دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
مواد سفيدكننده دندان، با خطر يا بي خطر؟
به سفيدي برف
گلرخ ثريا
016122.jpg
براي سفيد كردن دندان ها از 2 ماده پراكسيد هيدروژن و كار بامايد پراكسايد استفاده مي شود، كه سالهاست در دهان شويه هايي كه روزانه مصرف مي شود، وجود دارند. اين مواد مورد تأييد جوامع دندانپزشكي هستند. اما توجه كنيد گاهي برخي افراد به اين مواد حساسيت دارند، كه در اين صورت اصلاً نبايد با اين مواد دندانها را سفيد كنند. براي اين كه مطمئن شويد شما به اين مواد حساسيت نداريد، از دندانپزشكتان بخواهيد قبل از مصرف، اين مواد را روي شما آزمايش كند.
نكته ديگر اين كه ممكن است پس از سفيد كردن دندان هايتان  دچار حساسيت دنداني شويد كه با نوشيدن چاي داغ،  بستني و يا آب يخ و خوردن مواد غذايي ترش، دندان هايتان به صورت گذرا درد خواهند گرفت. معمولاً اين حساسيت گذرا است و مي توان با فاصله انداختن بين جلسات درماني، آن را بهبود بخشيد. پس از اتمام دوره  درماني، اگر همچنان حساسيت دندانهاي شما به جا مانده بود، مي توانيد از خميردندان ضد حساسيت استفاده كرده و آن را جايگزين خمير دندان معمولي تان بكنيد.
به هر حال حساسيت دنداني يكي از عوارض سفيد كردن دندان هاست كه شايد به آن گرفتار شويد.
چند درجه روشن تر؟
اگر دندان هايم را سفيد كنم، چند درجه روشن تر مي شوند؟ اين شايد اولين سؤالي است كه از دندانپزشك مي پرسيد. در تبليغات بسياري از محصولات سفيدكننده دندان مي بينيم كه ادعا مي كنند، با يك بار استفاده از آن محصول، دندان هاي شما تا 9 درجه روشن تر مي شوند ولي اين بيشتر يك فريب تبليغاتي است تا واقعيت معمولاً اين محصولات، پس از هر بار استفاده، فقط 2 تا 3 درجه دندان ها را سفيدتر مي كنند.
براي اين كه بفهميد رنگ دندان هايتان، چقدر سفيدتر شده است، بايد رنگ آنها را قبل و بعد از درمان، ثبت كنيد. متأسفانه هنوز سيستم استانداردي در داندنپزشكي براي مشخص كردن رنگ دندان ها وجود ندارد و رايج ترين وسيله اي كه در مطب هاي دندانپزشكي استفاده مي شود، نمونه رنگ Vita وايتا است.
در اين نمونه رنگ، رنگ دندان ها به 4 گروه تقسيم مي شود.
A(قهوه اي مايل به سرخي)، B(زرد مايل به سرخي)، C(خاكستري) و D (خاكستري مايل به سرخي) در هر يك از اين 4 گروه، 4 يا 5 نوع تيرگي و روشني وجود دارد.دندانپزشك به شما كمك خواهد كرد، رنگ دندان تان را قبل و بعد از درمان، با مقايسه با نمونه رنگ تعيين كنيد و متوجه شويد، سفيد كردن دندان ها، چند درجه دندانهايتان را روشن تر كرده است. جالب است بدانيد، همه دندان هاي شما يك رنگ نيستند، معمولاً دندانهاي جلويي روشن تر و دندان هاي آسيا تيره ترند. هدف اصلي از سفيد كردن دندانها اين نيست كه به روشن ترين درجه برسيم، بلكه دندانهايتان را بايد تا درجه اي روشن كنيد كه با رنگ چهره شما هماهنگي داشته باشد.
سفيد كردن دوباره
شما نبايد تصور كنيد يك بار كه دندانهايتان را سفيد كرديد، تا مدت ها ديگر به سفيد كردن آنها احتياج نخواهيد داشت. سفيد كردن دندان ها اثرات هميشگي ندارد. دندانها معمولاً يك سال يا بيشتر سفيد باقي خواهند ماند و حفظ نتايج درماني به اين بستگي دارد كه شما پس از سفيد كردن دندانهايتان، چقدر توصيه هاي ايمني را رعايت كنيد. نوشيدن زياد قهوه و چاي، كشيدن سيگار، استفاده از نوشابه هاي رنگي و عدم توجه به بهداشت دهان، از عواملي هستند كه تمام زحمت هاي شما را بر باد مي دهند و دندان هايتان را در مدت زمان كوتاهي پس از سفيد كردن، به رنگ اوليه خود باز مي گردانند.
سفيد كردن دندان؛ هرگز
دوست داريد بدانيد چه كساني نبايد دندانهايشان را سفيد كنند؟ حقيقت اين است كه سفيد كردن دندان ها براي بعضي افراد جواب نمي دهد و يا حتي خطرناك و مضر است.اگر مينا و يا عاج دندان هاي شما به صورت مادرزادي داراي نواقصي بوده و بد ساخته شده باشند، بعيد است بتوانيد با اين تكنيك به رنگ دلخواهتان برسيد، شما بايد دندانهايتان را لامينيت كنيد.
بعضي افراد دندانهاي حساسي دارند و با خوردن غذاهاي گرم و ترش و يا يخ و بستني دندانهايشان تير مي كشد، اگر شما هم دندانهاي حساسي داريد، بهتر است به فكر سفيد كردن دندانهايتان نباشيد چون اين امر، حساسيت شما را تشديد خواهد كرد.خانم هاي باردار و يا شيرده نيز بهتر است سفيد كردن دندانها را به بعد موكول كنند.
به طور كلي دندان هايي كه رنگشان زرد، نارنجي و قهوه اي است به درمان پاسخ بهتري مي دهند ولي دندانهايي كه رنگ زمينه اي آنها خاكستري يا آبي است، چندان سفيد نمي شوند.
اگر دندانهاي شما شديداً تغيير رنگ پيدا كرده است، معمولاً فقط با سفيد كردن دندان ها، به رنگ دلخواهتان نخواهيد رسيد.
۸ توصيه
۱ - ژل سفيد كننده را فقط به مقدار تجويز شده درون قاشقك بريزيد. تصور نكنيد با مصرف بيشتر، دندانها زودتر و بيشتر سفيد مي شوند.
۲ - در مواقعي كه قاشقك حاوي ژل سفيدكننده در دهانتان است، از مصرف مايعات و غذاها خودداري كنيد.
۳ - زمان تجويز شده را دقيقاً رعايت كنيد.
۴ - از فشردن قاشقك حاوي ژل با فشار دندان هاي فك مقابل و يا با دست اجتناب كنيد.
۵ - در طول درمان از خوردن آشاميدني ها و موادغذايي رنگي مانند قهوه ، چاي، انواع كولاها، سبزي و انواع سس هاي رنگي دوري كنيد.
۶ - سيگار نكشيد و از خوردن ميوه هاي ترش و اسيدي مثل مركبات و تنقلات مثل لواشك، تمرهندي و قره قورت خودداري كنيد.
۷ - از همه مهمتر قبل از استفاده از مواد سفيدكننده و در روزهاي بعد از آن، دندانهايتان را به خوبي مسواك بزنيد و نخ بكشيد.
۸ - اگر قاشقك كه دندانپزشك براي سفيد كردن دندانهايتان در خانه به شما داده است، دقيقاً متناسب فك هاي شما نيست با او تماس بگيريد تا آن را برايتان تنظيم كند. چون در غير اين صورت، مواد سفيدكننده از لبه هاي آن به لثه ها، لب و زبان شما رسيده و آنها را زخم خواهند كرد.

دريچه
ميوه اي به شكل مغز
صدف كوه كن
016119.jpg
گردو، محصول درخت زيبايي است كه ارتفاع آن مي تواند به 20 متر برسد. ميوه گردو پوشيده در پوسته هاي نازكي است كه آن را هم لايه گوشتي سبزرنگي دربرمي گيرد و از تمام قسمت هاي آن استفاده طبي به عمل مي آيد.مغز گردو داراي پروتئين، قند، آب و چند اسيد آلي، مقدار كمي اسانس و ويتامين هاي A، B، C، DوE است. اين ميوه حاوي اسيدهاي چرب مفيد و املاح معدني نظير كلسيم، پتاسيم، منيزيم و فسفر است، تا جايي كه در برخي منابع، ميزان فسفر آن را در رده منابع غني ذكر مي كنند.گردو از نظر طب سنتي ايران گرم و خشك است و از روغن آن براي پختن غذا استفاده مي شود (كه البته به سادگي اكسيد مي شود)، گردو درمان كننده بيماريهاي ريوي است و مصرف آن براي پايين آوردن كلسترول خون نافع است.مصرف گردو از تشكيل سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا جلوگيري مي كند.
از آنجايي كه گردو حاوي كلسيم، فسفر و منيزيم است مصرف آن به منظور پيشگيري از پوكي استخوان، بسيار توصيه مي شود.از مخلوط گردو با عسل و شير، معجوني به دست مي آيد كه براي افرادي كه از لاغري مفرط و ضعف رنج مي برند مفيد بوده و براي ورزشكاران ميان وعده بسيار عالي به شمار مي آيد.اين ميوه براي بالا بردن قواي جنسي نيز كاربرد دارد و مرباي آن ملين بوده و در كاهش درد نافع است.به خانم ها به خصوص در دوران بارداري و شيردهي و به دانش آموزان مصرف روزانه گردو همراه با ساير مغز هاي گياهي بسيار توصيه مي شود.مصرف گردو به افرادي كه تري گليسريد خون بالايي دارند توصيه نمي شود.

اهميت كلسيم
كلسيم ماده معدني ضروري براي ساختن و حفظ استخوان هاي محكم، دندان هاي سالم و عضلات و بافت هاي سالم است.مصرف مقادير زياد كلسيم در سنين پايين به خصوص در دوره نوجواني، براي حفاظت از استخوان ها در سال هاي بعدي زندگي و جلوگيري از پوكي استخوان مهم است. توده استخواني تا حدود 30 تا 35 سالگي به رشد خود ادامه مي دهد. كلسيم موجود در شير، ماست و ساير فرآورده هاي لبني به ساخته شدن توده استخواني كمك مي كند. اين ماده معدني همچنين در سبزي هاي داراي برگ سبز، بنشن  و ميوه ها و مغزهاي خوراكي مانند بادام يافت مي شود.ما حداقل به 550 ميلي گرم كلسيم در روز نياز داريم، هر چند كه با افزايش سن اين نياز بيشتر مي شود.

درمانگاه
ناراحتي معده را
مي توان كنترل كرد
راحله زندوكيلي
016125.jpg
ناراحتي و سوزش معده يكي از شايع ترين بيماري هاست كه مردم، به خصوص خانم ها از آن شكايت مي كنند و براي كنترل يا كاهش اين درد و سوزش از آب نبات يا قرص هاي گوناگون استفاده مي كنند كه بعضاً مي تواند سلامتي آنها را در درازمدت به خطر بيندازد. متخصصين مي گويند كه بهترين روش براي مهار كردن اسيد معده دانستن مطالبي در مورد چگونه غذا خوردن است، چرا كه با هم خوردن بعضي از مواد غذايي باعث بروز و يا تشديد سوزش معده، حالت تهوع، سوءهاضمه و زخم معده مي شود و با پرهيز از ادغام مواد و تغيير عادات غذايي مي توانيم به راحتي از بروز اين بيماري ها جلوگيري كنيم.
۱ - گوشت و سيب زميني را با هم نخوريد: از همراه كردن انواع گوشت حيوانات با مواد نشاسته اي و حبوبات اكيداً خودداري كنيد، چرا كه معده براي شكستن هر پيوند غذايي نوعي آنزيم خاص ترشح مي كند و ادغام مواد غذايي مختلف كه بايد آنزيم هاي مختلفي براي شكستنشان ترشح شود، باعث ايجاد مشكل براي معده مي گردد، به همين دليل متخصصان توصيه مي كنند گوشت با سبزيجات همراه شود و مواد نشاسته اي و حبوبات به صورت يك وعده جداگانه مصرف شود.
۲ - بين غذا، مايعات ننوشيد: نوشيدن يك ليوان آب، يك ساعت قبل از غذا باعث كاهش گرسنگي مي شود ولي نوشيدن مايعات در حين غذا خوردن با ضعيف كردن آنزيم هاي معده باعث بروز ناراحتي هاي دستگاه گوارش مي شود.
۳ - نان و كره را كنار بگذاريد: لبنيات و مواد غذايي نشاسته اي مثل نان و حبوبات مثل جو را نبايد با هم خورد، چرا كه باعث ايجاد درد معده و سخت هضمي غذا مي شود. بيماراني كه زياد لبنيات و نشاسته جات را با هم مصرف مي كنند دچار مشكلات زيادي مي شوند كه در واقع منشأ همه آنها به اصطلاح نساختن  اين دو ماده غذايي با هم است، معده قادر به شناسايي آنزيم مناسب براي اين دو ماده غذايي بطور همزمان نيست و مشكلات زيادي در نتيجه اين ادغام نادرست براي دستگاه گوارش ايجاد مي شود.
۴ - نوشابه هاي گازدار ممنوع: مصرف نوشيدني هاي گازدار آثار بسيار بدي روي كبد، قلب،  معده، روده، صفرا، كليه و مثانه برجاي مي گذارد و بهترين راه اين است كه براي رفع تشنگي، آب، آب ميوه و سبزيجات، چاي و دم كردني ها جايگزين اين نوشابه ها گردند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |