چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
دستگيري باند جاعلان حرفه اي در بورس
گروه بورس- مدير حراست سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد:  باند جاعلان حرفه اي شناسنامه هاي سهامداران شركتهاي پذيرفته شده در بورس دستگير شدند.
محمد تكبيري در گفت وگو با اطلاع رساني بورس گفت: هم اكنون دو تن از اعضاي اصلي اين باند در اداره آگاهي بازداشت هستند و بازجويي هاي فني و تخصصي درباره نحوه دستيابي آنها به اطلاعات محرمانه سهامداران و همكاران احتمالي شان انجام مي شود.
وي افزود: كاركنان حراست سازمان بورس و اداره آگاهي در يك قرار صوري و هنگام تحويل چك اعضاي اين باند را دستگير كردند.
مدير حراست سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به كشف و ضبط پنج شناسنامه جعلي ديگر و تعدادي برگه سهم مربوط به سهامداران شركتهاي بورسي از اعضاي اين باند، تصريح كرد:
سوژه هاي اين باند بيشتر از افراد مسن و كساني كه در سالهاي گذشته به هر علت وضعيت سهام خود را پيگيري نكرده اند، انتخاب مي شدند.
تكبيري يادآور شد: اين باند در چهار ماه گذشته با به دست آوردن اطلاعات شناسنامه اي و سهامداري افراد و اخذ گواهي مالكيت سهام از شركتها، با مراجعه به شركتهاي كارگزاري كه بيشتر آنها تازه تاسيس بودند، سهام را مي فروختند.
او خاطرنشان كرد: اين افراد شناسنامه تعداد قابل توجهي از سهامداران شركت هايي مانند گروه بهمن و نفت بهران را جعل كرده بودند، اما به علت مغايرت محتويات شناسنامه جعلي با كد ملي سوژه ها، جاعلان موفق به فروش سهام نشدند.
مدير حراست سازمان بورس اوراق بهادار با تاكيد بر اينكه موارد انگشت شمار جعل به علت سهل انگاري احتمالي برخي كاركنان كارگزاري ها در اجراي كنترل هاي لازم رخ مي دهد يادآور شد: الزام شركتهاي كارگزاري به تطبيق كدملي، شماره سريال شناسنامه و محتويات شناسنامه سهامداران با اطلاعات مندرج در سامانه معاملاتي و آموزشهاي مديريت حراست سازمان به شركتهاي كارگزاري، موارد جعل و كلاهبرداري در بورس را كاهش داده و جاي هيچگونه نگراني براي سهامداران و سرمايه گذاران وجود ندارد.

آخرين صف هاي خريد و فروش در بورس تهران
009405.jpg
گروه بورس- طي معاملات ديروز بورس تهران، ۱۱۷ دستور خريد براي ۷۱۳ هزار سهم كالسيمين به ثبت رسيد.
به گزارش «همشهري» ،ارزش دستور خريدهاي صادر شده براي سهام اين شركت روز گذشته در مجموع ۲۳ ميليارد ريال برآورده شد.
در اين روز ۱۰۴ نفر در مراجعات خود به كارگزاري ها براي ۹ هزار و ۳۳۶ سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۹۱۳ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. ۱۲۰ نفر هم روز گذشته براي خريد ۸۲۱ هزار سهم پتروشيمي اصفهان در مجموع به ارزش ۵/۵ ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند.
براساس اين گزارش روز گذشته پس از شركت هاي يادشده بيشترين دستور خريدها به نام شركت هاي معدني املاح، سرمايه گذاري توسعه معادن، البرز دارو، ايران ارقام، داروسازي اسوه و سرمايه گذاري ساختمان به ثبت رسيد. در اين روز در كفه عرضه بيشترين دستور فروش ها براي سهام سرمايه گذاري بانك ملي صادر شد و اين شركت در رديف اول جدول عرضه قرار گرفت.
اين گزارش حاكي است: ۵۷۸ نفر ديروز ۸/۴ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۱۲ ميليارد ريال را در بازار سهام به فروش گذاشتند. ۸۵۹ نفر هم تعداد ۷/۲ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۱۱ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند.اين گزارش نشان مي دهد: ديروز پس از شركت هاي يادشده بيشترين حجم عرضه مربوط به سهام شركت هاي سرمايه گذاري بهمن، تراكتورسازي ايران، رايان سايپا، سيمان دورود و گروه بهمن بود.

پژواك
از محاسبه چه باك
در روزنامه روز ۳۱ تير ماه گزارشي با عنوان «پيشنهاد وزير اقتصاد، هيأت تحقيق بازار سرمايه را تشكيل دهيد» چاپ شد كه مورد اعتراض آقاي رجبعلي مزروعي قرار گرفته است. ايشان در نامه اي به اين مطلب پاسخ داده، نوشته اند: انتظار دارم اين جوابيه را به نحو مقتضي انعكاس دهيد تا حداقل مخاطبان روزنامه شما مورد احترام قرار گرفته و خبرهاي يكسويه و جهت دار ذهن آنان را مشوب نسازد و در هرگونه داوري دفاع متهمان را هم بشنوند!
۱ - خبرنگار همكار ما بنام آقاي سروش خسروي كه طبعاً بايد به معيارهاي كار حرفه اي و اخلاق روزنامه نگاري پايبند باشد بدون پايبندي اوليه به اينها متن خبر دروغي ذيل عنوان «بزرگترين سوء استفاده مالي در بورس» را كه هفته گذشته در روزنامه «سياست روز» منتشر شد و اين روزنامه با تكيه بر سياست روز از چاپ جوابيه متهمان تا امروز خودداري كرده، موضوع تحليل خود ساخته است. اين خبرنگار حداقل مي دانسته كه اين خبر مورد تكذيب متهمان قرار گرفته و حداقلي از استقلال و شرافت و اخلاق و... حرفه ايجاب مي كرد كه به نقل و دامن زدن به آن نپردازد مگر آنكه برخي حب وبغض ها و استفاده از اصل تكرار و مجاورت در انتشار اين خبر براي جا انداختن آن در اذهان را در اين موضوع دخيل بدانيم كه فعلاً از آن مي گذرم و او را در اين باره به خدا و وجدانش حواله مي دهم.
۲ - از قديم گفته اند: «آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است.» بر اين پايه از تنها مطلب مفيد ايشان كه پيشنهاد به مسئولان وزارت اقتصاد براي تشكيل «يك هيأت كارشناسي براي كشف حقيقت، فارغ از مسائل سياسي و فقط از جنبه هاي كارشناسي به بررسي رويدادهاي سالهاي ۸۲ تا ۸۴ در بورس تهران بپردازد» است، كاملاً استقبال و توصيه مي كنم اين موضوع در دستور كار همه دستگاههاي نظارتي كشور قرار گيرد و نتيجه بررسي ها نيز در رسانه ها براي اطلاع همگان انتشار يابد اما نمي دانم چرا اين همكار گرامي ما با نوعي پيشداوري و تكرار تهمت و افتراي ساخته شده اين پيشنهاد خود را ضايع ساخته است؟ لابد ايشان به عنوان يك روزنامه نگار مي داند در قانوني كه اخيراً براي اعلام نام مفسدان اقتصادي (البته بعد از آن همه سر و صدا براي مبارزه با فساد در سالهاي اخير) به تصويب رسيد تنها پس از رسيدگي و محاكمه و صدور حكم اجازه اعلام نام مفسدان اقتصادي داده شده است پس چگونه ايشان به خود اجازه داده است از افراد نام برده و از آنان بخواهد براي رد اين اتهامات «مستندات» ارائه كنند؟ ظاهراً ايشان از اين اصل حقوقي ساده و رايج نيز بي اطلاعند كه «ارائه دليل با مدعي است» و اين مدعيان هستند كه بايد با ارائه دلايل متقن و محكمه پسند به اثبات مدعي خود بپردازند و از آن پس نوبت متهمان مي رسد! اگر جز اين باشد بنده هم مي توانم ايشان را به همين راحتي به دليل كار كردن در روزنامه همشهري متهم به دزدي از اين روزنامه بكنم و از ايشان بخواهم كه مستنداتي براي رد اين اتهام ارائه نمايد!
۳ - براي اينكه خيال ايشان و امثال ايشان را راحت نمايم به راحتي مي گويم كه حاضرم همه اموال و دارايي هاي خود و وابستگان درجه يكم را با يك هزارم آنچه مدعيان خبرساز و دروغ بافان (برآورد مي كنند پانصد ميليارد تومان!) معاوضه و معامله نمايم كه قطعاً در آن سود خواهم برد و تعهد و تضمين مي دهم هر آنچه در ايران (و حتي كل عالم!) دارم مشمول اين امر شود. يا پيشنهاد ديگر كه خيال آقاي يوسف پور همكلاسي دوران دبيرستان بنده و مدير مسئول روزنامه «سياست روز» از مقامات دولت نهم را كه اصرار بر انتشار اين گونه خبرسازي هاي دروغ و عدم چاپ جوابيه ها را دارد، راحت نمايم. من و ايشان كه به لحاظ سن و سال و تحصيلات و پايگاه طبقاتي و.... تقريبا وضعيت مشابه اي داريم و دوران كاري هردومان به سالهاي پس از انقلاب مربوط مي شود و تفاوتهايمان به گرايش فكري و سياسي (بنده اصلاح طلب و ايشان اصولگرا) و نوع اشتغالمان در اين سالها برمي گردد، حاضرم كليه اموال و دارايي هاي خود و وابستگان درجه يكم را با ايشان معاوضه و معامله نمايم و البته در انجام هر يك از اين دو پيشنهاد و استعلام از سازمان بورس معلوم خواهد شد كه هيچ سهمي در «شركت ساختمان ايران» نداشته و ندارم كه از سود مورد مدعاي ايشان در «بزرگترين سوءاستفاده مالي در بورس» نصيبي برده باشم. خدا را شكر مي كنم كه تاكنون در جيب هايم را بسته ام تا زبانم آزاد باشد و آزادگي ام را پاسدار باشم.
۴ - خبرنگار شما بايد مي دانست كه «شوراي بورس» ده نفر عضو داشت و نه چهار نفر! و هر اتفاقي كه مرتبط با اين شورا مي شود مرتبط با همه اعضاي اين شوراست. اگر قرار بر «كشف حقيقت» و «شفاف سازي بازار سرمايه» است پس چرا فقط نام چهار نفر برده مي شود؟ آيا ايشان نمي داند كه «دادستان كل كشور يا نماينده ايشان» يكي از اعضاي شوراي بورس اند و نزديك به يك سال و اندي كه بنده عضو اين شورا بودم نماينده دادستان نيز در كنار ديگر اعضا حضور فعال داشتند؟ در واقع اگر قصور يا تقصير يا .... متوجه شوراي بورس باشد به همه اعضاي آن برمي گردد و نه به چهار نفر كه در اقليت بوده اند! البته بنده در عملكرد اين شورا هيچگونه نشانه اي كه بشود مستمسكي براي ساختن و پرداختن به اينگونه مدعاها باشد نمي بينم و از قضا فكر مي كنم رسيدگي «هيأت كارشناسي براي كشف حقيقت» باعث خواهد شد تا عملكرد اين شورا در قانونمند و سامانمند كردن بازار سرمايه و گسترش آن به سراسر كشور بهتر شناخته و ارزيابي شود.
۵ - فكر مي كنم به لحاظ دانش اقتصادي نيز مدعاي خبرنگار شما (كه تكرار مدعاي خبرسازان اصلي است!) بسيار جاي تأمل دارد؟ آيا ايشان محاسبه كرده است افزايش قيمت سهام يك شركت «ظرف سال هاي ۸۱ تا ۸۴ هر ماه به طور متوسط ۴۰ درصد» چقدر مي شود؟ هر چند نوسان قيمت ذاتي بازار بورس است اما اگر اين خبرنگار بتواند با استناد به آمار و اطلاعات بورس، كه در دسترس و موجود است، به اثبات همين يك مدعاي خود بپردازد كفايت مي كند و مي شود گفت كه ايشان بي گدار به آب نزده است و جز اين به آب زدن و غرق شدن آن هم به خاطر بهشت و جهنم ديگران است.
پرسش دوباره همشهري
شايد مناسب تر بود آقاي مزروعي به جاي نگارش اين نامه بلندبالا يك بار ديگر به عنوان يك روزنامه نگار اقتصادي مطلب چاپ شده در روزنامه همشهري را دقيق مطالعه و بعد نويسنده را به نداشتن تعهد به اخلاق حرفه اي متهم مي كردند. نويسنده حتي يك بار هم ايشان را به اتهامي منتسب نساخته و فقط تلاش كرده، يك روايت متواتر در هفته هاي اخير را بازخواني و برخي پرسش ها را درباره آن مطرح سازد.
در عين حال هنوز طرح اين سؤال به جاي خود باقي است : شركتي كه در تير ماه سال ۸۱ ارزش بازار سهامش۱۶۰ ميليارد ريال بوده، چگونه ظرف سه سال ارزش بازار آن به ارقامي در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال افزايش مي يابد، اين رشد اعجاب آور در كدام منطق اقتصادي قابل توجيه است؟

رشد ۲۲ درصدي مبادلات بورس فلزات
گروه بورس- ارزش داد و ستدها در بورس فلزات تهران در چهارماه نخست امسال نسبت به پارسال ۲۲ درصد افزايش يافته است.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات، تا پايان تيرماه امسال ۶/۱ ميليون تن انواع فولاد آلومينيوم، مس، روي، كنسانتره فلزات گران بها و موليبدن به ارزش ۱۰ تريليون و ۲۵ ميليارد ريال در تالار بورس فلزات مبادله شده است.حجم مبادلات در گروه محصولات فولادي يك ميليون و ۵۲۹ هزار تن بوده، ارزش مبادلات اين گروه به ۷ تريليون و ۷۱ ميليارد ريال رسيده است.طبق اين گزارش در گروه محصولات مسي نيز ۲۸ هزار تن محصول به ارزش يك تريليون و ۹۵۰ ميليارد ريال داد و ستد شده، ضمن اين كه در دوره ياد شده، ارزش مبادله محصولات آلومينيومي ۱۷۴ درصد رشد كرده است.

شاخص دوباره تغيير جهت داد
009402.jpg
گروه بورس- شاخص كل قيمت سهام پس از چند روز افزايش ديروز با ۳/۷واحد افت مواجه شد و به رقم ۹هزار و ۹۸واحد بازگشت.
به گزارش «همشهري»، معاملات چادرملو و پتروشيمي خارك مهمترين عامل افت شاخص طي داد و ستدهاي روز گذشته بورس تهران شناخته شد.
در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي ۵/۶ واحد كاهش يافت و به ۸هزار و ۸۴۴ واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار فرعي نيز با ۹واحد روبه رو شد و روي ۹هزار و ۲۸۳ واحد ايستاد.
عملكرد نامطلوب شركت هاي صنعتي ديروز موجب شد شاخص صنعت با كاهش ۳/۴واحدي مواجه شده و به رقم ۷هزار و ۲۳۰واحد بازگردد.
براساس اين گزارش معاملات روز گذشته بورس تهران افت ۲۲واحدي شاخص بازده نقدي و قيمت را در پي داشت، اما در مقابل شاخص ميانگين قيمت ۵۰ شركت فعالتر بورس در اين روز ۳۶ واحد رشد كرد.

هشدار سازمان بورس به شايعه سازان
گروه بورس- سازمان بورس و اوراق بهادار با شايعه سازي درباره تأثير قطعنامه شوراي امنيت بر روند حركت بازار سهام مقابله مي كند.
علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس در گفت وگو با خبرگزاري مهر در اين باره گفت: شاخص هاي بورس خيلي تحت تأثير قطعنامه اخير شوراي امنيت قرار نخواهد گرفت.
مسئولان پيشين بازار سرمايه همواره در پي بروز تحولات تازه در روند پرونده هسته اي ايران، اين موضوع را عامل ايجاد نوسان در بورس اعلام مي كردند.به نظر مي رسد موضع گيري رئيس سازمان بورس را بايد به حساب رويكرد تازه مديران جديد نسبت به تأثير عوامل برونزا بر بازار گذاشت.به باور كارشناسان بايد به انتظار حركت شاخص ها و حجم نقدينگي سرازير شده به سوي بازار نشست تا در نهايت مشخص شود، كدام تحليل به واقعيت نزديك تر است.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
-۴۹
۸۶۹۰
صنايع جوشكاب يزد
-۲۳
۵۵۵
حق تقدم كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
-۲۰
۱۲۹۲
موتوژن
-۱۳
۱۸۳۵
نيروترانس
-۲۲
۱۱۱۰
درخشان تهران
۲۵۸۹
توليدي لاستيك دنا
-۱۴
۱۹۳۲
گازلوله
-۱۰۸
۵۳۱۶
تراكتورسازي ايران
-۲۸
۱۴۰۶
توليدتجهيزات سنگين هپكو
-۳۵
۵۰۱۱
فيروزا
-۸۲
۴۰۵۵
كمباين سازي ايران
-۳۱
۱۵۳۰
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آبادگران ايران
۱۲۴۲
سخت آژند
-۱۲
۱۹۱۲
شركت ساختمان اصفهان
۳
۳۵۵۳
سرمايه گذاري شاهد
-۵۱
۱۲۴۸
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۱۶
۲۰۱۲
نوسازي وساختمان تهران
۲۳
۷۱۲۲
افست
۵۸
۳۲۲۸
صنايع كاغذسازي كاوه
-۱۰۵
۶۲۱۵
خدمات دريايي تايدواترخاورميانه
-۴۸
۲۳۹۶
حمل ونقل توكا
-۲۷
۱۵۲۶
سايپاآذين
-۲۱
۳۸۴۰
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱۲۸۸
گروه بهمن
-۱۰
۱۸۹۰
پارس خودرو
۱۸
۱۳۵۳
ريخته گري تراكتورسازي ايران
-۱۹
۲۹۹۲
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱۰۶۵
رينگ سازي مشهد
-۴۲
۳۵۸۷
زامياد
۲۴۸۰
الكتريك خودرو شرق
-۱۴
۹۶۵
فنرسازي خاور
۳۰۰۷
سايپا ديزل
-۴۷
۲۳۱۳
كمك فنرايندامين
-۱۲
۱۵۹۱
نيرو محركه
۹۱۹
توليدمحورخودرو
-۱۷
۱۲۰۰
مهركام پارس
۳۴
۲۹۵۹
موتورسازان تراكتورسازي ايران
-۵۱
۶۲۸۲
كارخانجات داروپخش
۸۸
۹۷۱۰
داروسازي اسوه
۳
۷۳۶۲
البرزدارو
۱۴۲
۹۵۳۲
پارس دارو
-۵۷۹
۲۸۴۰۰
توليدمواداوليه داروپخش
۲۴۵
۱۳۱۷۸
داروسازي جابرابن حيان
-۲۰۷
۲۲۶۹۰
داروسازي زهراوي
-۶۴
۳۴۴۳
داروسازي سبحان
-۴۳
۳۶۶۶
شيمي داروئي داروپخش
۲۷
۴۰۹۹
لابراتوارداروسازي دكترعبيدي
-۱۰
۱۱۹۲۷
داروسازي فارابي
۳۷۴۲
داروسازي كوثر
۴۱
۴۲۲۸
كيميدارو
۱۳۵۰۲
داروسازي اكسير
-۳۷
۴۷۸۴
دارويي لقمان
-۱۵
۹۹۴۸
خدمات انفورماتيك
-۱۲۶
۷۵۵۸
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۱۵۴
۸۴۵۶
آذريت
۳۴۹۴
سيمان داراب
۱۲۰۳۹
سيمان بهبهان
۵۱۰۶
سيمان سپاهان
۶۹۱۶
سيمان تهران
۸۲۷۲
سيمان شاهرود
۳۹۷۵
سيمان شرق
۳
۲۱۰۶۳
سيمان اصفهان
۷۰۹۹
سيمان صوفيان
۳۳۴۸
سيمان فارس و خوزستان
۱۰
۱۱۲۵
كارخانه فارسيت درود
۱۶۹۹۵
سيمان كرمان
۲۰۱
۱۰۳۰۱
پتروشيمي اراك
۱۳۲
۶۷۳۴
معدني املاح ايران
۱۴۰۹۷
نفت بهران
۱۸
۲۳۱۵
پاكسان
-۲۴۴
۱۲۰۲۹
پتروشيمي آبادان
-۷۷
۱۲۳۴۳
پتروشيمي خارك
-۱۹۱
۱۰۴۱۴
توليد سموم علف كش
-۲۵
۳۷۶۱
صنايع شيميايي سينا
۱۲۴
۶۷۱۹
پتروشيمي اصفهان
۶۹۲۰
پتروشيمي فارابي

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |