چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
تاكتيك نظامي اسرائيل ناكام مي ماند
مقاومت حزب الله در چهار جبهه نبرد
009555.jpg
009519.jpg
009558.jpg
گروه بين الملل - ارتش اسرائيل كه مي داند فشار افكار عمومي جهان شوراي امنيت را وادار به صدور قطعنامه اي براي آتش بس خواهد كرد، قصد دارد در مدت زمان باقي مانده بخش هاي استراتژيكي از جنوب لبنان را به تصرف خود درآورد، اما تاكنون در اين نيت خود ناكام مانده است.
نيروهاي اسرائيلي از طريق حمله زميني هم اكنون از چهار جبهه به جنوب لبنان وارد شده اند.
گروهي از كارشناسان منطقه و نظامي بر اين باورند كه اسرائيل مي خواهد تا عمق ۳۰ كيلومتري خاك لبنان و تا رودخانه ليتاني نفوذ كند و گروهي ديگر مي گويند حداقل خواست اسرائيل استقرار تا ۶ كيلومتر داخل مرزهاي لبنان است تا پس از آتش بس اين بخشها را در اختيار نيروهاي بين المللي قرار داده و بدين ترتيب مانع از پرتاب موشك  هاي كوتاه برد به سرزمين هاي اشغالي شود. منابع اسرائيلي مدعي شده اند كه اكنون بين ۳ تا ۶ كيلومتر وارد خاك لبنان شده اند. اما گزارش هاي رسيده حاكي از مقاومت شديد نيروهاي حزب الله و ناكامي اسرائيل  در اهداف خود دارد.
طي روزهاي گذشته اسرائيل بنا داشت در جبهه طيبه، عدسيه و كفركلا وارد لبنان شود. به همين جهت حتي اقدام به فرود چترباز در مناطق بقاع و عيتاشعب كرد اما شدت مقاومت حزب الله و همراهي پدافند هوايي ارتش لبنان مانع از اين اقدام شد. در درگيري هاي مذكور دو سرباز اسرائيل كشته و يك تانك آنها منهدم شد.
اسرائيل كه اصرار دارد تا پنجشنبه به اهداف خود برسد سه لشكر با استقرار ۱۵ هزار سرباز را به عنوان نيروهاي پشتيباني وارد منطقه كرده و قصد دارد آنان را در داخل لبنان مستقر كند اما در مواجهه با مقاومت حزب الله مجبور به عقب نشيني از محور كفركلا و عدسيه شد. اسرائيلي ها ادعا كردند در اين منطقه ۳۰ عضو مقاومت حزب الله كشته شدند اما حزب الله لبنان ضمن تكذيب اين خبر اظهار داشت كه سه نيروي مقاومت در اين نبردها شهيد شدند. درگيري در منطقه حولا نيز منجر به قتل سه سرباز اسرائيلي شد و نبرد رويارو در بيت جبيل همچنان ادامه دارد.
ارتش اسرائيل همچنين ديروز براي دو بار مرز سوريه با لبنان را بمباران كرد كه تمركز اين حملات بيشتر در منطقه مصنع بود. اسرائيلي ها پس از آنكه يك خودروي زرهي آنها روي مين رفت و منهدم شد. مناطق مرزي لبنان با سوريه را به شدت بمباران كردند.
بدين ترتيب عليرغم اظهار اسرائيلي ها مبني بر توقف حملات براي ۴۸ ساعت تجاوزات آنها در اين مدت همچنان ادامه دارد و جنگنده هاي اسرائيلي چندين بار مناطق بقاع، طيبه و القاع را هدف قرار دادند. اطلاعات رسيده از بعلبك حاكي از كشته و مجروح شدن تعدادي از مردم لبنان است.
نااميدي اسرائيل از نابودكردن موشك هاي حزب الله
وزيران و فرماندهان ارتش اسرائيل بارها از نااميدي خود نسبت به خاموش كردن موشك هاي حزب الله سخن گفته اند. در اين ميان ديروز مايو شيتويت وزير مسكن اسرائيل صراحتا گفت: نيروهاي مسلح ما هرگز قادر نخواهند بود كه همه توان موشكي حزب الله را نابود كنند.
اسرائيلي ها مدعي هستند كه حزب الله افزون بر ۱۳ هزار فروند موشك دارد كه بيشتر آنها راكت  هاي كوتاه برد كاتيوشا است. در همين حال در پي اصابت موشك هاي دوربرد حزب الله به شهرهاي شمالي و مركز اسرائيل، نظاميان اين رژيم مدعي شدند كه طي مدت اخير توانسته اند دوسوم موشك هاي دور برد حزب الله موسوم به زلزال را از بين ببرند . اين موضوع هرگز مورد تاييد حزب الله و لبنان قرار نگرفته است .
نيروهاي حزب الله نيز ديروز ضمن عقب راندن كماندوهاي اسرائيلي در مناطق مرزي تعدادي موشك به شهرك هاي اسرائيلي از جمله ۴ موشك به شهر كريات نمونه شليك كردند.

دمكرات هاي  آمريكا خواستار خروج  نظاميان
  اين  كشور از عراق  شدند
ايرنا: قانونگذاران  دمكرات  آمريكا گفتند كه  با ارسال  پيامي  براي  جورج  بوش  رئيس  جمهوري  اين  كشور، خواستار تغيير سياست  جاري  و اجراي  برنامه  از پيش  تعيين  شده  خروج  نظاميان  آمريكايي  از عراق  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، قانونگذاران  دمكرات  در هر دو مجلس  كنگره  آمريكا در اين  نامه  نوشتند: به  خاطر مصالح  امنيت  ملي  آمريكا، نظاميان  و همچنين  ماليات دهندگان  كشور، تعهد نامحدود در عراق  كه  شما در پيش  گرفته ايد، نمي تواند و نبايد ادامه  يابد. اين  نمايندگان  افزودند كه  با تشديد خشونت ها در عراق ، دولت  آمريكا بدون  سروصدا از كاهش  دامنه  مداخله  نظامي  خود در اين  كشور تا پيش  از سال  آينده  ميلادي ، خودداري  كرد.
نمايندگان  دمكرات  خاطرنشان  كردند كه  در جريان  اشغال  عراق ، بيش  از دوهزار و ۵۰۰ آمريكايي  كشته  و بيش  از ۱۸ هزار تن  ديگر زخمي  شده اند و ماليات دهندگان  آمريكايي  تاكنون  بيش  از ۳۰۰ ميليارد دلار هزينه  اين  عمليات  را پرداخته اند.
اين  قانونگذاران  آمريكايي  از بوش  خواستند كه  برنامه  خروج  نيروها از عراق  را ابتداي  سال  آينده  ميلادي  آغاز كند و فعاليت  سربازان  باقي  مانده  در اين  كشور به  مقابله  با تروريسم  و يا كمك  به  آموزش  نيروهاي  امنيتي  عراق  محدود شود.

وزيرجنگ رژيم صهيونيستي:
هر خودرويي كه از سوريه سلاح
به  لبنان حمل كند هدف قرار مي گيرد
وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت كه اسرائيل هر خودرويي را كه از سوريه به لبنان سلاح حمل كند، هدف قرار خواهد داد ولي به دنبال جنگ با سوريه نيست.
به گزارش آسوشيتدپرس، عمير پرتس، وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت: هيچ طرحي براي آغاز جنگ با سوريه وجود ندارد. ما به دقت در حال پيگيري مسائلي هستيم كه آنجا رخ مي دهد. ما هر خودرويي را كه از سوريه به لبنان اسلحه حمل كند، هدف قرار مي دهيم ولي هيچ قصدي براي آغاز يك جنگ جديد با سوريه نداريم.رژيم صهيونيستي مدعي است كه سوريه اجازه مي دهد كه سلاح هاي ساخت ايران از خاك كشورش به لبنان منتقل شوند.

ديدگاه
روزهاي مهم جنگ لبنان
سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان چند روز پيش اعلام كرد، ده روز آينده روزهاي بسيار مهم و تعيين كننده اي خواهد بود. اين پيش بيني تحقق يافته است. ارتش اسرائيل از چهار جبهه به جنوب لبنان حمله كرده است. نيروهاي عمل كننده تركيبي از تيپ هاي هوابرد، كماندو و تيپ گولاني هستند كه با بولدوزرها و تانكها و توپخانه و آتش هوايي پشتيباني مي شوند.
هفته گذشته رژيم صهيونيستي ۳۰ هزار نفر از افراد ذخيره را به خدمت فراخواند و قرار است ۱۵ هزار نفر از اين عده در جنوب لبنان مستقر شوند. از هفته گذشته هواپيماهاي بدون سرنشين ارتش اسرائيل عمليات گسترده شناسايي را شروع كردند و بمب هاي سنگركوب آمريكايي هم به ارتش اسرائيل تحويل شد. اين بمب ها براي تخريب سازه هاي بتني روي زمين و زير زمين به كار مي رود.
از طرف ديگر در روزهاي گذشته هواپيماهاي اسرائيل با فروريختن اعلاميه هاي بي شمار ساكنان جنوب لبنان را به ترك خانه هايشان تهديد كردند. بر اساس اعلاميه هاي اسرائيلي، هر كس (اعم از زن و مرد و كودك و كهنسال) به هر دليلي در خانه اش بماند، لاجرم عضو حزب الله است و هدف جنگي محسوب مي شود. بمباران قانا و قتل ۵۷ زن و كودك بي گناه دقيقاً به هدف اخراج ساكنان جنوب لبنان صورت گرفت.
اسرائيل قصد دارد با پيشروي تا عمق ۳۰ كيلومتري، حزب الله را به آن سوي رودخانه ليتاني عقب براند. بر اساس طرح اعلام شده آمريكا و اسرائيل قرار است از مرز لبنان تا رودخانه ليتاني به تصرف ارتش اسرائيل درآيد و پس از برقراري آتش بس، نيروهاي بين المللي تحت فرماندهي ناتو و يا سازمان ملل در اين منطقه مستقر شوند و مرز لبنان و اسرائيل نيز در كنترل ارتش لبنان قرار گيرد.
اين طرح قرار بود از روز اول حمله در تاريخ ۲۱ تيرماه اجرا شود كه تاكنون موفق نبوده است. از اين رو حمله گسترده زميني اسرائيل به جنوب لبنان، حداقل براي ارتش اسرائيل حكم مرگ و زندگي دارد. از اين رو بنا بر تجربه گذشته به كارگيري نهايت شدت عمل نظامي و استفاده از سلاح هاي ممنوعه شيميايي و اورانيوم ضعيف  شده دور از انتظار نخواهد بود. كارشناسان نظامي معتقدند، اسرائيل در جنوب لبنان عملياتي مشابه عمليات آمريكا در فلوجه عراق تدارك ديده است. به عبارت روشن تر هر جانداري را در جنوب لبنان هدف قرار خواهد داد.

نگاه
آمريكا جزئي از مشكل است
گروه بين الملل - سفير عربستان سعودي در واشنگتن از آمريكا خواست رهبري تلاش هاي معطوف به برقراري آتش بس در لبنان را برعهده بگيرد.
فيصل التركي گفت: آمريكا بايد نقش برقراركننده صلح را ايفا كند نه اين كه دنباله روي جاه طلبي هاي اسرائيل باشد.
سفير عربستان سعودي در بنياد مطالعاتي «آمريكاي جديد» گفت، ماه گذشته وزير امور خارجه عربستان سعودي در سفر به واشنگتن نامه پادشاه عربستان را به بوش تقديم كرد. پادشاه عربستان در اين نامه خاطرنشان كرده بود كه تلاش براي برقراري صلح در منطقه بايد براساس توازن در منافع كليه طرف هاي درگير باشد و فقط از اين طريق است كه همگان احساس خواهند كرد، بدون اين كه تحقير شده باشند، به امر مهمي دست يافته اند. به گفته سفير عربستان سعودي بوش از دريافت اين نامه خيلي استقبال كرده است اما در عمل اين نامه بايگاني شده است.
فيصل التركي كه مدت كوتاهي است از سفارت عربستان سعودي در لندن به سفارت رياض در واشنگتن منتقل شده، به مدت ۲۰ سال وزير اطلاعات دولت سعودي بوده است و از زير و بم سياست خارجي آمريكا در خاورميانه به خوبي آگاه است.
وي اين آگاهي را با يك جمله خلاصه كرده كه «آمريكا دنباله روي اميال اسرائيل در منطقه شده است».
اما نكته مهم آن است كه دولت بوش در آمريكا آگاهانه حتي منافع و امنيت خود را نيز در گرو حمايت از تل آويو و پيروي از اميال اسرائيل قرار داده است.
در زمان حمله اسرائيل به لبنان در ۲۱ تير ماه، ۲۵ هزار تبعه آمريكايي در خاك لبنان به سر مي بردند. آمريكا حتي حاضر نشد براي حفظ جان اتباع خود، رژيم اسرائيل را به خويشتن داري و خودداري از حمله به مناطق غيرنظامي وادارد.
نتايج زيانبار حمايت بي چون و چراي دولت آمريكا از اسرائيل واشنگتن را به دولتي منفور در منطقه تبديل كرده است و آمريكا از يك ميانجي بي طرف و مسئول در خاورميانه به حامي سرسخت جنايات اسرائيل تبديل شده است. چنانكه در جنگ اخير اسرائيل در لبنان، رئيس جمهوري و وزير امور خارجه آمريكا، زودتر از مقامات اسرائيل در باب تحولات جنگ واكنش نشان مي دهند. ازاين رو بي ترديد مشاركت فعلي آمريكا در تحولات خاورميانه، جزئي از مشكل است نه بخشي از راه حل.

اولمرت: هيچ آتش بسي با حزب الله وجود نخواهد داشت
نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام كرد: هيچ آتش بسي با مبارزان حزب الله لبنان وجود نخواهد داشت.
به گزارش آسوشيتدپرس كابينه  امنيتي اسرائيل بامداد ديروز حملات گسترده  زميني در لبنان را تصويب كرد و برقراري آتش بس تا حضور نيروي بين المللي در جنوب لبنان را رد كرد.
هزاران تن از نيروهاي ذخيره  ارتش اسرائيل نيز در طي روزهاي اخير فراخوانده شده اند. انتظار مي رود به اين ترتيب نيروهاي بيشتري به منطقه  مرزي ميان لبنان و اسرائيل اعزام شوند.

ابراز نگراني جهاني از اعمال اسرائيل
خشونت اسرائيل، واكنش هاي شديدي در جهان بوجود آورده است
009516.jpg
خشونت برهنه اسرائيل در مقابله با مردم بي دفاع و غيرنظامي لبنان، واكنش هاي شديدي در جهان بوجود آورده است به گونه اي كه ديگر حتي سازمانها و كشورهايي كه هوادار سنتي اسرائيل نيز بودند لب به اعتراض گشوده اند.
ديروز ليگومن نماينده اسرائيل در سازمان ملل اعتراف كرد كه حمله به قانا اقدامي اشتباه و رويدادي غم انگيز بوده است.
كميته بين المللي صليب سرخ طي بيانيه اي در ژنو از افزايش آمار تلفات انساني در لبنان ابراز نگراني كرده و اعلام داشت اظهارات تل آويو مبني بر اخطار قبلي به اهالي قانا به هيچ وجه نمي تواند توجيهي براي عدم رعايت قوانين و اصول حقوق بشردوستانه و بين المللي نسبت به مردم باشد و بايد در تمام شرايط بين نظاميان و غيرنظاميان تفاوت قائل شد.
آفريقايي ها نيز دامنه اعتراضات خود به اقدامات اسرائيل را گسترده داده اند. روز گذشته الفا عمر كوناره رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا به شدت جنايات اسرائيل را محكوم كرد و خواهان سرعت عمل شوراي امنيت سازمان ملل در مسئوليت خود براي برقراري آتش بس شد. دولت ليبي با اعلام حمايت كامل از مردم لبنان، جنايات اسرائيل در اين كشور را محكوم كرد. رئيس جمهوري تونس انزجار شديد خود را از اقدام اسرائيل در كشتار مردم قانا ابراز داشت و دولت  سنگال كشتن غيرنظاميان بي گناه را محكوم كرد.
دولت مصر با ابراز خشم از جنايت قانا، اسرائيل را مسئول اين جنايت توصيف كرد. كشورهاي الجزاير، مغرب، ساحل عاج، بوركينافاسو و سودان نيز به شدت نسبت به اقدامات اسرائيل واكنش نشان دادند.
در همين حال دولت فنلاند به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا بار ديگر تشديد حملات به مردم بي دفاع را غيرقابل قبول خواند.
در آمريكاي لاتين نيز ابعاد اعتراضات گسترش يافته است.
وزارت خارجه مكزيك طي بيانيه اي كشتار قانا را محكوم كرد. دولت آرژانتين تسليت قلبي خود را به خاطر كشته شدن مردم بي گناه در قانا به مردم لبنان ابراز داشت.
رئيس جمهوري برزيل طي نامه اي به فواد سينيوره نخست وزير لبنان خشم خود را نسبت به اقدامات كور و خشونت بار اسرائيل ابراز داشت. رئيس جمهورهاي پرو و كلمبيا و وزارت خارجه ونزوئلا و اكوادور نيز كشتار مردم بي گناه را محكوم كردند. در پاراگوئه نيز تظاهراتي عليه اسرائيل برگزار شد.

مارگارت بكت بي كفايت ترين وزير خارجه انگليس
گروه بين الملل - شخصيتهاي سياسي و افكار عمومي انگليس، مارگارت بكت وزير امور خارجه اين كشور را بزرگترين اشتباه تصميم گيريهاي دولت توني بلر نخست وزير مي دانند و معتقدند كه بكت ابدا صلاحيت قرار گرفتن در اين پست مهم را ندارد.
به گزارش روزنامه گاردين، طيف گسترده اين منتقدان از تني چند از وزراي سابق كابينه انگليس و حتي كاركنان درون وزارت خارجه انگليس و نيز شخصيتهاي خارجي كه با اين وزير تماس داشته اند، را در بر مي گيرد.
به نوشته گاردين، وزارت امورخارجه انگليس كه خود به بي تجربگي و بي كفايتي مارگارت بكت واقف است، تلاش كرده است با ترتيب دادن چندين سفر و سخنراني و مصاحبه شأن و صلاحيتهاي حرفه اي وي را افزايش بخشد اما بكت تقريبا همه آنها را رد كرده است.
يكي از وزراي سابق انگليس درباره خصوصيات فردي بكت گفته است: وي بسيار آدم خشن و عصبي و بسيار بي تجربه است و ابداً صلاحيت قرار گرفتن در اين پست و مقام را ندارد.
ايرنا گزارش داد كه به نوشته گاردين، مارگارت بكت برخلاف مقامهاي پيشين خود يعني جك استراو و رابين كوك علاقه اي به سفر به كشورهاي خاور نزديك ندارد و هيچ ارتباطي هم در اين منطقه برقرار نكرده است.
يكي از مقامات بلندپايه اروپايي كه اندكي بعد از انتصاب بكت به مقام وزارت خارجه انگليس با وي ديدار كرد به گاردين گفته است: در ديدار با بكت به درستي متوجه اين واقعيت شدم كه وي اصلا هيچ شناختي نه از خاور نزديك و نه از هيچ يك از مسائل و امور بين الملل ندارد وبهتر است به جاي كار در وزارت خارجه، در خانه بماند و به رتق و فتق امور خانه بپردازد.
برخي از نمايندگان پارلمان نيز معتقدند كه انتقاد رسانه ها از بكت نبايد فقط وي را هدف قرار دهد بلكه در اصل اين توني بلر نخست وزير است كه بايد به خاطر اين تصميم غلط و اشتباه خود كه بازتابي از ضعف دولت وي است، هدف حملات انتقادي قرار گيرد.
به نوشته گاردين، مهمترين ضربه اي كه به بي لياقتي صلاحيت حرفه اي وزير امور خارجه انگليس وارد آمد، اقدام اخير كوفي عنان دبير كل سازمان ملل بود.
شبكه خبري كانال ۴نيوز انگليس خبري افشاكننده را پخش كرد وآن خبر اين بود كه كوفي عنان دبير كل سازمان ملل به عنوان پادرمياني انگليس براي حل بحران خاورميانه ازجك استراو وزير خارجه سابق اين كشور كه هم اكنون رئيس مجلس نمايندگان انگليس است، خواست براي تعديل موقعيت توني بلر دربحران خاورميانه و جنگ لبنان مداخله كند و نه مارگارت بكت وزير خارجه فعلي.

در پي دستور بشاراسد
نيروهاي سوريه به حال آماده باش درآمدند
ايسنا: بشار اسد از نيروهاي مسلح اين كشور خواست تا در حالت آماده باش باشند.
به گزارش خبرگزاري سوريه، بشار اسد رئيس جمهوري سوريه، در سخنراني اش براي نيروهاي مسلح اين كشور به مناسبت شصت و يكمين سال تاسيس ارتش اين كشور با اشاره به شرايط جهان و چالش هاي منطقه گفت: شهادت در آزادي و پيروزي است.اسد افزود: جنگ و كشتار دسته جمعي اسرائيل عليه ملت هاي فلسطين و لبنان بسيار وحشتناك است و لبنان در حال حاضر با تجاوزات علني و حملات هوايي، زميني و دريايي دشمن روبرو است. وي گفت: اسرائيل وحشتناك ترين جنايت ها را در لبنان صورت مي دهد و نه تنها به مردم، بلكه زير بناهاي اين كشور نيز رحم نمي كند.
رئيس جمهوري سوريه بيان داشت: اسرائيلي ها براي مردم لبنان بذر كينه مي پاشند و تمام اماكن مسكوني در لبنان را با نقض قوانين بين المللي و تمام ارزش هاي اخلاقي بمباران مي كنند. وي افزود: اين تجاوز، كشتار و نابودي يك اقدام برنامه ريزي شده است كه بسياري از كشورهاي بزرگ نيز كه در جامعه جهاني نفوذ دارند در اين اقدام دست دارند. اسرائيل با اين اقدامات قوانين و قطعنامه هاي جهاني را ناديده مي گيرد.
وي افزود: اسرائيل تنها كشور منطقه است كه دست به تجاوزگري مي زند و كشورهاي ديگر را اشغال مي كند و هزاران اسير را در زندان هاي خود زنداني كرده است و همين اسرائيل قبل از تمام اين ها خاك فلسطين را اشغال كرد. رئيس جمهوري سوريه خاطرنشان كرد: سوريه در كنار كشورهاي هم پيمان خود مي ايستد و براي دفاع از آزادي لبنان و سوريه شهدايي را تقديم مي كند.در واقع آزادي همانند قبل قوي ترين قدرت و برنده ترين ابزار است كه آزادانه در كنار ملت فلسطين و لبنان خواهد ايستاد.

گاردين:
اسرائيل ياد گرفت كه قدرت نظامي پيروزي نمي آورد
گروه بين الملل: پايگاه خبري گاردين نوشت: اكنون افسران ارشد ارتش اسرائيل پذيرفته  اند كه قدرت نظامي، تنها عامل پيروزي در جنگ نيست.
اسرائيل اين درس را گرفت كه ديگر قدرت نظامي تضمين كننده پيروزي، حتي در جنگي كه آمريكا با عنوان جنگ عليه ترور به راه انداخته و به تازگي آن را جنگ درازمدت مي نامد، نخواهد بود.
به گزارش ايرنا «ريچارد نورتون» دبير مسايل امنيتي اين روزنامه نوشت: با شبه نظامي، شورشي يا تروريست ناميدن مردم كشورها نمي توان آنان را بمباران كرد و به انقياد و تسليم وادار كرد. اين درسي است كه آمريكا نيز در عراق به خوبي آموخته و اسرائيل در لبنان در حال آموختن آن است.
گاردين نوشت: اين درس را حتي توني بلر نخست وزير انگليس آموخته و عدم كارايي قدرت نظامي براي دستيابي به پيروزي را پذيرفته و در سخنان هفته گذشته خود در سازمان خبري مرداك به آن اعتراف كرده است.
توني بلر در سازمان مزبور تاكيد كرد: نگراني من اين است كه در تلاشهاي خود عليه تروريسم، نتوانيم تنها با ابزارهاي نظامي و تدابير امنيتي راه به جايي ببريم.
روش درست اين است كه ما بتوانيم برتري عقيده خود را نسبت به عقايد آنان اثبات كنيم.
به نوشته گاردين، بلر با اين سخنان، در حقيقت ديدگاهي را بازتاب داد كه مقام هاي نظامي انگليس بر آن تاكيد داشتند.
سرهنگ تيم كولينز فرمانده نخستين گردان نظامي كه به عراق حمله كرد، گفت: ما هيچ برنامه شفاف و مشخصي نداريم.

تبادل آتش ميان سربازان كره شمالي و جنوبي
ايسنا: يك مقام ارتش كره  جنوبي اظهار داشت كه سربازان كره  شمالي و جنوبي براي نخستين بار در سال جاري اقدام به تبادل آتش در مرزهاي شديداً سنگربندي شده  خود كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين مقام ارتش طي تماس تلفني گفت كه سربازان كره  شمالي در اواخر روز دوشنبه به سمت يك مقر امنيتي نيروهاي كره  جنوبي در نزديكي منطقه اي غير نظامي دو بار شليك كردند و سربازان كره  جنوبي نيز در پاسخ شش بار اقدام به شليك گلوله كردند.
اين مقام ستاد مشترك ارتش كره  جنوبي درخصوص ميزان تلفات در ميان سربازان كشورش گفت: در اين تبادل آتش به هيچ فردي آسيب نرسيد.
هنوز مشخص نيست كه آيا از سربازان كره  شمالي فردي مجروح شده يا خير.وي با صدور بيانيه اي افزود كه كميسيون فرماندهي آتش بس نظامي موقت كره  جنوبي به عنوان نهاد ناظر بر قرارداد صلح كه به جنگهاي دو كره در سال هاي  ۱۹۵۰ تا  ۱۹۵۳ پايان داد، در خصوص تحولات روز دوشنبه تحقيقاتي را به انجام خواهد رساند.
اين مقام ادامه داد كه يكي از گلوله هاي شليك شده از سوي نيروهاي كره  شمالي به پايگاهي امنيتي اصابت كرد و باعث شد سربازان كره  جنوبي فورا پاسخ متقابلي دهند.
كره  شمالي در ماه اكتبر گذشته با شليك يك گلوله پايگاهي امنيتي در كره  جنوبي را مورد هدف قرار داد و سئول نيز پاسخ اين آتش را متقابلا داد؛ اما همين امر سبب شد كه ميان طرفين به خصوص ميان نيروهاي دريايي دو كشور درگيري بوجود آيد كه تلفاتي را هم در پي داشت.

فيدل كاسترو موقتاً از قدرت كناره گيري كرد
009570.jpg
ايرنا: فيدل  كاسترو رئيس  جمهوري  كوبا اعلام  كرد كه  تحت  عمل  جراحي  قرار گرفته  و براي  نخستين  بار طي  ۴۷ سال  گذشته  كه  در رأس  دولت  كمونيستي اين  كشور قرار داشت  زمام  قدرت  را به  رائول  برادر ۴۷ساله اش  سپرده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از  هاوانا، كاسترو كه  در سيزدهم  اوت  ۸۰ ساله  خواهد شد اعلاميه اي  از تلويزيون  مبني  بر اين كه  دچار حادثه اي  شده  كه  براي  آن تحت  عمل  جراحي  قرار گرفته  است  انتشار داد.
وي  در اين  اعلاميه  كه  توسط كارلوس  والنسياگا منشي  شخصي  وي  در راديو و تلويزيون  خوانده شد گفت : شب  و روز كار كردن  و كم  خوابي  لطمه  خود را به  سلامتي  من  زده  كه  در مقابل  هر چيزي  مقاوم  بودم، تحمل  استرس  شديد را داشتم  و بعداً شكننده  شدم.وي  گفت : اين  امر موجب  درد شديد روده  با خونريزي  پايدار شد كه  مرا مجبور كرد تحت  يك  عمل  جراحي  دقيق  و حساس  قرار گيرم .
منشي  شخصي  كاسترو به نقل  از رئيس  جمهوري  كوبا گفت  به  همين  دليل  موقتاً از انجام  وظيفه  بازمانده  و به  عنوان  رئيس  كميته  مركزي  حزب  كمونيست  كوبا به طور موقت  قدرت  را به  رفيق  رائول  كاسترو دبير دوم  واگذار كردم .
وي  همچنين  اظهار داشت  كه  وظيفه  فرماندهي  نيروهاي  مسلح  انقلابي  قهرمان  كوبا را نيز به  ژنرال  ارتش  رائول  كاسترو سپرده  است .
در پي  انتشار خبر كناره گيري  موقت  فيدل  كاسترو رهبر كوبا از قدرت  به دليل  نياز درماني  و تفويض  اختيارات  به  رائول  كاسترو، شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  روز سه شنبه  نسبت  به  صحت  اين  خبر ابراز ترديد كرد.
شبكه  آمريكايي  سي ان ان  با طرح  اين  پرسش  كه  چرا فيدل  كاسترو شخصاً در تلويزيون  كوبا ظاهر نشده  اعلام  كرد: ممكن  است  واقعيت  چيز ديگري  باشد.
براندازي  حكومت  كاسترو حتي  از طريق  دخالت  نظامي  مهمترين  اولويت  منطقه اي  آمريكا در پنج  دهه  گذشته  بوده  كه  در اين  راه  رسانه هاي  خبري  اين  كشور به ويژه  سي ان ان  بيشترين  همكاري  را با كاخ  سفيد و سازمان  سيا داشته  است .
به  گفته  سي ان ان  نخستين  احتمال  همان گونه  كه  اعلام  شده ، ابتلاي  فيدل  به  بيماري ، نياز به  عمل  جراحي  و استراحت  طولاني  است .
همچنين  ممكن  است  كاسترو فوت  كرده  باشد و دولت  كوبا نيز قصد ندارد تا مدتي  خبر آن را منتشر كند.
سي ان ان  در مورد احتمال  سوم  گفت : ممكن  است  خبر بيماري  كاسترو و غيبت  موقت  او در صحنه  سياسي  كوبا ساختگي  باشد تا مخالفان  ادامه  مسئوليت  او شناسايي  شوند.

۱۰۰ تن كشته و زخمي در انفجارهاي ديروز عراق
009522.jpg
ايسنا: در اثر انفجار بمبي در شمال بغداد كه ديروز روي داد، ۲۰ سرباز عراقي كشته و ۱۷ تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري كويت، در اثر انفجار بمبي كه توسط فردي مسلح در مسير شهر بيجي به تكريت واقع در شمال بغداد صورت گرفت، ۲۰ نظامي عراقي كشته و ۱۷ تن ديگر زخمي شدند.از سوي ديگر، خبرگزاري شينهوا نيز گزارش داد: يك فرد انتحاري از طريق يك خودروي بمب گذاري شده به خودروهاي گشت پليس و ارتش عراق در منطقه  الكراده واقع در مركز بغداد حمله كرد كه در اثر آن ۱۴ تن كشته شدند كه ۱۰ تن از آنها نيروهاي نظامي عراق بودند. در اين حمله ۴۰ تن نيز زخمي شدند.
همچنين در اثر انفجار اين خودروي بمب گذاري شده در مسير گشتي هاي پليس در شهرك مقداديه واقع در شمال شرق بغداد و در نزديكي بيمارستان اين شهرك، هفت تن از جمله يك افسر پليس عراق كشته و هشت تن زخمي شدند.
در ميان زخمي ها چهار نيروي پليس ديده مي شود.افراد مسلح در حمله اي به منطقه  الشهدا در جنوب فلوجه نيز يك پليس را كشته و سه تن ديگر را زخمي كردند.
يك مقام وزارت كشور عراق نيز اعلام كرد كه بر اثر انفجار خودروي بمب گذاري شده در مركز ايست بازرسي ارتش عراق در شرق بغداد، دو تن از افسران عراقي زخمي  شدند.
نظاميان آمريكايي ۱۵ نفر را كشتند
عبد السلام الكبيسي مسئول روابط عمومي گروه سني هيأت علماي مسلمان عراق اعلام كرد نظاميان آمريكايي با حمله هوايي به دو منزل در بغداد پانزده نفر را كشتند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، الكبيسي گفت نيروهاي آمريكايي دو منزل مجاور هم را در منطقه الشرطه الخامسه در بغداد بمباران كردند و حدود پانزده نفر را كه عمدتاً زن و كودك بودند كشتند.
الكبيسي گفت نيروهاي آمريكايي بعد از بمباران اين خانه ها، به آنجا حمله و با مواد منفجره خانه ها را ويران و اجساد كشته شدگان را در محل رها كردند.
خبرنگار شبكه العالم در بغداد كشته شد
«عادل  المنصوري» خبرنگار شبكه  العالم كه دو روز پيش ناپديد شده بود ديشب در بغداد ترور شد.
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، همكاران اين خبرنگار در دفتر بغداد به همراه پليس، جسد وي را در خودرو وي يافتند.
عادل  المنصوري يكسال خبرنگار شبكه تلويزيوني العالم در بغداد بود و در اطلاع رساني از صحنه هاي مهم خبري جنگ در عراق حضور فعال داشت.
او روز گذشته توسط افراد مسلح ناشناس كشته شد و دفتر شبكه  العالم در بغداد پيگير اين موضوع است.
تغييرات در وزارت كشور عراق
وزير كشور عراق گفت كه فرماندهان ضعيف و نفوذي ها را از اين وزارتخانه كنار خواهد گذاشت. جواد بولاتي كه در جمع نمايندگان مجلس عراق سخن مي گفت همچنين خبر داد كه تمام مجوزهاي قبلي حمل سلاح لغو و مجوزهاي جديد جايگزين آن مي شود.
وي گفت اسلحه فقط بايد در دست نيروهاي دولتي باشد و براي تحقق اين هدف وزارت كشور به سيستم هاي اطلاعاتي پيشرفته نيازمند است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |