دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
به دنبال اجراي طرح بوفه سالم در مدارس توسط وزارت بهداشت
دانش آموزان چاق غربالگري مي شوند
016113.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: به دنبال اجراي طرح بوفه سالم در مدارس توسط دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، طرح شناسايي و درمان دانش آموزان چاق در دستور كار دفتر فعاليت هاي جسماني وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
كاشف، مدير فعاليت هاي جسماني آموزش و پرورش، در خصوص جزئيات اين طرح گفت: شناسايي دانش آموزان چاق از سال تحصيلي 85-84 آغاز شده است، به طوري كه ضخامت چربي زير پوست قسمت پشت بازو و ساق پاي دانش آموزان با روش هاي خاصي اندازه گيري و محاسبه مي شود و در شناسنامه سلامت بچه ها ثبت مي شود.
به گزارش سازمان جهاني بهداشت، طي 20سال گذشته تعداد كودكان چاق در جهان، 3 برابر شده است كه 10درصد آنها 6 ساله اند كه اين وضعيت مربوط به تغذيه بد و كم ورزش كردن است.
در ايران نيز، نتايج پژوهش ها حاكي از آن است كه شيوع چاقي در بين دانش آموزان ايراني سير صعودي داشته است به طوري كه پژوهشي كه در سال 82 در تهران انجام شد نشانگر آن است كه 20درصد دانش آموزان مقطع دبستان اضافه وزن دارند و آمار سال 83دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت حاكي است 4/6درصد پسران و 4/1درصد دختران نوجوان ايراني چاق اند كه بيش از 70درصد نوجوانان ايراني چاق، بزرگسالاني چاق خواهند بود و احتمال اين كه اين افراد دچار چاقي مفرط شوند بسيار زياد است.
براساس اين گزارش، عوامل ژنتيك، فيزيولوژيك، محيطي، عاطفي، عادات بدغذايي (نظير افراط در مصرف شكلات، غذاهاي آماده، نوشابه هاي گازدار) و عدم تحرك از مهم ترين عوامل چاقي دانش آموزان به شمار مي روند. همچنين زندگي آپارتمان نشيني، استفاده بيش از حد از رايانه، تماشاي طولاني مدت تلويزيون از جمله عوامل ديگر چاقي به شمار مي روند به طوري كه به گزارش فدراسيون جهاني قلب، دو سوم كودكان جهان از تحرك كافي بي بهره اند و نوجوانان بيشتر از گذشته در معرض خطر بيماري هاي تهديدكننده جاني به دليل رژيم هاي غذايي نادرست و كم تحركي قرار دارند.
چاقي دوران نوجواني، ابتلا به ديابت، بيماري هاي قلبي، افزايش فشار خون و چربي خون، افسردگي، اختلالات ارتوپدي در بزرگسالي، كمبود آهن، نارسايي كليه، افزايش پوكي استخوان و بلوغ زودرس را سبب مي شود.
طرح بوفه سالم در مدارس
دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با تاكيد بر اين كه حس مسئوليت در قبال تغذيه و سلامت بايد از دوران كودكي آغاز شود، اعلام كرد: والدين و مربيان در ايجاد اين حس نقش كليدي بازي مي كنند چون فرهنگ تغذيه در خانه شكل مي گيرد و در مدرسه تثبيت مي شود.
براساس اين گزارش، صرف ميان وعده هايي چون، نان و پنير و سبزي، نان و پنير و گردو، ميوه، آش، عدس، لوبيا و شير به عنوان مهم ترين مواد غذايي دانش آموزان به شمار مي رود و براساس بخشنامه اين وزارتخانه فروش اقلام غذايي غيرمجاز و فاقد ارزش غذايي ممنوع است.

راهكارهاي ايران براي مقابله با ايدز تشريح شد
مهر: معاون سلامت وزارت بهداشت، به تبيين سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در مقابله با ايدز پرداخت.
مويد علويان گفت: برنامه هاي كاهش آسيب ايران با موفقيت چشمگير كاهش ايدز همراه بوده است.وي افزود: افزايش آگاهي در اقشار مختلف و در پيش گرفتن سياست تشويق، اجبار رعايت نكات بهداشتي توسط همسران HIV مثبت و ترويج مراكز پيشگيري از اعتياد، از جمله راهكارهاي ايران براي مبارزه با ايدز بوده است.علويان همچنين با اشاره به اينكه زندانيان به دليل شرايط خاص در معرض ابتلا به بيماري ايدز هستند، گفت: براي زندانيان امكان ارتباط سالم زناشويي در محل زندان در اتاق ملاقات شرعي ايجاد شده كه يكي از راهكارهاي كاهش ايدز در زندان هاي كشور است.
در اين اجلاس سيد عليرضا مرندي وزير اسبق بهداشت و درمان، ضمن انتقاد از برخي كاستي هاي سيستم سلامت ايران به دفاع از عملكرد مثبت وزارت بهداشت و درمان نيز پرداخت و گفت: در سال هاي اخير خوشبختانه شاهد كنترل جمعيت، افزايش مراكز تخصصي و بهبود آموزش پزشكي بوده ايم.


توزيع بيش از 15 ميليون جزوه پيشگيري
از مصرف مواد مخدر بين دانش آموزان
گروه اجتماعي - مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: 15 ميليون و 600 هزار جزوه آموزش پيشگيري از مصرف مواد مخدر، سال تحصيلي جديد بين دانش آموزان توزيع مي شود.
حميد صرامي با اشاره به انجام بيش از 10 جلسه كيفي، سه كار گروه كارشناسي بررسي متون آموزشي مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه، نگاه جهاني به كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته و نيازسنجي دانش آموزان در خصوص ميزان آشنايي با عوامل خطر براي تهيه اين متون آموزشي، گفت: 50 ميليون تومان اعتبار به طرح همه گيرشناسي سوء مصرف مواد مخدر در بين دانش آموزان اختصاص يافته كه دستگاه مربوطه هم اكنون در حال جمع بندي نتايج اين تحقيق است.
وي با اعلام چاپ و آماده سازي كتاب آموزش روش هاي پيشگيري از مصرف مواد مخدر به والدين افزود: 100 هزار نسخه از اين كتاب در سال جاري براي آموزش بين والدين دانش آموزان توزيع خواهد شد.
صرامي ادامه داد بعلاوه به متون آموزشي CDهاي آموزش مهارت هاي زندگي براي والدين دانش آموزان نيز آماده است و تنها منتظر توزيع اعتبار اين امر هستيم تا بر اساس نگاه بومي و فرهنگ هاي هر منطقه كشور، آموزش ها ارايه شود.
به گفته وي در اين زمينه تمام تلاش ها وقف آموزش آشنايي با مواد صنعتي و شيميايي به والدين خواهد شد چرا كه در بعضي استانها ميزان مصرف اين مواد پررنگ تر است و بعلاوه در برخي استان ها نيز آموزش پيشگيري از مصرف مواد مخدر سنتي را خواهيم داشت.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام توزيع حدود 100 هزار CD آموزشي از سوي دفتر پيشگيري از مصرف مواد مخدر بين خانواده ها به ايسنا گفت: 18 ميليارد تومان اعتبار براي آموزش پيشگيري به 40ميليون نفر جمعيت 15 سال به بالا در سال جاري اختصاص يافته كه اين ميزان رقم بسيار پاييني است و ما را با محدوديت روبه رو كرده، چرا كه اساساً در كشورهاي توسعه يافته سرانه پيشگيرانه هر نفر، 20 دلار است.
رشد ترانزت مواد مخدر نگران  «ننده است
دبر ستاد مبارزه با مواد مخدر «شور گفت: رشد تولد و ترانزت مواد مخدر از افغانستان نگران  «ننده است.
فداحسن مالكي ضمن اعلام اين مطلب افزود: براساس اسناد منتشره سازمان ملل، تولد چهار هزار و تن موادمخدر افغانستان در سال گذشته، به بالا شش هزار تن در سال م رسد.
مال« ادآورشد: به رغم ان«ه درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولد م شود اما به  نظر م رسد مجامع بن الملل اراده لازم را در مهار رشه آسب ندارد. او گفت: فساد در بخش از «ابنه دولت افغانستان  و پررنگ شدن حضور طالبان در ان «شور از مسائل است «ه رشد تولد مواد مخدر را همراه داشته و اران را «ه  در مسر ترانزت موادمخدر است در مبارزه با مشكلات بشتر روبه رو م «ند.

حمايت هاي موازي از اقشار آسيب پذير
به زودي حذف مي شود
فارس: وزير رفاه تامين اجتماعي گفت: به زودي تمام مددجويان نيازمند كمك اقتصادي فقط به كميته امداد امام خميني و افراد ناتوان و بيمار به سازمان بهزيستي ارجاع داده مي شوند.
پرويز كاظمي افزود: پس از استخراج كامل آمار و اطلاعات اقشار آسيب پذير و تمام افراد تحت پوشش سازمانهاي حمايتي مقرر شده است، مددجويان نيازمند كمك اقتصادي فقط به كميته امداد امام خميني و معلولان، بيماران رواني مزمن و سالمندان به بهزيستي معرفي شوند و كمكهاي لازم را از اين نهاد و سازمان حمايتي دريافت كنند. وزير رفاه و تامين اجتماعي درباره ميزان آمار و اطلاعات استخراج شده از افراد آسيب پذير در كشور اظهار داشت: حدود 80 درصد كار تاكنون انجام شده است كه در اين زمينه براي تسريع در روند دريافت كد ملي اين افراد، رايزني هايي با ثبت احوال صورت گرفته است.
دانشجويان كرماني، بم را آماده بازگشايي مدارس مي كنند
گروه اجتماعي- توابع بخش ريگان شهر زلزله زده بم از سيزدهم شهريور ماه جاري ميزبان برگزاري اردوي خودجوش دانشجويان كرماني با هدف فعاليت هاي فرهنگي، عمراني، پژوهشي و... براي آماده سازي مدارس است. رئيس بسيج سازندگي استان كرمان با اشاره به فعاليت اردوهاي خودجوش به منظور محروميت زدايي در اين استان گفت: هم اكنون اردوي 20 روزه اي از اين دست به وسيله گروه 40 نفره اعزامي كانون مطالعاتي امام خميني(ره) دانشگاه شهيد باهنر كرمان از هشتم ماه جاري در مدارس شهرستان زلزله زده بم مشغول به كار است.
برنامه پيشگيري از خودكشي در مناطق پر خطر اجرا مي شود
فارس: مدير كل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: برنامه پيشگيري از خودكشي و غربالگري فعال از افراد در معرض اين خطر در مناطقي از كشور كه آمار خودكشي در آن بالاتر از ميانگين كشوري است، امسال اجرا مي شود.
محمد عمران رزاقي افزود: اين برنامه يكي از اجزاي طرح جامع كنترل بيماريهاي رواني كشور است كه با تاكيد وزير بهداشت براي كنترل خودكشي در مناطقي از كشور كه خودكشي شيوعي بالاتر از ميانگين كشوري و جهاني دارد اجرا مي شود.
وي افزود: مناطقي از كشور كه ميزان خودكشي در آنها بالاتر از ميزان عادي است شناسايي شده است و بازديدهايي نيز از اين مناطق داشته ايم و برنامه ريزي هاي مفصلي شده كه بر اساس آن به صورت فعال به شناسايي افراد در معرض خطر خودكشي در اين مناطق مي پردازيم و با ارائه خدمات مشاوره و درماني براي كاهش ميزان خودكشي در اين مناطق وارد عمل مي شويم.

برگزاري دومين همايش مددكاري اجتماعي
گروه اجتماعي- دومين همايش سراسري كلينيك هاي مددكاري اجتماعي امروز برگزار مي شود.
استادان دانشگاه و مؤسسان كلينيك هاي مددكاري اجتماعي با شركت در اين همايش سعي در رفع مسائل و مشكلات كلينيك هاي مددكاري اجتماعي دارند. هدف از برپايي اين همايش، انتقال تجارب كلينيك هاي مددكاري اجتماعي، آشنايي جامعه نسبت به اهميت اين مراكز و نقش آنها در تعديل آسيب ها و مسائل اجتماعي و آشنايي با آخرين اطلاعات به روز حرفه مددكاري اجتماعي عنوان شده است.

با مردم
دريا، شنا و قانونمندي
در طول ساحل درياي خزر و در كنار شهرهاي گيلان و مازندران مكان هايي تحت عنوان سالم سازي... براي شنا در نظر گرفته شده است. پس از گذشت سالها كه از اجراي چنين طرحي مي گذرد، هنوز آن طور كه بايد شاهد حضور سازمان يافته تيمهاي نجات غريق و هدايت قانونمند خانواده ها براي شنا نيستيم و در محدوده اي- سليقه اي عمل مي شود. جا دارد براي تابستان آينده، اين مكان ها به گونه اي سامان دهي شوند كه براي مردم به راحتي قابل استفاده باشند.
آقاي وحيدي- بابلسر
تراكم زباله در حريم سد
هر هفته عده زيادي براي تماشا و يا استفاده از طبيعت حاشيه سد نوبنياد طالقان، به اين محدوده مي آيند، اما متأسفانه، انبوهي زباله از خود به جاي مي گذارند، اگر اين روند ادامه داشته باشد، به زودي كناره هاي سد طالقان در زباله غرق مي شود و بيش از همه، بهداشت آب سد را كه قرار است تأمين كننده بخشي از آب تهران باشد به خطر مي اندازد. حداقل بايد در اين مورد كار فرهنگي شود.
آقاي ا لبرزي- طالقان
موتورسواران در پياده رو
رفت و آمد موتورسواران در پياده روهاي خيابان نامجو و انقلاب به صورت يك رخداد عادي درآمده است. به نحو مقتضي بايد جلوي اين تخلف گرفته شود.
خانم عظيمي- تهران
فراواني و مقايسه
آنچه كه در مورد سريال تلويزيوني نرگس گفته و شنيده مي شود، يك ريشه مشترك دارد و آن اينكه بسياري از مردم وقت خود را براي ديدن اين سريال تنظيم مي كنند. بايد اين مجموعه ها زياد باشد و از كانال هاي مختلف عرضه شود تا در مورد كميت و كيفيت آنها به بحث و داوري پرداخت.
سوسن احمدي- تهران
صنايع دستي ارز آور است، اگر ...
سازمان صنايع دستي ايران كه با حمايت كافي مي تواند يكي از مهم ترين پشتوانه هاي اقتصادي و درآمدهاي ملي را بخصوص در عرصه توريسم و گردشگري ايجاد كند، متأسفانه غريب مانده است. امروزه كشور هند بخش مهمي از درآمدهاي ارزي اش را از راه فروش صنايع دستي به دست مي آورد ما چرا نتوانيم. قدم اول شناخت بهتر و تقويت صنايع دستي است.
خانم مهتابا- شهر كرد
در انتظار گازرساني
ساكنان مجتمع كاركنان صدا و سيما و همچنين كاركنان گمرك مهرآباد واقع در منطقه 22 شهر تهران، 2 سال است در انتظار گازرساني به سر مي برند.
آقاي زارع- تهران
تاريكي در بزرگراه
بخشي از بزرگراه بابايي تهران شب ها تاريك است و براي رفت و آمد خودروها مشكل ايجاد مي كند. بهتر است در صورت امكان روشنايي اين بخش كه نرسيده به شهرك اميد مي باشد تأمين گردد.
آقاي الهويي- تهران
ميهمان نوازي و بازار كار
ما ايرانيان از گذشته هاي بسيار دور پذيراي اقوام گوناگون بوده ايم، اتباع افغاني كه اكنون در كشور ما به سر مي برند با ما ريشه هاي فرهنگي و نژادي هم دارند، اما معضل اصلي اشغال بازار كار به زيان جمعيت جوان ايران بوده و همچنين باعث تخلفات و خلافكاري هاي متعددي است كه بعضي از آنها مرتكب مي شوند. به اين دلايل لازم است نحوه ورود، اقامت و فعاليت اتباع افغانستان تحت كنترل و قانونمندي بيشتري قرار بگيرد.
آقاي كهن زاده- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |