يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۹ - Aug 27, 2006
يافته هاي طرح جامع پايتخت به زودي منتشر مي شود
برنامه طرح جامع براي رونق اقتصادي در تهران
سازمان فضايي تهران براساس طرح جامع. اين نقشه نشان مي دهد كه در چشم انداز كلان هركدام از پهنه هاي تهران داراي چه نوع كاربري اصلي خواهد بود. محدوده زرد رنگي كه در بخش مركزي تصوير، از شمال به جنوب، مي بينيد و كل محدوده هاي حول محور ري- تهران قديم - تجريش را در بر مي گيرد به عنوان محور اصلي فعاليت هاي اقتصادي شهر تهران در نظر گرفته شده است.
013539.jpg
گروه شهري- تقويت اقتصاد محلي، توسعه برابري اجتماعي از طريق توزيع عادلانه مزيت هاي نسبي و پايداري محيطي از جمله مهمترين اولويت هاي طرح جامع شهر تهران است.
مسعود شفيق مسئول هماهنگي طرح جامع تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در اين طرح ترسيم سازمان فضايي و پهنه بندي استفاده از اراضي شهري انجام شده و بر مبناي آن دو گروه طرح هاي كاربردي موضعي (به تفكيك مناطق مختلف شهر) و موضوعي (به تفكيك نوع فعاليت هاي قابل انجام) طراحي و پيشنهاد شده است.
وي اشاره كرد مشاوران و كارشناسان دست اندركار طرح جامع تلاش كرده اند فقط كالبد شهر را مورد توجه قرار نداده و به روح انساني و فعاليت هاي جاري در شهر هم توجه كنند، براي مثال به اين نكات مي توان اشاره كرد كه دوقطبي بودن شهر در حوزه مسائل اجتماعي را چگونه مي توان حل كرد و از نظر فرهنگي شهر تا چه حد داراي پويايي و خلاقيت است.
شفيق اضافه كرد البته مسائل اجتماعي و اقتصادي در بستر زيستبومي شهر ديده شده، يعني اين كه اساساً شهر بر كدام بستر طبيعي واقع است و اين بستر كدام فرصت ها را در اختيار شهر قرار داده يا كدام محدوديت ها را به آن تحميل مي كند.
پهنه بندي ساخت و ساز
مسئول هماهنگي طرح جامع تهران همچنين اشاره كرد در اين طرح كاهش تراكم ساخت و ساز در حوزه هاي مسكوني و برعكس توسعه كاربري هاي عمومي، خدماتي و اقتصادي پيش بيني شده است و اساساً نگاه اين بوده كه تهران براي دستيابي به پايداري اجتماعي نيازمند افزايش فعاليت ها و فرصت هاي اقتصادي است و از سوي ديگر بستر طبيعي شهر اقتضاء مي كند كه توسعه سكونتگاه ها در آن با دورانديشي هاي سختگيرانه همراه باشد.
وي افزود: شهر براساس شماري محورهاي عمودي و افقي به تعدادي پهنه هاي اصلي تقسيم بندي شده و براي هر پهنه كاربري هاي دقيق تعريف شده است و اضافه كرد بررسي كارشناسان طرح جامع نشان داده است كه بيشترين تجاوزات به عرصه هاي حياتي و عمومي شهر در دامنه هاي البرز و شمال شميران رخ داده، در حالي كه آنجا آبخيز و پيشاني تهران است و شرايط طبيعي آن بايد كاملاً پايدار باقي بماند.
بررسي ها نشان داده است كه همچنين بيش از ۹۰ درصد ساختمان هاي واقع در محور كوهساران (محدوده شمالي تهران) آيين نامه ۲۸۰۰ را رعايت نكرده و ممكن است با يك زلزله نه چندان شديد هم فرو بريزند.
شفيق اشاره كرد محدوديت ساخت و ساز در حوزه سكونت نبايد مانعي براي كيفي سازي اين بخش باشد و نوسازي بافت هاي فرسوده از جمله اولويت هاي طرح جامع به شمار مي رود.
وي همچنين از ارتقاء نقش هاي فراملي، ملي و منطقه اي شهر تهران با استفاده مناسب از ظرفيت ها و سرمايه هاي فيزيكي، اجتماعي، انساني و مالي شهر، تعيين حريم مناسب و تثبيت حدود و مرز محدوده شهر تهران با حفظ يكپارچگي و اعمال نظام مديريت شهري واحد در محدوده و حريم شهر، رونق فعاليت و توسعه اقتصادي تهران با حفظ و پالايش پهنه هاي كنوني و گسترش عرصه هاي فعاليت و تأمين ۲۵/۳ ميليون اشتغال براي جمعيت شهري تهران با ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، حفاظت از محيط زيست و ايمن سازي شهر از سوانح طبيعي و ساير مخاطرات و آسيب ها، بهبود وضعيت شبكه هاي ارتباطي و نظام حمل و نقل با توسعه زيرساخت ها و سيستم حمل و نقل همگاني و مديريت تقاضاي سفر و ارتقاء كيفيت زيست شهري تهران و حفاظت از ميراث طبيعي، تاريخي شهر و توسعه فضاهاي عمومي و گردشگري با اجراي طرح هاي موضعي و موضوعي براي عمران و توسعه شهري تهران به عنوان اهداف عمده طرح جامع تهران نام برد.وي خبر داد كه محور مابين بزرگراه بعثت و خيابان شوش و منطقه قلعه مرغي تا خيابان فدائيان اسلام به عنوان مركز اقتصاد جهاني شهر در نظر گرفته شده و شرايطي را ايجاد مي كنيم كه بنگاه هاي بزرگ اقتصادي براي استقرار در اين محور، به خصوص باتوجه به نزديكي آن به شهر آفتاب (محل استقرار نمايشگاه بين المللي تهران) و فرودگاه امام خميني(ره) مزيت و اولويت داشته باشند.
شايان ذكر است كه روزنامه همشهري در جهت آشنايي شهروندان با مفاد طرح جامع سلسله گزارش هايي را در اين باره درج كرده و مشروح گفت و گو با شفيق نيز به زودي چاپ خواهد شد.

توسعه حمل و نقل ريلي در قلب تهران
ترافيك در محدوده اراضي عباس آباد بهسازي مي شود
گروه شهري- پس از تكميل كاربريهاي تعريف شده و شبيه سازي هر كاربري در مدل حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ميزان جذب سفر در محدوده اراضي عباس آباد ۳۲ درصد افزايش خواهد يافت.
اين در حالي است كه هم اكنون ۲۰ هزار وسيله نقليه تنها در عرض يك ساعت (۱۷ تا ۱۸) و ۱۳۷ هزار نفر در طول يك سفر طي يك روز در جهت غرب به شرق و شرق به غرب محدوده اراضي عباس آباد تردد مي كنند.
شهريار افندي زاده مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار همشهري افزود: هرچه ميزان توزيع كاربريهاي مختلف در سطح يك شهر يا محدوده اي از شهر از مطلوبيت بيشتري برخوردار باشد به طور مستقيم بر بهبود وضعيت آمد و شد در سطح شهر و سطح سرويس معابر مؤثر بوده و پيامدهايي همچون تقليل هزينه هاي زيست محيطي و سوخت و... را به همراه خواهد داشت.
وي در همين باره تأثير ايجاد كاربريهاي جديد در محدوده اراضي عباس آباد براي ساعات اوج صبح و عصر را در چند سناريو بدين شرح مورد ارزيابي قرار داد:
- توسعه اراضي عباس آباد با در نظر گرفتن توسعه سيستم ريلي مصوب (تكميل خط يك و امتداد آن تا تجريش، تكميل خط ۲ مترو تا دردشت و تكميل خطوط ۴ و ۳) در ساعات اوج صبح و عصر.
- توسعه اراضي عباس آباد با در نظر گرفتن توسعه سيستم ريلي مصوب و ۵ خط از سيستم ريلي پيشنهادي و ۵ خط از خطوط قطار سبك شهري در ساعات اوج صبح و عصر.
- توسعه اراضي عباس آباد با درنظر گرفتن توسعه سيستم ريلي مصوب و ۱۱ خط سيستم ريلي در ساعات اوج صبح و بعدازظهر.
افندي زاده به منظور بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك و كاهش تأخير در شبكه و رواني جريان ترافيك در محدوده اراضي عباس آباد اين موارد را پيشنهاد كرد:
۱- تكميل پل آهنچي بر روي بزرگراه همت جهت تأمين دسترسي شرق به جنوب براي كاهش ترافيك شمال به جنوب بزرگراه مدرس.
۲- احداث تقاطع غيرهم سطح بزرگراه حقاني- خيابان آفريقا و همچنين عبور بزرگراه حقاني از زير ميدان ونك و ارتباط با خيابان ملاصدرا جهت كاهش ترافيك بزرگراه همت.
۳- احداث لوپ ارتباطي شرق به جنوب در تقاطع بزرگراه همت - بزرگراه حقاني به منظور كاهش ترافيك شمال به جنوب مدرس.
۴- احداث تقاطع غيرهم سطح خيابان نفت - بزرگراه حقاني براي تأمين دسترسي وسايل نقليه از شرق به غرب به ايستگاه متروي ميرداماد.
۵- پيشنهاد ايجاد يك سيستم ريلي در محدوده اراضي عباس آباد با امكان دسترسي به ميدان آرژانتين و ميدان هفت تير.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد ۳۹۱ روز
013581.jpg
تا بيستم شهريورماه مرحله دوم بالابري دكل آنتن برج ميلاد، كه ازنظر وسعت نصب مقام دوم را در جهان دارد به پايان مي رسد.
همزمان با اين كار، آسانسورهاي آن نصب و تجهيز خواهند شد و لابي برج نيز مراحل ساخت را پشت سر مي گذارد. شهريور كه به پايان برسد برج ميلاد به ارتفاع ۴۳۵ متري خواهد رسيد.
برج بزرگ تهران روز به روز به تكامل و بهره برداري نزديك تر مي شود و ۳۹۱ روز ديگر ساخت آن به پايان مي رسد.
پل تقاطع آزادگان- كرج ۵۷ روز
013584.jpg
كمتر از دو ماه ديگر پل تقاطع بزرگراه آزادگان با اتوبان تهران - كرج، به بهره برداري مي رسد. با احداث اين تقاطع يكي از مشكلات رفت وآمد در كمربند شهر تهران هموار مي شود. اين تقاطع يكي از اصلي ترين تقاطع هاي بزرگراه آزادگان است كه ۵۷ روز ديگر افتتاح مي شود.

بزرگراه امام علي(ع) ۱۶۹ روز
013587.jpg
احداث اين پروژه عظيم بدون محاسبه هزينه معارضان ملكي تاكنون بيش از ۴۰ ميليارد تومان هزينه در برداشته است.
بزرگراه ۲۲ كيلومتري امام علي(ع) كه در آينده به يكي از شريان هاي اصلي شمالي جنوبي در پايتخت تبديل خواهد شد، ۱۸۲ روز ديگر تكميل مي شود.
ظاهراً قرار است اين بزرگراه در ۲۲ بهمن امسال به بهره برداري برسد.
در كنار اين پروژه، چند پروژه ديگر در حال آماده شدن است از جمله: پل بزرگراه امام علي (ع) به رسالت و ميدان رسالت، پل تقاطع غيرهمسطح آغاز و پروژه اصلي بزرگراه امام علي(ع).

كاهش ۵۵ درصدي شكايات شهروندان
از حوزه شهرسازي شهرداري و تخلفات ساختماني
گروه شهري - بر اساس گزارش رسيده از مركز نظارت همگاني شهرداري تهران (۱۸۸۸)، بررسي تماس هاي شهروندان با اين سامانه طي يك هفته بيانگر كاهش شكايات ۵۵ درصدي مردم از حوزه شهرسازي و تخلفات ساختماني و ۴۷ درصدي از سامانه ۱۳۷ بوده است.
به گزارش سما، بر اساس اطلاعات رسيده از مركز نظارت همگاني ۱۸۸۸ شهرداري تهران، از مجموع تماس ها ۸۳۸، مورد ارجاعي به مناطق ۲۲ گانه شهرداري است كه نسبت به هفته گذشته با كاهش ۴۵ درصدي مواجه بوده است.
بر اساس اين گزارش، شكايات شهروندان از سامانه ۱۳۷ نسبت به هفته گذشته نيز ۴۷ درصد كاهش داشته است كه اين كاهش در موضوع عدم رضايت از عملكرد ۱۳۷ حدود ۷/۳۰ درصد و پيگيري پيام ۱۳۷ معادل ۹/۴۸ درصد بوده است.

نگاه
013533.jpg
جمال رحمتي

ارتباط مستقيم با مديران ارشد شهرداري با تلفن ۱۸۸۸
مهر: نخستين جلسه ارتباط مستقيم مديران ارشد شهرداري تهران با مردم از طريق تلفن ۱۸۸۸ با هدف توسعه نظارت همگاني در جامعه، امروزر برگزار خواهد شد.
رئيس مركز نظارت همگاني شهرداري تهران گفت: نخستين جلسه ارتباط مستقيم مديران ارشد شهرداري با مردم از طريق تلفن ۱۸۸۸ با حضور كرباسيان، معاون خدمات شهري شهرداري و مديران آن معاونت برگزار مي شود.
وي همچنين خاطرنشان كرد: اين جلسه به صورت تلفني با نظارت همگاني شهرداري تهران ۱۸۸۸ از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح، ۵ شهريور صورت مي گيرد.

با تكميل ۲۲ كيلومتر بزرگراه و ۳۵ تقاطع غيرهم سطح
اتصال رينگ داخلي و پيراموني تهران برقرار مي شود
گروه شهري- با تكميل ۲۲ كيلومتر بزرگراه و ۳۵ تقاطع غيرهم سطح اتصال رينگ داخلي و پيراموني شهر تهران برقرار مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: عمليات اجرايي اين پروژه ها در دستور كار مديريت شهري قرار دارد و بخشي از آنها تا پايان سال ۸۵ به بهره برداري مي رسد. علاوه بر اين «پاركينگ طبقاتي يافت آباد» در ماه جاري و چهار پاركينگ طبقاتي ديگر تا پايان سال ۸۵ مورد بهره برداري قرار مي گيرند.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي اضافه كرد: تعداد فضاي پارك در قالب طرح پاركبان از ۲۷۰۰ محل در سال گذشته به ۱۲ هزار محل در سال جاري رسيده و افزون بر آن ۱۲ هزار فضاي پارك موتورسيكلت نيز در هسته مركزي شهر در ماه هاي اخير جانمايي شده است.
وي با تأكيد بر توسعه خطوط ويژه اتوبوسراني هم زمان با اجراي مسيرهاي بزرگراهي، تصريح كرد: هدف از ايجاد و گسترش خطوط ويژه تأمين آرامش و آسايش اكثريت شهرونداني است كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند. معاون شهردار تهران پروژه هاي مذكور را در راستاي روان سازي ترافيك و برقراري نظم و انضباط ترافيكي در تهران عنوان نمود و افزود: از جمله اهداف ايمن سازي معابر و مناسب سازي محيط شهر، ايجاد شهري آرام، ايمن و روان است.
تشكري هاشمي در پايان ارتقاي كمي و كيفي مترو را از جمله پروژه هاي انبوه بر و زيربنايي در بين سيستم هاي حمل و نقل عمومي ذكر كرد و گفت: تجهيز شبكه مترو از طريق توسعه ايستگاه هاي جديد، افزايش قطارهاي موجود و تكميل خطوط پيش بيني شده به منظور جابه جايي انبوه مسافران به طور جدي به حمايت دولتي بستگي دارد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |