سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
با همكاري شوراياري ها اجرا مي شود
طرح شهرداري براي شناسايي و حمايت
نيازمندان واقعي تهران
013992.jpg
گروه شهري- نيازمندان واقعي تهران از طريق شوراياري هاي محلات تهران شناسايي و تحت حمايت هاي مادي و معنوي دستگاه هاي ذيربط قرار مي گيرند.
به گزارش همشهري، رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به امضاي تفاهمنامه تعامل و مشاركت انجمن هاي معتمدين محل در شناسايي، حمايت و توانمندسازي نيازمندان واقعي ميان ستاد هماهنگي شوراياري ها، كميته امداد سازمان بهزيستي و شهرداري تهران گفت: وجود تنگناهاي معيشتي، اقتصادي، فقر و عدم توانايي افراد و گروه هاي كم درآمد در تامين نيازهاي اوليه معيشتي از مشكلات جدي شهر تهران به شمار مي رود.
رسول خادم افزود: هم  اكنون كميته امداد امام خميني (ره)، سازمان بهزيستي، شهرداري، خيريه ها و تشكل هاي غيردولتي اقداماتي را در حمايت از نيازمندان انجام مي دهند ولي سيستم مشخصي براي شناسايي و حمايت از نيازمندان واقعي كه با تعامل دولت و مردم باشد وجود ندارد و اين امر سبب برخي سوءاستفاده ها شده است.
به گفته وي، با توجه به گستردگي شهر تهران و آمار نيازمندان و افراد مستحق، ناكافي بودن منابع و سرانه كمك هاي دستگاههاي مسئول و عدم دسترسي دستگاهها به بانك دقيق و جامع اطلاعات، تعامل ميان شوراياري ها و نهادهاي رسمي در اين زمينه اجتناب  ناپذير است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر افزود: به دليل نبود يك سيستم مشخص در اين زمينه در مواردي، برخي افراد سودجو در قالب نيازمند از چندين دستگاه كمك دريافت و با گدانمايي از احساسات پاك مردم سوءاستفاده مي كنند. از اين رو با شناسايي نيازمندان واقعي توسط معتمدين و شهروندان هر محله اين مسايل نيز برطرف خواهد شد.
وي با بيان اينكه يك درصد از متكديان جمع آوري شده نيازمند واقعي بوده اند گفت: طرح حمايت از نيازمندان واقعي با همكاري معتمدين محل، شهرداري و كميته امداد و بهزيستي به صورت آزمايشي در چند منطقه اجرا شده و نتايج بسيار خوبي درپي داشته است.
خادم افزود: در اجراي اين طرح ابتدا نيازمندان واقعي با تاكيد بر حفظ كرامت افراد توسط معتمدين محلات و از طرق مختلف همچون مساجد، مدارس و غيره شناسايي و سپس به كميته امداد امام خميني به عنوان دستگاه تخصصي معرفي خواهند شد.
وي سكونت در تهران و ميزان درآمد ماهانه خانوار، تعداد اعضاي خانواده و افراد تحت تكفل، ميزان بهره مندي از امكانات زندگي، بيماري هاي صعب العلاج و پرهزينه در خانواده را از شاخص هاي قابل بررسي در اين زمينه دانست و گفت: زنان سرپرست خانوار با داشتن چنين ملاك ها و شرايطي همچنين مفقودي  و يا متواري بودن همسر، طلاق و خانواده هايي كه به دليل كهولت و از كارافتادگي قادر به تامين معاش نيستند جزو نيازمندان واقعي محسوب مي شوند.
وي افزود: پس از شناسايي و بررسي شاخص هاي تعيين شده،  ستاد حمايت از اين خانواده ها در مناطق ۲۲ گانه شهرداري متشكل از معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه، به عنوان مسئول، نماينده كميته امداد، دبير ستاد و نمايندگان بهزيستي، امور مساجد، بسيج و معتمدين محل آنان را تحت پوشش قرار مي دهند و در اين ستادها نيازها مشخص و طبقه بندي مي شود و بر همين اساس دستگاههاي اجرايي هر يك وظايف مشخصي را بر عهده خواهند داشت.
خادم درباره زمان آغاز اين طرح نيز گفت: ۱۶ شهريور ماه همايشي با حضور كميته امداد امام خميني (ره)، سازمان بهزيستي و شهرداري برگزار و معتمدين محل در جريان آن با چگونگي اجراي طرح آشنا مي شوند و شناسايي اين دسته از نيازمندان در نيمه دوم شهريور ماه در سطح محلات آغاز مي گردد.

اقدامات ارزشمند گذشته در معماري برجسته سازي و بازشناسي مي شود
فعاليت هاي شهرداري براي بهينه سازي نماي ساختمان ها
اصلاح نماي شهر مديون خلاقيت و تعهد علمي و حرفه اي
معماران و طراحان شهري خواهد بود
013986.jpg
گروه شهري- فعاليت هاي جديدي در جهت بهينه سازي وضعيت نماي ساختمان ها در شهرداري تهران آغاز شده است.
عباس اخلاصي مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران در گفت وگو با خبرنگار همشهري مي گويد: بازشناسي و برجسته سازي اقدامات ارزشمند گذشته، تكميل و به هنگام سازي ضوابط و مقررات و ارائه شيوه ها و راهكارهاي اجرايي مناسب از اهم اين فعاليت هاست.
اخلاصي همچنين از طراحان و معماران شهرساز خواست با توجه به نيازهاي روز جامعه و بهره گيري از الگوهاي معماري گرانسنگ ايران، تمام سعي و قوه خلاقيت خود را در جهت اصلاح نماهاي شهر و ارتقاء سلايق عمومي به كار گيرند.
مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران اصلاح نماي شهر را مديون خلاقيت و تعهد علمي و حرفه اي معماران و طراحان شهري دانست و در اين ميان وظيفه مديريت شهري را تنها سياستگذاري هاي كلان اعلام كرد.
وي در ادامه توسعه ساختمان سازي در تهران را شتابزده و متعاقب آن ناهمگون ناميد به طوري كه بدون توجه به عوامل محيطي تأثيرگذار اعم از نوع بافت و معماري متداول اقليمي سبب بروز نابساماني هايي در عملكرد بصري شهر شده است.
اخلاصي در توضيح اين مطلب افزود: فقدان برنامه مشخص و صدور بخشنامه هاي موردي و مقطعي متعدد در جهت پاسخگويي به تقاضاهاي ساخت، موجب كاهش تناسب خصلت هاي عملكردي- بصري در هويت شهر شده است و بي نظمي بصري و اغتشاش به وجود آمده در سيماي تهران از همين ناحيه است.
وي با اشاره به ضرورت رفع اين معضل در سيماي شهر تهران گفت: مجموعه اين ناهنجاري ها توجه و تأمل ويژه اي را در جهت ارائه چارچوب ها و شيوه هاي كلي نگر در راستاي احياي معماري بومي و سنتي ارزشمند ايران مي طلبد تا بتوان در قبال افسارگسيختگي ناشي از نگرش هاي مقطعي نگرشي پايا و مستمر را رقم زد.

نگاه
013977.jpg
ابوالفضل محترمي

شهر نگار
شوراي شهر و نوسازي تهران
* نسرين سلطانخواه
013989.jpg
نوسازي بافت  هاي فرسوده در كلان شهر تهران از آغاز فعاليت دومين دوره شوراي شهر همواره يكي از دغدغه هاي فكري اعضاي شورا بوده است.
مشكل بافت هاي فرسوده براي شهروندان و هزينه هاي خدمات شهري و آسيب هاي اجتماعي در اين گونه بافت ها بيش از نقاط نوساز است.
واقع شدن تهران روي خط زلزله و دهها گسل اصلي و فرعي و مقاوم نبودن ساختمانها به ويژه در بافتهاي فرسوده و نگاهي به آمار بالاي تلفات جاني و مالي زلزله هاي پي درپي كشور كافي است تا خطر بافت هاي فرسوده و اهميت نوسازي آنها مورد توجه جدي قرار گيرد.
شوراي شهر در اين مدت تقريباً در تمام مصوبات مربوط به ساخت وساز نگرشي دقيق به مقوله زلزله داشته و كميته اي در كميسيون توسعه و عمران مباحث مربوط به مقاوم سازي را پيگيري مي كند و از اين رو طرحها و لوايح مرتبط با نوسازي بافت هاي فرسوده طي ۳ سال اخير شايد بيش از كل مصوبات گذشته بوده است.
مصوبه كاهش عوارض زيربنا و مازاد تراكم براي تجميع پلاك هاي ريزدانه، مصوبه مجوز محاسبه و اخذ عوارض تراكم مازاد يك طبقه تشويقي در بافت هاي فرسوده به مأخذ طبقه ماقبل، مصوبه تعيين جدول تشويقي نوسازي محله سيروس، مصوبه مجوز اعمال سياست هاي تشويقي نوسازي بافت هاي فرسوده تهران و مصوبه ابلاغيه ارزش بهاي معاملات سال ۸۴ و معافيت بافت هاي فرسوده از افزايش عوارض از جمله مصوبات راهگشا براي نوسازي شهر تهران است.
علاوه بر اين شوراي شهر در بودجه سال ۸۵ شهرداري، رديف هايي را براي برخي پروژه ها مانند پروژه طرح جامع نوسازي شهر تهران با اعتبار ۱/۱ ميليارد ريال، نوسازي بافت هاي فرسوده از طريق مشاركت با اعتباري معادل ۷/۸۷ ميليارد ريال، بازپرداخت اصل و سود ساليانه متعلق به وام خارجي ABC طرح تجميع و نوسازي بافت هاي فرسوده با اعتباري معادل ۹۸۰/۹۵ ميليارد ريال و بررسي نظام مديريت اجراي نظام نوسازي بافت هاي فرسوده با اعتباري معادل ۳۵۵ ميليارد ريال تصويب كرده كه اينها بخشي از اعتبارات مستقيم درخصوص نوسازي بافت هاي فرسوده است.
با توجه به ابعاد گسترده نوسازي بافت هاي فرسوده، ايجاد تعامل و همكاري ميان مجموعه اي از دستگاه ها يعني دولت شامل وزارت مسكن، وزارت كشور، وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانك مركزي و سازمان مديريت در زمينه اعطاي وام كم بهره و جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي و همچنين قوه قضائيه در زمينه ثبت اسناد تجميع املاك ريزدانه و مجلس شوراي اسلامي براي تصويب قوانين تسهيل كننده نوسازي و بودجه مناسب و دستگاه هاي عمومي مانند شهرداري ها اجتناب ناپذير است تا اين موضوع به نتيجه برسد.
* عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران

خيابان هنر در منطقه ۱۴ برپا مي شود
گروه شهري- خيابان هنر در منطقه ۱۴ به همت خانه كودك زيتون برگزار خواهد شد.
به گزارش سما، رئيس خانه كودك زيتون گفت: اين خيابان با حضور هنرمندان مطرح در سطح منطقه، نهم شهريورماه در محله ميثم منطقه ،۱۴ برپا مي شود.
الهه توكليان با اشاره به برنامه هاي ويژه در اين روز اظهار داشت: اجراي هنر معرق، نقاشي روي كاشي، نقش برجسته، قاليبافي، نقاشي و طراحي، سفالگري با چرخ، سفره آرايي، خوشنويسي، نمايش ميداني، سوزن دوزي و غيره از جمله مراسمي است كه در برنامه خيابان هنر اين منطقه برگزار مي شود.
وي افزود: در برپايي ايستگاه نقاشي با موضوع نيمه شعبان، مسابقه دارت، ايستگاه گريم، مسابقه اي با عنوان قرآن بخوانيد، هديه بگيريد، از برنامه هايي است كه ويژه كودكان و نوجوانان، در اين روز اجرا خواهد شد.

مركز اطلاع رساني آلودگي هوا:
كودكان و بيماران قلبي در تهران از
ترددهاي غيرضروري خودداري كنند
013983.jpg
فارس: مركز اطلاع رساني آلودگي هوا با اعلام اينكه ميانگين شاخص كيفيت هواي ديروز تهران در شرايط ناسالم قرار داشت و با توجه به امكان تداوم اين شرايط امروز به كودكان و كليه بيماران قلبي تنفسي توصيه شد از ترددهاي غيرضروري خودداري كنند.
براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا بر ميزان هر دو آلاينده منواكسيد كربن و ذرات معلق نسبت به ديروز افزايش يافت و به اين ترتيب ميانگين غلظت آنها فراتر از حد مجاز رفت.
گزارش هواشناسي حاكي از آسماني صاف تا قسمتي ابري مي باشد به اين ترتيب انتظار مي رود ميانگين شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم باقي بماند.

۱۲۰ هزار شاخه گل ميان دانش آموزان
مقطع ابتدايي توزيع مي شود
گروه شهري- مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران از توزيع ۱۲۰ هزار شاخه گل ميان دانش آموزان مقطع ابتدايي تهران در روز اول سال تحصيلي جديد خبر داد.
به گزارش سما، علي محمد مختاري همچنين با اشاره به توزيع گلدان هاي گل طبيعي در ميان مدارس دولتي شهر تهران همزمان با روز بازگشايي مدارس، افزود: در همين راستا قرار است ۲۲۰۰ گلدان بنجامين بين مدارس مقاطع ابتدايي دولتي توزيع شود.
وي تصريح كرد: بر روي اين گلدانها كارت هاي تبريكي به مناسبت فرا رسيدن مهرماه نصب شده و همراه هر گلدان ، بروشور آموزشي مناسبي به مديران مدارس در زمينه نحوه نگهداري از اين گلدان ها، توزيع خواهد شد.

مجسمه سرو آزادگان در ميدان سرو نصب شد
گروه شهري- مجسمه سرو آزادگان به نشانه سربلندي، آزادي و سرافرازي ملت ايران توسط سازمان زيباسازي شهرداري تهران در ميدان سرو تهران نصب شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان زيباسازي شهرداري تهران اين مجسمه كه از جنس لوله هاي برنجي است، پنج متر ارتفاع دارد و با برش هاي مقطعي كه در لوله ها ايجاد شده به شكل قلم  ني و در كنار يكديگر قرار گرفته است.
فريبا علامه مدير اداره حجم سازمان زيباسازي درباره ويژگيهاي اين مجسمه گفت: فرم مرتفع مجسمه سرو آزادگان اشاره به روح زيبابيني، استواري و ذوق هميشگي هنر و معماري ايراني دارد.
وي اضافه كرد: سرو نماد آزادگي و سربلندي است و تكرار قلم ني هايي كه در اين مجسمه در كنار هم قرار گرفته اند با اجراي لوله هاي برنجي، حركتي توانمند و رو به بالا را در سرو ايجاد مي كند.
مدير اداره حجم سازمان زيبا سازي شهرداري گفت: سرو در فرهنگ ايراني زيبايي و سربلندي
را تداعي مي كند لذا رنگ و نحوه قرارگيري لوله هاي برنجي و همچنين حركت رو به بالا در اين مجسمه اين حس را تقويت كرده و زيبايي اثر را دو چندان مي كند.
فريبا علامه با بيان اينكه ساخت مجسمه سرو آزادگان هشت ماه كار برده است گفت: نصب اين مجسمه در ميدان سرو هويت خاصي به آن ميدان داده و تلاش شده است در راستاي هويت بخشي به اين ميدان باشد.
گفتني است مجسمه سرو آزادگان هفته آخر مرداد ماه در ميدان سرو تهران پرده برداري شد.

برگزاري نمايشگاه كتابهاي لاتين
حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري
گروه شهري- مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تشكيل شورايي داخلي و رايزني با كارگزاران ناشران خارجي، پيگيريهاي خود را براي برگزاري اولين نمايشگاه تخصصي كتابهاي لاتين در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري آغاز كرده است.
اين مركز تلاش دارد موافقت مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را براي برگزاري سالانه اين نمايشگاه به دست آورد.
فريبا فرزام، رييس مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين باره به ميراث خبر گفت: «برنامه ريزي هاي لازم براي برگزاري اولين نمايشگاه تخصصي كتابهاي حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در حال انجام است و هم اكنون در حال بررسي زمان برگزاري اين نمايشگاه هستيم. تلاش ما اين است كه زمينه لازم براي حضور گسترده كتابهاي لاتين در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري را فراهم كنيم».
فرزام از تشكيل شورايي در مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي برگزاري اين نمايشگاه خبر داد و گفت: «اگر تعدادي از ناشران خارجي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، برخي كتابهاي خود را در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه مي كنند، اما هميشه جاي عرضه كتابهاي اين حوزه به صورت گسترده براي انتخاب موضوعي كتاب خالي بوده است. هم اكنون رايزني هايي با كارگزاران ناشران خارجي براي ارايه موضوعي كتاب در اين حوزه انجام شده و بنا داريم شورايي را در سازمان براي پيگيري مسايل مربوط به اين نمايشگاه، تشكيل دهيم».
رييس مركز اسناد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تسهيل در دسترسي به كتابهاي تخصصي را هدف اصلي برگزاركنندگان اين نمايشگاه بيان كرد و افزود: «ناشران خارجي در حضور خود در نمايشگاه كتاب تهران، نگاهي عمومي را مد نظر قرار دارند در صورتي كه با برگزاري نمايشگاه تخصصي كتابهاي لاتين اين حوزه، امكان عرضه كتابهاي تخصصي بيشتر مي شود. از طرف ديگر مخاطبان اين كتابها دسترسي آسان تري براي خريد كتابهاي مورد نياز خود و احتمالاً ترجمه آنها به زبان فارسي دارند».

افزايش آمار گردشگران استان كرمانشاه
ايسنا :رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه از افزايش ۱۸ درصدي ورود گردشگران به اين استان در تابستان سال جاري خبر داد.
اسدالله بيرانوند با اعلام اين خبر افزود: گردشگري كرمانشاه نسبت به سال گذشته در آمار ورود گردشگران و همچنين امكانات و تسهيلات رفاهي براي آن ها رشد صعودي داشته است.
وي ادامه داد: ظرفيت هتل ۴ ستاره  جمشيد در كرمانشاه به ظرفيت اقامتي استان اضافه شد كه تاثير بسزايي در استقبال گردشگران براي مسافرت به كرمانشاه داشته است.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه خاطرنشان كرد: در گذشته به دليل تبليغات منفي ،اطلاع رساني نسبت به ظرفيت هاي گردشگري استان صورت نمي گرفت و همين امر عدم رونق گردشگري استان را به همراه داشت.
به گفته  وي، تبليغات و اطلاع رساني در خصوص ظرفيت هاي گردشگري كشور و به ويژه استان هاي محروم، افق جديدي را براي توسعه  استاني گشوده است.
بيرانوند با اشاره به قرار گرفتن استان كرمانشاه در فهرست محورهاي جديد سفرهاي ارزان قيمت تاكيد كرد: تعريف اين محور گردشگري و تبليغات در خصوص آن بي شك تاثير شگرفي بر توسعه  گردشگري كرمانشاه خواهد داشت.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
گروه شهري - اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، روز چهارشنبه در مناطق ۳ و ۹ حضور خواهند داشت.
بر اين اساس، حبيب كاشاني در منطقه ۹ و نسرين سلطانخواه در منطقه ۳ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.
شهروندان مناطق ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري اين مناطق مراجعه كنند.

معاون بهره برداري مترو:
نيمي از ناوگان اتوبوسراني با شبكه مترو يكپارچه است
013980.jpg
گروه شهري- حدود ۳۰ درصد مسافران مترو در ايام فعاليت مراكز آموزشي را دانشجويان و دانش آموزان تشكيل مي دهند.
معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) با اعلام اين مطلب در دومين جلسه «ستاد مهر رمضان» افزود: به طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ درصد مسافران مترو دانشجو و ۲ تا ۳ درصد نيز دانش آموز هستند.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، جعفر ربيعي اظهار داشت: در جهت تحقق حمل و نقل يكپارچه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسراني با شبكه مترو يكپارچه است.
وي با تأكيد بر هماهنگي به عمل آمده بين شركت مترو و شركت واحد اتوبوسراني، اضافه كرد: در حال حاضر قبل از افتتاح هر ايستگاه مترو، ايستگاه اتوبوس در مجاورت آن پيش بيني و برنامه ريزي شده است.
معاون شركت مترو با اشاره به هماهنگي به عمل آمده با اتوبوسراني و تاكسيراني در جهت تبادل مسافر تصريح كرد: مترو در طول سال با ظرفيت كامل فعاليت مي كند كه در مهرماه نيز اين فعاليت حداكثري ادامه خواهد يافت.
بنا بر اين گزارش رئيس روابط عمومي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز در اين نشست با اعلام اين كه سال تحصيلي گذشته ۲۱۰ هزار دانش آموز تحت پوشش «طرح پليس مدرسه» قرار داشتند، اظهار داشت: در سال تحصيلي جديد ۲۵۰ هزار دانش آموز زيرپوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.
سرهنگ محمدرضا رحيمي با تأكيد بر ضرورت كنترل سرويس مدارس به منظور حفظ جان و سلامت دانش آموزان تصريح كرد: خودروهايي كه به اين منظور مورد استفاده قرار مي گيرند مي بايست ضمن رعايت تعداد مجاز سرنشين، حداكثر سرعت مجاز را نيز مراعات كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |