سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۱ - Aug 29, 2006
سلول هاي بنيادي به دنياي فوتبال هم وارد شدند
013839.jpg
گروه علمي فرهنگي- بازيكنان فوتبال ليگ برتر انگليس سلول هاي بنيادي نوزادان تازه متولد شده شان را براي درمان آسيب ديدگي هاي جدي خود ذخيره مي كنند.
به گزارش ايرنا، اين بازيكنان سلول هاي موجود در خون بند ناف نوزادانشان را براي درمان احتمالي آسيب ديدگي هاي احتمالي مربوط به غضروف و رباط خود را در آينده منجمد مي كنند. تاكنون پنج بازيكن حرفه اي با همكاري يك مركز انجماد بين المللي در ليورپول (CGI) سلول هاي بنيادي نوزادان خود را منجمد كرده اند.
سال گذشته نيز مركزي در لندن، همين كار را براي سه بازيكن ليگ برتر انجام داد. يكي از بازيكنان ليگ برتر در اين باره گفت: ما تصميم گرفتيم سلول هاي بنيادي نوزادان تازه متولد شده مان را براي درمان احتمالي خود يا كودكانمان در آينده ذخيره كنيم. وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: مصدوميت هاي پياپي براي يك بازيكن فوتبال مي تواند به مفهوم پايان فوتبال او باشد بنابراين داشتن سلول هاي بنيادي به عنوان يك بسته ترميمي چاره ساز خواهد بود.
پل گريفيتس مدير مركزCGI گفت: اين طرح تاكنون به صورت آزمايشي انجام شده است. سلول هاي بنيادي مستقيما به زانوي آسيب ديده تزريق مي شود و به دليل وجود ژن هاي مشابه، عضو مصدوم شروع به ترميم مي كند. يكي از بازيكنان حرفه اي كه سلول هاي بنيادي را براي استفاده كودكانش در آينده ذخيره كرده است، تيه ري هانري بازيكن ملي پوش فرانسوي آرسنال است. با اين حال هيچ نشانه اي دال بر قصد وي براي استفاده از اين سلول ها براي خود او وجود ندارد. بيش از 11هزار زوج انگليسي در پنج سال گذشته حدود ???هزار پوند براي ذخيره سلول هاي بنيادي نوزادانشان به منظور استفاده در هنگام بيماري هزينه كرده اند.

ساخت ابررايانه با اتصال هزاران پلي استيشن
013836.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان قصد دارند با اتصال هزاران كنسول پلي استيشن? به هم، يك ابررايانه شبكه اي قدرتمند براي تحقيقات درباره بيماري هايي نظير آلزايمر و سرطان توليد كنند.
به گزارش آي تي واير، سوني پردازنده سل (Cell) كه در پلي استيشن? است را در ماه هاي آينده به بازار عرضه مي كند. اين پردازنده تنها در زمينه پردازش گرافيك بازي هاي رايانه اي توانمند نيست و براي پردازشهاي گرافيكي مورد نياز در علم زيست شناسي به منظور تحقيقات بيماري ها نيز توانايي بالايي دارد.
گروهي از دانشمندان آمريكايي پيش از اين در طرحي موسوم به اف اي اچ از توان محاسباتي رايانه هزاران داوطلب به منظور شبيه سازي ساختار پروتيين ها و تحقيقات در زمينه بيماري هاي مربوط به پروتيين ها استفاده كرده اند و هم اكنون همين دانشمندان قصد دارند از توان محاسباتي دستگاه هاي پلي استيشن? در زمان بيكاري آنها براي ايجاد يك شبكه پردازش رايانه اي قدرتمند براي تحقيقات پزشكي استفاده كنند.
در اين برنامه، داوطلبان نرم افزار كوچكي را دانلود و در دستگاه خود نصب مي كنند كه با استفاده از آن، محققان طرح اف اي اچ مي توانند از توان محاسباتي پردازنده هاي اين دستگاه ها در هنگام بيكاري آنها، استفاده كنند. توان محاسباتي ايجاد شده در يك شبكه متشكل از ?? هزار پلي استيشن 3 حتي چهار برابر بيشتر از توان محاسباتي قوي ترين ابررايانه جهان، يعني بلوجين‎/ ال شركت آي بي ام در آزمايشگاه ملي لارنس ليورمور دانشگاه كاليفرنيا خواهد بود.
هم اكنون سوني نيز همكاري خود را با محققان اف اي اچ براي توليد نرم افزارهاي شبيه سازي استفاده كننده از دستگاه هاي پلي استيشن? و طراحي محيط گرافيكي ويژه اين كار در دستگاه هاي مذكور، آغاز كرده است. پلي استيشن ? اواخر امسال به بازار مي آيد.

آموزش عالي
رئيس فرهنگستان علوم آمريكا
از رئيس دانشگاه صنعتي شريف عذرخواهي كرد
گروه علمي فرهنگي مرداد ماه امسال، وقتي گروهي از دانش آموختگان دانشگاه صنعتي شريف براي شركت در گردهمايي سالانه اعضاي انجمن دانش آموختگان اين دانشگاه به آمريكا عزيمت كردند، مسئولان امنيتي آمريكايي عليرغم داشتن ويزا، از ورود فارغ التحصيلان به آمريكا جلوگيري كرده و آنان را به ايران بازگرداندند.
اين اقدام آمريكايي ها بازتاب گسترده اي در محافل علمي داشت، رالف سيرون، رئيس فرهنگستان علوم آمريكا با ارسال نامه اي به سهراب پور، رئيس دانشگاه صنعتي شريف، از بروز چنين حوادثي ابراز تأسف و نگراني كرد.
نامه رئيس فرهنگستان علوم كه با خطاب جناب آقاي پروفسور سهراب پور آغاز شده، چنين ادامه يافته است:
از مشكل اخير كه در مورد رواديد مدعوين شركت كننده در همايش سالانه انجمن فارغ التحصيلان شريف سوتا در كاليفرنيا پيش آمده، مطلع شديم. ما از بروز چنين حوادث ناگواري عميقاً متأسفيم و نگراني خود را از چنين برخوردهايي به دولت آمريكا ابراز كرده ايم و سعي مي كنيم دليل مشكلات صدور رواديد را پيدا كنيم و بتوانيم تمامي تلاشمان را به كار بنديم تا مانع از بروز حوادث مشابه در آينده شويم.
چنين مشكلاتي نياز مجامع علمي، مهندسي و بهداشتي در كشورهاي ما براي برقراري روابط كاري مطلوب در جهت منافع مشترك دو كشور در برخورد با مشكلات جهاني را نشان مي دهد.
اگرچه ما قادر نيستيم بسياري از مشكلات سياسي موجود را كه باعث جدائي دولتهايمان مي شود، حل كنيم، ولي همكاري هاي علمي مي تواند به ايجاد جوي مناسب كمك كند كه قادر است رابطه بين دول را بهبود بخشد. ما به تلاش خود براي دستيابي به چنين هدفي ادامه خواهيم داد.
اگرچه رئيس فرهنگستان علوم آمريكا، تلويحاً به نياز تعاملي دو كشور به علوم يكديگر اشاره كرده، ولي به نظر نمي رسد اين قبيل رفتارها با دانشمندان، ورزشكاران و هنرمندان به يك باره تعطيل شود.

رئيس دانشگاه تربيت مدرس:
دوره دكتراي نانوبيوتكنولوژي ايجاد مي شود
فارس: رئيس دانشگاه تربيت مدرس گفت: دوره دكتراي نانوبيوتكنولوژي از مهرماه در دانشگاه تربيت مدرس ايجاد مي شود.
فرهاد دانشجو با اشاره به اينكه دوره دكتراي نانوبيوتكنولوژي براي اولين بار در كشور راه اندازي مي شود، گفت: آزمون پذيرش دانشجوي دكتراي رشته نانوبيوتكنولوژي بين دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس و ساير دانشگاه هاي كشور برگزار شده است. در مرحله اول اجراي دوره دكتراي نانوبيوتكنولوژي در يك گرايش 5 نفر پذيرش شدند.

آيين نامه حمايت از
نوآوران در وزارت علوم تدوين شد
ايرنا: مدير مالكيت فكري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران گفت: آيين نامه حمايت از نوآوران در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تدوين و براي تصويب به هيات دولت ارسال شد.
محمدرضا بختياري در خصوص وضعيت ثبت اختراع در كشور افزود: هم اكنون ثبت اختراع به صورت اعلامي است، يعني وقتي شخصي ادعايي مبني بر اختراع دارد با تشكيل پرونده مدارك خود را ارائه مي كند. براي ثبت اختراع، كارشناسان در خصوص مدارك ارائه شده از سوي فرد، اظهار نظر مي كنند و در صورت احراز شرايط، به عنوان اختراع ثبت مي شود. بختياري گفت: طبق قانون ثبت اختراعات، موضوع مورد نظر ضمن نو بودن، نبايد توسط شخص ديگري در اداره ثبت اختراعات ايران مطرح شده باشد.
اختراع بايد يك ارزش ابتكاري داشته باشد و بتواند مشكلات موجود را حل كند كه اين امر توسط كارشناس بررسي مي شود. به گزارش نشريه داخلي معاونت پژوهشي و فناوري وزارت علوم، در سيستم اعلامي كسي كه مدعي ساخت دستگاهي است بايد شرايط احراز نو و ابتكاري بودن آن را ثابت كند. آيين نامه اي در سازمان ثبت وجود دارد كه اگر طرح فردي شرايط اوليه را داشته باشد، به عنوان اختراع شناخته مي شود.
بختياري يادآور شد: براي اينكه ارزش علمي كار مخترع مشخص شود، بايد به طور جداگانه در مراكز معتبر علمي دانشگاه ها و يا پژوهشگاه ها كه در آن رشته تخصص دارند، به لحاظ علمي بررسي و قابليت آن با نمونه ديگر در دنيا مقايسه شود. اگر اختراعي ارزش علمي داشته و مورد نياز مشتري باشد، خود به خود بازار پيدا مي كند و مي تواند توسط مخترع توليد شود.
مخترع مي تواند حق امتياز اختراع خود را به يك سرمايه گذار واگذار كند كه در اين صورت اين اختراع به لحاظ تجاري موفقيت آميز خواهد بود. مدير مالكيت فكري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران درباره برنامه هاي اين سازمان در خصوص ثبت اختراعات و حمايت از مخترعان و نوآوران گفت: اين سازمان در زمينه نمونه سازي طرح خود به مخترعان كمك مي كند.
مخترعي كه بخواهد طرح خود را در خارج از كشور به ثبت برساند، سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران، مخترع را كمك مي كند تا آمادگي اين كار را بدست بياورد. آموزش، مشاوره و حمايت هاي مالي از ديگر حمايت هايي است كه از سوي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران به مخترعان ارائه مي شود.

دانشجويان بورسيه اي وزارت علوم
در انگليس كاهش خواهد يافت
ايرنا: رايزن علمي ايران در انگليس و ايرلند گفت: وزارت علوم به دليل بالا بودن هزينه تحصيل در انگليس، در آينده تعداد دانشجويان بورسيه اي خود در اين كشور را كاهش مي دهد.
عليرضا صالحي اظهار داشت: تلاش وزارت علوم بر اين است كه با دانشگاهها براي گرفتن تخفيف در هزينه تحصيل دانشجويان بورسيه وارد مذاكره شود. تحصيل دانشجويان بورسيه در انگليس هزينه بالايي را به وزارت علوم تحميل مي كند.
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هدف سرپرستي دانشجويان ايراني در خارج از كشور، راهنمايي آنان در انتخاب پايان نامه ها و انتقال فناوري آنان به داخل كشور، دفاتر رايزني علمي در كشورهاي مختلف را راه اندازي كرده است.
به گفته مسئولان، اين وزارتخانه از طريق رايزني هاي خود بر فعاليتهاي فرهنگي و غير دانشجويي اين دانشجويان نيز نظارت مي كند تا مشكلي براي زندگي آنان بوجود نيايد. تعداد دانشجويان بورسيه در اروپا بيش از ساير نقاط جهان است و در اين ميان دانشگاههاي انگليس از اقبال بيشتري از سوي دانشجويان ايراني رو به رو هستند. علاوه بر دانشجويان بورسيه، دانشجويان غير بورسيه ايراني كه در اين كشور تحصيل مي كنند، قابل توجه هستند ضمن اينكه انتظار مي رود تعداد آنان در آينده بيشتر شود.
رايزن علمي ايران در انگليس و ايرلند گفت: بيشتر دانشجويان ايراني بورسيه در دوره دكتري مشغول به تحصيل هستند و دانشجويان غيربورسيه بيشتر در دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد به تحصيل اشتغال دارند. براساس آمار غيررسمي حدود هزار دانشجوي ايراني در انگليس و ايرلند مشغول به تحصيل هستند.
بيشتر دانشجويان ايراني در انگليس علاوه بر تحصيل، به كار و فعاليت اقتصادي مشغول هستند كه دفتر رايزني تلاش دارد اينگونه فعاليتها را نيز تحت نظارت خود بگيرد. تلاش مي شود تا دانشجويان غيربورسيه نيز تحت پوشش دفتر رايزني علمي ايران قرار گيرند. صالحي پيش بيني كرد، در آينده با وجود بالا بودن هزينه تحصيل در انگليس، بر تعداد دانشجويان غير بورسيه ايراني در اين كشور افزوده شود.

افزايش سرعت قدرتمندترين ابررايانه علمي
013851.jpg
ايسنا: دانشمندان آمريكايي سرعت عملكرد قدرتمندترين ابررايانه در زمينه جست وجوي علمي  را به دوبرابر افزايش دادند.
ابررايانه  cray xt3 پس از ارتقاي سرعت عملكرد، اكنون قادر است 54 هزار ميليارد محاسبه رياضي را در مدت يك ثانيه انجام دهد.
اين ابررايانه پنجمين ابررايانه  قدرتمند جهان و مطمئناً سريع ترين دستگاه علم باز در آمريكا است، اين ابررايانه كه جگوار نام گرفته است؛ پيش از آن كه سرعت آن ارتقا داده شود، در رتبه  سيزدهمين و قدرتمندترين ابررايانه هاي جهان قرار داشت.
هم اكنون قدرتمند ترين ابررايانه  جهان
IBM Blue Gee است كه شش برابر جگوار سرعت عملكرد دارد و مي تواند 324 هزار ميليارد محاسبه  رياضي را در مدت يك ثانيه انجام دهد.

نرم افزار رايگان ويژه شناسايي روت كيت
013845.jpg
گروه علمي فرهنگي- سوفوس نرم افزار رايگان جديدي را ويژه شناسايي و پاكسازي كدهاي مخرب موسوم به روت كيت از رايانه هاي كاربران، منتشر كرده است.
به گزارش پي سي ورلد، اين نرم افزار با نام سوفوس آنتي-روت كيت (Sophos Ati-Rootkit) مي تواند هم روت كيتهاي شناخته شده و هم روت كيتهاي جديد و ناشناس را رديابي و پاكسازي  كند. روت كيت به طور كلي به ابزارهاي نرم افزاري كوچكي گفته مي شود كه هكرها از آنها براي دستيابي به اختياراتي در حد اختيارات كاربر اصلي رايانه (admiistrator) استفاده مي كنند.
اين قبيل نرم افزارهاي مخرب معمولا توسط هكرها براي مخفي نگاه داشتن ساير انواع كدهاي مخرب، از جمله تروجان ها و همچنين كدهاي رباينده اطلاعات تايپ شده كاربران (كي لاگرز) از نرم افزارهاي آنتي ويروس، مورد استفاده قرار مي گيرند. نرم افزار ضد روت كيت شركت توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي سوفوس در سيستم عامل هاي ويندوز ان تي، 2000، اكس پي و ويندوز سرور قابل نصب است. كاربران مي توانند براي دريافت رايگان اين نرم افزار به وب سايت سوفوس با آدرس اينترنتي www.sophos.com مراجعه كنند.

ريزترين مسافران فضا
013848.jpg
گروه علمي فرهنگي- شاتل آتلانتيس در حالي براي پرتاب به سوي ايستگاه فضايي بين المللي آماده مي شود كه در كنار شش خدمه خوش اقبال آن، سه گونه ميكروارگانيسم زنده نيز به فضا خواهند رفت تا تغييرات محيطي بر روي آنها مورد مطالعه قرار گيرد.
به گزارش ايسنا، اين ميكروارگانيسم هاي زنده از جمله ميكروب هايي هستند كه موجب بروز بيماري هاي گوناگون مي شوند. اكنون دانشمندان در نظر دارند تا چگونگي تغييرات به وجود آمده بر پاسخ هاي ژنتيكي آنها و همچنين توانايي شان براي ايجاد تغييرات بيماري زا را مورد بررسي قرار دهند.
تجربه ميكروبي كه بخشي از ماموريت STS-115 به شمار مي رود به بررسي دقيق و موشكافانه سه ميكروارگانيسم شايع مي پردازد كه به عنوان ميكروب هاي مهم و بيماري زا براي انسان شناخته شده اند . فرستادن اين ميكروارگانيسم هاي زنده به فضا به دانشمندان و زيست شناسان اين امكان را خواهد داد تا همچنين به بررسي امكان تطابق آنها با محيط جديد بپردازند، دانشمندان به دنبال دريافت اين نكته هستند كه آيا اين ميكروارگانيسم هاي بيماري زا بر روي زمين، قادر هستند كه در محيط هاي با شدت جاذبه ناچيز هم بيماري زا قلمداد شوند؟
نتايج اين بررسي ها به دانشمندان كمك خواهد كرد تا به ارزيابي خطراتي كه فضانوردان را در سفرهاي فضايي تهديد مي كند، بپردازند. اين موضوع كه تغييرات بيولوژيكي انساني و پاسخ هاي ميكروبي در هنگام زندگي آنها در فضا مي تواند خطرات جدي را براي سلامتي آنها به همراه داشته باشد، بسيار مهم است.

مامور اعدام سلول هاي سرطاني شناسايي شد
013830.jpg
مهر: دانشمندان دانشگاه ايلينويز مولكول تركيبي را ساختند كه باعث تخريب خود به خود سلول هاي سرطاني مي شود.
سلول هاي سالم روندي ذاتي را دنبال مي كنند كه بر اساس آن چنانچه اشتباهي در عملكرد آنها رخ دهد، خودكشي مي كنند. اما سلول هاي سرطاني فاقد چنين خصوصيتي هستند. يكي از علائم سلول هاي سرطاني مقاومت پذيري آنها در مقابل سيگنال هاي خودكشي سلولي بدن است كه اين روند به آنها امكان مي دهد تا بقا داشته باشند و تومورهاي سرطاني را گسترش دهند.
كليه سلول هاي بدن حاوي پروتئيني موسوم به procaspase-3 هستند كه بدن آن را به caspase-3 كه آنزيمي اعدام كننده است تبديل مي كند، اما اين روند در سلول هاي سرطاني رخ نمي دهد. به نوشته نشريه بيولوژي شيمي نيچر، محققان در اين تحقيق بيش از 20 هزار اجزاي تركيبي مختلف از نظر ساختاري را مورد آزمايش قرار دادند تا به تركيباتي كه قادر به تبديل procaspase-3 به caspase-3 باشد دست يابند. دانشمندان به وجود مولكولي به نام PAC-1 پي بردند كه اين روند را عملي مي سازد و سلول هاي سرطاني در بدن موش ها و تومورهاي سرطاني انساني را وارد مرحله اي به نام apoptosis مي كند كه طي آن سلول ها خود به خود از بين مي روند. در چنين شرايطي هر چه قدر ميزان procaspase-3 در سلول سرطاني بيشتر باشد، به حجم كمتري از اين مولكول براي عمل كردن نياز است. سلول هاي سالمي چون سلول هاي گلبول هاي سفيد به ميزان كمتري تحت تاثير PAC-1 قرار مي گيرند زيرا سطح procaspase-3 در آنها بسيار پايين است از اين رو روند خودكشي سلولي در آنها رخ نمي دهد. دانشمندان با آزمايش PAC-1 روي هر دو بافت هاي سرطاني و غيرسرطاني يك فرد دريافتند: سلول هاي سرطاني حساسيت بيشتري به اين مولكول نشان مي دهند.

علمي فرهنگي
كتابخانه ديجيتالي رايگان
013842.jpg
گروه علمي فرهنگي- به مناسبت فرارسيدن اعياد شعبانيه و به منظور ايجاد رفاه دانش آموختگان كشور، مديرعامل سايت مجازي پارس استفاده از كتابخانه ديجيتالي را رايگان اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي اين سايت، امير حسين مظاهري با بيان اين مطلب افزود: اين كتابخانه كه از ارديبهشت ماه امسال راه اندازي شد، از اوايل ماه مبارك شعبان به صورت رايگان در اختيار كاربران قرار مي گيرد. اكنون اين كتابخانه ديجيتالي حدود يك هزار جلد كتاب دارد كه براي استفاده از آنها در سايت هايي چون آمازون بايد بين ?? تا ??? دلار پرداخت شود.
وي، به نبود تجانس آموزش الكترونيكي با آموزش سنتي اشاره كرد و گفت: از آنجا كه عدم پويايي با روشهاي اينترنتي در تضاد كامل است طرحهاي آموزش مجازي با شكست مواجه مي شود مگر اينكه روشي اتخاذ شود تا دانشجويان با انگيزه بيشتر به ترويج آن بپردازند. مظاهري، در ادامه به ديگر برنامه هاي اين كالج اشاره و تصريح كرد: در آموزش مجازي تمام كلاسها به طريق الكترونيكي كنترل مي شود و سيستم LMS سيستم مديريت آموزش نيز جهت كنترل و حضور و غياب استاد و دانشجو مستقر شده است.
همچنين نخستين گروه دانش آموختگان ICDL كه پيش بيني مي شود حدود ???نفر باشند، اواخر شهريورماه امسال ضمن اخذ مدرك اين كالج مي توانند مدرك رسمي ICDL ايران وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش را دريافت كنند. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت www.parsvu.com مراجعه كنند.

وزير بهداشت خبر داد:
آغاز سال تحصيلي با ويژه  برنامه هاي ماه رمضان
013833.jpg
ايسنا: وزير بهداشت با اشاره به اينكه سال تحصيلي 86-85 مقارن با ماه مبارك رمضان است، براي استفاده از اين فرصت براي مانوس شدن دانشجويان جديدالورود با فضاي معنوي بر ارائه برنامه هاي ويژه براي آغازين روزهاي سال تحصيلي آينده تاكيد كرد.
كامران باقري لنكراني با اشاره به ضرورت برنامه ريزي محكم و استوار براي خروجي موفق تر از ورودي در دانشگاه ها، گفت: با توجه به تقارن زماني ماه مبارك رمضان و آغاز سال تحصيلي، شوراي فرهنگي بايد برنامه ريزي جديدي را داشته باشد. وي با بيان اينكه مشكل تاخير در واگذاري خوابگاه ها بايد با اسكان موقت حل شود، ادامه داد: خاطرات روزهاي نخست سال تحصيلي در اذهان باقي مي ماند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |