يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
نگاه سه نويسنده به ادبيات داستاني معاصر
ادبيات سرمايه  ملي است
013491.jpg
گروه ادب و هنر-خبرگزاري ايسنا با سه تن از نويسندگان درباره اوضاع كنوني ادبيات داستاني به گفت و گو نشسته است.آنچه مي خوانيد، نوشته اين خبرگزاري  است با اندكي تلخيص و بدون اضافه.
آل احمد: نه نويسنده قدر داريم، نه منتقد
شمس آل  احمد مي گويد: گاهي آثار نويسندگان جواني را ديده ام كه بسيار راحت مي نويسند. آن  وقت است كه حسودي ام مي شود كه من 74 سال سن دارم و نمي توانم مانند يك جوان 30ساله بنويسم!
شمس آل  احمد درباره روند داستان نويسي پيش و پس از انقلاب معتقد است: ادبيات يك روند كشايي دارد و مقطع نيست. از سعدي و حافظ كه اولين قلم به دستان ما بودند، تا نويسندگان نسل امروز ما، از شكم مادرشان كه قصه نويس و شاعر نبودند؛ در طول مدت زندگي شان حافظ و سعدي شدند.
او همچنين درباره خلق آثار حجيم معتقد است: كتاب قطور نوشتن چندان مهم نيست، كيفيت اهميت دارد. گاهي خود من از كتاب قطور به عنوان سنگي استفاده مي كنم براي باز گذاشتن پنجره كه به هم نخورد و از خواب نپراندم. امروز به نظرم كتاب حجيم نوشتن رسم نيست و كمتر كسي اين  كار را مي كند. آل  احمد نقد ادبي را در ايران ضعيف توصيف مي كند و معتقد است: كسي كه نقد مي كند، بايد خود گردن كلفت تر از كسي باشد كه مي نويسد. ولي ما نه نويسنده اي با اين قدرت داريم و نه منتقدي كه قدر باشد و بتواند نقد ادبي جامعي ارائه دهد و پيشرفت ادبيات ما را موجب شود.
آل  احمد فرصت نداشتن مخاطب را يكي ديگر از دلايل خلق نشدن رمان هاي حجيم مي داند و مي افزايد: امروز ديگر مانند گذشته نيست كه خواننده فرصت اين را داشته باشد كه بنشيند و اثري بلند بخواند. در كنار اين مسائل، ما نويسنده حرفه اي نداريم كه وقتش را صرف نوشتن كتابي حجيم كند. وي همچنين از ميزان حق تأليف نويسندگان در ايران گلايه دارد و مي گويد: در ايران به نويسنده پول درست و حسابي نمي دهند. در جاهايي كه نويسنده درست و حسابي مثل ژان  پل سارتر يا آلبر كامو سر بر مي آورد، به اين دليل است كه به نويسنده شان توجه دارند و به او مي رسند. نويسنده از نظر مالي تامين است و كتابش هم بارها تجديد چاپ مي شود، ولي ما كي در ايران چنين چيزي داشته ايم؟ كتاب يك نويسنده به زور تجديد چاپ مي شود و تيراژ هم كه وضعيت اسفناكي دارد. پس ديگر نويسنده چه اميدي براي خلق اثر دارد؟
ميرصادقي: ادبيات جدي از سرمايه هاي ملي است
جمال ميرصادقي اعتقاد دارد: اگر ادبيات عامه پسند و تفريحي همين طور مثل علف  هرز رشد كند، ادبيات جدي را خفه خواهد كرد. اين داستان نويس پيشكسوت، ادبيات جدي را نوعي از ادبيات دانست كه فراموش نمي شود و در ادامه توضيح داد: ادبيات چيزي است كه يك بار مصرف نباشد، بارها خوانده شود و تأثيرگذار هم باشد كه ادبيات به معناي واقعي آن، همان ادبيات جدي است كه اين خصوصيات را دارد. وي متذكر شد: ادبيات مي تواند ماندگار نباشد و مي تواند از طرف ديگر خلاقه و در عين حال ماندگار باشد. بايد بين ادبيات جدي و ادبيات به معناي تفريحي آن تفاوت گذاشت. در دنيا هم، هم ادبيات جدي وجود دارد و هم ادبيات سرگرم كننده و تفريحي، اما آثاري كه امتحان شان را پس داده و ماندگار شده اند، ادبيات از نوع جدي آن هستند. ميرصادقي تفاوت ادبيات جدي را در خارج از ايران، محسوب شدن اين ادبيات به عنوان سرمايه ملي ذكر كرد و ادامه داد: در دنيا دولت از ادبيات جدي حمايت مي كند، چرا كه مي بيند اين نوع ادبيات در انديشه مردمش تاثير گذار است، ايرادهاي جامعه را بازگو و آن را نقد مي كند. دولت نيز به اين ادبيات حساسيت نشان نمي دهد و سعي مي كند ايرادهاي جامعه را كه توسط ادبيات جدي بازگو مي شود، برطرف كند، ولي اين جا آثار جدي نه تنها جزو سرمايه ها نيستند و به آنها توجهي نمي شود، بلكه سانسور هم مي شوند. وي معتقد است: اين جا به جز عوامل بيروني، نويسنده هم آثار را سانسور مي كند و اين گونه آثار مثله مي شوند و خواننده ديگر اعتمادش را از دست داده است و بيشتر به دنبال خواندن ترجمه آثار خارجي است. او در عين حال متذكر شد: امروز كار روزنامه ها بايد نشان دادن حقايق باشد؛ وقتي اين كار را نمي كنند، نويسنده سعي مي كند حقايق را در آثارش نشان دهد، ولي باز جلو آن را مي گيرند و انتظار خواننده جدي از ادبيات جدي، كم برآورده مي شود.
وي در پايان ياد آور شد: ادبيات جدي به خصوصيت انسان هاي والا توجه دارد كه آنها هم به فرهنگ والا توجه دارند و اگر ملتي بخواهد فرهنگ خود را رشد دهد، بايد به اين ادبيات توجه نشان دهد و از آن طرفداري كند.
سرشار:ادبيات امروز، ادبيات تفرقه است
هنر و ادبيات ديني به دليل اين كه بر نكات عام و مشترك بشري توجه دارند و بر آنها دست مي گذارند، خاصيت متحدسازي دارند.
محمدرضا سرشار در جلسه نقد و بررسي رمان خود - آنك آن يتيم نظركرده- با بيان اين مطلب گفت: اختلاف ادبيات معاصر از رنسانس به بعد در اين است كه به نفسانيات انسان مي پردازد و از آن جا كه نفسانيات به تعداد آدم ها متفاوت است، ادبيات امروز بيشتر ادبيات تفرقه است.
وي همچنين گفت: اگر نويسنده اي مي خواهد حاصل زحماتش را ببيند و شاهد رواج و گسترش آن در بستر جامعه باشد، بايد به مقولات ارزشي و ديني بپردازد.
او همچنين افزود: تاريخ ها معمولاً جانبدارانه نوشته مي شوند، به ويژه تاريخ هاي ديني كه توسط معتقدان به فرقه ها و مذهب هاي مختلف نوشته مي شوند؛ زيرا هر فرقه اي از ديد خود مي نويسد. داستان به تعبيري محل برقراري بي رحمانه ترين عدالت هاست و برقراري چنين عدالت بي رحمانه اي و بيان حق مطلب درباره اوليا در يك اثر مذهبي كار سخت و دشواري است.
وي آثار تاريخي  را غيرتحليلي خواند و افزود: در داستان به شكل غيرمستقيم و كاملاً پنهان، عميق ترين تحليل ها از سوي نويسنده ارايه مي شوند.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه نقاشي حسين علي اعظمي حصار‎/ از 4 شهريور‎/ خيابان آهنگ، گلستان 2، ساختمان شماره 3/ تلفن: 33729142.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي لادن علوي‎/ تا 9 شهريور‎/ دروس، كماسايي، پلاك 42/ تلفن: 22541589.
گالري سيحون: نمايشگاه تصويرسازي كودك درون افتخار سعيدي‎/ تا 9 شهريور‎/ خيابان خالداسلامبولي، كوچه چهارم، شماره 30/ تلفن: 88711305.
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي هنرجويان جمشيد حقيقت انصاري‎/ تا 9 شهريور‎/ بلوار كشاورز، نبش 16 آذر‎/ پلاك 312/ تلفن: 88960453.
جشنواره بسم الله
سومين جشنواره سراسري بسم الله الرحمن الرحيم در ماه مبارك رمضان برگزار مي شود. در اين جشنواره، هنرمندان هنرهاي تجسمي، اسماء متبركه و بسم الله را با شيوه هاي گرافيك، خوشنويسي، چوب فلز، بافتني و... به نگارش درمي آورند.
اولين اثر برنده پوليتزر
فارس: كتاب قلعه اي در جنگل اولين نوشته نورمن مايلر پس از گذشت ده سال، ژانويه آينده منتشر خواهد شد.كتاب جديد مايلر- نويسنده برنده جايزه ادبي پوليتزر- با نام قلعه اي در جنگل توسط انتشارات رندم هوس ژانويه آينده منتشر مي شود كه اطلاعاتي درباره موضوع اصلي اين كتاب در دسترس نيست. مايلر در آخرين رمان خود، گاسپل با استناد به پسر به روايت داستاني از ديد حضرت مسيح پرداخته است.
آغداشلو نقاشي معاصر ايران را بررسي مي كند
جلسه سخنراني آيدين آغداشلو درباره نقاشي معاصر ايران: چالش ها، دستاوردها و آينده، توسط فرهنگستان هنر برگزار مي شود.اين جلسه سخنراني ساعت 18، امروز پنجم شهريور در مجموعه هنر پژوهشي ساعي وابسته به فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد. علاقه مندان مي توانند به صورت آزاد در اين نشست شركت كنند.مجموعه هنرپژوهي ساعي در خيابان وليعصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، جنب فروشگاه شهر كتاب، پلاك 1101، واقع شده است.
نمايشگاه عكس هاي رئيس جمهوري
سومين نمايشگاه عكس خبري دوربين دات نت به مناسبت هفته دولت با موضوع دولت آقاي رئيس جمهوري، ديروز ساعت 18 در نگارخانه فرهنگسراي شفق افتتاح  شد. در اين نمايشگاه 50 عكس خبري از رئيس جمهوري، اعضاي هيات دولت و كارها و اقدامات دولت محمود احمدي نژاد كه در يك سال گذشته به تصوير كشيده شده، ارائه شده است. اين نمايشگاه تا هفتم شهريورماه در فرهنگسراي شفق واقع در يوسف آباد، خيابان 21 برپاست.

تكرار نقش اينديانا جونزي جكي چان
گروه ادب و هنر- جكي چان به دنبال دنباله هاي فيلم هايش است! تازه ترين خبر اين است كه او خودش را آماده بازي در قسمت سوم كمدي اكشن عمليات كندور مي كند.
به نوشته سايت كونگ فو سينما، نزديكان اين بازيگر رزمي كار هنگ كنگي مي گويند وي اين روزها مشغول خواندن فيلمنامه قسمت سوم اين فيلم است و آمادگي خود را براي بازي در آن اعلام كرده است. اما هنوز معلوم نيست عمليات كندور 3 زودتر جلوي دوربين مي رود يا پروژه مشترك جكي چان و جت لي (كه رسانه هاي گروهي با آب و تاب درباره آن صحبت مي كنند.)جكي چان در دو قسمت قبلي عمليات كندور در نقش يك جنگنده ورزيده هنرهاي رزمي و كونگ فو ظاهر شده كه خيلي شبيه كاراكتر ماجراجوي اينديانا جونز در سه گانه معروف استيون اسپيلبرگ است.

اخبار كوتاه
بهمن قبادي در جشنواره سن سباستين
فيلم نيوه مانگ (نيمه ماه)، به كارگرداني بهمن قبادي يكي از 18 فيلم اين دوره از رقابت هاي پنجاه و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سن سباستين خواهد بود.
فيلم نيوه مانگ (نيمه ماه)، آخرين ساخته بهمن قبادي با بازي هديه تهراني، گلشيفته فراهاني، حسن پورشيرازي و صابر دلبينا در شهرهاي كامياران و سقز كردستان فيلمبرداري شده است.
سانسور تام و جري در انگلستان
دولت انگلستان به دنبال اعتراض والدين به برخي از قسمت هاي كارتون تام و جري ، پخش صحنه هاي سيگار كشيدن اين دو شخصيت كارتوني را در اين كشور ممنوع اعلام كرد. در يكي از قسمت هاي سريال كارتوني تام و جري ، تام، شخصيت گربه، براي تحت تأثير قرار دادن گربه اي ماده، سيگار مي كشد و در صحنه اي ديگر رقيب تام را در مسابقه تنيس در حالي مشاهده مي كنيم كه با ژستي پيروزمندانه سيگار برگ بسيار بزرگي پشت سر هم دود مي كند. اين دو صحنه بخش هايي از اين كارتون مشهور است كه در انگلستان پخش نخواهد شد.
فريدون جيراني پارك وي را كليد زد
فيلمبرداري پارك وين به كارگرداني فريدون جيراني از صبح جمعه در خيابانهاي تهران آغاز شد.
اين فيلم بعد از سه فيلم ستاره ها كه با فيلمنامه اي از جيراني جلوي دوربين مي رود، يك تريلر روانشناسانه است. بازيگران پارك وي كه تاكنون قطعي شده اند عبارتند از: بيتا فرهي،  محمدرضا شريفي نيا، رعنا آزادي فر، نيما شاهرخ شاهي، نيوشا ضيغمي، مائده طهماسبي، جمشيد شاه محمدي، اميررضا پاشا، علي اصغر طبسي و آناهيتا نعمتي در نقش سيمين مشرقي.
زندگينامه بيژن نجدي مكتوب شد
زندگينامه بيژن نجدي توسط همسرش مكتوب شد. پروانه محسني آزاد، زندگينامه اين شاعر و داستان نويس معاصر را نوشته و در اختيار گروه پژوهشي گيلان شناسي وابسته به دانشگاه گيلان قرار داده است.
هنر ايراني
هنرمندان و آثار برگزيده دومين جشنواره سراسري مجسمه هاي شني معرفي شدند.
در بخش اصلي (آزاد،  بابلسر) امير اميني با اثر پسر خورشيد از بابل، آلنا نبي الهي با اثر شبان از اصفهان و مجتبي يزداني با اثر صدف از بابل به ترتيب اول و دوم و سوم شدند.
در بخش اصلي (پيامبر اعظم، بابلسر) نيز مرضيه محجوبيان با اثر تسبيح از تهران و مژده ذكرياپور با اثر اقرأ از بابل و نويد بيژني با اثر توسل از بابل مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند.

انتشار فيلم مستند در تأييد ادعاي گونتر گراس
013434.jpg
فارس- مجله اشپيگل، بزرگ ترين هفته نامه اروپا، در نسخه اينترنتي خود نوشت: فيلمي مستند درباره جنگ جهاني دوم وجود دارد كه ادعاهاي گراس مبني بر خدمت در هنگ  اس اس را تأييد مي كند.
در نسخه اينترنتي مجله اشپيگل آمده است: پس از گذشت دو ماه از ادعاي گونتر گراس مبني بر خدمت در هنگ اس اس در كتاب جديد وي با نام پيازهاي پوست كنده ، يك فيلم مستند ارتش درباره مجروجان جنگ جهاني دوم، ادعاي او را تأييد كرد. مجله اشپيگل با استناد به اين فيلم گفت: فيلم نشان مي دهد كه گراس دهم نوامبر سال 1944 وارد هنگ اس اس شده در حالي كه وي گفته بود كه سپتامبر 1944 وارد اين هنگ شده است. اين مجله همچنين ضمن توضيح آنچه كه گراس بر اثر گذشت زمان به فراموشي سپرده بود، ادعا كرده است كه اگرچه اين فيلم كليات گفته هاي گراس را تأييد مي كند ولي جزئياتي چون گروهاني كه او در آن خدمت مي كرده درست نيست.

استقبال از جشنواره سارايوو
گروه ادب و هنر- برنامه هاي جشنواره بين المللي فيلم سارايوو با استقبال زياد تماشاگران و دوستداران سينما روبه رو شده است. تحليلگران سينمايي با توجه به اين موضوع پيش بيني مي كنند كه حداقل صد هزار نفر به تماشاي فيلم هاي جشنواره در طول ده روز برپايي آن بنشينند.
به نوشته سايت جشنواره ها، دوازدهمين دوره جشنواره سارايوو فيلم ها و ميهمانان سرشناسي دارد. در كنار بازيگران مطرح سينما، فيلمسازان متعهد و غيرمتعارفي مثل مايك لي و مايكل وينتر باتم – كه فيلم ضد جنگ او راهي به گوانتانامو هم در جشنواره نمايش داده مي شود- به معرفي سينماي پيام دار و مترقي مي پردازند.امسال 165 فيلم سينمايي از 40 كشور جهان در جشنواره سارايوو نمايش داده مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |