يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
وزير نيرو:
تعرفه هاي جديد آب و برق از اول مهرماه اجرا مي شود
013542.jpg
گروه اقتصادي-  تعرفه هاي جديد بخش آب و برق از ابتداي مهرماه اجرايي مي شود.
پرويز فتاح وزير نيرو ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر تأكيد كرد، تعرفه هاي جديد مبتني بر تخفيف براي مصرف كنندگان كمتر از الگوي مصرف و جريمه پلكاني براي مصرف كنندگان بالاتر از الگوي مصرف است.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي دولت از ابتداي سال جاري مجوز اجراي اين تعرفه ها را داشت ولي بر اساس تصميم رياست  جمهوري اين مسئله از نيمه دوم سال جاري اجرا مي شود.
وي افزود: نحوه اعمال تعرفه هاي جديد در شوراي اقتصاد به تصويب رسيده و در هفته هاي آينده جزئيات اين تعرفه ها اعلام و از ابتداي مهرماه در كشور اجرايي مي شود.
خاموشي اخير در تهران
وزير نيرو در مورد علت بروز خاموشي اخير در تهران با تاكيد بر اين كه بروز اشكالات فني در شبكه هاي سراسري و بروز خاموشي ناشي از آن در هر نقطه از جهان رخ داده و مي دهد تاكيد كرد مساله مهم بررسي فني دلايل اين حادثه و پيشگيري از تكرار آن در آينده است.فتاح خاطرنشان كرد، خاموشي سراسري سال 82 در كشور دست آورد و تجربيات قابل قبولي داشت كه در رويداد اخير امكان كنترل و پيشگيري از گسترش خاموشي و كنترل آن در تهران را فراهم كرد.وي ضمن عذرخواهي مجدد از مردم كه دچار خاموشي شدند گفت: حادثه اخير نيز تحت بررسي فني دقيق كارشناسان است تا از تكرار آن پيشگيري شود.
افتتاح سد طالقان
وزير نيرو با اشاره به كاهش متوسط بارندگي در كشور از 250 ميلي متر به 203 ميلي متر، تاثير اين كاهش 16 درصدي در مناطق خشك جنوب و شرق كشور را شديد توصيف كرد و بر ضرورت توجه به طرح هاي آبي كشور تاكيد كرد. به گفته وي در حال  حاضر 86 سد و 250 طرح آب رساني و زهكشي در كشور در حال انجام است كه 14 سد در سال جاري عملياتي مي شود.وي افزود: سد طالقان امروز افتتاح مي شود.وزير نيرو تاكيد كرد كه در سال جاري به دليل فاصله اي كه ميان طرح هاي سدسازي و ذخيره سازي آب و طرح هاي آبياري و زهكشي وجود داشت با موافقت شوراي اقتصاد و سازمان مديريت و برنامه ريزي 3 ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره ارزي به مدت سه سال به طرح هاي آبياري و زهكشي در كشور اختصاص يافته است.
كاهش مصرف برق
فتاح با تاكيد بر اين كه بر اساس برآوردهاي اوليه از آمارهاي مصرف در 5 ماهه سال جاري تغيير و يا عدم تغيير ساعت در مصرف برق تأثيري نداشته خاطرنشان كرد: تا زماني كه اهرم قيمت در مصرف به عنوان يك عامل فعال حضور نداشته باشد هيچ تمهيدي در كنترل مصرف نمي تواند موثر باشد.وي در عين  حال تأكيد كرد مصرف در سه ماهه ابتداي سال با رشد غيرقابل كنترل به سوي 13 درصد در حال حركت بود ولي در تير و مرداد با درخواست ها و تبليغاتي كه صورت گرفت روند رشد مصرف كاهش يافت و به ترتيب به 8/8 و 3/8 درصد رسيد.
وي تأكيد كرد مساله مصرف به عوامل متعدد و گوناگوني بستگي دارد و بررسي مساله تغيير ساعت نياز به دقت و نگاه فني و اقتصادي است كه در پايان شهريورماه اين بررسي و نتايج آن اعلام مي شود.

وزير نفت:
سوخت  زمستاني تأمين شده است
واردات بنزين در نيمه دوم سال قطعي است ولي هنوز در مورد مدت و ميزان آن تصميم گيري نشده است
013545.jpg
گروه اقتصادي محمدعلي توحيد:واردات بنزين براي نيمه دوم سال انجام مي شود ولي هنوز در مورد ميزان و مدت آن از سوي دولت تصميم گرفته نشده است.
كاظم وزيري هامانه وزير نفت ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود، افزايش واردات گازوئيل در ماه هاي اخير به دليل نياز 5 نيروگاه  جديد است كه هنوز گازسوز نشده اند.
به گفته وي واردات اخير با استفاده از 400 ميليون دلار درآمدهاي داخلي شركت ملي نفت انجام شده و در تلاش هستيم تا اين نيروگاه ها به شبكه گاز متصل شوند.
تأمين سوخت زمستاني
وزير نفت تأمين سوخت زمستاني در نيمه دوم سال را مهمترين برنامه وزارت نفت اعلام كرد كه با تلاش گسترده زمينه هاي لازم براي تأمين سوخت مورد نياز انجام شده است.
وي خاطرنشان كرد: طرح هاي صنعت نفت در سال گذشته به خوبي پيشرفت و شركت هاي خارجي و داخلي با سرعت و پيگيري مناسبي در حال انجام امور محوله هستند.
فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي با وجود افزايش سي درصدي ظرفيت پروژه در موعد مقرر بهره برداري مي شود و فازهاي 9 و 10 نيز كه با مشكلاتي روبه رو بود، در حال حاضر با سرعت در حال كار است و مشكلات آن رفع شده است.
وي تأكيد كرد همه فازهاي تعريف شده در پارس جنوبي به مناقصه رفته و شركت هاي خارجي همه به صورت فعال در اين مناقصه ها شركت داشته اند و در انتظار پايان بررسي هاي فني و قراردادي و انعقاد قرارداد هستيم.
صادرات گاز
وزير نفت از توافق مهم در مذاكرات خط لوله صلح خبر داد و تأكيد كرد، تفاهم خوب و مناسبي در مذاكرات اخير ميان ايران با پاكستان و هند انجام شده كه قيمت گاز صادراتي را مشخص خواهد كرد و شركت پيمانكار مسئول ارايه نظام قيمت گذاري در قرارداد صادرات گاز به هند و پاكستان كار خود را آغاز كرده است.
وي همچنين از ارايه پيشنهاد مستقلي براي صادرات گاز به چين از طريق پاكستان خبر داد و تأكيد كرد كه اين مسئله هنوز در حد يك پيشنهاد است و در حال بررسي است.
سومين پالايشگاه
وي از روند پيشرفت طرح هاي احداث پالايشگاه در كشور ابراز رضايت كرد و اين امر را حركت به سوي تأمين نياز كشور به سوخت خودرو دانست و گفت: قرارداد پالايشگاه سوم كشور به زودي با شركت هاي اندونزي امضاء مي شود. وي همچنين از مذاكرات ايران براي احداث 4 پالايشگاه در چهار كشور خارجي خبر داد و تأكيد كرد مذاكرات در اين زمينه در حال انجام است و تفاهم هاي جدي با طرف هاي خارجي در اين زمينه انجام شده است.
كرسنت در حال بررسي است
وزير نفت در مورد قرارداد صادرات گاز به امارات كه به قرارداد كرسنت موسوم شده تأكيد كرد بر اساس يكي از بندهاي قرارداد ايران روش هاي تعيين قيمت جديدي را ارايه كرده است كه از سوي شركت اماراتي در حال بررسي است. وي اين قرارداد را دچار مشكل قيمت و برخي مفاد قراردادي دانست و اظهار اميدواري كرد كه اين مشكل برطرف شود.
وزير نفت در مورد ميدان نفتي يادآوران و آزادگان نيز از ادامه روند مذاكرات با طرف هاي چيني و ژاپني خبر داد و تأكيد كرد در يادآوران تاكنون مشكل خاصي نبوده و در آزادگان نيز روند مين روبي را با پيمانكار جديد تسريع كرده ايم. وي در مورد بهره برداري از ميدان آرش كه ميان ايران و كويت مشترك است از ادامه مذاكرات ميان ايران و كويت خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه در سال جاري در اين زمينه توافق قابل قبولي رخ دهد.
بورس نفت آماده راه اندازي
وي از تصويب اساسنامه بورس نفت و تهيه نرم افزارها و تجهيزات لازم براي راه اندازي آن خبر داد و تأكيد كرد اين بورس امكان راه اندازي دارد و با حكم وزير نفت دبيركل آن تعيين مي شود.
هامانه ميزان توليد نفت كشور را حدود 4 ميليون و 80 هزار بشكه اعلام كرد كه از سهميه ايران در اوپك كه معادل 4 ميليون و 110 هزار بشكه است اندكي كمتر است و به زودي و با تلاش هايي كه در زمينه توليد نفت خام در حال انجام است اين كسري جبران خواهد شد.

با تأييد شوراي نگهبان
انتشار 20 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت توسط بانك مركزي نهايي شد
گروه اقتصادي- شوراي نگهبان انتشار 20 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت توسط بانك مركزي را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي ندانست.مجلس شوراي اسلامي پيشتر در تاريخ بيست و چهارم مرداد ماه 1385 با انتشار 20 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت توسط بانك مركزي موافقت كرده بود. پس از بحث هاي متعدد مخالفان و موافقان در خصوص انتشار اوراق مشاركت، نمايندگان مجلس در جلسه علني روز سه شنبه بيست چهارم مرداد با تصويب كليات و جزئيات اين لايحه فوريتي به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اجازه دادند، از محل اوراق مشاركت قابل انتشار در سال 1385 به منظور كنترل نقدينگي مبلغ 20 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر كند.در حالي كه دولت و بانك مركزي انتشار اوراق مشاركت را با هدف جمع آوري نقدينگي سرگردان در جامعه اعلام كرده اند، منتقدان معتقدند هدف دولت بازپرداخت اوراق منتشر شده در سال هاي قبل است.
طي يك سال فعاليت دولت در حوزه وزارت كار صورت گرفت
تدوين 24 طرح در حوزه مسائل كار و كارآفريني
گروه اقتصادي- وزارت كار و امور اجتماعي در سال گذشته 505 نفر از نيروي كار داخلي را با همكاري دفاتر مشاوره كاري و كاريابي هاي غيردولتي به استراليا اعزام كرد.به گزارش روابط عمومي اين وزارتخانه، در گزارشي كه به مناسبت هفته دولت تهيه شده است در خصوص عملكرد يك سال گذشته وزارتخانه فوق آمده است كه وزارت كار در يك سال اخير 24 طرح در حوزه مسايل كار و كارآفريني نيز تدوين كرده است.تدوين دستورالعمل نظارت بر آيين نامه گسترش بنگاههاي كوچك، طرح كاهش هزينه هاي مبادله ناشي از مقررات تامين اجتماعي و همچنين هزينه هاي مالياتي، بنگاههاي كوچك، متوسط و زودبازده، طرح كارورزي فارغ التحصيلان دانشگاهي، بررسي موانع توليد اشتغال و بررسي سند توسعه اشتغال از جمله اين طرحها هستند.همچنين در بخش فعاليتهاي پروژه اي و توسعه اي، چندين طرح از جمله طرح جمع آوري مشخصات چارچوبي كارگاههاي كل كشور، ساماندهي و پياده سازي آمارهاي ثبتي و استانداردسازي به اجرا درآمده است.از سوي ديگر بررسي و مطالعه 10 طرح كلان اشتغالزا و 24 گزارش تحقيقي در جهت شناسايي موانع توليد و بررسي طرح اشتغالزا از ديگر اقدامات وزارت كار و امور اجتماعي در يك سال گذشته بوده است.تدوين نظام اطلاعات بازار كار، نظام اطلاع رساني بازار كار، تجديد ساختار صندوق بيكاري و مطالعه و بررسي براي اصلاح قوانين و مقررات ناظر بر بازار كار نيز از جمله طرح هاي ديگر اين وزارتخانه بوده اند.
مركز پژوهش هاي مجلس:
ميزان تلفات برق در برخي شبكه هاي توزيع غيرقابل قبول است
گروه اقتصادي- مركز پژوهش هاي مجلس ميزان تلفات برق در برخي از شبكه هاي توزيع را غيرقابل قبول دانست و بررسي اين موضوع را خواستار شد.
به گزارش همشهري، دفتر مطالعات زيربنايي مركز پژوهش ها با تحليل آمارهاي تلفات شبكه توزيع، سرانه  ماهانه مشتركان خانگي، زمان خاموشي و مصرف سوخت نيروگاه هاي برق اعلام كرد: آمارها نشان مي دهند كه تلفات شبكه توزيع برق بين 42/6 درصد (مربوط به استان سمنان) تا 23/34 درصد (مربوط به شهرستان اهواز) متغير و در نوسان است، ميانگين اين تلفات نيز 57/16 درصد مي باشد. اين مركز رقم 23/34 درصد را براي تلفات توزيع شبكه برق غيرقابل قبول و فاجعه آميز دانست و افزود: اگر محاسبات مربوط به تلفات توان متناظر با آن نيز محاسبه شود به رقم 40 درصد مي رسيم؛ يعني از انرژي توليدي در منطقه خوزستان فقط 60 درصد آن در اختيار مشتركين قرار مي گيرد و بقيه تلف مي شود. به عبارت ديگر اگر توان شبكه برق اين منطقه را 4000 مگاوات در نظر بگيريم 2400 مگاوات در اختيار مشتركين قرار مي گيرد و 1600 مگاوات بقيه آن تلف مي شود كه سرمايه گذاري لازم براي تامين اين ميزان قدرت (برق) نزديك به يك ميليارد دلار مي باشد.

گفتگوي امروز
نقاط قوت وزارت صنايع بر نقاط ضعف برتري دارد
گروه اقتصادي- با گذشت يك سال از آغاز به كار دولت نهم ارزيابي عملكرد بخش صنعت و معدن با توجه به اهداف پيش بيني شده برنامه چهارم و سند چشم انداز 20 ساله نشانگر وجود نقاط قوت و ضعف در عملكرد وزارت صنايع و معادن است.
با حميدرضا كاتوزيان عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون عملكرد وزارت صنايع در سال اول دولت نهم گفتگو كرده ايم.
***
* عملكرد دولت نهم در بخش صنعت و معدن طي سال اول را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- در مجموع وزارت صنايع و معادن در سال اول فعاليت دولت نهم، تلاش هاي خوبي را براي توسعه صنعتي، توسعه نيروي انساني و ايجاد اشتغال به عمل آورده است.
گرچه براي ايجاد توفيق در بخش هاي مختلف وزارت صنايع، مولفه هاي زيادي نقش دارند، مثلا در توسعه اشتغال بانك ها، وزارت كار و... موثر هستند، قانون كار كنوني خود مانعي در جهت توسعه اشتغال است و با وجود اين قانون، نمي توان گفت وزارت صنايع در ايجاد اشتغال جديد ناموفق بوده است، بلكه اين وزارتخانه تلاش كرده اما سازوكار كافي و بسترهاي لازم وجود نداشته و قوانين تامين اجتماعي، بيمه، و قانون كار مانع ايجاد اشتغال و توليد بوده و بايد اصلاح شود.
به همين دليل، گرچه برخي معتقدند وزارت صنايع در توسعه اشتغال طي سال اول فعاليت دولت كارنامه چندان درخشاني نداشته، اما معتقدم وزارت صنايع تلاش كرده ولي بسترهاي لازم فراهم نبوده است.
در جايي كه وزارت صنايع قادر بوده با استفاده از امكانات در اختيار خود مانند بانك صنعت و معدن حمايت هاي لازم را از صنايع كوچك و بزرگ به عمل آورد، اين كار صورت گرفته است.
براي رفع مشكلات صنايع بحران زده بيش از گذشته تلاش شده است.
اين موارد جاي تقدير دارد، گرچه ضعف هايي نيز در عملكرد وزارت صنايع وجود داشته اما در مجموع، نقاط قوت اين وزارتخانه بيش از نقاط ضعف آن بوده است.
* به نظر شما وزارت صنايع در چه بخش هايي عملكرد ضعيفي داشته است؟
- وجود ناهماهنگي بين برخي از اجزاي صنعتي كشور، ناهماهنگي سيستم بانكي و وزارت صنايع از نقاط ضعفي است كه مشكلاتي را ايجاد كرده گرچه وزارت صنايع به سمت رفع اين مشكلات حركت مي كند، ولي هنوز به قطعيت نمي توان گفت مشكلات مرتفع شده است.
* رويكرد وزارت صنايع در حمايت از حقوق مصرف كنندگان در صنايع خودروسازي تا چه حد مطلوب بوده است؟
- وزارت صنايع در كنار كاري كه در مجلس براي تدوين قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو صورت گرفته، آيين نامه اجرايي را تدوين و اخيرا به خودروسازان ابلاغ كرده تا حقوق مصرف كنندگان خودرو رعايت شود.
بخش ديگر اقدامات وزارت صنايع در اين زمينه تغيير و تحولات مديريتي بوده كه بخشي از آن انجام اما بخش ديگر متاسفانه متوقف شده است، اما به هر صورت اين وزارتخانه تلاش كرده تا تحولي در صنايع خودروسازي كشور از نظر پاسخگو بودن به مشتريان و افزايش كيفيت خودروها انجام شود.معتقدم رفع مشكلات موجود در زمينه رعايت حقوق مصرف كنندگان خودرو حدود 40 درصد با وزارت صنايع مرتبط است و بخش عمده عوامل موثر در رفع اين نابساماني ها، خودروسازان هستند.
بي برنامگي هاي موجود در صنايع خودروسازي، انحصاري بودن بازار خودرو طي بيش از 15 سال گذشته و بعضي ضعف هاي مديريتي در صنايع خودروسازي موجب شكل گيري مشكلات موجود شده است.
براي رفع اين مشكلات نمي توان انتظار داشت تا يك شبه اين موانع مرتفع شود.
معتقدم وزارت صنايع نيازمند زمان بيشتري است تا بتواند مشكلات موجود در صنايع خودروسازي يا ساير صنايع را كه حتي برخي آنها با بحران مواجه هستند، مرتفع كند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |