چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۲ - Jul 12, 2006
۱۳۱كشته در انفجارهاي راه آهن بمبئي
005925.jpg
پنج انفجار پي درپي مهيب در پنج قطار مسافربري شهر بمبئي مركز ايالت مهاراشترا هند عصر امروز ۱۳۱ كشته و ده ها مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش رسانه هاي تصويري هند، اين انفجارها در حدود ساعت ۶و ۳۰ دقيقه به وقت محلي در واگن هاي درجه يك قطارهاي مسافربري در ايستگاه هاي ماتونگا، خار، سانتا كروز، جوگشواري، بوريوالي و بايندار روي داد.
قطارهاي مسافربري هند معمولا مملو از جمعيت است و همين مساله نگراني ها را درباره افزايش شمار كشته ها دامن زده است.

كمك يك ميليون دلاري تركيه به فلسطين
ايسنا: وزير امورخارجه  تركيه از اعطاي كمك يك ميليون دلاري كشورش به فلسطينيان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري كويت، عبدالله گل، وزير امورخارجه  تركيه در گفت وگو با رسانه هاي اين كشور اظهار داشت: اين مبلغ براي حمايت از مردم فلسطين و كاهش بحران هاي انساني موجود در اراضي فلسطيني اعطا شده است.
وي اين اقدام را در راستاي تلاش هاي تركيه جهت كاهش بحران در منطقه دانست و بر ضرورت ادامه اين كمك ها تاكيد كرد.

نگاه
بهانه واهي
به قلم اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين
در روزهايي كه آمريكايي ها سالگرد استقلال خود را از اشغال استعمارگران جشن مي گرفتند و به خاطر وجود نهادهاي دمكراتيكشان شادي مي كردند ما فلسطيني ها يك بار ديگر در محاصره اشغالگرانمان قرار گرفتيم كه جاده ها و ساختمان هايمان را ويران و نيروگاههاي برق و آب را نابود مي كنند و همه ابزارهاي دولت مدني ما را هدف قرار مي دهند.خانه ها و اداره هاي ما گلوله باران مي شود و نمايندگان پارلمانمان حبس يا تهديد به تعقيب قضايي مي شوند.هجوم كنوني به غزه جديدترين تلاش براي نابودي نتايج انتخابات آزاد و منصفانه اي است كه اوائل امسال برگزار شد.
اين حمله مرحله انفجاري پنج ماه جنگ ديپلماتيك، اقتصادي و رفاهي است كه آمريكا و اسرائيل آن را هدايت مي كنند.هدف آشكار اين استراتژي مجبور كردن فلسطيني ها به بازبيني در رأي خود است.اسارت سرباز اسرائيلي فقط بهانه اي است براي انجام كاري كه ماهها پيش برنامه ريزي شده بود.اسرائيل علاوه بر سرنگوني دولت منتخب دمكراتيك ما به دنبال ايجاد نفاق درميان فلسطيني ها با اين ادعاست كه رقابت بر سر رهبري در ميان ما جدي است. من بايد اين موضوع را به شدت رد كنم.
رهبري فلسطين عميقاً به مفهوم شورا در اسلام پايبند است و حتي اگر ما نظرات مختلفي داشته باشيم در يك هدف كه همان خدمت به مردم است اتفاق نظر داريم.
اتفاقات اخير همچنين با هدف تحت الشعاع قرار دادن توافق اخير ميان دولت حماس و برادران و خواهرانمان در فتح و ديگر احزاب صورت گرفته است.اما اقدامات اسرائيل فقط انگيزه ما را براي كار با يكديگر تقويت مي كند.
ممكن است با ديدن اين اتفاقات و حملات اسرائيل به فكر سرباز اسير اسرائيلي بيافتيد.اما هزاران فلسطيني از جمله صدها زن و كودك كه در زندان هاي اسرائيل هستند چه ؟ اسرائيل هسته اي، سيزدهمين ارتش بزرگ دنيا را دارد و از آن براي حكومت بر سرزميني استفاده مي كند كه اندازه نيوجرسي است و مخالفانش هيچ نيروي مسلحي ندارند.
اقدامات يكجانبه اسرائيل در يك سال گذشته به صلح منجر نخواهد شد.
اين اقدامات مانند عقب نشيني موقت از غزه و ديوار كشيدن اطراف كرانه باختري گام هايي به سوي راه حل نهايي نيست بلكه اقدامات پوچ و نماديني است كه نتيجه اي در بر ندارد.اسرائيل اكنون كاملا بر جان و مال و زندگي فلسطيني ها كنترل دارد،اما يك راه گريز وجود دارد كه اگرچه آسان نيست اما با اعتقادات هميشگي ما سازگار است.
اولويتهاي فلسطيني ها شامل به رسميت شناختن موضوع اختلاف بر سر سرزمين تاريخي فلسطين و حق همه مردم آن، حل موضوع آوارگان، بازپس گرفتن همه زمين هاي اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و توقف حملات اسرائيل است.
بر خلاف آنچه در مطبوعات آمريكا گفته مي شود موضوع فقط غزه و كرانه باختري نيست بلكه اختلاف گسترده تري است كه فقط با به رسميت شناختن همه جنبه هاي حقوق ملي فلسطيني ها به صورت يكپارچه ميسر مي شود.اين به معناي تشكيل كشور فلسطين در غزه و كرانه باختري به پايتختي شرق بيت المقدس است و حل موضوع آوارگان است.
مذاكرات مفيد با اسرائيلي كه توسعه طلب نباشد و به قانون پايبند باشد فقط بعد از حل اين موضوعات امكان پذير است. ما به دنبال زندگي در رفاه بين المللي و با پول هاي آمريكايي نيستيم.ما خواستار آن چيزي هستيم كه آمريكايي ها به آن افتخار مي كنند و آن حقوق دمكراتيك، استقلال اقتصادي و عدالت است.اما دولت جديد ما از همان ابتدا با خرابكاري عمدي از سوي كاخ سفيد روبه رو شد.
اكنون اين تهاجم عليه ۹/۳ ميليون غير نظامي كه در بزرگترين زندان دنيا زندگي مي كنند ادامه دارد.واكنش آمريكا به اين اتفاق مانند هميشه فقط چراغ سبز است كه: اسرائيل حق دفاع از خود را دارد. وقتي اسرائيل دست به كشتار يك خانواده هشت نفره در ساحل غزه مي زند از خود دفاع مي كند ؟ پيام آشكار ما اين است: اگر اسرائيل نگذارد كه فلسطيني ها در صلح ،عزت و تماميت ارضي زندگي كنند اسرائيلي ها هم نخواهند توانست از اين حقوق بهره ببرند.طبق كنوانسيون چهارم ژنو حق ما براي دفاع از خود در برابر اشغالگران يك حق قانوني است.اگر اسرائيل آماده انجام مذاكرات جدي ومنصفانه باشد صلح پايدار و منصفانه ممكن خواهد بود.سرزمين مقدس همچنان اين فرصت را دارد تا به قدرتي اقتصادي و با ثبات براي همه سامي هاي منطقه تبديل شود.
ترجمه: نيلوفر قديري
واشنگتن پست ۱۱ جولاي

بازتاب مرگ رهبر جدايي طلبان چچن
005970.jpg
گروه بين الملل- مرگ شامل باسايف رهبر جدايي طلبان چچن بازتاب گسترده اي در روسيه و سراسر جهان داشت.
مطبوعات روسيه ديروز با ابراز خشنودي از مرگ وي كه اورا«بن لادن روسيه» لقب داده اند، آن را سرآغاز تحولي چشمگير در منطقه قفقاز خواندند، اما درباره ريشه كني كامل بي ثباتي در اين منطقه ابراز ترديد نمودند.
كرملين روز دوشنبه اعلام كرد باسايف در يك عمليات ويژه توسط نيروهاي روسي و در اثر انفجار خودرو حامل وي كشته شد. اين در حالي است كه جدايي طلبان چچني علت مرگ باسايف را يك تصادف اعلام كردند.
باسايف مسئول عمليات گروگان گيري مدرسه سبلان در سال ۲۰۰۴ بود كه با مرگ ۳۷۵ نفر از جمله ۱۸۶ كودك به پايان رسيد. اين گروگان گيري يكي از مرگبارترين اتفاقات سال هاي اخير در روسيه بود كه اين كشور را در ماتم فرو برد.
رئيس سازمان امنيت فدرال روسيه ديروز گفت، باسايف در حالي كشته شد كه در آستانه برگزاري اجلاس سران گروه هشت در سن پطرزبورگ، قصد انجام عمليات تروريستي ديگري را داشت.
باسايف مهمترين و بانفوذترين رهبر جدايي طلبان چچني بود كه از سال ۱۹۹۳ با ارتش روسيه براي به دست  آوردن استقلال وارد جنگ شد و در يكي از اين درگيري ها يك پاي خود را از دست داد.باسايف در يك دهه گذشته بارها از تعقيب و حملات نيروهاي روسي جان به در برده بود و حتي در گفت وگوهاي تلويزيوني روس ها را به تمسخر مي گرفت. مرگ باسايف براي پوتين آن هم در آستانه نشست گروه هشت پيروزي بزرگي است.
جدايي طلبان چچن در چند ماه اخير دو رهبر خود را از دست داده اند.
چندي پيش هم «عبدالخليم سيدلايف» كه جدايي طلبان او را رئيس جمهور مي خواندند در يك درگيري كشته شد.
جورج بوش در واكنش به مرگ باسايف گفت، او به دليل فاجعه سبلان مستحق مرگ بود.
از سوي ديگر سخنگوي جدايي طلبان چچن در خارج از روسيه ديروز گفت: جهاد عليه مسكو حتي بعد از مرگ باسايف ادامه خواهد داشت.
سخنگوي جدايي طلبان چچن در نامه اي كه بر روي سايت اينترنتي اين گروه قرار گرفت نوشت، به زودي نسل جديدي از مسلمانان جايگزين نيروهاي مبارز مي شوند.

غيرنظاميان قرباني حمله آمريكا به استان اروزگان
005973.jpg
گروه بين الملل- ساكنان روستايي در استان اروزگان در جنوب افغانستان كه دوشنبه شب هدف حمله ارتش آمريكا و نيروهاي دولتي افغانستان قرار گرفت مي گويند، عده اي از قربانيان اين حمله غيرنظامي بوده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ارتش آمريكا روز دوشنبه اعلام كرد، در حمله به مقر نيروهاي طالبان در اروزگان بيش از ۴۰ شبه نظامي را كشته است.
اما ساكنان اين منطقه مي گويند بسياري از كشته ها و مجروحان اين حمله غيرنظامي بوده اند. مجروحان اين حمله در بيمارستان به خبرنگاران گفتند كه اعضاي خانواده آنها كه غيرنظامي بوده اند در اين حمله كشته شده اند.در همين حال سخنگوي طالبان در افغانستان در واكنش به اعزام نيروهاي نظامي بيشتر انگليسي به افغانستان گفت،  از اين نيروها با حملات بيشتر استقبال مي شود.
در همين حال دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا كه در يازدهمين سفرش به افغانستان در كابل به سر مي برد ديروز گفت، آمريكا قصد افزايش نيرو و حضور نظامي بيشتر در منطقه را ندارد.

رئيس مجلس عراق:
اشغالگران به دنبال جنگ داخلي در عراق هستند
005976.jpg
گروه بين الملل- رئيس مجلس عراق در تداوم سفرهاي دوره اي خويش در سفر به بحرين گفت اشغالگران مي خواهند عراق را به سوي جنگ داخلي سوق دهند و در اين راستا صهيونيست ها در عراق فعال شده اند. وي كه در سفر به تهران نيز نوك پيكان حملاتش را به سمت اسرائيل نشانه رفته بود، گفت طرفهاي اشغالگر در عراق زياد هستند و اسرائيلي ها نيز وارد اين كشور شده اند. رئيس مجلس عراق گفت: فعاليت آنها سري است و مي كوشند در داخل محافل مختلف عراق نفوذ كنند. به گفته المشهداني، اسرائيلي ها بيشتر در استان بابل اردو زده اند. وي در منامه طي مصاحبه اي همچنين گفت: من با حكم اعدام صدام موافق هستم و اين حكم بايد اجرا شود.
تعويق محاكمه صدام تا دوم مرداد
محاكمه  صدام  حسين  رئيس  جمهور سابق  عراق  به  اتهام  ارتكاب  جنايت  بر ضد بشريت  تا روز دوم مرداد به  تعويق  افتاد.پيش تر اعلام شده بود كه جلسه دادگاه صدام در خصوص كشتار روستائيان منطقه دجيل روز دوشنبه به پايان مي رسد.
ده كشته در حمله به كاروان عزاداران
در تداوم حوادث خشونت بار در عراق ديروز شبه نظاميان مسلح با حمله به مسافران يك ميني بوس كه عازم عزاداري بودند دست كم ده نفر از آنان را كشتند. اين حادثه در پي حمل جنازه يك نفر در فاصله بين نجف و بغداد صورت گرفت.
در شمال عراق نيز به گزارش منابع امنيتي اين كشور ده سرباز عراقي در درگيري با روستائيان كشته شدند. در اين حادثه كه دليل وقوع آن مشخص نشده سه سرباز نيز زخمي شدند.
ديروز همچنين مهاجمان با حمله به دفتر يك شركت پيمانكاري در بغداد ۸ كارمند را كشتند ،در اين حادثه يك كارمند ديگر مجروح شد.
از سوي ديگر منابع پليس عراق از كشف ۲۷ سر بريده شده در منطقه طاريه در ۳۰ كيلومتري شمال بغداد خبر دادند.

چين پيش نويس قطعنامه عليه كره شمالي را رد كرد
گروه بين الملل - چين پيش نويس قطعنامه پيشنهادي ژاپن و آمريكا عليه كره شمالي را كه قرار بود در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شود رد كرد و به اين ترتيب اميدهاي واشنگتن براي اقدام سريع در واكنش به آزمايش موشكي پيونگ يانگ نااميد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه چين اعلام كرد پيش نويس پيشنهادي قطعنامه شوراي امنيت عليه كره شمالي اقدامي زياده از حد است و مذاكرات در چارچوب ديپلماسي بايد ادامه يابد. اين در حالي است كه از ديروز گفتگوهاي جداگانه اي ميان مقامات كره شمالي و جنوبي از يك سو، چين و آمريكا از سوي ديگر همچنين كره شمالي و چين آغاز شده است.
در قطعنامه پيشنهادي ژاپن و آمريكا عليه كره شمالي، تحريم هاي اقتصادي جدي عليه پيونگ يانگ در نظر گرفته شده است.
بعد از مخالفت چين با اين پيش نويس، ژاپن اعلام كرد رأي گيري را به تعويق مي اندازد تا نتايج مذاكرات ديپلماتيك مشخص شود.

محمود الزهار در ليست ترور اسرائيل قرار گرفت
گروه بين الملل - درپي يورش همه جانبه ارتش اسرائيل به غزه و به همراه آن دستگيري تعداد زيادي از اعضاي كابينه و مجلس فلسطين، ديروز روزنامه معاريو چاپ تل آويو نوشت: محمود الزهار وزير امور خارجه فلسطين در ليست ترور اسرائيل قرار گرفت.روزنامه مذكور دليل اين امر را آگاهي زهار از عمليات نيروهاي مقاومت فلسطين كه منجر به كشته و مجروح شدن شش سرباز اين رژيم و اسارت يكي ديگر از سربازان بوده اعلام كرد.در همين حال عليرغم اين كه تل آويو بارها اعلام كرده بود حاضر نيست به مبادله زندانيان در بند فلسطيني با سرباز اسيرش مبادرت ورزد، ديروز وزير امور داخلي اسرائيل گفت امكان آزادي شماري از زندانيان فلسطيني پس از آزادي نظامي اسرائيلي وجود دارد.

شوراي امنيت در آستانه صدور پيش نويس
قطعنامه در خصوص غزه
ايسنا: خبرگزاري كويت اعلام كرد، شوراي امنيت در چند قدمي  اجماع برسر صدور پيش نويس قطعنامه اي در خصوص اوضاع در نوار غزه است.
اين خبرگزاري اعلام كرد:  پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت دربرگيرنده پيش نويس قطعنامه كشورهاي عربي عضو اين شورا در خصوص پايان بخشيدن به بحران غزه است.
بر اساس اين گزارش، شوراي امنيت در پيش نويس خود از تشكيلات خودگردان مي خواهد تا اقدامات جدي و سريعي را براي پايان بخشيدن به خشونت ها و پرتاب موشك به مواضع اسرائيلي اتخاذ كند.
شوراي امنيت هم چنين آزادي فوري و بدون قيد و شرط اسير اسرائيلي را خواستار خواهد شد.

تصويب بودجه ۸۰ ميليون دلاري آمريكا عليه كوبا
گروه بين الملل- رئيس جمهوري آمريكا، بودجه ۸۰ميليون دلاري دخالت در كوبا را در پوشش افزايش دموكراسي تصويب كرد.
جورج  بوش ضمن صدور بيانيه اي اعلام كرد: اين بودجه مي تواند به مردم كوبا براي حركت به سوي آزادي و خارج شدن از كنترل كاسترو كمك كند.
اين بودجه بخشي از گزارش ارائه شده به كميسيون كمك به كوباي آزاد است كه در سال، ۲۰۰۳ به سفارش «جرج بوش» تشكيل شد.
رئيس جمهوري آمريكا در بيانيه خود گفت: اين اقدام نشان مي دهد كه فعالانه براي تغيير كوبا تلاش مي كنيم و فقط منتظر تغيير نمي مانيم.
در اين گزارش اقدامات ديگري مانند افزايش تحريم هايي كه اكنون عليه دولت كوبا در جريان است و همچنين فراهم آوري اطلاعات براي مخالفان كاسترو در نظر گرفته شده است.ايجاد صندوق دموكراسي براي تقويت مخالفان دولت كوبا نيز در اين گزارش درخواست شده است.
روابط واشنگتن و هاوانا پس از به قدرت رسيدن فيدل كاسترو در كوبا به تيرگي گراييد. دولت كوبا بيش از ۴۵ سال است كه با آمريكا روابط ديپلماتيك ندارد و آمريكا نيز بيش از چهار دهه اين كشور را تحت تحريم هاي اقتصادي قرار داده است.

پايان نبردها در موگاديشو
گروه بين الملل- پانصد نفر از نيروهاي جنگ سالاران ائتلاف تحكيم و صلح و مبارزه با تروريسم ضمن تسليم به نيروهاي وفادار به «دادگاه هاي اسلامي»، سلاح هاي خود را تحويل دادند. در جريان نبرد ميان عبدي كيبديد- آخرين فرمانده جنگ سالاران- و نيروهاي ائتلاف دادگاه  هاي اسلامي دست كم، ۷ نفر كشته شدند.
پس از پيروزي اخير اسلام گرايان برابر جنگ  سالاران ائتلاف ،دادگاه هاي اسلامي كنترل بيشتر مناطق موگاديشو پايتخت و ساير شهرهاي عمده سومالي را در دست گرفت.
پس از دو روز تبادل آتش  توپخانه اكنون آرامش در پايتخت حكمفرما شده است.
سوگول علي يوسف از فرماندهان نيروهاي شبه نظامي تحت امر جنگ سالاران در مصاحبه اي اعلام كرد: كيبديد- پس از شكست در برابر ائتلاف دادگاه هاي اسلامي- از شهر فرار كرد.
اين اظهارات در حالي از سوي يوسف عنوان مي شوند كه برخي گزارش ها از مجروح  شدن كيبديد در يكي از خانه هاي امن شهر موگاديشو حكايت دارند.

تظاهرات گروه يهودي
مخالف سياست هاي رژيم صهيونيستي در نيويورك
ايرنا: يك گروه يهودي مخالف سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي، با برپايي تظاهراتي در نيويورك، سياست هاي اين رژيم را در سركوب فلسطيني ها محكوم كرد.
اين تظاهرات همزمان با تظاهرات گروهي از صهيونيست هاي مقيم نيويورك در مقابل دفتر نمايندگي سوريه در سازمان ملل برگزار شد كه در آن از دمشق مي خواستند تا خالد مشعل را تحويل اسرائيل دهد.
انجمن يهودي نتوري كارتا- يك گروه يهودي ضدصهيونيست- در تظاهرات خود بيانيه اي را پخش كرد كه در آن، علت اصلي گرفتاري يك سرباز اسرائيلي، اشغالگري زورگويانه رژيم صهيونيستي و نفي حقوق مردم فلسطين عنوان شده است.
اين اطلاعيه تأكيد دارد كه در سرزمين  فلسطين، اكنون نمايندگان همه اديان شامل يهودي، مسيحي و مسلمان به خاطر سياست هاي صهيونيستي در رنج و عذاب هستند.

تايم:
ديپلماسي گاوچراني بوش پايان يافته است
ايرنا: هفته نامه آمريكايي تايم در گزارشي با عنوان «پايان ديپلماسي گاوچراني بوش» نوشت كه رئيس جمهوري آمريكا در وضعيتي قرار گرفته كه ناچار شده سياست هاي خود را در قبال مسايل جهاني به طور اساسي تغيير دهد.
اين گزارش تايم كه به قلم مايك آلن و رامش راتنسار منتشر شد، سر و صداي زيادي در آمريكا ايجاد كرد به گونه اي كه سخنگوي رياست جمهوري آمريكا را نيز وادار به واكنش نمود.نكته مهم در اين گزارش تقريباً مفصل در اين موضوع خلاصه مي شود كه ممكن است سياست هاي بوش در عراق در پايان موفقيت آميز باشد، ولي حتي خود او به اين قضيه تا پايان دوره رياست جمهوري اش باور ندارد.
بوش اگر بخواهد يك ميراث كم جنجال تري از خود باقي بگذارد بايد به سياست هاي واقع بينانه تر و ماوراي مسأله عراق بپردازد.
اين سياست ها شايد بتواند نزديكي دوستانه با ايران، كمك هاي گسترده انسان دوستانه به آفريقا و اتحاد مجدد با ائتلاف قديم باشد.
هرچند اشتياق براي اين چنين سياست هاي خارجي خوشبينانه  معمول است و هميشه با يأس روبه روست، ولي بوش ممكن است كه از اين سرنوشت دوري كند هرچند زمان زيادي برايش باقي نمانده است.

يازدهمين سالگرد نسل كشي مسلمانان در صربرنيتسا
ايسنا: يازدهمين سالگرد كشتار بي رحمانه  مسلمانان صربرنيتسا به دست جنايتكاران ارتش جمهوري صربستان، در پوتوچار، يكي از شهرهاي منطقه  صربرنيتسا برگزار شد.
در ۱۹ ماه جولاي ارتش جمهوري سابق صربستان تحت فرماندهي ژنرال راتكو ملاديچ (كه به عنوان عامل اصلي اين جنايت، تحت تعقيب دادگاه لاهه قرار داشته و هم چنان متواري است)، به طور مشخص و برنامه ريزي شده، در حدود ۸ هزار تن از مسلمانان اين منطقه اعم از مردان و كودكان را قتل عام كردند و در مدتي كم تر از دو روز حدود ۳۰هزار زن و كودك بي خانمان گشتند.
در مراسم يادبود اين فاجعه  غم انگيز، امسال علاوه بر حضور كارل دل پونته، مسئول مستقيم رسيدگي به پرونده  جنايتكاران جنگي يوگسلاوي سابق، ۵۰۵ قرباني بي گناه ديگر كه اخيراً در گوري دسته جمعي پيدا شده اند به خاك سپرده خواهند شد.
هم زمان با سالگرد اين فاجعه جمعيت «زنان در سياهي» در بلگراد، پايتخت جمهوري صربستان و يوگسلاوي سابق، شب گذشته در مركز اين شهر گردهم آمده و با اعتراض شديد در خصوص سكوت سياه جوامع بين المللي ، لزوم دستگيري سران و رهبران اين جنايات را يادآور شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |