چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
رئيس جمهوري در آذربايجان شرقي:
براي ساختن ايران نيازمند مجاهدت همگاني هستيم
006030.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد صبح روز سه شنبه شانزدهمين سفر استاني خود را با ورود به آذربايجان شرقي آغاز كرد.
وي در بدو ورود به فرودگاه بين المللي تبريز به خبرنگاران گفت: شنيدن سخن مردم از نزديك و تصميم  گيري در محل از اهداف سفرهاي استاني است. برپايه اين گزارش، جلسه هيأت دولت پنج شنبه شب در تبريز تشكيل مي شود. ديدار با خانواده هاي شهيدان و ايثارگران، علما و روحانيون و نخبگان استان از ديگر برنامه هاي محمود احمدي نژاد در شانزدهمين سفر استاني خود به استان آذربايجان شرقي است.
رئيس جمهوري تاكيد كرد كه براي ساختن ايران نيازمند مجاهدت همگاني هستيم.
دولت هيچ توجهي به احزاب و گروه ها ندارد
رئيس جمهوري در جمع پرشور مردم تبريز با اشاره به اين كه آذربايجان پشتوانه  بي بديل استقلال ايران زمين است، اظهار داشت: مردم غيور تبريز در وفاداري به انقلاب، در تربيت علما و جوانان انقلابي، در كار و تلاش و پرورش هنرمندان و در عرصه صنعت و فناوري گوي سبقت را از همه مردم ايران ربوده اند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش گفت: امروز ملت ايران در مسابقه براي رسيدن به كمال، معرفت، پيشرفت، تعالي و شرف پيشتاز است. متأسفانه در جهان عده اي هستند كه در مسير شر و بدبختي مسابقه گذاشته اند. وي اين راه و روش را رسم همه زورگويان معرفي و ادامه داد: ريشه همه مشكلات بشر انحراف عده اي زورگو از مسير انبياء بوده است. امروز ملت ها از تجاوز و ظلم و فساد برخي قدرت ها متنفرند. مي دانند با وجود اين قدرت ها وضعيت جهان اصلاح نخواهد شد.احمدي نژاد مردم آذربايجان را در مسابقه عمل صالح و خيرات پيشقراول مردم ايران دانسته و افزود: دستور داده ام يك برنامه بين المللي براي بزرگداشت شهريار به زودي در تهران و تبريز برگزار شود. وي همچنين شكوفا شدن استعداد آذربايجان را ترقي همه ملت ايران شمرده و تصريح كرد: ۶۴۰ ميليارد تومان اعتبار براي ايجاد اشتغال در آذربايجان شرقي بسيار كم است و در جلسه هيأت دولت تصميم داريم با يك تصميم انقلابي اين مقدار را افزايش دهيم.
رئيس شوراي عالي اشتغال از عزم جدي دولت براي ساختن كشور خبر داد و تصريح كرد: دولت مصمم است فرصت ها را در سراسر كشور به صورت عادلانه توزيع كند. خادمان مردم در دولت تا زماني كه حتي يك جوان بيكار در اين كشور باشد از پاي نخواهند نشست.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش تأكيد كرد: دولت هيچ توجهي به احزاب و گروه ها ندارد. البته آنها در جاي خود محترم اند اما دولت درپي راضي كردن اين گروه و آن حزب نيست. دولت در اصلاح همه سيستم اداري استوار ايستاده است و از خواسته خود يك قدم عقب نشيني نخواهد كرد.
براي ساختن ايران نيازمند مجاهدت همگاني هستيم
رئيس جمهوري همچنين با حضور در جمع مردم مراغه با اشاره به جنايات اسرائيل هشدار داد: اگر خشم ملت ها بجوشد و دولتي آزاد و برآمده از رأي مردم بر فلسطين حاكم شود حاميان رژيم صهيونيستي به محكمه عدل اين ملت ها فراخوانده خواهند شد.به گزارش ايسنا، احمدي نژاد با اعلام اين موضوع كه براي ساختن ايران نيازمند مجاهدت همگاني هستيم تأكيد كرد: دولت عزم خود را جزم كرده است تا با معضل بيكاري مبارزه كند.
عدالت محوري پرهيز از فاميل بازي
در توزيع امكانات است
محمود احمدي نژاد در جمع مردم ملكان گفت: براي مسئولان ننگ است كه در كشوري با اين همه امكانات و نيروهاي جوان، افراد بيكار وجود داشته باشند. وي افزود: عدالت محوري عبارت از نگاه كردن همه مردم به يك چشم توسط مسئولان و پرهيز از طايفه بازي و فاميل بازي در توزيع امكانات است.به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري رفع معضل بيكاري اين شهرستان را يكي از مطالبات اصلي مردم عنوان و افزود: سهم ۱۰۰ ميليارد ريالي شهرستان از محل تسهيلات بنگاه هاي كوچك اقتصادي زودبازده و كارآفرين، ناچيز است.
مسيح كجا و اين مدعيان دروغگو!
رئيس جمهوري در جمع مردم بناب با اشاره به جنايات رژيم اسرائيل و حمايت تعدادي از قدرت هاي مدعي پيروي از حضرت مسيح(ع) افزود: همه وجود حضرت مسيح رحمت و خدمت بود، آن حضرت كجا و اين مدعيان دروغگو كجا!
به گزارش مهر، احمدي نژاد راه رفع مشكل وجود رژيم اشغالگر قدس را اين چنين بيان كرد: حاميان اسرائيل يا بايد همان طور كه با دسيسه رژيم جعلي صهيونيستي را بر فلسطينيان تحميل كردند همانطور نيز شرش را كم كنند يا اين كه بگذارند صاحبان اصلي فلسطين رأي بدهند و سرنوشت خود را مشخص سازند.
شرايط احراز استعدادهاي برتر
دومين جلسه هيأت امناي بنياد ملي نخبگان عصر دوشنبه به رياست محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري تشكيل شد. در اين جلسه آيين نامه «احراز استعدادهاي برتر و نخبگي افراد» توسط اعضاي هيات امنا مورد بحث و بررسي قرار گرفت و چهار ماده از اين آيين نامه تصويب شد.
همچنين رئيس جمهوري در ادامه سفر خود در اجتماع مردم عجبشير سخنراني كرد.

وزارت امور خارجه:
نوبت اروپاست كه ابهامات را به سرعت رفع كند
005922.jpg
005928.jpg
گروه سياسي - با شروع مذاكرات علي لاريجاني و خاوير سولانا، محور اصلي مذاكرات از سوي ايران اعلام شد؛ انتقال نكات ابهام آميز بسته پيشنهادي ۱+۵ به ايران در حالي كه تمامي طرف هاي درگير در پرونده هسته اي ايران درخواست
پاسخ سريع از سوي ايران داشتند سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در مجلس حاضر شد و به خبرنگاران گفت كه حالا ابهام ها به اروپايي ها منتقل شده و آنها بايد به سرعت نكات ابهام را رفع كنند تا روند كار تسريع شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري،  حميدرضا آصفي روز گذشته گفت: اگر اروپا نتواند به ابهام هاي مطرح شده از سوي ايران پاسخ دهد، كار بررسي و ارائه پاسخ  نهايي هم به كندي پيش خواهد رفت. سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد براساس بررسي ها و كارشناسي هاي انجام شده از سوي ايران ابهام ها مشخص شده و ابهامات شامل موضوعات سياسي، اقتصادي و چگونگي استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي است. آصفي در ادامه گفت كه نتيجه مذاكرات قرار نيست رسانه اي شود و بايد منتظر نتايج مذاكرات بود. سخنگوي وزارت خارجه همچنين خبر داد قرار نيست ايران به يك باره پاسخ خود را اعلام كند و ممكن است در طول مذاكرات به تدريج پاسخ هاي ايران روشن شود. ضمن اين كه اجلاس آتي گروه هشت را نمي توان فشاري بر ايران دانست. چرا كه كشور هايي چون چين و روسيه اين مسير را دنبال نمي كنند و اگر نتايج اين اجلاس با مذاكرات انجام شده همخواني نداشته باشد، اين اقدام با اثر منفي همراه خواهد بود.
آصفي تصريح كرد: حالا توپ در زمين اروپاست و حال كه اروپا ابهامات را دريافته، بهتر است با سرعت عمل كار خود را دنبال كند.
مذاكره چهار ساعته لاريجاني و سولانا در حالي آغاز شد كه دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران يك شب پيشتر از ايتاليا برگشته بود و توانسته بود نظر مساعد ايتاليايي ها را جلب كرده و در ضمن آنها را به نقش آفريني بيشتر در مذاكرات تشويق كند. مقامات ايتاليا كه اين روزها از قهرماني تيم ملي خود در جام جهاني بسيار مشعوف و مسرور شده اند، با روي باز پذيراي مذاكره كننده هسته اي ايران بودند. شوراي عالي امنيت ملي با ارسال خبر گفت و گوي دبير شوراي عالي امنيت ملي با روزنامه كورير دلاسرا، خبر داد لاريجاني گفته كه نمي داند چرا ايتاليايي ها در گذشته نقش مهمي در مذاكرات هسته اي با ايران نداشته اند ولي ايران از ايفاي نقش آنها استقبال مي كند. لاريجاني در مقايسه اعتماد ايران به ايتاليا، به موضع انگليس اشاره كرد و گفت ايران به بعضي كشورها مثل انگليس كه جلودار كشورهاي اروپايي در مذاكره با ايران هستند، اعتماد ندارد.
وي افزود: اين امر كه انگليس مايل به همكاري با گروهي تروريست و آدمكش براي سرنگوني دولت ايران است بيشتر به طنز شبيه است و نتيجه آن اين است كه بي اعتمادي ما را بيشتر مي كند. در هر حال لاريجاني نقش ايتاليا را ستود و آنها نيز از مواضع ايران حمايت كردند و پس از آن مذاكره طولاني مدت وي با خاوير سولانا آغاز شد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه در انتظار اين ديدار بود، با همراهي نمايندگان سياسي وزارت خارجه سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه و همچنين معاون وزير خارجه روسيه جلسه را آغاز كرد.
از دستور كار جلسه هيچ خبري اعلام نشد اما لاريجاني روند كار را مثبت خواند. وزير خارجه روسيه پيش از برگزاري اين ديدار از ايران خواسته بود كه پاسخ مثبت را به سولانا بدهد و در گفت و گويي كه با شبكه خبري بي بي سي داشت، تصريح كرد: هرگونه هشدار بي جا به ايران در برنامه هسته اي كار اشتباهي است. سرگئي لاوروف حاضر نشد به خبرنگار بي بي سي بگويد كه چقدر روسيه در پرونده هسته اي ايران انعطاف پذير است. اما گفت بايد ديپلماسي را با گفت و گو پيش برد. همين سؤال از لاريجاني و پيش از مذاكره با سولانا مطرح شد و پاسخ او اين بود: عادت نداريم پيش از فكركردن، عمل كنيم، ضمن اين كه دليلي براي بدبيني وجود ندارد. مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از اين نظر حائز اهميت است كه اين جلسه به نوعي نخستين واكنش ايران به بسته پيشنهادي است. وزير خارجه انگليس كه براي ديدار با كاندوليزا رايس به آمريكا رفته است در يك كنفرانس خبري مشترك گفت كه آمريكا و انگليس خيلي به پاسخ مثبت ايران خوش بين هستند. ساعتي پس از اعلام اين خبر توسط تايمز، جلسه لاريجاني و سولانا پايان يافت و خاوير سولانا پاسخي به پرسش خبرنگاران نداد. اما آسوشيتدپرس گزارش داد كه لاريجاني گفته مذاكرات هسته اي زمان بر و طولاني است و از اين رو تمامي طرف هاي درگير در پرونده بايد صبر پيشه كنند. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نگفت كه پاسخ نهايي ايران چيست و از اين رو پرسش ديگري از وي مطرح نشد. سولانا هنوز هيچ گونه واكنشي به مذاكرات حدود چهارساعته خود با لاريجاني نداد. اما كريستينا گالاچ، سخنگوي سولانا گفت، روند آغاز شده مي تواند به يك همكاري جدي تر تبديل شود.

رايزني ايران و چين در پكن
ايرنا: منوچهر محمدي معاون وزير خارجه ايران و «هه يا في» معاون وزير خارجه چين روز گذشته در پكن ديدار و مناسبات دوجانبه، مساله هسته اي ايران و مسايل منطقه اي و بين المللي را بررسي كردند.
معاون آموزشي  و پژوهشي وزارت خارجه  ايران پس از ديدار با معاون وزير خارجه چين در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در پكن، مسايل مورد علاقه فيمابين، مساله هسته اي، بحران خاورميانه، مساله عراق، افغانستان و فلسطين را از محورهاي اين مذاكرات ذكر كرد.محمدي با اشاره به اين كه در گفت وگو با معاون وزير خارجه  چين مساله هسته اي ايران نيز بررسي شد، گفت: در اين ديدار تاكيد شد ايران به بسته پيشنهادي با ديد مثبت مي نگرد و در عين حال ابهاماتي در آن وجود دارد كه  اين ابهامات بايد برطرف شود.
وي گفت به اين علت به وقت بيشتري براي بررسي و مذاكراتي پيش از مذاكرات نهايي براي روشن تر شدن ابهامات و شايد اصلاح برخي از موارد نياز است.
معاون وزير خارجه ايران همچنين گفت كه معاون وزير خارجه چين نيز تاكيد داشت پكن حق ايران را براي بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي قبول دارد و معتقد است هيچ كس نمي تواند ايران را از اين حق محروم كند.

باشگاه احزاب
تحولات جديد در حزب مشاركت
گروه سياسي- آخرين خبرها از زمان برگزاري كنگره حزب مشاركت حاكيست كه در تاريخ ۱۹ و ۲۰ مردادماه برگزار مي شود. قرار است در اين كنگره علاوه بر تغيير اساسنامه حزب، دبيركل نيز تغيير كند، همچنين سازمان اجرايي حزب نيز متحول خواهد شد.به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا خاتمي دبيركل حزب مشاركت قصد دارد كه از دبيركلي حزب مشاركت كنار رود و فرد ديگري عهده دار اين مسئوليت شود. كانديداي اين سمت محسن ميردامادي، الهه كولايي، صفدر حسيني و عبدالله رمضان زاده هستند كه ظاهرا شانس محسن ميردامادي بيش از ديگران است. محمدرضا خاتمي درپي شكست محمد معين كانديداي انتخابات رياست جمهوري نهم، خواستار استعفا از سمت دبيركلي حزب شد.
هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي بايددر مجلس خبرگان باشند
«كمال سجادي» سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري از پيشنهاد ليست اوليه اين جبهه براي انتخابات مجلس خبرگان خبر داد.سخنگوي جبهه اضافه كرد: ما اميدواريم كه نام آقاي هاشمي رفسنجاني در ليست جامعتين بيايد.سجادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين ابراز اميدواري كه در مورد آيت الله هاشمي رفسنجاني داشتيد در مورد آيت محمدتقي مصباح يزدي نيز وجود دارد، گفت: اميدواريم كه نام آقاي مصباح يزدي هم در ليست بيايد.سجادي همچنين ابراز اميدواري كرد كه آقاي ناطق نوري در جريان انتخابات مجلس خبرگان فعالتر شود.
راديكال ها دوم خرداد را مصادره كردند
عليرضا سربخش عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران گفت: اصلاح طلبان مي خواهند با فضاسازي كاذب مانع از نقد جدي ناكارآمدي، عدم شايسته سالاري و تبارگرايي و تشديد مفاسد اقتصادي در ۸ سال گذشته شوند.
عليرضا سربخش در پايان نشست هفتگي شوراي مركزي جمعيت ايثارگران با اشاره به هجمه سنگين جبهه دوم خرداد به دولت احمدي نژاد گفت: آنان مي خواهند با فضاسازي كاذب، مانع از نقد جدي ۸ سال گذشته شوند.اين فعال سياسي افزود: جبهه دوم خرداد به رغم تلاشهاي برخي دلسوزان ومشفقان چون خاتمي و كروبي، از سوي افراطيون و راديكال ها مصادره شد، به گونه اي كه در پايان ۸ سال عبور از خاتمي به عبور ازحكومت ديني رسيدند و ناكارآمدي ،عدم شايسته سالاري و تبارگرايي، تشديد مفاسد اقتصادي را به روشني در اين دوران شاهد بوديم.
انتقاد،تخريب نيست
درپي بالاگرفتن بحث گراني ها و انتقاد احزاب و گروهها از دولت و رسانه اي خواندن منشاء اين بحث ها از سوي دولتي ها، ديروز مريم بهروزي دبيركل جامعه زينب، انتقاد از عملكرد دولت را تخريب آن ندانست و گفت: اگر كليه فعاليت هاي انجام شده توسط دولت را ناديده بگيريم و ضعف را بزرگ جلوه دهيم به گونه اي كه افكار عمومي عليه دولت شورانده شوند تخريب خواهد بود.

نخست وزير ارمنستان بر گسترش روابط
همه جانبه با ايران تأكيد كرد
ايرنا : آندرانيك ماركاريان ضمن اشاره به روند رو به رشد روابط ارمنستان با ايران در عرصه هاي مختلف، توسعه بيش از پيش مناسبات دو كشور را مورد تأكيد قرار داد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران كه به منظور بررسي زمينه هاي توسعه همكاري دو كشور در عرصه هاي بهداشتي و پزشكي در ارمنستان بسر مي برد، روز سه شنبه با نخست وزير ارمنستان ديدار و گفت وگو كرد.
نخست وزير ارمنستان با اشاره به حسن مناسبات همجواري دو كشور، نقش همكاري هاي دوجانبه در حفظ و تحكيم ثبات و امنيت در منطقه را حائز اهميت خواند.وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران با اشاره به سفر اخير رئيس جمهور ارمنستان به ايران، مراودات مقامات و مسئولان دو كشور را در راستاي ارتقاي سطح همكاري هاي في مابين برشمرد.

جزوه آموزشي وزارت كشور براي انتخابات خبرگان
گروه سياسي - جزوه آموزشي سير مراحل برگزاري و عوامل اجرايي انتخابات مجلس خبرگان رهبري منتشر شد.
در اين جزوه آموزشي، موضوعات و مفاهيمي از قبيل مجلس خبرگان رهبري، حوزه انتخابيه، انتخاب كنندگان، انواع راي، شرايط انتخاب شوندگان، آگهي ثبت نام، انصراف يا استعفا، تعيين صلاحيت، قرائت و شمارش آراء و... تشريح شده است.

ديپلمات عراقي ربوده شد
ايلنا: كنسول عراق در كرمانشاه از مقابل خانه خود در شهر بغداد ربوده شد.
شبكه خبري الجزيره گزارش داد: «وزارتخانه هاي خارجه و دفاع عراق در بيانيه هاي جداگانه اي اعلام كردند كه «وسام جابرالعوادي» كنسول اين كشور در شهر «كرمانشاه» ايران، هنگام اقامت در بغداد ربوده شده است.

يادداشت
شكاف هايي كه در كانادا آشكار شد
* دكتر امير محبيان
هتلي به نام بيلدربرگ در هلند به سال ۱۹۵۴ برگزاركننده نشستي متشكل از جمعي سرمايه داران و بانك داران بزرگ آمريكايي و اروپايي شد كه هرچند خود را «جنبش سيناركيست» مي خواندند ولي عملا از آن تاريخ به «بيلدربرگ» معروف شدند.
راكفلرها از آمريكا و روچيلدها از انگلستان محورهاي اين گروه محسوب مي شوند. گروهي از نخبگان كه سران بعضي از كشورها يا سازمان هاي پرقدرت نظير بانك هاي مركزي كشورها يا ناتو نيز از اعضاي آن به شمار مي روند.
گفته مي شود در جلسات «بيلدربرگ» افراد سوگند مي خورند كه اسرار و موضوعات آن را فاش نكنند به همين دليل بعضي اين تشكيلات را مشابه فراماسونري يا مافيا مي دانند.نشست گروه موسوم به «بيلدربرگ» امسال در ۱۱-۸ ماه ژوئن (خرداد) در اوتاواي كانادا برگزار شد.
بي گمان در ميان دو ديدگاه افراطي كه از يك سو، اصحاب بيلدربرگ را هيأت مديره مخفي دنيا مي داند و ديدگاه ديگري كه همه اينها را ناشي از اذهان توطئه پندار مي داند، مي توان راهي سوم و ميانه را برگزيد كه بر اهميت اين اجلاس تأكيد دارد و موضوعات و ديدگاه هاي مطرح در آن را موضوع بررسي مي داند ولي در نقش تأثيرگذار آن نيز اغراق نمي كند.
آنچه كه در نشست اخير بيلدربرگ اهميت دارد، طرح مسئله «ايران» در اين نشست و به ويژه بروز اختلاف ميان اروپائيان و آمريكايي ها در اين مورد است.
براساس يك گزارش كه در رسانه هاي غربي از اين نشست منتشر شده است، اروپايي هاي عضو بيلدربرگ گفته اند كه آنها هيچ نقشي را در تجاوز احتمالي آمريكا به ايران بازي نخواهند كرد؛تجاوزي كه بوش رئيس جمهور آمريكا آن را يكي از گزينه هاي روي ميز عنوان كرده بود، ولو ناتو معتقد باشد كه مي تواند ۹۰۰۰ نيروي مستقر در افغانستان خود را در اين زمينه به كار گيرد.
براساس اين گزارش، يك اروپايي خطاب به آمريكايي ها در اين نشست گفته است: «در جنگ به نفع اسرائيل كمكي به شما نخواهيم كرد.»
حتي در اين اجلاس پاره اي افراد تذكر داده اند كه اسرائيل از سال ۱۹۶۳ سلاح هاي هسته اي داشته است درحالي كه هيچ گاه معاهده ان.پي.تي را امضا نكرده است.
برپايه گزارش مذكور، يك عضو اروپايي بيلدربرگ گفته است: «معقول نيست كه نپذيريم ايران حق بازدارندگي در قبال اسرائيل داشته باشد، اگر شما به ايران حمله كنيد، اسرائيل تنها همراه شما خواهد بود.»
اين بحث ها درحالي انجام مي شد كه ايوان گيلدي، رئيس بخش استراتژي دفتر نخست وزير اسرائيل، زياد ابوعمر عضو شوراي قانون گذاري فلسطين و رئيس شوراي روابط خارجي فلسطين و احمد چلبي معاون سابق نخست وزير عراق شنوندگان اين مباحث بودند.
در بخش ديگري از اين جلسات، ويليام لوتي معاون ويژه سياست دفاعي بوش و ريچارد پرل مقام بخش دفاعي و مشاور نزديك بوش نيز از سياست فشار به ايران فقط تحت عنوان «امن كردن جهان» ياد مي كردند درحالي كه اروپايي ها پاسخ دادند: «گمان مي كنيد جهان چطور درمورد حمله شما به ايران و پاسخ ايران با موشك به متحد شما اسرائيل امن خواهد شد؟ در اين صورت اسرائيل هم به ايران پاسخ خواهد داد و شما خواهيد ماند و عدم تكثير سلاح هاي هسته اي!!»
مجموعه بحث هاي فوق نشان مي دهد ميان تصميم گيرندگان اقتصادي كه در پشت صحنه تصميمات سياسي قرار دارند، هنوز شكاف هاي جدي وجود دارد و آمريكا نتوانسته است منطق خود را براي آنان قابل پذيرش كند.لذا بهتر است دستگاه تبليغي و ديپلماسي جمهوري اسلامي از اين شكاف ها ولو چندان جدي به نظر نيايد، غفلت نكند.

ديدار سفير بنگلادش با رئيس مجلس
مهر: سفير بنگلادش در كشورمان پيش از ظهر ديروز با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
حداد عادل در ابتداي اين ديدار با اشاره به مشتركات فراوان تاريخي، مذهبي و فرهنگي ميان دو كشور گفت: تقويت مناسبات با كشورهاي مسلمان همواره مورد اهتمام و توجه خاص جمهوري اسلامي ايران بوده است.وي همچنين با اشاره به موقعيت ژئوپلتيك كشورمان در منطقه اظهار داشت: همسايگي ايران با ۱۵ كشور منطقه موقعيت منحصر به فردي براي جمهوري اسلامي ايران به عنوان محور ارتباطات و مبادلات تجاري و اقتصادي و حمل و نقل كالا در منطقه ايجاد كرده است.در اين ديدار شميم احسن سفير بنگلادش در كشورمان با تاكيد بر علاقه مندي كشورش براي توسعه مناسبات با ايران گفت: با توجه به جايگاه و موقعيت جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان، داكا اهميت ويژه اي براي توسعه مناسبات با ايران قائل است.
وي همچنين با بيان حجم اندك مناسبات تجاري و اقتصادي ميان دو كشور بر تلاش بيشتر براي استفاده از ظرفيتهاي تجاري - صنعتي و اقتصادي براي توسعه مناسبات فيمابين تاكيد كرد.

هنوز تابلوي اصولگرايان در انتخابات مشخص نشده است
ايرنا: حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اظهار داشت: اصول گرايان در انتخابات خبرگان از فهرست جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز تبعيت مي كنند.وي در مورد نحوه عمل اصولگرايان در انتخابات خبرگان، افزود: تبعيت از فهرست جامعه مدرسين از سوي اصول گرايان مورد تفسير قرار گرفته، اما هنوز در رابطه با چگونگي حضور و تابلويي كه تحت آن عنوان، اصولگرايان با هم منسجم عمل كنند، تصميم نهايي گرفته نشده و جلسات گفت وگو ادامه دارد.

كوتاه از خانه ملت
005931.jpg
برداشت از صندوق ذخيره ارزي رأي نياورد
گروه سياسي - رأي نياوردن فوريت اصلاح ماده يك قانون برنامه چهارم براي برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي راه اندازي يازده واحد پتروشيمي غرب باعث اعتراض فتح الله حسنوند، نماينده خرم آباد و به تشنج كشيدن شدن لحظاتي از مجلس شد.
رأي نياوردن اين فوريت كه عصبانيت نماينده خرم آباد را به همراه داشت، باعث شد كه وي با فرياد، خطاب به احمد توكلي (كه در مخالفت با اين فوريت به صحبت پرداخته بود) گفت: براي هر چيزي كه مي خواهيد از ما رأي مي گيريد ولي وقتي پاي محرومين است مي گوييد مشكل ارزي داريد.
عصبانيت نماينده خرم آباد موجب شد حسنوند نماينده سلسله و دلفان و مصباحي نماينده تهران براي ساكت كردن وي به سمت او بروند.بعد از اظهارات موافقان و مخالفان اين فوريت با ۴۴ رأي موافق، ۱۰۴ رأي مخالف و ۱۶ رأي ممتنع به تصويب نرسيد.
گفت وگوي تلفني حداد عادل
با رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين
غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي، در گفتگوي تلفني با الدويك، رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين، تحولات اخير در غزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. به گزارش مهر،حداد عادل ضمن اعلام همدردي مجلس شوراي اسلامي با مردم فلسطين، تهاجم وحشيانه اخير نيروهاي رژيم صهيونيستي به غزه را محكوم كرد و از دستگيري تعدادي از نمايندگان مجلس و وزراي فلسطيني توسط صهيونيست ها، ابراز نگراني كرد.
تذكر براي خاموشي
چندين نماينده پيرامون دلايل قطع مكرر برق و خاموشي هاي گسترده كشور و ارتباط آن با طرح تثبيت ساعت رسمي كشور تذكر دادند.
وزرا در مجلس
وزراي كشور، نفت، اقتصاد و دارايي، علوم و تحقيقات، بازرگاني، كار و امور اجتماعي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي از جمله اعضاي هيات دولت بودند كه بعدازظهر ديروز در كميسيون هاي تخصصي مجلس حاضر شدند.
تحقيق از نفت
گزارش تحقيق و تفحص از وزارت نفت در كميسيون انرژي به تصويب رسيد و به زودي به هيات رئيسه تحويل داده خواهد شد. شنيده ها حاكي از آن است كه دستگاه قضايي تخلفات موجود در اين تحقيق و تفحص را مورد رسيدگي قرار خواهد داد.
استناد به دولت
نطق  هاي پيش از دستور روز گذشته نمايندگان بيشتر با انتقاداتي به دولت همراه بود. اسدالله تابع نماينده مياندوآب و تكاب، محمد عليخاني نماينده قزوين و ناصر نصيري نماينده گرمي سه نماينده اي بودند كه در محور فوق الذكر نطق خود را ايراد كردند. نطق نصيري به حدي تند بود كه حداد عادل پس از پايان آن گفت: طبق آئين نامه مجلس مي توانم به اظهارات شما پاسخ دهم ولي چون وقت مجلس ارزشمندتر است، از اين امر صرف نظر مي كنم.
انتصاب جنتي
حميدرضا آصفي در جمع خبرنگاران مجلس خبر بركناري علي جنتي از معاونت سياسي وزارت كشور و انتصاب وي به عنوان سفير ايران در كويت را رد نكرد و گفت: در وزارت خارجه رسم بر اين است كه تا انتصابات قطعي نشود در مورد آن اظهار نظر نمي كنيم.
تحولات در كميسيون امنيت
محمود محمدي به عنوان رئيس و الهام امين زاده به عنوان نايب رئيس كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و غلامرضا كرمي به عنوان رئيس و احمد آوايي به عنوان نايب رئيس كميته دفاعي اين كميسيون انتخاب شدند.
مچ گيري نيست
در حالي كه تيمورعلي عسگري نائب رئيس كميسيون اصل نود به عنوان مطرح كننده طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران پيرامون هزينه ۳۵۰ميليارد تومان بدون سند برخي از اظهارات خود را تصحيح نموده و تاكيد كرده هدف از اين تحقيق، مچ گيري نيست. كريم شافعي نماينده مرند و جلفا اعلام كرد طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را تدوين و تقديم هيات رئيسه مجلس خواهد كرد. وي افزود: براي اين تحقيق و تفحص فعلاً تنها يك امضاء وجود دارد.
تعطيلات تابستاني
نمايندگان مجلس در مرداد و شهريور به تعطيلات تابستاني مي روند. روز گذشته بر اساس رأي نمايندگان مقرر شد تعطيلات تابستاني مجلس از ۷ تا ۱۸ مردادماه و از نوزدهم شهريورماه به مدت دو هفته باشد.
تقدير از زيدان
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طي نامه اي به زين الدين زيدان، كاپيتان تيم ملي فوتبال فرانسه از وي به دليل حركتش در بازي فينال در مقابل بازيكن ايتاليايي تشكر كرد و انتخاب وي به عنوان بهترين بازيكن مسابقات جام جهاني را تبريك گفت: در متن اين نامه آمده است: «با خرسندي علاقه مندم مراتب احترام و سپاس خود را از دفاع به هنگام شما از حيثيت انساني و اسلامي خويش در برابر توهين ظالمانه و تهمت نابه حق يكي از اعضاي تيم رقيب در مسابقات پاياني جام جهاني به شما اعلام نمايم.»

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |