سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
نصر الله: تا اشغالگري هست ،مقاومت ادامه دارد
013875.jpg
گروه بين الملل - سيد حسن  نصرالله دبيركل حزب الله لبنان گفت:  تا زماني كه اشغالگري هاي اسرائيل ادامه دارد، مقاومت نيز به عنوان يك حق طبيعي ادامه خواهد داشت.
وي كه با شبكه لبناني نيوتي وي لبنان مصاحبه مي كرد اظهار داشت: هرگز به اسرائيل اعتماد ندارد و ارائه هرگونه تضمين به اسرائيل مبني بر كنارگذاشتن مقاومت يك اشتباه بزرگ است. نصرالله در خصوص مبادله اسراي اسرائيلي و فلسطيني گفت: تماسهايي در اين خصوص صورت گرفته و ايتاليا و سازمان ملل به عنوان ميانجي عمل مي كنند.
وي درخصوص واكنش نظامي حزب الله همزمان با استقرار نيروهاي ارتش لبنان و نيروهاي يونيفل در منطقه  جنوب رود ليتاني گفت: چنانچه نيروهاي بين المللي و ارتش لبنان در اين منطقه مستقر شوند و هيچ نيروي اسرائيلي در آن باقي نماند، توجيهي براي عمليات وجود ندارد؛  زيرا ديگر نيروي اسرائيلي نيست كه ما با آن بجنگيم اما اگر در نقطه اي از خاك لبنان يك نيروي اسرائيلي وجود داشته باشد ما حق داريم با او مبارزه كنيم.
وي تصريح كرد: ما با نيروهاي سازمان ملل نيز تا زماني كه مسئوليت خلع سلاح مقاومت را بر عهده نداشته باشند، مشكلي نداريم.
سيد حسن نصرالله با هشدار به نيروهاي يونيفل سازمان ملل در لبنان نسبت به هرگونه مداخله اي در قضيه خلع سلاح حزب الله اعلام كرد: وظيفه اين نيروها در تقويت ارتش لبنان و همكاري با آن تعريف شده است و نمي توانند به موضوع خلع سلاح حزب الله مبادرت كنند.
سيد حسن نصرالله با اشاره به جنگ اسرائيل عليه لبنان و انتقاد بسياري از سران كشورهاي عربي از اقدام حزب الله براي به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائيلي گفت: جنگ اسرائيل از پيش سازماندهي شده بود. اسرائيل حتي پيش از اقدام حزب الله براي به اسارت گرفتن اين دو سرباز اسرائيلي نقشه  كامل و گسترده اي را براي حمله به جنوب لبنان و از پاي در آوردن رهبران سياسي و نظامي حزب الله در دست داشت.
وي تاكيد كرد: آنچه كه حزب الله در اين جنگ استفاده كرده است تنها ميزان اندكي از قدرت هايش بود و اين حزب همچنان براي رويارويي با اسرائيل در يك جنگ طولاني مدت و بي رحمانه خود را آماده كرده است و توانايي هاي اين حزب در تمام زمينه ها همچنان در سطح بالايي محفوظ است.
ساير خبرها
* كوفي عنان دبيركل سازمان ملل در سفر به لبنان گفت: بايد خودم به اين كشور مي آمدم و درباره اوضاع بعد از جنگ و اعلام همبستگي كشورهاي جهان با ملت و دولت لبنان صحبت مي كردم.
* رزمندگان حزب الله چهارده موضع خود را در كشتزارهاي شبعا واقع در جنوب اين كشور كه قرار است نيروهاي بين المللي صلحبان در آن مستقر شوند تخليه كردند.
* گروهي از اسرائيلي ها با تظاهرات در برابر مقر كابينه اسرائيل در بيت المقدس خواستار استعفاي كابينه ايهود اولمرت شدند.

تداوم انتقاد از وزير خارجه سوئيس
به دليل مواضع ضداسرائيلي
ايرنا - با گذشت نزديك به دو هفته از پايان جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان، انتقادات عليه وزير خارجه سوئيس در قبال موضعگيري هايش درباره اين جنگ افزايش يافته است.
ميشلينه كالمي ري كه در طول جنگ، عمليات رژيم صهيونيستي عليه لبنان را نامتناسب توصيف و آن را محكوم كرده بود، پيشتر از سوي جامعه يهوديان سوئيس و سفارت اسرائيل در اين كشور نيز مورد اعتراض قرار گرفته بود.
هفته گذشته كالمي ري در گردهمايي سفراي سوئيس در ديگر كشورها با انتقاد از سياست هاي برتري جويانه آمريكا، از سازمان ملل و اتحاديه اروپا به دليل پيروي از اين سياست ها انتقاد كرد.
وي با تأكيد بر آنكه آمريكا رفتار خود را تغيير نخواهد داد تأكيد كرد كه اتحاديه اروپا بايد ترمزي در مقابل آمريكا باشد.
اين موضعگيري ها موجب شد كه رؤساي برخي احزاب اين كشور كالمي ري را به تخطي از سياست بي طرفانه سوئيس و نيز خدشه واردكردن به ارتباط خوب اين كشور با آمريكا كنند.
در همين زمينه رئيس حزب راستگراي مردم سوئيس روز دوشنبه از دولت اين كشور درخواست كرد كه به دنبال فرد جديدي براي پست وزارت خارجه سوئيس باشد.

افزايش تبعيض بر ضد مسلمانان در آمريكا
گروه بين الملل - خبرگزاري فرانسه در گزارشي از شيكاگو نوشت جامعه مسلمانان آمريكا يا اتباع كشورهاي خاورميانه مقيم آمريكا خود را قرباني سياستها و تدابير سختگيرانه و طاقت فرساي مقامات كاخ سفيد مي دانند و از بدبيني و سوءظن فزاينده مقامات آمريكا به ويژه پس از حملات يازدهم سپتامبر۲۰۰۱ به ستوه آمده اند.
براساس اين گزارش، نگاه هاي بدبينانه، رفتارهاي نژادپرستانه، كنترل و بازرسي هاي شديد در فرودگاه ها و بازداشتهاي خودسرانه، مسلمانان آمريكا را به شدت در تنگنا قرار داده است.
براساس نتايج نظرسنجي مؤسسه گالوپ كه به تازگي صورت گرفته است۳۹، درصد از مردم آمريكا به اين مسئله اعتراف كرده اند كه غالب اوقات درباره مسلمانان پيشداوري مي كنند و نزديك به يك چهارم مردم آمريكا نيز اذعان كرده اند كه هرگز مايل نيستند يك همسايه مسلمان داشته باشند.
داود وليد، از مسئولان شوراي روابط آمريكا و مسلمانان در منطقه ميشيگان در شمال آمريكا در اين باره اعلام كرد بيشتر آمريكايي ها شناخت صحيحي از مسلمانان ندارند و تنها افرادي كه در محل كار با مسلمانان سر و كار دارند، آنها را مي شناسند. بنابراين شناخت مردم آمريكا از مسلمانان در حد اطلاعاتي است كه از مطبوعات و رسانه ها كسب مي كنند.در طول پنج سال گذشته، شوراي روابط آمريكا و مسلمانان موارد زيادي از بدرفتاري، خشونت و تبعيض برضد مسلمانان آمريكا مشاهده و گزارش كرده است و اين موارد نه تنها متوقف نشده، بلكه شمار و شدت آنها همچنان در حال افزايش است.
در سال ۲۰۰۴ موارد شكايات شهروندان مسلمان آمريكايي از بدرفتاري و خشونت آمريكايي ها ۴۹درصد افزايش يافت و به ۱۵۲۲ مورد رسيد كه از اين ميان۱۴۱ مورد به خشونت و بدرفتاري با گرايش هاي نژادپرستانه مربوط مي شد.
مسئولان شوراي روابط آمريكا و مسلمانان پيش بيني كرده اند كه اين آمار و ارقام در سال دو هزار و شش نيز افزايش خواهد يافت.

نگاه
پايان اسطوره شكست ناپذيري
ايهود اولمرت اين روزها همسايه هاي جديدي دارد.
در باغ گل رز مقابل دفتر نخست وزيري اسرائيل در بيت المقدس، اجتماعي از نيروهاي ذخيره ارتش و خانواده هاي آنها چند روزي است كه مستقر هستند و به نظر مي رسد كه تا مدت ها در اين محل بمانند.آنها يخچال و يك دستگاه تلويزيون در اين محل مستقر كرده اند و مي خواهند تا وقتي اولمرت يا به قول آنها اين بازنده شرم آور به خانه اش نرود و دفتر نخست وزيري را ترك نكند در اين محل بمانند.
در اسرائيل هيچ كس يك بازنده را نمي خواهد.مشاوران مطبوعاتي اولمرت هرچقدر تلاش كنند تا اوضاع را جور ديگري وانمود كنند، باز هم نتيجه جنگ اسرائيل در لبنان تغييري نخواهد كرد.
اسرائيلي ها نتوانستند حزب الله يا حتي موقعيت آن را تخريب كنند و يا توان تسليحاتي و موشكي آن را تضعيف نمايند.از اين گذشته در اين جنگ ۱۵۹ اسرائيلي هم كشته شدند.
به همين دليل بايد حضور نيروهاي ذخيره ارتش در باغ گل رز دفتر نخست وزيري را جدي گرفت.اعتراض اين نيروها كه در همه خانه هاي اسرائيلي عضوي از آنها حضور دارند روز به روز بيشتر مي شود.
رفته رفته خانواده هاي سربازان كشته شده اسرائيلي هم به آنها مي پيوندند.همه اين اتفاقات عمر دوران سياسي اولمرت را به سرعت به پايان خود نزديك مي كند.
در روزهاي نخست جنگ لبنان او نخست وزيري محكم و قاطع به نظر مي رسيد كه همچون چرچيل به سيگار پك مي زد.
اما امروز ۶۳ درصد از اسرائيلي ها خواستار استعفاي او هستند.نظرسنجي كه هفته گذشته در روزنامه يديوت آهارونوت به چاپ رسيد نشان مي دهد موقعيت اولمرت بسيار شكننده است.اسرائيلي ها تنها مردماني نيستند كه رهبرانشان را به خاطر شكست نظامي سرزنش مي كنند.اما اين بار وضع خيلي متفاوت است.
جنگ لبنان حس آسيب پذيري ملي جديدي را به اسرائيلي ها القا كرد و به نگراني آنها نسبت به همسايه شان دامن زد.
در گذشته اسرائيلي ها بر اين باور بودند كه ارتششان آنقدر قدرت دارد كه در برابر حمله اعراب مقاومت كند.
اما اكنون ديگر چنين نيست.
در طول اين جنگ بيش از يك ميليون اسرائيلي مجبور به فرار از شمال اسرائيل و پناه گرفتن در برابر حملات و بمباران هاي حزب الله شدند.
از زمان جنگ سال ۱۹۴۷ تاكنون اين تعداد اسرائيلي مورد تهديد نبوده اند.
اكنون اسرائيلي ها دچار يك عدم اعتماد به نفس جدي و خطرناك شده اند.
آنچه حيرت آور به نظر مي رسد اين است كه تصميم اولمرت براي شروع اين جنگ مخالف چنداني نداشت.
آنچه اسرائيلي ها را به خشم آورده كوتاهي ژنرال هاي اسرائيلي در حمله شديدتر با توان بيشتر است.
اسرائيلي ها اكنون احساس مي كنند كاري را ناتمام گذاشته اند.
نظرسنجي ها نشان مي دهد اسرائيلي ها به اين دليل خواستار استعفاي اولمرت هستند كه وقوع جنگي ديگر را پيش بيني مي كنند و با اين پيش بيني به دنبال رهبري قدرتمندتر و قابل اتكاتر هستند.
بعد از اين جنگ اولمرت به كابينه اش گفت قصد دارد از وعده خود براي برچيدن بخشي از شهرك ها در كرانه باختري عقب نشيني كند.
اين تغيير موضع نشان دهنده يك واقعيت جديد است.
اولمرت براي باقي ماندن در قدرت بايد راست ها را وارد عرصه قدرت كند و راست ها هم با دادن هر امتيازي به طرف فلسطيني مخالفند.
اين شرايط براي اولمرت يك بلاتكليفي تمام است.
اوبه بوش قول داده است كه حتما بخشي از شهرك ها را برچيند.
بعضي در اسرائيل مي گويند با آرام شدن اوضاع اولمرت جان به در مي برد.
اما معترضان مي گويند تا استعفاي اولمرت خيابان ها را ترك نمي كنند.
تايم _ ۲۷ اوت

كوتاه از جهان سياست
رامسفلد: تهديد واقعي كره شمالي توان تكثير موشكي است
ايرنا: دونالد رامسفلد وزير دفاع  آمريكا ديروز پس  از بازديد از يك پايگاه  موشكهاي  ضد باليستيك  ارتش  ادعا كرد، تهديد كره شمالي  به  عنوان يك  تكثيركننده  موشك  بيش  از خطري  است  كه  از جانب  پيونگ  يانگ  متوجه  كره جنوبي  است .به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، رامسفلد گفت : به  عقيده  من ، تهديد واقعي  كره  شمالي  در آينده  نزديك  بيشتر تكثير موشك است  تا اينكه  خطري  براي  كره  جنوبي  محسوب  شود.
دادستان دادگاه نورمبرگ:
بوش بايد در  كنار صدام محاكمه شود
گروه بين الملل _ يكي از دادستان هاي ارشد دادگاه جنايات جنگي نازي ها در نورمبرگ مي گويد جورج بوش بايد به خاطر جنايات جنگي اش در كنار صدام حسين محاكمه شود.
به گزارش خبرگزاري ها، بنيامين فرنز كه موفق به محكوميت ۲۲ افسر نازي به خاطر دست داشتن در مرگ يك ميليون نفر شده است در گفت وگويي با سايت one world گفت، بوش و صدام هر دو بايد به خاطر شروع جنگ هاي تهاجمي محاكمه شوند. صدام به خاطر حمله به كويت در سال ۱۹۹۰ و بوش به خاطر حمله عراق در سال ۲۰۰۳.
اين دادستان ۸۷ ساله گفت، نورمبرگ اعلام كرد كه جنگ تهاجمي از جنايات عمده جنگي بين المللي است. در منشور ملل متحد هم بندي وجود دارد كه مي گويد هيچ كشوري نمي تواند بدون اجازه شوراي امنيت از نيروي مسلح استفاده كند. بعد از دادگاه نورمبرگ، جهان دريافت كه هر جنگي با نقض حقوق و قوانين از سوي هر دو طرف همراه است. به اين ترتيب، هدف اوليه بايد جلوگيري از وقوع جنگ باشد. اين دادستان دادگاه نورمبرگ كه اكنون در نيويورك ساكن است در ادامه اين گفت وگو گفت، جنايات جنگ عراق از ابوغريب تا قتل عام ده ها غيرنظامي توسط نظاميان آمريكايي در حديثه و قربانيان ناآرامي ها از ابتداي جنگ قابل پيش بيني بود. وي مي گويد: هر جنگي چون به جنايات جنگي منجر مي شود قابل پيگيري است. فرنز با اشاره به دادگاه بين المللي جنايات جنگي در لاهه، اين دادگاه را گامي مهم در احقاق حقوق قربانيان جنگ خواند. آمريكا مدتي قبل از شروع جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ از اين دادگاه كناره گيري كرد.
چند مي گيري رأي بدهي؟
ايرنا: يافته هاي يك پژوهش گسترده در دانشگاه  هاروارد آمريكا نشان مي دهد كاخ سفيد و وزارت خارجه اين كشور براي رسيدن به اهداف خود در شوراي امنيت سازمان ملل متحد از اهرم پرداخت رشوه استفاده مي كنند تا راي كشورهاي فقير عضو اين شورا را تغيير دهند.
راديو بي. بي .سي ديروز در اين زمينه گفت: بررسي ها نشان داد دولت آمريكا با نفوذ در چگونگي تقسيم كمك ها توسط آژانس هاي سازمان ملل، به كشورهاي در حال توسعه عضو شوراي امنيت به خاطر همسويي با سياست هاي واشنگتن پاداش مي دهد.
دو تن از اقتصاددانان دانشگاه  هاروارد اعلام كرده اند: بيشتر اعضاي غيردائمي  شوراي امنيت كه از ميان كشورهاي در حال توسعه انتخاب شده اند، از موقعيت خود براي بهره مندي بيشتر از كمك سازمان هاي بين المللي مانند يونيسف استفاده مي كنند.
بي بي سي افزود: براساس اين بررسي دوره دوساله عضويت بيشتر كشورهاي در حال توسعه در شوراي امنيت با افزايش۶۰ درصدي كمك هاي اقتصادي ايالات متحده و رشد ۸ درصدي كمك هاي عمراني نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد همراه است.
بر پايه اين گزارش، در مواقع بحراني نيز كه آمريكا نيازمند همراهي شمار بيشتري از اعضاي شوراي امنيت با سياست هاي واشنگتن است، بر اين كمك ها افزوده مي شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |