يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
شواهد وجود ماده تاريك
013449.jpg
گروه علمي فرهنگي- كيهان شناسان آمريكايي ادعا مي كنند كه بهترين شواهد موجود تا به امروز داير بر وجود ماده تاريك را يافته اند.
به گزارش بي بي سي، تصور مي شود ماده تاريك - كه نور كافي ساطع يا منعكس نمي كند تا ديده شود- 25 درصد جهان را تشكيل داده است. در مقابل، گمان مي رود سهم ماده عادي در جهان كه ما قادر به ديدن آن هستيم، بيش از 4 درصد نيست و باقي جهان يعني تقريبا 70 درصد آن را انرژي تاريك تشكيل مي دهد. اخترشناسان تاكنون تنها قادر بودند وجود ماده تاريك را از طريق تاثير جاذبه آن بر ماده عادي استنباط كنند. اكنون محققان آنچه را عملا اثر و نشان قوه جاذبه ماده تاريك مي دانند كشف كرده اند.
آنها اين اثر را در خوشه اي از كهكشان ها موسوم به خوشه تير كه حاصل برخورد دو خوشه كوچكتر از كهكشان هاست، يافته اند. برخورد شديد اين دو خوشه باعث شده ماده تاريك و ماده معمولي از هم كنده شده و اثر ماده تاريك هويدا شود.
داگلاس كلو، از دانشگاه آريزونا، كه اين مطالعه را سرپرستي كرده است گفت: اين نخستين شاهد مستقيم است كه ماده تاريك بايد وجود داشته باشد و اينكه بخش اعظم ماده موجود در جهان را تشكيل مي دهد.
معماي جاذبه
منجمان از دهه 30ميلادي مي دانستند كه خوشه هاي كهكشاني داراي قوه جاذبه اي چنان شديد هستند كه براساس قوانين فيزيك نيوتني و نسبيت اينشتين قابل توضيح نيست. اين قوه جاذبه زائد مي تواند دو علت داشته باشد: يكي اينكه نوع ديگري ماده بخش اعظم اين خوشه را تشكيل مي دهد و اين ماده نور را جذب يا ساطع نمي كند. توضيح دوم اين است كه قوه جاذبه در خوشه هاي كهكشاني مانند منظومه شمسي عمل نمي كند كه در آن صورت نياز به ابداع فرمول هاي فيزيكي تازه اي براي توضيح جهان در آن ابعاد است.
معمولا گاز موجود در كهكشان هاي يك خوشه از خود خوشه جداشدني نيست، زيرا آنها يك فضاي واحد را اشغال مي كنند. اما در اين مورد، منجمان به ياري بخت، دو خوشه بزرگ را درست پس از تصادفي عمده پيدا كرده اند.
در سيستم پديد آمده موسوم به خوشه تير ، گاز و كهكشان ها از يكديگر جدا شده اند. اين گاز داغ توسط نيرويي پس زده شده است. اما ذرات ماده تاريك نبايد در اثر اين برخورد كند شوند و بايد مانند كهكشان هايي كه در تصادم حضور داشته اند رفتاركنند.
جرم بيشتر در گاز
بنابراين اگر ماده تاريك وجود داشته باشد، منجمان انتظار دارند كه اكثريت جرم موجود در اين خوشه ها در كهكشان ها متمركز باشد. اما اگر ماده تاريك وجود نداشته باشد، ابرهاي گازي حاوي بيشترين جرم در خوشه ها خواهند بود. اين به خاطر آن است كه در خوشه هاي كهكشاني معمولا ميزان جرمي (جرم ماده معمولي) كه در گازها انبار شده ده برابر بيشتر از جرم انبار شده در ستارگان است. با اين حال، منجمان دريافتند كه بيشترين جرم در اين سيستم در كهكشان ها وجود دارد نه در ابرهاي گازي. محققان براي يافتن موقعيت جرم موجود در اين خوشه از تلسكوپ هاي چاندرا، هابل، وي ال تي و ماژلان در شيلي استفاده كردند.

توليد پودر پرينتر در ايران
013452.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك شركت داخلي توانسته است پودرهاي پرينترهاي ليزري را در كشور توليد كند.
به گزارش همشهري، يكي از پودرهاي ليزري زيراكس وارد مرحله توليد آزمايشگاهي شد و قرار است پس از آزمايش هاي فراوان وارد مرحله توليد انبوه  شود.
اهميت اين طرح در اين است كه دانش فني توليد اين محصول قبلاً تنها در اختيار شركت هاي آلماني و آمريكايي بود. همچنين اين محصول جزو صنايع استراتژيك آمريكا محسوب مي شود و تمام مارك هاي تجاري مربوط در بازار، پس از سفارش به آنها، بسته بندي شده و به بازار عرضه مي شود.
پژوهشگران اين شركت در مجتمع تحقيقاتي عصر انقلاب هدف خود را تحقيق روي كالاهايي قرار داده اند كه در تحريم اقتصادي كشور توسط آمريكا قرار دارد و اين اولين محصول است كه بدون امكانات موجود در ساير كارخانجات و تركيب آنها تنها با يك دستگاه مخلوط كن ساده دست ساز صورت گرفته.
مهندس حميد برهمند و همكارانشان قصد دارند كه در ادامه اين طرح ساخت وسايل مجهزتر براي توليد تونر پرينترهاي hp در داخل كشور را آغاز كنند.

آموزش عالي
افزايش شهريه دانشگاه ها بايد به تاييد وزير علوم برسد
مهر: وزير علوم در مورد امكان افزايش شهريه هاي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: طبق قانون نظارت بر شهريه دانشگاه ها بر عهده وزير علوم است و اگر افزايش
غيرمنطقي باشد با آن مخالفت مي شود.
وزير علوم با بيان اين مطلب افزود: از ابتداي مسئوليت به سرعت بحث شهريه ها را در دستور كار قرار داديم و با بحث هاي كارشناسي فرمولي براي آن طراحي كرديم و از ترم بهمن سال تحصيلي گذشته آن را در دانشگاه هاي وزارت علوم اجرا كرديم.
وي اضافه كرد: اين فرمول كم و بيش در دانشگاه آزاد اسلامي نيز اجرا شد. در سال جاري نيز در وزارت علوم اين روند ادامه خواهد يافت.
وزير علوم در زمينه اظهارات جاسبي رئيس دانشگاه آزاد مبني بر عدم كاهش شهريه دانشگاه آزاد گفت: بنابر قانون هرگونه افزايش شهريه در هر دانشگاهي حتي آزاد اسلامي بايد به تصويب وزير علوم برسد و تاكنون هيچ اطلاعي در زمينه افزايش شهريه اين دانشگاه به وزارت علوم ارائه نشده است.
وي اضافه كرد: در صورتي كه درخواست افزايش شهريه از سوي دانشگاه آزاد ارائه شود بررسي هاي لازم صورت مي گيرد و اگر اين افزايش منطقي نباشد وزارت علوم با آن موافقت نخواهد كرد.
نحوه تحصيل بدون آزمون در مقاطع بالاتر دانشگاه پيام نور
ايسنا: مدير سنجش دانشگاه پيام نور از تحصيل بدون آزمون دانشجويان ممتاز در دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه خبر داد.
سيد ابوالحسن ترابي اظهار كرد: دانش آموختگان رتبه اول در مناطق و فارغ التحصيلاني كه در رشته هاي علوم انساني و علوم پايه به ترتيب معدل بالاي 17 و 16 كسب كرده باشند، به شرطي كه رشته تحصيلشان حداقل در 5 مركز فعال باشد مي توانند بدون آزمون در مقطع كارشناسي ارشد رشته خود در دانشگاه پيام نور ادامه تحصيل دهند.
وي اظهار كرد: همچنين دانشجوياني كه از ششمين جشنواره علمي به بعد رتبه اول را كسب كرده اند نيز مي توانند در همان رشته خود در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور ادامه تحصيل دهند.
حذف 40 درصد از بودجه تعميرات دانشگاه صنعتي شريف
مهر: دانشگاه صنعتي شريف در سال جاري با كمبود اعتبارات در بخش عمراني مواجه است و ساختمان دانشكده هاي اين دانشگاه نياز شديد به تعميرات دارند. دانشگاه بودجه مورد نياز براي تعميرات را 400 ميليون تومان برآورد كرده بود كه اكنون 40 درصد آن حذف شده است.
سعيد سهراب پور افزود: همچنين اعتبارات فاينانس جهت طرح توسعه دانشگاه نيز تاكنون پرداخت نشده است و دانشگاه طي نامه اي پيگيري اين اعتبار را از وزارت علوم خواستار شده است.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفت: اين اعتبار معادل 90 ميليون دلار در زمان دولت قبلي تصويب شده و اكنون دانشگاه در انتظار اجرايي شدن آن است. در صورتي كه بتوان با اين مبلغ 20 هكتار به وسعت دانشگاه افزود، توسعه رشته هاي تحصيلات تكميلي و ساخت دانشكده هاي جديد در اين دانشگاه ميسر مي شود.
وي اضافه كرد: در غير اين صورت دانشگاه صنعتي شريف با 14 هكتار فضا نمي تواند پاسخگوي نيازهاي دانشجويان باشد.
بررسي وضعيت افزايش ظرفيت دانشگاه پيام نور
مهر: بررسي وضعيت پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور به يكي از مباحث روز كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مبدل شده است و در برنامه هفتگي اين كميسيون گنجانده شده است.
عباسپور رئيس كميسيون آموزش معتقد است: افزايش ظرفيت دانشگاه پيام نور نگران كننده است و رازقي معاون طرح و توسعه وزير علوم نيز گسترش دانشگاه پيام نور را خلاف برنامه ريزي كارشناسي مي داند.
حميد رضا رازقي در خصوص افزايش ظرفيت دانشگاه پيام نور در سال هاي اخير و نياز دانشجويان اين دانشگاه به امكانات آموزشي، آزمايشگاهي و فضاي فيزيكي گفت: اگر چه بايد به نوعي به اشتياق فراوان نسبت به آموزش عالي پاسخ داده شود اما موضوع گسترش دانشگاه پيام نور با در نظر گرفتن تمامي موارد بر اساس برنامه ريزي كارشناسي انجام نشده و به سيستم تحميل شده است.
وي اضافه كرد: سرانه فيزيكي دانشجويان دانشگاه پيام نور بايد با توجه به تاريخچه دانشگاه كه با هدف آموزش از راه دور تشكيل شده است ارزيابي شود.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم اظهار داشت: در مقطعي از زمان كشور با حجم بالايي از جوانان مشتاق به آموزش عالي مواجه شد و به همين دليل دانشگاه پيام نور نيز رشته هايي را داير كرد كه به آزمايشگاه و كارگاه نياز داشت و به تدريج از حالت آموزش از راه دور به آموزش حضوري متمايل شد.
علي عباسپور تهراني فرد رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: از يك سو دولت شعار عدم افزايش شهريه دانشگاه ها را مي دهد و از طرف ديگر اعتبار لازم به دانشگاه پيام نور كه يك دانشگاه شهريه اي است اختصاص نمي دهد.
وي اضافه كرد: بنابراين با توجه به اعتبار كم اين دانشگاه، افزايش ظرفيتي كه براي دانشگاه پيام نور در نظر گرفته شده، نگران كننده است. حجم بالاي ظرفيت در اين دانشگاه كمبود امكانات را به دنبال دارد.

علمي فرهنگي
۲۰۰ هزار نفر از نمايشگاه بين المللي ميراث فرهنگي
در مشهد بازديد كردند
گروه علمي فرهنگي- مراسم اختتاميه پنجمين نمايشگاه بين المللي جهانگردي، ميراث فرهنگي و ص ايع وابسته مشهد عصر روز جمعه با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسئولان كشوري و لشكري و جمع كثيري از مردم در تالار نمايشگاه هاي بين المللي مشهد برگزار شد.
به گزارش همشهري، اسفنديار رحيم مشائي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برپايي اين نمايشگاه را گام مهمي در شناسايي قابليت هاي تاريخي و فرهنگي كشور به مردم جهان به خصوص به مسلمانان و مردم منطقه عنوان كرد.
ابوالفضل مكرمي فر مديركل ميراث فرهنگي استان خراسان نيز در اين مراسم گفت: برگزاري نمايشگاه گردشگري در شهر مقدس مشهد كه سالانه ميزبان 23 ميليون زائر و مسافر است و روزهاي آخر مرداد و اوايل شهريور اوج رقابت در اين شهر محسوب مي شود مورد استقبال هزاران نفر قرار گرفته است.
وي گفت: حضور 23 استان از سراسر كشور و 19 كشور خارجي را كه در فضايي به مساحت 1100 متر مربع با غرفه آرايي زيبا به معرفي توليدات و جاذبه هاي توريستي پرداخته اند اهميت اين نمايشگاه را روشن مي سازد.
مديركل ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي هنرنمايي شانزده گروه موسيقي و هنرهاي آئيني در جشنواره موسيقي نمايشگاه و عرضه زيباترين صنايع دستي و لذيذترين غذاهاي محلي استان ها را از بخش هاي پربيننده نمايشگاه يادآوري كرد.
گفتني است پنجمين نمايشگاه بين المللي جهانگردي، ميراث فرهنگي و صنايع وابسته مشهد كه عصر ديروز به كار خود پايان داد، 30 مرداد گشايش يافته بود و در مدت 5 روز برپايي شاهد بازديد هزاران نفر از مردم استان خراسان و ديگر شهرهاي كشورمان و ده ها ديدار  كننده خارجي بود و بنا به گفته مسئولان برگزاري، دويست هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند.
فراخوان همياري توسعه و تجهيز
كتابخانه هاي مدارس راهنمايي سراسر كشور
گروه علمي فرهنگي- به منظور توسعه و تجهيز كتابخانه هاي مدارس راهنمايي سراسر كشور، دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي، وزارت آموزش و پرورش كليه اشخاص حقيقي و حقوقي علاقه مند و خيّر را براي تامين نيازهاي كتابخانه ها به همياري و مساعدت دعوت مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش كليه افراد علاقه مند و فرهنگ دوست كه توانايي تامين هركدام از نيازهاي ذيل را داشته باشند با تكميل فرم مربوط آمادگي خود را به نشاني تهران، ميدان فردوسي، خيابان شهيد سپهبد قرني، ساختمان شماره 2 وزارت آموزش و پرورش (زنده ياد مرحوم علاقه مندان) طبقه پنجم دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي اعلام تا نسبت به چگونگي اقدام تصميمات لازم اتخاذ شود.
فهرست نيازهاي توسعه و تجهيز كتابخانه هاي مدارس راهنمايي تحصيلي در سراسر كشور:
- كتابهاي متناسب با روحيات دانش آموزان اين دوره تحصيلي (موضوعات گوناگون)
- خلق آثار ادبي به منظور ترويج كتاب و كتابخواني
- طراحي مدل هاي ايجاد كتابخانه متناسب با روحيات دانش آموزان اين دوره تحصيلي
- توليد نرم افزار (تبديل كتابها به لوح فشرده و...)
- طراحي كارهاي تبليغاتي كتابخانه (ديوارنويسي، كارت، دفتر و...)
- ساخت كتابخانه در فضاي مدرسه
- رايانه، قفسه كتاب، كمد، فايل، ميز، صندلي و... متناسب با فضاي كتابخانه
- كمك نقدي به روش هاي گوناگون.
نمايش تصاوير معراج نامه هاي چاپ سنگي در موزه ملي قرآن كريم
ايرنا: تصاوير معراج نامه هاي چاپ سنگي براي نخستين بار در جشنواره پيام پيامبراعظم(ص) در موزه ملي قرآن كريم به نمايش درآمده است.
به گزارش روابط عمومي موزه ملي قرآن كريم، تصاوير اين نمايشگاه توسط علي بوذري، تصويرگر و پژوهشگر ايراني، از كتابخانه هاي داخلي و خارجي از جمله كتابخانه هاي ملي و آستان قدس رضوي و كتابخانه هاي پاريس، برلين، لندن و كمبريج جمع آوري شده  است. اين تصاوير در قالب ???تابلو از ??چاپ مختلف معراج نامه جمع آوري شده كه تعداد ??تابلو از اين مجموعه در جشنواره پيام پيامبر(ص) به نمايش گذاشته شده است.
برپايه اين گزارش، اولين معراج نامه چاپ سنگي در سال ????هجري قمري به چاپ رسيده كه اكنون تنها يك چاپ از اين متن در دست است و معراج نامه ديگر، منظومه اي سروده شجاعي مشهدي است كه در سال هاي ????تا ????هجري قمري حداقل هفت بار به چاپ رسيده است.
بحرالطويل معراج نامه از كتاب هاي ديگري است كه به مضمون معراج پرداخته است و از اين كتاب كه به قلم حميدالدين محمود جوهري مستوفي نگارش شده، دو چاپ مختلف وجود دارد.
اين گزارش مي افزايد: در كتابهاي ديگري از جمله داستان ضرير خزايي و حمله حيدري نيز تصاويري به معراج حضرت رسول (ص) اختصاص داده شده است.
جشنواره پيام پيامبر(ص) تا نهم شهريور ماه از ساعت ??الي ??در محل موزه ملي قرآن كريم براي بازديد عموم برپا است.
مشاوره كارشناس و متخصص به خانواده ها و دانش آموزان
ايرنا: مدير مراكز راهنمايي و مشاوره سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان اعلام كرد: امسال ??? كارشناس و متخصص به خانواده ها و دانش آموزان سراسر كشور مشاوره مي دهند.
يوسف سلطاني گفت: هم اكنون ??? مركز راهنمايي و مشاوره خانواده اين انجمن در سراسر كشور فعال است كه مسايل و مشكلات خانواده ها و همچنين مشكلات آموزشي و تربيتي دانش آموزان را بررسي مي كنند.
وي با بيان اينكه امسال ??مركز جديد راهنمايي و مشاوره در كشور تأسيس مي شود، افزود: در اين مراكز، متخصصان و كارشناسان داراي تحصيلات تكميلي روانشناسي باليني، مردم را به امور تربيتي و آموزشي آگاه مي كنند.
سلطاني گفت: براساس تحقيقات صورت گرفته، اين مركز از مورد اعتمادترين مراكز براي راهنمايي و مشاوره مردم هستند و پرونده و اختلافات خانوادگي با نهايت دقت و به صورت مخفي بررسي مي شود و مراجعه كنندگان، برحسب مشكلات پيچيده و آسان به مراكز يادشده معرفي مي شوند.
وي افزود: اطلاعات مربوط به نشاني و نوع خدمات اين مراكز توسط انجمن اوليا و مربيان هر مدرسه در اختيار خانواده ها قرار مي گيرد.
سلطاني از خانواده ها و دانش آموزان خواست با مراجعه به اين مراكز، مسايل و مشكلات خود را با كارشناسان و متخصصان مراكز يادشده در ميان بگذارند.
سلطاني همچنين شماره هاي ????????و ???????? مركز مشاوره و راهنمايي را براي كسب اطلاعات بيشتر خانواده ها اعلام كرد.
تاثيرگذاري فوق العاده جذب، در هم ترازي معلمان
مهر: مشاور وزير و مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: فوق العاده جذب معلمان در هم ترازي افراد داراي مدرك تحصيلي فوق ليسانس و دكترا موثر خواهد بود.
عليرضا براتيان افزود: در سراسر كشور بين 40 تا 50 هزار معلم فوق ليسانس و دكترا وجود دارد كه بر اساس توافقات انجام شده، افرادي كه از مزاياي هم ترازي بهره مند مي شوند فوق العاده جذب را نيز دريافت مي كنند.
وي خاطر نشان ساخت: بر اساس محاسبات انجام شده 35 تا 55هزار تومان مابه التفاوت حقوق اين معلمان اعمال خواهد شد.
براتيان درباره شرايط اين نوع دريافت ها، تاكيد كرد: بايد حداكثر يك سال از زمان كار پايه معلمان تا هنگام گرفتن مدرك فوق ليسانس يا دكتراي آنان گذشته و افراد در اين مدت حداقل يك سال تجربه كاري كسب كرده باشند.
مشاور وزير آموزش و پرورش يادآور شد: اين نوع هم ترازي ها در پايه هاي يك، دو و سه درجه بندي مي شود.

شش بيمارستان در آلمان، روبات استخدام مي كنند
013446.jpg
ايرنا: شش بيمارستان در شهرهاي لايپزيك، اشتوتگارت و بوخوم آلمان از مدتي پيش، روبات هم استخدام مي كنند.
در بيمارستان آگوستا در شهر بوخوم، روبات ها بي سروصدا در راهروها حركت مي كنند. غذاي بيماران را جابه جا مي كنند و رخت هاي شستني را به رختشويخانه مي برند. اين روبات ها كه مستقل كار مي كنند، قادرند سه جمله برنامه ريزي شده را در صورت نياز، در زمان انجام وظيفه تكرار كنند. توجه: ماشين حركت مي كند. توجه: حمل ونقل اتوماتيك. اين صداي يكي از روبات هاي حمل ونقل است كه ميزهاي چرخدار حاوي دارو و وسايل پانسمان را جابه جا مي كند. اين آدم آهني سياه رنگ و مسطح كه در راهروهاي بيمارستان در حركت است، غذاي تمام بيماران طبقه را توسط تانكري كه در پشتش تعبيه شده حمل مي كند. اين روبات ها كه ??سانتي متر عرض و يك متر و ??سانتي متر طول دارند، با مهارت تمام از يك بخش به بخش ديگر مي روند.
پرسنل آهني بيمارستان وقتي گرسنه مي شوند، يعني وقتي شارژشان رو به اتمام است، به طور خودكار به سمت بخشي مي روند كه سيستم هاي شارژ قرار دارند و سنسورهايي كه در سقف بيمارستان جاسازي شده اند، روبات ها را به طرف بخش مورد نظر هدايت مي كنند و در صورت نياز، روبات ها به سرعت و توسط آسانسور به مقصد منتقل مي شوند.
شش ماه پيش - وقتي آدم آهني ها به صورت آزمايشي وارد محيط كار بيمارستاني شدند- مشكل بزرگشان همكاران غيرآهني شان بودند كه با ترديد و شك به كل ماجرا نگاه مي كردند. پرسنل بيمارستاني چندان مطمئن نبودند كه بتوانند با اين سيستم ها كنار بيايند.
مشكل روبات ها اين بود كه نمي توانستند تشخيص بدهند مانع سر راهشان آدم است يا يك شيء بي جان. مثلا وقتي يك صندلي، وسط راهرو سر راهشان بود، همانجا متوقف مي شدند و مودبانه تكرار مي كردند: لطفا برويد كنار! و صندلي كه خودش كنار نمي رفت و روبات هم از تكرار اين جمله خسته نمي شد. در نتيجه، يك نفر بايد واسطه مي شد و اين داستان را خاتمه مي داد. البته اين مشكل در مرحله بعد برطرف شد و در زمان حاضر، يك نفر در بخش تكنيكي بيمارستان رفتار روبات ها را كنترل مي كند. اوايل كار خيلي ها حتي از نحوه كار روبات ها مي ترسيدند.
مجهزشدن بيمارستان ها به اين روبات ها نه تنها از تعداد پرسنل بيمارستاني كم نمي كند، بلكه هر بيمارستان براي استخدام روبات ها حدود يك و نيم ميليون يورو نيز هزينه كرده است. روبات ها فقط در بخش حمل ونقل كار مي كنند و پرستاري و مراقبت از بيماران، وظيفه اي است كه فقط از نيروي انساني ساخته است.

مايكروسافت و عرضه تكنولوژي Speech
گروه علمي فرهنگي- شركت مايكروسافت در كنفرانس Speech Tek كه در شهر نيويورك برگزار شده بود اعلام كرد قصد دارد نرم افزار پاسخ به صدا (Voice response) خود كه به نام Speech Server 2007 مشهور است را در Office Communications Server 2007 ادغام كند. به گزارش پي سي ورد ايران قرار است اين محصول در سه ماهه سوم سال آينده عرضه شود. مايكروسافت مي گويد، فروش Speech Server 2004 موجود تا اواخر سال جاري ادامه دارد و پشتيباني از كاربران آن تا 2014 ادامه مي يابد .

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |