چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
قاليباف: ۹۰ سالن ورزش بانوان افتتاح مي شود
آغاز مسابقات ورزشي بانوان محلات
عكس: عليرضا بني علي
بانوان تهران درمراسم مسابقات محله ها از مردم لبنان حمايت كردند
009528.jpg
گروه شهري - افتتاحيه مسابقات بانوان محلات تهران روز گذشته با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، شهردار تهران در افتتاحيه اين مسابقات كه با هدف حمايت از دفاع مقدس حزب الله لبنان برگزار شد اعلام كرد كه همزمان با عيد سعيد فطر و روز برگزاري نهايي مسابقات ورزشي بانوان محلات، ۹۰ سالن ورزش بانوان در پايتخت افتتاح مي شود.
قاليباف اضافه كرد: بانوان نيمي از شهروندان را تشكيل مي دهند درحالي كه در عرصه هاي ورزشي، فرهنگي و مديريتي سهم بسيار كمتري دارند، بنابراين ورزش بانوان بايد مورد توجه قرار گيرد.
شهردار تهران گفت: از آنجا كه مادران، همسران و بانوان نقش كليدي در عرصه تربيت جامعه دارند، لذا خود را مكلف مي دانيم در اداره مديريت شهري به دست بانوان، توجه خاص داشته باشيم.
شهردار تهران با اشاره به اقدامات جديد در عرصه توسعه ورزش براي بانوان تهران يادآور شد: اين يكي از بزرگترين گام ها براي توجه به ورزش بانوان در شهر تهران است كه در تلاشيم در مابقي عرصه هاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي و مديريتي زمينه حضور بانوان به طور مؤثر و بانشاط در شهر تهران فراهم شود.
قاليباف همچنين در اين مراسم با محكوم كردن جنايت رژيم صهيونيستي در روستاي قانا و حملات اين رژيم به مناطق مسكوني لبنان گفت: تمام مسلمانان جهان در كنار ملت لبنان و رزمندگان هستند.
سالن هاي ورزشي به سازمان ها
واگذار نمي شود
شهردار تهران در حاشيه افتتاحيه اين مسابقات درمورد واگذاري سالن هاي ورزشي به بخش خصوصي به خبرنگاران گفت: قرار بر اين است كه مديريت سالن هاي ورزشي در محلات در اختيار شهروندان قرار گيرد و هم اكنون نيز زمين هاي چمني كه از سوي شهرداري آماده شده است از طريق شوراياري ها در اختيار مردم قرار مي گيرد تا از آنها نگهداري كرده و نسبت به اداره آن برنامه ريزي كنند. وي تأكيد كرد كه ساختمان يا سالن ورزشي در اختيار بخش خصوصي قرار نمي گيرد چراكه اين امكانات حق مردم است و آنها مي توانند به خوبي از آن نگهداري و استفاده كنند.
شهردار تهران همچنين درمورد حوادثي مانند ريزش ساختمان ها گفت: اين حوادث ناشي از نظارت هاي ضعيف و ناكافي است. براي رفع اين مشكل و عمق بخشيدن به نظارت ها، هماهنگي هاي لازم با سازمان نظام مهندسي انجام شده است.
وي درمورد علت بروز حادثه ريزش ساختمان در منطقه دزاشيب تجريش اظهار داشت: نظارت بر ساختمان ها به عهده سازمان نظام مهندسي زيرمجموعه وزارت مسكن و صدور پروانه و تأييد نقشه برعهده شهرداري است كه در حادثه اخير نيز شهرداري تهران دو نوبت تذكر كتبي به مهندسان ساختمان داده بود.

رئيس سازمان پارك ها در جلسه ديروز شوراي شهر اعلام كرد:
۱۱۳ بوستان جديد در تهران احداث مي شود
گروه شهري - روز گذشته دويست و پنجاه و چهارمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين جلسه مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: از مجموع ۱۴۰ پارك منطقه اي و فرامنطقه اي در دست احداث تاكنون ۳۷ پارك به بهره برداري رسيده و ۱۱۳ پارك جديد نيز در تهران احداث مي شود.مختاري اضافه كرد: در تهران با توجه به وسعت ۷۵۰ كيلومتري و جمعيت هشت ميليون نفري و براساس طرح تفصيلي به ازاي هر شهروند بايد ۹ متر سرانه فضاي سبز داشته باشيم كه هم اكنون سرانه فضاي سبز در درون شهر ۵/۷ متر است.
به گفته مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران با ابزار نظارتي و اجرايي مناسب از سال ۶۵ تاكنون تعداد پارك هاي موجود در كلانشهر تهران از ۴۸ به ۴۰۲ پارك افزايش يافته است. همچنين در بخش جنگل كاري در قالب طرح كمربند سبز تهران ۳۷ هزار مترمربع توسعه داشته ايم.
مختاري از پيشرفت ۷۵ درصدي پايگاه اطلاعات جغرافيايي فضاي سبز و باغات شهر تهران خبر داد و تصريح كرد: به لحاظ جمع آوري اطلاعات از پيشرفت ۱۰۰ درصدي برخوردار هستيم.وي در پايان گفت: مي توانيم در آينده اي نزديك تمامي اطلاعات اين پايگاه را بر روي شبكه اينترنت نمايش دهيم تا در اين راستا عموم شهروندان ناظر بر تغيير كاربري ها بوده و از قطع درختان مطلع باشند.در اين جلسه دانشجو، مخبر كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر از سازمان پارك ها و فضاي سبز خواست كه استراتژي خود را به گونه اي تعيين كند تا مردم از قطع درختان مطلع بوده و اقداماتي جهت جلوگيري از تخريب فضاي سبز انجام شود.
سند مالكيت پارك ها دريافت شود
مديرعامل شركت مطالعات و برنامه ريزي جغرافيايي شهر تهران نيز در اين جلسه با اشاره به نبود قدرت اجرايي شهرداري تهران براي برخورد با ساخت و سازهاي غيرمجاز و تخريب باغات حريم تهران گفت: بيشتر ساخت و سازها در حريم، توسط دستگاه هاي دولتي و نظامي انجام مي گيرد.
معيني تاكيد كرد: با توجه به روند تخريب فضاي سبز در تهران، پيشنهاد ما به شهرداري اين است كه با مراجعه به دستگاه قضايي نسبت به دريافت سند مالكيت اين پارك ها اقدام حقوقي كند. به اعتقاد معيني دريافت اسناد مالكيت پارك ها توسط شهرداري مانع تغيير كاربري باغ ها در آينده حتي درصورت تخريب درختان آنها مي شود.
تصويب مجوز احداث پاركينگ اضافي
در پايان اين جلسه شوراي شهر تهران، حسن زياري خواستار ارائه گزارش از سوي مسئولان متروي تهران درخصوص حوادث اخير شد.در اين جلسه طرح مجوز احداث پاركينگ اضافي در واحدهاي مسكوني نيز به تصويب رسيد و براساس آن شهرداري تهران مكلف شد حداكثر ظرف مدت ۳ ماه در الگوي احداث پاركينگ و تعداد پاركينگ هاي مورد نياز در كاربري هاي مختلف با هماهنگي سازمان حمل و نقل و ترافيك و مشاورين ذي صلاح بازنگري و جهت تصويب به مراجع ارائه دهد.ارائه پاسخ به اعتراض فرمانداري درخصوص مصوبه چگونگي اخذ هزينه تبليغات محيطي ساليانه از تابلوهاي منصوب صنفي در شهر تهران از ديگر مصوبات ديروز شوراي شهر تهران بود.

ستون نامه ها
آه دامنگير
دكتر ناصر كرمي
فقط يك جا هست كه در آن هنوز از شير به عنوان يكي از گونه هاي طبيعت ايران يادشده است؛ فهرست اتحاديه جهاني حفاظت از حيات وحش. البته اشاره اين اتحاديه ساده لوحانه نيست، بلكه از اين اميد مفرط برمي آيد كه صدسال بايد از آخرين مشاهده يك گونه وحش بگذرد تا مطمئن شويم كه قطعاً منقرض شده است. به اين ترتيب تا بيست و پنج سال ديگر همچنان نام شير در اين فهرست وجود خواهد داشت.
شايد باشند كساني كه  به اين اندك بارقه اميد هم دل خوش كنند. اما تأمل برانگيز است كه در همين فهرست كنار نام شير ايراني برمي خوريم به اسامي يوزپلنگ آسيايي، خرس سياه، گورخر ايراني، گيلانشاه خالدار و درناي سيبري به عنوان گونه هاي ديگري از حيات وحش ايران كه «شديداً در معرض خطر انقراض» هستند. در اين فهرست همچنين از پلنگ، گوزن زرد، نهنگ، افعي خالدار- ماهي اوزون برون و بالابان و چندگونه ديگر «در معرض خطر انقراض» ياد شده است. براساس اين فهرست حتي گونه هايي همچون قوچ و ميش، پازن، عقاب تالابي، هوبره، عقاب طلايي و تمساح بلوچستان را مي بايست در معرض «آسيب» به شمار آورد در حالي كه تصور مي شد لااقل اين گونه  ها از شرايط زيستي بهتري برخوردار باشند. در رده هاي مختلف آسيب پذيري تقريباً مي توان همه ديگر گونه هاي حيات وحش ايران را نيز جا داد. از جمله مرال، گرگ، خرس قهوه اي، خدنگ، آهو، شغال، كبوتر دريايي و... كه «در شرف تهديد» اعلام شده اند. آنچه كه باقي مانده، از نظر اتحاديه جهاني حفاظت حيات وحش نه ايمن و دور از خطر انقراض، بلكه «داراي اطلاعات ناقص»! اعلام شده است. يعني احتمالاً در صورت انجام يك بازبيني دقيق در زمينه شمار گونه هاي باقي مانده در زيستگاه هاي طبيعي بقيه گونه ها نيز جايي در رده هاي پيش گفته پيدا خواهند كرد.
چه مايه اميد لازم است تا تصور كنيم هنوز مي توان خوش بين بود به بقاي شماري از گونه هاي اصلي حيات وحش ايران؟ پرسشي بسيار دشوار است. نكته آن است كه روند تخريب زيستگاه ها بسيار شتابناك تر از فعاليت هاي محدود، كم اثر، غالباً باري به هر جهت و عمدتاً آشفته و فاقد انسجامي است كه براي پيشگيري از تداوم اين روند انجام مي  شود. طرفه تر اين كه اساساً اراده و انگيزه اي جدي هم در اين باره مشاهده نمي شود! اين نكته اي است كه دو سال پيش كارشناس اعزامي از سوي برنامه محيط زيست سازمان ملل براي بررسي وضعيت يوزپلنگ ايراني نيز رسماً به آن اشاره كرده بود.
گفت يارب تو آن جوان دلاور نگاه دار ،كز تيره آه گوشه نشينان حذر نكرد...
تصور دشواري است كه گمان كنيم در عرصه حيات جز انسان هم موجود ديگري آه دامنگير دارد....
با اين همه، در زندگي خويش بنگريم، شايد آثاري از آه اين همه زيستمند رو به انقراض ببينيم.

نگاه
009525.jpg
داود كاظمي

با ارسال نامه اي به رئيس جمهوري مطرح شد؛
اعتراض شهرداران ۸ كلانشهر به عدم
تخصيص بودجه قطارهاي شهري
ايسنا : شهرداران كلانشهرهاي اصفهان، اهواز، تبريز، تهران، شيراز، كرج، قم و مشهد در نامه اي به احمدي نژاد، رئيس جمهوري خواستار تجديد نظر در مصوبه نمايندگان ويژه وي در خصوص «توسعه ۴۰۰ كيلومتري قطارهاي شهري» شدند.
ايشان در نامه خود به رئيس جمهوري تصريح كردند: ترافيك و يارانه هاي كلان بخش سوخت و انرژي يكي از مهمترين معضلات و مشكلات فرا روي دولت و مديريت شهري بويژه كلانشهرهاست كه خوشبختانه شناخت كارشناسي و اهتمام ويژه حضرت عالي و تصميم مجلس شوراي اسلامي در تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كشور، شرايط تحول اساسي در حمل و نقل عمومي و رفع مشكلات و نابساماني هاي ناشي از افزايش و تردد خودروها در سطح كشور را به نحو شايسته اي فراهم كرده است.
در ادامه اين نامه با اشاره به اين كه در قانون بودجه سال ۸۵ كل كشور، اعتبارات ريالي و ارزي مورد نياز شركتها و سازمانهاي قطار شهري كلانشهرها (۶۵۰ ميليارد تومان و سهميه ۴ ميليارد دلار فاينانس) به صورت يكجا در قالب تبصره ۱۳ ملحوظ شده است، يادآوري شده است كه روند اجراي اين امر، به رغم حمايت و اهتمام ويژه رئيس جمهور، دولت و مجلس، با چالش و مشكلاتي مواجه شده است. چنانچه با گذشت حدود چهار ماه از سال، هنوز تكليف نحوه تقسيم اعتبارات بين شهرها، مشخص نشده است.
شهرداران ۸ كلانشهر كشور در ادامه، مصوبه اولين جلسه هيات نمايندگان ويژه رئيس جمهوري در تير ماه سال جاري كه بر اساس ماده ۲۹ آيين نامه اجرايي تبصره ۱۳ و همچنين اختيارات محوله به نمايندگان ويژه رئيس جمهوري، بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسي، ابلاغ شده است را نيازمند تأمل بيشتر و بازنگري دانسته و تاكيد كرده اند كه بي توجهي به اين مهم، موانع جديد و جدي در مسير اجراي پروژه هاي قطار شهري به وجود مي آورد.
شهرداران ۸ كلانشهر به منظور دستيابي به اهداف برنامه چهارم توسعه،چند پيشنهاد و خواسته ارائه كردندكه از آن جمله :
سهم شهرداريها حداكثر تا ۳۰ درصد كل اعتبارات سامانه هاي مذكور كاهش يافته و با توجه به اين كه بخش عمده اي از اعتبارات شهرداريها به طرحها و پروژه هاي مربوط به حمل و نقل عمومي و ترافيك اختصاص مي يابد، هزينه هاي مربوط به طرح ها و پروژه هاي مرتبط با سامانه حمل و نقل و ترافيك به عنوان سهم شهرداري پذيرفته شود، در صورت ضرورت استفاده از اعتبارات به روش فاينانس، تضمين سهم شهرداري حذف و كل اعتبارات توسط دولت ضمانت شود تا نياز به ارائه اسناد وثيقه به بانكها براي تضمين سهم شهرداريها نباشد و شهرداريها نيز با ارائه تعهدات لازم، در قبال دولت متعهد شوند.

تسهيلات ويژه شهرداري به مناسبت ولادت حضرت امام علي (ع)
موتورسيكلت هاي توقيفي ترخيص مي شود
گروه شهري- معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به مناسبت ولادت با سعادت اميرمؤمنان حضرت امام علي(ع)، تسهيلات ويژه اي به منظور ترخيص موتورسيكلت هايي كه به علت ارتكاب تخلف از سوي راكبان آنها در پاركينگ هاي مربوطه متوقف هستند، در نظر گرفته است.
به گزارش سما، معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: آن دسته از موتورسيكلت هايي كه بيشتر از ۴ ماه در پاركينگ هاي تعيين شده باقي مانده است، هزينه توقف مازاد بر ۴ ماه آنها بخشيده شده و از اين بابت وجهي دريافت نمي شود.
بنابراين گزارش، دارندگان اين گونه موتورسيكلت ها با به همراه داشتن اسناد و مدارك مورد نياز و برگه ترخيص از پليس راهنمايي و رانندگي در ايام ميلاد مسعود حضرت امام علي(ع)، به منظور برخورداري از تسهيلات در نظر گرفته شده از روز شنبه چهاردهم مرداد همزمان با ولادت با سعادت امام جواد(ع) به مدت دو هفته به محل پاركينگ محل نگهداري موتورسيكلت خود مراجعه نمايند.

پاكترين و آلوده ترين محله هاي تهران
فارس: عليرغم تصور عامه مردم كه مناطق مركزي و جنوبي تهران، هواي آلوده تري نسبت به مناطق شمالي دارند نتايج تحقيقات كارشناسان محيط زيست و دستگاههاي سنجش آلودگي هوا نشان مي دهد كه نقاط شمالي تهران از هواي آلوده تري نسبت به بقيه نقاط تهران برخوردار است.
قلهك و تجريش آلوده ترين نقاط شمالي تهران
فتح الله امي، مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران «قلهك» و «تجريش» را به عنوان آلوده ترين نقاط شمالي تهران اعلام مي كند و مي گويد: وزش باد در تهران از جنوب غربي به سمت شمال شرقي است كه به اين ترتيب تمام آلودگي هاي ناشي از كارخانجات و فرودگاه در جنوب غرب به سمت شمال تهران مي رود و از مناطق «تجريش»، «نياوران» و «دولت» عبور كرده و با كوههاي شمالي تهران برخورد كرده و در همان مناطق شمالي باقي مي ماند.
وي ادامه مي دهد: مناطق «آزادي» و «فاطمي» نيز از نظر ميزان آلودگي هوا در رقابت تنگاتنگ با هم هستند و «بازار»، «شهرري» و «تجريش» نيز از نظر ميزان آلودگي ها تقريبا به هم نزديك هستند.
به گفته مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران «اقدسيه» نيز از نظر آلودگي بعد از «دولت» و «تجريش» قرار مي گيرد.
سرخه حصار پاك ترين نقطه تهران
منطقه سرخه حصار منطقه اي است در تهران كه از مسير وزش بادهاي آلاينده از جنوب به شمال به دور است و به دليل وجود جنگلهاي انبوه از نقاط پاك تهران محسوب مي شود، اينها صحبتهاي مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران است كه وي آلودگي منطقه «بازار» را با «پارك پرديسان» برابر مي داند عليرغم آنكه عامه مردم منطقه «بازار» را بسيار آلوده تر از «پارك پرديسان» مي دانند كه براي تفريح و ورزش مردم در اين منطقه تنفس عميق مي كنند.
امي مناطق «كن» و «شهران» را در غرب تهران پاك ترين نقاط غربي عنوان مي كند و «چيتگر» را به علت محصور شدن در اتوبان ها منطقه آلوده اي مي داند.
به گفته وي «ميدان بهمن» در جنوب تهران از منطقه «اقدسيه» پاك تر است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |