چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
صدور دفترچه درماني تأمين اجتماعي در كمتر از ۳ ساعت
گروه اجتماعي- با نصب و راه اندازي چابگر در كليه شعب تامين اجتماعي تهران بزرگ، مدت صدور و يا تعويض دفاتر درماني از يك هفته به ۳ ساعت در روز كاهش يافت.
محسن شاكري - مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ كه در آستانه برگزاري هفته تامين اجتماعي و در نشستي با جمعي از كارفرمايان، كارشناسان امور فني اداره كل سخن مي گفت با ذكر مطلب بالا افزود: در طرح تهران بزرگ ۳۱ شعبه كار خدمت رساني به بيش از ۷ ميليون بيمه شده را انجام مي دهد و براساس آمار موجود در هر ساعت كاري ۱ هزار ۳۹۴- روزي ۱۱ هزار و ۱۵۲ و در ماه ۲۴۵ هزار دفاتر درماني تعويض و يا تامين اعتبار مي شود. مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ با اشاره زمان توليد دفترچه درماني گفت: در گذشته صدور دفاتر درماني بيمه شدگان حداقل يك هفته طول مي كشيد كه با توجه به دستورالعمل مدير عامل محترم سازمان از بهمن سال گذشته چاپ دفاتر درماني بيمه شدگان و مستمري بگيران در شعب تهران بزرگ متمركز گرديد و از اول تيرماه سال جاري تعويض يا تامين اعتبار دفاتر درماني در كليه شعب تهران بزرگ در كمتر از ۳ ساعت انجام مي گيرد.
شاكري با اشاره به دستورالعمل مديرعامل محترم سازمان مبني بر افزايش مدت زمان اعتبار دفاتر درماني گفت: براساس اين دستورالعمل مدت تامين اعتبار دفاتر درماني مستمري بگيران، بازنشستگان، از كارافتادگان و بازماندگان و بيمه شدگاني كه ۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه دارند تا آخرين برگ دفترچه درماني است. وي تاكيد كرد مدت تامين اعتبار دفاتر درماني مستمري بگيران بيمه بيكاري ۶ ماه منظور شده به شرط آنكه از تاريخ خاتمه مدت بيكاري بيشتر نباشد. مديركل تامين اجتماعي تهران بزرگ درخصوص مدت اعتبار دفاتر درماني رانندگان حمل و نقل و مسافر بين شهري گفت: با توجه به اجباري بودن نوع بيمه آنها، چنانچه بيمه شده داراي دفترچه كار رانندگي يا كارت هوشمند رانندگي معتبر باشد و حق بيمه مربوط را پرداخت كرده باشد تامين اعتبار دفترچه درماني آنها حداكثر يك سال به شرط سپري شدن تاريخ اعتبار كارت هوشمند يا دفترچه كار رانندگي صورت مي گيرد.

با همكاري دولت براي يكسان سازي مستمري ها
بازنشستگان تأمين اجتماعي
هم حقوق ۲۰۰ هزار توماني مي گيرند
گروه اجتماعي- مينا شهني: كمبود اعتبار، مشكل اصلي يكسان نبودن مستمري بازنشستگان است.
وزير رفاه و تأمين اجتماعي در نشست خبري خود گفت: «در خصوص هم تراز كردن مستمري بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي با ساير بازنشستگان، اين سازمان با كمبود اعتبار مواجه شده است و در همين راستا مجلس از طريق كميسيون اجتماعي طرح اعطاي يك كمك ۱۵۰ميليارد توماني به اين سازمان را در دستور كار خود قرار داده است و بالاخره تأمين اجتماعي قادر خواهد بود با كمك دولت نسبت به يكسان سازي مستمري هاي خود در سال جاري اميدوار باشد».
وي در پاسخ به اينكه آيا وزارت رفاه درخواست كمك مالي در اين باره از دولت خواهد داشت، گفت: «اگر ما بخواهيم حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي را به بازنشستگي كشوري برسانيم قاعدتاً بايد يك لايحه جديد به مجلس بفرستيم كه انجام اين كار زمان لازم دارد».
اما كاظمي اعتقاد دارد كه در سازمان تأمين اجتماعي بايد بر منابع و مصارف اعمال مديريت بشود تا از اين راه اعتبار لازم تأمين شود.
او توضيح داد: «درخواست هايي كه ما بايد از دولت داشته باشيم طبعاً در متمم بودجه جاي خواهد گرفت، اما متمم بودجه كشش يك سري مسائل را ندارد».
بانك اطلاعات ايرانيان
وزير رفاه و تأمين اجتماعي از دسترسي به نتايج مناسبي براي تكميل اطلاعات بانك اطلاعات ايرانيان سخن گفت.
وي توضيح داد: «تا يك ماه آينده آمار دقيق افراد تحت پوشش را خواهيم داشت» و تأكيد كرد كه اين آمار همراه با كد ملي ثبت خواهد شد و از اين طريق موازي كاري ها به حداقل خواهد رسيد.
همكاري به جاي انحلال
وزير رفاه ، خبر انحلال بهزيستي را تنها يك سوءبرداشت دانست و با تأكيد بر اينكه بهزيستي كارهايي را انجام مي دهد كه وظيفه اش نيست، توضيح داد كه جلسه اي با حضور شهردار تهران برگزار شده است و از همكاري شهرداري استقبال خواهد شد.اما وزير موازي كاري هاي حوزه كاري اش را برنمي تا بد و اظهار اميدواري كرد تا موازي كاري هايي كه به ويژه با هلال احمر در حوزه هاي رفاهي وجود دارد برطرف شود.
معتادان بيمه مي شوند
به گفته وزير رفاه معتاداني كه داوطلبانه به مراكز ترك اعتياد بهزيستي مراجعه كرده و اقدام به ترك اعتياد كنند از ابتداي مهر ماه سال جاري بيمه خواهند شد. البته وزير رفاه تأكيد كرد به شرطي معتادان ترك كرده بيمه مي شوند كه حداقل ۶ ماه از زمان پاكي شان گذشته باشد.
راز خط فقر
خط فقر با اينكه از سوي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تعيين شده است، اما هنوز از سوي وزير اعلام رسمي نشده است. در حالي كه گمانه زني ها براي خط فقر ادامه دارد وزير باز هم همان توضيحات پيشين را درباره خط فقر تكرار كرد، او گفت: «خط فقر تعيين شده و به شوراي عالي رفاه ارسال شده است در كميسيون اجتماعي مجلس نيز به بحث گذاشته خواهد شد و پس از آن از سوي مسئولان اعلام مي شود».
گفتني است كه وزير رفاه استعفا و بركناري دوتن از مديران حوزه كاري اش را انكار نكرد و تنها به توضيح اينكه «چرخش نيروي انساني همه جا اتفاق مي افتد» اكتفا كرد.

۷ قاضي به اتهام بازداشت غير قانوني از كار معلق شدند
گروه اجتماعي- سخنگوي قوه قضائيه گفت: طي سال گذشته ۶ قاضي به اتهام بازداشت غير قانوني و يك قاضي به دليل گرفتن اقرار غير قانوني، از كار معلق شدند. جمال كريمي راد در نشست خبري با خبرنگاران، به رسيدگي به شكايت هاي مردم از سوي قضات اشاره كرد و افزود: اهانت قاضي، بازداشت غيرقانوني و اخذ اقرار غيرقانوني، عمده تخلفات گزارش شده بوده كه مورد رسيدگي و برخورد لازم با قضات متخلف صورت گرفته است.سخنگوي قوه قضائيه در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه حمايت از حقوق زنان و اطفال گفت: در حال حاضر در ۳۰ استان كشور دفاتر حمايت از زنان و اطفال ايجاد شده است.
وي به حكم دادگاه آمريكايي در ارتباط با واگذاري الواح تاريخي ايران به چند يهودي اشاره كرد و گفت: هيچ توجيه قانوني در اين ارتباط وجود ندارد و تمامي دنيا به آن اعتراض كرده اند.كريمي راد تصريح كرد: دولت اعتراض جدي خود را به يونسكو ارائه كرده و از سوي ديگر نماينده جمهوري اسلامي ايران در نيويورك موضوع را پيگيري و در ساير كشورها نيز نمايندگان، آن را اطلاع رساني كرده اند.
وي همچنين بر حبس زدايي در موارد غير ضرور تاكيد كرد و گفت: امروز زندان به عنوان يك مجازات مطلوب پذيرفته نيست. در كشور ما نيز صدور برخي بخشنامه هاي رئيس قوه قضائيه توانسته در اجراي اين هدف تا حد بسياري موثر واقع شود و از جمعيت زندان ها بكاهد.وي بر نظارت بر مسئولان نظارتي تاكيد كرد و گفت: عملكرد مسئولان نظارتي بايد مورد ارزيابي قرار گيرد و بايد بيش از گذشته نظارت ها پر رنگ تر و حساس تر شود و اين امر جزء تاكيدات رئيس قوه قضائيه است.
كريمي راد درباره وضعيت پرونده روزنامه ايران گفت: پرونده هاي روزنامه ايران در سه دادگاه در حال رسيدگي است، به گونه اي كه پرونده ۲ نفر متهم در دادگاه انقلاب، پرونده مدير مسئول روزنامه در شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان و اعتراض هيات نظارت نيز در شعبه ۱۰۶۰ در حال رسيدگي است.

كنفرانس مهاجرت و توسعه برگزار شد
همشهري آنلاين: كنفرانس دو روزه «مهاجرت و توسعه» دوشنبه نوزدهم تير ماه با حضور وزيران خارجه و كشور ۵۷ كشور مبداء، محل عبور و مقصد مهاجران غيرقانوني، كار خود را در رباط، پايتخت مغرب آغاز كرد.
هدف از برگزاري اين كنفرانس دو روزه دستيابي به طرحي كاربردي براي مبارزه با مهاجرت هاي فزاينده و غيرقانوني به اروپا است. اين طرح دربرگيرنده  اجراي تدابير امنيتي و توسعه در كشورهاي مبداء، مقصد و كشورهاي مسير عبور مهاجرين نيز خواهد بود. در اين كنفرانس همچنين سازمان ملل، سازمان بين المللي مهاجرت، نمايندگان اتحاديه آفريقا، كميسارياي امور آوارگان و برنامه توسعه سازمان ملل متحد نيز به عنوان ناظر و تعدادي از سازمان هاي غيردولتي و فعالان دفاع از حقوق مهاجران نيز مشاركت دارند. كارشناسان كشورهاي شركت كننده روز ۹ژوئيه (۱۸ تير) نشست مقدماتي در سطح كارشناسان و كارمندان عالي رتبه براي آماده سازي اجلاس، برگزار كردند. اين نشست همچنين طرح هاي توسعه به نفع كشورهايي كه مبداء مهاجرت و يا در مسير مهاجرت هاي غيرقانوني قرار گرفته اند مطرح شد.

سرعت در رسيدگي به پرونده هاي اطفال
گروه اجتماعي- دادستان كل كشور با اشاره و حساسيت هاي خاص جرائم اطفال و نوجوانان، خواستار تسريع در روند رسيدگي به پرونده هاي كودكان و نوجوانان در راستاي كاهش آسيب ها و مخاطرات احتمالي شد.
قربانعلي دري نجف آبادي ضمن بازديد از بخش هاي مختلف كانون اصلاح و تربيت تهران، افزود: لازم است قضات با توجه به تمامي جنبه ها و شرايط كودكان و نوجوانان اقدام كنند و تا حد امكان حكم بازداشت ندهند. وي ادامه داد: هرچه پاي اين قبيل كودكان و نوجوانان كمتر به كانون اصلاح و تربيت باز شود، شايسته تر و سودمندتر است كه البته اين موضوع در مورد دختران حساس تر و خطير خواهد بود.

خدمات نوين اجتماعي و مددكاري به ايثارگران
گروه اجتماعي- در دومين گردهمايي تخصصي- آموزشي رؤساي ادارات مددكاري و مشاوره بنياد شهيد و امور ايثارگران استان هاي سراسر كشور، خدمات جديد اين حوزه به ايثارگران تشريح شد.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، مدير كل امور اجتماعي و مددكاري بنياد، هدف از برگزاري اين گردهمايي دوروزه را توجيه و تشريح اهداف، سياست ها و برنامه هاي جديد حوزه امور اجتماعي و مددكاري، مشورت در نحوه ارائه خدمات بهتر به ايثارگران، دريافت بازخورد عملكرد فعاليت ها و برنامه هاي اجراشده و ايجاد ارتباط صميمي و هماهنگي بين برنامه ريزان و اجراكنندگان اعلام كرد.

وزارت بهداشت:
۷۰درصد نوجوانان، بلوغ را با اضطراب تجربه مي كنند
005850.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: نتايج تحقيقات كشوري حاكي از آن است كه ۷۰درصد از نوجوانان ايراني در دوران بلوغ به اختلالات عصبي دچار مي شوند و بلوغشان را با افسردگي و اضطراب تجربه مي كنند. اين گروه اطلاعات صحيحي درباره بلوغ نداشته و مرجع سؤالاتشان غالباً همسالان آنها هستند.
به گزارش همشهري، دكتر رمضاني تهراني، مسئول واحد تحقيقات بهداشت باروري وزارت بهداشت، با تاكيد بر ضرورت توجه به ويژگي هاي مذهبي و فرهنگي جامعه در آموزش بهداشت بلوغ نوجوانان، گفت: تلاش شده تا با همكاري آموزش و پرورش مباحث مربوط به بهداشت نوجوانان و بلوغ به صورت جزواتي در متون درسي دانش آموزان وارد شود. اين در حالي است كه كلينيك هاي مثلثي هم درخصوص پيشگيري و درمان بيماري هاي رفتاري اعم از ايدز و اعتياد به ارائه خدمت مي پردازند.
رمضاني تهراني در ادامه بر ضرورت توجه به ويژگي هاي مذهبي و فرهنگي جامعه در اين آموزش ها تاكيد مي كند و مي افزايد: آموزش گروه همسالان از ديگر طرح هاي اجرايي در زمينه بهداشت بلوغ است.
دكتر مطلق، مديركل دفتر جمعيت و خانواده وزارت بهداشت نيز با تاكيد بر آموزش و ارائه خدمات بهداشت مبني برپيشگيري از بيماري هاي مقاربتي و بارداري گفت: استانداردسازي و اجراي پروتكل هاي بهداشتي براي بي خطر كردن دوره  بارداري، زايمان، پس از زايمان، ايجاد بيمارستان هاي دوستدار مادر، تدوين دستورالعمل هاي ملي براي خدمات تنظيم خانواده، ايجاد كادر بهورزان ماما براي بهسازي حضور پرسنل دوره ديده در نقاط محروم از جمله برنامه هاي وزارت بهداشت در جهت بهسازي كيفيت خدمات بهداشت باروري است.وي افزود: هر چند با اقدامات خوبي كه در جهت كيفي كردن خدمات بهداشت بلوغ و باروري در كشور انجام شده اما براساس آمارها و نتايج تحقيقات موجود، حمايت هاي بيشتر سياستگذاران كليدي و مراجع مذهبي را مي طلبد تا با رعايت ملاحظات فرهنگي و ديني در زمينه بهداشت جنسي فعاليت هاي گسترده تري به انجام برسد.
دكتر رمضاني با اشاره به اينكه، براي ارتقاي كيفيت زندگي و تولد نوزادي سالم و عاري از هرگونه عارضه بايد قبل از تشكيل نطفه كوشيد، گفت: مراقبت دوران نوزادي، كودكي، واكسيناسيون، داشتن تغذيه مناسب و متعادل، رعايت بهداشت و تغذيه دوران بلوغ، انتخاب آزادانه و آگاهانه همسر و آشنايي با روش هاي تنظيم خانواده از برنامه هاي لازم الاجرا در جهت ارتقاي كيفي زندگي است.وي افزود: در ايران گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال بزرگترين گروه جمعيتي و ۲۸ درصد كل جمعيت است. در نتيجه رفتار بهداشت جنسي اين گروه نه تنها در تندرستي و رفاه آنها تاثير عمده اي دارد بلكه براي جهش بعدي توسعه كشور نيز تعيين كننده است، لذا رويكردي همه جانبه به نيازهاي اين گروه در زمينه اطلاع رساني نيازمند راهكارهاي ملي است.
براساس اين گزارش، عبدالامه، نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در ايران، از كيفيت خدمات و نابرابري هاي بين استاني و بين گروهي، به عنوان چالش هاي مطرح در زمينه بهداشت باروري در ايران تعبير مي كند و مي افزايد: خدمات ارائه شده در برخي از استان ها مثل سيستان و بلوچستان و بوشهر پايين تر از سطح ميانگين كشوري است كه اين امر سياست هاي دولت را در جهت افزايش عدالت و كاهش فقر طلب مي كند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۰۹۱- ۹ تا ۱۱- به استثناي روزهاي تعطيل
نسيم ارزاني لبنيات و...
صنايع شير ايران خبر از كاهش قيمت محصولات لبنياتي داده است، اما در سطح مغازه ها و خرده فروشي ها هنوز اين اتفاق رخ نداده و بهاي محصولات مثل سابق است. به اين دليل كه آنها محصول را گران خريده اند. منتظريم مكانيسم لازم براي كاهش قيمت لبنيات در سراسر كشور به كار گرفته شود تا نسيم ارزاني به مغازه ها برسد.
رودابه منصورپور- تهران
مشكل آمد و شد براي بانوان
در يافت آباد تهران، چهارراه موسوم به قهوه خانه تا انتهاي ابراهيم آباد، مسيري طولاني و در ايام شب فاقد روشنايي است، از اين لحاظ آمد و شد براي بانوان بسيار دشوار و غيرممكن است، به خصوص كه اتوبوس در اين مسير وجود ندارد.
علاوه بر اين چراغ راهنمايي اين تقاطع بايد ۳ زمانه شود تا از وقوع حوادث رانندگي متعدد جلوگيري شود.
معصومه بيات- تهران
از حرف تا عمل
طرح نظام هماهنگ پرداخت، تنها در مرحله بحث و حرف باقي مانده است، در شرايطي كه حقوق هاي دريافتي بسياري از كارمندان پاسخگوي نيازهاي اقتصادي روزمره آنها نمي باشد.
تفاوت درآمدها و هزينه هاي روزافزون زندگي بايد از راه هاي ممكن، جبران شود.
خيري- تهران
نقش خودروها در هدر رفت بنزين
هدر رفت سوخت به خصوص بنزين در كشور ما ناشي از نبود فرهنگ استفاده درست از اين مواد حياتي و تجديدناپذير است، اما بخش عمده آن متوجه صنايع خودروسازي ما مي باشد كه خودروهايي با مصرف بسيار بالا توليد مي كنند، در حالي كه اين صنايع بايد به فناوري بهتر براي كاهش سوخت دست يابند وگرنه با توليد خودرو بيشتر، رشد مصرف بي رويه سوخت را شاهد خواهيم بود.
فؤاد عسگري پور- تهران
ضرورت توجه به ميليون ها بيمه شده
در حالي كه انتظار داشتيم، مساعدت هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي براي اجراي سقف حداقل حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران عملي شود،  وزارت رفاه اجتماعي در اين خصوص پاسخ مثبتي نداده است، حال آنكه تامين اجتماعي با تحت پوشش داشتن ميليون ها كارگر و كارمند، نقش حساس و مهمي در رفاه اجتماعي دارد.
صفرعلي مودت- اصفهان
باز هم تغييرات كنكور
دوباره از سوي برخي مسئولان زمزمه هاي حذف كنكور به گوش مي رسد. به طور كلي، ايجاد هر گونه تغييري در آزمون سراسري دانشگاه ها بايد در فواصل زماني منطقي انجام شود تا داوطلبان دچار سردرگمي نشوند و علاوه بر اين حذف كنكور نبايد معادل برقراري شهريه هاي كمرشكن براي دانشگاه هاي دولتي باشد كه تنها مراكز ممكن براي ادامه تحصيل اقشار كم درآمد جامعه است.
نعيم اصغري اناري- تهران
پياده روها باريك تر شده اند!
تعجب برانگيز است، اما باور كردني است كه در منطقه شميران هر قدر بناهاي لوكس و گران قيمت و سر به آسمان سائيده بيشتر مي شود، پياده روها كم عرض تر و باريك تر مي گردند.
به عنوان مثال در خيابان پسيان حداكثر عرض پياده روها ۵۰ سانتيمتر و حداقل ۳۰ سانتيمتر است. شهرداري بايد نهضت پياده روسازي و تامين پياده رو براي مردم را جدي بگيرد.
انصافي- تهران
بي توجهي به حقوق مردم نسل هاي آينده
وقتي در روزنامه همشهري خواندم كه عده اي شهرداري و شوراي شهر را براي احداث مجتمع مسكوني چند هكتاري در ارتفاعات بالاي ۱۸۰۰ متر تحت فشار گذاشته اند به اين نتيجه رسيدم كه برخي اشخاص حقيقي و حقوقي آنچه را كه در نظر نمي گيرند حقوق مسلم مردم در منابع طبيعي و حقوق نسل  هاي آينده است از شهرداري و شوراي شهر در اين خصوص تشكر مي كنم.
م. گودرزي- تهران
تشكر و يادآوري
اقدام شهرداري تهران در زمانبندي مراحل اجرايي پروژه هاي در دست اقدام شهرداري كاري مثبت، شجاعانه و ستودني است.
بهتر است به موازات اين حركت نوين و مثبت، براي اجراي طرح هاي نيمه كاره و در دست اجرا كه مربوط به گذشته مي باشد نيز چاره انديشي شود. به عنوان مثال يك سازه پل هوايي نيمه تمام در انتهاي خيابان پيروزي، سه راه تختي واقع شده كه از دو سال پيش به حال خود رها شده است.
الماسي - تهران
تقاضاي فرهنگيان كرمانشاه
شركت تعاوني مسكن فرهنگيان منطقه ۳ كرمانشاه در سال ۱۳۷۷ قطعه زميني را كه سه طرف آن ساخته شده است براي تامين مسكن فرهنگيان خريداري كرد.
استانداري كرمانشاه به اين دليل كه طبق مصوبه سال ۱۳۸۱ شوراي عالي شهرسازي، تغيير كاربري زمين ميسر نمي باشد، از صدور جواز خودداري نموده است. ضمن تمكين از قوانين كشور، مي پرسم كه آيا اين مصوبه عطف به ماسبق مي شود و آيا امكان مساعدت در حق فرهنگيان وجود دارد؟ مسلماً در انتظار پاسخ مسئولان محترم هستيم.
شهناز تاج منش

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |