دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر تهران خبر داد:
ايجاد مراكز كار آفريني ويژه بانوان
در مناطق چهار و هشت
گروه شهري - دو مركز كارآفريني ويژه بانوان در مناطق چهار و هشت ايجاد و راه اندازي مي شود.
منظر خير حبيب اللهي رئيس كميته كارآفريني شوراي اسلامي شهر تهران افزود: در مراكز كارآفريني كه هم اكنون چند نمونه آن در مناطق تهران به شهروندان خدمات مي دهند، كلاس هاي مختلف آموزشي در زمينه صنايع دستي، امور فرهنگي و هنري پيش بيني شده است و بانوان مي توانند با مراجعه به آنها از امكانات موجود استفاده كنند.
وي با اشاره به راه اندازي مركز كارآفريني منطقه ۱۵ در خيابان خاوران گفت: در اين مركز علاوه بر امكانات مربوط به آموزش صنايع دستي و امور فرهنگي هنري، براي هر دانشگاه نيز شعبه هاي خدمات رساني و ارتباطي با فارغ التحصيلان اعم از دختر و پسر نيز در نظر گرفته شده است.
حبيب اللهي گفت: علاوه بر اين، موضوع توانمندسازي اقتصادي بانوان نيز از مدتها پيش در كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در حال پيگيري بوده و در اين زمينه اقدامات مناسبي صورت گرفته و پيشنهادهاي خوبي مطرح شده است.
عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر افزود: بايد شرايط و تسهيلاتي فراهم شود تا بانوان كم درآمد و قشر فقير جامعه و شهرونداني كه به لحاظ اقتصادي ضعيف هستند نيز بتوانند با ايجاد مركزي اقتصادي و به كار گرفتن سپرده ها و اندوخته هاي هرچند اندك خود از بازدهي اقتصادي آن براي ارتقاء سطح زندگي و رفاه و معيشت خود استفاده كنند.
وي گفت: در اين رابطه مي توان با تأسيس مراكز مالي و اقتصادي ويژه بانوان و بهره گرفتن از استعدادها و خلاقيت هاي موجود، اندوخته هاي اقشار ضعيف جامعه را جذب و با سرمايه گذاري و اعطاي وام به توانمندسازي اقتصادي - اجتماعي و فكري آنان كمك كرد.
خير حبيب اللهي افزود: مشابه اين گونه مراكز مالي هم اكنون در برخي كشورهاي اسلامي مانند پاكستان و بنگلادش ايجاد شده و خدمات خوبي را در جهت اشتغال و كارآفريني و تحصيل و آموزش بانوان انجام مي دهد و اندوخته هاي آنان را در مسير كارآفريني و اشتغال و ايجاد مشاغل كوچك و زودبازده اقتصادي به كار مي گيرد.
عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: فراهم ساختن تسهيلات و امكانات خدماتي، رفاهي و اجتماعي مناسب ويژه بانوان از اولويت هاي مديريت شهري به شمار مي رود و در همين راستا شوراي شهر طي مصوبه اي شهرداري را مكلف به ايجاد ۵ پارك ويژه بانوان در نقاط مختلف تهران كرده است. خير حبيب اللهي پارك هاي آزادگان، چيتگر، قائم (منطقه ۱۷)، نشاط (بين بزرگراه حقاني و همت) را از جمله پارك هايي دانست كه در آنها فضاهاي تفريحي ورزشي ويژه بانوان پيش بيني شده است كه پس از تكميل به تدريج مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي با اشاره به تلاش شهرداري براي ايجاد تأسيسات ورزشي ويژه بانوان گفت: از لحاظ ورزشي بنا به اعلام مسئولان شهرداري حدود ۹۰ سالن براي خانم ها در نظر گرفته شده كه برخي افتتاح و برخي ديگر در حال آماده شدن است.

تشكيل واحد فوريت هاي خدمات شهري در ۱۲۱ ناحيه شهر تهران
اجراي برنامه هاي خدمات شهري
براساس اولويت هاي مطرح شده در ۱۳۷
مكانيزاسيون خدمات شهري يكي از طرحهايي است كه بر اساس اعلام نياز شهروندان اجرا مي شود
عكس: عليرضا بني علي
016203.jpg
گروه شهري - معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه ۸۳ درصد تقاضاهاي مطرح شده از سوي شهروندان تهراني در سامانه ۱۳۷ اجرايي شده است گفت: در حال حاضر بخش عمده اي از فعاليتهاي حوزه خدمات شهري بر اساس اعلام نياز شهروندان تهراني و اولويت بندي هاي سامانه ۱۳۷ اجرايي مي شود.
به گزارش سما، معاون خدمات شهري شهرداري تهران در دومين همايش شهرداران مناطق و نواحي ضمن ارائه گزارشي پيرامون اقدامات صورت گرفته در حوزه خدمات شهري شهرداري تهران گفت: در حال حاضر اقدامات بسيار مهمي درخصوص تشكيل واحدهاي فوريتي در مناطق و نواحي شهر تهران صورت گرفته به طوري كه هم اكنون در ۱۲۱ ناحيه شهر تهران واحد فوريتهاي خدمات شهري تشكيل شده است.
مسعود كرباسيان با اشاره به راه اندازي سامانه ۱۳۷ و استقبال بي نظير شهروندان تهراني از اين سامانه در راستاي تعامل بيشتر مردم تهران با مجموعه شهرداري افزود: بر اساس آخرين آمارهاي دريافتي تا به امروز ۶۷۰ هزار تقاضا از جانب شهروندان تهراني با سامانه ۱۳۷ مطرح شده كه ۸۳ درصد از آنها اجرايي شده و ۱۲ درصد در دست اقدام است.
وي با اشاره به راه اندازي سامانه ۱۸۸۸ در راستاي نظارت مردمي بر عملكرد شهرداري تهران و دريافت انتقادات و پيشنهادات شهروندان تهراني درخصوص عملكرد شهرداري تهران اظهار داشت: در حال حاضر شوراياريهاي محلات موثرترين نقش را در زمينه جلب همكاري و مشاركت مردم با مجموعه مديريت شهري فراهم كرده اند.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه در حال حاضر بخش عمده اي از پروژه ها و برنامه هاي حوزه خدمات شهري شهرداري تهران در سطح مناطق و نواحي بر اساس اولويتهاي مطرح شده از سوي شهروندان تهراني در سامانه ۱۳۷ اجرايي مي شود تصريح كرد: در حال حاضر برنامه هايي همچون احداث ميادين ميوه و تره بار جديد در سطح مناطق و نواحي و همچنين اجراي طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله ها در سطح شهر تهران بر اساس اولويت بندي و اعلام نيازي كه از سوي شهروندان مناطق مختلف شهر تهران با سامانه ۱۳۷ مطرح شده اجرا مي شود.

روز شمار شهرداري
برج ميلاد
۳۷۵ روز
016221.jpg
اين روزها در اطراف برج ميلاد، جنب وجوش هاي بيشتري ديده مي شود. از قرار تمام قطعات آسانسور اين برج وارد شده و به كارگاه مجتمع منتقل شده و آماده نصب است.
دكل آنتن برج ميلاد كه مدتهاست سر از دل برج درآورده، نيز هم اكنون مراحل ديگري را مي گذراند. قسمت پاياني دكل آنتن برج مونتاژ شده است و آماده بالابري است. مرحله بالابري اين قسمت در هفته آينده خواهد بود و با نزديك شدن به پايان شهريور، آنتن دكل برج ميلاد، به صورت كامل نصب مي شود.
پل كردستان - نيايش
۱۴ روز
016224.jpg
اگر اتفاق خاصي نيافتد، مي توان انتظار داشت كه پل كردستان - نيايش در كمتر از زمان روز شمارش، به بهره برداري رسد. اگرچه اين اقدام مي تواند نشان از فعاليت و تلاش جدي مسئولان اين پروژه داشته باشد، اما بي ترديد با كمي دقت ابعاد كار انجام شده بر اين پروژه را نمي توان ناديده گرفت، با افتتاح اين پروژه، ترافيك خيابان هاي وليعصر، نيايش، كردستان، سئول، اسفنديار و حتي چمران روان تر مي شود و شهروندان در اين مسيرها، با توقف هاي كمتري مواجه مي شوند. در هر صورت بايد دو هفته ديگر منتظر بمانيم، تا شاهد ترافيك روان در اين مسيرها باشيم. شايد هم  زماني كمتر از دو هفته.
زيرگذر شهران
۱۵۳ روز
016227.jpg
پروژه زير گذر شهران كه براي اولين بار به ستون روزشمار شهرداري راه يافته، چند ماه بيشتر مهمان اين ستون نيست و قرار است كه در ۲۲ بهمن ماه افتتاح شود.
عمليات احداث ديوار ضلع جنوب غربي اين پروژه به پايان رسيده است. از سويي دو كندرو اضافه كه براي اتصال به بزرگراه همت در نظر گرفته شده بود، در كنار اين زيرگذر در حال احداث است.
خاك برداري ديوار شمال غربي اين زيرگذر نيز در حال انجام است و با وجود داشتن چند معارض، عمليات احداث آن بدون وقفه در حال پيگيري است. به نظر مي رسد كه با فعاليت هاي مستمر، اين پروژه زودتر از تاريخ مقرر به بهره برداري برسد.

تهران نيازمند ۲۰۰ كيلومتر خط ويژه اتوبوس است
مهر: مشاور عالي شهردار تهران با بيان اينكه ترافيك پايتخت حل شدني است، گفت: در صورتي كه مديريت واحد ترافيك در اين كلانشهر وجود داشته باشد، مي توان مشكل ترافيك تهران را ظرف ۵ سال حل كرد.
مهندس مهرداد تقي زاده با بيان اينكه ۸۸ درصد آلودگي هواي تهران ناشي از تردد خودروهاست تصريح كرد: بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه با رفع معضل ترافيك به طور ۱۰۰ درصد آلودگي هواي تهران نيز كاهش نخواهد يافت بلكه بايد به فكر ارائه راهكارهاي مشتركي باشيم كه بتوانيم با اجراي آنها علاوه بر رفع معضل ترافيك پايتخت مشكل آلودگي هوا را نيز برطرف كنيم.
وي با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ويژه اتوبوسراني در پايتخت به عنوان يكي از دهها راهكار اصلي كوتاه مدت، كم هزينه و موثر در بهبود وضعيت ترافيك تهران گفت: در حال حاضر ۷۳ كيلومتر خط ويژه اتوبوس در تهران داريم و اين در حالي است كه نياز كلانشهر تهران براي تردد ايمن و روان وسايل نقليه عمومي به بيش از ۲۰۰ كيلومتر خط ويژه است.
وي با اشاره به كم هزينه بودن و درجه تاثيرگذاري احداث خطوط ويژه در تهران در زمينه كاهش معضل ترافيك گفت: مي توان به تدريج با توسعه خطوط ويژه به منظور تشويق شهروندان به استفاده از وسايل نقليه عمومي علاوه بر اتوبوسها، امكان تردد خودروهاي چند سرنشين و خودروهاي سبز كه با سوخت سالم تردد مي كنند را در اين مسير فراهم كرد.
تقي زاده تصريح كرد: در حال حاضر طول خطوط شبكه اتوبوسراني درتهران ۳۱۲۷ كيلومتر و طول خطوط ويژه ۷۳ كيلومتر است و اين در حالي است كه روزانه در يك كيلومتر مسير ويژه اتوبوس ۴۶۷۴ نفر جابه جا مي شوند

نگاه
016200.jpg
مهدي كاظمي

بيشتر زباله هاي مراكز پزشكي تهران با زباله هاي شهري مخلوط مي شود
فارس: مدير عامل سازمان بازيافت و تفكيك مواد شهرداري تهران گفت: زباله هاي ۹۸ درصد مراكز پزشكي در پايتخت با زباله هاي شهري مخلوط مي شوند.
ابوالفضل ابراهيمي با بيان اينكه ۷ هزار مركز پزشكي اعم از مطب، كلينيك، بيمارستان، راديولوژي و آزمايشگاه در سطح شهر تهران وجود دارد، افزود: متأسفانه فقط ۳۳۳ مركز پزشكي با سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران براي جمع آوري زباله هاي پزشكي قرارداد بسته اند و زباله هاي بقيه مراكز پزشكي تهران با زباله هاي شهري مخلوط مي شود.
ابراهيمي با اشاره به قانون پسماندهاي مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شوراي اسلامي گفت: شهرداري تهران طبق اين قانون مسئوليتي در جمع آوري زباله هاي بيمارستاني ندارد، ولي به خاطر سلامت شهروندان اين كار را انجام مي دهد.
مدير عامل سازمان بازيافت و تفكيك مواد شهرداري تهران گفت: از ۴ سال گذشته تاكنون قرار بوده است، كه وزارت بهداشت براي رفع مشكلات زباله هاي بيمارستاني دستگاه امحاء خريداري كنند، ولي هنوز اين كار را انجام نداده است.
مدير عامل سازمان بازيافت و تفكيك مواد شهرداري تهران در پايان خاطرنشان كرد: بهترين شيوه امحاي زباله هاي بيمارستاني نصب زباله سوز مركزي در بيمارستان هاست.

شهرداري تهران آذرماه امسال برگزار مي كند
جشنواره بين المللي فيلم شهر در تهران
گروه شهري - ايرج تقي پور دبير دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر از برگزاري دومين دوره اين جشنواره از بيست و پنجم تا بيست و ششم آذرماه امسال در قالب جشنواره اي بين المللي در تهران خبر داد.
وي با اشاره به برگزاري اين رويداد هنري توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با حمايت شهرداري تهران هدف از برگزاري جشنواره بين المللي فيلم شهر را معرفي و ارزش گذاري فيلم هايي دانست كه با موضوع هويت شهري، حيات مدني و اعتلاي اخلاق شهروندي ساخته شده اند.
به گفته تقي پور دومين جشنواره فيلم شهر در دو بخش رقابتي و غيررقابتي و با حضور فيلمسازاني از كشورهاي مختلف برگزار خواهد شد و آثار رسيده به جشنواره در دو بخش مسابقه بين المللي فيلمهاي بلند و مسابقه بين المللي فيلمهاي كوتاه با يكديگر رقابت خواهند كرد.
دبير دومين جشنواره فيلم شهر درباره شرايط حضور فيلمها در جشنواره گفت: كليه فيلمهايي كه از ابتداي سال ۸۴ ساخته شده و تقاضاي شركت در دوره قبلي جشنواره را نداده باشند مي توانند در جشنواره شركت كنند. تاكنون دعوت نامه و فرم فراخوان شركت در جشنواره نيز به همه مراكز فرهنگي و هنري مختلف در تهران و شهرستانها همچون انجمن سينماي جوانان، اتحاديه تهيه كنندگان فيلم مستند، كانون كارگردانان سينما، اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع سينماي ايران، مؤسسات فيلمسازي و فيلمسازان خارجي و ... ارسال شده و فيلمهاي متقاضي شركت در جشنواره تا بيستم آبان ماه جهت حضور در اين رويداد هنري فرصت دارند تا نسخه اي از آثار خود را به دفتر جشنواره ارسال كنند.
گفتني است اين جشنواره داراي بخشهاي جنبي نيز هست، مروري بر آثار يك فيلمساز، نمايش مجموعه  فيلم هاي مرتبط با موضوع جشنواره و ... برخي از برنامه هاي تدارك ديده شده بخش جنبي است كه جزئيات آن به زودي اعلام خواهد شد.

۹صبح امروز؛ عبور مترو از مرز يك ميليارد سفر
016143.jpg
گروه شهري - با گذشتن سفرهاي روزانه مترو از مرز يك ميليون، تعداد مسافران جابه جا شده طي ۷ سال گذشته در مساحت ۹۰ كيلومتري خطوط سه گانه متروي تهران جمعاً به يك ميليارد سفر رسيد.
جعفر ربيعي معاون پشتيباني مترو با اعلام اين خبر گفت: طي ۷ سال گذشته هر سال به طور متوسط حدود ۱۰ كيلومتر خط مترو و ۵ ايستگاه افتتاح شده به طوري كه هم اكنون تعداد ايستگاه ها به ۴۲ ايستگاه رسيده است.وي خبر داد: تا پايان امسال اين تعداد به ۴۶ ايستگاه افزايش خواهد يافت و متعاقب آن فاز اول متروي تهران كامل خواهد شد.
ربيعي اظهار اميدواري كرد تا پايان سال ۸۵ با ورود بيش از ۲۵ قطار به خطوط مترو فاصله زماني حركت قطارها از ۴ دقيقه در زمان پيك به ۳ دقيقه كاهش يابد.
معاون پشتيباني شركت مترو گفت: با توسعه خط يك مترو تا تجريش و توسعه خط ۲ تا خيابان دماوند و راه اندازي بخش مركزي خط ۴ تا پايان سال ۱۳۸۶ و افزايش قطارهاٍ، سفرهاي مترو به ۲ ميليون در روز خواهد رسيد و متعاقب آن به زودي در تهران سالانه بيش از ۵۰۰ ميليون سفر با مترو انجام خواهد شد.
وي در ادامه توضيح داد: با افزايش روزافزون جمعيت تهران و حجم سفرهاي درون شهري، هر سال شرايط عبور و مرور سخت تر و فاصله ما با بحران و بن بست ترافيك نزديك تر مي شود.
ربيعي كاهش سرعت متوسط حركت خودروها در خيابان هاي تهران را موجب افزايش اتلاف وقت و مصرف بي رويه بنزين و ساير ضررهاي هنگفت از اين ناحيه دانست و گفت: باتوجه به پيش بيني هاي صورت گرفته درمورد جمعيت شهر تهران و شهرك هاي اقماري اطراف آن كه ۱۵ ميليون نفر تا سال ۱۴۰۰ اعلام شده به نظر مي رسد بهترين وسيله براي حمل و نقل مسافر در كلان شهر تهران حمل و نقل انبوه ريلي با مسير ويژه باشد.
وي در توضيح اين مطلب گفت: قطارهاي مترو قادر هستند در يك حداقل ۱۴۰۰ نفر را در كمترين زمان با ايمني و به دور از آلودگي هوا جابه جا كنند اين درحالي است كه افزايش خودروها موجب تراكم شديد اتومبيل در شهر، ايجاد تصادف، افزوده شدن به زمان سفر، توليد گازهاي سمي و افزايش مصرف سوخت خواهد شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |