چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
ابداع تيم ارولوژي ايران در جراحي پروستات
بدون درد و خونريزي
صدف كوه كن
عكس: گلناز بهشتي
005874.jpg
اعضاي تيم پزشكي از راست به چپ (دكتر مهرساي، دكتر پورمند، دكتر سراجي)
005877.jpg
بزرگي خوش خيم پروستات
بيش از نيمي از مردان بالاي 60 سال، دچار بزرگي پروستات هستند و احتمال بروز اين حالت با افزايش سن، بيشتر مي شود. بايد به خاطر داشت كه بزرگي خوش خيم پروستات سرطان نبوده و منجر به بروز سرطان نيز نخواهد شد، اما ممكن است فرد همزمان دچار بزرگي پروستات و سرطان پروستات باشد. اين بيماري فقط زماني كه منجر به بروز علايم شديد شود يا اين كه سبب بروز اختلال در عملكرد كليه ها و مجاري ادرار شود بايد تحت درمان قرار گيرد. تنها وجود يك پروستات بزرگ دليل بر درمان نيست.در حال حاضر در صورت تشديد علايم، موثرترين روش درماني جراحي است. روش هاي جراحي متفاوتي جهت درمان اين مشكل وجود دارد كه انتخاب آنها به عهده پزشك با توجه به شرايط بيمار است.در بسياري از موارد پس از جراحي پروستات، عوارضي نظير سوزش، خارش، درد و در برخي موارد عفونت و تنگي مجراي ادرار را شاهديم.يافته هاي جديد محققان ايراني گام مثبتي در تقليل اين عوارض و از بين بردن آنها برداشته است. نتايج اين تحقيق به طور مفصل در مجله رسمي ارولوژي آمريكا در تاريخ June 2006، شماره 6، صفحه 2083 به چاپ رسيده است كه به دليل اهميت زياد اين تحقيق به عنوان برترين مقاله آن شماره انتخاب شده و طرح روي جلد را به خود اختصاص داده است.

گاهي در نزديكي ما، اتفاقاتي مي افتد و از آن بي خبريم! شرمندگي زماني به اوج مي رسد كه مجلات معتبر خارجي، قبل از ما به آن مي پردازند...
اين بار اهميت موضوع به اندازه اي است كه تصويري از طرح ارايه شده توسط تيم پزشكي ايراني روي جلد پرتيراژترين مجله ارولوژي دنيا (ژورنال رسمي انجمن ارولوژي آمريكا) قرار مي گيرد و در زير طرح با يادداشتي خوانندگان را به صفحه 2083 رهنمون مي شوند.
در صفحه فوق الذكر جزئياتي از چگونگي عملكرد ابتكاري تيم ارولوژي ايران آمده است، اين تيم كه متشكل از شش نفر از متخصصان ارولوژي ايران است (دكتر عبدالرسول مهرساي- دكتر هومن جلادت- دكتر ياسمن جلادت- دكتر شهرام موسوي- دكتر علي سراجي و دكتر غلامرضا پورمند به عنوان رئيس تيم تحقيق) توانسته اند روشي را ابداع كنند كه عوارض ناشي از عمل پروستات را به حداقل برساند.
جالب است بدانيد اين ابتكار، باعث معرفي دكتر هومن جلادت (جوانترين عضو گروه)- معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي بندرعباس- به عنوان محقق برتر در جشنواره رازي شده است.
با توجه به اهميت موضوع و همچنين افزايش شمار افراد درگير با عارضه هاي جراحي پروستات، گفت وگويي را با حضور دكتر غلامرضا پورمند- رئيس مركز تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي تهران- دكتر عبدالرسول مهرساي- رئيس بخش ارولوژي 2 بيمارستان سينا- و دكتر علي سراجي- متخصص ارولوژي و از اعضاي تيم تحقيق- ترتيب داده ايم، در اين گفت وگو دكتر پورمند كاهش عفونت، خارش و درد را از مهم ترين دستاوردهاي اين طرح معرفي مي كند.
دكتر پورمند شروع كار را به چند سال پيش نسبت
مي دهد و دليل آن را ارايه تاكتيك و روش جديدي براي عمل جراحي معرفي مي كند. در حقيقت به شكل معمول زماني كه روي بيمار، جراحي پروستات انجام مي شود، وسيله اي به نام سوند را از داخل مجراي ادرار، وارد مثانه وي مي كنند. همچنين در برخي موارد سوند ديگري از راه شكمي وارد مثانه مي شود.
در بيشتر موارد سوندي كه از مجراي ادرار عبور مي كند، باعث سوزش، درد و بعضاً عفونت و تنگي مجرا مي شود.
دكتر پورمند مي افزايد: تيم تحقيقي ما سعي كرد تا با حذف سوند مجراي ادرار، مشكلات و عوارض پس از جراحي پروستات را از ميان برداشته يا بسيار محدود كند.
بنابراين سوند پاييني (مجراي ادرار) حذف شد و تنها سوند شكمي باقي ماند. در ضمن سوند به جاي وارد شدن به قسمت بالن مثانه در طرح جديد در ناحيه اي كه غده پروستات برداشته مي شود، وارد مي گردد.اين كار از خونريزي ناحيه جراحي شده، جلوگيري مي كند و به دليل عدم وجود سوند در مجراي ادرار طبيعتاً سوزش، خارش، درد، عفونت و همچنين تنگي مجراي ادرار رخ نخواهد داد.
از آنجايي كه هر طرحي، نيازمند آزموده شدن است تا درستي آن به اثبات برسد، گروه تحقيق، براي رسيدن به مرحله ثبوت، به بررسي 96 بيمار (كه با شيوه نوين جراحي شده بودند)، در مقابل 50 جراحي معمولي پرداختند و پس از مقايسه نتايج فرضيه عدم احتياج به سوند از راه مجراي ادرار به اثبات رسيد و عوارض جراحي كاهش چشمگيري نشان داد.
دكتر پورمند در رابطه با طراحي سوند جديد گفت: از آنجايي كه سوند مورد استفاده براي روش فوق، بايد ويژگي هاي خاصي را دارا مي بود و چنين چيزي در بازار وجود نداشت، دكتر مهرساي و بقيه همكاران به شكل دست ساز، اقدام به ساخت آن كردند.
در واقع دكتر هومن جلادت با ايجاد دو شكاف بر بدنه سوند به وسيله قيچي معمولي و بستن نخ به قسمت پايين آن، سوند مناسب براي اين كار را طراحي كردند.
دكتر پورمند در تشريح اين طرح افزود: چون سوندي كه به مجراي ادرار وارد مي شود، جسم خارجي به حساب مي آيد توليد عوارضي مثل خارش، سوزش، درد و عفونت مي كند، در ضمن به دليل برداشته شدن غده پروستات، خونريزي رخ مي دهد، ما با حذف سوند اول و قرار دادن سوند دوم در محل خونريزي، باعث جذب خون توسط سوند شده و چون چند ساعت بيشتر طول نمي كشد به راحتي مي توان آن را خالي كرد در نهايت سوند تا چند روز بعد باقي مي ماند و بعد آن را بيرون مي كشند.در ادامه بحث، دكتر مهرساي به همراه دكتر سراجي، نحوه عملكرد سوند را اينگونه تشريح مي كنند: سوند مذكور، 3 شاخه است كه يكي از شاخه ها را براي پركردن بالن استفاده مي كنند، اين كار با وصل كردن سرم به اين شاخه انجام مي شود، در انتهاي بدنه اصلي سوند، محفظه اي ارتجاعي وجود دارد كه با ورود مايع، حالت بادكنكي پيدا مي كند، تيم تحقيق براي ممانعت از خروج مايع در مجراي ادرار و ورود به مثانه سر سوند را با نخ بسته اند. اما از آنجايي كه مايع شست وشو به هر حال بايد خارج شود، سوراخ هايي را روي بدنه تعبيه كرده اند. جزئيات عملكرد اين تيم تحقيق به همراه جداول پزشكي مربوطه در ژورنال رسمي انجمن ارولوژي آمريكا در تاريخ ژوئن 2006 به چاپ رسيده است.
دكتر پورمند در پايان، علاوه بر قدرداني از زحمات تيم تحقيق، تنها خواسته گروه را آگاهي افراد از اجراي طرح هاي فراگير و مفيد ذكر مي كند و من به اين نكته مي انديشم كه چرا چنين طرحي در سكوت پيگيري مي شود.

پرسش و پاسخ
مايوكلينيك/سميه شرافتي
005883.jpg
آيا اختلال استرس پس از سانحه با روان پريشي ارتباط دارد؟
اختلال استرس پس از سانحه به مجموعه اي از علائم جسمي و رواني اطلاق مي شود كه در پي مواجهه با عامل آسيب زاي بي نهايت شديدي ايجاد مي شود. اين بيماري آنقدر ناتوان كننده است كه تقريباً هركسي را از پا در مي آورد.
اغلب افرادي كه دچار اختلال استرس پس از سانحه مي شوند(سيل، زلزله، جنگ و...) ممكن است نشانه هايي از روان پريشي مثل توهم شنوايي و بينايي را تجربه كنند يا اينكه دچار اختلال پارانوئيد(بدبيني) شوند.علاوه بر اين، شايع ترين علائم رواني ناشي از اين بيماري از قبيل پرخاشگري، تحريك پذيري، حملات خشم، مشكلات خواب، اختلالات عاطفي، اشكال در تمركز، وابستگي به دارو، سيگار و مواد مخدر و افسردگي مي باشد.سردرد، تشنج، فراموشي، لرزش دست، خاراندن بدن و اسپاسم عضلات نيز از جمله علائم جسمي است كه اين بيماران به آن گرفتار مي شوند. به نظر مي رسد درمان هاي طبي در اين بيماران در مقايسه با تكنيك هاي درماني نظير روان درماني و ساير درمان هاي غيردارويي، زياد كارآمد نباشد.

دريچه
ترك سيگار باعث 10 كيلو اضافه وزن مي شود
005886.jpg
همشهري آنلاين: نتايج يك تحقيق جديد نشان مي دهد كه سيگاري ها ممكن است پس از ترك سيگار به جاي مقدار 2 تا 7 كيلوگرمي كه معمولا بيان مي شود تا 10 كيلوگرم وزن اضافه كنند.
به گزارش هلث دي نيوز گروهي از پژوهشگران دانشگاه هاي ميشيگان و كاليفرنياي بركلي با تحليل مجدد داده هاي بررسي سلامت ريه در مورد 5887 فرد سيگاري به اين نتيجه رسيدند كه اين افراد به طور ميانگين پس از ترك سيگار حدود 10 كيلوگرم به وزنشان اضافه شده بود.
در تحليل قبلي سيگاري هاي مبتلا به چاقي مرضي از محاسبه كنار گذاشته شده بودند و اطلاعات نژادي و قومي گزارش نشده بود.
البته اين محققان مي گويند كه يافته هاي جديد نبايد دليلي براي ترك نكردن سيگار شمرده شود، بلكه با توجه به آن بايد اقدام به كنترل وزن را هم در روند ترك سيگار در نظر داشت و اين اضافه وزن منافع بسيار ترك سيگار را به زير سوال نمي برد.

تازه ها
غلات و كاهش بيماري هاي لثه
005880.jpg
رويترز- فرزانه فخريان: طبق آنچه اخيراً  گزارش شده، تأثير خوردن مقدار زيادي غلات كامل، مي تواند بيش از كاهش احتمال خطر بروز ديابت يا بيماري هاي قلبي باشد. مطالعات جديد نشان مي دهند رژيم غذايي غني از حبوبات كامل مي تواند احتمال پيش آمدن بيماري هاي لثه يا امراض دهاني را كاهش دهد.
دكتر مرچانت از دانشگاه انتاريوي كانادا كه در اين مطالعه نقش داشته است، در اين مورد به رويترز گفت: رژيمي كه براي سلامت كلي بدن مفيد باشد، براي سلامت دهان نيز مفيد است. امراض لثه با رژيم غذايي مي توانند پيشگيري شوند.
ديابت و ميزان بالاي قند خون به عنوان عوامل افزاينده احتمال ابتلا و تشديد امراض لثه شناخته  شده اند. در مقابل، غلات كامل و فيبر، داراي قابليت هدايت قند خون نشان داده شده اند. اما پيش از اين ارتباط مصرف غلات كامل با كاهش امراض لثه اي، مطالعه نشده بودند.
براي اين مطالعه، دكتر مرچانت و همكارانش به بررسي و جمع آوري اطلاعات مربوط به رژيم غذايي 34000 نفر در يك دوره چهارساله، با استفاده از پرسش نامه هاي تناوب غذايي، پرداختند. در آغاز اين مطالعه، در هيچ كدام از شركت كنندگان- كه سن آنها بين 45 تا 70 سال بوده- سابقه امراض لثه اي، حمله قلبي، كلسترول بالا و يا ديابت، ثبت نشد. اما طي يك دوره 14 ساله، در 1897 نفر، امراض دهاني و التهاب لثه تشخيص داده شد.
در كساني كه حدود سه بار در روز برنج، نان سياه، ذرت بوداده و ديگر غلات كامل را مصرف مي كردند، احتمال بروز امراض لثه اي، 23 درصد كمتر از كساني گزارش شد كه كمتر از يك بار در روز از غلات كامل استفاده مي كردند. در يافته هاي ديگر، كساني كه غلات بيشتري مصرف مي كردند نسبت به كساني كه كمترين مصرف غلات كامل در رژيم آنها گزارش شد، مسن تر بودند، بدن فعال تري داشتند، سيگار نمي كشيدند، سبزيجات، خشكبار و ميوه بيشتري مصرف مي كردند و نسبت به قدشان، داراي وزن كمتري بودند.
طبق گفته دكتر مرچانت، احتمالاً  مكانيسم تأثير مصرف غلات در كاهش بروز امراض لثه اي، چنين است: نيروي جذب شده از غلات، سوخت و ساز گلوكز را بهبود مي بخشد كه نتيجه اش ميزان پايين تر گلوكز در خون خواهد بود. ميزان پايين گلوكز در خون موجب كاهش احتمال ابتلا به امراض لثه اي در افراد ديابتي و غيرديابتي مي شود.
يافته ها نشان مي دهد كه به عنوان مثال، مصرف سه يا چهار قطعه نان سياه، بدون مصرف كالري بيشتر، احتمال بروز امراض لثه اي را كاهش مي دهد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |