چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
نتايج اوليه كنكور سراسري فردا يا جمعه اعلام مي شود
مهر : نتايج اوليه آزمون سراسري سال جاري آخر اين هفته از طريق سايت سازمان سنجش اعلام مي شود.
معاون سازمان سنجش با اعلام اين خبر افزود: روز دقيق اعلام نتيجه هنوز مشخص نيست، اما سازمان سنجش در تلاش است تا پايان اين هفته و طي روزهاي پنج شنبه و جمعه ابتدا رتبه و اندكي بعد از آن كارنامه داوطلبان را در سايت سازمان سنجش قرار دهد.
حسين پوركاظمي اظهار داشت: سازمان سنجش در سال جاري بالغ بر ۶۵۰ هزار داوطلب را مجاز به انتخاب رشته مي كند.
معاون سازمان سنجش گفت: داوطلبان مي توانند وارد سايت سازمان سنجش شده و از نتايج اوليه و كارنامه خود مطلع شوند.
وي افزود: اواخر هفته آينده نيز در همان حوزه هاي توزيع كارت ورود به جلسه، كارنامه و فرم انتخاب رشته براي مجازين توزيع مي شود.

انتخابات انجمن صنفي روزنامه نگاران
بر اساس نظر وزارت كار انجام مي شود
گروه اجتماعي - انجمن صنفي روزنامه نگاران به ابهام درمورد نحوه برگزاري انتخابات نوبت سوم انجمن پاسخ گفت.
به گزارش خبرگزاري فارس،  جمعي از اعضاي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران در نامه اي به معاونت روابط كار وزارت كار خواستار رفع ابهام قانوني درباره برگزاري انتخابات هيأت مديره اين انجمن در نوبت سوم شدند.
در بخشي از نامه ارسالي به خبرگزاري فارس آمده است: روالي كه در دوره هاي گذشته تشكيل مجمع عمومي صورت گرفته اين بوده كه مجمع در نوبت اول و دوم به حد نصاب نمي رسيده اما بدون مستمسك قانوني، نوبت سوم با هر تعداد اعضا تشكيل و انتخابات برگزار شده است.
در ادامه نامه خاطرنشان شده است: انجمن صنفي روزنامه نگاران روز ۱۹ تير ۸۵ را براي نوبت اول اعلام كرد و چون جلسه رسميت نيافت، جلسه نوبت دوم به ۲/۵/۸۵ موكول شد و چون باز هم حد نصاب لازم به دست نيامد، طبق روال دوره هاي گذشته نوبت سوم اعلام شد.
اين نامه تصريح كرده است: از آنجا كه در اساسنامه انجمن،حد نصاب حاضران و واجدان حق راي براي نوبت سوم پيش بيني نشده است، ممكن است برگزاري آن ابهامات قانوني را تشديد و مشروعيت انتخابات را زير سئوال ببرد.
در پاسخ به خبر خبرگزاري فارس، انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران طي نمابري توضيحات زير را ارسال كرده است: درخصوص سكوت اساسنامه انجمن درباره نحوه رسميت  يافتن مرحله سوم مجامع عمومي عادي و فوق العاده، انجمن صنفي در تاريخ ۶/۸/،۱۳۸۰ طي نامه اي به شماره ۶۶۴/،۸۰ از معاونت وقت روابط كار و امور اجتماعي، كسب تكليف كرد و وزارت كار وقت نيز طي نامه اي به شماره ۹۲۰۵۲ مورخ ۱۵/۸/۱۳۸۰ در پاسخ به استعلام كتبي انجمن اعلام كرد كه طبق عرف و روال جاري، آن انجمن مي تواند با توجه به ماده ۲ آئين نامه، مجمع نوبت سوم را با نصاب حداقل ۵۰ نفر برگزار نمايد.
بنابر اين طبق عرف و روال موجود و نظر كتبي وزارت كار، هيچگونه منعي براي برگزاري نوبت سوم مجمع عمومي وجود ندارد و طبق اعلام قبلي، نوبت سوم مجمع مذكور در ساعت ۱۳ روز يكشنبه مورخ ۱۵/۵/۱۳۸۵ در محل حسينيه ارشاد برگزار خواهد شد.

تا پايان چهار ماه نخست سال جاري
صندوق بيمه بيكاري ۲۳ميليارد تومان بدهي دارد
گروه اجتماعي- مينا شهني: صندوق بيمه بيكاري تا پايان تير ماه گذشته ۲۳ ميليارد تومان بدهي دارد.
فرخ ملكوند، معاون فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي در توضيح اين خبر گفت: «صندوق بيمه بيكاري تا پايان تير ماه گذشته ۱۰۵ ميليارد تومان درآمد داشته و در همين مدت نيز هزينه اي معادل ۱۲۸ ميليارد تومان داشته است. بر اين اساس در ۴ ماه نخست امسال صندوق بيمه بيكاري ۲۳ ميليارد تومان بدهي به بار آورده است.»
وي با تاكيد بر اينكه صندوق بيمه بيكاري تا پايان سال گذشته نيز ۳۹ ميليارد تومان به سازمان تامين اجتماعي بدهكار بوده است، افزود: «صندوق بيمه بيكاري يك صندوق مستقل است كه هيچ ارتباطي به منابع سازمان تامين اجتماعي ندارد و قانوناً سازمان تامين اجتماعي حق ندارد از منابعش براي جبران كسري هاي صندوق استفاده كند.»
ملكوند درباره چگونگي اداره صندوق بيمه بيكاري گفت: «سازمان تامين اجتماعي اين صندوق را اداره مي كند. در واقع سازمان متكلف اداره صندوق است، اما صندوق بيمه بيكاري يك صندوق مستقل است كه با قوانين خاص خودش اداره مي شود.»
معاون فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي درباره علت كمك هاي متولي سازمان تامين اجتماعي به اين صندوق مستقل، توضيح داد: «به دليل اينكه سازمان اين صندوق را اداره مي كند، نمي تواند نسبت به مقرري بگيرانش بي تفاوت باشد بنابراين همواره سعي شده تا به نوعي تعادل صندوق به وسيله سازمان تامين اجتماعي حفظ شود.» وي با اشاره به كمك هاي دولت به منابع صندوق بيمه بيكاري گفت: «سال گذشته دولت يك كمك ۵۰ ميليارد توماني را براي بهبود منابع صندوق در نظر گرفته و تصويب كرد، اما اين كمك ۵۰ميليارد توماني هنوز پاس نشده است.»
وي عمده ترين دليل پاس نشدن اين كمك ۵۰ ميلياردي را طي نشدن مراحل كارشناسي خوانده و افزود: «اين كمك قرار است در قالب واگذاري شركت ها به صندوق انجام شود كه هنوز مراحل اجرايي اين واگذاري انجام نشده است.»
ملكوند با تاكيد بر استقلال صندوق بيمه بيكاري، هر نوع مسئوليتي را در مورد قطع بيمه بيكاري از سازمان تامين اجتماعي سلب كرده و تاكيد كرد كه سازمان تامين اجتماعي هيچ مسئوليتي در تداوم پرداخت مقرري بيكاري اين صندوق ندارد.اين در حالي است كه مجيد يارمند مديركل سلامت سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز چندي پيش گفته بود: «سازمان تامين اجتماعي مي تواند بيمه بيكاري كارگران را نپردازد.»
يارمند با تاكيد بر بدهي ها و عدم تعادل موجود در صندوق گفت: «سازمان تامين اجتماعي موظف است تا زماني كه منابع صندوق بيمه بيكاري جواب مي دهد به تعهد پرداخت اين بيمه عمل كنند و با اتمام منابع مالي طبق قانون مي تواند ديگر بيمه بيكاري پرداخت نكند.»
اظهار نظر اين دو مسئول در حالي تاكيد بر عدم پرداخت بيمه بيكاري دارد كه مهم ترين منابع صندوق بيمه بيكاري كسر حق بيمه از حقوق كارگران است كه كسورات يادشده به تمامي در اختيار سازمان تامين اجتماعي قرار مي گيرد و سازمان تامين اجتماعي نيز بخشي از اين مبلغ را به عنوان مقرري بيمه بيكاري در اختيار كارگران قرار مي دهد و براساس قوانين بيمه، شركت هاي بيمه گذار موظفند در ازاي دريافت حق بيمه خدمات مقرر قانوني را ارائه دهند و يا اعلام ورشكستگي كنند كه مراحل خاص قانوني دارد. با اين تعابير هنوز مشخص نيست سازمان بيمه گري كه توان اجراي تعهدات خود را ندارد چگونه به فعاليت ادامه مي دهد.

به مناسبت برگزاري همايش سراسري تازه هاي قلب و عروق (۱۲ مرداد)
آزمايش سالانه سلامت قلب براي افراد پرخطر ضروري است
009447.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: با توجه به شيوع روزافزون تعداد مبتلايان به نارسايي پيشرفته قلبي و افزايش نياز به پيوند قلب در كشور، ايجاد بانك اطلاعات كانديداهاي پيوند قلب ضروري است و توصيه مي شود همه افراد گروه هاي پرخطر آزمايش سالانه سلامت قلب را انجام دهند.
محمدرضا محمدحسني، فوق تخصص قلب و دبير همايش سراسري تازه هاي قلب و عروق در گفت وگوي اختصاصي با همشهري، در خصوص مهم ترين علائم بروز بيماري هاي قلبي گفت: دردهاي قفسه سينه و تنگي نفس غيرقابل توجيه، ورم اندام ها به خصوص در پاها، تپش قلب غيرعادي، سرگيجه غيرعادي، بروز درد از ناحيه ناف تا گردن (آرواره ها) و دست چپ و كتف ها از علائم هشدار دهنده بيماري هاي قلبي هستند. وي با اشاره به اينكه، قلب هيچ گاه در جاي خودش درد نمي گيرد، افزود: بهتر است مردم در اين مورد كمي نگاه جدي تري داشته باشند و هر دردي در اين مناطق را سريعاً به اعصاب و آرتروز و... نسبت ندهند و سريعاً به پزشك متخصص مراجعه نمايند.
دكتر ماندگار، فوق تخصص جراحي قلب نيز با اشاره به گران بودن پيوند اعضا در ايران گفت: پيوند قلب به لحاظ آماده سازي بيمار، تكنيك پيوند، نگهداري و مراقبت بيمار بسيار پرهزينه است و متأسفانه اغلب اين گونه بيماران پوشش بيمه اي ندارند و يا به علت آنكه دچار بيماري قلبي هستند شغل مناسبي ندارند و يا آن را از دست داده اند و از كار افتاده محسوب مي شوند. در اين موارد بايد از سوي نهادهاي حمايتي مورد حمايت قرار گيرند.وي با اشاره به اينكه در خصوص انجام پيوند قلب مشكل تكنيك جراحي نداريم، گفت: متأسفانه بحث عدم تجهيزات و فضاي فيزيكي مورد نياز مطرح است و نكته بعدي مراقبت هاي پس از عمل است كه موجب مي شوند نتيجه نهايي پس از پيوند خيلي مطلوب نباشد.
ماندگار افزود: در كشور ما چون پروسه ارائه خدمات ناقص است نمي توانيم پيوند مطلوب انجام دهيم، لذا تنها ۵۰ درصد بيماران پيوندي زنده مي مانند.براساس آخرين آمارهاي بهشت زهرا(س)، شايع ترين علت مرگ شهروندان تهران در ۳ ماهه گذشته سكته قلبي بوده است و براساس نتايج آخرين بررسي وزارت بهداشت، بيماري هاي قلبي- عروقي روزانه جان ۳۶۹ نفر را گرفته كه از اين ميزان سكته قلبي با مرگ روزانه ۱۹۸ نفر، يك هزار و ۶۹۲ سال عمر مفيد و سكته مغزي هم با مرگ روزانه ۸۲ نفر، ۸۱۰ سال عمر مفيد را در كشور هدر مي دهد.رئيس اداره قلب وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: اصلاح شيوه تغذيه و افزايش مصرف سبزيجات تازه، پرهيز از غذاهاي چرب و پركالري، گنجاندن ورزش در برنامه زندگي، عدم استعمال دخانيات، كنترل فشار خون و ديابت همگي از راه هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي است.
گفتني است همايش سراسري تازه هاي قلب و عروق، با هدف ارائه جديدترين دستاوردهاي انجام شده در اين رشته ۱۲ تا ۱۴ مرداد ماه جاري در سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران برپا مي شود.

جلسه پرسش و پاسخ كانديداهاي انجمن صنفي روزنامه نگاران
گروه اجتماعي- انجمن صنفي روزنامه نگاران به منظور آشنايي بيشتر روزنامه نگاران با مواضع، برنامه ها و ديدگاه هاي كانديداهاي انتخابات هيات  مديره و بازرسان جلسه پرسش و پاسخ را برگزار مي كند.اين جلسه از ساعت ۳۰ ‎/ ۱۰ تا ۳۰ ‎/ ۱۲ امروز در محل اين انجمن واقع در بلوار كشاورز، خيابان كبكانيان، كوچه هفتم، پلاك ۸۷ برگزار مي شود  و حضور براي تمام خبرنگاران آزاد است.

بيماري هاي شايع مناطق مختلف كشور شناسايي مي شود
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: تيم هاي پزشكي اعزامي به مناطق محروم و دورافتاده كشور، بيماري هاي شايع هر منطقه را شناسايي مي كنند.
رئيس بسيج جامعه پزشكي كشور ضمن اعلام اين خبر گفت: هدف اردوهاي هجرت بسيج سازندگي از اعزام اين تيم ها، ارزيابي مشكلات، كمبودها و شناسايي بيماري هاي شايع هر منطقه است از آنجا كه بخش هاي مختلف كشور با توجه به ويژگي هاي آب و هوايي، معيشتي و فرهنگي با مشكلات مختلف بهداشتي روبه رو هستند، لذا تركيب تيم هاي پزشكي اعزامي به هر منطقه با توجه به بررسي هاي اوليه تعيين مي شود.
محمد جديدي همچنين افزود: بررسي ها نشان مي دهد سطح آموزش عمومي در كشور به ويژه در مناطق محروم در حد مطلوبي قرار ندارد و اكثر مردم اطلاعات كسب شده خود را از تلويزيون و مطبوعات كسب كرده اند و در سال هاي گذشته بسيج به عنوان نيروي پيشگام در اين زمينه وارد شده و حجم بالايي از كار و آموزش را در مدت زمان كوتاهي به انجام رسانده است.
رئيس سازمان بسيج جامعه پزشكان با اشاره به ۲۱ هزار نفر پزشك عضو اين سازمان در سطح كشور گفت: پزشكان داوطلب، تابستان امسال در قالب اردوهاي هجرت بسيج سازندگي به منظور ارائه مشاوره و معاينه رايگان به مناطق محروم كشور اعزام مي شوند.

۱۰ميليارد تومان براي توسعه مراكز درمان اعتياد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: فداحسين مالكي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر- در حاشيه بازديد از مركز اجتماع درمان مدار (TC) هجرت كه با حضور ابوالحسن فقيه- رئيس سازمان بهزيستي- انجام شد، از توسعه مراكز درمان گذري اعتياد (DIC) و مراكز TC و مراكز درمان و ترك اعتياد خبر داد.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين افزود: امسال ۱۰ميليارد تومان براي توسعه اين مراكز در نظر گرفته شده و هزينه مي شود.
وي همچنين اعلام كرد: سياست هاي كلان مبارزه با مواد مخدر با تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام براي تاييد نهايي براي مقام معظم رهبري ارسال شده و بر همين اساس، اين بودجه امسال براي مراكز درمان اعتياد هزينه مي شود.
مالكي همچنين اظهار داشت: توسعه مراكز درمان گذري اعتياد (DIC) و مراكز TC و نيز مراكز درمان و ترك اعتياد تحت پوشش سازمان هاي غيردولتي، اولويت مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر است و در صورتي كه بهزيستي و وزارت بهداشت طرح و برنامه هاي خود را در اين زمينه ارائه كنند از نظر اعتباري، از سوي ستاد حمايت مي شوند، زيرا ۱۰ميليارد تومان براي توسعه اين مراكز در سال جاري در نظر گرفته شده است.
وي در ادامه گفت: با پيشنهاد مسئولان بهزيستي استان تهران، ۳۵۰ ميليون تومان براي راه اندازي ۱۰ مركز جديد DIC در تهران تامين اعتبار شد و با توجه به اينكه ايجاد اين مراكز از قبل برنامه ريزي شده است از اين هفته كار راه اندازي اين مراكز در تهران شروع مي شود.
مالكي افزود: در زمان حاضر ۲۸ مركز TC يا اجتماع درمان مدار در كشور فعال است كه فعاليت اين مراكز نتايج مطلوبي در ترك اعتياد و بهبود وضع زندگي معتادان داشته است. مراكز DIC نيز در كاهش آسيب اعتياد بسيار موثر بوده است، بنابراين خواست ما از وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي اين است كه در هر استان حداقل يك مركز DIC و يك مركز TC وجود داشته باشد و در مناطقي كه ظرفيت بيشتري باشد تعداد اين مراكز افزايش يابد.
وي گفت: براي راه اندازي مراكز DIC زنان نيز برنامه ريزي هايي وجود دارد، اما چون فعاليت اين مراكز، شرايط خاصي دارد، در صورتي كه تاييدهاي لازم براي تامين كادر اين مراكز از سوي وزارت بهداشت انجام شود مراكز DIC زنان نيز در كشور فعال مي شود كه اولين آن در مشهد مجوز فعاليت گرفته است.دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: به طور كلي اولويت ستاد مبارزه با مواد مخدر، توسعه مراكز درمان اعتياد است؛ مسأله اي كه مورد تاكيد شخص رئيس جمهوري نيز هست. بنابراين امسال بايد وضعيت مراكز درماني اعتياد در كشور سر و سامان بگيرد.

با مردم
راننده نمونه انتخاب كنيد
يكي از راه هاي كاهش حوادث رانندگي، تشويق رانندگان منضبط است. وزارت راه و ترابري و ساير سازمان هاي مسئول و همچنين شركت واحد اتوبوسراني در شهرها مي توانند، همه ساله به رانندگان نمونه اي كه با دقت و رعايت مقررات كار كرده و جان مردم را حفظ كرده اند، جوايز ارزنده اي اهدا كنند. اين كار تأثير فراواني در تغيير رفتار عموم رانندگان خواهد داشت.
آقاي صبري- تهران
قطع متناوب آب و برق
آب و برق شهرك مارليك كرج، به تناوب قطع مي شود كه مشكلات زيادي براي اهالي اين شهرك ايجاد كرده است. اين مسئله بايد به صورت اساسي حل شود.
آقاي تهامي- كرج
سر و صداي كارواش
واحدهاي خدماتي خودرو معمولاً بايد در مكان هايي داير شود كه در حد امكان از لحاظ سر و صدا (آلودگي صوتي) و همچنين آلودگي هاي زيست محيطي براي شهروندان ايجاد مشكل نكند. يك واحد كارواش در خيابان شادمهر احداث شده كه در واقع جزو واحدهاي خدماتي مزاحم و آلاينده محسوب مي شود. دستگاه هاي ذي ربط از جمله شهرداري مي توانند از نزديك، اين مسئله را مورد بررسي قرار دهند.
كيهاني زادگان- تهران
تقاضا از شركت واحد
اتوبوس هاي خط پارك سوار آزادي- پونك سرويس دهي منظمي داشتند، اما اخيراً پس از راه اندازي خط پونك - مترو صادقيه به صورت ريالي، اين خط دچار تأخير و تا حدودي بي نظمي شده است. اميدواريم با مساعي شركت واحد اتوبوسراني اين معضل برطرف گردد.
آقاي مؤيدي - شهروند ساكن پونك
در خدمت صرفه جويي يا....؟
نماي ساختمان نوبنياد يكي از سازمانهاي دولتي در بزرگراه نيايش با شيشه هاي رنگ تيره ساخته شده است. تيرگي اين شيشه ها مانع رسيدن نور طبيعي به اتاق هاي كاري است و به همين دليل در طول روز براي تأمين نور اتاق ها بايد لامپ ها روشن بمانند. آيا براي صرفه جويي در برق نبايد طرح هاي ساختماني، با قدري دورانديشي بيشتر ساخته شوند؟
خانم گل افروز - تهران
سرعت، عامل حوادث جاده ها
بسياري از حوادث رانندگي به ويژه حوادث منجر به مرگ در جاده ها و خيابان هاي كشور ما معلول سرعت غيرمجاز است، آيا نبايد اهرم هاي قانوني مناسب براي كنترل رفتار رانندگان خلافكار به كار گرفته شود؟
آقاي مظفري - تهران
گراني كاذب مسكن
ظاهراً با هجوم صاحبان پول هاي سرگردان به بخش معاملات مسكن، نوعي گراني كاذب در اين بخش شكل مي گيرد، دخالت دولت براي كنترل وضعيت موجود مانع از گراني كاذب خواهد شد.
خانم معمار - تهران
ماليات حقوق كارگران
در مورد ماليات حقوق كارگردان با توجه به مبناي ۱۰ درصد و رشد پلكاني آن تا سقف ۲۰ درصد پيشنهاد تجديد نظر دارم.
آقاي حسيني - تهران
زيان بازنشستگان دانش آموخته
تقاضا دارم، تفاوت و تبعيض موجود در حقوق بازنشستگان شركت مخابرات، برطرف شود. به ويژه بازنشستگان دانش آموخته بيشتر متضرر شده اند.
آقاي مطلق تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |