يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
حمله جت هاي تركيه به چريك هاي پ .ك. ك
اعزام سربازان تركيه براي تعقيب زميني چريكهاي پ .ك.ك
013518.jpg
گروه بين الملل - در ادامه يك هفته جنگ و گريز در شمال عراق، نيروي هوايي تركيه مواضع چريكهاي جدايي طلب پ .ك.ك در شمال عراق را هدف قرار داد.
در اين عمليات هواپيماهاي جنگنده اف ۱۶ و هلي كوپترهاي توپ دار شركت كردند. اين حمله و پشتيباني توپخانه اي از آن در منطقه سينخت و كاني ماسي در عمق ۴۰ كيلومتري عراق صورت گرفته است. چريكهاي جدايي طلب پ .ك .ك كه از سوي تركيه، اتحاديه اروپا و آمريكا به عنوان گروهي تروريست شناخته مي شوند در فصل بهار و تابستان تحرك بيشتري از خود نشان داده اند و حمله به پليس، نيروهاي نظامي و ساير اهداف نظامي و غيرنظامي در تركيه را در دستور كار خود قرار دادند. دولت تركيه كه از ناحيه تلفات نظامي خود در برخورد با چريكهاي پ .ك .ك تحت فشار افكار عمومي بوده است بارها به دولت عراق و آمريكا به دليل پناه گرفتن چريكهاي پ .ك .ك تركيه در شمال عراق اعتراض كرده است.
گرچه مقامات نظامي آمريكا و دولت عراق همواره بر محدودكردن دامنه عمل چريكهاي پ .ك.ك قول داده اند اما از تعداد و شدت حملات پ.ك.ك كاسته نشده بود. اين در حالي است كه آمريكا برخي از مراكز فرماندهي نظامي خود را به مناطق كردنشين در شمال عراق منتقل كرده است و حضور نظامي آمريكا در منطقه كردستان عراق تشديد شده است.
گرچه حمله نظامي تركيه به شمال عراق، محدود و غيرموثر خوانده شده است اما از آنجايي كه اولين نمونه از نوع خود در سالهاي اخير بوده است و ممكن است راه را براي عمليات بعدي ارتش تركيه در شمال عراق هموار كند، حائز اهميت تلقي مي شود.
تركيه نيرويي به استعداد ۱۰۰۰ سرباز در شمال عراق مستقر كرده است. اين استقرار با موافقت مقامات محلي كرد و آمريكا صورت گرفته است. اما همه اينها مانع از حملات پ.ك.ك به نيروهاي نظامي و انتظامي تركيه نبوده است. آمريكا در باره حمله اخير تركيه به شمال عراق سكوت كرده است. اما براي جلوگيري از تشديد اوضاع قرار است يك ژنرال آمريكايي به نام جوزف رالستون فرمانده سابق ناتو در اروپا مسئول ويژه هماهنگي بين تركيه و آمريكا در زمينه مسائل پ.ك.ك شود. اگر درگيريهاي شمال عراق و مرز با تركيه تشديد شود، يك نقطه بحراني ديگر به نقاط بحراني خاورميانه (غزه، جنوب لبنان و عراق) افزوده خواهد شد.

مالكي: براي خروج اشغالگران از عراق بايد متحد شويم
گروه بين الملل - نوري مالكي نخست وزير عراق با بيان اينكه براي خروج اشغالگران از عراق و قطع دست تروريست ها بايد متحد بود گفت در اين ميان هيچ فرقي ميان شيعه، سني، مسيحي، كرد، عرب و تركمن وجود ندارد.
وي كه در مراسم افتتاحيه كنفرانس رؤساي عشاير عراق سخنراني مي كرد، با فراخواندن همه عراقي ها به وحدت ملي گفت: عراق و سرمايه هايش از آن مردم عراق است و از اين به بعد با هيچ يك از كشورهاي همجوار جنگ نخواهيم كرد و از اموال عراق از جهت مبارزه با تروريسم و فساد بهره مي گيريم. مالكي اظهارداشت، تحركات بخش هاي اقتصادي و نهادهاي امنيتي كه براساس احترام به شهروندان و سايرين و عدم دخالت در امور كشورهاي همجوار است، از دستاوردهاي دولت يكپارچه ملي عراق به شمار مي رود.
نماينده آيت الله سيستاني:
وزيران از دفاترشان خارج شده و با مشكلات مردم آشنا شوند
نماينده آيت الله العظمي  سيستاني از وزراي عراقي خواست تا از دفاتر خود خارج شده و در تماس با مردم عراق از مشكلات و شرايط دشوار آنها مطلع شوند.
به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف، شيخ مهدي كربلايي، نماينده آيت الله العظمي سيد علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعه در نجف در خطبه هاي نماز جمعه كربلا تماس هر چه بيشتر وزراي عراقي با مردم و آگاهي از شرايط نامناسب آنها را خواستار شد.
وي خطاب به وزراي عراقي تصريح كرد: به شما مي گويم اهداف و خواسته هايي كه براي آن مردم زيادي قرباني شده اند، تنها با نشستن در دفاتر و مشاركت در بحث ها و مذاكرات تحقق نمي يابد.
وي افزود: از دفاتر خود خارج شده و با مردم ارتباط برقرار كنيد تا از نزديك با مشكلات و شرايط نامناسب معيشتي آنها آشنا شويد.
كربلايي بار ديگر خطاب به وزراي عراقي خاطرنشان كرد: از چه مي ترسيد؟ از مرگي كه هر روز گريبان گير مردم عراق است؟ يا از جراحتي كه هر روز بر هموطنان عراقي وارد مي شود؟ آيا جان و خون شما از هموطنانتان رنگين تر و ارزشمند تر است؟
سفر كوفي عنان به عراق
يك مقام دولتي عراق از سفر قريب الوقوع عنان به اين كشور خبر داد.
اين مقام مسئول در گفت وگو با روزنامه الصباح - چاپ بغداد - اظهار داشت: كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد، اواسط هفته جاري عازم عراق خواهد شد.
وي هدف از سفر عنان را حمايت از تلاش هاي دولت عراق از طرح آشتي ملي دانست و افزود: دبير كل سازمان ملل متحد در اين سفر با جلال طالباني رئيس جمهوري و نوري مالكي نخست وزير و جمعي از مسئولان بلندپايه عراق ديدار خواهد كرد.
اين در حالي است كه يك منبع نزديك به نشست هاي هيات آشتي ملي عراق نيز فاش كرد كه حدود ۴۰۰ حزب و جنبش عراقي در كنفرانس احزاب ملي كه قرار است نيمه ژانويه (اوايل بهمن) در اربيل برگزار شود، شركت خواهند كرد.
وي همچنين از اعلام آمادگي حدود ۳۰۰۰ تن از افسران ارتش منحل شده عراق براي مشاركت در كنفرانس آشتي ملي ويژه افسران خبر داد.
بر اساس اين گزارش، افسران و فرماندهان ارتش منحل شده  عراق در پيامي به نخست وزير عراق خواهان بازگشت به ارتش شدند.
از سوي ديگر، عبدالقادر محمد جاسم العبيدي وزير دفاع عراق تأكيد كرد: به زودي مرحله سوم طرح امنيتي بغداد آغاز مي شود.
وي اين عمليات را جنگي مقدس عليه تروريسم دانست كه با هدف شكست اهداف تروريست ها در بغداد صورت مي گيرد.
وزير دفاع عراق خاطرنشان كرد: چنانچه تروريسم  در اجراي طرح هايش در عراق پيروز شود، نتايج آن بر تمامي كشورهاي همجوار و نهايتا بر جهان تاثيرگذار خواهد بود.
وي گروه هاي وابسته به تشكيلات القاعده و اعضاي حزب  بعث منحل شده عراق را مهمترين گروه هاي تروريستي در عراق دانست كه مبارزه با آنها نيازمند اطلاعات امنيتي است.

دولت اوگاندا و شورشيان توافقنامه
ترك مخاصمه امضا كردند
واحد مركزي خبر: دولت اوگاندا و شورشيان ارتش مقاومت مسيح به منظور پايان بخشيدن به هجده سال جنگ داخلي در شمال اوگاندا توافقنامه ترك مخاصمه امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از جوبا گفت وگوهاي مستقيم صلح كه هدف از آن امضاي توافقنامه قطعي صلح است اكنون بين دو طرف در جوبا مركز جنوب سودان تحت ميانجيگري دولت جنوب سودان برگزار مي شود.
چهارده اوت ارتش مقاومت مسيح ترك مخاصمه يكجانبه اي را در برابر ارتش اوگاندا اعلام كرده و از دولت اوگاندا نيز خواسته بود تا اين دولت نيز به اين گونه عمل كند كه دولت سودان اين مسئله را تا امروز رد كرده بود.
ارتش مقاومت مسيح از هجده سال در حال جنگ با دولت اوگاندا است. اين مناقشه به كشته شدن ده ها هزار تن و آواره شدن حدود دو ميليون تن منجر شده است.

۴۰ تن از اعضاي حزب كارگر انگليس
به ليبرال دموكرات ها پيوستند
ايسنا: در اعتراض به سياست هاي حزب كارگر در قبال جنگ اسرائيل عليه لبنان، ۴۰ تن از اعضاي اين حزب كناره گيري كردند.
ساعاتي پس از بازگشت توني بلر، نخست وزير انگليس از تعطيلات تابستاني اش ۴۰ تن از اعضاي حزب كارگر انگليس در اعتراض به سياست هاي اين حزب در قبال جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان از اين حزب كناره گيري كرده و به حزب ليبرال دموكرات انگليس پيوستند.
اين افراد كه از اعضاي گروه انتخاباتي مارگارت بكت، وزير امور خارجه  انگليس بودند به تنها حزبي در انگليس پيوستند كه خواهان برقراري آتش بس در لبنان بود و از مخالفان برجسته  جنگ عليه عراق محسوب مي شود.
يكي از اعضاي اين حزب تاكيد كرد كه ضمن انتقاد از موضع گيري وزير امورخارجه  انگليس وي را دنباله روي سياست هاي جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا دانست و حزب كارگر را به عقب نشيني از تفكرات و ديدگاه هايش متهم كرد.
از سوي ديگر منزيس كمپبل، رئيس حزب ليبرال دموكرات انگليس از كناره گيري اعضاي حزب كارگر و پيوستن آنها به اين حزب استقبال كرد.
سخنگوي حزب كارگر در لندن نيز ضمن حمايت از سياست هاي دولت دليل كناره گيري اعضاي اين حزب را اختلاف داخلي و سياسي دانست.

نگاه
علل تشديد درگيري ها در افغانستان
دكتر نوذر شفيعي
احمد رشيد، تحليل گر معروف پاكستاني در يكي از نوشته هاي اخير خود، شدت ناامني و بي ثباتي هاي افغانستان را طي يكي دو ماه اخير، حادترين شرايط پس از سال ۱۳۸۰ يعني از زمان مداخله آمريكا در افغانستان توصيف كرده و حتي آن  را با سال ۱۹۹۶ يعني يكي از مراحل حساس درگيري هاي افغانستان مقايسه كرده است. اين تحليل گر پاكستاني درباره چرايي و چگونگي تشديد ناامني هاي افغانستان توضيح زيادي نداده است اما اگر تحليل و برداشت وي از تحولات افغانستان را به واقعيت نزديك بدانيم، چند علت استراتژيك و چند علت تاكتيكي در تشديد اين بي ثباتي موثر بوده است.
الف) علت استراتژيك
مهم ترين دلايل استراتژيك تشديد ناامني ها در افغانستان را بايد متأثر از خطاهاي مهمي دانست كه در استراتژي آمريكا در افغانستان وجود دارد. يكي از اين خطاها به سياست آمريكا در برخورد با مواد مخدر ناشي مي شود. آمريكا به  دلايل مختلف علاقه اي به مبارزه جدي با مواد مخدر در افغانستان ندارد. يكي از كليدي ترين علت ها آن است كه واشنگتن تصور مي كند مبارزه با مواد مخدر مي تواند شورش هاي اجتماعي را عليه اين كشور در افغانستان تشديد كند، زيرا در غياب كشت جايگزين و در شرايطي كه مواد مخدر يكي از راه هاي موثر امرار معاش مردم افغانستان است، اعمال فشار براي قطع اين منبع درآمد به نارضايتي ها منجر مي شود. اشكال كار در اين است كه بيش از خود مردم افغانستان، مافيا و قاچاقچيان مواد مخدر از توليد اين مواد در افغانستان نفع مي برند و عمده ترين مافيا و قاچاقچيان مواد مخدر نيز نيروهاي مسلح ضدحاكميت در افغانستان يعني طالبان هستند. بدين ترتيب مواد مخدر در اصل عامل عمده اي است كه چرخ اقتصاد جنگي طالبان را به حركت درمي آورد و امكان تداوم مبارزه را براي آنها فراهم مي كند.
دومين خطاي استراتژيك آمريكا به مسائل فرهنگي مربوط مي شود. پس از سال ۱۳۸۰ آمريكا تحرك فرهنگي گسترده اي را در افغانستان آغاز نمود كه هدف اصلي اين تحركات درهم شكستن بسياري از سنت هاي بومي و محلي افغانستان است. از ديد آمريكا بافت سنتي جامعه افغانستان باعث قطبي شدن اين جامعه شده و همين عامل در تشديد جنگ داخلي افغانستان موثر بوده است. واشنگتن براي غلبه بر اين مسئله سنتي، به ترويج شبكه هاي راديو و تلويزيوني ساختارشكن در افغانستان مبادرت ورزيد. يكي از اين شبكه ها، شبكه تلويزيوني طلوع است كه برنامه هايي پخش مي كند كه با سنت هاي بومي قوم پشتون كه رگه هاي قبيله اي و سنتي در آن زياد است، در تضاد مي باشد. اين تضاد بين سنت و مدرنيسم عملاً فضاي اجتماعي را در ميان قوميت پشتون به سود طالبان تغيير جهت داده است. از ديد سنت گرايان پشتون، خط مشي هاي فرهنگي طالبان به رغم بسياري از مشكلات بر خط مشي مدرنيته آمريكايي ارجحيت دارد.
سومين خطاي استراتژي آمريكا در افغانستان، توجه به عامل امنيت و كم توجهي به عامل اقتصاد است. به عبارت ديگر در استراتژي آمريكا، جايگاه افغانستان يك جايگاه امنيتي است. توجه به عامل امنيت باعث ناديده گرفتن بحث بازسازي اقتصادي شده است. اين در حالي است كه بازسازي اقتصادي در اصل روي ديگر سكه صلح در افغانستان است. فراموش نكنيم كه از ديد مردم افغانستان، امنيت ديگر به معني «نبود جنگ» نيست. بلكه امنيت مفهوم وسيع تري از جمله رفاه و آموزش را نيز شامل مي شود. درست است كه پس از سال ۱۳۸۰ جنگ در افغانستان كم رنگ شده است اما كمبود رفاه به شدت در اين كشور احساس مي شود. به عبارت ديگر شاهد نوعي شكاف بين انتظارات مردم افغانستان و واقعيت هاي موجود در اين كشور هستيم. اين تضاد و شكاف خودبه خود مايه دلسردي مردم از آمريكا و نوعي گرايش نسبي به سمت طالبان شده است.
ب) علت تاكتيكي
اولين علت تاكتيكي به فصل گرما در افغانستان مربوط مي شود كه همواره شرايط را براي كساني كه جنگ چريكي را سرلوحه قرار داده اند، فراهم مي سازد. بنابراين فصل تابستان فصل مناسبي براي انتقام گيري طالبان است. دومين علت به فشار دولت افغانستان بر نيروهاي خارجي به ويژه آمريكايي ها مربوط مي شود. دولت افغانستان صراحتاً كشورهاي غربي را به كم كاري در افغانستان متهم كرده، به گونه اي كه آنها علاقه اي به سركوب طالبان ندارند. اين فشارها، كشورهاي غربي را بر آن داشته، تحرك بيشتري از خود نشان دهند. سومين علت به مخدوش شدن اعتبار ناتو مربوط مي شود. اين سؤال به طور جدي مطرح است كه آيا ناتو واقعاً توان مقابله با طالبان را ندارد؟ براي رفع اين شبهه، ناتو سعي كرده است شدت و دامنه عمليات خود را توسعه دهد و بر حملات خود بيفزايد.

كوتاه از جهان سياست
تحقيق درباره مرگ غيرنظاميان در افغانستان
گروه بين الملل - مطبوعات انگليس ديروز نوشتند، خلبانان سازمان پيمان آتلانتيك شمالي ناتو با اتهام قتل كودكان افغان در جريان عمليات هاي نظامي شان در افغانستان مواجه هستند.
روزنامه اينديپندنت ديروز با اعلام اين خبر نوشت، خلبانان ناتو به بمباران محلي در ناحيه موسي كلار در هلمند متهم شده اند. در اين حمله سيزده غيرنظامي افغان از جمله ۹ كودك جان خود را از دست دادند.
به گفته شاهدان اين حمله، خانواده اي ۱۳ نفري در حال فرار از صحنه درگيري بين نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان و نيروهاي طالبان بوده اند كه هواپيماهاي ناتو خودروي وانت آنها را هدف گرفته است. حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان دستور تحقيق درباره اين حمله و كشتار غيرنظاميان را صادر كرده است.
در همين حال در تازه ترين درگيري ها در افغانستان دو سرباز نيروي ويژه فرانسه در حمله شبه نظاميان افغان در استان لقمان در شرق كابل كشته و دو تن ديگر مجروح شدند.
ژنرال اسرائيلي: ما را ببخشيد، از حزب الله شكست خورديم
گروه بين الملل - درحالي كه افشاگري درخصوص فساد اخلاقي رئيس جمهوري اسرائيل موج تازه اي از ياس و خشم را در سرزمين هاي اشغالي به وجود آورده است ديروز ژنرال يثيرهان از فرماندهان ارشد نيروهاي اسرائيل خطاب به خانواده هاي سربازان كشته شده در جنگ با حزب الله لبنان گفت: ما را ببخشيد، ما در اين جنگ شكست خورديم.
اين در حالي است كه دان حالوتس، رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي نيز علنا اعتراف كرد كه در عملكرد ارتش در جنگ با حزب الله ضعف هايي وجود داشته است.
رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي در نامه اي براي سربازان اسرائيلي اعتراف كرده است كه در كنار دستاوردها، جنگ در برخي عرصه ها از جمله لجستيك، عملياتي و فرماندهي ضعف هايي داشته است.
در اين نامه آمده است: ما تحقيقاتي سريع، كامل و گسترده درباره تمامي اين نواقص و موفقيت ها انجام خواهيم داد.
انتظار مي رود طي روزهاي آينده درباره بازپرسي از ايهود المرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي درخصوص عملكردش در جنگ تصميم گيري شود.
انتقال سفارت السالوادور از قدس به تل آويو
جروزلم پست-اوسكار ارياس، رييس جمهوري جديد السالوادور، هفته گذشته تصميم گرفت سفارتخانه اين كشور را از شهر قدس به تل آويو منتقل كند.
وزارت امور خارجه السالوادور با صدور بيانيه اي هدف از اين اقدام را جبران زيان هاي واردشده به روابط اعراب با السالوادور و همچنين اوضاع كنوني خاورميانه بيان كرد.
رژيم صهيونيستي سالهاست تصميم دارد پايتخت خود را به همراه سفارت كشورهاي خارجي از تل آويو به شهر قدس انتقال دهد كه اين موضوع با مخالفت كشورهاي جهان روبه رو است.
نارضايتي ۵۹ درصد مردم آمريكا از سياست هاي بوش
ايسنا - نتايج تازه ترين نظرسنجي كه در آمريكا صورت گرفت حاكي از اين است كه ۵۹ درصد پاسخگويان معتقدند جورج بوش هيچ سياست روشني در قبال تروريسم ندارد، ولي ميزان محبوبيت بوش كمي افزايش يافته است.
به نوشته مجله تايم، آمريكايي ها مي گويند در حاليكه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا ممكن است با كمي افزايش محبوبيت مواجه شده باشد، ولي اوضاع عراق و لبنان يك پس رفت در جنگ عليه تروريسم  را نشان مي دهد.
نتايج نظرسنجي جديد مجله تايم حاكي از آن است كه ۵۴ درصد پاسخگويان گفته اند كه درگيري آمريكا در جنگ عراق به نبرد اين كشور عليه تروريسم لطمه زده است. اين در حالي است كه ۴۰ درصد هم معتقد بودند جنگ عراق به نبرد عليه تروريسم كمك كرده است.

ديدار وزراي دفاع آمريكا و روسيه در آلاسكا
ايرنا:دونالد رامسفلد و سرگئي ايوانف وزراي دفاع كشورهاي آمريكا و روسيه امروز در آلاسكاي روسيه كه آمريكا در آن يك پايگاه ضد موشكي دارد، با يكديگر ديدار و راجع به روابط متقابل آمريكا و روسيه، تحولات خاورميانه و موضوع هسته اي كره شمالي گفت وگو خواهند كرد.
روزنامه روسيسكايا گازتا چاپ روسيه اعلام كرده است كه وزراي مذكور در اين ديدار همكاريهاي متقابل در زمينه فناوري نظامي، دفاع ضد موشكي و مبارزه با تروريزم را هم به بحث خواهند گذاشت.
برنامه هسته اي ايران نيز از جمله موضوعات مورد بحث طرفين خواهد بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |