دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند از بنده مي پرسد كه فزوني دانش خود را كجا صرف كرده اي، همچنان كه از فزوني مال مي پرسد.
(كنزالعمال، ج 10، ص 188، ح 28983)
امروز با حافظ
وانگه برو كه رستي از نيستي و هستي
اي دل مباش يك دم خالي ز عشق و مستي
آري طريق دولت چالاكي است و چستي
در مذهب طريقت خامي نشان كفر است
آب و هوا
016188.jpg

عكس روز
016197.jpg
عكس: رويترز‎/ تورو هاناي
همه ساله در اين زمان از سال يك جشنواره هنري با نام رژه گاوهاي توكيو در منطقه تجاري مارونوچي- توكيو برگزار مي شود. در اين جشنواره هنرمندان با مواد مختلف از جمله كاغذ، پلاستيك و سيمان، ماكت گاو مي سازند و اين ماكت ها را در خيابان هاي شهر نصب مي كنند.

در شهر چه خبر
نمايشگاه
گل هاي محمدي
نمايشگاه پاييزه گل هاي محمدي با هدف عرضه مستقيم كالا در حالي كار خود را از جمعه 17 شهريورماه آغاز كرد كه با استقبال خوبي روبه رو نشد.
همزماني با سفرهاي آخر هفته و مهمتر از آن اطلاع رساني ناقص مخاطبان تخفيف هاي 10 درصدي كالاهاي اين نمايشگاه را از هدف دور كرد. حال آن كه با فرصتي كه تا 26 شهريور ماه براي خريد از نمايشگاه پاييزه وجود دارد به همراه تخفيف 30 درصدي ويژه مواد غذايي احتمال بازديد و خريد بيشتر را افزايش مي دهد. اغلب كالاهاي مورد نياز ايام بازگشايي مدارس و آغاز ماه مبارك رمضان با كارشناسي و قيمت گذاري كارشناسان سازمان بازرگاني و اتاق تعاون در نمايشگاه گل هاي محمدي واقع در پارك ارم وجود دارد.

توزيع كالابرگ
به منظور كنترل بيشتر قيمت مواد غذايي علاوه بر ورود فروشگاه زنجيره اي به برنامه هاي توزيع كالا با قيمت هاي تعادلي، اعلام كالابرگ هاي روغن، قند، شكر و برنج تعادلي شهري، روستايي و عشايري و تمديد آنها از برنامه هاي وزارت بازرگاني در اين روزها هستند. عرضه بسته هاي يك كيلوگرمي شكر و سه كيلوگرمي برنج خارجي با كيفيت و قيمت مناسب در فروشگاه هاي زنجيره اي و تأمين شكر مورد نياز قنادي ها به منظور كنترل قيمت زولبيا و باميه از ديگر برنامه هاي متعادل كردن قيمت ها محسوب مي شود.

تست موتورسيكلت ها
گويا تحولات جديدي در بازار موتورسيكلت در حال جريان است كه منشأ آن توقف فروش قطعات موتورسيكلت توسط شركت هاي چيني به صورت يوزانس به خريداران ايراني است. بدين ترتيب شرايط براي خريد اقساطي مونتاژكاران داخلي دشوارتر مي شود. شركت بازرسي كيفيت نيز كه از طرف مؤسسه استاندارد عهده دار نظارت بر كيفيت موتورسيكلت ها است يك شركت داخلي را براي تست ايمني ديگر موتورسيكلت هاي توليدي صنعتگران انتخاب كرده است تا سردرگمي توليدكننده هاي مذكور رفع شود.

كلاس تعمير خودرو
فرهنگسراي خاوران يك دوره آموزشي تعمير خودرو را برگزار مي كند. اين دوره ها علاوه بر غني كردن اوقات فراغت علاقه مندان براي افزايش اطلاعات فني آنان در مورد خودرو نيز مفيد خواهد بود. علاقه مندان حضور در دوره هاي تعميركار اتومبيل خود باشيم در فصل پائيز مي توانند به منظور ثبت نام همه روزه از ساعت 8 الي 20 به واحد آموزش فرهنگسراي خاوران مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 33730002 تماس بگيرند.

مسابقات گل كوچك
فرهنگسراي خانواده به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان مسابقات منطقه اي گل كوچك را برگزار مي كند. در اين مسابقات كه در تاريخ 30 شهريورماه برگزار مي شود، نوجوانان و جوانان مقطع سني 15 تا 29 سال با هم به رقابت مي پردازند و در پايان به برگزيدگان جوايز نفيسي اهدا مي شود. تيم ها متشكل از 3 نفر اصلي، 3 نفر ذخيره و يك نفر مربي است. علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند با همراه داشتن يك قطعه عكس و يك برگ كپي شناسنامه به نشاني خيابان آيت الله مدني، كوي فدك مراجعه و يا جهت كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 77810026 تماس بگيرند.

بازار
016212.jpg
ثبت نام ارزان تر سيم كارت
با گذر تعداد مشتركان تلفن همراه از مرز 10 ميليون نفر و اعلام زمان واگذاري 7 اولويت جديد سيم كارت در شهريورماه طي دو هفته گذشته قيمت هاي انواع سيم كارت اندكي نوسان داشت. اما اعلام واگذاري اولويت هاي جديد هنوز تأثير خاصي بر بازار نگذاشته است و به پيش بيني آگاهان بازار تحول در ميزان قيمت ها حدود يك تا دو هفته پس از ورود سيم كارت ها به بازار رخ مي دهد.
خبر احتمال كاهش بهاي ثبت نام سيم كارت نيز از ديگر اخبار منتشره مربوط به سيم كارت ها بود. گويا سياست كلي و اصلي وزارت ارتباطات و واقعيات اقتصادي در جهت كاهش قيمت سيم كارت گام برمي دارد.
پس از كاهش بهاي وديعه ثبت نام سيم كارت از 440 هزار تومان در سال گذشته به 360 هزار تومان در سال جاري،گفته مي شود اين ميزان نيز در آينده اي نزديك كاهش خواهد يافت.

سينما
گرگ و ميش
كارگردان: قاسم جعفري
بازيگران: روناك يونسي، خاطره حاتمي و عليرام نورايي.
سينماهاي نمايش دهنده: استقلال، سپيده، بهمن، جوان، گلريز، فلسطين، موزه سينما، شهر تماشا، ميلاد، شاهد، تهران، سعدي، پيوند، جي، حافظ، دهكده، ققنوس
خلاصه داستان: دختري به نام ساره به قصد انتقام، از شمال به جنوب كشور حركت مي كند و در اين بين، با گذر از هفت وادي سير و سلوك، به معناي جديدي از زندگي مي رسد.

فرهنگسرا
افتتاح خانه فرهنگ سيار
دومين خانه فرهنگ سيار در ضلع جنوب شرقي پل سيد خندان افتتاح مي شود.
در اين خانه فرهنگ 10 غرفه با عناويني چون: قرآن خواني، نمايشگاه كتاب، گياهان دارويي و عرقيات سنتي، يك قدم تا آرامش به همراه توزيع سي دي و نوارهاي آرامش دهنده، هنر به زبان ساده شامل ارائه رهنمودهاي لازم جهت آگاهي بيشتر با دستگاهها و سازهاي موسيقي و سبكهاي نقاشي، كلينيك گل و گياه، بازيافت، مبادله كتاب، ايستگاه سرگرمي و... از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 19 از 20 تا 29 شهريور آماده ارائه خدمات فرهنگي به شهروندان است.
علاقه مندان جهت استفاده از خدمات فوق مي توانند طي روزهاي اعلام شده به ضلع جنوب شرقي پل سيدخندان مراجعه كنند.

در حاشيه خبرها
چند توصيه براي كاهش رنج سرماخوردگي
امير بهادري نژاد- اين روزها به دليل نوسان دماي هوا، آمار سرماخوردگي  به ويژه در ميان كودكان افزايش يافته است. اما واقعاً در هنگام سرماخوردگي چه بايد كرد؟ در اين رابطه نظرات متفاوتي وجود دارد اما پروفسور ران اكليس از دانشگاه كارديف ولز كه رياست بخش تحقيقات بيماري سرماخوردگي اين دانشگاه را برعهده دارد، ديروز در جريان يك سخنراني نتايج تحقيقات طولاني مدت خود و همكارانش را در مورد چگونگي مقابله با سرماخوردگي اعلام كرد كه با هم مي خوانيم:
در سراسر جهان بيشتر پزشكان سه توصيه براي افراد سرماخورده دارند:
۱) تخليه بيني با شدت هر چه تمام تر تا اينكه ويروس از بيني خارج شود.
۲) سه برابر كردن ميزان نوشيدن مايعات.
۳) خوردن سوپ مرغ.
اما كدام يك از اين توصيه ها مؤثرتر است؟ بهترين راه حل، گزينه سوم و يا همان خوردن سوپ مرغ است. سوپ مرغ باعث ايجاد نظم در فرايند آزاد سازي سلولهايي مي شود كه با سرماخوردگي مقابله مي كنند. به همين دليل شخص سرماخورده پس از خوردن سوپ مرغ احساس بهتري پيدا مي كند.
تعداد زيادي از پزشكان معتقدند كه عمل به گزينه يك و دو نه تنها در بهبود سرماخوردگي مؤثر نيست، بلكه ممكن است باعث وخيم تر شدن حال بيمار هم بشود. البته نبايد اين نكته را فراموش كرد كه در حين سرماخوردگي نبايد بدن را تشنه نگاه داشت و بايد به اندازه كافي آب نوشيد تا خلط از بيني و دهان به راحتي خارج شود. با اين حال، فراموش نكنيد كه در زمان سرماخوردگي، بدن نوعي هورمون توليد مي كند كه اين هورمون باعث كاهش ميزان دفع مايعات از بدن مي شود به همين دليل اگر بيش از اندازه مايعات بنوشيد دچار سستي خواهيد شد و چشمان شما تار خواهد ديد.
اما در مورد تخليه بيني. اگر تخليه بيني با شدت انجام شود، آنگاه خلط به داخل سينوس ها بازمي گردد و مشكلات را دو چندان مي كند. به همين دليل، توصيه مي شود كه عمل تخليه را به آرامي انجام بدهيد.

سكه، طلا و ارز
016215.jpg

آلودگي هواي تهران
016191.jpg

تلويزيون
016218.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تراكم
چه روزها و شبهايي را كه بي وقفه كار كرده بود. آن هم به خاطر اينكه زير بار منت كسي نباشد. مي خواست در جامعه اي مدرن زندگي كند كه در آن هيچ بردگي وجود نداشته باشد. موبايل؛ كامپيوتر، پرداخت قبض ها، دوندگي براي گرفتن كارت هاي الكترونيكي و دوندگي براي چه و...... چه. او اصلا بردگي الكترونيكي را بردگي نمي دانست.
فاطمه خيرانديش

گشتي در دنياي خبرها
ركورد شكني نافرجام
016194.jpg
ناميبيا: مردم كشور ناميبيا از ثبت يك ركورد جهاني محروم شدند. قرار بود كه 3/8 كيلومتر سوسيس در ورزشگاه مركزي اين كشور روي ذغال كباب شود و با اين غذا 44159 نفر سير شوند. به همين دليل 30 داوطلب از صبح روز شنبه در ورزشگاه روي ذغال مشغول كباب كردن سوسيس بودند و با ساندويچ هاي كوچك 44007 نفر را سير كردند. در حاليكه براي شكستن ركورد جهاني بزرگترين سوسيس كبابي جهان تنها نياز به سير كردن 152 نفر بود هجوم مردم به ورزشگاه باعث لغو اين ركورد شكني شد. ماموران امنيتي بيم آنرا داشتند كه مردم زير دست و پا له شوند به همين دليل ركورد شكني را نيمه كاره رها كردند. در تصوير افراد داوطلب مشغول كباب كردن سوسيس ها ديده مي شوند.
تهديد با اسلحه اسباب بازي
شيكاگو: يك پيرزن 79 ساله احتمالا به 20 سال حبس محكوم خواهد شد. اين خانم پس از اينكه وارد يك شعبه بانك شد به بهانه اينكه تازه از دندانپزشكي بازگشته و نمي تواند بلند صحبت بكند از تحويلدار بانك خواست تا نزديك وي بيايد. وي سپس كنار گوش اين تحويلدار به آرامي گفت كه به 30 هزار دلار پول نقد نياز دارد و اگر اين خواسته اش را برآورده نكند با كلت كمري او را خواهد كشت. اما تحويلدار كه متوجه شده بود سلاح پيرزن اسباب بازي است به وي اعتنايي نكرد و در عوض پليس را خبر كرد. پيرزن نيز كه از معطل شدن خسته شده بود شعبه را ترك كرد اما چند متر دورتر توسط پليس دستگير شد. در صورتي كه جرم وي به اثبات برسد حداكثر به 20 سال حبس محكوم خواهد شد.
اسارت در سردخانه
مينه سوتا: آشپز يك مركز آموزشي در آمريكا به مدت دو ساعت و 10 دقيقه داخل سردخانه اين مكان اسير شد. اين خانم براي اينكه مواد غذايي داخل سردخانه را شمارش كند در حاليكه پالتو پوشيده بود وارد اين مكان شد اما ناگهان در سردخانه پشت سر وي قفل شد و ديگر نتوانست قفل آنرا باز كند. به هر حال پس از گذشت دو ساعت و 10 دقيقه يكي از همكاران اين خانم متوجه سر و صدايي ا ز داخل سردخانه شد به همين دليل ماموران امدادي را خبر كرد و او را نجات داد.
تنبيه سارق
نيويورك: يك خانم 56 ساله كه به دليل معلوليت از ناحيه پا مجبور به استفاده از ويلچر است درس خوبي به يك سارق داد. داستان از اين قرار بود هنگامي كه وي با ويلچر در حال حركت در پياده رو بود ناگهان يك سارق از پشت به وي حمله ور شد تا گردنبندش را به سرقت ببرد. اما اين خانم كه سلاح گرم به همراه داشت به سوي سارق شليك كرد و تير به بازوي وي اصابت كرد. در حال حاضر سارق در بيمارستان بستري است اما اين خانم به دليل اينكه مجوز حمل سلاح گرم را دارد تحت پيگرد قانوني قرار نخواهد گرفت.
آخر خوش شانسي
نيويورك: يك خانم 56 ساله در آمريكا كه چهار سال قبل در جريان رقابتهاي بخت آزمايي صاحب يك ميليون دلار جايزه نقدي شده بود دو روز پيش مجدداً برنده يك ميليون دلار شد. احتمال برنده شدن يك نفر در دو رقابت بخت آزمايي به فاصله چهار سال يك در 3669120000000 است. با آنكه وي صاحب پول كلاني شده است اما كماكان قصد دارد مانند گذشته در يك شركت تهيه و بسته بندي مواد غذايي به فعاليت بپردازد. البته وي جوايز خود را به صورت اقساط ماهيانه دريافت مي كند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |