چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
پنج نكته درباره توقيف كتاب رمز داوينچي
هفت روز پيش فهميديم هفت چاپ اشتباه رفته ايم
009393.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: حالا درست يك هفته از ممنوعيت كتاب پر سر و صداي رمز داوينچي در ايران گذشته است. چهارشنبه پيش بود كه براي نخستين بار اين خبر منتشر شد. خبري كه نشان مي داد، دامنه اعتراض هاي جهاني به كتاب و البته فيلم رمز داوينچي به ايران هم كشيده است.
رمز داوينچي تا پيش از توقيف، هفت بار در ايران به چاپ رسيد و درواقع جلوگيري از انتشار آن، تنها به تجديد چاپ هشتم آن مربوط مي شود. حتي حالا پس از توقيف نيز، فروش نسخه هاي باقيمانده از چاپ هاي پيش بلامانع است.
اول
رمزگشايي ماجراي رمز داوينچي، مثل بسياري از رويدادهاي ديگر، در ايران ديرتر از تمام دنيا اتفاق افتاد. در شرايطي كه از مدت ها قبل، مسيحيان و حتي مسلمانان كشورهاي مسيحي و غيرمسيحي به اين كتاب و به ويژه فيلم سينمايي اش اعتراض كرده و دولت ها را مجبور به توقيف اثر كرده بودند، ما پس از هفت چاپ از كتاب، تنها پس از اعتراض و درخواست مسيحيان كشور، رمز داوينچي را دريافته ايم.
دوم
توهين به پيامبران الهي، - هر كدام بدون استثنا- از نظر مسلمانان، عملي قبح انگيز است. بنابراين بگذاريد اين سؤال نيز پرسيده شود كه واقعاً براي جلوگيري از انتشار كتابي كه توهين به شخص حضرت عيسي مسيح(ع)، پيامبر بزرگ صلح و دوستي است، نياز به اعتراض مسيحيان دارد؟
برخي گروه هاي اسلامي در كشورهاي ديگر غيراسلامي، درست در همان ايامي كه چاپ هاي هفت گانه كتاب در ايران به فروش مي رفت و آب از آب تكان نمي خورد، اعتراض خود را اعلام كرده بودند. در هند، يكي از سازمان هاي مربوط به روحانيان اسلامي گفته است: براساس قرآن، عيسي مسيح(ع) پيامبر خداست و آن چه كه در كتاب رمز داوينچي آمده، توهين به مسيحيان و مسلمانان است.
سوم
ما هميشه در ارتباط با كتاب، بي ملاك مشخصي عمل كرده ايم. اين بار اول نيست كه كتابي پس از چند بار انتشار، توقيف مي شود. بارها شده است كه كتابي منتشر شده و پس از آن كه كاملاً شناخته شد و خوانده شد، از انتشارش جلوگيري شده است. يعني خوب يا بد بودن كتاب را مجوز دهندگانش متوجه نشده اند، بلكه خوانندگان فهميده اند! اين نكته، خود عامل مهمي براي مطرح شدن آثاري است كه غيرقابل انتشار ارزيابي شده اند. علاوه بر اين، فرآيند عكس نيز رخ مي دهد؛ گاهي كتاب غير قابل انتشار فرض مي شود و بعد، با كمي چانه زني يا عوض شدن مسئول، منتشر مي شود. واقعاً وقت آن نرسيده است كه به معيارهاي روشن تري دست يابيم؟
چهارم
ظاهراً قرار است همواره تحت تأثير غرب و جاهاي ديگر باشيم. واقعاً تا به حال شده است كه به يك ماجراي بين المللي، پيش از ديگران واكنش نشان داده باشيم؟
پنجم
اين ماجرا البته كمي بي ربط است، اما حيف است مطرح نشود. معمولاً پرفروش ترين فيلم هاي غربي، فيلم هايي اند كه از يك اقتباس ادبي متولد مي شوند. اقتباس ادبي همان نكته اي است كه در ايران و در بين كارگردانان و تهيه كنندگان گرامي ما، به كلي از ياد رفته است. اقتباس از استخوان خوك و دست هاي جذامي مصطفي مستور (كه اين اواخر قرار بود با كمك بنياد فارابي و به كارگرداني محمد رحمانيان فيلم شود) هم ظاهراً منتفي شده است. اما ظاهراً در جاهاي ديگري از دنيا، فيلمسازان حواسشان جمع است. ادبيات را مي شناسند و جدي اش مي گيرند و البته نتيجه اش را به ما هم مي فروشند.

چهره روز
خداحافظي با سازنده برنامه آينده
سعيد مروتي
009399.jpg
در سال هاي كودكي، وقتي به سينما مي رفتم، يكي از جذاب ترين چيزها برايم، آنونس هايي كه قبل از نمايش فيلم پخش مي شد، بود آنونس هايي كه برنامه آينده آن سينما را معرفي مي كرد ولي خيلي وقت ها در بند اين چيزها هم نبود. نكته مهم پخش چند برنامه آينده جذاب و تماشايي بود كه طرفداران زيادي هم داشت. آن موقع خوشبختانه خبري از تيزرهاي تبليغاتي و صنعتي نبود و سينماها فقط آنونس فيلم سينمايي پخش مي كردند. يادم هست سينما خرم در خيابان سلسبيل سابق قبل از نمايش فيلم اصلي چيزي حدود 45 دقيقه برنامه آينده پخش مي كرد. آنونس هايي كه اغلب رويشان حسين باغي حرف مي زد و سازنده شان ايرج گل افشان بود. حتماً مي دانيد كه او يكشنبه شب وقتي داشت روي آنونس فيلم روياي خيس كار مي كرد دچار ايست قلبي شد و درگذشت. او كه سال ها كارش سر و شكل دادن به فيلم ها بود و حتماً فيلم هاي زيادي را روي ميز مونتاژ ساخته است. مثل خيلي از تدوينگران سينماي ما گل افشان هم مي بايست اشتباهات كارگردان را تا حد امكان در موقع تدوين برطرف مي كرد. او عاشق كات هاي سريع بود و اگر فيلم ها راه مي دادند آنها را خوش ريتم از كار درمي آورد. هر چند بخش مهم تر كارنامه كاري گل افشان ساخت آنونس است. كاري كه او در ايران بيش از هر كس ديگري در انجامش تبحر داشت. چه روزهايي كه براي بيش از 80 درصد فيلم هاي ايراني آنونس مي ساخت و چه در اين سال هاي آخر كه قدري كم كار شده بود. چند نسل از مخاطبان سينما با ديدن آنونس هاي گل افشان جذب ديدن فيلمي شده اند. از فيلم هاي اكشن و تجاري گرفته تا فيلم هاي ارزشمندي مثل هامون ، دل شدگان ، يك بار براي هميشه ، خاكستر سبز و... گل افشان آن قدر در اين كار حرفه اي بود كه تا روزي كه جشنواره فجر در رشته ساخت آنونس جايزه اي مي داد، سيمرغ اين بخش معمولاً به او مي رسيد.
با اين همه او در سال هاي اخير قدري منزوي و
تلخ انديش شده بود. اين را مي شود به خوبي از آخرين حرف هايش با مطبوعات حس كرد. يك نوع نارضايتي از شرايط حاكم بر سينما كه دل اين تكنسين قديمي را هم به درد آورده بود...
او كه مثل خيلي از همنسلانش از مهدي رجائيان گرفته تا روبيك منصوري تا آخرين لحظات عمرش در استوديو مشغول كار بود؛ امروز ساعت 11 صبح از مقابل خانه سينما تشييع مي شود. اين آخرين فرصت براي خداحافظي با سازنده برنامه آينده سينماها.

بازتاب اظهارات ضدصهيونيستي مل گيبسن
گروه ادب و هنر- به دنبال اظهارات ضدصهيونيستي مل گيبسن و اعتراض او به جنايات اسرائيلي ها در لبنان، يكي از بازارياب هاي سرشناس هاليوودي از همكاران خود در صنعت سينما درخواست كرد كه كار با اين بازيگر- كارگردان را تحريم كنند.به نوشته آسوشيتدپرس، در شرايطي كه اوضاع بحراني لبنان، به تدريج هنرمندان سينما را وادار به موضع گيري در قبال حوادث خاورميانه مي كند، رسانه هاي گروهي اين پرسش را مطرح مي كنند كه آيا اظهارات اخير گيبسن باعث ايجاد مشكلات كاري برايش خواهد شد يا خير؟ گيبسن پس از دستگيري چند روز قبل خود در هنگام رانندگي گفت كه آيا اگر يهودي بود باز هم دستگير مي شد؟ وي اگر چه مستقيماً درباره حوادث لبنان صحبت نكرد، اما يهوديان را متهم به شروع تمام جنگ ها و آتش افروزي هايي كرد كه طي چند دهه اخير رخ داده است.
گيبسن در شرايطي اين اظهارات را به زبان مي آورد كه پدر او قبل از اين هولوكاست را انكار كرده و گفته بود چنين چيزي هيچ وقت واقعيت نداشته است. مصائب مسيح آخرين ساخته سينمايي گيبسن- كه سال قبل در ايران هم به نمايش عمومي درآمد- هم به دليل آنچه يهوديان آن را ضديت با خودشان تلقي مي كردند، با اعتراض مواجه شد. اين فيلم كه يهوديان افراطي را عامل مصلوب شدن حضرت مسيح معرفي مي كند، در اكثر كشورها و ازجمله كشورهاي اسلامي نمايش داده شد.

حبيب الله صادقي: تعطيلي سينماتك شايعه است
مهر: تعطيلي برنامه ها و فعاليت هاي سينماتك موزه هنرهاي معاصر تنها يك شايعه است و بعد از پايان بازسازي اين سالن، قصد داريم به نمايش فيلم هاي مربوط به حوزه هنرهاي تجسمي در سينماتك رونق بدهيم. سرپرست موزه هنرهاي معاصر درباره شايعه تعطيلي فعاليت هاي سينماتك موزه گفت: "موزه هنرهاي معاصر همواره مجموعه و جايگاه هنرهاي تجسمي بوده و در اين ميان سينماتك بيشتر به نمايش فيلم هاي فيلمخانه ملي و بنياد فارابي مي پرداخته است. تعطيلي سينماتك يك شايعه است و فقط قرار است فعاليت هاي تجسمي در اين مكان پررنگتر شود."حبيب الله صادقي در ادامه افزود: "در واقع سينماتك موزه هنرهاي معاصر فرصت جدي تري براي بيان و تصوير هنرهاي تجسمي پيدا مي كند. در حال حاضر مشغول تعويض پرده ها و صندلي هاي سينماتك هستيم و قرار است در اولين فرصت بعد از بازسازي، برنامه اي با عنوان صد فيلم، صد هنرمند در اين سينما آغاز شود."
رئيس مركز هنرهاي تجسمي معاونت هنري وزارت ارشاد گفت: "در 10 سال گذشته تنها دو فيلم در زمينه هنرهاي تجسمي شامل زندگي و آثار مرتضي مميز و ماركو گريگوريان در سينماتك موزه براي علاقمندان هنر تجسمي به نمايش درآمده و سهم هنرهاي تجسمي در اين سينما از ساير هنرها كمتر بوده است."

بازگشت ملاقلي پور با ميم مثل مادر
009396.jpg
گروه ادب و هنر-رسول ملاقلي پور پس از سه سال، فيلم ميم مثل مادر را به زودي آماده اكران خواهد كرد.
ميم مثل مادر كاري متفاوت با فيلم هاي گذشته ملاقلي پور است و به جاي توپ و تانك و گلوله، در فضايي عاطفي روي مي دهد. ملاقلي پور در اين باره به ايسنا گفته است: ميم مثل مادر، تجربه اي سخت، دلنشين، شيرين و كاملاً متفاوت با كارهاي قبلي بود. كار در فضاي عاطفي و حسي، دشواري ها و جذابيت هاي خاص خود را براي من داشت .ملاقلي پور فيلمنامه
ميم مثل مادر را ظرف 14 ماه نوشته است و سعي كرده اداي ديني به مقام و موقعيت بزرگ و والاي مادر كرده باشد.آخرين ساخته كارگردان مزرعه پدري در مرحله صداگذاري است و به زودي ميكس نهايي اش را محمد كشفي و علي حسيني با سيستم دالبي انجام خواهند داد. قرار است موسيقي ميم مثل مادر نيز در خارج از ايران اجرا و ضبط شود، البته اگر به گفته كارگردان، شرايط مناسبي براي استفاده از اركستر كامل فراهم شود.
در ميم مثل مادر ، گلشيفته فراهاني، حسين ياري، جمشيد هاشم پور، مرضيه برومند، اميرحسين صديق و... بازي دارند. قرار است فيلم، پاييز امسال اكران شود.

راهنما
آسيب شناسي شعر دفاع مقدس
گروه ادب و هنر: نشست هاي نقد و آسيب شناسي شعر دفاع مقدس در پانزدهمين دوره از كنگره سراسري شعر دفاع مقدس برگزار مي شود.
در نشست هاي نقد و آسيب شناسي شعر دفاع مقدس مقاله هايي تخصصي درباره شعر دفاع مقدس قرائت و به راه كارهاي بهتر شدن اين موضوع از ادبيات دفاع مقدس توجه خواهد شد.
پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس روزهاي 27 تا 29 شهريور ماه در اروميه برگزار مي شود.
اديپ افغاني در مجموعه تئاترشهر
تمرينات نمايش اديپ افغاني نوشته و كار احمد مهران فر از گروه تئاتر امروز در مجموعه تئاترشهر آغاز شد.
در اين نمايش كه داستان آن حول محور زندگي يك زن و شوهر جوان است، رحيم نوروزي، پانته آ پناهي ها به عنوان بازيگر حضور دارند. ضمن اينكه محمدرضا حسين زاده و ركسانا بهرام به عنوان دستيار كارگردان، سيامك احصايي به عنوان طراح صحنه و لباس و بروشور در اين اثر نمايشي همكاري دارند.
ژوليت بينوش و كميسر ولانس
در تلويزيون
مهر: فيلم سينمايي پنهان ساخته ميشائيل هانكه با بازي ژوليت بينوش براي پخش از سينما چهار و سريال كميسر ولانس براي شبكه اول سيما دوبله مي شود. ميشائيل هانكه كارگردان پنهان در سال 2005، اين فيلم را به مدت 117 دقيقه و بر اساس فيلمنامه اي از خودش جلوي دوربين برد. داستان اين فيلم راجع به بسته هاي مشكوكي است كه به منزل ژرژ، مجري پرآوازه تلويزيون فرستاده مي شود و او و خانواده اش را به شدت نگران مي كند.
اما سريال پليسي كميسر ولانس محصول 2003 فرانسه است.داستان مجموعه درباره شخصي به نام كميسر ولانس است كه به كمك همكارانش به دنبال ردپاي سارقان، قاتلان و جنايتكاران مي گردد و در هر قسمت داستان پليسي جذابي خلق مي كند.
تمديد اجراي سه نمايش در تئاتر شهر
گروه ادب و هنر: به دليل استقبال تماشاگران، اجراي سه نمايش در تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر تمديد شد.بنا به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، نمايش بيوه هاي غمگين سالار جنگ به كارگرداني هادي عامل، ددالوس و ايكاروس به كارگرداني همايون غني زاده و اولئانا به كارگرداني علي اكبر عليزاد كه به ترتيب در تالارهاي سايه، نو و شماره 2 (كوچك) روي صحنه است تا روز جمعه 13تيرماه تمديد شد. همچنين نمايش پرتره به كارگرداني محمدرضا خاكي از
9 مرداد ماه در تالار چهارسو روي صحنه مي رود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |