چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
جنگ در دنياي پردازنده ها
رقابت اينتل و اي ام دي به نفع كاربران
009429.jpg
كريگ برت مدير اجرايي اينتل
009438.jpg
هكتور رويز مديراجرايي اي ام دي
گروه علمي فرهنگي- رقابت دو شركت اصلي توليدكننده يكي از مهمترين قطعات مورد استفاده در رايانه هاي شخصي، اينتل و اي ام دي در زمينه عرضه پردازنده هاي ارزان تر و در عين حال قوي تر از يك سو و از سوي ديگر توليد انبوه نمايشگرهاي ال سي دي، سبب كاهش قابل توجه قيمت رايانه هاي شخصي جديد شده است.
به گزارش پي سي ورلد، اينتل و اي ام دي كه تنها توليدكنندگان پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي محسوب مي شوند در هفته گذشته براي رقابت با يكديگر قيمت برخي انواع توليدات خود را تا بيش از ۶۰درصد كاهش دادند كه اين امر در آينده نزديك تاثير بسيار مثبتي در بازار رايانه هاي شخصي خواهد داشت.
به طور مثال اينتل قيمت پردازنده قدرتمند ۶/۳ گيگاهرتزي پنتيوم دي را از ۵۳۰دلار به ۳۱۶دلار رساند و اي ام دي نيز قيمت پردازنده دوهسته اي اتلن ۶۴اكس خود را از ۶۹۶دلار به ۳۰۱ دلار كاهش داد.
پردازنده، يكي از مهمترين و گران ترين قطعات مورد استفاده در رايانه هاي شخصي است و كاهش قيمت آن تاثير مستقيم بر بازار جهاني رايانه هاي شخصي خواهد داشت. از سوي ديگر توليد انبوه ال سي دي و كاهش رقابتي قيمت اين محصولات از سوي شركت هاي توليدكننده آنها نيز به كاهش قيمت كلي رايانه هاي شخصي كمك كرده است.
به علاوه كارشناسان رايانه اي عقيده دارند با توجه به عرضه ويندوز ويستا در ابتداي سال ميلادي آينده، احتمالا شركت هاي توليدكننده قطعات مورد استفاده در رايانه هاي شخصي به منظور به حداكثر رساندن فروش خود تا پيش از ظهور ويستا، قيمت محصولات خود را تا حد امكان كاهش خواهند داد كه اين امر نيز به موارد بالا كمك كرده و قيمت رايانه هاي شخصي جديد را در ماه هاي آينده بيش از پيش كاهش خواهد داد.

نانوماشين هاي بدون اصطكاك
009432.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروهي از محققان دانشگاه بازل سوئيس نشان داده اند با اعمال يك نيروي لغزشي كوچك و عمود بر سطح،  اصطكاك بين نوك ميكروسكوپ نيروي اتمي و بلورهاي نمك، تا صد برابر كاهش مي يابد. گروهي از پژوهشگران آزمايشگاه ملي بركلي در كاليفرنيا هم به روشي براي كنترل اصطكاك در يك سيستم مشابه با استفاده  از ميدان هاي الكتريكي دست يافتند.
محققان تاكنون گام هاي مهمي براي غلبه بر اصطكاك در نانوابزارهاي مكانيكي برداشته اند. چون نانوابزارها نسبت به سطح حجم بسيار بزرگي دارند، اصطكاك، مشكل بزرگي در اين ابزارها محسوب مي شود و باعث تخريب سريع سطح و غيرقابل استفاده شدن آنها مي شود. روان كارهاي معمول و قديمي در چنين ماشين هايي كاربرد ندارند، زيرا اين روان كارها هنگامي كه در فضاهاي بسته و كوچك محبوس شوند، چسبناك و ضخيم خواهند شد. بنابراين براي تجاري سازي  اين نانو و ميكروابزارها، فراگيري چگونگي غلبه بر اصطكاك، ضروري است.
آنيسوارا سوكوليوس از دانشگاه بازل به همراه همكارانش، در آزمايش هاي خود، تماسي بين يك نوك تيز سيليكوني و سطح اتمي كلريد  سديم برقرار كردند. با حركت بلور نمك، نوك سيليكوني دچار ناپايداري شده و شروع به لغزش مي كند. هنگامي كه محققان، يك نيروي كششي متغير سينوسي بين نوك و بلور اعمال كردند، اين ناپايداري ها متوقف شد و اصطكاك، بيش از صد برابر كاهش يافت، زيرا نيروي متغير، نوسانات انرژي پتانسيل بين نوك و سطح را كاهش مي دهد.
در آزمايشي ديگر نيز محققان دانشگاه كاليفرنيا، نوك ميكروسكوپ را روي يك زيرلايه سيليكوني داراي مناطق p و n قرار دادند. به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، آنها دريافتند كه  اعمال ولتاژ ۴ ولت روي سطح، مقدار اصطكاك را در مناطق p دو برابر مي كند. اگرچه  در اين آزمايش اصطكاك افزايش يافت، ولي محققان معتقدند  اين اثر مي تواند يك مكانيزم مفيد كنترل اصطكاك در نانوابزارهاي واقعي باشد، زيرا اعمال چنين ولتاژي آسان است. هر چند اين گروه هنوز علت افزايش اصطكاك را نمي دانند.

كشف بزرگترين ساختار تركيبي عالم
009441.jpg
گروه علمي فرهنگي- ستاره شناسان دانشگاه توهوكو با استفاده از تلسكوپ هاي سوبارو (SUBARU) و كك (KECK) موفق شدند تا رشته هاي غول پيكري از كهكشان ها را شناسايي كنند كه تا ۲۰۰ ميليون سال نوري در فضا گسترش يافته اند. اين رشته هاي غول پيكري كهكشاني حدود ۲ ميليارد سال پس از انفجار بزرگ شكل گرفته اند. اين مجموعه كهكشاني در واقع بزرگترين ساختار موجود در عالم است كه تاكنون كشف شده است.
اين رشته هاي طويل داراي حداقل ۳۰ نقطه متمركز از گاز هستند كه هر يك از آنها به تنهايي در حدود ۱۰ برابر كهكشان راه شيري است. اين كشف جديد بسيار مهم است چون منابع اطلاعاتي و افق تازه اي در خصوص ساختارهاي بزرگ موجود در عالم در اختيار آنها قرار مي دهد.

آموزش و پرورش
بر اساس سياست جديد آموزش  و پرورش انجام مي شود:
تاليف چند كتاب براي يك ماده درسي
009426.jpg
گروه علمي فرهنگي: علي اصغر محمدي - سياست جديد دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي، رويكرد چند تاليفي براي يك ماده درسي است.
به گزارش همشهري، حجت الاسلام علي ذوعلم- مديركل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي دوره عمومي- صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در برنامه ريزي هاي جديد، به جاي يك كتاب، چندين كتاب به دانش آموزان و معلمان عرضه مي شود و در حال حاضر در دوره آموزش عمومي و در سه درس علوم تجربي، عربي و حرفه وفن، در پنج استان كشور، پس از طي مراحل آموزش و كسب تجارب، در حال توليد محتوا هستند و اميد است در سال تحصيلي آينده، اولين توليدات آن را به مدارس عرضه كنيم.
وي افزود: با توجه به گله دانش آموزان و معلمان از حجيم بودن كتاب هاي درسي، با تشكيل گروه هاي كارشناسي، در حال بازنگري كتاب ها از لحاظ حجم و ساعات اختصاص يافته به آنها هستيم، اما اين موضوع عموميت ندارد.
به گفته ذوعلم، از اين پس قرار است تاليف كتاب هاي درسي با مشاركت ناظران، كارشناسان پژوهشي، ناشران و موسسات پژوهشي انجام شود و به تدريج اين كار به مراكز ذي صلاح ارجاع شود و دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي به ارتقاي كيفيت اين كتاب ها خواهد پرداخت.
وي توجه ويژه به آداب و مهارت زندگي را از رويكردهاي ديگر دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي اعلام كرد و گفت: در شرايط فعلي نيز كم و بيش اين موضوع ديده مي شود كه نتايج آن طي سال هاي آينده مشخص مي شود.
مشاور وزير آموزش وپرورش در ادامه از بازنگري و اصلاح كتاب هاي درسي در جهت تقويت رويكرد فرهنگي و تربيتي خبر داد و گفت: در برنامه چهارساله پنجم توسعه، توسعه دروس زبان، رياضي و علوم، مجدداً بررسي شده و ارتقا مي يابد.ذوعلم توجه به جذابيت و نشاط برانگيزي از نظر نگارشي و جاذبه هاي هنري در كتاب ها از نظر روان شناختي كه در كتاب هاي فعلي توجه زيادي به آن نشده است را از ديگر برنامه هاي اين دفتر اعلام كرد.وي با اشاره به رويكرد تلفيق و كاهش تعداد كتاب هاي دوره راهنمايي اظهار داشت: دليل اين امر، احساس ناراحتي دانش آموزان اين دوره است.
مشاور وزير آموزش وپرورش با تاكيد بر نقش محوري معلمان در نظام تعليم و تربيت گفت: در آموزش چندرسانه اي در كنار كتاب از وسايل آموزشي نيز استفاده مي شود و نقش علم بايد بيشتر شود، چرا كه دروس دوره ابتدايي با دروس دوره راهنمايي و دوره راهنمايي با دوره متوسطه، هماهنگ و متوازن نيست كه البته در اين زمينه كارهايي انجام خواهد شد.
وي در پايان ،از تهيه و تدوين برنامه درسي ملي خبر داد و گفت: اين طرح كلان از سال هاي قبل در اين دفتر شروع شده كه از امسال به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است و تا سه سال آينده، نظام تعليم و تربيت، بايد داراي برنامه درسي ملي باشد تا نقشه جامع و كلان برنامه درسي قبل از دانشگاه را ارائه كند.
متن كتاب هاي درسي در پايگاه اينترنتي
ايرنا: مديركل دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: متن و محتواي اغلب كتاب  هاي درسي سال تحصيلي ۸۶-۸۵دانش آموزان دوره هاي تحصيلي در پايگاه اينترنتي قرارگرفت.
سيد احمد حسيني گفت: هم اكنون كتاب هاي درسي دوره متوسطه و پيش دانشگاهي به دليل مراجعه زياد مخاطبان در پايگاه اينترنتي قرار دارد.
وي افزود: برخي از كتاب هاي دوره هاي ابتدايي و راهنمايي نيز با وجود مراجعه بسيار اندك علاقه مندان، در پايگاه اينترنتي قرارگرفته است.
مديركل دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي اظهار داشت: محتواي كتاب هاي درسي مدارس به نشاني اينترنتيir.sch.chap.WWW در دسترس همه علاقه مندان و دانش آموزان است.
وي افزود: كتاب هاي درسي تغيير يافته و يا اصلاح شده؛ از جمله كتاب «دين و زندگي» بيشترين مراجعه كننده را در اينترنت دارد. حسيني افزود: اين كتاب ها با آخرين تغييرات صورت گرفته روي پايگاه اينترنتي اين اداره كل قرارگرفته كه از جمله اين كتاب ها، زبان و شيمي دوره پيش دانشگاهي است.
وي در عين حال گفت: همه كتاب ها لازم نيست در پايگاه اينترنتي قرار گيرد زيرا تعداد مراجعه كنندگان به آن بسيار اندك است. حسيني افزود: به دليل اينكه پهناي باند اين سايت ها اندك است نمي توان محتواي همه كتاب هاي درسي دوره هاي مختلف تحصيلي را در آن قرارداد.

انتشار ويديوهاي جنگ ممنوع
009435.jpg
گروه علمي فرهنگي- وب سايت هايي وجود دارند كه مشخصاً براي انتشار ويدئوهاي خشونت بار راه اندازي شده اند. وزارت دفاع آمريكا به دقت ويدئوهايي كه در مورد جنگ ها توسط سربازان آمريكا روي اينترنت منتشر مي شوند را بررسي مي كند و مشخصاً نسبت به فيلم هايي كه تصاوير پس از نبرد را نشان مي دهند، حساس است. در ارتش آمريكا هيچ قانون معيني وجود ندارد تا مانع انتشار مواد تصويري توسط سربازان شود.
با اين حال سربازاني كه مأموريت خود را در عراق و افغانستان انجام داده اند شنيده اند كه بايد نسبت به انتشار ويدئوهايشان روي اينترنت احتياط كنند. سايت هايي نظير يو تيوب (YouTube) و اوگريش (Ogrish) صدها يا هزاران قطعه فيلم ويدئويي سربازان را در خود جاي داده اند.
بسياري از اين فيلم ها آنچه پس از بمب گذاري هاي انتحاري باقي مانده يا بعد از نبرد ديده مي شود را به تصوير مي كشند. در اين فيلم ها بسياري از افراد، از جمله سربازان در سخنانشان كلمات ركيك به كار مي برند.
يكي از سربازان آمريكايي كه در سال ۲۰۰۵ در عراق مأموريت انجام داده بود به بي بي سي گفته است كه نظارت شديدي بر ويدئوها و تصاويري كه روي سايت ماي اسپيس (MySpace) منتشر مي شدند وجود داشته است. به گفته او پنتاگون افرادي غيرنظامي را استخدام كرده تا اينترنت را وارسي كنند. بي بي سي هنوز نتوانسته است تأييد كند كه اين افراد براي پاك كردن اينترنت از مواد نامناسب كه توسط سربازان منتشر مي شوند، فعاليت مي كنند.
اما مركز فرماندهي ارتش آمريكا كه مسئول نيروهاي نظامي در عراق و افغانستان است گروهي را مأمور مطالعه وبلاگ ها و پاسخ به آنچه آنها نادرست تلقي مي كنند كرده است. سايتي نظير ميليتاري (Military) به انتشار برخي از فيلم ها و تصاوير جنگ مي پردازد، اما هدفش تجليل از ارتش است و هرگز ويدئوهاي مربوط به كشته شدن سربازان آمريكايي يا شاهدان بي گناه را منتشر نمي كند.
در مقابل مأموريت سايت اوگريش نشان دادن اين نكته به غرب است كه جنگ واقعاً شبيه چيست؟  هايدن هويت، يكي از بنيانگذاران اين سايت مي گويد: مردم فكر مي كنند جنگ كاري نجيبانه است. آنها فراموش كرده اند كه تا چه حد خشن و وحشيانه است. آقاي هويت برآورد مي كند در سايتش حدود ۱۰۰۰ قطعه فيلم در مورد عراق وجود دارد.

به روزكننده خودكار در اينترنت اكسپلورر ۷
009444.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت اعلام كرد كه اينترنت اكسپلورر  ۶  در ويندوز ويستا از يك برنامه به روز كننده خودكار برخوردار خواهد بود كه جديدترين جستجوگر وب محسوب مي شود. اين فناوري براي آگاه كردن كاربران از آخرين اقدامات امنيتي به كار گرفته شده است.اين ارتقاي خودكار جستجوگر، به كاربران كمك مي كند تا از ايمني بيشتري برخوردار بوده و به روز باشند؛ هرچند كاربران امكان آن را خواهند داشت كه نصب آن را به تاخير بيندازند. علاوه بر آن، كاربران قادر خواهند بود تا از طريق برنامه Add/Remove كه در كنترل پنل قرار داده شده است، هر زمان كه تمايل داشتند وارد اينترنت اكسپلورر ۶ بشوند.

آموزش عالي
۳۰ تا ۴۰ درصد دانشگاه ها امكانات بهداشتي و درماني ندارند
مهر: حسن مسلمي نائيني گفت: در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دانشگاه هاي مورد بازديد وزارت علوم فاقد مركز بهداشت و درمان بوده اند يا از تسهيلات كافي مانند آمبولانس و ... برخوردار نيستند.
مدير كل دانشجويان داخل كشور گفت: وزارت علوم جهت بررسي و نيازسنجي در زمينه بهداشت و درمان دانشگاه ها،پرسشنامه اي را تهيه كرده و به دانشگاه هاي سراسر كشور ابلاغ كرده است.
وي افزود: به دليل اينكه تاكنون متولي بهداشت و درمان در دانشگاه هاي كشور وجود نداشته است اطلاعات لازم در اين زمينه اندك است. وي اضافه كرد: پس از جمع آوري اطلاعات دانشگاه ها در خصوص كمبودها و نيازها در زمينه بهداشت و درمان دانشجويان با كمك دولت بودجه اي اختصاص مي يابد و وزارت علوم طرح چكاپ و تشكيل پرونده بهداشتي و درماني هر دانشجو را به اجرا در مي آورد.
مسلمي گفت: در سال جاري دانشگاه ها موظف به تخصيص ۵ تا ۷ درصد از بودجه هاي فرهنگي و رفاهي به مشاوره و بهداشت روان شده اند و وزارت علوم درصدد است بودجه خاصي نيز به بهداشت، درمان و معاينه پزشك دانشجويان اختصاص دهد.
دفاتر ارزيابي دانشگاه ها فعال مي شوند
مهر:مديركل دفتر ارزيابي و نظارت وزارت علوم،گفت: دفاتر ارزيابي و نظارت در دانشگاه ها نيز بايد به عنوان مكانيزم خود ارزيابي در دانشگاه ها فعال شوند و دفاتر مستقر در دانشگاه هاي پيام نور و علمي كاربردي به واحد هاي اين دانشگاه ها نيز تسري يابد.
عامري با اشاره به الگوي جديد نظارت وزارت علوم اظهار داشت: در اين الگو علاوه بر اينكه نظارت توسط مكانيزم هاي خود ارزيابي صورت مي گيرد، كميته نظارت استاني نيز تشكيل مي شود و اين كميته به طور مستقل وظيفه نظارت دانشگاه هاي استان را با هماهنگي با وزارت علوم به صورت ارزيابي بيروني انجام مي دهد.
وي اضافه كرد: اين تيم هاي بازرسي در استان هاي مختلف فعال مي شوند و با همكاري دانشگاه هاي جامع استان بازديد و نظارت را در دانشگاه هاي هر استان انجام مي دهند.
وزير علوم:
سياست وزارت علوم در قبال بورسيه هاي غيرمتعهد
اجراي قانون است
مهر: بررسي پرونده هاي دانشجويان بورسيه دولت جمهوري اسلامي ايران كه هنوز به وزارت علوم مراجعه نكرده اند يا به تعهدات خود پايبند نبوده اند در دوران جديد وزارت علوم در دستور كار معاونت حقوقي و پارلماني وزارت علوم قرار گرفته است. به گفته معاون حقوقي وزير علوم وثيقه هاي دانشجويان بورسيه غيرمتعهد حتي در غياب افراد يا ضامن آنها اجرا مي شود و امكان تخفيف بيش از يكسال براي اين افراد وجود ندارد.
سيد محمد حسيني با بيان اين مطلب افزود: معاونت حقوقي وزارت علوم بحث وثيقه هاي فراواني كه در گذشته در وزارت علوم باقي مانده و افراد نيز به تعهدات خود در اين رابطه عمل نكرده اند را به طور سيستماتيك مورد بررسي قرار داده و در اين زمينه اقدامات لازم را انجام مي دهد.
وي در مورد تعداد وثيقه هايي كه اجراي آنها محتمل به نظر مي رسد گفت: وزارت علوم در دوران جديد مديريت پرونده هاي افرادي كه بورسيه دولت جمهوري اسلامي ايران هستند و هنوز به كشور مراجعه نكرده اند را مورد بررسي قرار داده است. پرونده هاي قابل توجهي بررسي شده اند كه به اين وضعيت دچار هستند.
معاون وزير علوم گفت: برخي درخواست تخفيف دارند كه وزارت علوم بيشتر از يك سال نمي تواند به اين افراد تخفيف بدهد و اين خواسته نيز قابل پذيرش نيست.
وي اضافه كرد: اين افراد بايد بر اساس يورو يا دلار مبالغي كه دولت براي آنها پرداخت كرده است را بازگردانند. در واقع بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي مبالغ هزينه شده براي اين افراد (دلار هزينه شده) به قيمت روز محاسبه مي شود. محمد مهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در زمينه برخورد با پرونده اين دانشجويان به مهر گفت: اجراي قانون سياست اصلي وزارت علوم در چنين مواردي است ضمن اينكه مهرورزي در دستور كار وزارت علوم قرار دارد. بنابراين ضمن مهرورزي با چنين افرادي، قانون به مرحله اجرا گذاشته مي شود.
نحوه توزيع كارت آزمون توليمو
ايسنا: تاريخ، محل و نحوه توزيع كارت بيست و ششمين آزمون زبان انگليسي پيشرفته توليمو اعلام شد.
آزمون توليمو صبح روز جمعه ۱۳ مرداد ماه به طور همزمان در هفت شهرستان اصفهان،  بابل،  تبريز، تهران، شيراز، كرمان و مشهد برگزار مي شود.
كارت ورود به جلسه و برگ راهنماي شركت در آزمون نيز روز پنج شنبه ۱۲ مرداد ماه با توجه به استان محل اقامت داوطلبان در حوزه هاي توزيع كارت از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ توزيع مي شود كه هر داوطلب براي دريافت كارت بايد اصل شناسنامه و يا كارت شناسايي عكسدار معتبر را به همراه داشته باشد و يك قطعه عكس، اصل فيش بانكي و وجه ثبت نام را به متصدي توزيع كارت تحويل دهد.
همچنين داوطلبان مي توانند اطلاعات بيشتر را از واحد اطلاعات و پاسخگويي سازمان سنجش آموزش كشور به شماره تلفنهاي ۸۸۹۲۳۵۹۵ و ۸۸۹۲۳۵۹۹ كسب كنند.

علمي فرهنگي
حافظ تاريخ هخامنشيان در جوار حافظ آرام گرفت
گروه علمي فرهنگي- پيكر زنده ياد دكتر عليرضا شاپورشهبازي- ايران شناس و مؤسس «بنياد هخامنشي»- صبح ديروز در قطعه مفاخر حافظيه شيراز آرام گرفت. مرحوم شهبازي پس از ۹ ماه مقاومت در برابر بيماري در ۲۴ تير ماه در آمريكا دارفاني را وداع گفت.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، پژوهش هاي مرحوم شهبازي در زمينه  هاي باستان شناسي، تاريخ و فرهنگ، تمدن و جغرافياي تاريخي ايران باستان بي نظير بود. وي از جمله مفاخر و دانشمندان ايراني است كه خدمات بسياري در شناساندن تاريخ، فرهنگ و تمدن ايران- به ويژه دوره هخامنشي و ساساني- داشته است.
تأليفات ارزشمند اين استاد از منابع مهم مطالعاتي باستان شناسي كشور محسوب مي شود.از او بيش از ۷۰ كتاب و ۱۸۰مقاله تخصصي به فارسي و انگليسي در مجموعه ها، مجله هاي معتبر داخلي و خارجي به يادگار مانده است.
تدوين بخش هخامنشي دايره المعارف بزرگ اسلامي، مداخل مربوط به تاريخ، جغرافياي تاريخي و فرهنگ ايران باستان و حماسه ملي در دانشنامه ايرانيكا و دانشنامه فارس، از ديگر فعاليت هاي درخشان وي به شمار مي رود.
تاريخ ساسانيان بر اساس تاريخ طبري با حواشي وي، شاهزاده هخامنشي، فردوسي - زندگي نامه انتقادي، جهانداري داريوش بزرگ، ماد و هخامنشي، شاهنشاهان و سنت هاي ايرانيان، شرح مصور تخت جمشيد، راهنماي مستند تخت جمشيد و ... از جمله كتاب هاي شهبازي از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۴ است.زنده ياد شهبازي در سال ۱۳۲۱در شيراز و در خانواده اي اصيل چشم به جهان گشود. با اتمام دوره تحصيلات  مقدماتي و متوسطه و اخذ مدرك كارشناسي در رشته تاريخ دانشگاه شيراز به منظور اخذ مدرك دكترا در رشته باستان شناسي و زبان هاي باستاني از كالج سلطنتي لندن، راهي انگلستان شد.
استاد شهبازي در سال ۱۳۵۳ بنياد هخامنشي را تأسيس كرد و تا سال ۱۳۵۸ مديريت آن را عهده دار بود. تدريس در دانشگاه هاي شيراز، هاروارد، كلمبيا، گونتينگن آلمان و تدريس در رشته تاريخ و فرهنگ خاورميانه در دانشگاه ارگن شرقي تا پيش از بيماري، از فعاليت هاي علمي و دانشگاهي استاد محسوب مي شود.
مرحوم شهبازي از سال ۱۳۸۰ مشاور عالي بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد در تخت جمشيد بود كه سهم به سزايي در راه اندازي كتابخانه تخصصي و توسعه آن داشته است. تهيه راهنماي گردشگري به دو زبان فارسي و انگليسي با صداي خود وي كه هم اكنون در سيستم هاي الكترونيك تخت جمشيد قابل شنيدن است از ديگر آثار اين استاد برجسته باستانشناسي است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |