سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
وظيفه همه دلسوزان، ياري دولت است
توصيه هاي رهبر معظم انقلاب به دولت نهم
013902.jpg
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي همزمان با هفته دولت در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيأت دولت، ضمن اشاره به رويكردهاي اصولگرايانه در كشور و تبيين شاخص هاي اصولگرايي، دوره كنوني را به لحاظ انطباق شعارها و اهداف دولت با مباني انقلاب اسلامي و امام خميني (ره)، اعتماد مردم به دولت، و همچنين ابهت و عظمت كم سابقه بين المللي ملت ايران و نظام اسلامي، دوره اي استثنايي خواندند و تصريح كردند: دولت بايد با حداكثر استفاده از اين شرايط در جهت تحقق اهداف و شعارهاي اعلام شده حركت كند و وظيفه همه دلسوزان انقلاب و نظام اسلامي نيز كمك و ياري دولت است.
رهبر انقلاب اسلامي با تبريك سوم شعبان سالروز ميلاد حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و همچنين گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر، تلاش بي وقفه براي خدمت به مردم را از نكات برجسته دولت نهم و به ويژه شخص رئيس جمهور دانستند و در بيان شاخص هاي اصولگرايي به عدالت گستري و عدالت خواهي اشاره كردند و افزودند: تحقق عدالت بسيار دشوار و نيازمند مقدمات فراوان است، كه از جمله آنها در نظر گرفتن عدالت جغرافيايي و طبقاتي، عدالت در مسائل اقتصادي و فرهنگي، عدالت در جايگزين شدن افراد و اعطاي مسئوليتها، و عدالت در قضاوتها است.
ايشان با تأكيد بر اينكه كشور در شرايط كنوني بدليل شكاف طبقاتي به ارث رسيده از دوران سياه رژيم گذشته، به عدالت اقتصادي بيش از ديگر موارد نيازمند است خاطرنشان كردند: البته اجراي عدالت بايد بصورت معقول و در چارچوب مورد نظر اسلام باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي انس با خدا و قرآن، فساد ستيزي و سلامت اعتقادي و اخلاقي مسئولان، اعتزاز به اسلام و نهراسيدن از بيان صريح جهت گيريهاي اسلامي، ساده زيستي و مردم گرايي، تواضع و گرفتار غرور نشدن، اجتناب از اسراف، خردگرايي و حكمت در تصميم گيري و عمل، مسئوليت پذيري و پاسخگويي، و اهتمام به علم و پيشرفت علمي را از ديگر شاخص هاي اصولگرايي بيان كردند و افزودند: سعه صدر و تحمل مخالف، اجتناب از هواي نفس شخصي و گروهي، شايسته سالاري، نظارت بر عملكرد زير مجموعه، تلاش بي وقفه براي خدمت، قانونگرائي، و شجاعت و قاطعيت در بيان و اِعمال حق نيز از شاخص هاي اصولگرايي محسوب مي شوند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به گذشت يكسال از فعاليت دولت نهم و تأكيد رئيس جمهور براي ارزيابي عملكرد يكساله دولت افزودند: در اين ارزيابي بايد نقاط قوت و ضعف بدون تعصب و با استفاده از نظرات افراد دلسوز مورد داوري قرار گيرند و متناسب با عملكرد هر بخش اقدام شود.
ايشان با تأكيد بر لزوم مشخص شدن اولويت هاي كاري دولت و تمركز بر آن اولويت ها، سند چشم انداز بيست ساله را سياستهاي مورد تأييد خواندند و تصريح كردند: سياستهاي سند چشم انداز بايد در جهت گيريها و برنامه هاي دولت لحاظ شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، با توصيه به همراه كردن سرعت در كارها با دقت و پرهيز از شتاب زدگي و همچنين تدبير و درايت در تصميم گيريها، سفرهاي استاني رئيس جمهور و دولت را سفرهاي پربركت و اميدبخش براي مردم دانستند و تأكيد كردند: بايد با پيگيري و نظارت جدي تلاش شود تا وعده هايي كه در اين سفرها به مردم داده مي شود به مرحله عمل برسد.
ايشان با اشاره به محدوديت امكانات و منابع مالي كشور، در كنار مطالبات متراكم مردم افزودند: در مواردي كه امكان برآورده شدن خواسته هاي مردم نيست بايد صادقانه به آنان گفته شود تا به توقعات مردم دامن زده نشود و با توجه به اعتماد مردم به دولت، قطعاً مورد قبول آنان قرار خواهد گرفت.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم اهتمام به طرحها و اقدامات بلندمدت در كنار توجه به مشكلات و مسائل جاري، و همچنين استفاده از نظرات كارشناسان صادق و مؤمن در همه كارها، تعامل و هماهنگي سه قوه را ضروري دانستند و افزودند: در تعامل قوا ملاك قانون اساسي و وظايف و اختيارات مشخص شده در اين ميثاق ملي است.
حضرت آيت الله خامنه اي، تعامل با نخبگان همفكر و با اخلاص، استفاده از ظرفيت مديريتي كشور، و سالم سازي دستگاه عظيم اداري و ديواني را از نكات ضروري برشمردند و تأكيد كردند: با توجه به ابلاغ سياستهاي كلي اصل ۴۴ بويژه بندهاي الف و ب، دولت بايد تا آنجا كه امكان پذير است از تصدي گري خود به جز در وظايف حاكميتي بكاهد و از ورود به تصدي گريهاي جديد پرهيز كند.
ايشان ارائه مدل مشخص تمركز زدايي براساس آمايش سرزمين و خصوصيات قومي و اقليمي، پيگيري جدي مبارزه با فساد و برخورد بي مهابا و همراه با تدبير با تخلفات و فساد مالي، حفظ سرمايه هاي ملي بويژه منابع طبيعي و پرهيز از سطحي نگري و عوام گرايي در مسائل فرهنگي را از ديگر نكاتي دانستند كه بايد مورد توجه دولت قرار گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي لازمه پيشرفت علمي را توجه بيش از پيش به بودجه تحقيقات و پژوهشهاي علمي دانستند و تأكيد كردند: بايد ميزان بودجه تحقيقاتي از توليد ناخالص ملي مطابق آنچه كه در برنامه چهارم لحاظ شده، رشد داشته باشد ضمن آنكه راه اندازي بنياد نخبگان و دفتر ارتباط علم و صنعت و همچنين تقويت صندوق حمايت از پژوهشگران بايد با سرعت مورد اهتمام بيش از پيش قرار گيرند.
ايشان درخصوص عملكرد سياست خارجي دولت، لزوم حفظ تحرك موجود در ديپلماسي كشور و هماهنگي فعاليتهاي اقتصادي بين المللي با دستگاه ديپلماسي را ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: اين تحرك ديپلماسي بايد همواره جهت دار، پخته و اثرگذار باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به اقدامات خوب اقتصادي دولت از جمله، طرح واگذاري سهام عدالت، تسريع در اجراي طرحهاي نيمه تمام، در نظر گرفتن عدالت در اعطاي تسهيلات بانكي و تأسيس صندوق مهر امام رضا (ع) تأكيد كردند: بايد اين اقدامات خوب با شكلي هنرمندانه و قابل فهم براي مردم تشريح شوند.
در اين ديدار احمدي نژاد رئيس جمهوري با تبريك ميلاد حضرت امام حسين (ع) و گراميداشت ياد و خاطره شهيد رجايي و شهيد باهنر بعنوان الگوهاي مديريت انقلابي و اسلامي، به جهت گيريهاي دولت نهم بويژه عدالت گستري اشاره كرد و افزود: طرح توزيع سهام عدالت، ساماندهي منابع بانكي، كاهش سود بانكي، شفاف سازي اقدامات دولت، حمايت از سرمايه گذاري مردمي و مهار سرمايه گذاري دولتي، پيگيري واگذاري بخشهاي دولتي براساس ابلاغيه سياستهاي كلي اصل ،۴۴ توزيع عادلانه منابع مالي براي همه نقاط كشور و حضور دولت در همه مناطق از اقداماتي بوده كه در جهت تحقق شعار عدالت گستري دولت نهم انجام گرفته است. وي، تلاش براي برقراري رابطه محبت آميز ميان مردم و دولت، پرهيز از ورود به دعواها و جنجال هاي سياسي، تلاش براي حفظ وحدت و يكپارچگي، تأكيد بر خدمت رساني به مردم، و تقويت روحيه خودباوري و فضاي ايماني و آرماني در كشور را از سياستهاي دولت در چارچوب مهرورزي برشمرد و گفت: دولت نهم در عرصه سياست خارجي با پايبندي جدي بر اصول نظام بدنبال حفظ عزت و اقتدار ملت ايران است.
آقاي احمدي نژاد حمايت از فعاليتهاي علمي و پيشرفت در عرصه هاي مختلف علم و فناوري، تسريع در فعاليتهاي عمراني، اصلاح جهت گيريهاي آموزشي، توجه به اشتغال، ازدواج و مسكن جوانان، تمركززدايي از تهران، كاهش هزينه هاي غيرضرور، حمايت از توليدات داخلي، حمايت از سرمايه گذاري خارجي و حمايت از صادرات غيرنفتي را از ديگر جهت گيريهاي دولت برشمرد و افزود: دولت در يكسال گذشته ضمن تلاش براي كاهش تورم، در بخش مسكن روستايي و شهري نيز اقدامات خوبي را آغاز كرده است.
رئيس جمهور همچنين از حمايتهاي مقام معظم رهبري از دولت نهم قدرداني كرد.
در اين ديدار همچنين آقايان دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي، شيباني رئيس كل بانك مركزي، ميركاظمي وزير بازرگاني، سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي، زاهدي وزير علوم و فناوري، جهرمي وزير كار و امور اجتماعي، و طهماسبي وزير صنايع و معادن گزارشي از عملكرد دولت در بخشهاي مختلف ارائه كردند.
در پايان اين ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه كردند.

شيراك ادامه مذاكرات با ايران را ممكن خواند
گروه سياسي- در حالي كه انتظار بر آن است كه غرب تا پنج شنبه به پيشنهادهاي ايران پاسخ دهد، ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه در اظهاراتي كه با اهميت توصيف شده است، خواستار ادامه مذاكرات هسته اي با ايران شد.
شيراك كه ديروز در همايش سالانه سفيران فرانسه در جهان سخن مي گفت، با ابراز اين سخن كه «وقت براي ادامه مذاكرات با ايران هميشه باقي است» ايران را كشوري بزرگ خواند. اين در حالي است كه برخي منابع احتمال داده اند تا خاوير سولانا تا پايان هفته به تهران سفر كند. كوفي عنان نيز شنبه آينده به ايران خواهد آمد.
رئيس جمهوري فرانسه افزود: ايران كشور بزرگي است اما به رسميت شناختن نقش اين كشور از سوي جامعه بين المللي، تعهدي را نيز براي آن ايجاد مي كند كه همانا از بين بردن هرگونه نگراني و نيز كوشش در راه تحقق ثبات منطقه اي، آن گونه كه از يك كشور بزرگ و مسئوليت پذير انتظار مي رود، است.
شيراك همچنين گفت: من مصرانه از ايران مي خواهم در پرونده هسته اي، گامهاي لازم را براي اعتمادسازي بردارد.
مذاكره با پاپ
از سوي ديگر صدراعظم آلمان گفت درباره مسئله هسته اي ايران با پاپ بنديكت شانزدهم در محل اقامت تابستاني اش خارج از رم گفت وگو كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «آنگلا مركل» امروز پس از اين نشست ۴۰ دقيقه اي تصريح كرد: «ما بحث هاي گسترده اي درباره سياست هاي جهاني خصوصاً اوضاع در خاورميانه و همچنين آنچه كه جامعه جهاني در حال انجام آن با ايران است، داشتيم.»
توصيه چيني ها
راديو بين المللي چين هم در تحليلي درباره مساله هسته اي ايران، به صراحت آمريكا و اروپا را از «تحريم اقتصادي ايران» برحذر داشت و اعلام كرد: تحريم اقتصادي به مثابه شمشير دو دمي است كه كاربرد آن،  هم آمريكا و هم اروپا را متضرر خواهد ساخت.
اين رسانه كه بازگو كننده ديدگاه هاي دولت چين به شمار مي رود، در تحليل خود كه روز دوشنبه منتشر كرد،با اشاره به وابستگي كشورهاي غربي به نفت ايران و ترانزيت نفت از منطقه تنگه هرمز كه ايران تسلط كامل بر اين منطقه دارد، افزود: به خوبي مي توان پيش بيني كرد، به محض تحريم اقتصادي عليه ايران، اقتصاد كشورهاي غربي تا چه اندازه خسارت خواهد ديد.
روزنامه آمريكايي واشنگتن تايمز به نقل از يك مقام آمريكايي نوشت ايراني ها تا پايان سال جاري ميلادي به هدف ۳ هزار دستگاه سانتريفوژ خواهند رسيد گرچه از نظر فن آوري مشكل دارند اما ثابت كرده اند كه مي توانند بر اين مشكل فائق آيند.
اين روزنامه در گزارشي از ارزيابي تازه ترين تحولات برنامه هسته اي ايران همچنين نوشت نيكلاس برنز دستيار وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي تلاش دارد كاندوليزا رايس رئيس خود را راضي به طرحي كند تا رايس با گفت وگو با دولت هاي انگليس، فرانسه و آلمان، موافقت آنها را براي اعزام خاوير سولانا مسئول امور سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران قبل از سررسيد تعيين شده در قطعنامه ،۱۶۹۶ يعني روز پنج شنبه همين هفته، جلب كند.
واشنگتن تايمز خاطرنشان كرد اروپايي ها چنين بيان مي كنند كه اگر تهران تمايل به مذاكره درباره تعليق داشته باشد، آنگاه اروپا به دنبال پيگيري تحريم هاي ايران نخواهد بود.
اين روزنامه به نقل از اين مقام ارشد دولت آمريكا كه پاسخ ۲۱ صفحه اي جمهوري اسلامي ايران را به بسته پيشنهادي غرب مطالعه كرده در گفت وگو با واشنگتن تايمز خاطرنشان كرد دولت بوش در نظر دارد براي اعمال تحريم هاي سريع اقتصادي درباره ايران اقدام كند. اما براي اين كار تا روز پنج شنبه يعني زمان ضرب الاجل تعيين شده در قطعنامه صبر خواهد كرد.

احمدي نژاد در مراسم اعطاي نشان به دانشمندان هسته اي:
تصميم ايران برگشت ناپذير است
013911.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري براي ارج نهادن به مجاهدت هاي علمي دانشمندان هسته اي كشورمان يك شنبه شب طي مراسمي به چهارده تن از دانشمندان علوم هسته اي نشان دولتي اهدا كرد.
وي در اين مراسم تاكيد كرد: تصميم بزرگ ملت ما در پيشرفت علمي يك تصميم برگشت ناپذير است.
رئيس جمهوري خطاب به دارندگان سلاح هسته اي گفت: شما كه در استفاده از اين فناوري منحرف شده ايد و صدها و هزاران نفر را توسط بمب هاي خود كشته ايد كه نمونه آن جنوب عراق است چطور كشوري را كه در داشتن اين فناوري پيشتاز است و هيچ سلاح اتمي ندارد، محكوم مي كنيد.
احمدي نژاد گفت: ملت ايران اين ادعا را نمي پذيرد كه مي گويند علم و فناوري خوب است، اما براي ديگران بد است.
وي گفت: شما كه منحرف شده ايد و سلاح ساخته ايد موجب تباهي نسل ها شده ايد و هزاران كودك را در جنوب عراق با همين سلاح هاي خود قتل عام كرده ايد، حال شما از صلح آميز بودن انرژي هسته اي دم مي زنيد.
به گزارش مهر وي خاطرنشان كرد: غربي ها مي خواهند ملت ايران را در مسير نوراني خود دچار سستي و كندي كنند، زيرا آنها نمي خواهند جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه پيشرفت داشته باشد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود ادامه داد: جوانان ايراني توانستند با توانايي خود بر روي قله هاي پيشرفت بايستند. دانشمندان ايراني تصميم گرفتند با توكل بر خدا روي پاي خود ايستاده و همه توان خود را به ميدان آوردند و به جهانيان ثابت كنند كه هيچ نيرويي نمي تواند آنان را در پيشرفت و به دست آوري فناوري صلح آميز هسته اي متوقف كند.
احمدي نژاد در ادامه خطاب به كشورهايي كه  ايران را كشوري داراي سلاح هسته اي مي نامند، گفت: در برنامه دفاعي ملت ايران موضوع سلاح هسته اي مطرح نيست بلكه بحث تحقيق و پژوهش در جهت رفاه و تعالي ملت ايران مطرح است. اگر به شما مي گوييم دست از آزمايش هاي سلاح هاي هسته اي خود برداريد به خاطر آن است كه  اول نفع را خود شما خواهيد برد. اين توصيه ما براي خود آنهاست زيرا ملت ايران به تبعيت از پيامبران به دنبال حقوق تمامي بشريت است.
اظهارات رئيس سازمان انرژي اتمي
غلامرضا آقازاده نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: سازمان انرژي اتمي ايران در راستاي سياست هاي كلي نظام، بر مبناي مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام و هم چنين مصوبه مجلس شوراي اسلامي، دستيابي به فناوري هسته اي را هدف كلان برنامه هاي خود قرار داده و در اين مسير گام نهاده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه به تشريح مراحل مختلف توليد سوخت هسته اي پرداخت و گفت: فرآوري سنگ معدن اورانيوم و توليد U308 (كيك زرد) در بندرعباس در اسفند ۸۴ به بهره برداري رسيد و در سايه تاييدات الهي، همين طرح در منطقه اردكان يزد با اورانيوم استخراج شده از عمق ۳۵۰ متري، پروژه ساغند يزد نيز اجرا خواهد شد. همچنين تبديل كيك زرد به گاز UF6 و اورانيوم فلزي و اكسيد اورانيوم در تاسيسات UCF اصفهان در حال انجام است. هم اكنون در اين پروژه، ميزان قابل توجهي UF6 توليد و ذخيره سازي مي شود. راه اندازي موفق تاسيسات UCF كشورمان را در زمره ۸ كشور صاحب اين فناوري پيچيده قرار داده است.
اهداي نشان ها
در اين مراسم با شكوه كه در تالار وحدت تهران و رئيس جمهور پس از توضيحات مديركل امور نشان هاي دولتي در خصوص مصوبه هيات دولت در اين زمينه و ارائه موفقيت هاي افراد دريافت كننده مدال هاي دولتي در عرصه هاي گوناگون فناوري صلح آميزهسته اي، به چهارده تن از آنها به نمايندگي از جامعه  انديشمندان بزرگ هسته اي كشورمان نشان هاي دولتي تقديم نمود.
رضا آقازاده نشان درجه يك خدمت، محمد قنادي مراغه نشان درجه يك پژوهش، سيد جابر صفدري نشان درجه دو لياقت و مديريت، صولت سنا نشان درجه دو لياقت و مديريت، جعفر محمدي نشان درجه دو لياقت و مديريت، هاله بختيار نشان درجه سه پژوهش، جواد كريمي ثابت نشان درجه سه پژوهش، حميدرضا مهاجراني نشان درجه سه پژوهش، علي حاجي نيا ليل آبادي نشان درجه سه لياقت و مديريت، عباس رشيدي نشان درجه سه لياقت و مديريت، محمد فدايي آشتياني نشان درجه سه لياقت و مديريت، سيد امير مويد علايي نشان درجه سه لياقت و مديريت، هوشنگ نوبري نشان درجه سه لياقت و مديريت، مرتضي بهزاد نشان درجه سه لياقت و مديريت تلاشگراني بودند كه نشان هاي دولتي دريافت كردند.

برگزاري نشست مشترك نمايندگان و دولتمردان
امشب مجلس ميهمان دولت است
013914.jpg
گروه سياسي- امشب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ميهمان هيأت دولت خواهند بود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در اين نشست كه ساعت ۲۰ امشب برگزار خواهد شد از سوي مجلس علاوه بر حداد عادل، پنج نفر ديگر از نمايندگان نيز صحبت خواهند كرد.بررسي حوادث منطقه و مسايل روز از جمله مسايلي است كه قرار است در اين جلسه مطرح شود.اين جلسه به مناسبت هفته دولت و به دعوت رسمي رئيس جمهور برگزار خواهد شد.
پاسخ رئيس پليس به كميسيون امنيت
عليرضا آوايي نماينده دزفول و احمد پيش بين نماينده بافت به عنوان دو عضو جديد براي حضور در كميسيون ماده ۱۰ احزاب تعيين شدند.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ضمن اعلام اين خبر افزود: در جلسه يكشنبه بعدازظهر اين كميسيون فرمانده نيروي انتظامي و معاون وي حضور داشتند و درباره مسايل مربوط به اين نيرو از جمله امنيت شرق كشور، انسداد مرزها، ناهنجاري هاي اجتماعي و مواد مخدر گزارش هايي را ارايه كردند.
جلالي در زمينه جمع آوري آنتن هاي ماهواره نيز اظهار داشت: نيروي انتظامي معتقد است با توجه به كثرت ديش هاي ماهواره در پشت بام هاي منازل و با عنايت به قانون موجود، وظيفه اين نيروست است كه با اين پديده برخورد كند.
وي افزود: در اين جلسه سردار احمدي مقدم اظهار داشت كه ناجا براي انجام وظايف خود در اين زمينه، عطش و استقبال ندارد و اگر مجلس شوراي اسلامي قانون موجود را اصلاح كند و يا اين ماموريت را از دوش اين نيرو بردارد، مورد استقبال است.
اولين جلسه چهل و چهاري ها
اولين جلسه كميسيون ويژه اصل ۴۴ قانون اساسي نيز با حضور اعضاي اين كميسيون روز يكشنبه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
محمدمهدي مفتح نماينده مردم رزن با اعلام اين خبر تصريح كرد: اولين جلسه كميسيون به بحث هاي كلي نسبت به نحوه انجام كار كميسيون و چگونگي پيگيري امور گذشت.به گفته اين عضو كميسيون ويژه اصل ۴۴ قانون اساسي، اعضاي كميسيون تصميم دارند تا طي جلساتي با ايجاد اشتراك نظر و وحدت نسبت به مفاهيم و خطوط ابلاغيه مقام معظم رهبري، ضمن مرور تمامي  بندهاي ابلاغي اين اصل، برداشت ها را يكسان كنند.
مفتح در پايان خاطرنشان كرد: بعد از انتخاب اعضاي هيات رئيسه در جلسه آتي، زمان برگزاري جلسات كميسيون ويژه اصل ۴۴ قانون اساسي در مجلس مشخص خواهد شد.
مهدي چمران و سلطان خواه در مجمع نمايندگان تهران
دبير مجمع نمايندگان استان تهران از حضور مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران و نسرين سلطان خواه عضو اين شورا در جلسه اين مجمع خبر داد.
پرويز سروري، با اعلام خبر فوق افزود: مهمترين مبحث مطرح شده در اين جلسه از سوي رئيس شوراي شهر تهران بحث انتخابي شدن شهردار بود كه در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيده است.
وي با بيان اين كه مجمع نمايندگان تهران قول پيگيري اين موضوع را در مجلس داد، گفت: آقاي چمران عنوان كرد كه شرايط و بسترهاي انتخابي شدن شهردار فراهم نيست؛ چرا كه قوانين ما بر اين اساس تنظيم شده كه شهردار منتخب شوراي شهر باشد و چون الآن شوراي شهر عملاً شوراي شهرداري است، لذا انتخابي بودن شهردار در واقع موجب بي اعتبارشدن و از حيز انتفاع ساقط شدن شوراي شهر مي شود.
تصويب تحقيق و تفحص از شهرداري
عضو هيات رئيسه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي  از تصويب بررسي و رسيدگي به طرح تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در اين كميسيون با اكثريت آراء خبر داد.
جعفر آيين پرست با اشاره به اين كه موضوع بررسي و تأييد تحقيق و تفحص در شهرداري تهران در كميسيون عمران مورد بحث و بررسي قرار گرفت،  با يادآوري اين كه چمران رئيس شوراي شهر تهران در اين جلسه حضور داشته و پيرامون تحقيق و تفحص از صورت حساب هاي مالي شهرداري توضيحاتي ارائه داد، گفت: پس از تأييد كليات آن مقرر شد براي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران به منظور بررسي و حسابرسي اموال منقول و غيرمنقول، درآمدها و هزينه ها در آينده برنامه ريزي شود.
اتمام بررسي لايحه نظام
هماهنگ پرداخت
عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي  خبر داد: لايحه نظام هماهنگ پرداخت اين هفته در كميسيون مشترك مجلس شوراي اسلامي  به اتمام خواهد رسيد.
حميدرضا حاجي بابايي با اعلام اين خبر گفت: لايحه نظام هماهنگ پرداخت كه اولين مصوبه مجلس هفتم است تحت عنوان لايحه مديريت خدمات كشوري به مجلس آمد و مجلس نيز تصميم گرفت تا اين لايحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسي در كميسيون مشتركي با حضور نمايندگاني از كميسيون هاي تخصصي مصوب شود.اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، با تأكيد بر اين كه مهم ترين عنصر برنامه هاي دولت و مجلس بر مبناي عدالت تعريف شده است، تصريح كرد: نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان شاغل و بازنشسته امتحان بزرگي براي دولت و مجلس خواهد بود كه تحت هر شرايطي بايد در جهت عدالت اجتماعي مصوب و براي اجرا در بودجه ۸۶ توسط دولت ديده شود.
امكان سنجي شكل گيري ترتيبات امنيتي مشترك در خزر
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي چگونگي شكل گيري ترتيبات امنيتي مشترك در حوزه درياي خزر را مورد بررسي قرار داد.
دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش ها ضمن امكان سنجي شكل گيري ترتيبات امنيتي مشترك در حوزه درياي خزر اعلام كرد: دو مسئله رژيم حقوقي درياي خزر و تعيين مسير خطوط لوله انتقال نفت، از موانع بسيار جدي بر سر راه همكاري هاي مشترك در حوزه درياي  خزر به شمار مي آيند كه شكل گيري هرگونه ترتيبات امنيتي مشترك ميان كشورهاي منطقه نيز در گرو حل اين دو مسئله مي باشد.
اين گزارش مي افزايد: افزايش رقابت هاي سياسي و اقتصادي براي به كنترل درآوردن راه هاي مواصلاتي و دستيابي به منابع انرژي درياي  خزر، اين حوزه را مبدل به صحنه كشمكش هاي منطقه اي و فرامنطقه اي كرده است و به همين دليل موضوع انرژي و انتقال آن به عنوان يكي از مهم ترين منابع واگرايي امنيتي اين منطقه محسوب مي شود.
انتخاب مسير خط لوله انتقال نفت نيز كاملاً به ملاحظات ژئوپليتيكي بستگي دارد و عدم دسترسي مستقيم كشورهاي دربردارنده اين منابع به جهان خارج، موضوع تعيين مسير خطوط لوله را بسيار حائز اهميت ساخته است.

رئيس قوه قضائيه:
افتتاح مجتمع آب سنگين اراك موجب مباهات است
013908.jpg
هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه صبح ديروز در جلسه مسئولان عالي قضايي طي سخناني با اشاره به پيشرفتهاي صورت گرفته در فناوري هسته اي گفت: افتتاح مجتمع آب سنگين اراك مژده اي بزرگ و پيشرفتي غرورانگيز در مسايل علمي و هسته اي است كه موجب مباهات و افتخار ملت شريف ايران خواهد شد.
هاشمي شاهرودي با اشاره به ارايه پاسخ هسته اي ايران به بسته پيشنهادي ۱ + ۵ افزود: اميدواريم كشورهاي مورد پاسخ ايران اين پاسخ را بدون توجه به ماجراجوييهاي آمريكا بررسي كنند و تحت تأثير اقدامات مخرب اين كشور كه اعتقادي به عقل و خرد و عدالت و حفظ حقوق شهروندي ملت ها ندارد قرار نگيرند.
وي نكته مثبت و بسيار مهم پاسخ ايران را دوري از هرگونه قيد و شرط در مذاكره و تأييد بر حق طبيعي ملت ايران در بهره بردن از فناوري صلح آميز هسته اي ارزيابي و تأكيد كرد: مذاكره براي رسيدن به تفاهم در چارچوب معاهده هاي بين المللي و مقررات مورد قبول آژانس و سازمان ملل قطعا به نفع كشورهاي طرف مذاكره ايران است و چنين احساس مي شود كه كشورهاي اروپايي و چين اين نكته را در پاسخ ايران به بسته ۱ + ۵ درك كرده اند و ابهامات احتمالي نيز در صورت جوسازي نكردن آمريكا و عدم ايجاد خلل بين مذاكرات ايران و اروپا برطرف خواهد شد.هاشمي شاهرودي تعامل و همكاري بين سه قوه را اميدواركننده، مناسب و خوب شمرد و اظهار اميدواري كرد به ميمنت دولت و به بركت خون شهداي دولت به ويژه شهيدان رجايي و باهنر تعامل ميان سه قوه با هدف دستيابي به توسعه همه جانبه و رضايت مردم بيش از پيش افزايش يابد.
رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: براي رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله و تحقق اصل ،۴۴ همكاري و حمايتهاي همه جانبه بين سه قوه الزامي است و قوه قضائيه نيز در اين جهت آماده هرگونه حمايت قضايي و حقوقي اطمينان بخش است.

ديدار معاون وزير خارجه با عمروموسي
ايرنا: محمد رضا باقري معاون وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه در ملاقات با «عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب، مواضع تهران در قبال بسته پيشنهادي كشورهاي موسوم به «۱+۵» درباره مساله هسته اي ايران را تبيين كرد.
در اين ملاقات كه در مقر اتحاديه عرب در قاهره انجام شد، دو طرف همچنين درباره آخرين تحولات منطقه بويژه اوضاع عراق و لبنان به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.
بنا بر اين گزارش، معاون وزير امور خارجه ايران در امور كشورهاي عربي و آفريقايي در مصاحبه كوتاهي با رسانه هاي خبري، بر لزوم تداوم گفت وگو و رايزني جمهوري اسلامي ايران با مصر و اتحاديه عرب در خصوص مهمترين مسايل منطقه تاكيد ورزيد.

غلامحسين الهام:
در دكترين دفاعي ما سلاح هسته اي مطرح نيست
013905.jpg
گروه سياسي- سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران تصريح كرد: مكرراً اعلام كرده ايم در دكترين دفاعي و سياست هسته اي ما، استفاده از سلاح هسته اي مطرح نيست.
غلامحسين الهام با بيان اينكه آمريكايي ها براي حفظ امنيت خود مشكل دارند، گفت: آمريكايي ها هر روز بيشتر در باتلاق عراق پيش مي روند و بايد جوابگوي مردم خودشان كه از اين همه خشونت خسته شده و مخالف جنگ هستند، باشند.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين سئوال كه آيا راه اندازي مجتمع آب  سنگين اراك و تجليل از نخبگان هسته اي، با هدف نشان دادن اقتدار ايران در برابر تهديدها و فشارهاست، گفت: امروز اقتدار نه در سلاح هسته اي است و نه در زورگويي ها و اشغالگري هاست. دنيا به سمت منطقي عادلانه در ذهن افكار عمومي پيش مي رود و انسانهايي كه از منطق در برخورد سياسي برخوردارند خود به خود اقتدار دارند.
وي با تأكيد بر اينكه منطق ايران گفتمان امام عزيز است و باوراندن اينكه كشورهاي منطقه راه پيشرفت و تعالي خود را تقويت كنند، افزود: دولت نهم اين گفتمان را احيا و تقويت كرد و اين موج اقتداري است كه ايجاد شده است.
تغيير در كابينه
به گزارش فارس الهام در خصوص بررسي عملكرد وزرا از سوي رئيس جمهوري تأكيد كرد: رئيس جمهوري اين كار را شروع كرده و پيگيري مي كند، هم براساس ميثاق و هم نظام حقوقي كشور، اين شيوه اي خوب براي ارزيابي دروني است.
وي ادامه داد: براساس اين ارزيابي نتيجه آن، گام به جلو، رفع موانع و اصلاح مشكلات است، مديران هيچ تزلزلي از نظر قانوني برايشان به وجود نيامده است و تغيير در حد ضرورت و راه حلي كه به بهبودي اوضاع بينجامد بر آن نگاه مي شود و نمي شود گفت، تغيير حتماً صورت خواهد گرفت.
سخنگوي دولت گفت: برخي هرگاه از گردونه قدرت كمي فاصله مي گيرند همه امور را تيره مي بينند و اين امري غلط است چرا كه همه مسئولان خدمتگزاران اين نظام و ملت هستند و همه براي كار آمده اند نه قدرت و يا اين كه بخواهند تا آخر بمانند.
دولت نهم حزبي نيست
به گزارش مهر، غلامحسين الهام در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه از رويكرد دولت در عدم تخصيص يارانه به احزاب پرسيد و آن را نشانه بي مهري دولت خواند گفت: دولت در آنچه كه بايد توزيع كند نگرش عادلانه دارد.
اگر قانون يارانه اي تخصيص داده است دولت هيچ گاه استفاده گفتمان مداري از آن نكرده و از اين ابزار براي فشار استفاده نمي كند.
سخنگوي دولت تأكيد كرد: اين دولت حزبي نيست و تفكر حزبي و گروهي را به منافع ملت ترجيح نمي دهد و از احزاب براي اهداف خودش استفاده نمي كند. دولت هيچگاه در راه احزاب ايجاد مضيقه نكرده است.
دامنه اختيار مسئولان براي تعاملات شخصي
الهام در خصوص اخباري مبني بر ديدار فرهاد رهبر با سيد محمد خاتمي و انتقاد وي از عملكرد اقتصادي دولت در اين ديدار گفت: دولت در مسايل شخصي وزرا دخالت نمي كند و مسئولان دامنه اختياراتشان براي تعاملات شخصي شان باز است.

انتشار متن نامه احمدي نژاد به مركل
گروه سياسي - پس از انتشار بخشي از نامه محمود احمدي نژاد به آنگلا مركل صدراعظم آلمان توسط رويترز، متن كامل اين نامه در سايت رسمي رئيس جمهوري منتشر شد.رئيس جمهوري اسلامي ايران با ذكر انگيزه هاي خود از نوشتن نامه به صدراعظم آلمان در بخشي از اين نامه آورده است: ما فكر مي كنيم هنوز بخش مهمي از مردم جهان و حتي سازمانهاي بين المللي تحت تأثير اخلاق و رفتار فاتحين جنگ دوم هستند.
احمدي نژاد در ادامه مي نويسد: آيا مناسبات موجود نظير قواعد حاكم بر شوراي امنيت و حق وتو امري عادلانه است؟ آيا وقت آن نرسيده است با همكاري دولتهاي مستقل اين مناسبات كه به هيچ وجه مورد قبول وجدان جمعي ملتهاي جهان نيست و مخالف عقل و فطرت انساني است، تغيير يابد؟
وي در پايان  نامه خود به صدراعظم آلمان تأكيد مي كند: ما به كمك يكديگر خواهيم توانست بعضي قدرتها را متقاعد كنيم كه احترام به ملتها و رعايت حقوق آنان به نفع همه است. دو ملت و دو دولت ما و شما در كنار يكديگر خواهند توانست نقش اساسي در تأمين صلح و امنيت و پيشرفت و كرامت انساني در مقياس دو كشور و مقياس بين المللي ايفا نمايند.

شب خاطره براي سرلشكر شهيد ناصر كاظمي
013917.jpg
گروه سياسي - هفته گذشته همزمان با سالروز آزادسازي شهر پاوه مراسم شب خاطره سرلشكر شهيد ناصر كاظمي برگزار شد.
در اين مراسم همرزمان شهيد ناصر كاظمي به ذكر خاطراتي از سالهاي مقاومت و پيروزي در برابر اشرار و ضدانقلاب در منطقه كردستان پرداختند و يادو خاطره شهيد ناطر كاظمي و شهدايي چون شهيد بروجردي و متوسليان را گرامي داشتند.
سردار فاتح كردستان
كاظمي وزير رفاه و تامين اجتماعي و برادر شهيد ناصر كاظمي در اين مراسم ضمن اشاره به مقام والاي شهيدان اظهار داشت: لازم است زندگي شهدا از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گيرد و نتيجه آن الگو قراردادن سيره آنان در زندگي باشد.
وي تصريح كرد: مردم ما مردمي قدرشناس هستند و هنگام شهادت او اين مساله براي ما نمايان شد و به جرأت مي توان گفت كه او مظهر جمهوري اسلامي در كردستان بود.
مديريت و فرماندهي را به ما آموخت
در اين مراسم سردار ايزدي نيز به نقش والاي شهيدان انقلاب و دفاع مقدس اشاره نمود و اظهار داشت: امروز لازم است تحولي در خودمان بوجود آوريم و بازگشتي داشته باشيم به آن روزها. شهيدان دلاوراني پرهيبت بودند و ما بايد اقتدار در فرماندهي را از آنان بياموزيم.
وي در ادامه تصريح كرد: ناصر كاظمي از افرادي بود كه همه به او عشق و علاقه داشتند و ما در كردستان از راهنمايي هاي اين شهيد با تواضع و خاضع بهره  برديم. اما آنها بر عهد و پيمان خود وفا كردند و ا مروز همرزمان ما در لبنان پيرو راه اين شهيدان هستند.
او فرشته نجات كردستان بود
سردار تميزي نيز در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: واجب است به آنچه از شهدا مي دانيم عمل كنيم.
بنابراين بايد شهدا را آن گونه كه بودند به نسل امروز معرفي كنيم تا الگويي براي جوانان باشند. وي در ادامه گفت: شهيد ناصر كاظمي را مي توان به عنوان فرشته نجات كردستان نام نهاد زيرا او با قدرت و صلابت تمام در برابر ضدانقلاب در كردستان مبارزه كرد و حقيقتا با انتصاب اين شهيد بزرگوار به سمت فرماندهي سپاه كردستان يك تحول عظيم در فرماندهي و مديريت به وجود آمد و از آن پس با كلماتي مانند برنامه  ريزي كوتاه مدت و بلند مدت، تكنيك، تاكتيك، استراتژي و مسايلي از اين قبيل آشنا شديم و توانستيم محورهاي عمده اي را در داخل آزاد و براي انسداد مرز تلاش نماييم.
ناصر كاظمي فرزند انقلاب
و الگويي ماندگار است
سردار فتح الله جعفري رئيس سازمان حفظ آثار سپاه نيز در اين مراسم اظهار داشت: ناصر كاظمي مديري توانا، فرمانده اي مقتدر و معتمد مردم كردستان بود. او اولين كسي بود كه د ركردستان عمليات شبانه انجام دادو اين از اقتدار او در فرماندهي اش نشأت مي گرفت.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: نوع مديريت او به گونه اي بود كه افرادي چون حاج احمد متوسليان و حاج ابراهيم همت با اعتماد كامل فرمان او را اجرا مي كردند.
سردار جعفري اعتماد همرزمان شهيد ناصر كاظمي را نشانه مديريت ارزشمند وي دانست و اظهار داشت: ما او را به عنوان يكي از ده شهيد ملي تهران مي شناسيم. او فقط يك فرمانده ستادي نبود بلكه فرمانده اي بود كه در عمل هم اقتدار اجراي فرمان را داشت. بنابراين دانستن اينكه چطور وارد صحنه شد، چطور نيروهايش را هدايت كرد براي ما ضروري است.

پليس خدمات قضايي تشكيل شد
ايسنا: مراسم افتتاحيه پليس خدمات قضايي در سالن ولايت مجتمع قضايي امام خميني(ره) بعدازظهر ديروز برگزار شد.
بنا بر اين گزارش در اين مراسم معاون اول رئيس قوه قضاييه، دادستان عمومي  و انقلاب تهران و جانشين فرمانده ناجا به ايراد سخنراني پرداختند.
در اين مراسم معاون اول قوه قضاييه طي سخناني با بيان اين كه سهم پليس متخصص در عدالت كيفري بسيار بالاست، اقدامات قضايي و پليس را مكمل يكديگر دانست.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي گفت: كشف، تعقيب و اجرا، تهيه دلايل، مدارك و ادله مثبت، حفظ آثار و دلايل از مواردي است كه كمك بسزايي به قاضي و دستگاه قضايي در جهت عدالت دارد و سهم پليس متخصص در عدالت كيفري بسيار بالاست.
معاون قوه قضاييه افزود: در كنار وظايف ديگر پليس، انجام دستورات قضايي و اجراي دقيق آن و تشكيل پليس متخصص آشنا به امور قضايي ، تحت تعليمات دادستان يك ضرورت است و آنچه قوه قضاييه دنبال مي كرد اين است كه پليس متخصص و علمي  باشد.
رئيسي با بيان اين كه شهر با قانون و شهروندي با قانونمندي تعريف مي شود، عنوان كرد: بايد با متخلف، شرور و جاني با دستان قدرتمند قضات و پليس برخورد شود تا جامعه امن بماند لذا مأموريت پليس و دادستاني با دستگاه هاي ديگر كه متولي امور فرهنگي و خدماتي هستند، متفاوت است. دستگاه قضايي بايد با ايجادكنندگان ناامني مقتدرانه برخورد كند.
دادستان عمومي  و انقلاب تهران نيز ضمن سخناني در اين مراسم گفت: تشكيل پليس خدمات قضايي در جهت احقاق حقوق عامه و تامين امنيت و آسايش عمومي  بايد صورت گيرد.
سعيد مرتضوي به ارايه گزارشي در اين زمينه پرداخت و گفت: پس از انحلال پليس قضايي، يكي از مشكلات قوه قضاييه نداشتن پليس متخصصي است كه اشراف كافي به مسايل قضايي داشته باشد و از امور ديگر منفك باشد.
وي افزود: پيشنهادهاي مختلفي مانند تشكيل مجدد پليس قضايي مطرح شد تا زماني كه سردار مقدم در جلسه اي در حضور رييس قوه قضاييه اعلام آمادگي كرد در مجموعه پليس و نيروي انتظامي، پليس قضايي تشكيل شود تا با استفاده از امكانات پليس به گونه اي اين نهاد ساماندهي شود كه نيازهاي قوه قضاييه و دادگستري را تامين كند و تعدادي پرسنل و افسران مجرب گزينش شوند و آموزش هاي لازم را در اين زمينه ببينند.
مرتضوي ادامه داد: پس از پيشنهاد فرماندهي ناجا در تاريخ ۵/۴/۸۵ توافقنامه اجرايي مرحله اول طرح پليس خدمات قضايي تهران بزرگ بين دادستاني و فرماندهي تهران بزرگ به امضاء رسيد كه بر مبناي آن ۷۰۰ نفر براي اين اقدام در سطح شهر تهران ساماندهي مي شوند و كليه كلانتري هاي تهران واجد پليس خدمات قضايي مي شوند.
مرتضوي ادامه داد: اولين دوره آموزشي اين پرسنل در يك گروه ۱۰۰ نفره در معاونت آموزشي دادگستري استان تهران انجام شد و نزديك به يك ماه است كه اين دوره آموزشي آغاز شده است و فردا اولين گروه فارغ التحصيل مي شوند. با راه اندازي اين واحد در فاصله زماني ۳-۴ ماه همه اين پرسنل را آموزش مي دهيم. در نتيجه در آينده يك پليس متخصص و متبحر در امور قضايي خواهيم داشت. انجام وظيفه افراد در پليس قضايي به طور مستمر خواهد بود.
دادستان تهران خاطرنشان كرد: پليس تخصصي، علمي  مي تواند در كوتاه ترين زمان دستورات قضايي را به انجام رساند و كمك شايان توجهي در كوتاه كردن مدت رسيدگي و جلوگيري از اطاله دادرسي داشته باشد. به اين ترتيب رسيدگي ها فني و تخصصي مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد نهاد متخصص، متبحر و موفق به نام پليس خدمات قضايي را در مجموعه قوه قضاييه و نيروي انتظامي شاهد باشيم كه به مردم اميد دهد اگر حقشان ضايع شد و جرمي  در جامعه رخ داد در كوتاه ترين مدت آن را كشف مي كنند.
سردار ذوالفقاري جانشين فرمانده ناجا نيز در اين مراسم تاكيد كرد ساماندهي و سازماندهي پليس تخصصي هم در حوزه دانشگاه علوم انتظامي  و هم در حوزه داخلي نيروي انتظامي  بايد صورت گيرد ولي هنوز به نقطه مورد نظر نرسيديم. ۷ پليس تخصصي در حوزه مأموريت ما در حال ساماندهي است كه عبارتند از پليس مرزي، پليس ويژه، آگاهي، امنيت، مواد مخدر، راهور و انتظامي.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |