يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
كسي كه سخن حقي مي داند نبايد از بيم مردم از گفتن آن خودداري كند.
(مسند احمد، باقي مسند المكثرين، ح 11404)
امروز با حافظ
بنگر كه از كجا به كجا مي فرستمت
اي هدهد صبا به سبا مي فرستمت
زينجا به آشيان وفا مي فرستمت
حيف است طايري چو تو در خاكدان غم
آب و هوا
013521.jpg

عكس روز
013527.jpg
عكس:  رويترز / بازوكي محمد
پنج شنبه اين هفته 80 چترباز از سراسر جهان به مناسبت چهل و نهمين سالگرد استقلال كشور مالزي از فراز برج هاي شهر كوآلالامپور سقوط آزاد خواهند كرد.
اما ديروز رز چترباز مشهور آلماني يك سقوط آزاد آزمايشي از فراز بلندترين برج شهر كوآلالامپور انجام داد.

در شهر چه خبر
اختلاف قيمت خودرو
اختلاف قيمت اعلام شده خودروهاي صفر با مدل و نام هاي يكسان به طور معمول ذهن خوانندگان را به خود مشغول مي كندبه طوري كه براي نمونه اتيكت هاي پشت شيشه نمايشگاه ها، نمايندگي ها و اتحاديه نمايشگاه داران و يا شركت هاي ليزينگ با يكديگر اختلاف چندصدهزار توماني دارد. جداي از ضمانت ها و نمونه  هاي گوناگوني كه هر يك موجب اختلاف قيمت مي شوند، بيمه هاي ناقص شخص ثالث نيز اين روند را تشديد مي كند. برخلاف اعتراض برخي شهروندان و مسئولان از جمله اتحاديه نمايشگاه داران خودرو شركت هاي متعددي اقدام به فروش خودرو با درصدي از بيمه شخص ثالث مي كنند كه اين روند قيمت خودروي داراي بيمه ناقص را پايين تر مي آورد.

گوشت گران مي شود
يك مقام مسئول گراني گوشت قرمز را در ماه مبارك رمضان تأييد كرد. در حالي كه با افزايش قيمت يونجه و جو روند صعودي قيمت گوشت كليد خورده و جواد وكيلي گيلاني رئيس هيأت مديره مركز همكاري هاي امور دام نيز پيش بيني كرده به دنبال رشد تقاضا رشد قيمت گوشت محتمل است. وي مي گويد: با اينكه شركت پشتيباني امور دام از چند ماه پيش دام هاي اضافي دامداران را خريداري و براي مواقع ضروري مانند ماه مبارك رمضان ذخيره كرده اما قيمت گوشت افزايش خواهد داشت.

هديه مازادها
يك پلاكارد جديد به انبوه پلاكاردهاي نصب شده در سطح شهر اضافه شده كه مضمون آن با ديگر پلاكاردها اندكي تفاوت دارد. با اين كه تا به حال براي برگزاري انواع مراسم نيكوكاري هديه وسايل و لوازم كاركرده منع مي شد اما اين تراكت ويژه، اعلام آمادگي معاونت خدمات شهري و شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران را براي جمع آوري و بازسازي لوازم كاركرده و هديه آن به نيازمندان را به عهده دارد. در حال حاضر اين طرح به صورت آزمايشي در مناطق 2، 3، 4، 20 و 22 اجرا مي شود.

كاهش قيمت سكه
روز گذشته سكه طرح جديد 141 هزار تومان عرضه مي شد تا كاهش 2 هزار توماني آن ابتداي هفته را با كاهش كلي قيمت سكه و ارز همراه كند. سكه طرح قديم نيز 164 هزار تومان معامله شد. بهاي سكه نيم بهار آزادي 70 هزار تومان و سكه ربع بهار آزادي نيز با 2 هزار تومان كاهش به 36 هزار و پانصد تومان رسيد. نرخ خريد و فروش پرقدرت ترين ارزهاي جهان در بازار غيررسمي نيز اندكي كاهش داشت.

دوره آموزش امداد
فرهنگسراي دختران با هدف اطلاع رساني در زمينه امداد، دوره آموزش كمكهاي اوليه را برگزار مي كند و شيوه هاي امدادرساني در شرايط بحراني، چگونگي كمك به آسيب ديدگان در سوانح و اصول كمكهاي اوليه را به شهروندان آموزش مي دهد. اين دوره ها در 16 جلسه 2 ساعته برگزار مي شود. علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به نشاني بلوار فردوس، بعد از چهار راه مخابرات مراجعه و يا با شماره هاي 9-44081038 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
013551.jpg

بازار
گارانتي هاي معتبر گوشي
013548.jpg
بازار سيم كارت و گوشي تلفن همراه هفته را با اخبار خوبي آغاز كرد. نخست اينكه فهرست گارانتي هاي معتبر اعلام شد تا كاربران به گارانتي هاي ديگر اعتماد نكنند.
خبر ديگر نيز شامل وعده مسئولان براي بهبود اشكال هاي شبكه تلفن همراه تا پايان سال است در حال حاضر نيز كيفيت شبكه تلفن همراه نسبت به ماه هاي گذشته تا 10 درصد ارتقا يافته است.
در مورد گارانتي هاي معتبر گوشي تلفن همراه نيز انجمن فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي نسبت به خريد از شركت هاي خارج از فهرست و فاقد هولوگرام انجمن هشدار داد.

آلودگي هواي تهران
013524.jpg

تلويزيون
013554.jpg

سينما
كافه ستاره
كارگردان: سامان مقدم
بازيگران: افسانه بايگان، هانيه توسلي، رويا تيموريان، حامد بهداد، پژمان بازغي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، ايران، آسيا، عصر جديد،  المپيا، پارس، پيروزي، شاهد، فرهنگ، سپيده، قيام، ناهيد، فردوسي، جوان
خلاصه داستان: زندگي سه زن در يكي از محله هاي قديمي تهران و سه روايت مختلف از زندگي آنها، عشق، روياي سفر و... .

در حاشيه خبرها
اگر مي خواهيد تك فرزند شما لوس نشود...
امير بهادري نژاد - زندگي ماشيني باعث شده تا زوج ها به داشتن تنها يك فرزند در زندگي خود بسنده كنند. اين در حالي است كه والدين تك فرزند همواره احساس گناه مي كنند چون بر اين باورند كه تنها فرزند آنها در طول زندگي خود احساس تنهايي خواهد كرد و به اصطلاح لوس خواهد شد. اما آيا خانواده هاي تك فرزند واقعا دچار مشكل خواهند شد و اگر پاسخ مثبت است چگونه مي توان اين مشكلات را حل كرد. نظر برجسته ترين روانشناسان را در اين رابطه مرور مي كنيم:
۱) تنهايي: تنهايي براي يك كودك هم خوب است و هم بد. خوب از اين جهت كه والدين مجبور نيستند محبت و توجه خود را ميان فرزندانشان تقسيم كنند و بد به اين دليل كه كودك در برقراري ارتباط با ديگران دچار مشكل مي شود و ممكن است حسود شود.
* چه بايد كرد؟ فرصت هاي زيادي براي كودك خود(در سنين قبل از دبستان) به وجود بياوريد تا با بچه هاي همسن ارتباط داشته باشد. دعوت از دوستاني كه كودك دارند و يا فرستادن بچه به مهدكودك بهترين راه حل است. همچنين پس از اينكه فرزند شما وارد مدرسه شد ارتباط او با همسن و سالهايش را همواره حفظ كنيد. مثلا با بچه هاي همسايه ارتباط داشته باشد و يا او را در كلاسهاي مختلف ثبت نام كنيد. سعي كنيد با بستگان و خانواده هايي رفت و آمد داشته باشيد كه فرزند همسن فرزند شما دارند.
۲)رشد سريع: تك فرزند به دليل زندگي در يك محيط بزرگسال از لحاظ روحي و رواني بسيار سريعتر رشد مي كند و دنيا را از ديد بزرگسالان مي بيند.
*چه بايد كرد؟ شما و همسرتان بايد كمتر به فرزندتان به عنوان تنها همدم خود وابستگي داشته باشيد. والدين بايد هميشه والدين فرزندشان بمانند نه همدم او.
۳)توقعات بالا: علت تك فرزندي بسياري از خانواده ها تجميع تمام امكانات رفاهي براي تنها فرزند خانواده  است. با وجود اينكه تجميع امكانات براي يك بچه احتمال موفقيت وي را بسيار بالا مي برد اما به موازات آن ممكن است توقعات والدين از فرزند خود را نيز افزايش بدهد. همين موضوع باعث خواهد شد تا فرزند براي موفق شدن و انجام كارهاي بزرگ زير فشارهاي روحي و رواني له شود.
*چه بايد كرد؟ كوچكترين كارهاي فرزند خود را زير ذره بين قرار ندهيد. اجازه بدهيد كه وي حريم خصوصي و هويت مستقل براي خود داشته باشد. او بايد احساس كند كه شما به خاطر همان چيزي كه هست دوستش داريد و توقعات غير معمول از وي نداريد. در فواصل زماني مشخص با معلمان وي مشورت كنيد. آنها مي دانند كه توانايي هاي فرزند شما تا چه حدي است. در صورت آگاهي از اين توانايي ها ديگر انتظارات غير معقول ازاو نخواهيد داشت.
۴) سرخوردگي: با توجه به اينكه تك فرزند، كانون تمام توجهات و محبت هاي والدين در طول زندگي است به همين دليل تا زمان ورود به دنياي خارج از خانه همه چيز را بر وفق مراد مي بيند. اما به محض ورود به اين دنياي جديد دچار سرخوردگي مي شود چون همه چيز ديگر بر وفق مراد او نخواهد بود.
*چه بايد كرد؟ به فرزند خود بياموزيد كه ممكن است در زندگي با ناكامي و مسائل زيادي مواجه شود كه بر وفق مرادش نيستند. اما از همه مهمتر درخواست هاي فرزند خود را به سرعت اجرا نكنيد. به او ياد بدهيد كه بايد براي رسيدن به هدفش تحمل داشته باشد و صبر كند چون دنياي خارج از خانه هم اينگونه است.

جشنواره گياهان دارويي
فرهنگسراي طبيعت امروز همزمان با روز داروسازي سمينار يك روزه زكرياي رازي را برگزار مي كند.
در اين همايش كه از برنامه هاي جنبي جشنواره گياهان دارويي است مقالاتي با عناوين مختلف ارايه مي شود.
علاقه مندان براي شركت در اين همايش و جشنواره مي توانند به نشاني
فلكه دوم تهرانپارس – انتهاي خيابان جشنواره مراجعه و يا با شماره 77354735 تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ستاره
هر روز با اميد ستاره  شدن، روز را به شب مي رساند و در شب خواب ستاره  شدن را مي ديد و فردا صبح به اميد آن كه امروز شانس با او يار خواهد شد از خواب بلند مي شد و به هر جا كه مي شناخت سر مي زد.
تا اين كه بالاخره بخت با او يار شد و در فيلمي چند ثانيه نقش يك جنازه را بازي كرد. در پوست خود نمي گنجيد و سر از پا نمي شناخت چون اولين قدم را براي ستاره شدن برداشته بود.
زهرا آخوندي

گشتي در دنياي خبرها
قهرمان منفور
ريو: يك مرد كه در شهر ريو برزيل به قهرمان تبديل شده بود طي چند ساعت مورد نفرت مردم اين شهر قرار گرفت. داستان از اين قرار بود كه وي در روز روشن با فداكاري از وقوع يك سرقت جلوگيري كرد. هنگامي كه يك خانم با پاكت پول از شعبه خارج شد سارقان مسلح به سوي وي شليك كردند كه اين مرد مقابل سارقان پريد و تير به پايش اصابت كرد. پليس وي را به بيمارستان منتقل كرد. هنگامي كه او در بيمارستان بستري بود پليس به بررسي سابقه وي پرداخت كه مشخص شد در سال 1996 به جرم سرقت مسلحانه به 7 سال زندان محكوم شده بود اما از زندان فرار كرد. به همين دليل مردي كه تا چند ساعت قبل يك قهرمان به شمار مي آمد به چهره اي منفور تبديل شد.
نمايشگاه توالت
كوآلالامپور: نخستين نمايشگاه توالت از پنجشنبه گذشته در كشور مالزي آغاز بكار كرد. هدف از برگزاري اين نمايشگاه ترويج فرهنگ پاكيزه نگاه داشتن سرويس هاي بهداشتي اين كشور اعلام شده است. در حاشيه اين نمايشگاه معاون نخست وزير مالزي در يك مصاحبه مطبوعاتي از وضعيت بهداشتي توالت هاي اين كشور ابراز نگراني كرد و گفت: وضعيت نامناسب توالت هاي مالزي باعث فراري دادن جهانگردان از كشور ما مي شود به همين دليل بايد در اين حوزه تحول بزرگي را بوجود بياوريم تا اينكه توالت هاي كشور ما به اندازه سرويس هاي بهداشتي كشور سنگاپور تميز باشد.
دستگيري سارقان از راه دور
ليورپول: در شبكه جهاني اينترنت يك دوربين زنده اينترنتي (وب كم) وجود دارد كه علاقمندان مي توانند از طريق اين دوربين به صورت زنده خيابان متيو شهر ليورپول را (مكاني كه گروه بيتل اغلب كنسرت هاي خود را اجرا مي كردند) مشاهده كنند. از قضا دو روز قبل هنگامي كه يك كاربر از دالاس آمريكا مشغول تماشاي اين خيابان از طريق دوربين اينترنتي بود متوجه شد كه سه سارق در حال دستبرد زدن به يك فروشگاه لوازم ورزشي هستند به همين دليل با پليس انگليس تماس گرفت و موضوع را به آنها اطلاع داد. در واقع اطلاع رساني اين مرد باعث شد تا پليس هر سه سارق را دستگير كند.
كفش براي بلندقدترين زن جهان
برلين: يك كفاش در آلمان تنها به دوختن كفش هاي نامتعارف مي پردازد. به عبارتي ديگر وي براي افرادي كه پاهاي آنها بسيار كوچك و يا بسيار بزرگ است كفش تهيه مي كند. وي قرار است در چند روز آينده با سه جفت كفش عازم چين شود تا اينكه به بلندقد ترين زن جهان كفش هديه كند. اين زن كه در يك خانواده فقير زندگي مي كند 2 متر و 36 سانتيمتر قد دارد. اين كفاش چندي پيش با اين خانم مكاتبه كرد و از وي پرسيد كه چه رنگ كفش دوست دارد كه وي در جواب اعلام كرد رنگ كفش برايش مهم نيست و تنها كفش مي خواهد.
فوتبال مرتاض ها
013530.jpg
دهلي نو: بايد باور كنيم كه فوتبال يك پديده فراگير است كه حد و مرز نمي شناسد. اين روزها حتي مرتاض ها هم در اوقات فراغت خود به بازي فوتبال مي پردازند. عكس گوياي تمام ماجراست. حتي نداشتن كفش فوتبال و لباس ورزشي نيز مانع از پرداختن مرتاض ها به پرطرفدارترين رشته ورزشي جهان نشده است حتي اگر با قوانين اين بازي بيگانه باشند.
۱۳ گل در يك بازي
لاگوس: مقامات فدراسيون فوتبال نيجريه قصد تحقيق در مورد پرونده تيمي را دارند كه در آخرين بازي رقابتهاي دسته دوم اين كشور با نتيجه 13 بر صفر حريف خود را شكست داد تا به رقابتهاي دسته اول با تفاضل گل بهتر صعود كند. اين تيم در حالي در آخرين ديدار خود 13 گل به ثمر رسانده بود كه در 14 بازي قبلي خود تنها 12 بار دروازه حريفان را گشوده بود. در اين بازي جنجالي داور سه بازيكن تيم حريف از جمله دروازه بان تيم را از زمين اخراج كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |