دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
اشكال امنيتي خطرناك در ورد
016110.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت وجود ايراد امنيتي جديد و خطرناك در نرم افزار ورد 2000 (Word 2000)را كه مي تواند مورد سوء استفاده هكرها قرار بگيرد، تاييد كرد.
به گزارش پي سي مگزين، اين ايراد امنيتي نرم افزار ورد كه در اصل توسط سيمانتك شناسايي شده، كاربران سيستم عامل هاي ويندوز، ، ام اي ويندوز ان تيويندوز سرورو ويندوز اكس پي را تهديد مي كند.
يك سخنگوي مايكروسافت در واكنش به انتشار خبر شناسايي اين حفره امنيتي توسط سيمانتك اعلام كرد كارشناسان مايكروسافت وجود ايراد امنيتي ياد شده را تاييد كرده اند. هم اكنون يك تروجان به نام Win32/Wordjmpبراي سوء استفاده از همين حفره اينترنتي توسط هكرها در اينترنت پخش شده است. از طرف ديگر شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي سكونيا ايراد امنيتي تازه شناسايي شده در نرم افزار ورد را در دسته فوق بحراني (Extremely Critical) طبقه بندي كرده و به كاربران اين نرم افزار هشدار داده است تا پيش از انتشار وصله نرم افزاري اصلاح كننده اين حفره امنيتي توسط مايكروسافت، از باز كردن فايل هاي ورد كه از منابع نامطمئن دريافت كرده اند، خودداري كنند. به گفته كارشناسان سيمانتك، هكرها براي سوء استفاده از ايراد تازه شناسايي شده فايل هاي ورد آلوده اي را در اينترنت پخش كرده اند كه چنانچه كاربران نادانسته اين فايل ها را اجرا كنند، تروجان هاي نوشته شده توسط هكرها در رايانه آنها نصب شده و هكرها مي توانند با استفاده از اين تروجان ها كنترل رايانه كاربران را از راه دور در اختيار خود بگيرند، فايل ها و دستورات مورد نظر خود را در اين رايانه اجرا كنند و يا حتي فايلهاي موجود در هارد ديسك اين رايانه ها را پاك كنند. مايكروسافت هنوز زمان انتشار وصله نرم افزاري اصلاح كننده اين ايراد امنيتي واژه پرداز ورد را اعلام نكرده است.

غزال ايراني در رالي خودروهاي خورشيدي
016101.jpg
گروه علمي فرهنگي- تيم خودرو خورشيدي غزال ايراني دانشكده فني دانشگاه تهران به منظور شركت در رالي خودروهاي خورشيدي 2006 تايوان به اين كشور اعزام شد.
محمد همتي، مسئول اجرايي تيم خودرو خورشيدي اظهار داشت: رالي خودروهاي خورشيدي تايوان از 15 سپتامبر( جمعه همين هفته) تا 21 سپتامبر در تايوان برگزار مي شود كه در اين راستا چهار نفر از اعضاي تيم جهت آماده كردن خودرو براي مسابقات به تايوان اعزام شده اند. اين گروه هم اكنون در شهر Kauhsiung تايوان اقامت دارند. گروه دوم تيم نيز سه شنبه عازم تايوان خواهند شد.
همتي تصريح كرد: در اين مسابقات تيم هاي شركت كننده بايد مسافتي حدود 304 مايل را در مدت سه روز طي  كنند و تفاوت آن با مسابقات دو سالانه خودروهاي خورشيدي استراليا در زمان و مسافت مسابقه است كه در مسافت استراليا تيم ها بايد مسافتي نزديك به سه هزار مايل را در مدت زمان يك هفته طي كنند. غزال ايراني اولين خودرو خورشيدي ايران و خاورميانه است كه توسط تعدادي از دانشجويان و استادان گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شده است.
طراحي و ساخت اين خودرو با استفاده از دانش روز و قوي ترين نرم افزارهاي مهندسي جهان انجام شده كه از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده تر از آن مي باشد.مسئول اجرايي تيم خودروي خورشيدي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: غزال ايراني، خودرويي تك سرنشين به طول پنج متر، عرض 8/1متر و ارتفاع يك متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است. خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلول هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 5/8متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلول ها جذب شده و در باتري هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل ماشين ذخيره مي شود.
اين انرژي، موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند. به طوري كه وزن نهايي خودرو كمتر از 250كيلوگرم خواهد بود.

PSP2 با 8 گيگابايت حافظه و دو آنالوگ
016107.jpg
همشهري جوان- تيتر به اندازة كافي، گويا و شوك آور هست كه احتياجي به توضيح بيشتر نداشته باشد. اخيراً شايعاتي در وبلاگ ها و انجمن هاي PSP پخش شد در مورد اين كه سوني در حال طراحي دوبارة PSP است و نسخة جديد آن با تغييراتي در شكل و امكانات همراه خواهد بود. اين كار سوني را به مقابله با نينتندو نسبت مي دادند كه با طراحي دوباره كنسول دستي DS خودش، دوباره بازار را تصرف و تقريباً PSP را از دور خارج كرد.اين شايعات تا آن جا ادامه پيدا كردند كه گفته مي شد PSP جديد، يك دوربين داخلي هم دارد كه مي تواند فيلم و عكس بگيرد. قرار است اينPSP هاي جديد در سال 2007 وارد بازار بشوند و در كنار دوربين داخلي، هشت گيگابايت حافظة فلش داخلي دارند كه بازي كننده ها را از خريد كارت هاي حافظه بي نياز خواهد كرد. اما نكتة جالب ديگر، حضور يك دسته آنالوگ ديگر روي PSP است كه آن را هر چه بيشتر شبيه به دسته هاي پلي استيشن خواهد كرد. به نظر مي رسد سوني با اين كار آرزوي همة بازي كننده ها را جامة عمل پوشانده و همة نقاط ضعف كنسول دستي اش را برطرف كرده.منشاء اين شايعات البته يك مقالة چهار صفحه اي مجلة PSM بود كه يك مجلة انحصاري براي پلي استيشن به شمار مي آيد. اين مقاله به PSPهاي جديد كه در سال 2007 وارد بازار مي شوند و خصوصيات احتمالي آنها و امكانات جانبي شان اشاره مي كند. در اين مقاله آمده،PSP هاي جديد با دوربين مخصوص همراه خواهند بود، اما اشاره اي به داخلي بودن دوربين نشده. سوني هم هفتة پيش، ورود دوربين هاي PSP به بازار را تأييد كرد.

علمي فرهنگي
سهميه رزمندگان از سال بعد در آزمون تمامي مقاطع
گنجانده مي شود

ايسنا: معاون آموزش عالي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: بيش از 30 هزار دانشجوي شاهد و ايثارگر در دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم در سراسر كشور مشغول به تحصيل هستند.
صحرايي ديروز در گردهمايي دبيران شاهد و ايثارگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي شهر تهران، افزود: البته يك سوم از دانشجويان شاهد و ايثارگر كشور در استان تهران تحصيل مي كنند. به طور كلي حدود 20 هزار دانشجوي شاهد و ايثارگر در حوزه هاي مختلف آموزش عالي اعم از وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامي و ساير موسسات آموزشي در تهران مشغول به تحصيل هستند.
وي با بيان اينكه دانشجويان ورودي دانشگاه هاي تهران عمدتا از دانش آموزان شاخص دبيرستانهاي تهران بوده اند، تصريح كرد: بيشترين پراكندگي توزيع دانشجويان در وزارت علوم و پس از آن در دانشگاه آزاد اسلامي است كه وجود تعداد بيشتري از دانشجويان غيربومي نسبت به دانشجويان بومي در اين استان از موارد قابل توجه است.
وي در عين حال اضافه كرد: حدود 10 هزار و 52 دانشجوي غيربومي و حدود 9 هزار و 866 نفر دانشجوي بومي شاهد و ايثارگر در دانشگاه هاي استان تهران حضور دارند و  اغلب اين دانشجويان در مقطع كارشناسي مشغول به تحصيل هستند كه ميانگين سني آنها نيز ميان 19 تا 25 سال است.
صحرايي با اشاره به تركيب دانشجويان شاهد و ايثارگر استان تهران گفت: حدود يك هزار و 162 دانشجو در مقطع كارداني، 13 هزار و 792 دانشجو در مقطع كارشناسي،  دو هزار و 803 دانشجو در كارشناسي ارشد و حدود دو هزار و 196 دانشجو نيز در دوره هاي دكترا به تحصيل اشتغال دارند.

توسعه ظرفيت شبكه فبير نوري كشور
016098.jpg
گروه علمي فرهنگي- مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت گفت: ظرف هفته  گذشته دو STM1 به ظرفيت فيبر نوري كشور اضافه شد و ظرفيت فيبر نوري كشور به 16 STM1 افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، ناصر يوسف پور، با اشاره به هياتي كه چندي پيش به عراق سفر كرده و مذاكراتي را انجام دادند، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته، قرار است از سه نقطه  شلمچه  با ظرفيت 16 STM1 و مرز خسروي و مهران هر كدام با 4 STM1 به شبكه متصل  شويم؛ به اين منظور، فيبرمان را تا مرز ادامه داده ايم و آمادگي اتصال داريم؛ اما طرف عراقي هنوز كارهاي مربوط را به اتمام نرسانده و منتظر اعلام آن ها هستيم.
مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت با اشاره به فيبر نوري پاكستان كه قرار است از دو مسير به كشور متصل شود، گفت: هنوز پاكستان روي ظرفيتي كه قرار است در اين فيبر وجود داشته باشد، تصميم گيري نكرده است، زيرا بخش غربي پاكستان كويري است و امكانات كمي  دارد، بنابراين اين موضوع براي آن ها توجيه لازم را ندارد و بايد در اين زمينه به نتيجه  برسند.
وي با بيان اين كه در برنامه  پنج ساله  چهارم قرار است تعداد كشورهايي كه با آن ها ارتباط داريم به 10 كشور رسانده شود،  گفت: با كشور عمان نيز مذاكراتي را در اين زمينه آغاز كرده ايم و در مراحل ابتدايي قرار داريم؛ كابل اين كشور دريايي است، بنابراين به اين كشور از يك نقطه متصل خواهيم شد. اگر به پاكستان وصل شويم، اين كشور به هندوستان متصل است و تركيه نيز به يونان و كشورهاي همجوارمان نيز هر كدام به كشورهاي ديگر وصل هستند، بنابراين ما با اتصال به كشورهاي همجوار به آن كشورها نيز متصل خواهيم شد، درحاليكه اگر بخواهيم مستقيم به آن كشورها وصل شويم، از نظر اقتصادي و ترافيكي به سود ما نخواهد بود.

ميزان وثيقه دانشجويان براي دوره هاي
كوتاه مدت و بورسيه هاي بلند مدت اعلام شد
016104.jpg
مهر: ميزان وثيقه دانشجويان براي دوره هاي كوتاه مدت و بورسيه هاي بلندمدت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از سوي مديران كل امور دانشجويان داخل و خارج كشور اعلام شد.
حسن مسلمي نائيني گفت: نظام وظيفه ميزان وثيقه دانشجوياني كه قصد خروج از كشور براي مدت زمان كوتاه با عنوان فرصت مطالعاتي را دارند و خدمت سربازي را نگذرانده اند مبلغ 15 ميليون تومان اعلام كرده است.مدير كل امور دانشجويان داخل گفت: ميزان وثيقه براي دانشجوياني كه تمايل دارند جهت فرصت هاي مطالعاتي 6 ماهه به خارج از كشور سفر كنند توسط نظام وظيفه اعلام شده است. اين ميزان در گذشته معادل 5 ميليون تومان بوده كه اكنون طبق بررسي هاي نظام وظيفه به معادل 15 ميليون تومان تبديل شده است. وي ادامه داد: لذا اين ميزان وثيقه شامل دانشجويان بورسيه بلند مدت وزارت علوم نمي شود و تنها دانشجوياني كه جهت مدت زمان كوتاه و براي تحقيق و پژوهش به خارج از كشور اعزام مي شوند و خدمت سربازي را نگذرانده اند و بورسيه كوتاه مدت دارند را دربرمي گيرد. متكان، مدير كل بورس و دانشجويان خارج از كشور نيز در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي مهر، در خصوص مبلغ وثيقه براي دانشجويان بورسيه درازمدت وزارت علوم گفت: ميزان وثيقه با توجه به دانشگاه و كشوري كه دانشجو براي ادامه تحصيل به آنجا اعزام مي شود متفاوت است. از اين رو گرانترين مبلغ وثيقه مربوط به دانشگاه هاي انگلستان و معادل 90 ميليون تومان و ارزانترين آن مربوط به كشورهاي آسياي ميانه، هند، پاكستان، اسپانيا و ايتاليا معادل 40 ميليون تومان است.

راه اندازي واحدهاي جديد دانشگاهي
گروه علمي فرهنگي- فرماندار شهرستان نمين از راه اندازي دانشگاه پيام نور نمين تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش ايسنا، در جلسه راه اندازي دانشگاه پيام نور اين شهرستان، نوعي اقدم، نماينده مردم اردبيل، نير و نمين در مجلس شوراي اسلامي بر تلاش براي راه  اندازي دانشگاه پيام نور نمين قول مساعد داد و اظهار اميدواري كرد: مقدمات لازم براي پذيرش دانشجو در سال 87 - 86 در چند رشته در اين دانشگاه فراهم شود. همچنين در جلسه اي ديگر در فرمانداري گرمي، صمدي، فرماندار اين شهرستان نيز گفت: از هفته آينده عمليات احداث دانشگاه آزاد اسلامي گرمي در شهرك ولي عصر آغاز خواهد شد. در اين جلسه كه اعضاي شوراي آموزش و پرورش شهرستان گرمي حضور داشتند، برگزاري جشن آغاز سال تحصيلي و بازگشايي مدارس، آسفالت راه مدارس، احداث نمازخانه در مدارس، حصاركشي محوطه 5 مدرسه و تجليل از جوانان موفق در زمينه هاي علمي ورزشي و هنري به تصويب رسيد.
علي وزيري مقدم، سرپرست دانشگاه جامع علمي  كاربردي خراسان رضوي هم اعلام كرد: در پي اعلام فراخوان در زمستان سال 84، از سوي متقاضيان ايجاد مراكز دانشگاهي علمي - كاربردي پرونده هايي تشكيل شد كه بعد از بررسي هاي اوليه 9 پرونده به تهران ارسال شده است. در صورت تصويب يكي از اين مراكز در مشهد و 8 مركز نيز در ديگر شهرستانهاي استان ايجاد خواهد شد. وزيري مقدم با اشاره به وجود 2 مركز غيرفعال علمي-كاربردي در استان خراسان رضوي گفت: مركز علمي-كاربردي سوره وابسته به حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ظاهراً به دليل عدم تمايل مسئولان حوزه هنري از ادامه فعاليت خودداري كرده است. همچنين مركز علمي-كاربردي علوم و فنون هوايي مشهد نيز به دليل مشكلات داخلي سال گذشته دانشجو نپذيرفته است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |