سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
۶ توصيه براي جلوگيري از روزمرگي در محيط كار
فردا روزي ديگر است
محمد صادق اميني
013872.jpg
اغلب نوآوريهايي مهم در كار و در صنعت حاصل طرح سؤال چه مي شود اگر...؟ است . چه مي شود اگر قطع و اندازه رايانه ها را كوچكتر كنيم؟ چه مي شود اگر به كساني كه مي خواهند اين كالا را بخرند وام بدهيم؟ سؤالات چه مي شود اگر... تصور شما را تحريك و تشويق مي كند و بر چشم انداز شما مي افزايد.
كارتان را با كنجكاوي انجام دهيد
در برخورد با هر كالا يا محصولي كه مي خواهيد وارد بازار كنيد، از خود بپرسيد: چه مي شد اگر آن را كوچكتر مي ساختم؛ بزرگتر مي ساختم؛ سبك تر مي ساختم؛ سنگين تر مي ساختم؛ شكل آن را تغيير مي دادم؛ آن را وارونه مي ساختم؛ سنگين تر مي ساختم؛ تنگ تر مي ساختم؛ گشادتر مي كردم؛ قطعاتش را تغيير مي دادم؛ آن را ضمانت مي كردم؛ اسمش را تغيير مي دادم؛ محكمتر مي ساختم؛ ضعيف تر مي ساختم؛ نرم تر مي ساختم؛ زبرتر مي ساختم؛ قابل حمل مي ساختم؛ غيرقابل حمل مي ساختم؛ قيمتش را دو برابر مي كردم؟ شادترين و خوشبخت ترين اشخاص روي زمين كساني هستند كه از خود مي پرسند چطور است كاري كنم كه ديگران براي انجام دادن كاري كه من آن را دوست دارم به من بهايي بپردازند.
از تجربيات ديگران در كار استفاده كنيد
در دنياي تجارت و كسب و كار مديران ارشد و مقامات عاليرتبه سازمانها با توجه به تجربيات خود تصميم گيري مي كنند. واقعيتي است كه بسياري از فارغ التحصيلان خوب دانشگاهها به علت آن كه شخصاً  چيزي را تجربه نكرده اند در كارشان موفق نمي شوند. بهترين راهبران و مديران مي دانند كه تجربه قلب درايت و خرد است.
به محيط كارخود توجه كنيد
به زيباييها در محيط كار توجه كنيد. توجه به تأثيرات حسي ناشي از محيط كار، در حكم غذا براي مغز هستند. اغلب افراد در تشكيلات كاري به اين جهت كه مغزشان به درستي تغذيه نمي شود، رنج مي برند. محل كار ما اغلب شبيه ادارات دولتي، بيمارستانها، مدارس و زندانهاست. ساختمان مكعبي شكل، رنگهاي خنثي ديوارها و نورهاي ناشي از لامپهاي مهتابي. گاه با مشاهده اين شرايط به اين نتيجه مي رسيم كه شايد محروميت هاي حسي به توليد بيشتر كمك مي كنند و جالب اينجاست كه همه سازمانها مي خواهند با تمهيداتي كارايي توليد كاركنانشان را بيشتر كنند، اما متوجه نيستند كه كاركنانشان را در جعبه و قفس محصور كرده اند و از آنها انتظار دارند كه ذهن باز و رها داشته باشند. سازمانها از كاركنانشان انتظار خلاقيت بيشتري دارند اما متوجه نيستند كه براي جامه عمل پوشاندن به اين خواسته بايد شرايط محيط كار را به شكلي كه رفتار كاركنان را تشويق كند تغيير دهند. روانشناسان سالهاست به اين نتيجه رسيده اند كه كيفيتها و محركهاي حسي در سالهاي اوليه زندگي روي كيفيت و كاركرد مغز اثر مي گذارد. اما اخيراً  دانشمندان متخصص مغز متوجه شده اند كه كيفيت تحريكهاي محيطي روي ادامه رشد مغز بزرگترها تأثير دارد.
كمي استراحت كنيد
اغلب ما اكثر روزهاي هفته را صرف كار مي كنيم. گاه چنان در كار غرق مي شويم كه چشم اندازمان را از دست مي دهيم. زماني به بالاترين حد كارايي و به حداكثر خلاقيت مي رسيد كه در ازاي هر ساعت كار،  دقايقي را استراحت كنيد. بررسي هاي روان شناختي مدرن نشان مي دهند كه وقتي حدود يك ساعت كار  يا مطالعه مي كنيد و بعد ده دقيقه را به استراحت مي گذرانيد، در پايان ده دقيقه استراحت از كارتان درك بيشتري به دست مي آوريد. روانشناسان اين را اصطلاحاً  تأثير يادافزايي نام داده اند. بيشتر بزرگان تاريخ تأكيد كرده اند كه بهتر است در فواصل كار زمانهايي را به استراحت بگذرانيد زيرا وقتي پس از استراحت به سر كارتان بازمي گرديد، آن را بهتر داوري مي كنيد. به توصيه بزرگان عمل كنيد و برنامه ده دقيقه زمان تنفس و استراحت را در كارهايتان لحاظ كنيد. در مدت استراحت مي توانيد به موسيقي كلاسيك و جاز گوش بدهيد. مراقبه كنيد و يا تمرينات ورزشي كششي انجام دهيد. از آن گذشته از تعطيلات آخر هفته بهره برداري كنيد و هر سال به يك مرخصي چند روزه برويد.
توجه به جسم در كار
حالت بدن شما روي ذهنتان اثر مي گذارد. اگر بدنتان سخت و منقبض باشد، اگر حالت خسته و سست داشته باشيد، ذهنتان نيز تحت تأثير حالت بدنتان قرار مي گيرد. در حال حاضر بسياري از سازمانها به منظور كمك به كاركنان خود براي آنها جلسات ماساژ، يوگا و كلاسهاي ديگر مي گذارند. هدفشان اين است كه كاركنانشان از انعطاف جسمي و ذهني بيشتري برخوردار شوند. سواي اينها،  مي توانيد از روشهاي رسيدن به انعطاف بيشتر استفاده كنيد. روبه روي دوست خود بايستيد. مي خواهيد تمامي حركات او را تقليد كنيد. مثلاً  دوست شما دست راستش را بلند مي كند، آن را روي سرش مي برد و ضربه آرامي به سرش مي زند. دستش را پايين مي آورد و به حالت آويخته كنار بدنش رها مي كند. حركات او را عيناً  تقليد كنيد و در همين حال متوجه حركات بعدي او باشيد. حالا دوست شما ممكن است با دست چپ ضرباتي به پاي چپش وارد كند. در حالي كه به تقليد از حركت اول او ادامه مي دهيد و به عبارتي در حالي كه با دست راست ضربات آرامي به سرتان مي زنيد، با دست چپ ضرباتي به پاي چپتان وارد مي كنيد. حالا دوستتان شانه اش را بالا مي اندازد، شما نيز بايد ضمن آن كه دو حركت قبلي را انجام مي دهيد، شانه تان را بالا بيندازيد. بعد دوست شما سرش را روي گردن مي چرخاند و... سعي كنيد كه در آن واحد پنج حركت او را با هم انجام دهيد. بعد نوبت دوست شماست كه از حركات شما تقليد كند. مي توانيد اين برنامه را در چند نوبت تكرار كنيد.
محل كارتان را تزيين كنيد
فراهم آوردن يك محيط كاري متعادل و خلاق براي كار وظيفه بسيار مهمي است. با اين حال به سادگي مي توانيد محل كارتان را سازماندهي كنيد. امروزه شركت هاي بزرگ جهان از اين تمهيدات به طرز مؤثري استفاده مي كنند. براي رسيدن به اين هدف به عوامل زير توجه كنيد: 
اتاق: از اتاق محل كارتان تمامي وسايل، مبلمان و تلفن هاي نامتعارف را خارج كنيد. بر سر در اتاقتان تابلويي با نوشته اتاق تجديد حيات ، مركز خلاقيت ، محل انديشه يا هر عبارت ديگري كه شما را تشويق مي كند بكوبيد.
روشنايي: روشنايي طبيعي به هر نور و روشنايي ديگري ترجيح دارد. بنابراين چه بهتر اتاقي را براي كارتان در نظر بگيريد كه داراي پنجره هاي كافي باشد.
صدا: يك دستگاه استريوي خوب در محل كارتان مستقر كنيد و در زمان انديشيدن، سيال سازي ذهن و يا دقايق تنفس آهنگهاي خوب جاز و كلاسيك گوش كنيد. اخيراً  در جريان يك بررسي در دانشگاه كاليفرنيا در آمريكا مشخص شده كه پخش نوار موسيقي موزارت، هر چند به طور موقت، بهره هوشي اشخاص را بالا مي برد.
توجه به زيباييها: در اتاق محل كارتان تصاوير هنري و اشياء زيبا قرار دهيد. همچنين استفاده از گلها و گياهان سبز تازه نيز توصيه مي شود.
مبلمان- تجهيزات: از كاناپه هاي راحت، صندلي هاي مناسب، كف پوشهاي شيك و راحت استفاده كنيد. جداول و نمودارهاي بزرگ داشته باشيد و استفاده از ماژيكهاي رنگي براي نوشتن مطالب و طراحي توصيه مي شود.
هوا: در اغلب اتاقهاي محل كار هوا بسته و خفه است. اغلب دفاتر كار بيش از اندازه گرم هستند. از وسايل لازم و از جمله دستگاههاي مرطوب كننده هوا،  تهويه مناسب و خنك كننده ها و نيز از عطرها و رايحه هاي مطلوب و مورد پسند استفاده كنيد.

همايش
لزوم تجويز ورزش
گروه اجتماعي سمينار تخصصي تجويز ورزش با همكاري انجمن توانبخشي قلب و عروق و تنفس ايران در بيمارستان مدائن برگزار خواهد شد.در اين سمينار اصول تجويز ورزش جهت بيماران قلبي عروقي، بيماران با مشكل تنفسي، افراد ديابتيك و ورزشكاران، مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. رضا قلمقاش- مدير بخش توانبخشي قلبي و فيزيوتراپي بيمارستان مدائن- گفت: تجويز ورزش به عنوان يك اصل لازم براي همه افراد و نه تنها بيماران قلبي عروقي يا تنفسي، از اهميت ويژه اي برخوردار است.اين همايش در تاريخ چهارشنبه 8/6/1385 ساعت۱۲ توسط متخصصين گروه توانبخشي قلب و تنفس، جهت پزشكان رشته هاي مختلف و در سالن همايش هاي اين بيمارستان برگزار مي شود.

روزشمار پزشكي
تولد پدر علم تغذيه
گروه اجتماعي- ناتان پريتيكين، دانشمند و متخصص تغذيه در 29 آگوست 1915 (7 شهريور) به دنيا آمد. وي در دهه 1950 ميلادي از ورزش و فعاليت هاي بدني متوسط به همراه رژيم غذايي كم چربي در درمان و بازتواني بيماري قلبي خود استفاده كرد كه اين رژيم غذايي امروزه به نام خود او شهرت دارد. بگذاريد غذايتان نخستين پزشك شما باشد. اين جمله كه بخشي از سوگند  نامه پزشكي در 377 سال پيش از ميلاد مسيح است امروزه اهميت و ارزش خود را بيش از پيش روشن ساخته و بيانگر مهم ترين هدف علم تغذيه است؛ علمي كه به ما مي آموزد هر آنچه مي خوريم و مي نوشيم به طور مستقيم بر نحوه فعاليت جسماني و رواني ما تأثير دارد. پريتيكين بعدها در سال 1976 ميلادي مركزي جهت رژيم درماني تأسيس كرد. اين رشته نيز به ارزش مواد غذايي و نحوه تغذيه مناسب براي سلامت بدن مي پردازد.

دريچه
علت ناشنوايي در پيري
گروه اجتماعي- طبق تحقيقات دانشمندان هلندي ناشنوايي در سالمندان ناشي از معيوب بودن يك ژن خاص است. بنابراين مطالعه ژني موسوم به سي ان كيو۴ در كساني كه در اثر پيري به ناشنوايي مبتلا شده اند تغيير شكل داده است.ناشنوايي ناشي از پيري، نقص جسمي پيچيده اي است كه دلايل محيطي و ژنتيكي دارد. به گزارش بي. بي .سي قرار گرفتن در معرض صداهاي گوش خراش يكي از اصلي ترين عوامل محيطي است كه در سنين پيري باعث ناشنوايي مي شود. ضعف شنوايي در سنين پيري امكان برقراري ارتباط با اعضاي خانواده و اطرافيان را دشوار مي كند و مي تواند باعث شود كه فرد احساس گوشه گيري و انزوا كند.

درمانگاه
لاغري ماهواره اي!
013869.jpg
صدف كوه كن- با رشد روزافزون چاقي و روند فراگير آن در بين جوامع مختلف، راهكارهاي متفاوتي نيز براي كاهش وزن ارائه مي شود كه بسياري از آنها نقش چشم گيري در كاهش بافت چربي بدن ايفا نمي كنند، بلكه هركدام از اين اعمال يا دستگاههاي ذكر شده، ممكن است در شاخه هاي ديگري از نظر پزشكي، ورزش، فيزيوتراپي و يا ناراحتي هاي جسمي ديگر مورد استفاده قرار گيرند ولي استفاده از آنها جهت كاهش وزن معمولاً توصيه نمي شود و اگر توسط پزشك متخصص و معتبر تجويز شود، با رعايت وضعيت خاص بيمار تجويز شده و نبايد آن را براي هرگونه چاقي بسط داد. در زير به نمونه هايي از اين موارد اشاره مي كنيم:
الف- شكم بندهاي لاغري و پوشش پلاستيكي: اين روش با افزايش حرارت به شكل موضعي باعث افزايش تعريق شده، بنابراين آب بين سلولي و آب چربي نواحي شكم و اطراف آن از دست مي رود. اما چربي شكم، دست نخورده باقي مي ماند كه پس از نوشيدن آب پس از مدتي به حالت اوليه برمي گردد.
ب- تشك هاي برقي (ترمودرمي):اين روش نيز، درست مثل روش قبل به شكل كاذب باعث از دست رفتن آب بدن مي شود، نه چربي.
ج- دستگاه الكتريكي (فاراديك) و يا كمربندهاي ماهواره اي:اين روش جديدتر از روش هاي ديگر است. اين دستگاه داراي پدهايي (صفحه هاي نازك) مانند دستگاه نوار قلب (تست ورزش) است كه به نقاطي از بدن وصل مي شود و عضلات آن ناحيه را وادار به انقباض و فعاليت مي كند (اين انقباض از انواع غيرفعال است و در مقابل انقباض فعال وجود دارد كه فرد با اراده خود عضله را منقبض و آن را وادار به فعاليت مي كند)
از اين روش افراد تنبل كه حوصله فعاليت و تحرك را ندارند و يا افرادي كه تحرك فيزيكي آنها توسط پزشك منع شده است، استفاده مي كنند.
اين روش هم درمان مناسبي براي كاهش وزن نخواهد بود زيرا لازمه تأثيرگذاري آن، استفاده دايمي است كه خسته كننده بوده و عملاً امكان پذير نيست، درثاني اين روش از انواع پرهزينه به شمار مي آيد.
د- ماساژ (ويبراتور يا جي فايو):در اين روش از طريق دست يا تسمه هاي لرزاننده، منطقه مورد نظر بدن را ماساژ مي دهند. اين روش در رفع سلوليت ها مي تواند مؤثر باشد، اما در كاهش وزن و از بين بردن چربي، تأثير گذار نيست. اين روش به دليل حركت دادن مايعات بدن به ديگر نقاط بدن باعث كاهش سايز مي شود كه كاذب و موقتي است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |