سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ثواب نيكي با خويشاوندان را از همه كارهاي نيك زودتر مي دهند.

(كنزالعمال، ج 3، ص 363، ح 6956)
امروز با حافظ
عشاق را به ناز تو هر لحظه صد نياز
اي سرو ناز حسن كه خوش مي روي به ناز
ببريده اند بر قد سروت قباي ناز
فرخنده باد طلعت خوبت كه در ازل
آب و هوا
013959.jpg

عكس روز
013968.jpg
عكس: رويترز‎/ جمال سعيدي
حزب الله براي جوانان مناطق جنگزده كه پيش از آغاز جنگ در لبنان قصد ازدواج داشتند مراسم عروسي به صورت رايگان برگزار مي كند. ديروز، يك زوج كه به دليل حملات جنگنده هاي رژيم صهيونيستي، خانه و كاشانه خود را از دست داده بودند مراسم عروسي شان را در جنوب لبنان برگزار كردند.

در شهر چه خبر
تور ارزان
استقبال از سفرهاي خارجي با اولويت كشورهاي همسايه و ارزان همچنان انگيزه هاي خوبي براي آژانس هاي مسافرتي محسوب مي شود تا با پايين  آوردن هزينه، قيمت هاي كمتري را پيشنهاد كنند. با وجود رضايت نسبي اغلب گردشگران برخي تورها اهميت چنداني به رضايت گردشگران نداده و به هر شكل ممكن كيفيت خدمات را كاهش مي دهند. در اين رابطه استاندارد خاصي نيز وجود ندارد.

از فضاي سبز تا فضاي خطر
فضاي سبز مياني بزرگراه ها و خيابان هاي شهر با رشد سريعي كه دارند علاوه بر زيبايي، مخاطراتي را هم در بر دارند. براي نمونه خيابان اشرفي اصفهاني و خيابان هاي اغلب شهرك ها داراي گياهان بلندي هستند كه ديد رانندگان را محدود مي كنند به طوري كه رهگذراني كه قصد تردد از عرض خيابان را دارند به ناگاه در خيابان ظاهر مي شوند. اين موضوع در مورد كودكان و نوجوانان بيشتر مصداق دارد. چنانچه شهرداري هر منطقه نسبت به هرس و كوتاه  كردن شاخ و برگ هاي گياهان بين گاردريل و به طور كلي فضاي بين دو طرف خيابان به صورت منظم تري عمل كنند شاهد حوادث رانندگي كمتري در اين مناطق خواهيم بود.

كنترل قيمت گوشت
تجربه هر ساله افزايش قيمت گوشت در ماه مبارك رمضان به همراه هشدار برخي كارشناسان و مسئولان به تصميم وزارت بازرگاني براي كنترل قيمت گوشت منجر شد. فروش فوق العاده گوشت كه با كمك اصناف مرتبط و فروشگاه هاي زير نظر اتحاديه گوشت گوسفندي انجام مي گيرد به وسيله پلاكاردهاي سردر اين مغازه ها، شهروندان را به سمت مراكز فروش گوشت با قيمت مناسب راهنمايي مي كند. اجراي اين طرح ساير فروشندگان و به طور كلي قيمت را كنترل مي كند.

كد چهار ارزان شد
يك بار ديگر تازه وارد بازار سيم كارت با بي اعتنايي خريداران و كاهش قيمت روبه رو شد. با وجود كاهش كلي بهاي سيم كارت ها روند نزولي اين كد بيش از همتايان خود بود. بدين ترتيب طي آخرين تحولات بازار قيمت خريد سيم كارت كد 4 با حدود 10 هزار تومان كاهش به 475 هزار تومان و قيمت فروش آن به 495 هزار تومان رسيد. سيم كارت صفر با كد 2، 3، 5 و 6 نيز به ترتيب 620 هزار تومان، 550 هزار تومان، 525 هزار تومان و 520 هزار تومان خريداري و به ترتيب 635 هزار تومان، 570 هزار تومان، 540 هزار تومان و 535 هزار تومان به فروش مي رسند.

جشنواره بادبادك ها
خانه فرهنگ باصفا در آستانه سالروز ولادت حضرت مهدي (عج) جشنواره پرواز آرزوها را برگزار مي كند.
در اين جشنواره كه 15 شهريور از ساعت 17 در محوطه خانه فرهنگ باصفا برگزار مي شود خانواده ها با نوشتن آرزوهاي خود بر روي بادبادك ها، حرف هاي خود را با امام عصر (عج) در ميان مي گذارند. علاقمندان براي حضور در اين جشنواره مي توانند به نشاني فلكه دوم صادقيه، بلوار فردوس، خيابان وفا آذرشمالي، مراجعه كنند.

سينما
013971.jpg
كافه ستاره
كارگردان: سامان مقدم
بازيگران: افسانه بايگان، رويا تيموريان، هانيه توسلي، حامد بهداد، پژمان بازغي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا ايران آسيا عصر جديد المپيا پارس پيروزي شاهد فرهنگ سپيده قيام ناهيد فردوسي جوان
خلاصه داستان: زندگي سه زن در يكي از محله هاي قديمي تهران و سه روايت مختلف از زندگي آنها،  عشق، روياي سفر و...

در حاشيه خبرها
013965.jpg
سطل زباله هوشمند
در بسياري از شهرهاي جهان از جمله لندن، شهرداري ها يك سطل زباله چرخ دار در اختيار هر خانواده قرار مي دهند كه تمام اعضاي خانواده موظف هستند زباله هاي خود را داخل اين سطل ها بريزند. سپس شهرداري با سيستم مكانيزه اقدام به تخليه اين سطل ها مي كند. اما اجراي اين طرح، مشكلات خاص خود را داشته است. شباهت سطل ها به يكديگر باعث شده تا همسايه ها بر سر مالكيت آنها با هم درگير شوند. همچنين برخي از خانواده ها بيش از حجم سطل، زباله توليد مي كنند و به همين دليل، نمي دانند كه بايد با مازاد زباله توليدشده چه كنند. از سوي ديگر، شهروندان نيز از شهرداري ها به دليل تاخير در تخليه اين سطل ها گله مند هستند.
اما ديروز اعلام شده كه يك شركت آلماني با بهره از تكنولوژي مدرن، مشكلات شهروندان و شهرداري ها را در اين حوزه حل خواهد كرد.
اين شركت پشت در هر يك از اين سطل ها يك ريزتراشه به اندازه يك سكه 25 توماني نصب مي كند كه اين ريزتراشه ها داراي شماره سريال هستند. به عبارت ديگر، هر خانواده در انگليس شماره سريال مشخصي دارد و به همين دليل، بر سر مالكيت سطل ها ديگر مشكل ميان همسايه ها به وجود نخواهد آمد.
اين ريز تراشه ها تمام وقايعي را كه براي سطل در طول شبانه روز اتفاق مي افتد، ثبت مي كنند. ازجمله زمان تخليه سطل و ميزان زباله ريخته شده داخل سطل توسط شهروندان. هنگامي كه ماموران شهرداري به صورت مكانيزه سطل را داخل كاميون حمل زباله خالي مي كنند ريزتراشه نصب شده در پشت در سطل به صورت خودكار در فاصله 2 سانتيمتري دستگاه اسكنر داخل كاميون قرار مي گيرد و اينگونه كليه اطلاعات موجود در ريز تراشه به دستگاه اسكنر كاميون حمل زباله انتقال مي يابد.
پس از اينكه كاميون به پاركينگ شهرداري بازگشت، اطلاعات جمع آوري شده توسط اسكنر به كامپيوتر مركزي شهرداري منطقه منتقل مي شود و بازرسان شهرداري مي توانند با فشار دادن يك دكمه ميزان زباله توليدشده توسط هر خانوار و همچنين زمان تخليه سطل ها را توسط ماموران شهرداري روي مانيتور مشاهده كنند و يا از آن چاپ بگيرند. در صورتي كه هر خانوار بيش از حجم مجاز، زباله غير قابل بازيافت توليد كند، جريمه نقدي خواهد شد. همچنين اگر ماموران شهرداري به موقع اقدام به تخليه سطل هاي زباله نكنند، توبيخ و جريمه مي شوند. البته لازم به ذكر است، خانواده هايي كه اين ريزتراشه را از سطل خود جدا كنند با مشكل مواجه خواهند شد؛ چون شهرداري ديگر سطل   زباله آنها را تخليه نخواهد كرد. هم اكنون شهرداري هاي انگليس به صورت آزمايشي 500 هزار سطل زباله را به اين تكنولوژي مجهز كرده اند. هزينه هريك از اين ريزتراشه ها، در حدود 2 پوند ( حدودا 3500 تومان) است، اما هزينه نصب و راه اندازي آن سنگين است.

سكه، طلا و ارز
013896.jpg

بازار
013899.jpg
سير صعودي قيمت هادر بازار حبوب
گويا پيش بيني هاي عمده فروشان بازار مولوي فقط در مورد حبوب درست از آب درنيامد. فصل بار جديد حبوب نيز فرارسيد و همچنان قيمت ها سير صعودي خود را ادامه مي دهند.
در صورتي كه عمده فروشان اواخر مرداد را فصل ارزاني حبوب معرفي كرده بودند، از بازار حبوب خبر مي رسد كمبود كالا همچنان وجود دارد و اين موضوع محصولات سال پيش را هم از چرخه خريد و فروش خارج نكرده است. خود بازاريان نيز جلوي علت كمبود بار علامت سؤال مي  گذارند. در روزهاي اخير قيمت نخود و لپه به ترتيب 3/0 درصد و 2/0 درصد بالا رفت و بهاي ساير اقلام ثابت بود.

آلودگي هواي تهران
013962.jpg
آلودگي هواي تهران

تلويزيون
013893.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
قصه كوچك
موش مي گفت: افسوس! دنيا روز به روز تنگ تر مي شود. سابق بر اين دنيا چندان فراخ بود كه ترس برم مي داشت. خودم را گلوله كردم و دويدم. وقتي ديدم از افق ديوارهايي قد مي كشد، خيالم راحت شد. اما ديوارها چنان به سرعت به من نزديك شد كه فرصت نكردم فكر كنم. توي تله اي مي افتادم كه خلاصي نداشتم. گربه پنجه اي بر سرش كوبيد و در حالي كه مي دريدش گفت: بايد تغيير جهت مي دادي، كه دادي!
فرانتس كافكا‎/ اسد الله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
بازگشت به آغوش خانواده
ليدز: يك پسر بچه 4 ساله كه به طرز وحشيانه اي شكنجه شده بود به آغوش گرم خانواده بازگشت. چند روز قبل يك پسر 11 ساله اين بچه را در نزديك خانه اش به درخت بست، با آجر به سرش كوبيد و بخشي از گوش راست وي را نيز با چاقو جدا كرد. بر اثر اين حمله وحشيانه پسر بچه 4 ساله از ناحيه جمجمه سر دچار شكستگي و غرق در خون شد. با آنكه پزشكان به زنده ماندن اين كودك اميدي نداشتند اما خوشبختانه وي با وضعيتي نسبتا مناسب نزد والدينش بازگشت.
حمايت از كارمند مسلمان
منچستر: يك مرد آلماني كه به يك كارمند مسلمان در فرودگاه شهر منچستر انگليس توهين كرده بود تنبيه شد. داستان از اين قرار بود كه كارمند مسلمان كه در شركت هواپيمايي برلين در فرودگاه منچستر فعاليت مي كرد از اين مسافر آلماني كارت شناسايي خواست اما مسافر با لحن نامناسبي اعتقادات ديني كارمند را زير سئوال برد. به همين دليل شركت هواپيمايي مورد نظر بلافاصله بليت اين مسافر را باطل كرد و مسئولان فرودگاه نيز حمايت خود را از اين اقدام شركت هواپيمايي اعلام كردند . در پي انتشار اين خبر شركت هواپيمايي برلين با انتشار بيانيه اي حمايت قاطع خود را از كارمند مسلمان اين شركت اعلام كرده و اقدام مسئولان آنرا در برخورد با مسافر بي ادب ستودند.
معجزه در كنار پل
نيوكاسل: يك خانم 20 ساله در انگليس كه از فراز يك پل 22 متري سقوط كرده بود به طرز اعجاب انگيزي زنده ماند. با آنكه وي از اين ارتفاع سقوط كرد و به مدت 9 ساعت بيهوش روي زمين باقي ماند اما باز هم موفق شد با مركز فوريت هاي پليسي تماس بگيرد و طلب كمك كند. پزشكان مي گويند وي از ناحيه جمجمه به شدت آسيب ديده و زنده ماندنش تقريبا يك معجزه به شمار مي آيد.

كالسكه ممنوع
منچستر: پژوهشگران به والدين توصيه مي كنند پس از سه سالگي به هيچ عنوان فرزندان خود را با كالسكه راه نبرند. آنها مي گويند حمل كودكان بالاي سه سال در كالسكه باعث تنبلي و كم تحركي آنها مي شود و تنها نتيجه اي كه دربر دارد چاقي است. اين پژوهشگران همچنين توصيه مي كنند والدين، فرزندان خود را به تحرك و سوزاندن كالري تشويق كنند كه راه رفتن يك راه حل بسيار مناسب است.
تصادف شاخ به شاخ
لندن: عجله ماموران آتش نشاني براي امدادرساني به سانحه ديدگان منجر به مجروح شدن دو تن از ماموران اين نيرو شد. داستان از اين قرار بود كه دو خودرو آتش نشاني از دو ايستگاه مختلف براي امداد رساني به محل حادثه اعزام شدند اما عجله راننده هاي اين دو خودرو باعث شد تا در يك خيابان به صورت شاخ به شاخ با يكديگر برخورد كنند. بر اثر اين سانحه دو راننده به شدت مجروح و در بيمارستان بستري شدند.
دانش آموزان تحقير نمي شوند
پكن: از اين پس دانش آموزان چيني به دليل كسب نمرات ضعيف در مدارس اين كشور تحقير نخواهند شد. پيش از اين نمرات امتحاني دانش آموزان در چين به صورت علني در مدارس اعلام مي شد به همين دليل دانش آموزاني كه نمرات پايين كسب مي كردند تحت فشارهاي روحي و رواني قرار مي گرفتند و حتي چند تن از آنان دست به خودكشي زدند. به همين دليل وزارت آموزش و پرورش اين كشور با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد از اين پس مدارس ابتدايي و راهنمايي حق انتشار نمرات امتحاني دانش آموزان را به صورت علني ندارند.
جشنواره گاوبازي
013974.jpg
سائوپائولو: همه ساله جشنواره بين المللي رام كردن گاوهاي وحشي در 438 كيلومتري شمال غرب شهر سائوپائولو برزيل برگزار مي شود. در اين جشنواره گاوبازهاي حرفه اي جان خود را به خطر مي اندازند تا به رام كردن گاوهاي وحشي بپردازند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |