يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
گزارش سازمان بهداشت جهاني
از شمار تلفات موتورسواران
ايسنا: سازمان بهداشت جهاني (WHO) اعلام كرد: استفاده از كلاه ايمني تنها و موثرترين راه براي كاهش جراحات و تلفات در جريان تصادفات مربوط به موتورسيكلت هاست.
سازمان بهداشت جهاني در گزارش اخير خود اعلام كرد: در بسياري از كشورهاي كم درآمد و متوسط جهان استفاده كنندگان از وسايل نقليه دوچرخ به ويژه موتورسيكلت ها، سهم ۵۰ درصدي و حتي بيشتر در تلفات و جراحات تصادفات جاده اي را به خود اختصاص مي دهند.
بر اساس اعلام نظر سازمان بهداشت جهاني،  استفاده از كلاه ايمني نشان داده است كه موجب كاهش خطرات مربوط به لطمات و جراحات موتورسيكلت سواران در حين رانندگي و وقوع تصادفات تا ۷۰ درصد مي شود.
همچنين استفاده از كلاه ايمني براي موتورسيكلت سواران موجب كاهش ۴۰ درصدي نرخ مرگ و مير آنها در تصادفات مي شود.

سرپناه دختران فراري در معرض فروريختن است
تعطيلي مراكز نگهداري كودكان بي سرپرست و زنان آسيب ديده
013455.jpg
گروه اجتماعي- مراكز نگهداري كودكان بي سرپرست و زنان آسيب ديده يكي پس از ديگري پلمب مي شوند.
پس از تعطيلي مركز نگهداري دختران فراري موسوم به  مركز اميدوار مراكز ديگري نيز از اين دست در معرض تخليه و پلمب قرار گرفته اند.
محمد نفريه، مدير كل بهزيستي استان تهران در اين باره به ايسنا گفت : مركز اميدوار به همراه 7 ملك ديگر به عنوان مراكز نگهداري كودكان بي سرپرست و زنان آسيب ديده طي مقاوله  نامه اي در اختيار سازمان بهزيستي قرار گرفت و اين سازمان به دلايل مختلف از جمله داشتن بدهي صاحبان پيشين، تنها موفق شد سند دو ملك را به نام كند و بنياد مستضعفان نيز به استناد مصادره اي بودن اين املاك ادعاي مالكيت كرد. وي تصريح كرد: در آخرين توافقنامه اي كه ميان سازمان بهزيستي و بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در چند سال گذشته به امضا رسيد، مقرر شد كه به ازاي صدور سند مالكيت آنها به نام بهزيستي، اين سازمان ملك ديگري را به بنياد مستضعفان تحويل دهد و اين توافق عملياتي نشد.
در حال حاضر سه مركز از مراكز ياد شده با خطر جدي تخليه روبه رو هستند. نفريه در اين باره گفت :علاوه بر مركز اميدوار دادخواست براي صدور حكم تخليه سه مركز ديگر سازمان بهزيستي استان تهران صادر شده است.
گفتني است در سال 63 به دستور نخست وزير وقت، 8 قطعه زمين داراي ساختمان براي نگهداري افراد بي سرپرست و آسيب ديده اجتماعي سازمان بهزيستي واگذار شد. سال ها بعد بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي به استناد مصادره اي بودن برخي زمين ها و اين كه اموال مصادره اي متعلق به بنياد است، به دادگاه انقلاب اسلامي شكايت و سازمان بهزيستي نيز در مقابل اين اقدام، شكايت خود را به دادگاه عمومي ارائه مي كند.
سرانجام سال گذشته بر اساس رأي دادگاه انقلاب اسلامي حكم تخليه مركز نگهداري كودكان بي سرپرست عمار صادر و اين مركز به بنياد مستضعفان تحويل شد. در سال جاري نيز حكم تخليه براي مركز بازپروري دختران و زنان آسيب ديده اميدوار توسط بنياد اخذ و چند مرتبه اين مركز تهديد به تخليه مي شود كه با ارائه مستندات واگذاري مراكز به بهزيستي و پيگيري حقوقي و مقاومت مددجويان تخليه انجام نشد.
در نهايت با حضور مأموران اجراي احكام دادگاه انقلاب و تخليه مركز بازپروري دختران و زنان آسيب ديده اميدوار ، حدود 25 دختر آسيب ديده تحت درمان و توانبخشي بي سرپناه، بار ديگر سرپناه خود را از دست دادند.

خانواده هاي زندانيان، تحت پوشش
خدمات حمايتي هلال احمر قرار گرفتند
گروه اجتماعي- خانواده هاي زندانيان نيازمند، تحت پوشش خدمات حمايتي هلال احمر قرار گرفتند.
به گزارش همشهري، محسن نصيري مدير عامل انجمن حمايت از زندانيان ضمن اعلام اين خبر گفت: با امضاي تفاهم نامه مشترك بين سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر و انجمن حمايت از زندانيان، خانواده هاي زندانيان نيازمند، تحت پوشش خدمات حمايتي هلال احمر گرفتند. وي افزود: تعداد زندانيان سراسر كشور 140هزار نفر هستند كه 70درصد آنها زندانيان متأهل هستند كه با به زندان افتادن سرپرست خانواده خود، نيازمند ارائه خدمات حمايتي جهت جلوگيري از فروپاشي خانواده هستند.
معاون دادستان تهران در امور زندانها نيز گفت: خانواده زندانيان نيازمند به طور حتم تا پايان سال تحت پوشش بيمه همگاني قرار خواهند گرفت و از خدمت درمان بهره مند خواهند شد. مدير عامل انجمن حمايت از زندانيان نيز خانواده زندانيان را جزو اقشار آسيب پذير جامعه خواند و گفت: به منظور ايجاد انسجام و هماهنگي در برنامه ها و اقدامات سازمان غيردولتي خيريه و جهت جلوگيري از انجام فعاليت هاي موازي و افزايش اثربخشي فعاليت ها و همچنين توان افزايي سازمان هاي مذكور تفاهم نامه اي جهت حمايت از خانواده زندانيان بين سازمان داوطلب هلال احمر و انجمن حمايت از زندانيان منعقد شده است.

با مردم
مطالبات معوقه پزشكان
حداقل انتظار اين بود كه سازمان تامين اجتماعي در روز پزشك مطالبات سه ماهه پزشكان از ماه ارديبهشت تا كنون را پرداخت مي كرد تا به اين ترتيب و به مناسبت چنين روزي از پزشكان قدرداني به عمل مي آمد.
حسين پيمانلو- تهران

ضريب ايمني جامعه
ضمن قدرداني از تلاش هايي كه پس از 8 سال منجر به دستگيري فرد متهم به جنايت موسوم به خون آشام در بندرانزلي شد، اميدوارم با كوشش و دقت بيشتر، افرادي كه اين چنين مرتكب جنايت و چندين فقره قتل مي شوند، در زماني كوتاه تر و در اسرع وقت دستگير و محاكمه شوند تا ضريب ايمني جامعه در برابر اين قبيل حوادث افزايش يابد.
روح الله ميرزانژاد- تهران

دريافت بر خلاف مقررات
يكي از بانك هاي بزرگ دولتي پس از دريافت 15 قسط از مشتريان ليزينگ خودرو، از آنها كارمزد و هزينه پست نيز دريافت مي نمايد. آيا بانك مركزي از اين اقدام خلاف مقررات و بخشنامه هاي آن بانك، آگاهي دارد؟
سعيدي- تبريز

نان را هدر ندهيم
به دليل عمل نيامدن خمير نان در نانوايي هاي تهران اغلب نان هاي توليدي از كيفيت لازم برخوردار نيست. اين نان ها ضمن هدر دادن سرمايه ملي به خاطر ضايعات زياد، موجب سوءهاضمه هم مي شوند. سازمانهاي مسئول مي توانند با سنجش ميزان تخمير نان در نانوايي هاي تهران، از توليد نان غيرمأكول جلوگيري كند. در تهران طي ساليان دراز مردم از نان مرغوب برخوردار بوده اند. دليلي ندارد، امروزه نانوايي ها به بهانه هاي واهي از عمل آوري خمير نان و توليد نان مطلوب خودداري كنند.
رضي- م- كارشناس صنايع غذايي

مساعدت كنند
شهرداري سلطان آباد- جاده ساوه (گلستان) واگذاري اشتراك گاز به واحدهاي مسكوني را مشروط به ارائه جواز ساخت و پايان كار كرده است. چون بيشتر خانه هاي شهرك هايي مثل صالح آباد، نصيرآباد و سبزدشت در جاده ساوه... توسط بسازبفروش ها به صورت قولنامه اي به فروش رسيده است، بهتر است تسهيلات لازم براي صدور مجوز قانوني و پايان كار براي واحدهاي مسكوني اين مناطق كه اغلب متعلق به افراد كم درآمد است، فراهم گردد.
آقاي رمضانپور دلشاد- تهران

استقبال كرديم اما...
برگزاري مسابقه نقاشي كودكان و نوجوانان در فضاي باز و به مناسبت فرخنده زادروز بعثت حضرت رسول اكرم(ص) از ابتكارات شهرداري منطقه 2 تهران بود كه با استقبال خانواده ها نيز مواجه گرديد. اما اين برنامه مشكلاتي داشت كه اغلب گريبانگير ما مي شود. از جمله سايه بان براي بچه ها نصب نشد و به صورت نامنظم بين آنها كلاه هاي حصيري توزيع شد، آب و غذا به خيلي از بچه ها نرسيد و... حسن يك برنامه مفيد هنري، برنامه ريزي خوب است والا گاهي كمبودها در مرحله اجرا، اصل برنامه را زير سؤال مي برد.
خانم صالحي از تهران

واحدهاي صنفي آلاينده
در خيابان منصور شرقي، روبه روي ترمينال هاشم آباد، مجتمع مسكوني گلها، برخي واحدهاي صنفي وجود دارند كه آلودگي صوتي و همچنين شيميايي ايجاد مي كنند. طبق مقررات مربوط به صنايع آلاينده و مزاحم بايد با اين واحدها برخورد قانوني شود.
غفاري- تهران

لغو معافيت فرزندان برخي نظاميان
فارس: مدير امور مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: در گذشته يكي از فرزندان افراد نظامي كه حداقل 40 ماه سابقه حضور در جنگ تحميلي را داشتند معاف مي شدند كه اين معافيت جهت فرزندان نظاميان داراي درجه سرتيپي و بالاتر لغو شد.
سردار موسي كمالي افزود: مطابق قانون يكي از فرزندان افراد نظامي كه حداقل سابقه حضور 40 ماهه در جنگ تحميلي را داشتند مي توانستند با ارائه مدارك لازم از معافيت برخوردار شوند كه طبق قانون جديد اين امتياز جهت فرماندهان و مسئولان نيروهاي مسلح كه در درجه سرتيپي و بالا هستند لغو شد.

وزارت رفاه، بيمه نشدگان را بيمه مي كند
فارس: وزير رفاه و تامين اجتماعي از برقراري پوشش همگاني بيمه در بين تمام افراد جامعه پس از استخراج آمار و اطلاعات كل بيمه شده هاي كشور خبر داد.
كاظمي گفت: در حال حاضر هيچ فردي در بخش بيمه درمان بستري در بيمارستان هاي دولتي با مشكل مواجه نيست به گونه اي كه يا افراد تحت پوشش بيمه روستائيان يا بيمه تامين اجتماعي و خدمات درماني يا بنياد امور جانبازان هستند و اگر كسي خارج از اين طيف باشد با مراجعه به بيمارستانهاي دولتي در بخش بستري بلافاصله بيمه بستري مي شوند. كاظمي با بيان اينكه طي يك سال آينده آمار بيمه شده ها، كامل مي شود تصريح كرد: اگر اين وزارتخانه به طور مرتب آمار و اطلاعات اقشار مختلف جامعه را فراهم كند بزرگترين كار را در كشور انجام داده است.

روزانه 61 تن زباله خطرناك بيمارستاني توليد مي شود
گروه اجتماعي- مريم غفاري: در حالي كه روزانه 61 تن زباله عفوني خطرناك بيمارستاني توليد مي شود، با بودجه اختصاص يافته به اين امر تنها 11 بيمارستان مي توانند زباله هاي خود را ضدعفوني كنند.
به گزارش همشهري، روش غلط و غيربهداشتي ماشين هاي حمل زباله هاي بيمارستاني كه به صورت فشرده اقدام به اين كار مي كنند و منجر به جاري شدن شيرابه زباله ها گشته و در هواي گرم، عفوني و خطرناك است از طرفي نيز ورود فاضلاب بيمارستان ها به آب هاي زيرزمين، عدم اجراي درست تفكيك زباله هاي عفوني و غيرعفوني در مبدأ، نداشتن اتاق هاي مبرد و دستگاه هاي زباله سوز، نبود سيستم شوتينگ و حمل زباله ها توسط آسانسور بيمارستان و در آخر نيز سرقت زباله هاي بيمارستاني حكايت از در خطر بودن جان مردم دارد كه سياست هاي كنترلي جدي تري را مي طلبد و پلمب كردن بيمارستان تنها پاك كردن صورت مسأله است.
برآوردها نشان مي دهند در حال حاضر در بيمارستان هاي كشور 630 نوع از مواد شيميايي خطرناك وجود دارد كه از اين تعداد حدود 300 نوع آن غيرسمي و 300 مورد آن سمي و خطرناك است. همچنين در هر شبانه روز هر تخت بيمارستاني 710/2 كيلوگرم زباله توليد مي كند. اگر مجموع تخت هاي بيمارستاني تهران را حدود 30 هزار تخت فرض كنيم مجموع زباله هاي توليدي در هر شبانه روز به 61 تن خواهد رسيد كه اين زباله ها در گودال هاي مخصوصي در كهريزك دفن و به وسيله آب آهك مدفون مي شوند.
بر اساس اين گزارش، رييس اداره مبارزه با ناقلين و مواد زائد جامد مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اعلام اين كه از سياستهاي وزارت بهداشت براي به حداقل رساندن خطر انتشار عوامل بيماري زاي زباله هاي عفوني بي خطرسازي آنها در بيمارستانهاست، گفت: براي اجراي اين سياست و تجهيز 505 بيمارستان كشور به سيستم غيرسوز به 70 ميليارد تومان اعتبار نياز است. ملك احمدي، انتشار عوامل بيماري زا حين حمل و نقل و تماس كارگران شهرداري با زباله هاي عفوني را از خطرات ناشي از دفع زباله هاي عفوني بيمارستاني برشمرد و اظهار كرد: طبق ماده 7 قانون مديريت اجرايي پسماندهاي بيمارستاني مصوب 83 مديريت پسماندهاي پزشكي شامل كليه مراحل توليد، حمل و نقل و امحاي نهايي به توليد كننده واگذار شده است. اين در حالي است كه بر اساس ماده 38 آيين نامه اجرايي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز مكلف به تامين اعتبارات لازم در بودجه هاي سنواتي شده است.

هيئتي براي ناشنوايان
هيئت عزاداران حسيني ناشنوايان استان تهران زير نظر مؤسسه فرهنگي فرجام جام جم و گروه شهرياران جوان خواستار تأسيس مسجد ناشنوايان هستند. علي رضا شفيعي مسئول اين هيئت عنوان كرد: ناشنوايان مانند مردم عادي نمي  توانند در مراسم مختلف شركت كنند و به همين دليل مي خواهيم مسجدي را براي ناشنوايان تأسيس كنيم تا اين قشر به راحتي در برپايي جشن ها و اعياد اسلامي، عزاداري و ديگر مراسم ها شركت داشته باشند و منزوي نشوند. وي در حاشيه آخرين گردهمايي اين هيئت اظهار اميدواري كرد رئيس جمهوري عنايت ويژه اي به تأسيس مسجد ناشنوايان داشته باشد.

طرح جمع آوري متكديان بايد به برنامه تبديل شود
گروه اجتماعي - مديركل امور اجتماعي استانداري تهران گفت: با توجه به اينكه جمع آوري متكديان از جامعه، يك ضرورت به شمار مي رود، بنابراين اين طرح بايد تبديل به يك برنامه شود.
ابراهيم رضواني در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: طرح جمع آوري متكديان از استان تهران از 23 ارديبهشت امسال آغاز شده و تا 22 تير ماه، 1394 نفر از خيابان هاي تهران جمع آوري شدند. وي افزود: از اين تعداد جمع آوري شده 76 درصد مرد، 19 درصد زن، دو درصد دختربچه و سه درصد پسربچه هستند.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران در ادامه با اشاره به سن اين افراد اضافه كرد: 23 درصد از اين افراد در رده سني 42 تا 51، 21 درصد از 32 تا 41، 17 درصد از 22 تا 31 و 16 درصد از 52 سال تا 61 سال هستند. وي گفت: در ميان اين افراد 52 درصد بيسواد،
۲۵ درصد داراي تحصيلات ابتدايي، 10 درصد دوره راهنمايي و شش درصد داراي تحصيلات متوسطه هستند.
رضواني اضافه كرد: 91 درصد از اين افراد از نظر رواني سالم و 9 درصد داراي بيماري رواني هستند و 52 درصد از اين افراد نيز اعتياد دارند. همچنين 12 درصد از اين افراد از كشورهاي همسايه آمده بودند كه به كشورشان بازگردانده شدند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |