سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
از سوي سازمان ملي جوانان همزمان با سالروز ولادت حضرت علي اكبر(ع)
برنامه هاي هفته ملي جوان اعلام شد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: برنامه هاي هفته جوان همزمان با سالروز ولادت حضرت علي اكبر(ع) از سوي سازمان ملي جوانان اعلام شد.
به گزارش همشهري، حجت الاسلام مهدوي، دبير ستاد بزرگداشت اين هفته و مديركل روابط بين الملل سازمان ملي جوانان در نشست خبري گفت: اين هفته از چهارشنبه 8 شهريورماه آغاز و تا سه شنبه 14 شهريور كه مصادف با ولادت حضرت علي  اكبر(ع) است، ادامه خواهد داشت.
وي افزود: بهانه برگزاري اين هفته آن است كه فرصتي در اختيار تصميم گيران و سياستگذاران قرار گيرد تا بتوان به وسيله آن در حجم گسترده اي اطلاع رساني كرد و نسبت به تغيير نگرش ها اقدام كرد.
مهدوي همچنين گفت: اولين نكته ما در مورد روز جوان، تعدد در مناسبت هاي تقويمي است كه هيچ كدام جنبه داخلي نداشته و بيشتر وجهه بين المللي دارد. به همين منظور ما به دنبال اين هستيم كه طي اين دو سه سال، هفته منسجمي با عنوان جوان در نظر گرفته شود و در پايان اين هفته، گزارشي جدي براي جوانان داشته باشيم.
وي در ادامه به نحوه نامگذاري اين روزها در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: ما نامگذاري اين روزها را به عهده هر استان با توجه به نيازهاي آن استان گذاشته ايم، ضمن اينكه برنامه هايي سراسري در نظر گرفته ايم.
وي افزود: چهارشنبه كه اولين روز اين هفته است در تهران و سراسر كشور نمايشگاه كتاب و عكس از جوانان برگزار مي شود كه در تهران 7 پايگاه در ميدان آزادي، پارك دانشجو، فلكه دوم صادقيه، ميدان هفت حوض، ميدان ونك، ميدان صنعت و هفت تير به عنوان نمايشگاه ثابت عكس و كتاب به اين امر مي پردازند. در شهرستان ها هم اتوبوس هايي تزئين شده به عنوان نمايشگاه سيار بحث كتابخواني را تبليغ خواهند كرد.
- پنج شنبه، روز دوم با هماهنگي دستگاه ها از جمله سازمان انتقال خون روز مهرورزي نام گرفته و جوانان براي اهداي خون تشويق خواهند شد.
- روز جمعه، روز سوم، يكي از سخنراني هاي قبل از خطبه به موضوع جوانان اختصاص خواهد داشت و براي ائمه جمعه پيام هاي مورد نظر به صورت پكيجي از اطلاعات ارسال شده است و در استان ها اين روز جشن جوانان برگزار مي شود كه هدايا و جوايزي در مسابقات به جوانان اهدا خواهد شد.
- روز شنبه، جشن ملي جوان در سالن حجاب تهران برگزار مي شود كه بحث الگوسازي ازدواج هاي آسان و كم هزينه مطرح مي شود و زوج هايي كه مهريه آنها 14سكه بوده، در اين جشن دعوت شده اند.
- روز يكشنبه هم همايش علمي جوانان و چشم انداز 20 ساله كه معاونت مطالعات و تحقيقات عهده دار آن است برگزار مي شود و در آن 7كارگروه علمي تشكيل مي شود كه ماحصل اين نشست به سراسر كشور ارسال مي شود.
- روز دوشنبه و سه شنبه هم نشست ويژه اي براي جوانان برتر و نمونه در نظر گرفته شده كه اين جوانان ديداري با رهبر معظم انقلاب خواهند داشت. در اين نشست كه حدود 200 نفر از جوانان برتر سراسر كشور شركت دارند، سعي كرده ايم از مجموعه اي از جوانان برتر در زمينه هاي مختلف از جمله كشاورزي، علمي، رسانه اي و... دعوت شوند كه برتري جوانان در همه زمينه ها در نظر گرفته شود.
مهدوي همچنين افزود: در بحث تبليغات هم مواردي از قبيل بروشور، ويژه نامه، نرم افزار جامع حضرت علي اكبر(ع)، كليپ تولد دوباره با پيام هاي فرهنگي در ميان جوانان توزيع خواهد شد.
وي همچنين افزود: تلاش سازمان بر اين است كه فاز اول بانك ملي ايده نيز در اين هفته افتتاح شود. اميدواريم برپايي اين هفته نقطه شروعي براي برنامه هاي مشخص براي جوانان باشد و دستگاه ها توجه جدي تري نسبت به مسائل جوانان داشته باشند.

توزيع سرنگ بين معتادان زنداني
گروه اجتماعي - معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان ژها، گفت: به زودي، توزيع سرنگ در بين معتادان زندان ژهاي هفت استان كشور آغاز مي ژشود.
پرويز افشار، معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان ژها، گفت: پيش ژنويس پروتكل و دستورالعمل اجرايي توزيع سرنگ توسط يك تيم كارشناسي خبره و در مقايسه تطبيقي با فرايند انجام كار در ساير كشورها، تهيه شده است. وي افزود: پيش ژنويس پروتكل و نحوه دستورالعمل اجرايي براي تاييد نهايي به قوه قضائيه ارسال شده، اما هنوز پاسخي از سوي اين قوه دريافت نكرده ژايم.
افشار تصريح كرد: در فاز اول توزيع سرنگ در زندان ژهاي استان ژهاي داوطلب پيشقدم و معرفي مي ژشوند كه در حال حاضر 7 استان كشور براي اجراي طرح توزيع سرنگ بين معتادان داوطلب شدند.
وي گفت: به محض آنكه پروتكل اجرايي از سوي قوه قضائيه تاييد شده و به دست ما برسد، اجراي طرح توزيع سرنگ را آغاز خواهيم كرد. وي با اشاره به اجراي موفق طرح آزمايشي توزيع سرنگ در برخي زندان ژهاي كوچك يادآور شد: اجراي فاز اول توزيع سرنگ در زندان ژها منوط به وصول پروتكل و دستورالعمل از سوي قوه قضائيه است كه به زودي به دست ما خواهد رسيد.
۳ درصد زندانيان كشور
زير 18 سال هستند
معاون سلامت و اصلاح سازمان زندان ها همچنين گفت: 3 درصد از مجموع زندانيان كشور زير 18 سال هستند.
پرويز افشار در اراك افزود: در حال حاضر 24 استان كشور داراي كانون اصلاح و تربيت هستند و تا پايان امسال همه استان ها صاحب يك كانون اصلاح و تربيت مي شوند. وي با تاكيد بر اينكه افراد زير 18 سال ندامتگاه ها بايد در كانون هاي اصلاح و تربيت باشند ، گفت: اكنون در استان هايي كه كانون وجود ندارد اين افراد در بند نوجوانان نگهداري مي شوند.
افشار ، تركيب جرائم افراد زير 18 سال را رفتار معارض با قانون ، سرقت ، مواد مخدر و اقدام عليه اموال عنوان كرد و افزود: سرانه رفاهي و آموزشي هر زنداني زير 18 سال در كانون اصلاح و تربيت 20 تا 24 متر مربع است كه شامل فضاي هواي مرزي ، بهداشتي ، آموزشي و نگهداري است.

قانون فرزندخواندگي براي ارسال به دولت آماده است
گروه اجتماعي مينا شهني: با رفع ابهامات وزارت رفاه      و تامين اجتماعي، قانون جديد فرزندخواندگي براي ارسال به هيات دولت آماده است.
نبي الله عشقي ثاني- مديركل دفتر شبه خانواده بهزيستي- گفت : پس از ارسال نسخه اي از قانون جديد فرزندخواندگي به وزارت رفاه و درخواست بهزيستي مبني بر ارسال آن به هيات دولت، وزارت رفاه براي توضيح پيرامون برخي مفاد  اين قانون، برگزاري چند جلسه مشترك را خواستار شد. بر اساس اظهارات عشقي ثاني پس از درخواست وزارت رفاه و تامين اجتماعي، گروهي از كارشناسان سازمان بهزيستي با كارشناسان دفتر حقوقي وزارت رفاه، جلسات متعددي برگزار كردند و سرانجام نسخه اي نهايي براي ارسال به هيات دولت آماده شد. وي با تاكيد بر  اينكه نسخه فعلي مورد تاييد وزارت رفاه است گفت: در بازبيني هاي اخير، نظرات وزارت رفاه و تامين اجتماعي در تدوين قانون جديد فرزندخواندگي لحاظ شده است و نسخه آماده شده فعلي، در واقع براي ارسال به هيات دولت آماده است. مدير كل شبه خانواده بهزيستي درباره تغييرات نهايي انجام شده روي  اين قانون گفت : وزارت رفاه، نگاه كلان تري به مساله دارد و با نگاه دقيق تري به مسائل نگاه مي كند.
گفتني است كه با اصلاح قانون فرزندخواندگي و تصويب قانون جديد، بسياري از مشكلات كنوني فرزندخواندگي حل خواهد شد و تعداد زيادي از والدين بي فرزند صاحب فرزند خواهند شد. بر اساس گفته هاي عشقي ثاني خانواده هاي تك فرزند و نيز زنان جوان تنها درصورت كسب شرايط، قادر خواهند بود سرپرستي كودكان بي سرپرست را بر عهده گيرند.

سومين كنفرانس روابط عمومي
گروه اجتماعي سومين كنفرانس روابط عمومي 25و۲۶ آبان در مركز همايش هاي بين المللي صدا سيما برگزار مي شود.
در اين همايش كه شعارش روابط عمومي ،شفافيت و مسئوليت پذيري اجتماعي است كارشناساني از فرانسه، هند، مالزي، اندونزي ، استراليا ، عربستان ،نيوزيلند و چند كشور ديگر شركت خواهند كرد. در همايش امسال به مباحثي چون روابط عمومي داخلي ، مديريت و ارتباطات بحران و مديريت اعتبار و مسئوليت پذيري اجتماعي پرداخته مي شود ، همچنين طي آن شش كارگاه تخصصي طراحي شده است . علاقه مندان مي توانند حد اكثر تا سي شهريور براي ثبت نام با شماره 4و۸۸۳۲۸۱۲۳ تماس بگيرند.

هشدارهاي كارشناسان در آغاز سال تحصيلي
۶۰درصد دانش آموزان كشور ناهنجاري ساختار قامتي دارند
013854.jpg
گروه اجتماعي مريم غفاري: نتايج تحقيقات اداره تربيت بدني وزارت بهداشت، از احتمال ابتلاي 60درصد از دانش آموزان كشور به ناهنجاري هاي ساختار قامتي- به خصوص در دانش آموزان دختر- خبر مي دهد.
به گزارش همشهري، بررسي هاي ميزان اختلالات كف پا، ستون فقرات و مهره ها و افتادگي شانه هاي دانش آموزان، نشان داده است كه يك درصد دانش آموزان با انحراف ستون فقرات و افتادگي شانه مواجهند كه نيازمند درمان توسط ارتوپد و فيزيوتراپ است، درحالي كه بسياري از ناهنجاري ها اكتسابي است و بر اثر بدنشستن، كم تحركي، عدم آشنايي با اصول حمل بار و انتخاب كيف و كفش هاي نامناسب به وجود مي آيد.
حلي ساز - متخصص طب فيزيكي و توانبخشي- در آستانه سال تحصيلي در خصوص تهيه كيف مدرسه به والدين توصيه كرد: كيف مدرسه بايد متناسب با سن و جثه دانش آموزان انتخاب شود و كوله پشتي در صورت استفاده صحيح از آن، بهترين وسيله حمل كتب درسي است و نبايد از 5كيلوگرم تجاوز كند.
وي گفت: استفاده از كيف نامناسب، احساس درد در ناحيه مچ، بازو، آرنج، شانه و گردن و حتي انحراف ستون فقرات را در پي دارد.
سلمان پور- مدير دبستان پسرانه هدف- نيز در خصوص شاخص هايي كه به عنوان ضروري ترين نيازهاي آموزشي كودكان براي ورود به دبستان به منظور آموزش بهتر لازم اند، گفت : اين شاخص ها عبارتند از:
آموزش مهارت هاي فيزيكي جسماني(نظير نظافت شخصي و آموزش استفاده از سرويس هاي بهداشتي در مدرسه)،آمادگي عاطفي اجتماعي(نظير آموزش اقدامات امنيتي و هشدار در مورد سوء استفاده احتمالي افراد ناشناس در مسير رفت وآمد)، آموزش مهارت برقراري ارتباط با ديگران، ارتقاي سطح توانايي هاي شناختي و افزايش اطلاعات عمومي كودكان، اصلاح عادات غلط غذايي(تاكيد بر صرف صبحانه )، اصلاح الگوي خواب، كاهش ساعات بازي(به خصوص بازي هاي رايانه اي)، تمرين نظم و انضباط بيشتر كه بايد توسط والدين در آستانه سال تحصيلي صورت بگيرد.
سلمان پور افزود: پژوهش ها نشان داده است كه بروز ناهنجاري هاي رفتاري آموزشي چون ناتواني در درك مفاهيم آموزشي، بي قراري و شيطنت در كلاس، بيش فعالي، بي نظمي  در انجام تكاليف يا رفتارهاي شخصي، فرار از مدرسه، تكرار پايه آموزشي(مردودشدن) و هر نوع عدم تعادل رفتاري آموزشي ناشي از غفلت در آموزش صحيح در پايه پيش دبستاني و دبستان است لذا همه كودكان نياز دارند تا پيش از ورود به مدرسه و اجتماع، آمادگي لازم را توسط والدين كسب كنند.

با مردم
كمبود فضاي بازي
در شهرك ژاندارمري واقع در منطقه۲ تهران، به رغم بودن حدود چهارهزار بناي مسكوني 3 الي 4 طبقه، مكاني براي تفريح و بازي كودكان وجود ندارد. از شهرداري منطقه 2 تقاضا داريم براي ايجاد چنين امكاناتي مساعدت نمايد.
آقاي رادمنش- تهران
نيازمند هماهنگي است
افزايش حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي، طبق وعده هاي رسمي اعلام شده منوط به تامين بودجه لازم توسط دولت مي باشد. حل اين مشكل نيازمند همراهي، هماهنگي و مساعدت دستگاه هاي دولتي است تا هزاران نفر از اضافه حقوق بر حق خود برخوردار شوند.
خانم احمدي- تهران
شغل براي جوانان
ايجاد اشتغال براي جوانان با توجه به هرم سني و جوان بودن جمعيت ايران به عنوان يكي از مهمترين اهداف پيش روي دولت است. بيكاري، مولد مسائل و مشكلات زياد و از جمله روي آوري افراد به انواع تخلفات و بزهكاري ها مي شود، بنابراين ايجاد اشتغال براي جمعيت جوان و جوياي كار كشور بايد به عنوان يك هدف مهم و داراي اولويت، همچنان پيگيري  شود.
آقاي نجمي- تهران
دست انداز در پل ستارخان
از 20 روز پيش پل ستارخان از سمت شمال به جنوب، دچار فرورفتگي و دست انداز شده است و خودروها هنگام عبور از اين پل با مشكل روبه رو مي شوند.
آقاي خسروشاهي- تهران
تابستان رو به اتمام است اما...
با شروع فصل تابستان، زمين بازي پارك ابريشمي واقع در انتهاي خيابان خزانه بخارايي را براي بازسازي خراب كردند، اما اكنون كه تابستان روبه پايان مي باشد، هنوز اين كار انجام نشده است.
آقاي صدري- تهران
مقررات شهريه در مدارس غيرانتفاعي
با توجه به نزديك بودن آغاز سال تحصيلي، بهتر است نحوه دريافت شهريه توسط مدارس غيرانتفاعي و همچنين ويژگي هاي اين مدارس براي انطباق با مقررات اعلام شود تا در برخي از مدارس، شهريه به صورت دل بخواهي دريافت نگردد.
خانم كاستي- تهران
هشدار بدهيد
بعد از هر مسابقه فوتبال حساس در استاديوم آزادي، تعدادي از تماشاچيان به تخريب بيت المال از جمله اتوبوس هاي شركت واحد روي مي آورند. چرا روزنامه همشهري در اين مورد مطلبي نمي نويسد؟ حداقل هشدار بدهيد تا اين كارهاي خلاف مقررات و عرف تكرار نشود.
آقاي شكوهي- تهران

با مردم: به آگاهي اين خواننده محترم مي رسانيم كه روزنامه همشهري، همواره در قالب خبر، گزارش و يادداشت همراه با چاپ عكس هاي مستند، از رفتار سوء برخي از تماشاچيان مسابقات فوتبال انتقاد كرده و خواستار ريشه يابي اين مسائل شده است. با مراجعه به شماره هاي گذشته روزنامه- به خصوص هنگام برگزاري مسابقات كه در آرشيو همشهري موجود مي باشد- مي توانيد يادداشت ها و گزارش هاي ما را در بررسي و نقد اين قبيل رفتارهاي خلاف شئونات شهروندي و منش انساني، مطالعه و مشاهده كنيد.
تاخير در صدور سند
از حدود 4 سال پيش، بنياد مسكن به منظور صدور سند براي خانه هاي روستايي لواسان، امكاناتي را فراهم كرد كه توسط شوراهاي روستايي عملياتي شد، اما در برخي روستاها هنوز اين سندها صادر نشده اند و خواستار تسريع در اين زمينه مي باشيم.
شيخ سفلي- لواسان

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |