دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۱ - Sep 11, 2006
در واكنش به پيشنهاد گروه هاي مخالف عنوان شد
پاسخ قاطع حزب الله به پيشنهاد خلع سلاح
016185.jpg
گروه بين الملل- حزب الله لبنان ديروز با صدور بيانيه اي ضمن انتقاد شديد از موضوع گروه هاي سياسي موسوم به ۱۴مارس اعلام كرد نيروها و جريان هايي كه با آغاز جنگ گسترده اسرائيل عليه لبنان از تعهدهاي خود در برابر برنامه كاري دولت سر باز زدند نمي توانند، دولت قوي، عادل، دمكرات و شفاف بنا كنند.
سه روز پيش مجموعه نيروهاي مخالف حزب الله كه به مناسبت ترور رفيق حريري در روز ۱۴ مارس به گروه هاي ۱۴ مارس معروف هستند، از حزب الله لبنان خواستند تن به خلع سلاح دهد. اين گروه ها پيش از جنگ اسرائيل عليه لبنان نيز با توجه به قدرت عددي در مجلس و همراهي نخست وزير لبنان با آنها بارها خواهان خلع سلاح حزب الله بودند. رهبري اين گروه ها با فرزند رفيق حريري است.
در واكنش به درخواست اخير آنها از حزب الله ديروز نيروي مقاومت در قالب بيانيه اي شديد اللحن اظهار داشت كه جريان ها و گروه هاي ۱۴ مارس وابستگي به نيروهاي خارجي دارند. حزب الله از اين گروه ها خواست با طرح آمريكا براي تبديل لبنان به ميدان كشمكش آمريكا و اسرائيل ضد مقاومت لبنان، ايران، سوريه و ملت فلسطين همراهي نكنند.
در بيانيه  حزب الله  لبنان  همچنين  درخواست  خلع  سلاح  اين  حزب  را بدون  در نظر گرفتن  تهديدات  مستمر رژيم  صهيونيستي  از يك  سو و پيروزي  تاريخي  مقاومت  اسلامي  و حق  مشروع  آن  در دفاع  از لبنان، همان  خواست  امريكا خوانده  شده  است  و همه  گروه  هايي  كه  اين خواست  دشمن  را تكرار مي كنند، به  دوري  از اين  موضع  ضد لبناني دعوت  شده اند.از سوي ديگر سازمان  ملل  در اقدامي ميانجيگرانه  به  منظور مبادله  اسيران  لبنان  در بند رژيم  صهيونيستي  با دو سرباز اسير اسرائيلي  اعلام  كرد: تلاش  براي  آزادي  دو سرباز اسرائيلي  اسير شده  توسط حزب  الله  لبنان  را آغاز كرده  است .
تيراندازي نيروهاي اسرائيلي
به قايق ماهيگيران لبناني
نيروي  دريايي  رژيم  صهيونيستي  صبح  ديروز  در ادامه  نقض  قطعنامه  ۱۷۰۱شوراي  امنيت  سازمان  ملل  به  سوي  قايق هاي  ماهيگيري  لبناني  در داخل  آب هاي  ساحلي  اين  كشور تيراندازي  كرد.

مخالفت سوريه با استقرار نيروهاي خارجي در مرز لبنان
016182.jpg
گروه بين الملل - دو روز پس از اعلام شايعه موافقت سوريه با استقرار نيروهاي بين المللي در مرز اين كشور با لبنان ديروز دمشق اين خبر را تكذيب كرد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، خبرگزاري سوريه «سانا» اعلام كرد: دمشق اين خبر را كه نخست وزير ايتاليا آن را اعلام كرده است تكذيب مي كند.
پيش از اين رومانو پردوي نخست وزير ايتاليا اعلام كرده بود كه در گفت وگو با بشار اسد موافقت وي را براي استقرار نيروهاي بين المللي البته بدون لباس نظامي در مرز لبنان و سوريه جلب كرده است.
در همين حال واحد مركزي خبر از دمشق گزارش داد: در مذاكرات تلفني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه و رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا، وضعيت نيروهاي سوريه در مرز با لبنان بررسي شد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه( سانا) اسد و پرودي در اين گفت وگو كه بامداد يكشنبه انجام شد، در مورد كمك هاي فني و آموزشي، كه بناست در اختيار مرزبانان سوريه قرار گيرد، به گفت وگو پرداختند.
اسد و پرودي، جمعه گذشته نيز در تماس تلفني با يكديگر، در مورد آخرين تحولات اوضاع در منطقه و لبنان به رايزني پرداختند.
اسد روز چهارشنبه گذشته، پيامي از نخست وزير ايتاليا در مورد اوضاع لبنان و روند صلح در منطقه دريافت كرده بود.

نگاه
برندگان و بازندگان ۱۱ سپتامبر
گروه بين الملل-نيلوفر قديري:۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ يكي از روز هايي است كه تحولي عظيم در عرصه سياست جهان ايجاد كرد. مانند سقوط ديوار برلين در ۹ نوامبر ۱۹۸۹ كه نماد پايان جنگ سرد بود، حملات القاعده به آمريكا هم فصل جديدي در تاريخ جهان گشود. يك گروه غيردولتي در آن روز بسيار بيشتر از تعداد آمريكايي هايي كه در حمله دولت ژاپن در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ كشته شدند، قرباني گرفت. اين جنبش طي يك دهه رشد يافت و ۱۱ سپتامبر نقطه عطف آن بود.
اكنون كه پنج سال از شروع اين دوران جديد مي گذرد، چه طور بايد آن را ارزيابي كرد؟
بعضي بر اين باورند كه ۱۱ سپتامبر نقطه «برخورد تمدن ها» ميان اسلام و غرب بود. شايد اين همان نكته اي است كه بن لادن در ذهن داشت. تروريسم مانند نمايش است. تندروها مردم بي گناه را مي كشند تا پيام خود را به شيوه اي حيرت آور و وحشت برانگيز منتقل كنند. آنها همچنين به اصلي تكيه مي كنند كه كلارك مك كالي آن را «سياست جوجيتسو» مي خواند كه در آن يك جنگجوي ضعيف تر از قدرت مخالف نيرومندش براي شكست او استفاده مي كند.بن لادن اميدوار بود كه آمريكا درگير يك جنگ خونين شبيه آنچه شوروي در افغانستان گرفتار آن شد، بشود. اما آمريكايي  ها طالبان را كنار زدند و خسارت چنداني در افغانستان متحمل نشدند. بعد از سرنگوني طالبان، استقرار چارچوب سياسي موفق در افغانستان هم به خوبي پيش رفت.
دور اول اين جنگ به نفع آمريكا تمام شد و القاعده پناهگاه خود را از دست داد. بسياري از رهبران آن كشته شدند و خطوط ارتباطاتي آن هم مختل شد.
سپس دولت بوش اشتباه بعد را مرتكب شد و بدون حمايت كافي بين المللي وارد جنگ در عراق شد. عراق نمادها، خسارات غيرنظامي و زمينه لازم براي عضوگيري را براي تندروها فراهم كرد و همه آنچه آنها در افغانستان از دست داده بودند، دوباره به دست آوردند. عراق در واقع هديه جورج بوش بود براي اسامه بن لادن. القاعده قابليت و ظرفيت سازمان دهي مركزي خود را از دست داده بود اما به نمادي تبديل شده بود كه افراد هم فكر آن مي توانستند گرد آن جمع شوند. نمادها و موارد آموزشي آن با كمك اينترنت به سرعت در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت.
القاعده در انفجارهاي مادريد و لندن نقش مستقيم داشته باشد يا نه ،اهميت چنداني ندارد. مهم اين است كه نام او به عنوان يك نماد بر اين حملات حك شده است. بنابراين مرحله دوم اين جنگ به سود تندروها تمام شد.
نتيجه مراحل بعدي در اين نبرد به توانايي آمريكا براي اجتناب از درافتادن به دام «سياست جوجيتسو» بستگي دارد. آمريكا بايد بيشتر از قدرت نرم استفاده كند تا تكيه بر قدرت نظامي. اين نبرد، نبرد ميان اسلام و غرب نيست بلكه نبردي درون اسلام ميان اقليتي تندرو و اكثريتي ميانه رو و غيرخشونت طلب است.
زماني دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا گفته بود كه معيار پيروزي در اين جنگ برتري تعداد تروريست هايي است كه ما مي كشيم نسبت به تعداد نيرويي كه آنها جذب مي كنند. اگر اين استاندارد را در نظر بگيريم، ما در حال شكست هستيم. در نوامبر ۲۰۰۳ رقم رسمي تروريست ها در عراق ۵ هزار نفر تخمين زده شده بود. امسال اين رقم به ۲۰ هزار نفر رسيده است.آمريكا در كاربرد قدرت نرم هم در حال شكست است. ابزارهاي ارتباطي القاعده چه در عضوگيري و چه آموزش بسيار قدرتمندتر از پنتاگون است.
بعد از ۱۱ سپتامبر احساس همدردي و درك بسيار نيرومندي در سراسر دنيا نسبت به واكنش نظامي آمريكا عليه طالبان وجود داشت. اما حمله به عراق، كشوري كه ارتباطي با حملات ۱۱ سپتامبر نداشت، اين حسن نيت را نابود كرد و محبوبيت آمريكا در كشورهايي مانند اندونزي از ۷۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۰ درصد در حال  حاضر كاهش يافت.
اتفاقاتي چون ابوغريب و حديثه، چهره آمريكا را در سراسر جهان مخدوش كرد.
قابليت و توانايي تركيب قدرت نرم و سخت، كار هوشمندانه اي است.در جريان جنگ سرد وقتي اتحاد شوروي به مجارستان و چكسلواكي حمله كرد، همه دستاوردهاي استفاده از قدرت نرم خود را از دست داد. وقتي اسرائيل عمليات بمباران طولاني لبنان را در جنگ اخير ادامه داد، تاثير تلفات غيرنظاميان چنان هولناك بود كه انتقادات اوليه مصر و اردن و عربستان از حزب الله ديگر كم رنگ شد.ناكامي آمريكا در استفاده هم زمان از قدرت نرم و سخت مي تواند به شكست اين كشور در اين جنگ منجر شود.
جوزف ناي-ديلي استار-۹سپتامبر

تعويق بررسي پيش نويس قانون فدراليسم عراق
واحد مركزي خبر :رهبران احزاب مختلف در مجلس نمايندگان عراق روز يكشنبه تصميم گرفتند بررسي طرح برقراري حكومت فدرالي را در اين كشور و تقسيم عراق به مناطق خودمختار را به تعويق بياندازند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، بسام شريف نماينده حزب شيعي فضيلت در مجلس نمايندگان عراق گفت: بررسي پيش نويس قانون عراق فدرال تا هفته آينده به تعويق افتاده است. حزب فضيلت عراق پيش از اين پيشنهاد كرده بود هرگونه طرح ائتلاف شيعه در پارلمان عراق تا زماني كه جو سياسي آرام نشده است ارائه نشود.
اقليت سني عراق مخالفت خود را با فدرال سازي همه مناطق عراق اعلام كرده است زيرا نگران است به اين ترتيب شمال عراق تحت نفوذ كردها و مناطق نفتي اين كشور نيز به دست شيعيان بيافتد.
در همين حال، مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از عراقي هاي ساكن مركز و جنوب اين كشور دعوت كرد به طرح فدراليسم رأي مثبت بدهند.
موسسه شهيد محراب وابسته به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در كربلا روز شنبه با انتشار بيانيه اي از عراقي هاي اين مناطق خواست به طرح فدراليسم كه هم اكنون در مجلس اين كشور در حال بررسي است، رأي مثبت دهند.

نخستين انتخابات مونته نگرو
ايسنا: مردم مونته نگرو در انتخابات سراسري به پاي صندوق هاي رأي رفتند و انتظار مي رود دولت چپ ميانه براي اولين بار در اين كشور تازه استقلال يافته،  قدرت را به دست گيرد. مونته نگرو در ماه مه به استقلال از صربستان راي داد.
دورنماي پيوستن سريع تر به اتحاديه  اروپا به ميلو دژوكانويچ، نخست وزير مونته نگرو كه به استقلال اين كشور كمك كرد، شانس پيروزي در انتخابات را داده است.
نظرسنجي ها نشان داد در اين برهه حساس كه در آن مونته نگرو بايد تغيير شكلش را از جمهوري يوگسلاوي سابق به يك بازار اقتصادي خوب تكميل كند، رأي دهندگان نسبت به تغيير نظرشان بسيار مردد خواهند بود.
دژوكانويچ ۴۴ ساله در ۱۵ سال گذشته رييس جمهور يا نخست وزير جمهوري مونته نگرو در ساحل آدرياتيك با جمعيت حدود ۶۵۰ هزار تن بوده است. مخالفان وي را به فساد و تبارگرايي متهم مي كنند.
يكي از مخالفان وي گفت: اولين چيزي كه بايد تغيير كند آن هايي هستند كه در قدرت مي باشند. ما مردماني مشابه را براي مدت هاي طولاني داشته ايم، ديگر وقت آن رسيده كه آن ها عوض شوند.

كوتاه از جهان سياست
نارضايتي ۷۷ درصد مردم اروپا از عملكرد جرج بوش
مهر: نتايج يك بررسي جديد نشان مي دهد كه ۷۷ درصد مردم اروپا از عملكرد جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا و تكروي وي در امور بين المللي رضايت ندارند.
اين در حالي است كه نتايج بررسي سالانه صندوق مارشال آلمان در ايالات متحده در سال ۲۰۰۲ ، ۵۶ درصد برآورد شده بود.
نتايج اين بررسي جامع در داخل آمريكا و چندين كشور اروپايي نشان داد: در حالي كه نگرشها نسبت به دولت آمريكا و سياستهاي امنيت ملي آن تضعيف مي شود، اوضاع از بد به سوي بدترين در حال حركت است.
درحالي كه ۸۲ درصد مردم آمريكا مي گويند كه اين كشور بايد نقش رهبري را در امور بين المللي داشته باشد، اما تنها ۳۷ درصد اروپايي ها آن را تاييد كردند و اين در حالي است كه اين رقم در بررسي ۵ سال گذشته ۶۴ درصد برآورد شد.
نگرش اروپايي ها نسبت به بوش طي پنج سال گذشته به علت عواملي از جمله نگراني آنها درمورد تهديد تروريسم بين المللي تغيير يافته است.
رشوه آمريكا به روزنامه نگاران براي انتشار مطالب برضد كاسترو
ايرنا: دولت آمريكا از طريق دفتر امور انتشار اطلاعات كوبا در واشنگتن به ۱۰ روزنامه نگار رشوه هاي هنگفتي پرداخت كرد تا مطالبي برضد انقلاب كوبا و فيدل كاسترو رهبر اين كشور منتشر كنند.
پايگاه اينترنتي روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در اين زمينه نوشت:
سه تن از اين روزنامه نگاران كه در روزنامه اسپانيايي زبان ميامي هرالد چاپ آمريكا مطالبي عليه كاسترو منتشر مي كردند پس از كشف حقيقت اخراج شدند.
كاسترو كه اكنون ۸۰ساله است و يكي از طولاني ترين دوران مسئوليت را بين رهبران كشورهاي جهان سپري كرده با دشمني ها و تهديدهاي نظامي و اقتصادي ۹رئيس جمهوري آمريكا مقابله كرده است.
موافقت براون براي رأي گيري تعيين رئيس حزب كارگر
گروه بين الملل ـ گوردون براون وزير دارايي انگليس موافقت خود را براي تعيين جانشين توني بلر نخست وزير انگليس در رأس حزب كارگر اين كشور از طريق رأي گيري و از بين چند نامزد اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن براون در گفتگو با هفته نامه نيوز اودورلد اعلام كرد: من خوشحال خواهم شد كه براي رهبري حزب كارگر چندين نفر به رقابت بپردازند. من معتقدم بايد براي اين مسئله انتخابات برگزار شود.
گفت و گوهاي اتحاديه اروپا و چين درباره حقوق بشر
مهر: نتيجه نشست مشترك اتحاديه اروپا و چين حاكي از عدم توافق طرفين درباره مسئله حقوق بشر در اين كشور است.
نشست مشترك اتحاديه اروپا - چين كه با حضورخوزه مانوئل باروسو، رئيس كميسيون اروپا، ون جيابائو، نخست وزير چين و ماتي ونهانن، نخست وزير فنلاند كه كشورش در حال حاضر رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، با بحثهاي متعددي درباره مسئله حقوق بشر چين انجام شد.
در اين ديدار كه در هلسينكي برگزار شد، طرفين نتوانستند به توافق قابل قبولي درباره موضوع مورد بحث دست يابند.
طرف اروپايي در اين نشست با انتقاد از وضعيت حقوق بشر در چين خاطر نشان كرد: انسجام قراردادهاي اتحاديه اروپا - چين به بهبود مناسبات دوجانبه باز مي گردد كه در صورت عدم رعايت حقوق بشر از سوي چين، اين روابط خدشه دار خواهد شد.
درخواست براي اعزام نيروهاي بيشتري به افغانستان
گروه بين الملل- سناتور دموكرات جان كري خواستار اعزام نيروهاي بيشتري به افغانستان شد. به نوشته شماره ديروز روزنامه واشنگتن پست سناتور دموكرات جان كري خواستار استقرار نيروهاي آمريكايي بيشتري براي مبارزه با تهديد فزاينده طالبان در افغانستان شد و دولت آمريكا را به تلاش براي حفظ اكثريت در كنگره با به بازي گرفتن نگراني هاي عمومي از حملات تروريستي آينده به جاي اصلاح سياست فاجعه بار خود در عراق متهم كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |