يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
ايران به هشت كشور توليدكننده آب سنگين پيوست
مجتمع آب سنگين اراك آغاز به كار كرد
رئيس جمهوري در مراسم افتتاح مجتمع: ايران براي هيچ كشوري تهديد نيست
013575.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري تاكيد كرد: ما براي هيچ كشوري تهديد محسوب نمي شويم، حتي براي رژيم صهيونيستي كه دشمن كشورهاي منطقه است؛ چرا كه معتقديم براي تعيين سرنوشت اين رژيم رفراندوم بهترين راه حل است.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به اراك محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح پروژه توليد آب سنگين اراك دستيابي جوانان و مستضعفان ايران را به اين فناوري پيشرفته ستود و تاكيد كرد: مطمئناً هيچ كسي نمي تواند ملت ايران را از مسيري كه انتخاب كرده دور كند.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي ضمن يادآورشدن اين موضوع كه در دكترين دفاعي ايران سلاح هسته اي هيچ جايگاهي ندارد افزود: امروز ملت ايران مي خواهد كه ما به فناوري صلح آميز هسته اي دست پيدا كنيم و من مسئول پيگيري اين خواسته هستم و از آن كوتاهي نمي كنم.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: امروز كساني فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ما را زير سئوال مي برند و مدعي هستند، كه خود بزرگترين نقض كننده حقوق بين الملل و حقوق بشر به شمار مي روند.
آنها اجازه نمي دهند كه ديگر كشورها از فناوري صلح آميز هسته اي برخوردار شوند و سعي دارند اين فناوري را در انحصار خود قرار داده و به ديگر كشورها زور بگويند.
رئيس جمهوري افزود: من از تمام جهانيان و كشورهاي غربي مي خواهم كه واقعيت را در مورد ملت ايران قبول و چشم  هايشان را بر روي اين مساله بازكنند؛ چرا  كه از پيشرفت خود در جهت صلح و امنيت جهاني استفاده مي كنيم. دشمنان و بدخواهان ما چه بخواهند و چه نخواهند ملت ايران تصميم خود را براي برداشتن گام هاي بلند در جهت پيشرفت برداشته است و در اين راه تلاش مي كند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: برخي سعي دارند فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را وحشتناك جلوه دهند، در صورتي كه ما معتقديم بايد زمينه اي فراهم شود تا مردم همان طور كه از كارخانه هاي توليد خودرو بازديد مي كنند بتوانند از نيروگاه هاي هسته اي نيز بازديد كنند.
توليد آب سنگين در كشور
گسترش مي يابد
رئيس سازمان انرژي اتمي توليد آب سنگين با خلوص ۸/۹۹ درصد را ورود به عرصه جديدي از دانش هسته اي خواند و نسبت به گسترش آن در سراسر كشور ابراز اميدواري كرد.
رضا آقازاده تكنولوژي تهيه و توليد آب سنگين را زمينه ساز توانايي شگرفي در دستيابي به انرژي هسته اي خواند و افزود: گروهي از كارشناسان سازمان انرژي اتمي با هدف دستيابي به توليد ماده ارزشمند آب سنگين شروع به طراحي پايه توليد آب سنگين كردند و اين مسير بدون نياز به توانمندي هاي كشورهاي خارجي طي شد.
به گزارش مهر، وي تاكيد كرد: اين پروژه يكي از پيشرفته ترين مجتمع هاي توليد آب سنگين در جهان است كه تمام استانداردهاي ايمني و بهداشت شغلي و سيستم مديريت زيست محيطي در آن پياده شده است.
ظرفيت توليد آب سنگين
تا ۸۰ تن در سال
رئيس سازمان انرژي اتمي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار روزنامه همشهري با اشاره به پروسه فعاليت توليد آب سنگين اظهار داشت: وقتي شروع به كار واحد يك آغاز شد، به موازات آن واحد دوم هم شروع به فعاليت كرده و هر يك از واحدها مي توانند هشت تن آب معمولي را به آب سنگين تبديل كنند. در اين پروسه توليد هر ليتر آب بايد حدود ۱۵۰ هزار برابر غني شود.
وي با تاكيد بر توان افزايش توليد آب سنگين تا ۸۰ تن درسال در اين پروژه به خبرنگار ما گفت: تاسيسات فعلي آب سنگين اراك مورد بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي هم قرار مي گيرد اما در راستاي همكاري هاي پادماني نه پروتكلي. آقازاده افزود: نخستين محصول اين مجتمع يك سال پيش به توليد رسيده است كه امروز با حضور رئيس جمهوري از آن بهره برداري شد.
همچنين محمد سعيدي معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار همشهري با اشاره به روند اجرايي پروژه توليد آب سنگين اراك اظهار داشت: اين پروژه از سال ۷۷ آغاز شده و پس از دو سال و نيم كار شبانه روزي با سه شيفت كاري امروز به مرحله اي رسيده است كه آب از يك درصد تا ۸/۹۹ درصد غني مي شود.
سعيدي درخصوص مصارف آب سنگين نيز گفت: يكي از مصارف آب سنگين درخصوص محوطه كار و نگهداري راكتور و ديگر مصرف آب در راديوگرافي و كنترل سرطان و HIV1 مي باشد.
وي ادامه داد: آب سنگين اجازه رشد توده هاي سرطاني را نمي دهد.

اروپا تا آخر هفته به ايران پاسخ مي دهد
گروه سياسي - پاسخ ايران به پيشنهادات مطرح شده در بسته ۱+،۵ هنوز واكنش هاي متفاوتي را به دنبال دارد.
در يك سوي اين واكنش ها اظهارات وزير خارجه آلمان است كه شروط مطرح شده ايران براي تداوم روند مذاكرات هسته اي را غيرقابل قبول دانسته و در سوي ديگر سخنان مقامات رسمي روسيه مبني بر حفظ خويشتنداري طرفين مذاكره قرار دارد. خاوير سولانا هم رسماً اعلام كرد اتحاديه اروپا تا پايان ماه اوت (آخر اين هفته) به پاسخ رسمي ايران در مورد بسته ۱+۵ پاسخ خواهد داد.
در همين حال «منوچهر متكي» در ديدار خداحافظي «ژاك ورمولن» سفير بلژيك در تهران گفته است: ايران آمادگي دارد در چارچوب حقوق و تعهدات خود مذاكرات را با طرف هاي ذيربط درخصوص برنامه صلح آميز هسته اي به منظور نيل به ساز و كارهاي مناسب، تعقيب نمايد.
متكي تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران به طور سازنده با بسته گروه ۱+۵ تعامل كرده است.وي با بيان راهبردهاي ايران درباره موضوعات منطقه اي و بين المللي افزود: درك صحيح غرب نسبت به واقعيت هاي خاورميانه و ريشه هاي واقعي بحران مي تواند غرب را به ماهيت و چگونگي حل آن نزديك كند.
اظهارات اشتاين ماير
وزير امور خارجه آلمان گفت كه ايران تضمين هايي را مي خواهد مبني بر آنكه تا پيش از آماده شدن براي ازسرگيري مذاكرات درباره برنامه هسته اي  اش با تحريم روبرو نشود.
فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در گفت وگو با خبرنگاران در بروكسل ضمن غيرقابل پذيرش خواندن اين شرط گفت: همواره گفته ام كه بايد بدون پيش شرط مذاكرات را آغاز كنيم. به همين علت است كه ايران بايد درك كند ما نمي توانيم در حالي كه هر روز سانتريفوژهاي جديدي ساخته مي شوند، بر سر ميز بنشينيم.
اشتاين ماير از قصد كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل براي سفر به ايران در روزهاي آينده استقبال كرد و گفت: اميدوار است عنان روشن سازد كه جامعه بين المللي از ايران انتظار دارد بدون گذاشتن شرط به ميز مذاكرات برگردد.
وي افزود: اميدوارم دبيركل سازمان ملل بتواند يك بار ديگر اين مسئله را براي ايران روشن كند.
اين اظهارات در حالي بيان مي شود كه غرب خود همواره پيش شرط ازسرگيري هرگونه مذاكره اي را تعليق فعاليت هاي هسته اي ايران دانسته است.
تلاش هاي آمريكا
نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي تلاش مي كند آفريقاي جنوبي را به اتخاذ موضع سرسختانه عليه برنامه هسته اي ايران متقاعد كند.
به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي ال آفريكا، گرگوري شولتي، نماينده دايم آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پرتوريا گفت: موضع آفريقاي جنوبي درباره برنامه هسته اي ايران مهم است. وي افزود: اهميت دارد كه به ايران نشان داده شود لازم است با تعليق برنامه غني سازي اورانيوم همكاري كند.
اين گزارش افزود: سفر شولتي به پرتوريا نشانگر نگراني فزاينده قدرت هاي جهاني از موضع آفريقاي جنوبي درباره برنامه هسته اي ايران است.
نامه متكي به وزير خارجه مصر
از سوي ديگر الشرق الاوسط نوشت: يك هيات ايراني به منظور ارايه نامه منوچهر متكي به همتاي مصري اش عازم قاهره شد.
اين روزنامه چاپ لندن افزود: اين هيات ايراني كه به رياست محمدرضا باقري، معاون وزير امور خارجه در امور كشورهاي عربي و آفريقايي ديروز (شنبه) عازم قاهره شد قصد دارد تا با مقامات بلندپايه مصري از جمله عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب به بررسي مسايل مهم منطقه اي و جهاني بپردازد.
همچنين اين هيات نامه اي از سوي منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران به احمد ابوالغيظ، همتاي مصري اش تقديم خواهد كرد كه مربوط به تحولات پرونده هسته اي ايران است و پاسخ تهران به پيشنهاد ۱+۵ براي توقف غني سازي است.

عباسعلي كدخدايي تأكيد كرد ؛
شوراي نگهبان منتظر تصويب لايحه جامع انتخابات مي ماند
013500.jpg
گروه سياسي- سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص لايحه نظام جامع انتخاباتي و افزوده شدن بسيج به عنوان يكي از موارد استعلام، اظهار داشت: ما مشاركت خاصي در تهيه پيش نويس لايحه نداشتيم، اگر چه از اصل اين لايحه استقبال مي كنيم. اجازه دهيد مفاد لايحه در دولت و مجلس تصويب شود، بعد در مورد آن اظهار نظر خواهيم كرد.
عباسعلي كدخدايي كه در كنفرانس مطبوعاتي سخن مي گفت در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري پيرامون مصوبه اخير مجلس كه براساس آن هرگونه تغيير و تحول در دستگاههاي اجرايي منوط به تصويب مجلس مي شود و اينكه آيا تأسيس صندوق مهررضا (ع) با اين مصوبه كان لم يكن تلقي نمي شود گفت: اين مصوبه تازه به شوراي نگهبان ارجاع شده و هنوز بحث كارشناسي بر روي آن صورت نگرفته است، اما مصوبه نهايي از زمان تصويب لازم الاجراست و حتي اگر تصويب هم شود، عطف به ماسبق نمي شود و نسبت به آينده اعمال خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر مجلس خبرگان با مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص برگزاري همزمان انتخابات مخالفت كند، تكليف چيست؟ اظهار داشت: برگزاري همزمان انتخابات، يا مخالفت با آن نيازمند قانون است.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي براي برگزاري همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراها قانونگذاري كرد، اما چنانچه مجلس خبرگان رهبري در مخالفت با اين مسئله قانوني را تصويب كند اولي و لازم الاتباع است.
قائم مقام شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه براساس قانون، انتخابات مجلس خبرگان بايد سه ماه پيش از پايان دوره برگزار شود، اظهار داشت: طبق ماده ۱۲ آئين نامه اجرايي مجلس خبرگان، برگزاري انتخابات با تعويق داراي اشكال بود و بايستي با اذن مقام معظم رهبري صورت مي گرفت كه اين موضوع با ايشان مطرح و موافقت لازم اخذ شد.
خبرنگاري از سخنگوي شوراي نگهبان در باره حضور زنان در انتخابات خبرگان رهبري و نظرات متفاوتي كه نمايندگان اين مجلس در اين زمينه دارند، سئوال كرد كه كدخدايي پاسخ داد: حضور زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري منع قانوني ندارد و در اين زمينه موضع متفاوتي از سوي اعضاي شوراي نگهبان و مجلس خبرگان مشاهده نشده؛ بر اين اساس لازم نيست توضيح بيشتري داده شود.

اخبار كوتاه
اعطاي نشان به تعدادي از نخبگان فن آوري هسته اي كشور
ايسنا: امشب قطعه موسيقي«انرژي هسته اي» طي مراسمي در حضور رئيس جمهوري و جمعي ديگر از مسئولان لشكري و كشوري همزمان با هفته  دولت اجرا مي شود.
بر اساس اين گزارش طي اين مراسم به تعدادي از نخبگان دست اندركار فن آوري هسته اي كشور نيز نشان هايي اعطا مي شود.امشب براي نخستين بار و همزمان با هفته  دولت در حضور رئيس جمهوري و مسئولان دولتي، اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري «فرهاد فخرالديني» قطعه انرژي هسته اي ساخته  «كامبيز روشن روان» اجرا مي شود.
در اين مراسم رئيس جمهوري هم چنين به تعدادي از نخبگان فن آوري هسته اي كشور نشان هايي اهدا مي كند.
تأييد حكم اعدام ۶ نفر از متهمان ناامني هاي اهواز
فارس: وزير اطلاعات گفت: حكم اعدام ۶ نفر ديگر از متهمان ناامني هاي اهواز در ديوان عالي كشور تاييد شد.غلامحسين محسني اژه اي در مشهد افزود: ۱۰ نفر ديگر از متهمان نيز در دادگاه بدوي به اعدام محكوم و پرونده آن ها براي اجراي حكم به ديوان عالي كشور ارجاع شده است.اژه اي گفت: وزارت اطلاعات با برنامه ريزي به صورت سخت افزاري و نرم افزاري توانسته امنيت پايدار در كشور ايجاد كند.وي با بيان اين كه امروز جمهوري اسلامي يكي از امن ترين كشورهاي جهان است، خاطرنشان كرد: ما سعي داريم با هوشياري و بالا بردن آمادگي خود، اشراف اطلاعاتي خود را تقويت كنيم. همچنين عوامل ناامني هاي شرق كشور نيز كه در ايران حضور داشتند به طور كامل شناسايي و دستگير شده اند.
مصطفي پورمحمدي:
تلاش وزارت كشور بر انتخاب مديران كارآمد بود
ايسنا: وزير كشور تاكيد كرد: بخشي از تلاش وزارت كشور طي يكسال گذشته بر انتخاب مديران كارآمد متمركز بود.مصطفي پورمحمدي طي سخناني در حاشيه ديدار با مردم اصفهان افزود: تلاش كرديم مديريت اجرايي كشور به نحوي انتخاب شود كه با سياست ها و اهداف دولت هماهنگ باشند و در راستاي تحقق وعده  هاي دولت گام بردارند.وي درباره عملكرد يكساله استانداران اظهار داشت: بعضي از مديران ارشد اجرايي استان ها طي يازده ماه گذشته بسيار خوب درخشيدند، در اين ميان سيدمرتضي بختياري استاندار اصفهان به لحاظ اين كه شخصيتي فراجناحي و كارآمد است زبانزد مديران كشور است.
حفظ نظام منوط به پاسخگويي به خواسته هاي مردم است
مهر: آيت  الله فاضل لنكراني حفظ نظام اسلامي را در گرو پاسخگويي به خواسته  هاي به حق مردم دانست.فاضل لنكراني ديروز در ديدار با مسؤولان عقيدتي سياسي سپاه سراسر كشور طي سخناني اظهار كرد: ما در جمهوري اسلامي به جز مردم پشتوانه ديگري نداريم، بنابراين بايد با پاسخگويي به خواسته هاي به حق مردم كاري كنيم تا آنان همواره پشتيبان نظام و ولايت فقيه باشند.اين مرجع تقليد با بيان اين كه اگر مسؤولان نظام در انجام وظايف خود كوتاهي كنند بسياري از مشكلات اساسي در كشور به وجود مي آيد اظهار داشت: مسؤولان كشور بايد كاري كنند تا مردم همانند دوران انقلاب نسبت به نظام وفادار باشند.وي همچنين از مسؤولان عقيدتي سپاه خواست كه به برخي از شبهاتي كه در زمينه هاي مختلف از جمله دين براي مردم ايجاد شده پاسخ داده و در اين راستا از روحانيون حوزه نيز كمك بگيرند.
رفتار رژيم اشغالگر نشانه جنگ طلبي است
013494.jpg
ايسنا: رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در اجتماع فرماندهان و مسئولان عالي رتبه نظامي كشور گفت: اسرائيل، آمريكا و انگليس نمي خواهند شكستشان را از حزب الله لبنان بپذيرند، هرچند مقامات مهمي در اين كشورها شكست را پذيرفته اند، ولي رفتار نظامي كه از رژيم اشغالگر قدس با حمايت دولتمردان ايالات متحده و غرب مي بينيم، ادامه تشنج و جنگ طلبي است.
سيد حسن فيروزآبادي عضو شوراي عالي امنيت ملي در ادامه درباره هوشياري كشورهاي عربي و اسلامي اظهار داشت: من به سران دولت هاي اسلامي و عربي هشدار مي دهم كه با استفاده از همه امكاناتشان، محاصره لبنان را بشكنند و دست تجاوزگر اسرائيل را از سر ملت مظلوم لبنان كوتاه كنند. وي افزود: اين محاصره لبنان و اين نقض آتش بس ها ممكن است امروز براي روحيه دادن به مردم و ارتش اسرائيل صورت بگيرد، ولي اگر تداوم پيدا كند، ممكن است به جنگ ديگري بينجامد.

بازتاب افتتاح مجتمع اراك در رسانه هاي خارجي
ايسنا: خبرگزاري هاي غربي ضمن اعلام خبر افتتاح پروژه آب سنگين اراك، تلاش كردند با ناديده گرفتن حق ايران در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي و كاربردهاي صلح آميز وسيع آب سنگين به ويژه در پزشكي، دستيابي ايران به فناوري استراتژيك توليد آب سنگين را صرفاً اقدامي  در تقابل با غرب و شوراي امنيت سازمان ملل ارزيابي كنند.
 خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس با انتشار مطلبي در اين باره تحت عنوان ايران با سرپيچي از سازمان ملل راكتور هسته اي را بازگشايي مي كند نوشت: يك كارخانه ايراني كه به توليد آب سنگين مي پردازد با سرپيچي از درخواست هاي سازمان ملل مبني بر توقف اين فعاليت! در ايران كه مي تواند در توليد سلاح هسته اي به كار رود، به طور رسمي كار خود را آغاز كرد.
خبرگزاري رويتر نيز افزود: رئيس جمهوري ايران يك فاز جديد را در پروژه راكتور آب سنگين اراك افتتاح كرد و به رغم بيم هاي غرب نسبت به توليد سلاح هسته اي گفت كه تهران حق خود را براي در اختيار داشتن فناوري هسته اي رها نخواهد كرد.
خبرگزاري فرانسه نيز در خبري با عنوان ايران يك تاسيسات هسته اي را افتتاح كردكه تهديدي براي اسرائيل نيست نوشت: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران در حالي كه كارخانه توليد آب سنگين را دقيقاً پنج روز پيش از به سر رسيدن ضرب الاجل شوراي امنيت براي تعليق كار بر روي چرخه سوخت هسته اي افتتاح كرد گفت كه ايران براي اسرائيل تهديد محسوب نمي شود.

۱۲ وزير در هفته دولت، ميهمان مجلس هستند
013497.jpg
گروه سياسي - دوازده عضو هيأت دولت، اين هفته در مجلس شوراي اسلامي حاضر خواهند شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وزراي آموزش و پرورش، اطلاعات، خارجه، كشور، نيرو، مسكن و شهرسازي، ارتباطات و فناوري، كار و امور اجتماعي، صنايع و معادن، راه و ترابري، فرهنگ و ارشاد اسلامي و جهاد كشاورزي ازجمله اعضاي هيات دولت هستند كه در هفته دولت در مجلس حاضر خواهند شد.
متكي در كميسيون امنيت ملي
منوچهر متكي اين هفته در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاضر مي شود تا به سئوال نماينده سنندج درخصوص علت برخورد ضعيف سفارتخانه ها با اهانت به شهروندان ايراني مقيم خارج از كشور توضيح دهد.
اين نماينده همچنين علت عدم استفاده از همه ظرفيت هاي داخلي به ويژه اهل سنت در دستگاه ديپلماسي را از وزير خارجه جويا شده است.سئوال نماينده خرمشهر درخصوص عدم استقرار مجدد كنسولگري عراق در اين شهر و همچنين سئوال ميرتاج الديني نماينده تبريز درخصوص عدم واكنش مناسب به اقدامات تجزيه طلبانه هدايت شده در جمهوري آذربايجان و پناه دادن به عناصر تجزيه طلب در اين كشور، از ديگر مسايلي است كه متكي بايد به آن پاسخ گويد.
سئوال مشترك ۵ نماينده
وزير اطلاعات نيز سه شنبه اين هفته به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي مي رود تا به سئوال مشترك ۵ نماينده درخصوص مبناي نقض و عدم رعايت قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي در مواجهه با برخي زندانيان توضيح دهد.
اين ۵ نماينده مجلس همچنين از محسني اژه اي سئوال كرده اند كه علت مخالفت با بازديد جمعي از نمايندگان ملت از بند ۲۰۹ زندان اوين و مرگ يكي از زندانيان اين بند چه بوده است؟
اكبر اعلمي نماينده تبريز همراه با اسماعيل گرامي مقدم نماينده بجنورد، محمد رضا تابش نماينده اردكان، ولي الله شجاع پوريان نماينده بهبهان و رضا نوروززاده نماينده اسفراين اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هفتم در سئوال مشترك خود از وزير اطلاعات اعلام كرده اند: در طول بازديد از زندان اوين و ديدار با برخي زندانيان، قرائن و شواهد حاكي است در بند ۲۰۹ اين زندان، برخي بندهاي ماده واحده قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي توسط بعضي از ماموران اطلاعات نقض مي شود.
فرمانده نيروي انتظامي نيز درخصوص عملكرد ناجا در سال گذشته به ويژه در زمينه امنيت اجتماعي و همچنين درخصوص عملكرد قرارگاه نبي اكرم (ص) شرق كشور در كميسيون هاي تخصصي مجلس پاسخگو خواهد بود.
دستور جلسه صحن علني
لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران، طرح اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ ها مصوب ۳۱/۳/،۱۳۷۴ انتخاب يك نفر از اعضاي كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي براي عضويت در هيات مركزي نظارت بر امر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور به جاي عضو مستعفي محسن كوهكن، انتخاب و معرفي دو نفر به نمايندگي از طرف قوه مقننه براي عضويت در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، انتخاب يك نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي عضويت در هيات نظارت بر مطبوعات نيز از اولويت هاي كاري اين هفته مجلس است.

باشگاه احزاب
نامه كروبي به مشكيني
«مهدي كروبي» دبير كل حزب اعتماد ملي در نامه اي به علي مشكيني رئيس مجلس خبرگان پيشنهاد كرد كه اين مجلس براي حصول اطمينان از حسن اجراي قانون و به جهت نظارت بر حسن اعمال حقوق مردم و جلوگيري از اعمال سليقه و تفسيرهاي مصلحتي و هتك حرمت هاي احتمالي، كميسيوني مركب از مردان بزرگ عضو مجلس خبرگان را مامور نظارت بر سير جريان انتخابات اين مجلس كند.
ديدار دبيران كل مشاركت و مجمع روحانيون
محسن ميردامادي دبيركل جبهه  مشاركت ايران اسلامي با موسوي خوئيني ها دبيركل مجمع روحانيون مبارز ديدار و گفتگو كرد.در اين ديدار موسوي خوئيني ها براي ميردامادي در مسئوليت جديد آرزوي موفقيت كرد و در رابطه با فعاليت هاي حزب مشاركت گفت: مسئولين حزب بايد اين نكته را مورد توجه قرار دهند كه مخاطبين آن ها تنها به روشنفكران و نخبگان محدود نشوند و از تماس با بدنه جامعه غافل نمانند.
بايد تجديد نظر شود
دبيركل حزب موتلفه  اسلامي با اشاره به لايحه  جامع نظام انتخاباتي گفت: با قانون انتخابات كنوني قادر به برگزاري انتخابات و تعيين صلاحيت ها هستيم، تنها بايد در شيوه  نام نويسي در انتخابات رياست جمهوري تجديدنظر شود.محمدنبي حبيبي در گفت وگو با ايسنا افزود: همان شرايطي كه قانون اساسي راجع به تعيين صلاحيت افراد تعريف و مراجعي كه براي آن عنوان كرده است، مي تواند كارآمد باشد.
مخالفت با لايحه جامع انتخابات
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: در صورت تصويب لايحه  جامع نظام انتخاباتي ديگر جايي براي جمهوريت نظام باقي نمي ماند يعني با تصويب اين لايحه آخرين اميدها براي حفظ بقاي جمهوريت نظام از بين خواهد رفت.
محسن آرمين در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: خوشبختانه اين لايحه در حد پيش نويس است كه اميدوارم هيچ گاه به تصويب نهايي نرسد.

يادداشت
آزمون قدرت ايران و آمريكا
دكتر حسين شيخ الاسلام
افتتاح پروژه توليد آب سنگين اراك هم از بعد علمي و جايگاه، نقش و تاثير آن در بهبود و پيشرفت فناوري هاي روز كشور داراي اهميتي ويژه است و هم از حيث زمان اعلام اين موفقيت. دستيابي به اين تكنولوژي پيشرفته كه امروز تنها در اختيار ۸ كشور دنياست بيانگر آن است كه علي رغم همه تحريم هاي علمي- فناوري و فشارهاي سياسي- اقتصادي استكبار، جوانان دانشمند ايران اسلامي امروز توانستند شايستگي ها و ظرفيت هاي بالقوه خاص خود را به اثبات برسانند؛ شايستگي هايي كه قادر است ايران را به قله رفيع مورد انتظار در افق سند بيست ساله كشور نزديك كند. از سوي ديگر زمان بندي و تصميم گيري در خصوص اعلام اين موفقيت برجسته،  ما را در موقعيت ويژه اي در معادلات منطقه اي و جهاني قرار داده است.
در شرايط فعلي كه ما درگير نوعي تقابل و تعامل پيچيده با آمريكا، شوراي امنيت و اروپا هستيم، اعلام اين موفقيت قطعاً آثار مثبتي را در پي خواهد داشت. يكي از اين آثار را مي توان اين گونه توصيف كرد كه آمريكايي ها پس از اعلام رويارويي با جمهوري اسلامي ايران، اين صحنه مبارزه را به زورآزمايي طرفين تبديل كردند. اما نمايان  شدن توان علمي و تخصصي بومي  شده دانشمندان ايراني به استكبار به ويژه سردمداران كاخ سفيد فهماند كه آنها بايد اين توانايي ها و حقوق را پذيرفته و بدانند كه با زور حقوق ايران را نمي توانند ممنوع كرده و يا حتي كوچكترين مزاحمتي ايجاد كنند. امروز زبان تهديد و زور در مورد ايران كارگر نيست و بهتر است دنيا با ايران زبان منطق، گفت وگو و نگاه به منافع درازمدت جهان و به ويژه منطقه را مدنظر قرار دهد. موضوع ديگر مساله شوراي امنيتي است كه در حادثه اخير لبنان و تباهي عملكرد تعريف شده اين شورا و به معناي ديگر ابزار دست  شدن قدرت هاي استكباري علي الخصوص آمريكا ديگر نخواهد توانست فشار ديكته شده قدرت هاي بزرگ را به ما تحميل كند. همچنين تجربه شكست رژيم صهيونيستي در لبنان و به تبع آن حاميان اين رژيم از جمله آمريكا و اروپا به آنها اين درس را يادآور شد كه هرگز نخواهند توانست حق استفاده از فناوري هسته اي را كه امروز براي ملت ايران به يك شعار ملي تبديل شده است مورد خدشه قرار دهند و نكته آخر اين كه ما بايستي به جاي اعتماد به كساني كه بارها عدم صداقت خود را نشان داده اند، به خداوند و توانايي هاي ملت مان اعتماد كنيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |