دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
رايزني هاي رئيس اتحاديه جهاني بين المجالس در تهران
016158.jpg
016155.jpg
گروه سياسي - پير فرناندو كازيني رئيس اتحاديه جهاني بين المجالس و رئيس سابق مجلس نمايندگان ايتاليا كه در تهران به سر مي برد، روز گذشته در ديدار با رئيس جمهوري، رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه كشورمان حل معضلات كنوني خاورميانه بدون استفاده از قدرت محوري ايران در منطقه را امكان ناپذير دانست.
ناتواني سازمان ملل
رئيس جمهوري كشورمان با بيان اين كه منطق جمهوري اسلامي  ايران در مسائل بين المللي، منطق گفت وگو و مذاكره است، خاطرنشان كرد: ما به عنوان كشوري كه بيشترين آسيب ها را از جنگ هاي متعدد در منطقه خاورميانه متحمل شده و در عين حال، پايه گذار هيچ بحران و ناامني نبوده، معتقديم با گفت وگو و تعامل مي شود مسائل را حل و ديدگاه ها را به هم نزديك كرد؛ مگر آن كه عده اي قصد بي عدالتي و اصرار به ستم ورزي داشته باشند.
رئيس جمهوري صبح ديروز در ديدار پير فرناندو كازيني رئيس اتحاديه جهاني بين المجالس با اشاره به مشكلات متعددي كه امروز دنيا با آنها مواجه است، حل ريشه اي اين مشكلات را تنها راه ايجاد ثبات و آرامش دانست و گفت: براي حل ريشه اي مشكلات بايد از منظر عدالت و احترام به كرامت انسان ها به جهان نگاه شود.
احمدي نژاد با ذكر اين نكته كه آمريكا و انگليس با ادامه مناسبات پس از جنگ جهاني دوم قصد دارند با ايجاد اختلاف و تفرقه ميان كشورهاي مستقل نظير كشورهاي اروپايي و كشورهاي منطقه خاورميانه، منافع نامشروع خود را از هر گونه گزندي در امان دارند، گفت: اروپا و كشورهاي منطقه خاورميانه به دليل همسايگي جغرافيايي و روابط ديرينه، منافع مشترك بسياري دارند كه امنيت، يكي از آنهاست و بايد با رفتاري هوشمندانه نظير رفتاري كه برخي كشورهاي اروپايي در قبال مسائل عراق و لبنان در پيش گرفتند، به ايجاد صلح و امنيت بر پايه عدالت، در خاورميانه و جهان كمك كنند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه مناسبات جهاني در حال حاضر وضع مطلوبي ندارد، بر ضرورت تقويت سازمان ملل متحد بر مبناي تحقق عدالت براي همه كشورها تأكيد كرد و افزود: تا زماني كه آمريكا، مخالفان خود را با ابزار شوراي امنيت سازمان ملل متحد، تهديد مي كند و خود را دادستان و قاضي اين شورا مي داند، اين سازمان كارآيي لازم را ندارد و همان طور كه مشخص است، در ايجاد صلح و آرامش و ثبات در جهان و اداي وظايف قانوني خود، ناتوان است.
پير فرناندو كازيني، رئيس اتحاديه جهاني بين المجالس هم با تأكيد بر نقش بسيار مهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه گفت: جامعه بين المللي براي ايجاد ثبات و آرامش به ايران نيازمند است و تصور اين كه بتوان براي معضلات خاورميانه، راه حلي را بدون نظر ايران پيدا كرد، تصوري نادرست است.
استفاده از قدرت محوري ايران
پير فرناندو كازيني رئيس اتحاديه جهاني بين المجالس همچنين با غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار نقش اتحاديه بين المجالس و ديپلماسي پارلماني را براي حل مناقشات و اختلافات جهاني با توجه به نارسايي نهادهاي بين المللي، مهم و برجسته توصيف كرد.وي اظهار اميدواري كرد خلأ به وجود آمده از سوي كشورهايي كه براي تأمين منافع نامشروع خود سازمان ملل را دور زده و قصد تضعيف آن را دارند، توسط اتحاديه بين المجالس پر شود. رئيس اتحاديه بين المجالس نيز با ابراز خرسندي از دومين ديدار خود از جمهوري اسلامي، هدف از اين سفر را تبادل نظر و رايزني با مقامات عالي رتبه ايران پيرامون مسائل مهم منطقه اي و جهاني عنوان كرد.وي اظهار داشت: بدون استفاده از قدرت محوري ايران در منطقه، حل معضلات كنوني خاورميانه امكان پذير نيست.
انحصار تكنولوژي هسته اي
رئيس و دبيركل اتحاديه بين المجالس در ديدار با منوچهر متكي، وزير امور خارجه درباره مسايل مختلف بين المللي، همكاري هاي دو جانبه ايران با اتحاديه بين المجالس، روند صلح خاورميانه، وضعيت عراق و افغانستان و پرونده هسته اي ايران بحث و تبادل نظر كردند.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه در اين ديدار بر لزوم گسترش همكاري ايران با سازمان بين المجالس تأكيد و ضرورت فعال شدن هر چه بيشتر اين سازمان در عرصه هاي بين المللي را يادآور شد.
وي درخصوص مساله هسته اي ايران و مذاكرات جاري ايران و اتحاديه اروپا گفت: جمهوري اسلامي ايران از حق خود در رابطه با دستيابي به تكنولوژي صلح آميز هسته اي چشم پوشي نمي كند و در عين حال حاضر است بيشترين همكاري ممكن را در زمينه نظارت بين المللي و شفاف سازي در چارچوب مقررات و رژيم هاي بين المللي انجام دهد.
كازيني ضمن استقبال از نظرات متكي گفت: كشورهاي اروپايي هم با اين نظرات موافق هستند و ايتاليا به نوبه خود نيز زيان سياست هاي يك جانبه گرايي و انحصار طلبي آمريكا را به آنان گوشزد كرده است.
كازيني با اشاره به اهميت نقش ايران گفت: اكنون فرصت منحصر به فردي براي ايران فراهم است تا در سايه واقع گرايي هر چه بيشتر سهم خود را در حل و فصل مسايل منطقه اي و بين المللي به عهده گيرد و اتحاديه بين المجالس آماده هرگونه همكاري با ايران مي باشد.

معاون اول رئيس جمهوري:
درخواست دست كشيدن از فعاليت هاي هسته اي منطق ندارد
016152.jpg
گروه سياسي معاون اول رئيس جمهوري گفت: هيچ منطقي پاسخگوي ما نيست كه چرا بايد از پروسه علمي فعاليت هاي هسته اي دست بكشيم.
پرويز داوودي در مراسم افتتاحيه پنجاه و سومين اجلاس منطقه اي مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني در اصفهان، افزود: اگر آنها قادر شوند، جمهوري اسلامي را از دستيابي به فناوري در سطوح بالاتر علمي بازدارند، در حاليكه خودشان به اين سطوح رسيده اند، نمي توانيم رفاه كشور را در سطح روز دنيا تامين كنيم و بنابر اين نمي توانيم در برابر آنها ساكت بمانيم.
وي گفت: جهان امروز از يك  سو ويژگي  جهاني شدن را دارد و از سوي  ديگر از طبقه بنديهايي مانند كشورهاي توسعه يافته و توسعه نيافته رنج مي برد كه نمايانگر اختلاف در بهره گيري از امكانات از جمله بهداشت و سطوح پيشرفت است و امكانات بهداشتي كه امكان زندگي سالم را فراهم مي آورند، بطور ناعادلانه اي توزيع شده است و اين مسئوليت مراكز علمي نظير بهداشت جهاني را دو چندان مي سازد تا در محدوده اختيارات خود اين شكاف هولناك را پر كنند. وي با بيان اينكه دوگانگي در جهان  امروز را نمي توان ناديده گرفت، افزود: از يك طرف دولتهاي بزرگ، بمبهاي اتمي با قدرت تخريبي بالا دارند و از سوي ديگر همين  دولتها استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي را براي ديگر كشورهاي در حال توسعه منع مي كنند. معاون اول رئيس جمهوري، گفت: اين چه خانواده جهاني است كه كشورهاي در حال توسعه بايد از استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي در كاربردهايي چون پزشكي، سلامت، كشاورزي و صنعتي محروم بمانند. جمهوري اسلامي ايران يكي از قربانيان بي عدالتي و ظلم آشكار است. لازم به ذكر است داوودي روز جمعه به تاجيكستان مي رود تا در اجلاس يك روزه كشورهاي سازمان همكاري هاي شانگهاي شركت كند.

برگزاري مراسم سالگرد
درگذشت آيت الله طالقاني در زادگاهش
016161.jpg
ايسنا: همزمان با بيست و هفتمين سالگرد درگذشت آيت الله طالقاني مراسمي  در روستاي گليرد طالقان (زادگاه آن مرحوم) برگزار شد.
در اين مراسم كه علاوه بر مردم، فرماندار و شهردار طالقان، اعضاي شوراي شهر طالقان و هشتگرد و مسئول دفتر نمايندگي استفتائات مقام معظم رهبري در قم حضور داشتند، حجت الاسلام رفيعي امام جمعه بخش طالقان، آيت الله طالقاني را پرورش يافته دست پدري چون آيت الله سيد ابوالحسن حسيني گليردي دانست و گفت:آيت الله طالقاني از علم و فقاهت بهره اي وافر داشت و به فرموده امام راحل در رأس پرهيزكاران بود.
وي با يادآوري رو در رويي آيت الله طالقاني با نظام شاهنشاهي اظهار داشت: فضيلت بزرگ ايشان بسترسازي هايي براي پيروزي انقلاب اسلامي  بود.
در ادامه مراسم، نژادفلاح نماينده مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس شوراي اسلامي  خطاب به مردم طالقان گفت: مردم طالقان بايد به خود افتخار كه آيت الله طالقاني در اين خطه متولد شده است.
در اين مراسم همچنين ميربزرگي فرماندار شهرستان ساوجبلاغ اظهار داشت: امروز روز بزرگداشت شخصيت بزرگواري است كه صداقت ابوذر و تدبير مالك اشتر را با هم داشت و سال هاي طولاني زندان را به جان خريد و دست از عقيده محكم خود برنداشت و هرگاه احساس خستگي مي كرد به دامان پرمهر امام(ره) پناه مي برد.

 اخبار كوتاه
احمدي نژاد خواستار توسعه روابط با كشورهاي اروپايي شد

ايسنا: سفيران جديد جمهوري اسلامي ايران در فنلاند و كرواسي پيش از عزيمت به محل ماموريت، جداگانه با محمود  احمدي نژاد رييس جمهوري ديدار كردند.
رييس جمهوري در اين ديدارها ضمن ارايه  رهنمودهاي لازم، توسعه  روابط با كشورهاي اروپايي بر اساس عدالت و حفظ منافع متقابل را از اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برشمرد و از سفراي جديد كشورمان در فنلاند و كرواسي خواست از همه ظرفيت ها براي گسترش مناسبات تهران – هلسينكي و تهران– زاگرب استفاده كنند.
رضا نظرآهاري سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در فنلاند و محمدحسين فدايي فر سفير جديد كشورمان در كرواسي هم گزارشي از آخرين اوضاع محل ماموريت و برنامه هاي خود را براي افزايش همكاري هاي دوجانبه ارايه كردند.

حداد عادل امروز به ارمنستان سفر مي كند

فارس: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي  در رأس هيأتي امروز عازم ارمنستان مي شود.
غلامعلي حداد عادل براي انجام سفر سه روزه و به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات كشور ارمنستان و قرقيزستان صبح امروز دوشنبه عازم كشور ارمنستان مي شود.
حداد عادل در اين سفر كه بنا به دعوت رياست مجلس ارمنستان صورت گرفته است، با رئيس مجلس، نخست وزير و رئيس جمهور ارمنستان ديدار و گفت وگو خواهد كرد. وي همچنين در دانشگاه ايروان سخنراني و از بخش ايران شناسي اين دانشگاه بازديد به عمل خواهد آورد.
حداد عادل همچنين در ادامه سفر خود بعدازظهر روز سه شنبه ايروان را به مقصد قرقيزستان ترك خواهد كرد.
گيورك وارطان و روبرت بگلريان نمايندگان ارامنه شمال و جنوب كشور در مجلس شوراي اسلامي و تعداد ديگري از نمايندگان در اين سفر حداد عادل را همراهي خواهند كرد.

باشگاه احزاب
آيت الله مصباح يزدي:ارايه فهرست از سوي من، توهم است
آيت الله مصباح يزدي گفت: هنوز تصميمي  براي كانديداتوري در مجلس خبرگان نگرفته ام، در دوره هاي قبل هم بزرگان امر كردند و من قبول كردم، اگر اين بار هم امر كنند، شايد قبول كنم.
وي هم چنين درباره برخي اظهارات مبني بر حضور وي و شاگردانش در موسسه، در انتخابات خبرگان گفت: من فقط خودم هستم، كس ديگري با من نيست، من مسئوليت كسي را ندارم و هر كس خود تصميم مي گيرد.
مصباح يزدي هم چنين درباره احتمال ارائه فهرست در انتخابات به همراه همفكرانش گفت: اين ها توهمات است.
وي درباره احتمال اين كه نامش در فهرست  گروه هاي ديگر قرار گيرد، نيز اظهار داشت: من يك نفر هستم، البته درمورد قرارگرفتن در فهرست ها اين اختيار با افراد ديگر است و من به ديگران امر و نهي نمي كنم.
مشاركت در ادبيات سياسي خود تجديد نظر مي كند
يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: جبهه مشاركت در يكسال گذشته فرصت خوبي پيدا كرد تا ظرفيت هاي خالي خود را شناسايي و با هواداران خود ارتباط برقرار كند.
وي با بيان اين كه آنچه در انتخابات گذشته خود را نمودار كرد، گونه اي ناهمزباني و تفاوت در ادبيات ميان نخبگان اصلاح طلب سياسي و توده مردم بود، ادامه داد: حزب متبوعش تلاش كرده با بازنگري در ادبيات سياسي خود، نوعي ادبيات جديد را طرح ريزي كند تا موجب برقراري رتباط خود با مردم شود.

سولانا در پايان دومين ديدار با لاريجاني خبر داد:
گفت وگوي ايران و اروپا متوقف نمي شود
شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز بيستم فروردين را روز ملي فناوري هسته اي اعلام كرد
016149.jpg
گروه سياسي - پس از يك مذاكره سه ساعته پشت درهاي بسته در جمعه شب گذشته، مذاكرات سه ساعته ديگري نيز ديروز ظهر به وقت تهران در وين بين لاريجاني و سولانا برگزار شد. علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول پرونده هسته اي پس از ديدار با سولانا به خبرنگاران گفت مذاكرات بسيار خوب و سازنده بوده و همان گونه كه سولانا نيز مطرح كرده، بسياري از سوءتفاهم ها ميان دو طرف برطرف شده است. آسوشيتدپرس با ارسال اين خبر به ديدگاه خاوير سولانا نيز اشاره كرد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز پس از ديدار با لاريجاني و با تأييد گفته هاي او اعلام كرد مذاكرات مسير سازنده اي را در پيش گرفته و اين دور از مذاكرات در هفته آينده دنبال مي شود. رويترز نيز خبر داد سولانا پيش از ديدار با لاريجاني گفت و گوي به نسبت طولاني و تلفني با كاندوليزا رايس داشته است. سولانا پيش از ترك خبرنگاران بار ديگر تأكيد كرد بسياري از سوءتفاهم ها حل شده و از مذاكره با لاريجاني به عنوان نقطه مثبت و شروعي خوب ياد كرد. سولانا از جزئيات ديدارهاي آينده خود چيزي نگفت اما برخي رايزني ها حاكي از اين است كه وين و بروكسل محل هايي هستند كه ممكن است گفت و گوها در آن دنبال شود.
منابع خبري تأكيد كردند در گفت و گوهاي لاريجاني و سولانا هيچ شخصيت ديگري حاضر نبوده است. ايرنا از اتريش خبر داد كه شايد البرادعي نيز در اين مذاكرات حاضر شود كه بلافاصله علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر مزبور را تكذيب كرد.علي لاريجاني پس از ملاقات با سولانا با البرادعي ديدار و گفت و گو كرد.
همچنين علي لاريجاني پيش از ديدار دوم خود با سولانا با صدراعظم اتريش ديدار كرد. جزئيات ديدار ولفگانگ شوسل با لاريجاني نيز منتشر نشد.
در جلسه اين هفته شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه به رياست دكتر احمدي نژاد تشكيل شد، آئين نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي به تصويب رسيد.
در ابتداي اين جلسه دكتر احمدي نژاد ضمن گراميداشت ميلاد منجي بشريت حضرت وليعصر ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ ابراز اميدواري كرد: خداوند متعال در سال پيامبر اعظم (ص) امت اسلامي را مشمول عنايت و رحمت خاصه خود قرار دهد.
براساس اين گزارش پس از مطالعات صورت گرفته توسط بنياد ملي نخبگان كشور به منظور شناسايي، معرفي، جلب مشاركت و حمايت نخبگان و استعدادهاي برتر كشور شوراي عالي انقلاب فرهنگي آئين نامه احراز استعدادهاي برتر و نخبگي را تصويب كرد.
براساس اين آئين نامه؛ نفرات اول تا سوم و راه يافتگان مرحله نهايي المپيادهاي معتبر جهاني و بين المللي دانش آموزي و دانشجويي، نفرات اول تا سوم المپيادهاي معتبر علمي دانش آموزي و دانشجويي كشور، رتبه هاي برتر و برگزيده آزمونهاي سراسري براي رشته هاي رياضي و فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و هنر، برگزيدگان مسابقات و جشنواره هاي علمي معتبر داخلي و خارجي، مخترعان و مكتشفان برگزيده ايراني، برگزيدگان از ميان نفرات اول دانش آموخته مقاطع كارشناسي و بالاتر دانشگاهها و سطوح يك و بالاتر حوزه هاي علميه، نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآني داخلي و بين المللي، شخصيتهاي برجسته علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور، آفرينندگان برگزيده آثار بديع و ارزنده ادبي و هنري، برگزيدگان از ميان پژوهشگران نمونه و اعضاي هيأت علمي ممتاز دانشگاهها و مدرسين و محققين برگزيده حوزه هاي علميه كشور مشمول شرايط احراز استعدادهاي برتر و نخبگي مي گردند.
در ادامه اين جلسه، شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پاس قدرداني از تلاشهاي افتخارآميز دانشمندان جوان ايران اسلامي، روز بيستم فروردين ماه را كه مقارن با تكميل چرخه سوخت هسته اي است، به عنوان «روز ملي فناوري هسته اي» تعيين كرد.
همچنين در اين جلسه به پيشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسي مصوب شد با هدف ترويج زبان و ادب فارسي ساليانه تعدادي راتبه (بورس) تحصيلي در مقاطع تحصيلات تكميلي اين رشته به دانشجويان ساير كشورها اعطا گردد. دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي موظف شد طراحي هاي لازم را در اين زمينه انجام دهد.
به موازات ديدار لاريجاني و سولانا چند اظهارنظر نيز به گوش رسيد. نيكلاس برنز معاون وزير خارجه آمريكا به رويترز گفت: آمريكا با ديگر اعضاي 1+5 به اين توافق رسيده كه ايران تعليق را بپذيرد و اميدوارم كشورهاي 1+5 به اين گفته خود وفادار بمانند. چنين اظهارنظري مي تواند گمانه زني هايي كه مي گويد اروپا با غني سازي تا پنج درصد توسط ايران موافقت كرده را تقويت كند.
در حاشيه رايزني ها
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در گفت و گويي با روزنامه اينديپندنت تصريح كرد، روسيه مخالف هرگونه تحريم ايران است مگر اين كه راه هاي مذاكره طي شده و به بن بست رسيده باشد.
در حالي كه ايرنا خبر داد بحرين به عنوان عضوي از شوراي همكاري خليج فارس اعلام كرده اين شورا براي جلوگيري از رويارويي غرب و ايران تلاش مي كند، اما عبدالرحمن العطيه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس در اظهاراتي عجيب اعلام كرده اعراب نيز بايد به انرژي صلح آميز هسته اي دسترسي پيدا كنند. پيام يمن را سفير اين كشور روز گذشته به منوچهر متكي، وزير خارجه تسليم كرد و در آن خبر داد اين كشور خواهان حل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران است.

رئيس جمهوري: بزرگداشت شهريار،
تجليل از فرهنگ غني ايران است
ايرنا:محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري ، تجليل  از استاد شهريار را تجليل  از فرهنگ  غني  و تمدن  ساز ملت  ايران  و مفاخر و ميراث  فرهنگي  عظيم  اين  سرزمين دانست .
وي  روز گذشته در ديدار اعضاي  ستاد برگزاري  كنگره  بزرگداشت  استاد محمد حسين  شهريار شاعر فقيد، گفت : عشق  به  اهل  بيت (س )، عشق  به  ايران  و محبت  و اخلاق  از مفاهيم  بلند و ارزشمندي  است  كه  در اشعار استاد شهريار موج  مي زند و شايسته  است ، گروهي  با شناسايي  ابعاد شخصيت  شهريار، جوانان  را با اين  مفاهيم  ارزشمند كه  در آثار او فراوان  است ، آشنا كنند.
رئيس  جمهوري  توجه  و شناساندن  مفاخر فرهنگي  بزرگ  ايران  زمين  را بسيار مهم  ارزيابي  كرد و افزود: خلق  شخصيت هايي  نظير حافظ، سعدي  و شهريار ارزشمندترين  ميراث  فرهنگي  سرزمين  ماست  و بايد با شناخت  اين  ميراث  ارزشمند آن  را به  نسلهاي  بعدي  منتقل  و جوانان  را با اين  ذخيره  عظيم  آشنا كرد.
احمدي  نژاد حماسه  آفريني ، عشق  و محبت ، شعور و آگاهي ، فتح  قله هاي  علم ، تدبير در عالم  سياست  و هنرآفريني  از جمله  در عرصه  ادبيات  را از توانمندي هاي  ملت  ايران  دانست  و بر حفظ اين  ميراث  ارزشمند و فراهم  كردن زمينه هاي  تداوم  آن  تأكيد كرد.

سيد محمد علي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه شد
آخرين ديدار آصفي با خبرنگاران
گروه سياسي - حميدرضا آصفي روز گذشته آخرين جلسه خود با خبرنگاران را برگزار كرد و پس از هشت سال با تريبون سخنگويي وزارت خارجه جمهوري اسلامي وداع كرد و خود را آماده كرد تا به عنوان سفير ايران راهي امارات متحده عربي شود.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به گفت وگوهاي در جريان سولانا و لاريجاني به طرف اروپايي گفت فرصت خوبي در اختيار دارد.
آصفي افزود: مذاكرات لاريجاني و سولانا فرصت خوبي را در اختيار سولانا قرار مي دهد تا به نحو مطلوب از آن استفاده كند كه البته به وقت شناسي، امكانات و ابتكارشناسي فارغ از انگيزه هاي سياسي سولانا برمي گردد.
به گزارش خبرنگار همشهري وي همچنين خبر داد ايران به جهت افزايش طرف هاي مذاكره كننده مشكلي ندارد اما در همين حال تأكيد كرد هرگونه درخواست از ايران براي بازگشت به تعليق بي مورد است چرا كه مربوط به گذشته است و ايران به عقب برنمي گردد.
آصفي گفت: ايران هيچ گونه پيش شرطي براي انجام مذاكرات را نمي پذيرد و ازهمين رو كانون مذاكرات بحث تعليق فعاليت هاي صلح آميز ايران نيست.وي تأكيد كرد: فعاليت هسته اي ايران در بن بست نيست. سخنگوي وزارت خارجه حاضر نشد به بحث مذاكرات فعلي ايران وارد يا بپردازد اما به طور اجمالي و كوتاه گفت در مذاكرات همه موضوعات مورد بحث قرار مي گيرد ولي بايد اين را گفت كه بحث امتياز دادن و امتياز گرفتن هم در ميان نيست چراكه ما حقوقي داريم كه بايد استيفا شود.
آصفي با تأييد خبر سفر نخست وزير عراق به تهران خاطر نشان كرد كه شايد اين سفر در تاريخي ديگر انجام شود. آصفي گفت: باتوجه به اين كه در پايان اين هفته رئيس جمهوري اسلامي و هيأت همراه سفر خود به ونزوئلا، كوبا و آمريكا (براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل) را آغاز مي كنند، شايد به جاي دوشنبه (امروز) اين ديدار هفته آينده و پس از بازگشت محمود احمدي نژاد انجام شود.
حميدرضا آصفي در پايان با خبرنگاران خداحافظي كرده و تلخ ترين روز و خاطره خود را روز سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ ذكر كرد كه بسياري از خبرنگاران در آن جان  سپردند. وي همچنين محمدعلي حسيني را به عنوان جانشين خود معرفي كرد و با عجله به اتاق خود رفت. پس از آن به رسم يادبود سجاده و مهر و تسبيح نماز ميان خبرنگاران توزيع شد كه البته به اندازه كافي نبود و به همه نرسيد.
يادآور مي شود ارتباط متقابل خبرنگاران و آصفي به عنوان سخنگوي وزارت امور خارجه ارتباطي روان و مفيد بود. وي در جلسات هفتگي خود و همچنين در جلسات خصوصي با خبرنگاران مي كوشيد آنان را در جريان آخرين تحولات ديپلماتيك كشور قرار دهد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |