كه ويژه زباله هاي شيشه اي و پلاستيكي بود، زباله هاي خيس و آهن آلات ريخته بود.
عبور چاقو از كنار گوش قاضي
واشنگتن: چندي پيش يك متهم در دادگاه ناگهان يك چاقوي بزرگ از جيبش بيرون آورد و آنرا به سوي قاضي پرتاب كرد. خوشبختانه اين چاقو به قاضي برخورد نكرد و داخل ديوار پشت سر وي فرو رفت. اما ديروز اعلام شد كه ماموران امنيتي دادگاه در اين سانحه مقصر هستند و در واقع كوتاهي آنها باعث بوجود آمدن چنين مشكلي شده است. با آنكه اين مرد پيش از ورود به دادگاه از گذرگاه امنيتي عبور كرد و صداي آژير اين دستگاه به دليل وجود يك شي ء فلزي همراه متهم به صدا درآمد اما ماموران به اين موضوع توجهي نكردند و از وي بازديد بدني به عمل نياوردند.
هزينه تقلب
هانوي: ۲۰ دانش آموز در ويتنام به جرم تقلب در امتحان ورودي دانشگاههاي اين كشور دستگير شدند. اين دانش آموزان با پرداخت بيش از ۳ هزار دلار اقدام به خريد كلاه گيس و پيراهن هايي كردند كه داخل آنها تلفن همراه نصب شده بود. به عبارتي ديگر آنها از طريق كابل هاي ارتباطي موجود در كلاه گيس  و پيراهن هاي مورد نظر با بيرون ارتباط تلفني برقرار كرده و جواب پرسش ها را دريافت مي كردند.
دستگيري خودسرانه
نيوجرسي: دو مرد در آمريكا به جرم دستبند زدن به يك مرد بي گناه توسط پليس دستگير شدند. داستان از اين قرار بود كه يك شهروند كه به خانه دوستش دعوت شده بود نشاني مورد نظر را پيدا نمي كرد. به همين دليل وارد راه پله يك مجتمع مسكوني شد تا شايد خانه دوست خود را پيدا كند. اما به محض ورود به اين مجتمع دو مرد به وي دستبند زده و او را دستگير كردند. اين مرد كه تصور كرده بود آنها پليس هستند مقاومتي از خود نشان نداد اما هنگامي كه وي را در مقابل خانه دوستش آزاد كردند متوجه شد كه آن دو نفر از مالكان مجتمع مسكوني بودند. در واقع آنها تصور كرده بودند كه اين مرد سارق است و قصد سرقت از منزل آنها را دارد به همين دليل خودسرانه به وي دستبند زدند. حداكثر مجازات چنين اقدامي در آمريكا يك سال حبس و پرداخت ۵ هزار دلار جريمه است.
فواره دردسرساز
مينه سوتا: در چند ماه اخير حداقل ۱۰ بار فواره معروف يكي از پاركهاي مينه سوتا از كار افتاده است. علت اصلي از كار افتادن اين فواره نفوذ كف صابون به داخل سيستم آن بوده است. اما با توجه به اينكه شهرداري بودجه لازم براي گماردن نگهبان شبانه روزي براي مراقبت از تاسيسات فواره را ندارد به همين دليل تصميم به جمع آوري آن گرفت كه مورد موافقت قرار نگرفت. به هر حال تابلويي در كنار فواره نصب شده كه روي آن نوشته شده: هر كس كه داخل فواره كف صابون بريزد بايد هزينه تعمير فواره و حقوق يك روز تعميركاران را پرداخت كند.
نبرد اسب ها
005994.jpg
پكن : همه ساله جشنواره نبرد اسب ها در يكي از استانهاي جنوبي كشور چين برگزار مي شود. در اين جشنواره اسب هاي برگزيده در مقابل هزاران تماشاگر با يكديگر نبرد و كتك كاري مي كنند. اين عكس ديروز از محل برگزاري جشنواره امسال نبرد اسب ها شكار شده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |