چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۰ - Aug 2, 2006
رئيس جمهوري: ملت ايران از حق خود كوتاه نمي آيد
ايران قطعنامه شوراي امنيت را رد كرد
گروه سياسي - نخستين واكنش ايران به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل توسط نماينده دائم كشورمان در مقر سازمان ملل در نيويورك پس از تصويب اعلام شد.
نخستين واكنش در داخل مرزهاي ايران نيز از سوي سخنگوي وزارت خارجه اعلام شد. در هر دو واكنش ايران از موضع رسمي قطعنامه شورا انتقاد و قطعنامه را رد كرده است. حميدرضا آصفي روز گذشته تصريح كرد قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل وجاهت و مبناي حقوقي ندارد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و اخبار وزارت خارجه، آصفي گفت: اين قطعنامه تنها درپي اغراض و اهداف سياسي برخي كشورها و درحقيقت براي اعمال فشار بر ايران و سد كردن زودهنگام راه مذاكره از طريق قطعنامه مخرب و نابه جاي شوراي امنيت طراحي شده است.
آصفي در ادامه گفت: مسلما اين قطعنامه هيچ نتيجه سازنده اي درپي نخواهد داشت و درواقع تنها مي تواند موجب وخامت اوضاع شود.
طرف آمريكايي در اين ميان از همه بيشتر ابراز خوشحالي كرده است. جورج بوش به گزارش خبري كه آسوشيتدپرس منتشر كرده، پس از تصويب قطعنامه ابراز رضايت كرد و گفت: اين قطعنامه پيام واحد آمريكا و متحدانش را به ايران منتقل مي كند.
خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه شان مك كورمك، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز گذشته در جمع خبرنگاران از قطعنامه شوراي امنيت به عنوان ابزاري براي واداركردن ايران براي بازگشت به ميز مذاكرات ياد كرده است.
وي مدعي شد، اگر ايران به مفاد قطعنامه عمل نكند در مسير انزواي بيشتر قرار مي گيرد. كاندوليزا رايس درحالي خبر قطعنامه را شنيد كه از سفر به خاورميانه خسته و از راه ندادن او به لبنان ناراحت بود.
وزير خارجه آمريكا به رويترز گفت: ايران براي همكاري با قدرت هاي جهان درباره برنامه هسته اي و دوري از رويارويي با دنيا فرصت دارد.
رايس در ادامه مدعي شد، تصويب اين قطعنامه راه دموكراسي را نبسته است. واشنگتن منتظر پاسخ تهران مانده و هنوز فهرستي براي تحريم ها تهيه نكرده است.
شريك اصلي آمريكا در آسيا نيز به ايران توصيه كرده بسته پيشنهادي غرب را بپذيرد.
خبرگزاري فرانسه گزارشي از واكنش وزارت خارجه ژاپن منتشر كرده كه در آن از ايران خواسته شده مفاد بسته پيشنهادي ۱+۵ را پذيرفته و به مذاكرات برگردد.
اما روسيه و چين كه اميد بيشتري به حمايت ديپلماتيك آنها در پرونده هسته اي ايران بود، موضعي نگرفته و تصويب قطعنامه را باعث بسته شدن راه گفت وگو نديده اند.
معاون وزير خارجه روسيه به خبرگزاري اينترفكس گفت: حتي اگر ايران قطعنامه را به رسميت نشناسد، تحريمي عليه ايران اعمال نخواهد شد. البته سرگئي كيسلياك در ادامه گفت: پس از پايان اولتيماتوم زماني يادشده در قطعنامه ممكن است اقدامات اضافي براي واداركردن ايران مورد بحث قرار گيرد.
مقامات چين نيز بار ديگر بر حل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران تاكيد كرده اند و سفير اين كشور در شوراي امنيت به خبرگزاري فرانسه گفت، قرار است، قطعنامه مزبور در خدمت تلاش هاي ديپلماتيك باشد. چين در همين حال از تمامي طرف ها خواست خويشتن داري كرده و بر محور مذاكره تاكيد كنند.
يوشكا فيشر، وزير خارجه سابق آلمان و مرد اصلي مذاكرات اكتبر ۲۰۰۳ در سعدآباد، روز گذشته در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران بود و در آن جنبه هاي مختلف برنامه هسته اي ايران را مورد بحث و گفت وگو قرار داد. فيشر تاكيد كرد: در پرونده هسته اي ميان ايران و اروپا فقط بحث بي اعتمادي مطرح است. وي درحالي سخنراني مي كرد كه قطعنامه اي نيز عليه فعاليت هاي ايران صادر شده است. فيشر درباره آن گفت: بهتر است دامنه تشنج از اين مرز عبور نكند.
استراتژي هاي ايران در اين مرحله هنوز اعلام نشده و شايد با سفر استاني رئيس جمهور به خراسان شمالي، محمود احمدي نژاد به حركت آتي ايران نيز اشاره كند.

هاشمي رفسنجاني:
قطعنامه شوراي امنيت بي ارتباط با بحران لبنان نيست
009567.jpg
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام دورشدن از اعتدال را سمي مهلك براي جامعه عنوان كرد.اكبر هاشمي رفسنجاني روز گذشته در جريان ديدار با اعضاي جبهه تحكيم دموكراسي با اشاره به تاريخ مشروطه و اهميت تاريخي آن خواستار توجه به نقش احزاب در اداره جامعه شد و گفت: حاكميت بايد قدردان كساني باشد كه با ايجاد گروه ها و احزاب مختلف در قبال تحولات جامعه بي تفاوت نيستند. به گزارش دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وي افزود: بدون حضور فعال احزاب اصيل و مردمي نمي توان ساختار مناسبي را براي اداره كشور طراحي كرد و از دريچه احزاب مي توان مردم را در تصميم گيري ها سهيم كرد.وي حوادث اخير لبنان و مقاومت تحسين برانگيز حزب الله و مردم اين كشور و همچنين تصويب قطعنامه شوراي امنيت را درخصوص ايران بي ارتباط با يكديگر ندانست و تصريح كرد: برنامه اي كه در لبنان توسط قدرت هاي بزرگ در حال اجراست محدود به حزب الله و اين كشور نخواهد بود و آنها براي جهان اسلام و همچنين كشورهايي كه با آنها همسو نيستند طرح هاي مختلفي دارند.همچنين به گزارش ايرنا، دفتر هاشمي رفسنجاني طي نامه اي خطاب به طلبه هاي حوزه علميه سراسر كشور زيرعنوان «درد دل ها با آنان» به برخي سئوالات و انتقادات نسبت به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داده است.

پيام تسليت رهبر انقلاب
به مناسبت درگذشت آيت الله شالي
گروه سياسي- در پي درگذشت عالم جليل و خدمتگزار مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن موسوي شالي نماينده استان قزوين در مجلس خبرگان رهبري حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي صادر فرمودند. متن اين پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
رحلت عالم جليل و خدمتگزار مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمين آقاي سيد حسن موسوي شالي رحمة الله عليه را به همه ارادتمندان ايشان و به خصوص به فرزندان مكرم و خانواده گرامي و به مردم مؤمن منطقه شال و استان قزوين صميمانه تسليت عرض مي كنم.
اين سيد بزرگوار چه در سال هاي نمايندگي در مجلس خبرگان و چه در دوران جنگ تحميلي، منشاء خدمات با ارزشي بود و اميد است مشمول لطف و رحمت حق تعالي و مغفرت واسعه پروردگار قرار گيرد.
سيد علي خامنه اي ۱۰/مرداد/۱۳۸۵

يادداشت
طرحي براي خاورميانه جديد
حميدرضا ترقي
شعار خاورميانه جديد كه خانم رايس در سفر اخيرش به منطقه جنگي لبنان و اسرائيل اعلام داشت قبلاً در قالب دكترين آمريكا براي رفرم در خاورميانه طراحي شده است. اين رفرم كه ريخت مهندسي جديدي را براي خاورميانه پديد مي آورد حاوي شاخصه هاي زير است:
۱- غيرنظامي سازي جنبش هاي انقلابي- اسلامي و مسلح خاورميانه از قبيل حزب الله، حماس و...
۲- تضعيف نظامي كشورهاي همجوار با سرزمينهاي اشغالي توسط صهيونيسم تا حد عدم قدرت ناامن سازي اسرائيل.
۳- ايجاد دو دولت در فلسطين اشغالي كه يكي اسرائيل باشد و ديگري دولتي ضعيف و حافظ منافع آمريكا و اسرائيل كه دولت غاصب اسرائيل را نيز به رسميت بشناسد.
۴- ايجاد پايگاه هاي نظامي آمريكا در كشورهاي همسايه ايران براي اجراي تهديد سخت در شرايط خاص عليه ايران اسلامي.
۵- فراهم سازي زمينه سلطه آمريكا بر چاههاي نفتي منطقه خاورميانه از طريق اصلاح جغرافياي مناسب سياسي در خاورميانه.
اگرچه هدفهاي دوم، چهارم و پنجم در بعضي كشورها عملي شده، ولي چون به صورت ناقص انجام شده روند ابطال استراتژي هاي آمريكا را شتاب بخشيده و اقدامات بازدارنده و خنثي كننده ايران و هم پيمانان آن مثل سوريه به همراه موج بيداري اسلامي بي ثباتي در تصميم سازي و تصميم گيري را بر آمريكايي ها تحميل كرده است.
اينك تحولات دو هفته اخير در منطقه و شكست اسرائيل و آمريكا در دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده شان كه مبتني بر ضعف شديد اطلاعات از توان نظامي حزب الله و فقدان آمادگي براي مديريت بحران پديد آمده در سرزمينهاي اشغالي توسط سران اسرائيل غاصب است، نشان مي دهد كه خاورميانه جديد براساس خواست آمريكا و اسرائيل رقم نخواهد خورد و اين استراتژي مثل ديگر استراتژي هاي ناپخته سياست خارجي آمريكا برخلاف انتظار آنها نتيجه معكوس خواهد داد؛زيرا با همين استراتژي خود به خود موجب شدند:
۱- حزب الله رهبري جهان عرب را از آن خود كند.
۲- مظلوميت ملت لبنان براي جهانيان اثبات شود.
۳- ناتواني ارتش اسرائيل و تجهيزات پيشرفته آن در مقابله با يك جنبش چريكي مسلحانه و با ايمان به اثبات رسد.
۴- طرح براندازي حكومت قانوني حماس ناكام بماند.

باشگاه احزاب
همايش احزاب در دفاع از مقاومت
گروه سياسي- همايش حمايت احزاب و تشكلهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران از مقاومت اسلامي لبنان و فلسطين در مركز همايشهاي بين المللي صدا و سيما آغاز به كار كرد.در اين همايش كه بيش از ۲۰۰ حزب و تشكل سياسي به همراه شخصيتهاي برجسته داخلي و سفراي برخي كشورهاي خارجي حضور داشتند، مهدي كروبي به عنوان اولين سخنران از دولت و ملت ايران خواست با مشاركت در راهپيمايي ها و ارائه كمكهاي مالي و معنوي، حزب الله و مقاومت اسلامي را ياري كنند.
مسير طولاني لايحه نظام جامع انتخابات
ايسنا: معاونت پارلماني نهاد رياست جمهوري خبر داد كه پيش نويس لايحه نظام جامع انتخابات به دولت ارائه شده و قرار است كه اين لايحه به زودي در كميسيون دفاعي و سياسي دولت مورد بررسي قرار گيرد.محمد عظيمي  گفت: بررسي اين پيش نويس مسير طولاني در پيش رو دارد.

نامه هاشمي شاهرودي به كوفي عنان
ايرنا: رئيس قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران در نامه اي خطاب به دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد: جنايات هولناك اسرائيل در لبنان، مصداق بارز تروريسم دولتي و جنايت جنگي است.
در نامه سيدمحمود هاشمي شاهرودي آمده است: جنايات هولناك و ددمنشانه و كشتار كودكان و زنان و سالخوردگان در لبنان خصوصا در مناطق جنوبي اين كشور نه تنها نشانگر به سخره گرفتن تمامي اصول انساني و ديني و اعلاميه حقوق بشر و كنوانسيون هاي چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو و پروتكل هاي الحاقي آن توسط رژيم صهيونيستي مي باشد كه خود مصداق بارز تروريسم دولتي و جنايت جنگي است.
وي افزود: جنايتكاران صهيونيست و حاميان آنها علي الخصوص آمريكا و انگليس مستحق معرفي به دادگاه هاي ديوان كيفري بين المللي به عنوان جنايتكاران جنگي هستند.

وزير كشور:
بايد تمام شعارهايمان را عملي كنيم
گروه سياسي - مصطفي پورمحمدي وزير كشور كه در همايش مشاوران جوان استانداري هاي سراسر كشور سخن مي گفت، با بيان اين كه ديگران شعار مي دادند، اما امروز ما مي خواهيم به اين شعارها جنبه عملي ببخشيم، گفت: روش هاي كهنه و تكراري را بايد دور بريزيم، در گذشته به ما اصولگراها مي گفتند، اصولگرايي با نوگرايي همخواني ندارد، اما حالا كه مردم به چنين گرايشي راي داده  اند، بايد تمام شعارهايي را كه مطرح مي شد، عملي كنيم و نشان دهيم اين شعارها مي تواند جنبه عملي داشته باشد، ديگران حرف زدند و امروز ما بايد عمل كنيم.

جنتي: نظر شورا درمورد همزماني
انتخابات امروز اعلام مي شود
گروه سياسي - دبير شوراي نگهبان از بررسي مصوبه برگزاري همزمان انتخابات مجلس خبرگان و شوراها در جلسه امروز اين شورا خبر داد.
جنتي افزود: پاسخ شوراي نگهبان به اين مصوبه در همان روز براي مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود.
دبير شوراي نگهبان همچنين در گفت وگو با ايسنا مقاومت حزب الله لبنان در برابر حملات رژيم صهيونيستي را به جنگ ايران و عراق تشبيه كرد و گفت: در جنگ عراق با وجود اين كه تمام جهان غرب و شرق از عراق حمايت مي كردند و كسي از ايران حمايت نمي كرد اما ما توانستيم به كمك خدا به پيروزي برسيم. جنتي سيدحسن نصرالله را مرد قرن ناميد.

ديدار متكي با همتايان لبناني و فرانسوي
وزير خارجه :بي لياقتي شوراي امنيت ثابت شد
009564.jpg
گروه سياسي - منوچهر متكي روز گذشته در حالي راهي لبنان شده بود كه همتاي فرانسوي او نيز در بيروت بود و به عنوان خيرمقدم به سفر متكي گفت: ايران كشوري با لياقت و باظرفيت بالا در منطقه است. وزير خارجه ايران ابتدا با رئيس جمهوري و وزير خارجه لبنان ديدار كرد و پس از آن در جمع خبرنگاران حاضر شد و با انتقادي شديد از شوراي امنيت گفت:  سازمان ملل با برنامه سهل انگارانه خود نتوانست با گذشت سه هفتم از آغاز تجاوزات رژيم صهيونيستي از ملت لبنان حمايت كند. شوراي امنيت هم بي لياقتي و انفعال خود را در قبال اين تجاوزات به اثبات رسانده است.
وزير خارجه ايران از گفته هاي خود به اميل لحود خبر داد و اين كه تصريح كرده رژيم صهيونيستي به لحاظ نظامي شكست كامل خورده است. متكي گفت: هدف اصلي او از انجام اين سفر به لبنان آن بود كه همبستگي جمهوري اسلامي را با مردم و دولت لبنان در اين رويارويي حساس در مقابل تجاوزات گسترده اسرائيل ابلاغ كند.
وزير خارجه ايران پس از ديدار با همتاي لبناني خود با فيليپ دوست بلازي گفتگو كرد و بر مواضع دو كشور ايران و فرانسه بر آتش بس فوري تاكيد كرد. متكي به وزير خارجه فرانسه بار ديگر انتقاد كرد؛چرا شوراي امنيت سازمان ملل براي كنترل بحران كاري انجام نداده است. ايسنا با ارسال گزارش اين خبر به گزارش شينهوا اشاره كرد كه گفته دو وزير در سفارت ايران در بيروت ديدار كردند اما هيچ خبري از جزئيات اين ديدار منتشر نشده است .
منوچهر متكي پس از ديدار با اميل لحود تصريح كرد: بعد از مانور رژيم صهيونيستي كه در منطقه شمال هم مرز با لبنان انجام داد، مشخص بود كه اين رژيم در تدارك چنين جنگي است.

حداد عادل:
جهان اسلام روزهاي حساس و سرنوشت سازي
را سپري مي كند
009561.jpg
گروه سياسي- ياسر مرادي: سفراي كشورهاي اسلامي در تهران، روز گذشته به دعوت حداد عادل در ساختمان مشروطه مجلس شوراي اسلامي گردهم آمدند تا پيرامون مسائل پيش آمده در لبنان و فلسطين همفكري كنند.
غلامعلي حداد عادل كه براي دومين بار از زمان آغاز به كار مجلس هفتم ميزبان سفراي كشورهاي اسلامي بود از سفراي حاضر در جلسه خواست تا با رؤساي كشورهاي خود مذاكره كرده و موافقت خود را براي اجابت به درخواست رئيس مجلس لبنان مبني بر تشكيل نشست اضطراري سران مجلس كشورهاي اسلامي را به اطلاع دبيرخانه اين نشست برسانند.
رئيس مجلس گفت: جهان اسلام روزهاي حساس و سرنوشت سازي را سپري مي كند.
حداد عادل گفت: قطعاً آينده جهان اسلام بعد از اين جنگ با اوضاع قبل از آن فرق مي كند؛ آينده اي كه ملت ها راه مبارزه را از مقاومت،  آموخته اند. اگر دولت ها حمايت كردند به سود آنهاست، وگرنه قطعاً در مقابل ملت ها ايستاده اند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي شوراي امنيت جرأت نمي كند تا فاجعه  رخ داده در قانا را محكوم كند و تنها به ابراز تاسف مي پردازد؛ كاري كه از هر پيرزن در خانه نشسته اي برمي آيد.لذا در اين هنگام به فعاليت هاي هسته اي ايران احساس خطر كرده و قطعنامه صادر مي كنند؛ در صورتي كه اگر مي خواهند به وظايف خود عمل كنند، بايد از لبنان و فلسطين دفاع نمايند، زيرا اين گونه قطعنامه ها ديگر در چشم مردم جهان اعتبار ندارد و حمايتي از آنها رخ نخواهد داد.
وي با اشاره به تشكيل جلسه  اضطراري رؤساي عضو كنفرانس اسلامي در روز پنج شنبه اين هفته خاطرنشان كرد: آنها به وظيفه  خود عمل مي كنند، ما هم بايد به وظايف خود عمل كنيم؛ زيرا چنانچه نبيه بري از رؤساي كشورهاي اسلامي درخواست كرده است تا تشكيل جلسه اي بدهند، بايد به اين درخواست پاسخ مثبت داده شود و شما سفيران مي توانيد با صحبت با رؤساي كشورهاي خود در جهت تشكيل اين نشست ياري رسانيد.
به گفته  حداد عادل، براي تشكيل نشست رؤساي بين المجالس، رئيس مجلس سوريه موافقت خود را با ميزباني اين اجلاس اعلام كرده است.لذا سوريه كشوري مناسب خواهد بود كه با حضور رؤساي بين المجالس، تاثير مثبتي را در آرمان فلسطين و لبنان داشته باشد.
سخنان سه سفير
قبل از سخنان حداد عادل نيز سفراي سه كشور فلسطين، لبنان و سوريه به اظهار نظر پرداختند.
سفير فلسطين با اشاره به اين كه صهيونيست ها مظلوميت نمايي مي كنند و تحت عنوان هولوكاست مي خواهند با ۵/۱ميليارد مسلمان در جهان مبارزه كنند، گفت: آنها وارد جنگ بزرگي شده اند. كشورهاي صنعتي و در رأس آنها آمريكا سعي مي كنند ثروت هاي كشورهاي اسلامي را به غارت ببرند.
عدنان منصور سفير لبنان در تهران نيز گفت: امروز لبنان از تمامي كشورهاي منطقه مي خواهد تمام امكانات و توان خود را به كار ببرند تا اسرائيل را از تجاوز به منطقه بازدارند؛ چرا كه دشمن احساس مي كند در پناه و امنيت كامل است و مي تواند بدون توجه به افكار عمومي و وجدان ها اقدامات خود را عليه مردم لبنان تشديد كند. سفير سوريه هم اعلام كرد با تمام امكانات خود از مقاومت لبنان و فلسطين در مقابل اسرائيل حمايت مي كنيم و از ايران هم به خاطر ابتكارات جالب و خدماتي كه به ملل اسلامي ارائه كرده است تشكر و قدرداني مي نماييم.
بعد از اين جلسه، فرستاده ويژه رئيس  مجلس لبنان نيز با حداد عادل ديدار كرد.

احمدي نژاد:
ملت ايران از حق خود كوتاه نمي آيد
گروه سياسي- رئيس جمهوري اسلامي ايران در واكنش به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي ايران، بر حق كشورمان در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي تأكيد كرد. هفدهمين سفر استاني رئيس جمهوري روز گذشته با ورود به شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالي آغاز شد.
محمود احمدي نژاد در جمع مردم بجنورد گفت: دشمنان بدانند ملت ايران استفاده از دانش هسته اي را حق خود مي داند و از اين حق كوتاه نمي آيد.
وي افزود: ما اهل قانون و گفت و گو هستيم و طبق قانون به حقوق خود عمل مي كنيم و طرفدار صلح و آرامش بر پايه عدالت هم هستيم.
احمدي نژاد كه سخنانش با شعار انرژي هسته اي حق مسلم ماست مردم حمايت مي شد، گفت: اگر بخواهند با زبان زور با ما صحبت كنند بدانند كه سخت در اشتباه هستند و ملت ما يك ملت سرفراز است و زير بار حرف زور نخواهد رفت. وي در اين سفر ضمن ديدار با مردم شهرهاي بجنورد، فاروج، شيروان، گرمي و جاجرم، اسفراين، مانه و سملقان ، با نخبگان و ايثارگران اين استان ديدار خواهد داشت.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |